Nizami Gəncəvi və türk
mifologiyası
Nizami yaradıcılığında mif problemi, əslində,
şüur və gerçəklik, insan və dünya, cəmiyyət
və təbiət, sosium və reallıq münasibət səviyyələrini
əhatə edən problemdir. Sənətkarın
poeziyasında mifologiya və tarixi şüur bir-birilə
ayrılmaz şəkildə bağlı olan iki struktur səviyyəsini
təşkil edir. Bu struktur qatları həm
diaxron, həm də sinxron aspektlərdə bir-birilə
bağlıdır. Tarixi şüur diaxron
baxımdan mifoloji şüurun davamı olmaqla mifin strukturunu
yeni təkamül mərhələsində "davam
etdirir". Digər tərəfdən, mifologiya
Nizami düşüncəsində tarixi şüurla eyni
sinxron cərgəni təşkil edən arxeşüur
potensiyasıdır.
Beləliklə, mif-ədəbiyyat dixotomik modeli
alınır.
Lakin bu ikili model daxili quruluşu etibarilə
üçüzvlü struktura malikdir: mif-folklor-ədəbiyyat.
Gerçəkliyin strukturalist modelinə görə,
iki qarşı duran elementlərdən birindən növbəti
element ayrılır (doğulur) və həmin element
qarşı duran tərəflər arasında mediator-əlaqəçi-araçı
rolunu oynayır. Folklor da mifologiya ilə ədəbiyyat
arasında aralıq mərhələni təşkil edir.
Bu cəhətdən, Nizaminin
yaratdığı bədii mətnlərdə aşkarlana bilən
bütün mifoloji strukturlar onun mətnlərinə folklor
statusunda, yəni folklor mətnlərinin vasitəsilə daxil
olmuşdur.
Mifologiya ibtidai insanın dünyanı fenomenoloji,
başqa sözlə, sadəlövh-ilkin idrakının məhsuludur. Fenomenoloji
idrak gerçəkliyi məntiqi təfəkkürlə anlama
yox, məntiqəqədərki düşüncə mexanizmləri
ilə qavramadır. Bu qavrama prosesi, demək olar ki, birtərəflidir:
ibtidai insan gerçəkliyi sanki dinləyir və gerçəklik
özü haqqında nə deyirsə, onu qəbul edir. Mif mətnlərindəki bütün sadəlövh
müdriklik, ibtidai dahiyanəlik bununla bağlıdır.
Miflər, əslində, gerçəklik
haqqında təhtəlşüurdan gələn
kodlaşmış informasiyaları əks etdirir. Nizaminin də diqqətini əfsanə, əsatir, rəvayət
və dastanlarda cəlb edən elə bu məqamdır. Mifoloji düşüncədə təbiət və
cəmiyyət, Tanrı və insan, ilk yaradıcı və
yaradılış aləmi ilahi-kosmoqonik harmoniya modelində təqdim
olunur. Məsələn, Dərbənd
bölgəsinə aid olan bir inanc mətnində deyilir ki, həftənin
birinci günü ağac kəsmək günahdır, deyirlər
ki, həmən gün ağacların ruhu ziyarətə gedər.
Kim o gün ağac kəssə, ağacın
ziyarətdən qayıdan ruhu hansısa bir gündəsə
ona sədəmə toxunduracaq. Yaxud
Ağbaba bölgəsinə dair mif mətnində deyilir ki,
palıd, şam ağaclarının əyələri var, yəni
yiyələri, sahibləri var. Əyə həmişə
gözə Sarı qız donunda görünər.
Palıda, şama balta vurmaq, kəsmək
xatalıdır. Çünki ağacı kəsən və
ya yaralayan adam özü zədə alar.
Bütün bunlar təbiət, cəmiyyət və
zamanın mifə məxsus harmoniyasıdır. İbtidai
insan bu harmoniya əsasında yaşamışdır. Lakin müasir insan miflərdəki bu motivlərə
sosial-ekoloji düşüncə modelindən yanaşır.
Nizaminin də diqqətini mifik mətnlərdə
cəlb edən məhz bu sosial-təbii harmoniya ideyaları
olmuşdur. Məsələn, "Sirlər
xəzinəsi" poemasında Firidun şahla ceyrandan bəhs
edən hekayətdə məhz mifik ideya paradiqmatik planda öz
əksini tapmışdır. Firidun ovda
olarkən qarşısına gözəl bir ceyran balası
çıxır. Şah onu ovlamaq istəyir.
Lakin nə iti qaçışlı atı
ceyrana çata bilir, nə də atdığı sərrast
ox ceyrana dəymir. Şah atından və
oxundan bunun səbəbini soruşur. Şahın
yayı ona başa salır ki, o yavru ceyranın qoruyucusu sənsən,
sənin qorxundan ona bir ox sancıla bilərmi?
Məgər
elə indicə, ey şah, - dil açdı kaman,
Qarşında deyildimi dilsiz-ağızsız heyvan?
Gəzirdi
zirehinin himayəsində yazıq,
Kimin həddi var ki, de, zirehinə sanca ox?
Nizami yayın dili ilə şahı həmin ceyran
balasının "zirehi" (qoruyucusu) adlandırır. Bu, artıq
mifik ideyanın Nizami tərəfindən bədii-fəlsəfi
kontekstdə mənalandırılmasıdır. Lakin həmin bədii ideyanın nüvəsində
mifik ideya durur. Poemada sözügedən
hekayətin mifik əsasını hami-ovçu motivi təşkil
edir. Azərbaycan folklorunda Ovçu Pirim
obrazı da daxil olmaqla mifik ovçu obrazları var. Onlar ov
hamiləri - qoruyucularıdır. Onlardan
icazəsiz ov etmək olmaz. Məsələn,
"Kitabi-Dədə Qorqud"da Bəkil keyiklərin
hamisidir. O, müəyyən yaş həddinə gəlib
çatmamış keyiklərə damğa vurur ki, onları
icazəsiz ovlamasınlar. Yasağı pozan cəzalanır.
Azərbaycan əfsanələrində
qarnında balası olan heyvana güllə atan
ovçuların magik-mistik şəkildə cəzalanması
(qollarının quruması, müəyyən müddətdən
sonra həlak olmaları və s.) motivi var. Nizaminin
yaratdığı Firidun obrazının da əsasında mifdən
gələn ov hamisi arxetipi durur. Firidun
şahın atı da, silahı da ovçuluq kultunu təmsil
edir. Onun ovlamaq istədiyi ceyran hələ körpədir:
ovlanma həddinə gəlib çatmayıb. Firidun həm
sosial-siyasi planda bir şah, həm də mifik planda bir ov hamisi
kimi ilahi harmoniyanı özü pozduğu üçün
ona ceyrandan iti qaçan atı və şimşək kimi
sürətli uçan oxu cəza verirlər: şah bir bala
ceyranı ovlaya bilmədiyi üçün öz qoşunu və
adi ovçuların qabağında pərt vəziyyətə
düşür.
Nizaminin bədii mətnlərində mifoloji
düşüncə mətnləri sintaqmatik deyil, paradiqmatik
planda təcəssüm olunur. Yəni Nizami "Xəmsə"də,
sadəcə maraqlı əhvalatlar və hekayətləri nəzmə
çəkmək (sintaqmatik sxemlə bir-birinin ardınca
düzmək) məqsədini qoymamışdır. Mifologiya onun yaradıcılığında humanitar
ideyalar kimi paradiqmatik-bədii məna layları şəklində
təcəssüm olunmuşdur. Nizami bu baxımdan
türk mifologiyasına da ali ideyalar
qaynağı kimi müraciət etmişdir.
Nizami yaradıcılığında türk
mifologiyası çox mürəkkəb məsələdir. Mifologiya tarixi
şüur mətnlərində, bir qayda olaraq, həmişə
transformasiya olunmuş səviyyəni təşkil etdiyi kimi,
Nizami poeziyasında da türk mifologiyası ayrıca bədii-estetik
qatı təşkil edir.
"Yeddi gözəl" məsnəvisindən bir
nümunəyə müraciət edək. Əsərin
qəhrəmanı Bəhramgurun prototipi sasanilər sülaləsinin
nümayəndəsi, 421-438-ci illərdə hakimiyyətdə
olmuş 5-ci Bəhram Gurdur. Nizami Bəhram
obrazını gerçək tarixin, epik ənənənin
materialları və obraza öz tərəfindən verdiyi
romantik yük əsasında qurub. Süjetdə
gerçəkləşən dünya modelini araşdırmaq
baxımından əsas materialı epik ənənə verir.
Bu epik ənənəni isə 3 qatın (klassik
qəhrəmanlıq eposu, sehrli nağıl və mifoloji epos
qatları) bir-birinə laylanmasından ibarətdir.
"Yeddi gözəl"in əsas süjetinə
laylanan 3-cü qat mifoloji epos qatıdır. Bu qat əvvəlki
iki qatdan ilkindir və demək olar ki, həmin qatların
arxetipi kimi çıxış edir. Bu cəhətdən,
Bəhram obrazı öz ənənəsi etibarilə
hind-İran tufan (ildırım) tanrısı Vertraqnaya
bağlanır.
Mifoloji süjet Bəhramın ovla bağlı həyatını
əhatə edir. Bu süjetin digər personajları gur, əjdaha
və gor fiqurlarıdır. Yəməndə tərbiyə
alan Bəhram mahir oxatan bir ovçu olur. O,
ovda 4 yaşından kiçik gurları öldürməyib,
budlarına öz adını damğa vurur. Ovda
bir oxla bir şiri və bir guru öldürdüyünə
görə onu Bəhram Gur adlandırırlar. O,
başqa bir ovda isə əjdahanı öldürərək
gurun intiqamını alır, gur da mükafat olaraq ona xəzinənin
yerini nişan verir.
Qeyd edək ki, Bəhram-Veretraqna kompleksi
bütövlükdə hind-İran mənşəlidir. Lakin Bəhram
obrazının epik ənənəsinin mifoloji epos
qatını maddiləşdirən süjet
bütövlükdə Veretraqna ənənəsi ilə izah
oluna bilmir: Veretraqna qatı mifoloji süjetdə nüvəni
təşkil etsə də, həmin qat süjeti
bütövlükdə əhatə etmir. Və
buradan açıq görünür ki, mifoloji süjetdə
Veretraqna qatının üstünə digər süjet
qatları laylanıb.
Bəhram mifoloji aspektdə Veretraqnaya
bağlandığı kimi, həm də Veretraqnadan fərqli
olaraq ov, ovçuluq, ov heyvanları hamisidir. Onun ov cizgisi Bəhramı
hami-qoruyucu funksiyalı mifoloji epos qəhrəmanları silsiləsinə
aid edir. Araşdırıcılara görə,
Nizami Bəhramı bir sıra cizgiləri ilə "Dədə
Qorqud" eposu qəhrəmanlarından Bəkili
xatırladır, bəzi epizodlarda isə bu obrazlar xırda
detallarına qədər bir-birini təkrarlayır. Araşdırıcılar damğalama epizodunu
xüsusi qeyd edirlər. Belə ki, Bəhram
Gur ov zamanı gurları ox-yayla ovlamaz, onları diri tutar və
dörd yaşından kiçik olanların buduna damğa
basıb, öz himayəsi altına alardı. "Dədə Qorqud" dastanının ovçu
qəhrəmanı Bəkil də keyikləri ox-yayla ovlamaz,
diri tutar, arıq olanların qulağına damğa basıb,
himayəsi altına alardı.
Bəkil
obrazının funksional qurumundan Nizami Bəhramına
baxdıqda aşağıdakı paralellik sistemə
alınır:
a) Bəhram
və Bəkil müvafiq olaraq "Yeddi gözəl" və
"Dədə Qorqud"da reallaşan dünya modellərinin
mərkəzi fiqurlarıdır. Hər iki obraz
kosmik başlanğıcları simvollaşdırmaqla xaosa
qarşı durur.
b) Bəhramın
da bütün fəaliyyəti kosmik-semiotik müstəvidə
Bəkil kimi, qoruyuculuqdur: təbiət qatında - gurların,
cəmiyyət qatında - İranın, ümumi məkan-zaman
xronotopunda - kosmoloji harmoniyanın.
c) Bəkilin
funksiyasında hamilik və qoruyuculuq xətləri
parçalandığı kimi, Bəhram da bir səviyyədə
gurların hamisi, digər səviyyədə (və daha
geniş mənada) etnosun qoruyucusudur.
Əlbəttə, bu qayda ilə Bəhramı istənilən
epik-mifoloji ənənənin qoruyucu obrazları ilə əlaqələndirmək
olar, belə ki, funksiya eyniliyi tipoloji eyniyyət mənzərəsinə
gətirib çıxarır. Lakin biz Bəhramla Bəkili
ixtiyari müqayisə fiqurları kimi seçmirik. Yuxarıda gördük ki, məsnəvidə Bəhram
müəyyən epizodlarda məhz Bəkili "təkrarlayır".
Digər tərəfdən, istər Nizami Bəhramı,
istərsə də "Dədə Qorqud" Bəkili - hər
ikisi Azərbaycan epik-bədii düşüncəsinin
faktlarıdır. Bu mənada, obrazların
bir-birilə əlaqələnə bilməsi normal ədəbi
prosesin təzahürüdür. Amma onu da
vurğulamalıyıq ki, Bəhram öz mənşəyi
etibarilə qədim fars təfəkkürünün
məhsuludur. Məsələ burasındadır ki, Bəhram-Bəkil
paraleli Nizamiyəqədərki fars ənənəsində
də var (Firdovsidə damğalama motivi).
Bizcə,
məsələnin mahiyyəti Firdovsi "Şahnamə"si,
yaxud digər İrandilli mətnlərdəki türkizmlərlə
bağlı yox, eradan əvvəlki minilliklərdə
"Qafqaz-İran-Anadolu üçbucağı daxilində
müxtəlif areallara yayılan türkdilli tayfaların"
(F.Cəlilov) qədim İran (-dilli), qədim Qafqaz (-dilli), şumer, elam, xatt, hett, assur və s. etnik-mədəni
sistemlərlə tarixi-mədəni əlaqələri ilə
bağlıdır. Türk-İran əlaqələrinin
qeydə alınan tarixi eradan əvvəlki minilliyə gedib
çıxır. Bu baxımdan, Bəhram
obrazının Bəkilə "oxşaması" tarixi-epik
aspektdə Türk-İran folklor-mədəni əlaqələrinə
söykənir. Məhz bu əlaqələr
fonunda Nizamiyəqədərki Bəhram obrazı Bəkildən
müəyyən cizgiləri qəbul edir.
Seyfədin RZASOY
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 9 oktyabr.- S.30.