Nizami yaradıcılığında rəmzi-
metaforik anlayış və əhvalatlar
Bir
poeziya bahadırı kimi Nizaminin sənətkarlıq qüdrətini
üzə çıxaran, nümayiş etdirən xətlər,
məziyyətlər kifayət qədər çoxdur. Bu xətlərdən
biri də onun əsərlərində rəmzi
anlayışlardan, rəngarəng simvollardan, şərti
kodlardan, metaforik deyim və əhvalatlardan sıx-sıx
yararlanmasıdır. Mətləbin çox zaman
çılpaq və quru şəkildə deyil, sətiraltı,
mətnaltı kodlar, işarələr vasitəsilə bəyanı,
rəmzi anlayışlardan, metaforik hadisə və situasiyalardan
istifadə sənətkarın yaradıcılığına
xüsusi bir gözəllik, ideya-estetik təravət, sənətkarlıq
əzəməti aşılamışdır. Oxucu zövqünü oxşayan, onu cəzb edən
bu keyfiyyət şair Nizami ilə elitar oxucu arasında yaranan
ülfətin, səmimi ünsiyyətin, sevginin ən mühüm
elementlərindən biridir.
Nizami lirik şeirlər yazsa da, əsasən, epik
poeziyanın böyük ustadı kimi tanınır. Onun epik əsərlərində
rəngarəng obrazlar, anlayışlar və əhvalatlar
vardır. Lakin şair poemalarında obraz
xatirinə obraz yaratmır, əhvalat xatirinə əhvalat
vermir, söz naminə söz söyləmir. Onun hər sözü, anlayışı, obrazı,
təsvir etdiyi hər bir əhvalat və hadisə müəyyən
vacib mətləbin, ideyanın, idealın ifadəsinə, təlqininə,
təsdiqinə və inkarına xidmət edir. Bunların hər birinin bədii mətndə məxsusi
yükü, daşıdığı ideya-estetik funksiyası
vardır. Fikrimizi sübut
üçün sənətkarın
yaradıcılığına müraciət edək.
Bəllidir ki, "Xosrov və Şirin" poemasında
üç aşiq və bir məşuq obrazı vardır. Aşiqlər Xosrov, Fərhad
və Şiruyə, məşuq isə Şirindir. Bu üç obrazın
hər birinin fərqli xarakteri, aşiqlik keyfiyyəti, daha dəqiqi,
simvolik aşiqlik missiyası, metaforik sevgi macərası və
stixiysı vardır.
Xosrovun Şirinə olan eşqi ərköyün,
qürurlu bir şahzadənin, başqa sözlə, insanın
surətə, görkəmə, zahiri gözəlliyə vurğunluğudur. Belə ki, rəssam
Şapur ömründə bir dəfə də Şirini
görməyən Xosrova bu gözəl qızı qaybanə
şəkildə təqdim edərkən onun mənəvi-ruhani
aləmi barədə yox, zahiri gözəlliyi haqqında
danışır. Camal gözəlliyi
ötəri, müvəqqəti, aldadıcı olduğu kimi
onun toruna düşən insan da həmin gözəlliyə
aludəçilikdə aldanışlarla, unutqanlıqlarla, səhvlərlə
yaşamalı olur. O zamana qədər ki, o, surətə
vurğunluğu tərk edib ruha vurğunluğu dərk və
qəbul edir.
Xosrovdan fərqli olaraq Fərhad məşuqun -
Şirinin surətinə yox, səsinə, sözünə
vurulur. Belə ki, Şirin Şapurun məsləhəti ilə
onu yanına dəvət edərkən onunla pərdə
arxasından danışır. Fərhad
Şirinin camalını görə bilmir və onun səsinə
və sözünə eşq yetirir. Səs, söz isə cismin
deyil, ruhun tərcümanıdır, maddi deyil, səmavidir. Beləliklə, Fərhad bir
aşiq obrazı kimi ruha olan sevgini təmsil edir. Ona görə də onun eşqi də səmavidir, həvəs
yox, platonik eşqdir.
Poemada üçüncü aşiq obrazı kimi diqqəti
cəlb edən Şiruyənin sevgisi isə iblisin mələyə,
zülmətin nura olan eşqi timsalndadır. Bu, şeytani
eşqdir. Əslində bunu yalnız şərti mənada
eşq adlandırmaq olar. Çünki Şiruyənin
Şirinə olan hissi məhəbbətin ülviyyət və
müqəddəslik fəlsəfəsindən kənar bir
duyğu və münasibətdir. Əslində
şəhvətdir.
Poemadakı
məşuq, yəni Şirin obrazı isə iffəti, isməti,
eşq yolçuluğundakı səbatı, səbri,
dözümü, paklığı, ülviyyəti, tərbiyəçilik
funksiyasını, sevdiyi insanı dəyişdirmək,
paklaşdırmaq bacarığını, məhəbbət
müdərrisliyini simvollaşdırır.
İlahi eşqin hikmətinin, fəlsəfəsinin
poetik dillə bəyanından ibarət "Leyli və Məcnun"
poemasında da əsas obrazların və bir sıra əhvalatların
müəyyən rəmzi-metaforik yükü vardır. Bu mənada o,
bir ərəb əfsanəsi olmaqdan ziyadə Nizaminin eşq fəlsəfəsinin
əsas mahiyyətini, tezislərini, rənglərini
ortalığa qoyan bir ilahi-metaforik məhəbbətnamə təsiri
bağışlayır. Əsərdəki
məşuq Leyli bir ərəb gözəli olmaqdan daha
çox Tanrı nurunun zərrədə təcəllisi kimi
simvolizə olunur.
Poemadakı digər aşiq obrazı İbn Salam dünyəvi
eşqi təmsil edir. Onun Leyliyə olan sevgisi cismə, vücud
gözəlliyinə, hüsnə olan sevgidir. Elə buna
görə də ilahi varlığın, məna aləminin təmsilçisi
olan Leyli ilə maddi dünyanın təmsilçisi İbn Salamın
qovuşması mümkün deyil. Çünki
bəqa əhli ilə fəna əhlinin vüsalı
mümkünsüzdür.
Əsərdəki Nofəl obrazı isə sərvətin
və gücün, zorun rəmzidir. İlahi eşqin hikmətindən
bixəbər, səmavi məhəbbət meydanında
naşı, bəsirətsiz olan sərkərdə Nofəl
belə hesab edir ki,
ya sərvət, ya da qılınc vasitəsilə
Məcnunla Leylini qovuşdura bilər. Məcnunla söhbətində
də o, vüsal yolunun ümid açarı kimi
qızılın və qolun gücünə istinad edir və
Məcnuna deyir:
Qızıl
qüvvətinə, qol qüvvətinə
Səni çatdıraram öz niyyətinə.
Leylinin
atasına da o, qızı Məcnuna vermək üçün altun, sərvət təklif
edir. Bu yolla məqsədinə nail ola bilmədikdə
qılınca, yəni gücə əl atır. Zahiri, dünyəvi anlamda (ideyanın və mətləbin
təqdimindəki üst qatda) Nofəlin niyyəti xoş, məramı
işıqlı görünür. Bəs şöhrət
arxasınca qaçıb şan-şörət naminə
xeyirxahlıq göstərmək məramı güdən Nofəl
öz məqsədinə nail ola bilirmi? Təbii ki, yox. Çünki o, qəflət
əhli olduğundan anlamır ki, ilahi eşqin təmsilçiləri
olan bu aşiq və məşuqun real gerçəklikdə
vüsalı mümkün deyil.
"Leyli və Məcnun"da baş qəhrəmanın
cəmiyyətdən üz çevirib təbiətin qoynunda qərar
tutmasının da əsaslı simvolik mənası vardır. Belə ki, Məcnun
insanlardan, bəşəri toplumdan ona görə üz
çevirir ki, insan xisləti xeyirlə yanaşı həm də
şərin, bədxahlığın, məkrin,
çeşidli rəzalətlərin
daşıyıcısı və məskənidir. Təbiətdə isə hər şey pak və
bakirdir.
Nizaminin etiqad və inanc fəlsəfəsində
ölümün daşıdığı məna da rəmzi-metaforik
mahiyyət kəsb edir. O, istər Leyli ilə Məcnunun, istərsə də
ümumiyyətlə, insanın ölümünə əbədi
olaraq yox olmaq hadisəsi kimi baxmır. Şairin
fikrincə ölüm bir şəkildən başqa şəklə
düşmək, maddi varlıqdan ruhi varlığa
çevrilməkdir. Başqa sözlə,
ölüm müvəqqəti dünyadan əbədi
dünyaya, fəna aləmindən bəqa aləminə
keçid qapısıdır. Biz bu
qapını simvolik olaraq ölüm adlandırırıq.
Əcəl yox olmaq deyil, Haqqın dərgahına
gedən yolda bir vasitədir, bir məkandan başqa məkana
yerdəyişməni mümkün edən körpüdür.
Möminlər üçün dost qapısına (Haqqın
hüzuruna) aparan
yoldur. Ona görə də əcəl qorxulu bir hadisə
sayıla bilməz:
Zərrəcə
qorxmuram gələn əcəldən,
Bu yol dərgahına gedir əzəldən.
Bağ,
bostan yoludur ölümün izi,
Dostlar sarayına aparır bizi.
Ölüm
ki, səndəndir, nə qüssə, nə qəm,
Qoy ölüm, ölümdən mən dad çəkmərəm.
Hərçəndi
dünyada ölüm gerçəkdir,
Ölüm - ölmək deyil, yer dəyişməkdir.
Nizamidə elə əhvalatlar var ki, həmin əhvalat
bütünlüklə rəmzi təşbehatlar, ibrətamiz
işarələr üzərində qurulmuşdur. Məsələn, "Leyli
və Məcnun"dakı "Qarının Məcnunu
Leylinin qapısına aparması" əhvalatında təsvir
olunur ki, bir dəfə Məcnun bir qarı və divanə
görkəmində olan bir şəxslə rastlaşır. Qarı həmin şəxsin boynuna zəncir vurub əsir
kimi yedəyində gəzdirir. Məcnun
qarıdan bunun səbəbini soruşur. Qarı isə
deyir: Biz hər ikimiz yoxsuluq və ehtiyac əhliyik. Öz aramızada razılaşıb bu işi
görüb ruzi qazanırıq. Divanə
görkəmində olan bu şəxs isə əslində
divanə deyil, ağıllı adamdır. Biz hər nə qazanırıqsa, yarı
bölürük. Məcnun qarıya bildirir ki, onu azad et, zəncirə məni vurub gəzdir. Hər nə qazansaq, sənin olsun. Qarı tamahkarlıq edib nəfsə uyur, şərikinə
xəyanət edərək onu azad edir. Məcnunu
zəncirə vurub gəzdirir. Onlar gəzə-gəzə
gəlib Leyligilin olduğu yerə çıxırlar. Leylini görən Məcnun zənciri
parçalayır, qarının əsarətindən azad olur
və yenidən səhraya üz tutur.
Əhvalatda təsvir olunan qarı dünyanın və nəfsə
uyan vəfasız, dönük dünya əhlinin təşbehidir. Ruzi və mənfəəti naminə
lazım gələndə öz şərikinə, həmdərdinə
belə xəyanət edir. Qarının şərikinə
vurduğu zəncir adəm övladının maddi
dünyanın ruzi və sərvəti, mənfəəti
üçün boynuna keçirdiyi nəfs buxovudur.
Qazanc və tamah yolunda
o, hər cür hiyləyə əl atır, hətta
öz azadlığından belə keçib nəfs ipini və
ixtiyarını başqasının əlinə verir. Məcnun bütün nəfsani istəklərini
öldürməyi bacaran, məşuqu yolunda zəncirə
vurulmağa belə hazır olan haqq yolçusu aşiqin
timsalıdır. Leyli həqiqət nurunun
təcəllisidir. Elə ki Məcnun həmin
nuru görür, artıq bəhanə, hiylə və əsarət
zəncirindən xilas olur və yenidən azad həyata
qayıdır.
Maraqlıdır ki, dahi sənətkar öz əsərlərində
həm ifritələşmiş, qulyabaniləşmiş cəmiyyətin,
həm də ideal ədalət səltənətinin rəmzi-metaforik
təsvirini verir. Həm ən pis, həm də ən
yaxşı ictimai mühitin bərqərar olması barədə
ideallarını ortalığa qoyur. Onların
varlığını mümkün edən, yaranmasına səbəb
olan amilləri aydınlaşdırır. Birinci cəmiyyətə
biz "Yeddi gözəl"dəki "Mahanın
nağılı"nda, ikinci cəmiyyətə isə
"İqbalnamə"nin sonuna yaxın
İsgəndərin gedib çıxdığı xoşbəxtlər
ölkəsinin timsalında rast gəlirik. Onların
müqayisəsi cəmiyyət ərkanının
yaranması, nizamı, səciyyəsi və bunlara gətirib
çıxaran yollar, səbəblər barədə oxucuda rəmzi
əhvalat və təşbehatlar yolu ilə dolğun təsəvvür
yaradır. Daha doğrusu, bu əhvalatlar
nağıl xatirinə verilmiş nağıl olmayıb dərin
mətnaltı mənaya malikdir.
Sənətkar təşbehatlar yolu ilə demək istəyir
ki, zahirən insan yığını kimi görünən
toplumlar əxlaqi dəyərlərini, mənəviyyatını,
xeyir fikrini, xeyir sözünü, xeyir əməlini, müsbət
insani keyfiyyətlərini itirmişsə, onda onlar ifritə,
qulyabani yığımı timsalındadırlar.
Xoşbəxtlər
ölkəsi haqqında ideallarını, mühakimələrini
Nizami "İsgəndərnamə"nin
sonunda verir. Bu poema "Xəmsə"yə
daxil olan sonuncu əsər, şairin yaradıcılıq və
həyat təcrübələrinin, ideyalarının,
ideallarının bir növ məcmusu, yekun aktı idi. Böyük fəthlər edən, çoxlu ölkələr
gəzən, özünü ədalət carçısı
hesb edən İsgəndər, nəhayət, şimalda qəribə
bir ölkəyə gedib çıxır. Bura ideal sosial bərabərliyin, bəxtiyarlığın
mövcud olduğu xoşbəxtlər səltənətidir.
Burada zalım və məzlum, hakim və məhkum,
əzən və əzilən, varlı və kasıb,
ixtiyarlı və ixtiyarsız, hüquqlu və hüquqsuz
bölgüsü yoxdur. İctimai, maddi,
hüquqi cəhətdən hamı tam bərabərdir.
Bu adamlar həm də dindar, mömindirlər. Saf etiqad və
inancla yaşayırlar. Cəmiyyət mənəvi,
əxlaqi, etiqadi və maddi cəhətdən
bütünlüklə səadətə
bürünmüşdür. Cəmiyyət, onun
qanun-qaydaları, yaşayış normaları ilə tanış olub heyrətlənən, həm də
özünü ədalət carçısı hesab edən
İsgəndərdə belə bir sual yaranır:
Düz
yaşayış yolu budursa əgər,
İnsan bunlardırsa, bəs nəyik bizlər?
Ədalət səltənəti yaratmaq barədə cəhdlərinin,
niyyətinin puça çıxdığını anlayan
İsgəndər bildirir ki, əgər belə bir səadət
yurdunun olduğunu əvvəldən bilsəydim, mən də
hədər gəzməz, gəlib onların içərisində
onlar kimi şad, asudə ömr edərdim. Onların
dininə qulluq edərdim. Göründüyü
kimi, şairin tam müsbət planda verdiyi, ictimai ədalət
uğrunda mübarizə aparan qəhrəmanın özü
belə buradakı gözəlliyə həsədlə,
heyranlıqla, qibtə hissi ilə yanaşır. Bütün cəhdlərinin boşa
şıxdığını görür.
Nizami xoşbəxtlər ölkəsini təsvir etməklə
kifayətlənmir. Həmin səltənəti
yaratmağın səbəblərini, şərtlərini də
açıqlayır. Bu səbəblər
və şərtlər cəmiyyətin yaşayış
qayda-qanunlarının, normalarının, etiqadının
ümumi mənzərəsini təsvir etdikdə aydın olur.
Həmin səbəblər və şərtlər təxminən
bunlardır: Saf etiqad, möminlik; Ali şüur; Kamil əxlaq;
Kamil mənəviyyat; Fərdin cəmiyyətin xoşbəxtliyində
öz xoşbəxtliyini görə bilmək
bacarığı; Bütün fərdləri əhatə edən
və dərk olunmuş insan sevgisi, qarşılıqlı
hörmət, etimad və qayğı, humanizm və s.
"Yeddi gözəl" poemasında hökmdar Bəhramla
çobanın qarşılaşması əhvalatı da dərin,
maraqlı, hikmətli simvolik yükü ilə diqqəti cəlb
edir. Bəhram burada hakimiyyətin, gücün, səltənət
ehtirasının, hökm-fərmalığın, həvavü-həvəsin,
dünya əyləncələri ilə yaşayan həvəs
əhlinin, çoban isə xalq müdrikliyinin, ağıl,
kamal və tədbirin təmsilçisidir. Bu üzləşmədə ikinci tərəf
birinciyə qalib gəlir. Bəhram yalnız xalq
müdrikliyi ilə üzləşmədə və ondan dərs
aldıqdan sonra ali həqiqətləri dərk
edir, naqis yoldan uzaqlaşıb həqiqət və kamillik
yoluna qədəm qoyur. Şüurunda,
düşüncəsində, həyata və cəmiyyətə
münasibətində bir oyanış, çevriliş
baş verir. Dünyəvi həvəslərdən
uzaqlaşıb mənəvi-əxlaqi saflaşma, batini
paklaşma yolunu tutur. Nəhayət,
işığa doğru gedən bu yolçuluğunda kamal mərtəbəsinə
gəlib çatır. Onun ova gedərkən
qəfildən bir mağarada qeyb olması əhvalatı bunu
aydın şəkildə sübut edir. Poemada
süjetin kulminasiyasını təşkil edən həmin əhvalata
da Nizami ciddi, ibrətamiz fəlsəfi-metaforik don geyindirir.
Buradakı mağara qəhrəmanın əbədiyyətə
keçid qapısı kimi mənalndırılır. Onun burada, bu məqamda qeyb olması isə artıq
kamal mərtəbəsinə yüksələ bilməsi ilə
əlaqələndirilir və simvolik səciyyə
daşıyır.
Nizaminin kamal yolçusu həyatı boyu axtarışda
və yüksəlişdədir. Yüksəlişin son mərtəbəsində
- ən ali məqamında isə onun istəkləri
öz məcrasını, istiqamətini daha kəskin şəkildə
dəyişir. Müvəqqəti həyatdan əbədi
və qeybi həyata doğru üz tutur. Hadisələr
aləmi ilə həm mənəvi, həm də cismani rabitəsini
üzmək eşqi ilə çırpınır. Şair bu idealını ifadə etməkdən
ötrü "İqbalnamə"də maraqlı bir simvolik
epizoddan, fantastik təşbehlərlə bəzənmiş xəyali
bir macəradan istifadə edir. Fateh, alim və
peyğəmbər kimi kamilləşmiş İsgəndər
öz qoşunu ilə qəribə bir dağın ətəyinə
gəlib çıxır. Bu uca
dağın zirvəsinə çıxan yol dolanbac, çətin
və son dərəcə əzablıdır. Ora hər
adam gedib çata bilmir. Bu xoşbəxtlik
çox az adama müyəssər olur.
Ancaq iş burasındadır ki, hər kəs dağın zirvəsinə
çata bilsə, geri qayıtmır. Belə
ki, dağdan o yanda gözəl, cənnətə bənzər
bir yaşayış məkanı, xoşbəxtlik məskəni
mövcuddur. Dağın zirvəsinə
çıxan şəxsi həmin məkandan səsləyib
çağırırlar. O da geri qayıtmayıb həvəslə
çağırılan yerə gedir. Onu
heç bir tədbirlə, fəndlə saxlamaq, geri qaytarmaq
mümkün olmur. İsgəndər bunu adamlar üzərində
dəfələrlə təcrübə etdirib zirvəyə
çıxan kəsi geri qaytartmaq istəsə də, məqsədinə
nail ola bilmir. Sənətkarın
əsərə daxil etdiyi bu əhvalat dərin rəmzi-fəlsəfi
məna, metaforik anlam kəsb edir. Əslində
həmin dağ həyatın rəmzidir, insanı cənnətdən,
əbədi səadətdən ayıran maneədir. Oraya qalxan yol kamillik yoludur.
İntibah dahisinin ideya və ideallarının yekunu
sayılan "İsgəndərnamə"
poemasındakı İsgəndərin zülmət səfəri
və dirilik suyu axtarması ilə bağlı məşhur əhvalat
da bütünlüklə şərti-metaforik təşbehatlar
tülünə bürünmüşdür.
Dirilik çeşməsi gedilməsi çətin, əzablı
olan zülmət aləmində, qaranlıq bir
dünyadadır. Əhvalatdakı həmin anlayış
yaşadığımız həyatın zülmət və
qaranlığına təşbeh edilə bilər. Belə ki, əslində müvəqqəti olaraq
ömür sürdüyümüz cismani həyat insanı
ilk baxışda cəlb edən, onu cazibə toruna salan zahiri
parıltılarla, nəşə, əyləncə,
şöhrət, zövqü-səfa atributları ilə
doludur. Bunlar adəm övladını əhatə
edən zülmət və qaranlıqdır. Bəsirət gözü bağlı olan bəndə
bu qaranlıqda azır, hidayət və həqiqət yolunu
itirir, nəfsani istəklərin zülməti ona doğru
yolla getməyə imkan vermir. Şeytani istəklərin
toruna düşən insan nəticədə pak əmələ
yiyələnmək, yəni həyat çeşməsini
tapmaq əvəzində napak bir dünyaya gedib
çıxır. Deməli, dirilik suyu,
başqa sözlə, pak və işıqlı əməl
yalnız nəfsin, dünya həvəslərinin zülməti
içərisindəki nurda tapıla bilər.
Yeddi iqlim fatehinin dünyadan apardığı ancaq bir
ovuc torpaq olur.
Öldükdən sonra onun çismi də
çürüyüb bir ovuc torpağa çevrilir.
Əgər belədirsə, onda bir ovuc torpaq üçün
adəm övladının toruna düşdüyü bu sevda,
onun üçün apardığı mənasız qovğa nədir
və nədən ötrüdür? Şairi
düşündürən də budur.
Zülmət səfərində digər bir epizodla
şair bəşər övladının sərvət
ehtirasına, mal-pul sevdasına acı-acı gülür. Qaranlıqda qumluqda
parıltılı daşlara rast gələn yolçulardan bəziləri
bu daşlardan ümumiyyətlə götürmür, bəziləri
az, bəziləri isə çox miqdarda
götürür. Lakin işıqlı aləmə
çixanda bunun qiymətli daş-qaşlar olduğunu görən
hər kəs peşman olur. Heç götürməyənlər
niyə götürmədikləri, az
götürənlər çox götürmədikləri,
çox götürənlər isə daha çox
götürmədikləri üçün. Dəyəri bir
ovuc torpaq olan dünya sərvəti, ona vurğunluq və
heyranlıq Nizaminin həyat və axirət fəlsəfəsində
heyrətlə, təəccüblə qarşılanır və
ardıcıl olaraq bədii sözün rəmzi-metaforik təlqin
və tənqidin hədəfinə çevrilir.
Yaqub Babayev
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 9 oktyabr.- S.38-39.