Nizami yaradıcılığında təsəvvüf
Nizami və təsəvvüf
Nizamini təsəvvüf
baxımından təhlil etmək üçün ilk növbədə
onun əsərlərini orijinaldan oxumaq, təsəvvüfi
terminologiyaya, simvol və məcazlara bələd olmaq, digər
sufi şairlərin əsərləri ilə
tanış olmaq lazımdır.
Fikrimizcə, Nizaminin "Xosrov və Şirin" əsəri
ilə ən çox üstə-üstə düşən
məqamların müşahidə edildiyi əsər
Əttarın "Xosrovnamə" məsnəvisidir. Əttar bu əsərin
əvvəlində bir dostunun xahişi ilə özünə
xas olan tərzdə, yəni aşiqanə dastan, mənzum
roman şəklində əsər yazdığını qeyd
edir. Əttarın "Xosrovnamə"sini
bəzən, onun təsəvvüfi olmayan yeganə əsəri
kimi qiymətləndirsələr də, əslində bu əsər
də təsəvvüfi məzmundadır. Lakin bu mənzum eşq dastanında təsəvvüf,
Əttarın digər əsərlərində olduğu kimi
qabarıq şəkildə görünmür, Nizaminin əsərlərindəki
kimi, daha dərin qatlarda, daha gizli və simvolik şəkildə
ifadə edilir.
Nizami,
Makedoniyalı İskəndəri "Allah və peyğəmbər"
dinini yayan, təbliğ edən bir şəxs kimi verməklə,
eləcə də Xosrovun yuxuda Həzrət Məhəmmədi
görərək islamı qəbul etməsini təsvir etməklə
dövrünün təsəvvüfi görüşlərinə
uyğun olaraq Nuri-Məhəmmədiyyə və Həqiqəti-Məhəmmədiyyə
ideyalarını təsdiqləmiş olur.
"Sufilərə
görə, Əqli-Küll bir nurdur ki, buna "Nuri-Məhəmmədiyyə"
deyirlər. "Həqiqəti-Məhəmmədiyyə"
bütün kamal sifətlərinin cəmidir. Məşhur bir hədisə görə, Allah-Taala
ilk olaraq Məhəmməd Peyğəmbərin nurunu
yaratmış, ondan sonra mərhələ-mərhələ
peyğəmbərlərin, övliyaların və digər məxluqatın
ruhunu xəlq etmişdir. Həzrət Məhəmmədin
peyğəmbərliyi Həzrət Adəmin peyğəmbərliyindən
daha öncə mövcud olmuşdur".
Təsəvvüfi şeirdə geniş
yayılmış "Hənuz" rədifli qəzəllərdə
ifadə edilən əsas məna "Nuri-Məhəmmədiyyə"
və Həzrət Məhəmmədin nurunun ilkin nur olaraq qəbul
edilməsidir.
Bu, "Həqiqəti-Məhəmmədiyyə"
olaraq da adlanır. Bütün dünya və
içindəkilər yaranmamışdan daha öncə
Allah-Taala Məhəmməd Peyğəmbərin nurunu
yaratmışdır. Sonra bu nurdan digər
peyğəmbərlərin, övliyaların, möminlərin,
insanların və digər bütün məxluqatın
ruhlarını yaratmışdır.
Nizami də istər əsərlərinin əvvəllərində
verilən nətlərdə, istərsə də "Xosrov və
Şirin", "İskəndərnamə" əsərlərində
bu ideyanı ifadə edir. Şair əsərlənin əvvəlində
verdiyi nətlərdə Məhəmməd Peyğəmbərin
nurunun bütün peyğəmbərlərdən əvvəl
və üstün olduğunu bildirir:
Həmço
əlef rast be əhd-o vəfa
Əvvəl-o
axer şode bər ənbiya
(Əhdə
vəfada əlif kimi doğrudur,
Peyğəmbərlərin əvvəli də,
axırı da odur).
Nizami və Əttar şeirində
ortaq rəmz və məcazlar
Məşhur
İran alimi Səid Nəfisinin səkkiz çap və ən
qədim əlyazma nüsxələri əsasında
hazırladığı "Divan-e ğəsaed-o ğəzəliyyat-e
Nezami Gəncəvi" kitabında yer alan bir qəzəl həm
Əttarın, həm də Nizaminin divanlarında var. Səid
Nəfisi bu qəzəlin ilk iki beytinin Əhməd Cam
Jendepilin divanında nəşr edildiyini qeyd edir:
Meyxanə və məscidin yolu hansıdır?
Ayıra
bilmirəm, çünki hər ikisi
mən
yazığa haramdır.
Nə məscidə gedə bilirəm, nə meyxanəyə.
Məscidə
gedəndə deyirlər ki, rinddir,
Meyxanədə
isə deyirlər ki, bu xam sərxoşdur!
Meyxanada
bir imam sərxoş məst,
sərxoş
olaraq yatmış;
Bilmirəm ki, o bütün adı nədir?
Nizami belə
cavab verdi: Meyxanənin
və
məscidin qapısı hansıdır?
Hər iki şairin divanında şeirin ilk dörd beyti
eynidir. Yalnız beşinci beytin ilk misrasında Nizamidə
"anca" (orda), Əttarın divanında isə
"emruz" (bu gün) sözü verilmişdir. Qəzəlin məhz Nizamiyə və ya Əttara
aid olması barədə qəti söz söyləmək
çətindir. Bunun üçün hər
iki şairin əsərlərinin əlyazmaları üzərində
tədqiqat aparılmalı, mətnşünaslıq
baxımından dəyərləndirmələr edilməlidir.
Nizami
yaradıcılığında Kəbeyi-ruhani, tərsa, məscid,
meyxanə, deyr və s. terminlər, Əttarda olduğu kimi,
Haqq aşiqi, təqlidi imandan həqiqi imana keçiş,
ilahi sirlərin açıqlandığı məkan, salikin
qəlbinə ilahidən doğan nur, müşahidə, ilahi
qeyb məqamı və s. mənaları ifadə edir. Bu beytdə Nizami də Əttar kimi "dilbəri-tərsa"
dedikdə ilahi təcəlla nurlarına işarə edir.
Əttarın "Məntiqüt-teyr" əsərində məşhur
"Şeyx Sənan" hekayəsində 50 dəfə Həcc
ziyarəti etmiş, möhtərəm bir şeyxin yuxusunda
"tərsa" xristian qızı görüb ona aşiq
olması, qızın eşqiylə yollara düşüb
hörmətini, dövlətini, dinini tərk edərək
içki içməsi, donuz otarması, xaç taxması və
s. təsvir edilir. Əttar "Divan"ında
da "xristian qızı" və "tərsabeçə"
obrazlarına tez-tez müraciət edir.
Əttarın
"Divan"ında çoxsaylı "Nəqoncəd"
, "Nəqoncəm", "Nəmiqoncəd" və s. rədifli
qəzəlləri təsəvvüf ədəbiyyatında
geniş yayılmış "sığmazlıq"
anlayışını ifadə edir. Sığmazlıq
motivi Nizaminin yaradıcılığında da öz əksini
tapmışdır. Bu mövzu əslində
ruh və bədən münasibətlərini ifadə edir.
Aləmi-ərvahdan, əsl vətəni olan
ruhlar aləmində ayrılan insan ruhu Allahın əmri ilə
bədən içində qərar tutur. Ruh
böyük, bədən kiçik, ruh lətif, bədən
isə kəsif məxluqdur. Ruh bədən
içində sıxılır, əzab çəkir. İnsan ruhu bu dünyanın sərhədlərinə
sığmır.
Nizamidə
təsəvvüf ideyaları Sənai və Əttardan daha
örtülü və pərdəli şəkildə ifadə
edilir:
Dər pərde-ye
del mizən-o dər pərde həmi quy
Kan pərde
çe pərdeəst-o an raz çe raz əst?
Ta pərdegi-ye
xas miquyəd ke, Nezami,
Can-e to
yek pərde-vo an pərde niyaz əst.
(Könül
pərdəsinə gir və pərdə içində
söylə:
O pərdə
nə pərdədir, o sirr nə sirdir?
Ta xas pərdəçi
desin ki, Nizami, sənin canın,
Ruhun bir pərdədir, o pərdə niyazdır).
Nizami saf,
ixlaslı bir imanı təbliğ edir, zahir əhlindən
olmamağı, sidq və səmimiyyəti tövsiyə edir:
"İtaət o deyil ki, nəbinin torpağına
döşənəsən, Sədaqətini ortaya qoy ki,
İblis də çox səcdələr etdi".
Şairin fikrincə, həqiqi mömin, Yaradanın
eşqinə yaradılanı sevməlidir.
Nizamidə Haqqın təcəllisi "kəmali-zühur"
şəklində ifadə edilir. Haqqın təcəllası
qarşısında salik Turi-Sinada Allahın nurunu görüb
özündən gedən Musa peyğəmbər kimi yox olur.
Çünki Haqqın varlığı
yalnız qulun yoxluğunda, bütün maddi aləmi, dünya
bağlarını tərk etdiyi, özündən getdiyi anda
təcəlla edir.
Rindlik və qələndərlik motivləri də həm
Əttar, həm də Nizami yaradıcılığında
müşahidə edilən ortaq məqamlardandır.
Hər iki sənətkarın
yaradıcılığında nəfslə mübarizə, mənəvi
kamillik, əql və eşq münasibətləri təsəvvüfi
baxımdan əks edilmişdir. Nizami də, Əttar
da insanı dünyanın əşrəfi, kainatın yaranma
səbəbi hesab edərək, onu çirkin duyğulardan təmizlənməyə,
nəfsini tərbiyə etməyə, ruhi yüksəlişə
doğru səsləmişlər.
"Sirlər xəzinəsi"ndə
təsəvvüf
Əbədi həyat ideyası və sirr
anlayışı Nizami şeirinin ayrılmaz tərkib hissəsidir. Əgər əbədi
həyata qovuşmaq istəyirsənsə, eşq əzablarında
öz cismini fənaya ver. Yalnız bu zaman ilahi sirlərə
qovuşmaq və əbədi həyat tapmaq
mümkündür.
"Nəhayət,
gecənin qaranlığında onu həyat çeşməsi
kim tapdım. Bu bir xəzinədir,
onu necə açım ki, gizli tapdım" - deyən
şairin bütün yaradıcılığı və
şəxsiyyəti "məxzənül-əsrar"dır.
Onun şeirinin ölümsüzlüyü isə
bu sirlərin ən gözəl açarıdır.
Təsəvvüfi
yolçuluğun mərhələləri olan "yeddi
bağça", "yeddi vadi", "yeddi məqam",
"yeddi qapı", "yeddi peykər", "yeddi
cam" və s.-nin əsər adlarında istifadəsini də
görürük. Nizaminin "Sirlər xəzinəsi" əsərində
Sənai Qəznəvinin "Hədiqətül-həqiqə",
Əttarın "Əsrarnamə", "İlahinamə"
əsəri ilə səsləşən məqamlar
çoxdur.
"Gecənin
vəsfi və könülə dalma" bölümündə
Nizami təsəvvüfi yolçuluq nəticəsində
maddi pərdələrinin qaldırılması, bəsirətin
açılmasından bəhs edir:
Nə cür keçim qapıdan? Cığır
hanı, yol hanı?
Bəlkə geri qayıdım, tərk edim bu məkanı?
Qorxudan nitqim batıb. Yolum dar bir keçiddi,
Fəqət cilovdan tutan eşqim dadıma yetdi.
Sarayın
ürəyindən bir səs qopdu: - Nizami!
İçəri
keç, bura gəl! - Bu səs necə səmimi.
Saray hərəminin
dərhal məhrəmi oldum,
"Gəl
lap içəri". - Getdim. Nurlu bir hücrə
buldum.
Bir əfsanə
içində yeddi hekayət kimi,
Yeddi xəlifə burda əyləşiblər səmimi.
Yeddilik sistemi Əttarın "Məntiqüt-teyr" əsərində
mənəvi yolçuluğun rəmzi olan yeddi vadi - tələb,
eşq, mərifət, tovhid, heyrət, istiğna, fəna-bəqa
mərhələlərini ifadə edir. Yeddi sayı qədim yunan,
hind, İran mifologiyasında müqəddəs olduğu kimi, islam təsəvvüfündə də
xüsusi önəm kəsb edir. Nizaminin
"Yeddi gözəl" əsərində də yeddilik
simvolikasından istifadə edilir. Lakin
"Sirlər xəzinəsi" əsərində 3 xəlvətdən
söhbət gedir. Xəlvət dedikdə
salikin 40 gün tənhalığa çəkilməsi,
özünü ibadətə həsr etməsi nəzərdə
tutulur. Şair digər təsəvvüfi
əsərlərdə olduğu kimi, qəlbin insan
vücudundakı uca məqamından, "cismani və
ruhani" xüsusiyyətləri özündə birləşdirməsindən
bəhs edir. "Qəlbin tanınması"
bölümündə şair "Xaceyi-dil"dən riyazəti
qəbul etdiyini, riyazətə girdiyini bildirir:
Xace-ye del əhd-e məra taze kərd
Nam-e Nezami fələk avaze kərd.
Çonke
nədidəm ze riyazət qozir,
Gəştəm
əz an xacə riyazət pəzir.
(Qəlbin
sahibi mənim əhd-peymanımı təzələdi;
Nizaminin adını fələk zümzümə etdi.
Riyazətdən
keçə bilməyəcəyimi görüb;
O sahibdən
riyazəti qəbul etdim).
Şair riyazəti qəbul edərək xəlvətə
girməsindən bəhs edir. Şair birinci xəlvətdən
bəhs edərkən yenə də irfani ideyaları gözəl
poetik forma içərisində gizlədir. Yaşıl bağ, çiçəklər, nəğmə
oxuyan quşlar, gözəl təbiət mənzərələri
əslində ilahi Hüsnün, təcəllayi-camalın bir
rəmzidir. Şair xəlvətdə ruhun yüksəlişindən
bəhs edir:
Ruzi əz
an Mesr-e Zoleyxa pənah
Yusef-e
xoşxolq birun şod ze çah.
(Bir
gün o Züleyxanın ölkəsi olan
Misirə pənah
apardı;
Xoş xasiyyətli Yusif quyudan nicat tapdı).
Şair insanın cismani bağlardan,
asılılıqdan qurtulmasını ruh Yusifinin bədən
quyusundan xilas olması kimi verir. Öz nəfsinin
qeydindən, dünyaya bağlılıqdan
qurtardığını bildirir. Birinci xəlvətdə
təbiət gözəllikləri sanki bir rəssam
fırçasıyla çəkilirmiş kimi təsvir
edilirdisə, "İkinci xəlvət və məşuqənin
görünməsi" bəhsində şair insan gözəlliyini
vəsf edir. Təbiətin bütün
gözəllikləri, güllər, ağaclar, quşlar bu
gözəlliyin yanında sönük qalır. Bununla şair insanın məxluqatın əşrəfi,
bütün yaradılmışların ən mükəmməli
olduğunu ifadə edir. Bu gözəlliyin
mahiyyətini dərk edən şairin gözü önündən
surət, zahir aləmi qalxır. Bədən qəfəsindən
xilas olur:
Kise-ye surət
ze miyanəm qoşad
Tövq-e tən əz gərdən-e canəm qoşad.
(Surət
örtüyünü ortadan qaldırdı;
Bədən boyunduruğunu ruhumun boynundan açdı).
Şair
burada rəmz və məcazlarla danışır:
Vanke roxəş
pərdegi-ye xas bud
Ayine-ye
surət-e İxlas bud.
(Üzü
xüsusi bir pərdə içində idi;
İxlas surəsinin aynası idi).
Nizamiyə
görə, insan maddi dünya bağlarından qurtularsa,
riyadan, rəngdən xilas olar, ilahi sirlər xəzinəsinə
çevrilər:
Xətm-e
səpidi-vo seyahi şodi,
Məxzən ol-əsrar-e İlahi şodi.
(Ağlıq
və qaralığa son versən;
İlahinin sirlər xəzinəsi olarsan).
Bu fikir
sonra böyük sufi şair Nəbatinin
bir şeirində də ifadə olunmuşdur. Mövlananın
qəzəlinə nəzirə olan qəzəlin son beytində
yazır:
(Degər, Nəbati, raz-e u dər nəzd-e
hər nakəs məqu,
Dər bəste, həmçon məxzən ol-əsrar
şəv, əsrar şəv).
(Bir daha,
Nəbati, onun sirrini
hər
nakəsin yanında söyləmə;
Qapını (dilini) bağla, "Sirlər xəzinəsi"
ol, sirr ol).
Nəzakət Məmmədli
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 9
oktyabr.- S.28-29.