Kinomuzda qadınlar
İşçi
qadınlar
Beşinci yazı
Azərbaycan kinosu qadını həyatın
bütün sahələrində çalışqan,
bacarıqlı, zəhmətkeş göstərməyə
çalışırdı. Əmək, zəhmət
Azərbaycan filmlərinin prioritet mövzusu idi. Sosrealizm cərəyanının tələbilə
Azərbaycan qadını da quruculuq işlərində fəal
iştirak edir, qadın əməyindən həyatın hər
sahəsində istifadə olunurdu. O, artıq məişətin
bir parçası deyildi, evdən, ailədən kənarda
sosial-ictimai həyatın ən vacib üzvünə,
işçi, fəhlə sinfinin aparıcı qüvvəsinə
çevrilmişdi.
Kinomuzda
azadlığa can atan qadınların sığınacaq yeri
də məhz fabriklər,
zavodlar olurdu. Molla tərəfindən namusu ləkələnən,
ərə getdiyi adam tərəfindən az qala
öldürülən, təqib olunan Zeynəb ("Bismillah"), həm əri, həm
valideynləri tərəfindən küçəyə
atılan Sevil ("Sevil"), əri və atası tərəfindən
təqib olunan İsmət ("İsmət") zülm əlindən
qaçıb fabrikə sığınmışdı.
İşini
həyatının mənasına çevirən ilk obrazlardan
biri "Almaz" (1936) filminin baş qadın qəhrəmanıydı.
Onun barəsində daha əvvəl də ətraflı
danışmışdıq. Almaz öz işinə o qədər
bağlıdır, öz mübarizəsinə o qədər
inanır ki, kəndə çathaçatda qolçomaqlar tərəfindən
öldürülən aqronomun şərəfinə qoyulan
plakatda oxuduqları, yolboyu faytonçunun dediyi sözlər, kənddə
rastlaşdığı çətinliklər, üstünə
atılan böhtanlar belə onu yolundan döndərə
bilmir. Almaz fiziki işdən də qorxub çəkinən
qız deyil. O, başına yığdığı
qadınlarla birgə xalça toxumaq üçün artel
açır, özü də orda alın təri
tökür.
"Mavi
dənizin sahilində" (1936) filminin qəhrəmanı gənc
qadın Maşa ən
çətin şəraitdə Alyoşa və Yusiflə birgə
balıq ovlayır. Onlar bir yerdə dənizdə
balıq ovladıqları zaman dənizdə fırtına
qopur, Maşa dalğaların arasında gözdən itir,
sonra xoşbəxt təsadüf nəticəsində sağ
tapılır.
"Görüş" (1955) filminin qəhrəmanları
pambıq tarlalarında qəhrəmanlıqlar göstərən
qadınlardır. Bu filmdə kənd içində avara-sərgərdan
gəzib-dolaşan, çayxanalarda nərd oynayan kişilər
tənqid hədəfi seçilir, gülüş obyektinə
çevrilir və məsxərəyə qoyulur.
Ancaq filmdə
qadının həm tarlada, həm evdə və məişətdə
işlə yükləndiyinə də işarə var. Sahəyə
yollanmağa hazırlaşan məşhur pambıq ustası
qadını əri yoldan qaytarır:
- Bu nə
plovdur? Yağ gətir! Plov bişirmək də bilmirsən!
- Bəyənmirdin,
özün bişirəydin!
- Hə? Arvadın da işini mən görəndən sonra bəs
arvad nəyə gərəkdir?
- Elə
hara baxırsansa, arvad işidir. Tarlada da arvad, evdə də
arvad!
Özbəkistan
pambıqçılarının şərəfinə təşkil
edilən gecədə çay-çörək işinə
həmin deyingən kişi baxmalı olur. Onda qadın ərindən bu dialoqun qisasını
alır.
Ancaq yuxarıdakı dialoqda bir acı həqiqət də
gizlənirdi ki, Sovet qadını həddindən artıq
işlə yüklənirdi. Filmin ideyası ilə
razılaşıram: "Əmək insanı ucaldır və
xoşbəxt edir"...
Ancaq çiyinlərimizin qaldıra biləcəyindən
artıq əmək nəinki bizi xoşbəxt, hətta xəstə
edər.
Yadımdadır ki, anam iş yerindən məcburən
pambıq yığımına aparılırdı. Al günün altında səhərdən axşama
qədər pambıq toplayan, plan doldurmağa məcbur qalan
anam günün sonunda epilepsiya keçirirdi. Anam pambığa aparılanda yolunu qorxuyla gözləyir,
böyük həyəcan keçirərdim.
Sovet
ideologiyası qadını həddindən artıq yükləyir,
ondan çox
şey gözləyirdi. Qadın ailə qurubsa,
ailə dəyərlərinə sadiqdirsə, təqdir
olunurdu. O, həmçinin çoxuşaqlı, qəhrəman
ana olmalıydı, bununla paralel olaraq, həm məişətdə,
həm tarlada, həm də hər hansı peşədə
çalışmalıydı. Müharibə
başlayıbsa, döyüş meydanına atılmalı,
kişilərlə çiyin-çiyinə
vuruşmalıydı.
Qadınlar müxtəlif sahələrə cəlb
edilirdi. Onlar tarlalarda traktorlar, kombaynlar sürür, tikintidə
fəhlə, rəngsaz kimi çalışırdılar.
Bütün bu filmlərin əsas ideyası əməyə
sevgiyə çağırış idi.
"Qızmar günəş altında" (1957)
filminin qadın qəhrəmanı Nərminə əməksevər,
çalışqanlığı sevən, möhkəm və
sağlam bədənli kənd qızıdır. O, kəndə işləməyə
gələn gənc həkim Aydına vurulur. Öz
mehribanlığı, səmimiyyəti, zəhmətkeşliyi
ilə axır ki, Aydının ürəyini fəth etməyi
bacarır. Film Həsən Seyidbəylinin
"Kənd həkimi" adlı əsərinin əsasında
çəkilmişdir. Ssenari müəllifi də Həsən
Seyidbəylinin
özüdür. Həsən Seyidbəylinin
kinoda bir-birinin ardınca yaratdığı parlaq qadın
obrazlarından birincisi elə bu Nərminədir.
1963-cü ildə ekranlara çıxan "Böyük
dayaq" filminin qəhrəmanı Maya şəhərdən
kəndə gəlmiş şəhərli qızdır. Maya heç
bir tərəddüd hissi keçirmədən sevib
seçdiyi Qaraşa qoşulub kənddə yaşamağa gəlir,
əri, qayınatasıyla birgə kolxozda işləməyə
başlayır. Şəhər qızı Mayaya əvvəlcə
şübhəylə yanaşırlar, Maya ilə
qayınatası Rüstəm kişi arasında konfliktlər
yaranır, ürəyiqara Rüstəm kişi bəzi məqamlarda Mayanı qısqanır, hətta
onun işdən ayrılmasını da istəyir. Maya kolxozda əliəyri adamlar tərəfindən
iftiraya da uğrayır. Lakin
dürüstlüyü, əzmi sayəsində Maya
özünü hamıya sübut etməyi bacarır.
Axırda Rüstəm kişi Maya ilə
qürur duyur.
"Ulduz" (1963) filminin qəhrəmanı Ulduz da
şəhərdə oxuyub gəlmiş müasir
qızdır.
Ona da müxtəlif əngəllər
yaradılır. Özü də
bütün bu zəhmətkeş qadınlara qarşı
çirkin kampaniyaları həmişə cığal,
paxıl kişilər aparır. Gülümsərov
Ulduzun işinin öhdəsindən gələ bilmədiyi
haqqında yuxarıya donos məktublar yazır. Ancaq axırda Ulduza məğlub olur. Yenilik köhnəliyə qalib gəlir.
"Əhməd haradadır" (1965) filminin qəhrəmanı
Leyla həm dərslərini yaxşı oxuyan tələbə,
həm də çalışqan qızdır. Əhmədgilin
yataqxanadakı otağında gecələməli olan Leyla
otağı tərtəmiz yığışdırır.
Uşaqlıqdan tanıdığı Leyladan
qaçan, onunla nişanlanmaqdan boyun qaçıran Əhməd
Leylanın təmizkarlığını görəndə
ona vurulur. Üstəlik, bu təmizkar qız həm də
beş qiyməti alan tələbədir.
Leyla da uşaqlıqdan tanıdığı Əhmədə
qarşı əvvəlcə biganə olur, ancaq onun Bakıda
Şərəf lövhəsində şəklini görəndən, Əhmədin
qabaqcıl, zəhmətkeş işçi olduğunu öyrənəndən
sonra bir könüldən min könülə Əhmədə
aşiq olur. Gənclərin sevgisinin təməlində
nə gözəllik, nə var-dövlət, nə
qohum-qonşuluq əlaqələri deyil, qəribə də
olsa, əməksevərlik dayanır. Əməksevərsənsə
seviləcəksən də, qabağa da gedəcəksən,
xoşbəxt də olacaqsan. İşdir, əməkdən
qaçacaqsansa, hər şey səndən uzaqlaşacaq.
Bu gün də Azərbaycan
tamaşaçısının sevə-sevə
baxdığı filmlərin tamaşaçıya mesajı
bu qədər sadədir.
Nəcibə Məlikovanın ustalıqla
yaratdığı Nərgiz xala obrazı xüsusən diqqəti
çəkir.
Qabaqcıl kolxozçu olan Nərgiz xala
hökmlü, sözükeçən qadın təsiri
bağışlayır. Hətta əri Şirin kişi onun yanında olduqca fağır
görünür. Ancaq iş ciddi mətləblərə gələndə,
Nərgiz xala kişilərə güzəştə gedir,
onlarsız qərar verməyi belə ağlından
keçirmək istəmir, ciddi addımlarda mütləq
onlarla hesablaşır. Qızı Ceyranı
festivalda iştirak etmək üçün şəhərə
gətirən Nərgiz xala təsadüfən gənclərin
məşq elədiyi səhnəyə çıxır.
Məlum olur ki, onun da gəncliyində çox gözəl səsi,
yaxşı istedadı olubmuş, ancaq qəhrəmanın
dediklərindən öyrənirik ki, Şirin kişi
onun yolunu kəsmiş, səhnəyə ayaq
açmağına mane olmuşdur. Nərgiz
xalanın obrazı tipik azərbaycanlı qadın obrazına
çox yaxındır. Yeri gələndə
o, hökmlüdür də, həm uşaqlarına, həm ərinə,
həm nəslin digər fərdlərinə sözünü
keçirməyi bacarır. Ancaq tez-tez
güzəştə də gedir. Lütfəli
Abdullayevin yaratdığı, tamaşaçılar tərəfindən
sevilən Zülümov obrazı Nərgiz xalanın
haqqında görün nə deyir: "Kolxozçu da deputat
kimi danışır!"... Bu cümlə bir
tərəfdən əmək adamlarının cəmiyyətdə
nüfuzunu göstərmək üçün
hesablanmışdırsa, digər tərəfdən, Azərbaycan
qadınının ötkəmliyini göstərmək
üçün hesablanıb.
Deputat qədər sərt olan həmin o qadın
qızına elçi düşən oğlana "Əhmədsiz
bir söz deyə bilmərik!" - deyir. Bir bu
cümlədən nələr çıxarmaq olar: ərin
ailədəki nüfuzunun yerini evin oğlunun alması,
ananın sevinclə oğlunu həmin o yerə
hazırlaması, atanın da bunu fərəhlə qəbullanması...
- bunlar hamısı tipik azərbaycanlı ailələrin
xüsusiyyətləridir.
Haqqında danışdığımız bu filmlər
günümüzdə yüksək məziyyətlərinə,
yaxud yaxşı ssenarilərinə, rejissor üslublarına
görə sevilmir. İnsanlar həm nostalji hisslərlə, həm də
usta aktyorların həmin filmlərdə iştirakına
görə onları dönə-dönə izləyirlər.
Bu filmlərdə Ələsgər Ələkbərov, Məmmədrza
Şeyxzamanov, Həsən Məmmədov ("Böyük
dayaq"), Leyla Bədirbəyli,
Həsənağa Salayev, Münəvvər Kələntərli,
Əliağa Ağayev, Barat Şəkinskaya
("Görüş"), Səyavuş Aslan, Töhfə
Əzimova, Səyavuş Şəfiyev, Nəcibə Məlikova,
Elxan Qasımov ("Əhməd haradadır"), Nəsibə
Zeynalova, Bəşir Səfəroğlu, Hacıbaba
Bağırov ("Ulduz") və başqa onlarca sevimli
aktyorun yaratdıqları obrazları
təkrar-təkrar izləməkdən doymurlar.
Sevinc ELSEVƏR
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 2 oktyabr.- S.13.