Qalibiyyət zamanı: çağdaş
ədəbiyyatda
diskursun dəyişməsi
Anım gününə ithaf olunur
Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin dövlət sərəncamı ilə
27 sentyabr - müqəddəs Vətən müharibəsinin
başlanması və şəhidlərin şərəfinə
Anım günüdür. Rəsmən bütün ölkə, xalqımız, cəmiyyətimiz,
insanlarımız 30 illik erməni işğalına son qoyan,
böyük qələbəmizlə başa çatan 44
günlük II Qarabağ müharibəsinin, uzun intizar və
iztirablardan sonra, ən nəhayət zamanı yetişmiş
son müqəddəs savaşımızın
başlanmasını, Şəhidlərin ölməz ruhuna,
şanlı müzəffər Ordumuza və qalib Ali Baş
Komandana minnətdarlıq duyğuları ilə anır, eyni
zamanda çox mürəkkəb: sevinc-qürur-fəxarət,
ağrı-nisgil-suallar dolu anlaşılmaz hisslər
keçiririk. Bu müqəddəs gündə əlimizi
ürəyimizin başına qoyub tam səmimiliklə deyə
bilərik: zatən Vətən müharibəsindən
bugünə xalqımız, dövlətimiz, cəmiyyətimiz
üçün bütünlükdə Anım ili olubdur. Qələbəmizi, qalibiyyətimizi,
Şəhidlərimizi, qazilərimizi biz heç unutmadıq
ki! Həyat və fəaliyyətin bütün sferalarında
hər günümüzə şahidlik edə bilərik, o
cümlədən bugün AMEA Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunda
toplaşdığımız Ədəbiyyat konfransı
Ədəbiyyatımız adına yəminlik edir. Müqəddəs savaşımız
unudulmamışdır. Ədəbiyyat adına,
böyük şairin sözlərini azca perefraz etsək:
Müharibə bugün də var, yarın da...
44
günlük Vətən müharibəsinin ilk günündən
son qələbə nidasınacan xalqımız, cəmiyyətimiz,
insanlarımız kimi, Ədəbiyyatımız da
döyüşən ordumuzun yanında oldu, informativ, emosional,
ruh və mövqelər savaşında cəbhədən cəbhəyə
qələbələrimizin və son böyük Zəfərimizin
yanında oldu. 44 gün sərasər və hətta daha
çox, düşmən üzərində Qələbə
təntənəsini bayram edən Zəfər paradınacan ədəbi
mətbuat, saytlar, dərgilər, o sıradan "Ədəbiyyat
qəzeti" "Qarabağ bizimdir və nida!"
şüarına kökləndi. Biz Sözün,
çağırışın, oyanmış milli ruhun, həmrəyliyin
içində olduğuğumuz qədər müharibənin
də içində idik; və bugün də
dışında deyilik, baxıb görürük ki, az bir
"müharibə zamanı" içində görünmədiyi
qədər "müharibə ədəbiyyatımız"
yaranıb. Hətta dörd illik II Dünya savaşı
gedişində Azərbaycan ədəbiyyatının ortaya
qoya bilmədiyi qədər rəngarəng, zəngin, təpərli;
müstəqilliyin otuz ili ərzində olmadığı qədər,
I Qarabağ müharibəsinin (ən yaxşı ədəbi
nümunələrində) gücünü də qapsayaraq
daha güclü, sərrast, məqsədyönlü
bütöv bir "müharibə ədəbiyyatı".
Səbəb özlüyündə aydındır. 44 günlük müharibə
gedişində Azərbaycan Prezidentinin ardıcıl,
inamlı "müharibə
çıxışları"ndan da, qəhrəman Azərbaycan
Ordusunun bir-birinin ardınca yazdığı zəfər
yürüşlərindən də görürük ki:
diskurs dəyişmiş, müharibədən Qələbəyə
doğru, Qalibiyyətə köklənmişdir. Hisslər, duyğular, fikirlər, düşüncələr,
hal-ovqat, nəzərlər-mənzərələr,
situasiyalar-obrazlar, mövqelər-qəhrəmanlar dəyişir.
Dünənə qədər məğlub xalqın
ağrıları, olmazın əzabları, dünyanın
yükü və qaxıncları altında qalıb əzilən,
heç cür dikələ, toparlana bilməyən Ədəbiyyat
karvanımız dəbərişib qalib xalqın Sözünə,
inamına, hünərinə şərik olur; şairlərimiz,
yazıçılarımız, ədiblərimiz xalqın,
ordunun, Ali Baş Komandanın "Qələbə!"
nidasına hay verib, qalibiyyət notuna köklənir.
Ölkənin
baş yazarı Anarın simasında Azərbaycan
yazıçısı minnətdarlıq edir: "Ruhunuz
şad olsun, Azərbaycana İlham kimi oğul bəxş
etmiş Ulu öndər. Müzəffər ordumuz, Sizin vəsiyyətinizə
oğul qeyrətiylə əməl edən cəsur
Prezidentimiz, Ali Baş Komandan xalqımıza yalnız doğma
Qarabağı deyil, həm də milli qürur hissini
qaytardılar... Nə gizlədək, Qarabağın müvəqqəti
də olsa yağı əlinə keçməsi
başımızı vüqarla qaldırmağa imkan
vermirdi..." (Anar, Gözün aydın,
Şuşam, gözümüz aydın! -
ƏQ, 14 noyabr 2020).
Mühacirətdən
Azərbaycan şairi Məmməd İsmayıl
şükürlər edir: "Üç-dörd ay bundan
öncə saytlardan birinə verdiyim müsahibədə, sanki
içimə dammış kimi demişdim: Mən məğlub
millətin məğlub şairi kimi dünyadan köçməyəcəyəm.
Səsimi duyan Tanrıya şükürlər
olsun. Və dualarım Qarabağımızı qanı,
canı bahasına işğaldan azad etməkdə olan igidlərimizlədir..."
(ƏQ, 10 oktyabr 2020)
Xalq
yazıçısı Elçinin diliylə Azərbaycan ədibi
etiraflar edir: "Bunu da etiraf etmək istəyirəm ki, mən
Şuşanın azad olunacağını görəcəyimə
inanmırdım, bu mənim içimdə bir yara idi,
çünki bu otuz illik erməni işğalının təcrübəsi
göstərdi ki, dünyanı ikili standartlar idarə edir və
İlham Əliyev həm Prezident, həm də Ali Baş
Komandan kimi məhz bu ikili standartlar dünyasında ortaya son dərəcə
ciddi və son dərəcə də cəsarətli iradə
qoydu. Bu iradə nəticəsində Azərbaycan əsgəri
Şuşanı və adlarını bir-bir yazacağam: Cəbrayılı,
Füzulini, Qubadlını, Zəngilanı, Hadrutu,
Laçını, Ağdamı, Kəlbəcəri
işğaldan azad etdi" (Elçin, Şuşanın
dağları başı dumanlı - ƏQ, 20 mart 2021)
Və 90
yaşlı müdrik şairimiz Nəriman Həsənzadənin
timsalında Azərbaycan ədəbiyyatı böyük Qələbə
sevincini bölüşür:
"Bu
gün şeirim, sözüm,
hecam,
qafiyəm - İlhamdır!
Qarabağ
-Azərbaycandır!
"Qarabağnamə"m - İlhamdır!"
(N.Həsənzadə, ƏQ, 27
fevral, 2021)
Nəinki
44 günlük müharibə gedişində, il
boyu "müharibə ədəbiyyatı" yaranmaqda davam
etmişdir. Və hətta çəkinmədən demək
olar: bugün çağdaş ədəbiyyatımız
Qarabağla nəfəs alır, Qarabağ ətrafında cərəyan
edir, təmərküzləşir, ehya olur.
Bu ədəbiyyata Anım ədəbiyyatı da demək
olar. Çünki yaranan əsərlərin
mövzu-predmet sərhədi, demək olar ki, Vətən
müharibəsini aşmır, aşmaq istəmir;
bacardıqca oxucunu Qələbə sevincləri, Zəfər
atmosferi içrə olmağa-oluşdurmağa
çalışır. Süjetlər bir qayda olaraq
dünəndən - I Qarabağ müharibəsindən, yurd
itgisindən, qaçqınlıq məşəqqətlərindən
ayaq alır, bugündə - Vətən müharibəsində,
qisas anında, şəhidlik zirvəsində, yurdla
görüş və Şuşaya qovuşma motivləri ilə
başa çatır. Bu müstəvidə nə
qədər hekayə, povest, sənədli və bədii publisistika
nümunələri yaranmışdır. (Hekayələr:
Qərib Mehdi, Gülgünün rəngli yuxuları (povest); Məktub; Hüseynbala Mirələmov, Medalyon
(povest); İlqar Kamil, Polad necə bərkidi (povest); Kənan
Hacı, Qələbəyə aparan yol; Estafet; Həmid
Piriyev, Məryəm xalanın oğlu; Yaşar Bünyad, Yol; Qırx
beşinci gün; Alpay Azər,
Ay işığında tabut; Günel Natiq, Sülh və
müharibə; Murad Muradov, Paslı açar; Xurma
ağacı; Xarı bülbübülün arzusu; Səhər Əhməd,
Qarabağdan gələn xəbər; Sadıq Elcanlı,
Möhlət; Yaqub Əlioğlu, Açar; Məmməd Xəlilov,
Sirat körpüsü; Şirməmməd Nəzərli,
Könüllü; Bahar Bərdəli, Şuşanın
dağları; Bahəddin Salman, Oyanış; Nüşabə
Əsəd Məmmədli, Mənə bir nağıl
danış; Kamran Nəzirli, Mənim sevimli yaddaşım;
Günel Anarqızı, Sərhədsiz
səma; Kamran Yusifzadə, Karusel; İradə Aytel, Biz yenə
görüşdük; Mənzər Niyarlı, O zəfər
günləri günəş də bizimləydi; Vahid Məmmədli,
Hesab dərsi və ya müqəddəs 44; Aqşin Ağkəmərli,
Ünvansız məktub; Mirmehdi Ağaoğlu, Epikriz; Cəlil
Cavanşir, Müharibə rapsodiyası; Mahir, Vaxt; Azər Qaraçənli,
Can Laçın; Orxan Həsəni, Qəsəbəmizin
payız ahəngi; və s.)...
(Publisistika:
Anar, Erməni mifinin süqutu; Senatorlar və
"Paraşütçülər"; Elçin, Xalqın
qələbəsi və xalqın faciəsi; Nizami Cəfərov,
İrəvan; Sabir Rüstəmxanlı, Şuşada
üç xoşbəxt gün; İsa Həbibbəyli,
Böyük qayıdışın ədəbi və əbədi
təntənəsi; Vaqif Yusifli, Şuşa; Çingiz
Abdullayev, Niyə siz Azərbaycanın ağrısını
eşitmək istəmirsiniz!; T.Əlişanoğlu, Tarixin
fürsəti; Qalibiyyət və ədəbiyyatın dərsləri;
Səlim Babullaoğlu, Dünya ədəbiyyatçılarına
müraciət; İlqar Fəhmi, Göyərçin ədəbiyyatı
və ya sülh diktaturası;
Xarı bülbülün metamarfozası; Elxan Zal
Qaraxanlı, Ülkümüzün Qarabağ səhifəsi və
s. ; Cavi Dan, Yazı, yazıçı; Sevinc Elsevər,
Müharibədən keçən insanlıq; İradə
Musayeva, Qarabağ; Mustafa Çəmənli, Qarabağ xatirələrim
27 il sonra; Əlizadə Əsgərli, Məslək
vuruşunda, səngər başında, Kişi qeyrətindən
doğulan Vətən; Tahirə Məmməd, Qarabağ
savaşı: Sözümüz və özümüz; Asif
Quliyev, 9918 günlük həsrətdən sonra Füzulidə
açılan sabah; Nəriman Qasımoğlu, Şuşaya az
qalıb; Nizaməddin Şəmsizadə, Erməni faşizmi;
Sadıq Elcanlı, Müqəddəs qələbəyə
and içirəm; Hacı Firudin Qurbansoy, Vətəni sevmək;
Adil Cəmil, Dünya belə qalmaz demişdik; Qarabağın
Vaqif çeşməsi; Orxan Aras, Müharibə ədəbiyyatı;Buludxan
Xəlilov, Erməni xisləti: tarixi həqiqətlər;
Nizami Muradoğlu, Böyük qayıdış; Günel
Eyvazlı, Xan qızı; Yunus Oğuz, Mən Şuşada
yazıram; Sərvaz Hüseynoğlu, Bala anasına qovuşan
kimi; Aygün Bağırlı, Mənim Şuşa
nağılım, mənim nağıl Şuşam; İradə
Tuncay, Sabahkı gün; Pərviz Axund, Bir əlçim xatirə;
Dilarə Adilgil, Müqəddəs bazar günü; Günel
Musa, Şuşanın ruhunu hiss etmək üçün və
s. - bu, yalnız mətbuatdan örnəklərdir,
siyahını internet və tele-publisistika nümunələri
ilə daha da zənginləşdirmək olar)
"Duyğu ədəbiyyatı" da demək olar bu ədəbiyyata. Pafos, vəcd, qəhrəmanlıq
və hünər dastanı, heyrət və heyranlıq hissləri,
vətən və torpaq sevgisi, yurd həsrəti və
vüsal duyğuları... və başlıcası,
istisnasız və intəhasız Qələbə əhval-ruhiyyəsi,
Zəfər sevincləri... Saysız sayda şeir,
poeziya, lirika nümunələrində diskurs oxucunu qalibiyyət
məqamında (ələ) almağa, bu notdan heç vəch
qopmamağa səy edir. (Lirika: Nəriman Həsənzadə,
Fikrət Qoca, Anar, Azər Abdulla, Səlim Babullaoğlu,
İlqar Fəhmi, Oi Or El, Əjdər Ol, İlhamə
Dağlı, Kənan Hacı, Sərvaz Hüseynoğlu, Yusif
Nəğməkar, Atababa İsmayıloğlu, İmir Məmmədli,
Gülayə, Güləmail Murad, Seymur Şeydayev, Musa Ələkbərli,
Ənvər Əhməd, Şövkət Zərin Horovlu,
Əbülfət Mədətoğlu, Mirsəyyaf Zamanlı,
Şahnaz Şahin, Zeynal Vəfa, Zəka Vilayətoğlu, Adil
Şirin, Qəşəm İsabəyli, Mina Rəşid,
Avdı Qoşqar, Sona Vəliyeva, Fəxrəddin Əsəd,
Firuzə Məmmədli, Aleksandr Səlimov, Əbülfəz
Muxtaroğlu, Elnur Uğur, Ülvi Bahadır, Ümid Nəccari,
Nizami Muradoğlu, Asim Yadigar, Ağacəfər Həsənli,
Kəramət, Əlizadə Nuri, Nəzakət Məmmədli,
Şöhlət Əfşar, Süleyman Əlisa, Fəxrəddin
Eyyub, Mahirə Abdulla, Həmayil Əhmədqızı, Akif
Azalp, İbrahim Yusifoğlu, İsmayıl Mərcanlı
İmanzadə, Hüseyn Bağıroğlu, Əhməd Qəşəmoğlu,
Qulu Ağsəs, Faiq Hüseynbəyli, İlham Qəhrəman,
İntiqam Can, Qəşəm Nəcəfzadə, İntiqam
Yaşar, Əsəd Cahangir,
Ələsgər Əlioğlu, Müzəffər Məzahim,
Həmail Əhmədqızı, Elxan Yurdoğlu, Əkbər
Qoşalı, Səbuhi Qurbanov, Aynur Seyid, Şakir Xanhüseyn,
Elvin İntiqamoğlu, Arif Buzovnalı, Orxan Paşa, Teymur Kərimli,
Zaur Ustac, Rəşad Nağı Mustafa, Nadir Paşa,
İsmayıl Mədədi Osalı, Aral Qaradağlı və
b. müəlliflərin mətbuatda getmiş Qarabağ
duyğulu müharibə şeirlərini xatırlatmaq olar).
Vətən
müharibəsinə, Zəfər dastanına silsilələr
həsr edilmiş (Vahid Əziz, Vaqif Aslan, Rafiq Yusifoğlu, Fərid
Hüseyn, Barat Vüsal, E.Z.Qaraxanlı, İslam Sadıq, Həyat
Şəmi, Xanım İsmayılqızı, Zahid Xəlil, Kəmaləddin
Qədim, İbrahim İlyaslı, Adilə Nəzər, Elbariz
Məmmədli, Elçin iskəndərzadə, Rəşid Fəxralı
və b. şairlərin "Ədəbiyyat qəzeti"ndə
səhifə-səhifə şeirlərini anmaq olar), lirik-epik
poemalar yaranmışdır (Sabir Rüstəmxanlı,
Qarabağa dönüş; Nəriman Həsənzadə, Zəfər
yolu; Vahid Əziz, Heyrət səcdəsi; İlqar Fəhmi, Balaca kişilər;
Xanəli Kərimli, Bayrağını uca qaldır, ana Vətən;
Ramiz Duyğun, Qalibiyyət dastanı; Şahnaz Şahin, Zəfər
nəğmələri; Balayar Sadiq, Şəhid ətri; Rəsul
Qədiri, Xarıbülbül və s.)
Onu da qeyd etmək gərəkdir ki, ustad tənqidçimiz
Vaqif Yusifli "Poeziya susmur" məqaləsində (ƏQ,
31 oktyabr və 7 noyabr 2020) müharibə poeziyasının
geniş təhlili və təsnifini vermişdir.
Duyğu və düşüncələr ədəbiyyatı
da demək olar son ilimizin ədəbiyyatına. Çün Vətən
müharibəsinin ədəbiyyatda lokomotivini şeirlərdən
də çox esseistika üzərinə
götürmüşdür desək, heç də
yanılmarıq. (Esse müəlliflərindən: Anar, Rəşad
Məcid, Aqil Abbas, Azər Turan, Əsəd Cahangir, Elnarə
Akimova, Aygün Bağırlı, Vilayət Quliyev, Reyhan
Yusifqızı, Qan Turalı, Nargis, Səhər Əhməd,
Hədiyyə Şəfaqət, Eyvaz Zeynalov, Günel
Eyvazlı, Rəfail Tağızadə, Fidan Nizaməddinqızı,
Aynur Xəlilova, Niyazi Mehdi, Sevinc Nuruqızı, Zemfira Məhərrəmli,
Təranə Vahid, Vahid Qazi, Günay Səma Şirvan, Şərif
Ağayar, Mirmehdi Ağaoğlu, Sevinc Nuruqızı, Cəlil
Cavanşir, Laura Cəbrayıllı, Günel Natiq, Ramilə
Qurbanlı, Tural Turan, Rəfail Tağızadə, Ramil Əhməd,
Kəmalə Abiyeva, Xanım Aydın, Mənsurə
Qaçayqızı, Günel Mehri, Şahanə
Müşfiq, Sərdar Amin və b.-larının il boyu dərc
olunmuş yazılarını misal çəkmək olar). Bircə onu demək kifayətdir ki, "Ulduz"
jurnalı bütöv bir sayını (¹ 2, fevral, 2021)
Qarabağ mövzusunda esselərə vermişdir.
Mövzu-predmet üzərinə düşüncələr həm
dərinə - tarix və mahiyyətə, həm də geninə
- sabah və perspektivlərə
açılmaqla, indiki halda Qalibiyyət əzmini, diskursun
ideoloji yükünü daha yey daşıya, çəkə
bilir.
Günün ədəbiyyatında Şəhidlik
mövzusu təzələnmiş, zənginləşmiş,
görünməmiş çalarlar qazanmışdır. Bizim bir borc
duyğumuz, yükümüz, məsuliyyətimiz var. Şəhidliyin
ülvi məqamı olmasa, qalibiyyət də
mümkünsüz olardı. Ədəbiyyat hər
şeydən öncə bunu demək, ifadə və bəyan
etməyə can atır. İqtidarındamıdır?
Həm Vətən müharibəsi şəhidlərinin
ruhuna, adına, xatirəsinə bağlanan əsərlər,
həm də ümumən otuz il ərzində B.Vahabzadənin
"Şəhidlər"indən belə ədəbiyyatımızda
şəhidlik mövzusu bu suala cavab axtarışlarından
sıralanır, yaranır (Son ilin ədəbiyyatında:
Şəhriyar del Gerani, Süleyman Abdulla, Şəmil
Sadıq, Narıngül Nadir, Sayman Aruz, Ay Bəniz Əliyar,
Xanım Aydın, Allahşükür Ağa, Musa
Aslanxanlı, Həsən Kür, Amil Amal və b. şeirlərini,
bədii-sənədli publisistika nümunələri: Esmira
Fuad, Aybəniz Aydəmir, Gülnar Səma, İdris
Şükürlü, Arzu Qazıyeva, Xəyalə Zərdabqızı
və b-nın il boyu dərc olunan yazılarını anmaq
olar).
Şəhidlik mövzusunda onlarla şeir, publisistika, nəsr
nümunələri içərisində məxsusən iki
silsiləni qabartmaq istərdim. Azad Qaradərəlinin mətbuatda ardıcıl
dərc elətdirib, "Sevgilim Vətən" kitabında
(Bakı, 2021) cəmlədiyi "Vətən müharibəsi
hekayələri" və Elşad Baratın "Ədəbiyyat
qəzeti"ndə Şəhidlərin poetik obrazını
yaratmağa çalışdığı şeirlər
silsiləsi. Hər iki silsilədə Vətən müharibəsi
şəhidlərinin həm ayrı-ayrılıqda fərdi,
real, sənədli, həm də bütövlükdə
ülvi, ictimai-mənəvi, psixoloji motiv və çizgilərlə
portretlər sırası müvəffəqdir. Elşad Baratın
Şəhidlər silsiləsini Mətanət Vahid Şəhid
Rəşad Ağayevin təbəssümünə həsr
etdiyi "Əbədi ruhlara
şair salamı" məqaləsində layiqincə dəyərləndirmişdir
(ƏQ, 6 mart 2021).
Şəhidlik,
Vətən, üçrəngli Azərbaycan bayrağı,
Ali Baş Komandan, Azərbaycan Ordusu, Azərbaycan əsgəri,
Türkün ucalığı, türk birliyi, Turan,
Qarabağ, Şuşa, Zəfər yolu... - adların, məqamların
simvollaşması, təkrar-təkrar əsərlərdə
vəsf, tərənnüm, təcəssüm tapması,
obrazlaşması 1918-1920-ci illərin Cümhuriyyət
dövründən sonra bəlkə də ən çox bu
ilin ədəbiyyatında olmuşdur. Simvolik,
yaxud simvollar ədəbiyyatı da demək olar bu ədəbiyyata.
Yerindəcə Rüstəm Kamalın bu aspektdən "Ali
Baş Komandan, müqəddəs savaşımız və
simvollarımız" adlı dəyərli bir
yazısını xatırlatmaq gərəkdir (ƏQ, 8 may
2021)
Təkcə
elə Ali Baş Komandana ünvanlanmış onlarla şeir,
ithaf, yazı Vətən müharibəsində Qələbə
müjdəsi ilə birgə, Azərbaycan Prezidentinin tarixdə
rolu və tarixi obrazını da idrak və bədii ifadə
etməyə çalışır. (Nizami Cəfərov, Ali
Baş Komandanın əmri; Sözümüzün Ali Baş
Komandanı; Elşad Barat, Ali Baş Komandanın səsi; Fikrət
Qoca, İlham Heydər oğluna; Rafiq Yusifoğlu, Ali Baş
Komandanın Qubadlı səfəri; Seymur Şeydayev, İlham
ilə Ərdoğan; Cavidə Məmmədova, Ali baş
Komandanım; Fazil Güney,
Xilaskar; E.Z.Qaraxanlı, Yolunuz açıq olsun, cənab
İlham Əliyev; Şuşa - Pənahəlidən İlham
Əliyevə qədər və
s. - onlarla yazını nümunə çəkmək olar )
Orijinal
yanaşması ilə məxsusən seçilən Abuzər
Turanın "Zəfər nəğməsi" lirik poeması üç
ölkə başçısı - İlham Əliyev ("Zəfərin
özü səndə, Ali Baş Komandanım!" - ƏQ,
24 dekabr 2020), Rəcəb Tayyib Ərdoğan ("Sayın
Cümhur Başqanım" - 23 yanvar 2021) və İmran
Xanın (Əziz Vəziri Əzəm - ƏQ, 13 fevral 2021)
parlaq obrazlarına işıq salmaqla, zamandan doğulan və
zamanı yaddaşlara köçürməyə səy edən
poetik məqam kimi
("Müqəddəs qalib üçlük"
- ƏQ, 6 mart 2021) önəmlidir. Əsər
haqqında akademik İsa Həbibbəylinin "Böyük Zəfərin
poetik dastanı" adlı yüksək dəyərləndirmə
yazısı dərc olunmuşdur (ƏQ, 24 aprel 2021).
Qələbə ilində ədəbiyyatın dərhal
və operativ janrlarında əsərlərlə
yanaşı, əlamətdardır ki, romanlar da
yaranmışdır. Hələ 44 günlük müharibə gedişində
"Ədəbiyyat qəzeti"ndə Səyyad Aranın
Aprel döyüşlərindən ayaq alan
"İrəvanın yolları" əsərini həm də
elə birbaşa Vətən müharibəsi romanı kimi
oxuduq. Qorxmaz, mətin, çevik, dərrakəli, hünərli,
başlıcası Vətən duyğusu aşıb-daşan
Azərbaycan əsgəri, qalib Azərbaycan Ordusunun obrazı
var romanda; Qarabağ döyüşlərindən İrəvana,
müstəqil Azərbaycanın sabahına bizi kökləyən,
aparan məhz odur!
Vətən müharibəsi ədəbiyyatımıza
qəhrəmanlar gətirir. Azad Qaradərəli hələ
2012-ci ildə yazdığı "Kuma-Manıç
çökəkliyi" romanını I Qarabağ
savaşına kökləmişdisə də,
yazıçının öz etirafıdır ki, qəhrəmanı
bu yükü üzərinə götürə bilmir və hətta
antipoduna çevrilirdi. II Qarabağ müharibəsində
Azad Qaradərəli qəhrəmanını tapdı, az bir
zamanda Vətən müharibəsində əfsanəvi ad
qazanmış Cəbrayıl Dövlətzadənin həyatı
və hünərlərindən
söz açan bədii-sənədli "Cəbrayıl
əfsanəsi" romanını qələmə aldı. Roman həm də Qarabağ müharibəsi və
mübarizəsinin yüz illik tarixi köklərinə
işıq salmaqla önəmlidir.
Qələbə
ilində ədəbiyyatşünaslar (İsa Həbibbəyli,
Nizami Cəfərov, Şirindil Alışanlı, Vaqif Yusifli,
Qurban Bayramov, Tahirə Məmməd, Məti Osmanoğlu, Mərziyyə
Nəcəfova, Maarifə Hacıyeva, Mətanət Vahid, Vaqif
Osmanov və b.) və ədəbi tənqid də
çağdaş ədəbiyyatda diskursun dəyişməsinə
diqqətli olmuş, "Zəfər düşüncələri"ni
aktiv və çevik, mətbuatda dərc etdirmişlər. Qələbə ilində Rahid Uluselin "Vətən
müharibəsi və ədəbiyyatda milli özünüdərk
problemi" (Bakı, "Elm və təhsil", 2021) adlı
mövzunu minillik tarixi-fəlsəfi aspektdən və Mərziyyə
Nəcəfovanın "Poeziyamızın Qarabağ
savaşı - Vətən müharibəsi" (Bakı,
"Elm və təhsil", 2021) adlı - otuz ilin ədəbiyyatı
fonunda şərh edən monoqrafiyaları işıq
üzü görmüşdür.
Başlıcası,
ədəbi tənqidə həssas olsaq: Vətən
müharibəsi mövzusu Elnarə Akimovanın məqalələrində
ideoloji rakursdan (Yalnız Qarabağ uğrunda - ƏQ, 3 oktyabr
2020; Nəsrdə Qarabağ diskursu - ƏQ, 24 oktyabr 2020; Ermənilərin
öldürdüyü uşaqlar - ƏQ, 31 oktyabr 2020;
Şuşada azan səsi - ƏQ, 14 noyabr 2020; Söz
fidanları - ƏQ, 28 may 2021; İstiqlal siyasəti, ƏQ, 15
iyun 2021; Bütün qələbələrin bir adı - milli
birlik" və s.), Azər Turanın esselərində tarixi məna
kontekstində (Burası Turan qapısı - ƏQ, 3 oktyabr
2020; Salam türkün bayrağına və yaxud
dağılan erməni mifi - ƏQ, 24 oktyabr 2020; Erməni məkrinə
qarşı yüz il diri qalan düşüncə - Əli bəy
Hüseynzadə örnəyi - ƏQ, 7 noyabr 2020;
Tanrının evi - Türk Qarabağ və Bir hilal uğrunda
batan günəşlər - ƏQ, 14 noyabr 2020; Zəfər
paradı və Nihal Atsız - ƏQ, 12 dekabr 2020 və s.),
Cavanşir Yusiflinin tənqidində ədəbi-nəzəri
idrak və mətn transformasiyası baxımından
(Qarabağ hekayələri - ƏQ, 3 oktyabr 2020; Formanın
müqəddəs sirr - gözləmək, ƏQ, 10 oktyabr
2020; Həsrəti qorumaq, yaxud bir köynək bayatı qədər-
ƏQ, 14 noyabr 2020; Şuşa, Laçın, Kəlbəcər,
Yaxud Abbas Tufarqanlınıın dağları - ƏQ, 3 dekabr
2020 və s.), Rüstəm Kamalın yazılarında arxetipik
yozumda (Müqəddəs savaşımız və
sözümüz - ƏQ, 3 oktyabr 2020; Pənah xanın ruhu -
ƏQ, 24 oktyabr 2020; Knyaz Sisianovun qətli süjet elementi kimi
- ƏQ, 7 noyabr 2020; Cəllad ağa - ƏQ, 14 noyabr 2020 və
s.), Mətanət Vahidin qələmində gündəmlə
ilgili, təhlili əsasda ardıcıl yazıya gəlir,
oxucunun müzakirəsinə verilir.
Tənqidçi
Mətanət Vahid dəyişmə məqamına işarəylə
çağdaş ədəbiyyatımızın gəlişmə
stixiyasını ümumən iki yerə bölür: "Cəmi
44 gün çəksə də, Vətən müharibəsi
Azərbaycan ədəbiyyatını müharibədən
öncə və sonra olaraq, 2 mərhələyə ayıra
bildi. Bu, incəsənətin bütün sahələrinə
aiddir..." ("Əbədi ruhlara şair salamı" -
ƏQ, 6 mart 2021). O da maraqlıdır ki,
başqa bir tənqidçi Məti Osmanoğlu "Qələbədən
əvvəl və sonra" adlı məqaləsində Aqil
Abbasın məşhur "Dolu" romanının Qələbədən
sonra, yeni kontekstdə oxunmasının tutarlı nümunəsini
verir; bir zamanlar xalq müharibəsinə, "qisasa
çağırış kimi qavaranılan" mətn
hazırda "müharibə əleyhinə
yazılmış ağı kimi səslənir" (ƏQ, 8
may 2021).
Bütün bu faktlara, hadisələrə diqqətlə
birgə, ədəbi tənqidimiz missiyasına sadiq və
sayıqdır. Çağdaş ədəbiyyatın
uğurlarını qeydə almaqla yanaşı, hardasa həm
də narahatdır; daha dərinlərə həssas olmağa
çağırır. Mişel Fuko
"Diskursun qaydası" məqaləsində göstərir
ki, diskurs sadəcə söyləm, olanların ifadəsi, bəyanı
deyil, o öncə bunun arxasındakı Səsdir, gəlir və
olanlarda ifadəsini tapır, söylənir.
Belə ki, hərbi qələbələrdə -
Ordumuzun şanlı zəfər yürüşündə,
ictimai-siyasi diskursda - Ali Baş Komandanın
çıxışlarında ifadəsini tapan Qalibiyyət
notu heç də avtomatik olaraq Ədəbiyyata yerimir. Şeirdə,
obrazlı dünyaduyumu və qavramında "eşidir" və
Şair onu ifadə edir; süjetdə, qəhrəmanda, roman
konstruksiyasında gəlir və yazıçı qələmində
gerçəkliyini qazanır; analitik məxrəcdə tənqidçi
esselərində yerini tapır və s.
Kamal
Abdulla yazır: "Ən qədim zamanlardan üzü bu yana
bütün savaşların, davaların, müharibələrin
insan ürəyinə vurduğu yaralar nə zamansa cümlə,
yaxud misra şəklində cücərir və bu zaman ölməz
əsərlər yaranır. "Bu necə
baş verir?" sualına hələ ki, heç kim cavab tapa bilməyib..." (Müharibə və
onun ədəbi-bədii əks-sədası - ƏQ, 17 oktyabr
2020)
Cavanşir
Yusifli yazır: "...biz sadəcə bu isti xatirələri
dinləyib, o əsgərlərin danışdıqlarına
qulaq asıb kövrəlirik, başqa heç nə... ədəbiyyat
bu sərhədi vurub keçməlidir, özünü həmin
yaraların içinə atmalı və bizə hər
şeyi o şəhid olmuş, yaralanıb,
qolunu-qıçını, gözlərini itirmiş əsgər
kimi danışmalıdır..." (Müharibə və ədəbiyyat
davası - ƏQ, 12 dekabr 2020)
Mətanət
Vahid yazır: "O cümlədən söz də
silahdır bu gün. Əsgərlərimizin səngərdə
tarix yazdığı bir zamanda hisslərin
aşıb-daşsa da, ürəyin köksünə
sığmasa da, nəsə yazmaq çətindir; lakin susmaq,
bitərəf qalmaq, mövqe bildirməmək bizdən olmamaq
deməkdir..." (Qalib ölkənin vətəndaşı
olmaq - ƏQ, 14 noyabr 2020)
Azər
Turan yazır: "Yazılmadığına görə də
indiki halda poeziyamız bu ədəbiyyatın oxucusu olacaq
insanların içindəki ağrının nəinki
fövqünə qalxa bildi, heç o ağrıların
yaxınlığında addımlamağı belə
bacarmadı. Mənim üçün müharibənin deyil, ədəbiyyatımızın
qarşısında sözün bitdiyi yer bu məqamdır..."
(ƏQ, dekabr 2020)
"Ulduz"
jurnalı ilə "525-ci qəzet"in birgə layihəsində
eyni: "Sözün bitdiyi yer haradır?" sualına Elnarə
Akimova bu cavabı verir: "Bu yerlər son zamanlar o qədər
çox oldular ki... Həm ağrılı, həm
də sevincli mənada. Gəncə və Bərdədə
şahid olduğumuz uşaq ölümlərindən,
oğullarının itkisindən havalanan anaların qol
götürüb oynamasından tutmuş Şuşada
eşidilən azan səsinə, rəşadətli Azərbaycan
əsgərinin süpürdüyü Gövhər Ağa məscidinə
qədər... O məqamlar və məkanlar ki, nə
illah edirsənsə, içindəki yanğını ifadə
etməyə Sözün gücü yetmir..." (ƏQ, 24
dekabr 2020)
Bu ki, Ədəbiyyatda diskursun dəyişməsi hələ
indən belə, qarşımızdadır (və
çox-çox şərtləri var).
Çağdaş
şairlərdən biri bunu belə ifadə edir:
"...Çoxumuza
addım
atıb
necə
yerimək öyrətdi
ayaqlarını Qarabağ savaşında
qoyub gələn
qazi..."
(Şakir Xanhüseyn, ƏQ, 10
iyul 2021)
Vətən
müharibəsini əlində silah keçmiş Emin Piri
"Müharibə gündəliyi"ndə sanki plan-prospekt
cızır: "Bundan sonrası sözün əsl
anlamında ədəbiyyat, incəsənət, kino müharibəsidir.
Zatən qalib gəlmiş dövlətik, bu sahələrdə
öz humanist görüntümüzlə də qalib gəlməyi
bacarmalıyıq. Əsas - döyüş meydanında
qələbə idi ki, bu mahiyyəti dəyişmir, istədiyimizə
nail olmuşuq. İstər daxili, istərsə
dünya kütləsi üçün ideoloji xətləri dərhal
müəyyənləşdirməli və əməli fəaliyyətə
keçmək lazımdı. Burda isə əsas səngərlər
ədəbiyyat-incəsənət və film sahəsidir..."
(Emin Piri, Seçəcəyimiz ədəbi obrazlar - ƏQ, 13
mart 2021)
Emin Pirinin "Müharibə gündəliyi"
sırasından "Ədəbiyyat qəzeti"ndə dərc
etdirdiyi yazılar müharibə gerçəkləri, bədii
ifadə tərzi, fikir arsenalı baxımından yenidir,
maraqlıdır, sanballıdır. Güman ki, Vətən müharibəsində(n)
qazandığımız Qalibiyyət ruhunu daha köklü,
daha dərindən ədəbiyyata hələ bu nəsil
yazarlar gətirəcəkdir. Müharibə nəsli...
Hərçənd
ki, sual olunur: məgər bizdə "müharibə nəsli"
olmayan varmıdır?!
Tehran ƏLİŞANOĞLU
Ədəbiyyatın dərsləri.- 2021.- 2 oktyabr.- S.4-5.