Varislər
“O kitabı atamın qırx mərasimində
məzarı üstə apardım”
"Varislər"in
bugünkü qonağı Azərbaycanın Xalq
yazıçısı, ictimai xadim, unudulmaz ağsaqqal,
yaradıcılığı ilə milli-mənəvi dəyərlərimizi
yaşadan böyük şəxsiyyət, gözəl müəllim
İsmayıl Şıxlının oğlu, Azərbaycan
Jurnalistlər Birliyinin sədri Elçin
Şıxlıdır.
Yazıçı... müəllim...
şəxsiyyət...
1919-cu ildə Qazaxın
İkinci Şıxlı kəndində, müəllim Qəhrəman
kişinin ailəsində dünyaya gəlmişdi. Qazax Pedaqoji Məktəbini bitirdikdən sonra bir müddət
kənd məktəbində müəllim işləmiş,
daha sonra Azərbaycan Pedaqoji İnstitutunun Dil və ədəbiyyat
fakültəsində təhsilini davam etdirmişdi. İkinci Dünya müharibəsi illərində
Şimali Qafqaz, Krım, Belarusiya cəbhələrində
döyüşmüşdü. Müharibədən
sonrakı illərdə ən sevimli peşəsilə -
müəllimliklə məşğul olmuş, bir müddət
yenə kənd məktəbində dərs demiş, filologiya
üzrə elmi iş müdafiə etdikdən sonra bir vaxtlar ali təhsil aldığı pedaqoji institutda
baş müəllim, dosent kimi fəaliyyət göstərmişdi.
İsmayıl Şıxlı milli azadlıq hərəkatında
həmişə xalqının yanında olmuş, bir
ağsaqqal, bir ziyalı kimi müstəqilliyimizin əldə
edilməsinə, onun qorunmasına öz töhfəsini
vermişdi. AYB-nin sədri, Milli Məclisin
deputatı kimi də hər zaman böyüklüyünü,
səmimiyyətini, milli kimliyini qoruyub saxlaya bilmişdi.
- Elçin bəy, ənənəmizə
sadiq qalaq: kim olub Qəhrəman kişi? İsmayıl Şıxlı necə ailədə
böyüyüb? Uşaqlığı
necə keçib?
Cahandar ağanın nəvəsi
- Babam Qəhrəman kişi
Əsədulla bəy Şıxlinskinin oğludur. Amma imkanlı bəylərdən olmayıb.
Əsədulla bəy çox hazırcavab adam
kimi yadda qalıb. Atamın anası Mina xanım
"Dəli Kür"dəki Cahandar ağanın
qızıdır. Yəni Cahandar ağa
atamın doğma babasıdır, amma təbii ki, romandakı
Cahandar ağa həm də bədii obrazdır. Qəhrəman
kişi rus dili müəllimi olub, Qori
Müəllimlər Seminariyasını bitirib, müxtəlif
vaxtlarda tərcüməçilik edib, amma ömrünün
axırına qədər əsas işi rus dili müəllimliyi
olub. Özümə də qəribə gəlir
bəzən, bütün nəsil sürgün olunub, təqiblərə
məruz qalıb, güllələnib, amma otuzuncu illərdə
Qəhrəman Şıxlinskiyə Lenin ordeni veriblər.
Maraqlı olan odur ki, İsmayıl
Şıxlı rus dilini öyrənməmişdi. Rus dilini bilirdi, amma təmiz danışa bilmirdi,
müharibədə bir əsgərin öyrənə biləcəyi
qədər bilirdi. Atam bizi də Azərbaycan
məktəbinə vermişdi. İndiki
İstiqlaliyyət küçəsində,
yazıçılar binasında yaşayırdıq, məhəllədə
rus məktəbinə gedən barmaqla sayılan uşaq
vardı. Atam həmişə deyirdi ki, əsərlərimi
yazdığım dildə oxuya bilməyəcəksinizsə,
kiminçün yazıram? Ümumiyyətlə,
o həyətdə əksər yazıçıların dilə
münasibəti beləydi. Qəhrəman kişi
faciəli şəkildə, sonuncu dərs dediyi Koslar kəndində
vəfat eləyib. Qışda sobanı qalayanda üstü od alıb, yanıb...
- Şıxlinskilər Azərbaycan
tarixində xüsusi yeri olan nəsildir. Mümkünsə, bu barədə danışaq...
Şıxlinskilər
- Əlbəttə, şıxlinskilər deyəndə
ilk olaraq gözümüzün önündə general
Əlağa Şıxlinskinin siması canlanır. Bu nəsil Azərbaycan
ərazisinə XVI əsrin ortalarında gəlib. Ulu babamız Ağdolaq Məmməd ağa olub.
Məmməd ağa -türkmən elindən
Şəmkirə köçüb. İki oğlundan birinin adı
Alqazax, o birinin adı Şıxı olub. Şıxı
şeyx olub. Sonra Şəmkirdən Qazaxa
gəlib, Salahlı ətrafında məskunlaşıblar.
Şıxı bizim qolun ulu babasıdır,
Şıxlı kəndi onun adıyla bağlıdır.
Alqazax isə Salahlıda binələnib. General Əliağa Şıxlinski birbaşa
Alqazaxın törəmələrindəndir. Atamın dayısı - Cahandar ağanın
böyük oğlu - Şəmiddin bəy repressiya illərində
güllənib. Onun iki kiçik
qardaşı - Qiyas bəy və Hasan ağa - həmin illərdə
Türkiyəyə keçib. Bu gün
Türkiyədə Alqazax soyadıyla böyük bir nəsil
var. Deyilənlərə görə, 1943-cü ilə qədər
Qiyas bəy vaxtaşırı sərhədi keçib Qazaxa gəlirmiş.
Hər dəfə gələndə Sovet
quruluşunun dağılacağını, tezliklə geri
qayıdacaqlarını deyirmiş. Əlbəttə,
quruluş dağıldı, amma bir az uzun
çəkdi... Hətta Sovet hökuməti
Atatürkdən onları tələb eləyib. Qiyas bəy Atatürklə görüşüb.
Atatürk deyib ki, sizi təslim etməmək
üçün mütləq vətəndaşlıq qəbul
etməlisiniz.
Atatürkün
mülk bağışladığı adam
İqdırda Atatürk Qiyas bəyə mülk
bağışlayıb. İndi Hasan ağayla Qiyas bəyin törəmələri
demək olar bütün Türkiyə ərzisinə yayılıblar.
Hasan ağanın oğlu Çingiz Alqazax
Türk Hərbi Hava Qüvvələrinin albayı (polkovniki)
olub. Atam altmışıncı illərdə
sovet yazıçılarının tərkibində Türkiyəyə
gedəndə qohumlarıyla görüşmək istəsə
də baş tutmamışdı, çünki KQB ciddi nəzarət
eləyirmiş onlara. Amma mən tapdım onları,
görüşdük, tanış olduq. Sonra onlar da gəlib-gedirlər. Belə...
- Var olun, ətraflı cavaba görə.
İsmayıl müəllim
Yazıçılar Birliyində mühüm vəzifələr
tutdu. "Azərbaycan" jurnalının baş
redaktoru, birinci katib, sonra da sədr...
- Atam
ömrünün çox hissəsini müəllimlikdə
keçirmişdi, Yazıçılar Birliyinə gələndə
müəllimlikdən getməli oldu və ömrünün
sonuna qədər buna görə təəssüf elədi. Bilirsiniz ki, 1968-ci ildə Yazıçılar
Birliyinin katibi olub, öz ərizəsilə
çıxıb. Sonra "Azərbaycan"
jurnalının baş redaktoru olub, öz ərizəsilə
çıxıb. Sonra Birliyin sədri
olub, yenə ərizə yazıb çıxıb. Həmişə deyirdi ki, o işlərin heç
birindən getməyimə heyifsilənmirəm, bircə müəllimlikdən
getməyimdən başqa. O, AYB-nin sədrliyindən
çıxanda evdə narazılıq elədik, dedik niyə
çıxırsan? Dedi ki, siz mənim ölməyimi istəyirsiniz?
Bu vəzifədən ötrü yaxın
bildiyim adamlar elə hərəkətlər eləyir ki, hər
şeydən iyrənirəm. Bununla da evdə
bu barədə söhbət qapandı.
- Onun yaşıyla bağlı təzadlı
fikirlər var. Deyəsən, yaşını
artırmışdı...
Yaşını niyə dəyişmişdi...
- Hə,
sənədlərdə 1919-cu il göstərilir,
əslində, 1922-ci ildə anadan olub. Buna səbəb
var. Kosalardakı yeddillik kənd məktəbini dörd ilə
bitirib. Qazax Pedaqoji Məktəbinə daxil
olmaq istəyəndə yaşı çatmayıb. Xatirələrində də yazıb bu barədə.
Gecə girib kənd sovetinə, 1922-ci ili
1919-cu il eləyib. Təzədən sənədlərini
verəndə imtahan komissiyasının sədri, səhv etmirəmsə,
Mehdi Hüseynin atası Əli müəllim olub. Əli müəllim babam Qəhrəman kişini
tanıyırmış, atamı da tanıyıb, sənədin
saxta olduğunu da bilib, amma üz vurmayıb. Deyib, suallarıma hazırlıqsız cavab versən
səni qəbul eləyərik. Atam cavab
verib və qəbul olunub.
- Siz danışdıqca məndə
sual yarandı. Şıxlar-Şeyxlər
hansı təriqətin şeyxlərindən olublar?
Sufi, səfəvi, nəqşibəndi... hansı?
- Yox, Səfəvilərə
ümumiyyətlə dəxli yoxdur. Daha çox
nəqşibəndi şeyxlərinə yaxınlıqları
olub. Şıxı babamızın
Şıxlıda ocağı olub. Sovetlər
gələndə oranı da dağıdıblar. İndi hərdən məndən soruşurlar ki,
Şıxlıda eviniz qalıb, deyirəm yox. Çünki babalarıma aid olan nə vardısa
hamısını yerlə bir eləyib şura hökuməti.
Qazaxa gedəndə əsasən Kosalarda -
bibimgildə qalırdıq.
- İsmayıl
Şıxlı İkinci Dünya müharibəsində Sovet
Ordusunun əsgəri kimi iştirak edib, uzun döyüş
yolu keçib. Oğlan uşaqları
atanın medallarıyla, əsgər şəkilləriylə,
müharibə xatirələrilə maraqlanır. Nə danışırdı müharibədən?
Müharibə - ölümün adiləşdiyi
yer
- O,
gündəlik tuturdu, xatirələrinin çoxunu yazıb. Bizə maraqlı gəlirdi, bəzən sual verirdik,
ata faşist öldürmüsən? Həmişə
qaçırdı bu suala cavab verməkdən. Deyirdi bilmirəm, gedirdik, biz də atırdıq,
onlar da atırdı. Yəqin, bizə demək
istəmirdi. Amma müharibədir, hər
şey olur. Gündəliyində belə
bir qeyd var, yazır ki, "...qış idi, bir neçə
günlük gərgin döyüşdən sonra "irəli"
əmri verildi. Demək olar, cəsədlərin
üstüylə irəliləyirdik. Heç
kəs buna əhəmiyyət vermirdi. İnsan
həyatı müharibə dövründə hamı
üçün adiləşmişdi". Amma gündəliyində başqa bir xatirə mənə
qəribə gəlmişdi. Yazırdı
ki, bir it cəsədi vardı, hamı dayanıb itə
acıyırdı, göz yaşı tökürdü.
Bu çox dəhşətli psixoloji məqamdır,
insan həyatı heç nədir, amma insan
dilsiz-ağızsız heyvanın ölümünə
sarsılır.
Atam qatarla səyahət etməyi sevirdi. Demək olar, hər
stansiyada enir, bir də qatar tərpənəndə
minirdi. 1969-cu ildə Kerçə qatarla
gedirdik. 12 yaşım olardı. Atam
yenə qatardan endi, qatar Kerç
boğazına qədər az qala addım-addım irəlilədi.
O, xeyli qatarın yanıyla addımladı. Qayıdanda
çox sarsılmışdı. Anam səbəbini
soruşanda boğazdakı köhnə körpü dirəklərini
göstərib dedi ki, onları müharibə vaxtı biz
tikmişdik.
...an və son
Onun mənim üçün ən maraqlı müharibə
xatirələrindən birini sizə danışım. Adətən
mərmi bir dəfə düşdüyü yerə ikinci dəfə
düşmür. Körpü qurduqları
vaxt faşistlər oranı bombardman eləyiblər, hərə
bir tərəfə atılıb, gizlənmək
üçün. Mərmi düşən
çalalardan birinə atılmaq istəyəndə, rus əsgər
yoldaşı onu qoymayıb, deyib, bura bir adamlıqdır.
Deyir heç 15-20 addım aralanmağa macal
tapmamış, mərmi gəlib yenə həmin çalaya
düşüb və onu yanına buraxmayan əsgər həlak
olub. Ürəyində
söyürmüş onu, düşünürmüş ona
pislik eləyib, amma mərmi düşəndən sonra
görüb ki, əslində, onun həyatını
qurtarıb. Allah saxlayanda saxlayır. Amma müharibədə bir dəfə də
yaralanmayıb. Deyirdi, müharibə
vaxtı Allaha yalvarırdım ki, heç olmasa soyuqlayıb,
bir-iki gün tibb məntəqəsində dincimi alım,
heç nə olmadı, amma evə qayıdandan sonra
üç ay sətəlcəmdən xəstə yatdım.
Atam müharibə xatirələrini
dostlarının təkidilə çap etdirdi, ictimailəşdirmək
istəmirdi. Müharibədən 30 il
sonra çıxdı ilk dəfə həmin kitab.
"Ölən dünyam"
- Yazıçı
avtobioqrafiyasından çox uzağa gedə bilmir, demək
olar, hər əsərində özündən bir şey olur
orda. İstənilən obraz müəllifin içindən
keçir, hər obrazda bir az müəllif
özü də olur. Əlbəttə, "Dəli
Kür" məşhur əsərdir, monumental əsərdir,
amma mən "Ölən dünyam"ı oxuyanda dəhşətə
gəldim. "Sovet quruluşuna niyə
nifrət etmək lazımdır?"sualının
cavabı orada insan talelərinin dililə çox ustalıqla
verilib və "Ölən
dünyam" avtobioqrafik əsərdir...
- O
romanın əsas qəhrəmanı Qönçə
xanım "Dəli Kür"dəki Cahandar ağanın
bacısı Mələyin prototipidir, yəni atamın
doğma xalasıdır.
Atamın yazı prosesi fərqliydi. Məsələn,
İsa əmi (İsa Muğanna) hər gecə yazırdı,
amma atam aylarla, bəzən illərlə mövzunu beynində
işləyirdi, hazılayırdı, hazır olandan sonra
oturur, sürətlə yazıb bitirirdi. "Dəli
Kür" isə təxminən on ilə yazılıb,
sonrakı bir-neçə ildə çapı üstündə
dava gedib. İcazə vermək istəməyiblər.
Atam Qori Seminariyasının arxivində təxminən
yarım il işləmişdi. Özünün maraqlı bir sözü vardı,
deyirdi ki, görmədiyim, bilmədiyim şeylərdən
heç vaxt yazmıram.
"Ölən
dünyam"ın ilk iki fəslini öz əlilə
yazdı, sonra azadlıq hərəkatı başladı,
qayğıları, məsuliyyəti artdı, ağsaqqal kimi,
ziyalı kimi dəvət edirdilər və heç birindən
qalmırdı, deyirdi, fürsət düşüb, indi Azərbaycanın
müstəqilliyindən vacib heç nə ola bilməz.
Dostların atdığı
daşlar
Sonra şəkər xəstəliyindən gözləri,
demək olar, görmədi. Yazmaq qabiliyyətində
deyildi. Üstəlik, uzun müddət
oturub yaza bilmirdi. O vaxt deputatlara silah verirdilər, əksəriyyəti
götürmüşdü, atam isə imtina etmişdi. Yatağa düşəndən sonra silahı
götürmədiyinə görə təəssüflənirdi,
deyirdi, gərək götürəydim, indi vurardım
özümü. Şəkər ona
zülm verirdi, ayaqları tutulmuşdu. Bir
tərəfdən də müəyyən yaxın bildiyi
adamların xəyanətini gördü. Xətrini
çox istədiyi bir tənqidçi "Sovetskaya
kultura" qəzetində atamın əleyhinə yazı
yazmışdı. Bilirsiniz, mənasız
biri yazsaydı, vecinə almazdı, amma yaxın bildiyi
adamın bu münasibətini həzm eləyə bilmirdi.
Nəsə... "Ölən dünyam"dan
danışaq. Arada fasilə yarandı, sonra anam dedi ki, mən
sənə yazmağa kömək edərəm. Sonrakı fəsilləri atam diktə elədi, anam
yazdı. "Ölən dünyam" elə
yarandı, elə bitdi. Həmin romanın
onda biri atamın, qalanı anamın əlyazmasıdır.
Arada anam qardaşımla məni də qoşurdu işə, az da olsa, bizim də yazdığımız
hissələr var.
- Əsər o qədər
canlı yazılıb ki, bəzən mənə elə gəlirdi,
İsmayıl müəllim özü də həmin o
adamları Sibirə sürgünə aparan yük
qatarının içində olub.
-
Xalası sürgündən qayıtmışdı,
qayıdandan sonra atama danışmışdı
başlarına gələn əhvalatları, ona görə
çox canlı alınıb. Atam cümlələri,
fikirləri beynində qurub hazırlayır, bir-bir diktə eləyirdi,
sonra yüngül redaktə elədik, mən, İnqitam
Qasımzadə cüzi əl gəzdirdik, tərtəmiz əsər
idi. O vaxt sürgünə göndərilən qohumların
indi Qırğızıstanda, Qazaxıstanda
oğul-uşaqları yaşayır. Gəlməyənlər
çox oldu.
Son kitabın həsrəti
Martın 10-da romanı bir də oxutdu bizə. Ondan sonra dedi ki, indi rahat
ölə bilərəm. İyulun 27-də
dünyasını dəyişdi. Kitabı
görə bilmədi. Başımız işə-gücə
qarışmışdı, kimin ağlına gələrdi
ki, vaxta az qalıb, deyirdik, darıxma,
redaktə edib çap eləyəcəyik... Amma
vaxt gəldi çatdı, sonra təəssüfləndik,
kaş görəydi o kitabı. Həm də
kağız problemi vardı, kitab bir az da
buna görə gecikdi. O vaxt Sabir Rüstəmxanlı Mətbuat
və informasiya naziri idi, o, kömək elədi kağız
tapdıq. Qırx mərasimində kitabı
apardım məzarı üstə.
- İsmayıl
Şıxlı ədəbiyyata "Quşlar" şeirilə
gəlmişdi. Sonradan arada
yenə şeir yazırdı?
- Yox. Bəzən ona deyəndə ki, ədəbiyyata
şeirlə gəlmisən, acığı tuturdu, deyirdi,
çaşıb bir dəfə şeir yazmışam,
sevinirdim ki, o vaxtkı "İnqilab və mədəniyyət"
("Ədəbiyyat qəzeti") qəzetində şeirim
çap olunub, həm də kədərlənirdim ki, daha
şeir yazmayacağam. Onun çap olunan
ilk hekayəsi "Həkimin nağılı" adlanır.
Atam yazıçı kimi ustadım Mehdi
Hüseyn, filoloq kimi ustadım Əli Sultanlıdır deyirdi.
Özü uzun illər pedaqoji institutda xarici ədəbiyyatdan
dərs demişdi. Bildiyimiz kimi, o dövrdə
xarici ədəbiyyat üzrə yazılmış elmi əsərlərin
çoxunun müəllifi Əli Sultanlı idi. Pedaqoji institutda Xarici ədəbiyyat
kafedrasını yaradan atam olmuşdu. Müharibədən
sonra aspiranturaya girsə də namizədlik
dissertasiyasının müdafiəsi doqquz il
təxirə salınmışdı, buna görə davam eləmədi.
Hətta mövzu seçəndə xarici ədəbiyyat
üzrə götürüb, amma o dövrdə heç bir əlavə
elmi ədəbiyyat olmadığından işi saxlayıb.
Beləcə, üç dəfə mövzunu
dəyişdiriblər, axırda Mehdi Hüseynin
yaradıcılığında dayanıb. B.Vahabzadə də S.Vurğun
yaradıcılığı üzrə namizdəlik işi
götürüb.
Mir Cəfər Bağırovun
xatırladığı soyad
Buna görə də başları ağrıyıb. M.Hüseyni,
S.Vurğunu vuranda onları da incidiblər. Hətta bir gün B.Vahabzadə başılovlu gəlib
ki, Mir Cəfər Bağırov plenumda ikimizin də
adını çəkib. Deyib ki,
"Yazıçılar İttifaqında yerlipərəstlik
təbliğ olunur". Plenumdakı
ağzıgöyçəklərdən kimsə qalxıb
deyib ki, S.Vurğun B.Vahabzadəyə, M.Hüseyn də
İsmayıl Şıxlinskiyə özü haqqında
dissertasiya yazdırır. Şıxlinski
eşidən kimi Bağırov deyib ki, mən bu soyadı
xatırlayıram. Bağırovun
vaxtında M.Hüseynin "Səhər" romanının
çapına qadağa qoyulub. Bağırov
gedəndən sonra artıq toz basmış dissertasiyanı
müdafiə eləyə bilmişdi.
- "Dəli Kür"
milli kino tariximizdə öz yeri olan filmlərdəndir. "Dolu" filminin premyerasına baxanda oradakı Drakon
obrazını gördüm və ürəyimdə dedim ki,
Cahandar ağadan sonra uzun illər keçdi və axır ki, kinomuzda təzə
bir yaxşı kişi obrazı yarandı. Cahandar ağa
yaxşı kişi obrazıydı. İsmayıl Şıxlı filmdən
razıydı?
- Yox,
razı deyildi, çünki həm filmdən çox şeyi
kəsmişdilər, həm də romandan çox şeyin
filmə salınmasına imkan verməmişdilər. Düz
yarım il filmin nümayişinə
razı olmadı. Uzun illərdən sonra filmin
tam hazır, amma kəsilmiş final hissəsini o vaxt filmin
ikinci operatoru olmuş adamın evindən tapdılar. Təəssüf ki, həmin hissə hələ ki
rəsmi olaraq finala əlavə olunmayıb. İndiki texnologiya ilə həmin hissəsini bərpa
edib, filmə salmaq mümkündür. Təsəvvür
edirsinizmi, finalda azərbaycanlı Cahandar ağa rus
knyazını söydüyü üçün həmin hissə
kəsilib çıxarılıb. İkinci
operator onu kinostudiyadakı zibil qutusundan götürüb uzun
illər evində saxlamışdı. İndi
"YouTube"da həmin hissə var. Filmdə başqa bir son
dərəcə qiymətli kadrlar var idi, onu da kəsiblər.
Pristav Cahandar ayağa deyir ki, qoruğu bizə
verməlisən, ağa da deyir ki, o, kəndin
torpaqlarıdır, verə bilmərəm. Pristav deyir, onda puluyla alarıq. Ağa
cavab verir ki, dədə-babalarımız oranı pulla
almayıblar, biz də pulla sataq. Həmin
yer də kəsilib.
Sapı özümüzdən olan
baltalar
Özü də açığını deyim, canfəşanlıq
eləyənlər, elə yerləri qabardanlar, mane olanlar
ruslar, ermənilər deyildi, özümüzünkülər
idi, atamın qələm yoldaşlarıydı. O qədər
yazırdılar ki, bezirdi yazıq kişi.
Sonradan yaxın dostlar var, başqa işlə əlaqədar
MTN-in arxivlərində olanda təsadüfən həmin məktublara,
donoslara rast gəlmişdilər, mən də bildim kimlərdi,
eşidəndə heyrətə gəldim. Yəni
sapı özümüzdən olan baltalar...
Əsərin türkcəyə tərcümə edilməsinə
də imkan vermədilər. Burda deyirlər antirus əsərdir,
Türkiyədə Çernyayevskiyə görə deyirdilər
ruspərəst əsərdir. Amma
Çernyayevski bizimçün "Ana dili"
kitabını yazıb, kənd-kənd gəzib,
uşaqlarımızın savadlı olmasına kömək
edib.
- Məncə, rus Əhməd də
kiminsə prototipidir.
- Prototip
olaraq Səməd Seyidovun babasıdır, amma onun həyatı
elə olmayıb. Məsələn, "Dəli
Kür" filmində dərviş təkkəsindən epizod
var, Cahandar ağanın bacısı Mələyi ora
aparırlar. Həmin epizoda görə çox adam atamdan incimişdi, amma elə təkkələr
olub o vaxtlar. Rejissor Hüseyn Seyidzadə bir az
da qabarıq vermişdi o yeri.
Söhbətləşdi: Əyyub QİYAS
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 2 oktyabr.- S.16-17.