Nizami Gəncəvinin ictimai idealı
Yaradıcılığı ədalət, ağıl,
insan səadəti, hikmət, işıqlı
düşüncə haqqında
konsepsiya olan Nizami Gəncəvi Hötenin dediyi kimi, gələcək üçün yazırdı. Nəzərə
alsaq ki, alman şairinin "gələcək" dediyi
zaman sonsuzdur və həm də bizim yaşadığımız
bu gündür, deməli, Nizami bütün zamanların və epoxaların şairidir.
Onun işıqlı ideyaları
zamanın hər dönəmi üçün
aktualdır. Nizami bütün
zamanların şairi olduğu kimi, həm də bütün nəsillərin
şairidir. Əgər
gənc oxucu şairin irsindən azadlıq, mübarizlik, çalışqanlıq, eşq
fəlsəfəsi haqqında
hikmətlər əxz
edirsə, illərin təcrübə qazandırdığı
oxucu mənəvi ucalıq, fani və əbədi həyat, vəfasız dünya haqqında ustad düşüncələriylə
tanış olur. Nizami təkcə ədalət,
əxlaq, təbiət,
sevgi kimi ayrı-ayrı hadisə və problemlərdən bəhs etmirdi. O, ümumilikdə "ideal cəmiyyət"in
forma və məzmunca
bir birini tamamlayan konsepsiyasını
təqdim edirdi.
Nizaminin "ideal cəmiyyət"ində hamının
hüququ eynidir, bu cəmiyyətin sakinlərində xəyanət,
tamahkarlıq, xəbislik,
lovğalıq kimi xoşagəlməz əlamətlər
yoxdur, onlar dünyaya öz işıqlı pəncərələrindən
boylanırlar. Bu insanların
düşüncələri, həyata baxışları,
ətraflarına münasibəti
nurlu və işıqlıdır, onlar
dar gündə bir yerdə olmağı, bir sevinib, bir kədərlənməyi
bacarırlar.
Nizamişünas alim Azadə Rüstəmin dediyi kimi, "Nizami tarixin və zamanın acı həqiqətləri fonunda
bəşəriyyətə xəyali gözəlliklər
diyarının ideal modelini
təqdim edirdi. İskəndərin üzləşdiyi utopik xoşbəxtlər ölkəsi
Nizami ictimai-siyasi-əxlaqi
görüş, amal və qayəsinin bədii qəlibdə cilvələnən qələbə
akkordları idi, şairin insan və cəmiyyət konsepsiyası yönümündə
fəlsəfi-poetik qənaətlərinin
son, təntənəli yekunu
idi".
Nizamişünasların əksəriyyəti
- Aleksandr Makovelski, Yevgeni Bertels, Məhəmməd Əmin
Rəsulzadə, Heydər
Hüseynov, Camal Mustafayev, Məmməd Arif, Xəlil Yusifov, Azadə Rüstəm və başqaları öz tədqiqatlarında "ideal cəmiyyət"
haqqında fikir və mülahizələrini
söyləmiş, dərin
fəlsəfi köklərə
söykənən bu utopik nəzəriyyəyə münasibətlərini
bildirmişlər. Kimi
bu "Xoşbəxtlər
ölkəsi" konsepsiyasının
mənbəyinin "Avesta"dan
("Vəndidad"ın I fəslinin XIX bəndi -
"Başsızlar ölkəsi"),
kimi sufi folklorundan, kimi Fərabinin "Mədineyi-fazilə"sindən,
kimi Firdovsinin "Şahnamə"sində İskəndərin
brəhmənlərlə görüşü
epizodundan, kimi Xürrəmilərin dünyagörüşündən
- Babəkizmdən qaynaqlandığını
söyləyir, kimi də yunan fəlsəfəsindən,
hətta qədim xristianlıqdan nəşət
tapdığını irəli
sürür. Biz isə
bütün bu deyilənlərə yekun olaraq deyə bilərik ki, Nizami Gəncəvi xəyallarındakı cəmiyyətin
poetik cizgisini verərkən həm Şərqin, həm də Qərbin ona qədərki ən işıqlı düşüncə və
fikirlərini ümumiləşdirərək
öz ideal modelini təqdim edə bilmişdir.
"İdeal şəhər"in
coğrafi məkanı
haqqındakı fikir və mülahizələr
də az
mübahisə doğurmamışdır.
Dahi sələfinin yaradıcılığına böyük
ehtiram bəsləyən,
onun eşq haqqındakı şahanə
dastanını - "Leyli
və Məcnun"u dilimizə çevirən,
əsərlərinin motivləri
əsasında "Fərhad
və Şirin" pyesini yazan Xalq
şairi Səməd Vurğun bu haqda yazırdı: "Şair şimalda, böyük rus xalqının və slavyan xalqlarının vətənində bir cəmiyyət təsvir etmişdir. Elə bir cəmiyyət
ki, orada ağalar və qullar yoxdur, orada insanların mənəvi bərabərliyi
hökm sürür, elə bir cəmiyyət
ki, orada şəxsiyyət bütün
cəmiyyətin, kollektivin
mənafeyi naminə yaradır və qurur, insan zəkası
və həyat həqiqəti təntənə
çalır". Göründüyü kimi, Səməd Vurğun da bir çox sovet nizamişünasları
kimi hesab edir ki, şairin
təsvir etdiyi "Xoşbəxtlər ölkəsinin"
məkanı şimalda
- rusların yaşadığı
ərazidədir. Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə
isə "Azərbaycan
şairi Nizami" adlı
monoqrafiyasında yazır:
"Cənnət şəhər"
qətiyyən, heç
də SSRİ-nin olduğu yerdə deyil. Çünki Nizami İskəndərin
bu şəhərdən
ayrılaraq, Yunanıstana
doğru aldığı
yolun istiqamətini göstərir. Həmin istiqamətə
əsasən, İskəndər
dənizdən keçmiş
və xeyli yol aşdıqdan sonra Kirmandan Kirmanşaha, oradan Babilə, Babildən də Şəhrizura getmişdir. Bu cür
aydınlıq olduğu
halda "Cənnət
şəhər"in qırmızı
Moskva olduğunu iddia etmək coğrafiya elminə təhqirdir! Şairin təxəyyülündə canlanan bu ideal şəhərin yerini təyin etmək mütləq lazımdırsa,
onu (Xırxız) Qırğızla bağlı
bir ölkədə axtarmaq gərəkdir.
Hər
ideal şeyi türklüyə
aid edən şair
"ideal şəhər"i də Türküstanda görmüşdür. Qədim yunan
mənbələrində də
məhz Türküstanda
xüsusi mülkiyyət
bilməyən cəmiyyətlərdən
bəhs olunur".
Göründüyü kimi, Rəsulzadə bu məqamda Gəncəvinin digər tədqiqatçılarından fərqli mövqedə durur. Əgər Sovet
Nizamişünasları XII əsrin filosof şairinin təsvir etdiyi bu utopiyanın
sosializm cəmiyyəti
ilə heyrətamiz dərəcədə həmahəng
olduğunu, Sovetlər
ölkəsinin "tarixi
nailiyyətləri" ilə
romantik şairin nəcib və yüksək arzularının
ötüb-keçdiyini söyləyirdilərsə,
M.Ə.Rəsulzadə Nizaminin
təsvir etdiyi "Ədalət şəhəri"
ilə "Sovet cənnəti"nin arasında
heç bir oxşarlıq görmür
və çox uğurlu və maraqlı müqayisə aparırdı: "Nizaminin
"Cənnət şəhər"i
dindardır, "Sovet
cənnəti" isə dinsizdir. Birinci Allahı tanıyır,
o biri isə rədd edir. Birincidə yalan söylənməz, ikincidə isə yalan ən böyük
təbliğat silahıdır.
Birincidə sevgi əsas,
ikincidə isə nifrət hakimdir. Birincidə anlaşma əsas ikən, ikincidə sinif qovğası əsasdır. Birincidə heyvanlar
belə təhlükəsiz
yaşadığı halda,
ikincidə insanlar daim ölüm qorxusu altındadır".
Düşünürük ki, hər iki fərqli yanaşma və tendensiyanı zaman özü saf-çürük
etmişdir.
"Beşikdən qəbr evinəcən elm öyrən",
"Elm Çində olsa
belə, onun dalınca get", "Bilikli
adamlar yer üzünün işıqlarıdır,
peyğəmbərin xələfləridir,
mənim varislərimdir"
kimi elmi dəyərləndirən yüzlərlə
hədis və kəlamların proletarların
peyğəmbərinin "Oxumaq, oxumaq, yenə də oxumaq" deyiminin içində əridildiyi,
elmlə dinin bir-birinə zidd qütblərdə qoyulub öyrənildiyi dövrdə
Nizami Gəncəvini elmi, insan zəkasını
yüksək dəyərləndirdiyinə
görə sadiq müsəlman hesab etmir, hətta bir qədər irəli gedib ateist hesab edənlər
də var idi. Düzdür, Nizami dinə,
Tanrıya xurafatcasına
yanaşmır, o, Yaradana
əqlin, idrakın pəncərəsindən baxırdı.
Yeri-göyü xəlq edən,
Nizami üçün
nurlu, işıqlı
bir varlıqdır.
Şairin tədqiqatçılarından
prof. R.Azadə yazır: "...Nizami də dinə tapınırdı, Allaha kainatın və bütün mövcudatın
xaliqi - ilk təkan kimi səcdəsi vardı. Zamanının mömin müsəlmanı
idi. Yalnız dahi şair və mütəfəkkir
Nizami kimi deyil, həm də şeyx Nizami kimi adı
cahanda əbədiləşmişdir;
...Lakin Nizami dinə də, "Quran"a da bir Renessans şair-filosof
kimi münasibət bəsləyir. Odur ki, onun əsərinin sırf dini problemlərlə bağlı hissələrində,
hətta "Münacat"
və "Nət"lərində
belə ictimai kəsər daha qüvvətli, daha gözəgəlimlidir".
Nizami insanları
nə qədər bəşəriyyəti sevməyə,
başqalarının taleyinə
həssaslıqla yanaşmağa
səsləyirsə, bir
o qədər də mübarizliyə, haqsızlıqla,
ədalətsizliklə mücadilə
etməyə çağırırdı. Zülm və
istibdada, müharibə
və fəlakətə
qarşı həmişə
amansız olan şair ətalətin, zalımlara boyun əyməyin, mütiliyin
əleyhinə çıxırdı.
Onun əsərləri insanı
həm xeyirxahlığa,
humanizmə, həm də zülmə qarşı mübariz olmağa səsləyirdi.
Nizami Gəncəvi
irsinin sahib olduğu bu kimi dəyərlərin
bu gün də tədqiq və təbliğ olunması, gənc nəslin şəxsiyyət
kimi formalaşmasında
istifadəsi olduqca vacibdir. Hətta şairin dövlətçilik
ideyaları, ideal cəmiyyət
istəyi də "poetik arzu" kimi dəyərləndirilməməli,
bu gün üçün də aktuallığı nəzərə
alınıb, ictimai-fəlsəfi
kökləri araşdırılmalıdır.
Bu, XXI əsrin ədəbiyyatşünaslar, sosioloq
və filosoflar qarşısında qoyduğu
vacib tələbdir.
Aygün BAĞIRLI
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 9 oktyabr.- S.29.