"Oğlum Məhəmmədə nəsihət"
- uşaq ədəbiyyatının
ilk örnəyi
Nizami Gəncəvinin irsi Azərbaycan yazılı
uşaq ədəbiyyatının məhvərində dayanan
böyük arsenaldır. Yaradıcılığı
büsbütün nəsihət üslubu, əxlaqi-mənəvi
dəyərlərin, insani özəlliklərin təbliği
üzərində qərarlaşan şair poeziyasının
ehtiva etdiyi bütün fəlsəfi dərinliyə, metafizik
qata baxmayaraq, ilk növbədə bu keyfiyyətlərin
üstünlüyü ilə önəm kəsb edir.
Azərbaycan uşaq ədəbiyyatının təşəkkülü,
formalaşması və inkişafı tarixindən bəhs edən
bütün kitablarda, ədəbi-elmi və pedaqoji-metodik ədəbiyyatların
əksəriyyətində, eləcə də uşaq ədəbiyyatına
həsr edilən dərsliklərdə yazılı uşaq ədəbiyyatının
tarixini bir qayda olaraq Ə.Xaqani, N.Gəncəvi və
M.Füzulidən başlayırlar. Rafiq Yusifoğlunun "Uşaq ədəbiyyatı"
(2002), Qara
Namazovun "Azərbaycan uşaq ədəbiyyatı"
(2007), Zahid Xəlil və
Füzuli Əsgərlinin "Uşaq ədəbiyyatı"
(2007), Vüqar Əhmədin "Azərbaycan uşaq ədəbiyyatı"
(2006) kimi dərslik və dərs
vəsaitlərində klassik sənətkarların ədəbi
irsində olan didaktika, öyüd və hikmətli, nəsihət
xarakterli nümunələr uşaq ədəbiyyatının
örnəkləri kimi təqdim edilmişdir. Hərçənd
XIX və XX əsr ziyalıları olan S.Ünsizadə,
S.Ə.Şirvani, F.Köçərli və başqaları
bu tip əsərlərin uşaqların yaş və bilik səviyyəsi
üçün uyğun olmadığını, onların
yalnız oxu materialı kimi işə
yaradığını vurğulamışdır. Bu qənaəti
doğuran əsas
səbəb ana dili məsələsi idi ki,
dövrün ziyalıları uşaqlar üçün
yazılan əsərin onların öz ana dilində
olmasını, milli xüsusiyyətlərin nəzərə
alınmasının vacibliyini irəli sürür,
dünyagörüş və bədii zövqün
formalaşması məsələsini ikinci planda qabardırdılar.
Bu ziyalılara görə, Ə.Xaqani, N.Gəncəvi,
S.Şirazi kimi sənətkarların əsərləri,
"Gülüstan", "Bustan", "Leyli və Məcnun"
və s. kitabların heç biri Azərbaycan dilində
yazılmamış, uşaq dünyası, onların yaş
psixologiyası nəzərə alınmamışdır. Amma burada bir mühüm məqam var və bu məqam
ümumiyyətlə, Nizami irsinin dünya mədəniyyətinin
içindəki yerini - yolunu müəyyənləşdirməklə
birbaşa bağlı məsələdir. Məlumdur ki, Nizami irsi İslam Şərqi mədəniyyəti
içindədir. Bu, həmin dövrün
reallığıdır, o dövrdə ədəbiyyat
büsbütün ümumislam Şərqi mədəniyyəti
içində qərarlaşmışdı. Nəinki Azərbaycan uşaq ədəbiyyatı,
ümumiyyətlə Azərbaycan ədəbiyyatı deyilən
bir anlayış yox idi. Həmin dövrdə
mədrəsə və məktəblərdə adıçəkilən
sənətkarların, o cümlədən Nizaminin əsərlərindən
dərs vəsaiti kimi istifadə edilmiş, onlardakı nəsihətamiz
fikirlər, ibrətamiz hekayələr tərbiyəvi əhəmiyyəti
ilə böyük rol oynamışdır. Maraqlı bir faktın üzərində dayanmaq olar.
1947-ci ildə Nizami Yubileyi Komitəsi və Azərbaycan Sovet
Yazıçıları İttifaqının nəşr
etdirdiyi "Nizami" adlı çoxcildliyin
dördüncü cildində (redaktoru: Səməd Vurğun,
müavinləri: Mikayıl Rəfili və Cəfər Cəfərov)
Nizaminin bəzi əsərlərinin Əvəz Sadıqov tərəfindən
nəsr tərcüməsi verilmiş, kitabda yer alan bir
neçə hekayə - "Xorasanlı və xəlifə",
"Çoban və üzük", "Rəssam Maninin
hekayəsi", "Şəkər" və
"Çörəkçinin sərgüzəşti"
uşaq ədəbiyyatı nümunəsi kimi təqdim
olunmuşdur.
Onu deyək ki, Nizami Gəncəvinin əsərləri
uşaqlar üçün bir çox şair və
yazıçılarımız tərəfindən işlənmişdir. Bunlardan
"İskəndər və çoban" (Mirmehdi Seyidzadə,
1940), "Fitnə" (Mir Cəlal, 1941), "Kərpickəsən"
(Mir Cəlal), "İlin fəsilləri" (Mir Cəlal),
"Xeyir və şər" (Mir Cəlal), "Sehrli
üzük" (Abdulla Şaiq), "Yaralı oğlan"
(Qılman Musayev) kitablarının adını çəkmək
olar. Eləcə də 1939-cu ildə
"Pioner" jurnalı" nəşriyyatında Səməd
Vurğunun təqdimatı və tərcüməsində
Nizaminin uşaqlar üçün şeirləri çap
olunmuşdur.
Göründüyü kimi, Nizami irsi uşaq ədəbiyyatı
üçün maraqlı və zəngin məxəz
olmuş, istər yüksək sənət materiyası, istərsə
də aşıladığı mənəvi dəyərlər
baxımından faydalı nümunə hesab edilmişdir. Hər halda
"oxu materialı" kimi faydalı olsa belə, dünya və
cəmiyyət məsələrinin geniş problematikasına
varan Nizami sözünün yetişən yeni nəslin
idrakında əvəzsiz təsir mənbəyi olması
şübhəsizdir. Ona görə də
"Azərbaycan yazılı uşaq ədəbiyyatı
tarixinin süni surətdə qədim və orta əsrlərə
aparılması cəhdi tarixi, elmi-pedaqoji və məntiqi cəhətdən
qeyri-elmidir" (Xeyrulla Məmmədov. XIX əsr
Azərbaycan uşaq ədəbiyyatı. Bakı, 1992,
s.5), - kimi fikirlərlə razılaşmaq olmur. Əksinə, zəmin,
bünövrə kimi elə bu zaman kəsimlərini məqbul
sayaraq, bu sırada Nizami irsinin böyük missiya həyata
keçirdiyini danmaq olmaz. Hansı missiya? Bu barədə fikirlərimizi əsaslandırmağa
çalışaq.
Əvvəlcə onu vurğulayaq ki, neçə
yüzillik boyu Nizamidən təsirlənən şair və
yazıçılar arasında uşaq ədəbiyyatımızın
bir sıra nümayəndələri vardır. Bu sənətkarlar
Nizami Gəncəvinin müxtəlif əsərlərindən
bəhrələnərək hekayə və pyeslər meydana
qoymuşlar. Məsələn, Abdulla Şaiq şairin
"Yeddi gözəl" poeması əsasında "Fitnə",
"İskəndərnamə" poeması əsasında isə
"Nüşabə" pyeslərini yazmışdır.
Mirmehdi Seyidzadənin "Sevgi" və "Fitnə" əsərləri
Nizaminin "Xosrov və Şirin" və "Yeddi gözəl"
poemasının motivləri əsasında
yaradılmışdır. Sovet dövrü Azərbaycan
uşaq ədəbiyyatının tanınmış nasirlərindən
olan Əli Səmədli Nizaminin "Yeddi gözəl"
poemasında yer alan "Xeyir və şər"
hekayəsinin motivləri əsasında "Hərənin bir
ulduzu" nağıl-povestini qələmə almış,
Çin qızının söylədiyi bu məşhur hekayəni
sadə və rəvan uslubda uşaqlara ərməğan
etmişdir.
Ədəbiyyat tariximizdə maraqlı bir fakta da diqqət
yönəltmək istəyirəm. Məlumdur ki, Seyid
Əzim Şirvani qəzəlinə gözəl bir nəzirə
yazmış şagirdi Ələkbərə hədiyyə
olaraq Nizaminin "Xəmsə"sini göndərmişdir.
Nizaminin əsərlərinin uşaqlar üçün deyil,
böyüklər üçün
yazıldığını bildirən Seyid Əzim yəqin
ki, "Xəmsə"ni də elə bu kontekstdə - layiqli
bir "oxu materialı" olaraq öz şagirdinə uyğun
bilmişdir. Hər halda danılmaz faktdır ki,
gələcəyin ən gözəl satiriki olmaqla
yanaşı, ədəbiyyat tariximizə ən gözəl
uşaq mətnlərinin müəllifi kimi adını
yazdırmağı bacaran Mirzə Ələkbər Sabirin bu
hünərində Nizaminin məşhur beşliyinin məxsusi
rolu olmuşdur.
Nizami öz yaradıcılığı ilə əsl
insanla əsl şairi birləşdirən yüksəkliyə
adlamış sənətkardır. Bu onun
yaradıcılığında konsepsiya, təlim səviyyəsində
gerçəkləşdiyindən, dünya və cəmiyyət
məsələlərindən böyük həssaslıqla bəhs
edildiyindən burada uşaq, yaxud böyük yaş senzinin
çalarlarını axtarmağın özü belə
yersiz görünür. Bütün hallarda
aşılanan ideya ruhsal yetkinlik, saf və ali
başlanğıcdır, kamil şəxsiyyət
olmağın sınırlarını hədəfə alan rəmz
və işarələr sistemidir, mənəvi-əxlaqi zənginlik
və nəcib xarakter yaratmaq qayəsinə yön
almış sənətdir. O zaman biz mahiyyətə enib
formanın deyil, məzmunun faydalılığı
haqqında düşünüb qərar
çıxarmalıyıq. Nizaminin çox məşhur -
"Zalım padşahla Zahidin dastanı", "Kərpickəsən
kişinin dastanı", "Sultan Səncər və
qarı", "Fitnə", "Nuşirəvan və
bayquşların söhbəti", "Meyvəsatanla
tülkünün nağılı", "Bülbül ilə
qızılquşun dastanı", "Yaralı
uşağın dastanı" və başqa hekayətlərindəki
ibrətamiz motivləri bir-bir şərh edərək
onlardakı didaktik səviyyənin uşaqlar üçün
nə qədər faydalı olmasından geniş bəhs etmək
mümkündür. Bura şairin bütün
poemalarına səpələnmiş təmsil və
alleqoriyadan məharətlə istifadəni, nağıl
janrında sərgiləmiş olduğu ideya-məzmun vüsətini,
humanist qayənin gücünü əlavə etsək,
görürük ki, Nizami əsərlərində yeddidən
yetmiş yeddiyə hər kəsin ala biləcəyi bir hikmət,
bir dərs vardır. Dünya ədəbiyyatında
xüsusi olaraq uşaqlar üçün yazılmayan, lakin
bütün yaş qrupları tərəfindən məhəbbətlə
qarşılanan və çağımızadək oxunan əsərlər
vardır. Bəşər əhli illərdir
K.İ.Çukovskinin, P.P.Yermolovun əsərlərini təkrar-təkrar
çap edir, A.S.Puşkinin nağıllarını,
İ.A.Krılovun təmsillərini sevə-sevə oxuyur.
Görkəmli rus tənqidçisi V.Belinskinin belə bir fikri
var: "Uşaq ədəbiyyatı balaca uşağın tərbiyəedilmə,
şəxsiyyətinin formalaşdırılma vasitəsidir...
Uşaqlar nəticə, təsdiq və məntiqi
ardıcıllıq tələb etmirlər, onlara surətlər,
rənglər və səslər lazımdır. Uşaqlar ideyaları sevmirlər, onlara tarixi rəvayətlər,
povestlər, nağıllar və hekayələr
lazımdır". Bu baxımdan,
yaradıcılığında daim xalq folklorundan, təbiət
təsvirlərindən geniş istifadə edib çoxsəsli
və çoxçalarlı mətnlər meydana qoyan Nizamini
uşaq ədəbiyyatının memarları sırasında
almaqda tam haqlıyıq.
Qeyd edək ki, Nizamiyə bu statusu qazandıran həm də
onun oğlu Məhəmmədə yazdığı nəsihətlərdir. Məlumdur ki, Nizami oğlu
Məhəmmədə üç əsərində xitab
etmişdir: "Xosrov və Şirin", "Leyli və Məcnun"
və "Yeddi gözəl" poemalarında. Hər
yeddi ildən bir - 7, 14, 21 yaşlarında edilən bu
müraciətlərlə Nizami oğlunu mənən
ömrün müxtəlif instansiyalarından keçirməyə,
hər yaş mərhələsinə müvafiq ata nəsihəti
verməyə çalışmışdır. Bunun özü Nizaminin uşaqlarla bağlı həssas
mövqe sərgiləməsinin, onlara hər yaşda hansı
dəyərləri aşılamağı bilməsinin
göstəricisidir.
Əvvəlcə
bunu deyək ki, şair bu şeirlərdə oğluna gözəl
müraciət üsullarına yer verir: "Yeddi yaşlı
balam, gözümün nuru!"; "Sən, ey on dörd
yaşlım, hər elmə yetkin!". Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə "Azərbaycan şairi Nizami" əsərində
yazır: "İlk aşkının yadigarı oğlu
Muhammedi (Mehmed) Şair daima düşünmüş, bu
"Türk çocuğunu" candan bir ilgi ile
beslemiştir. Şairin, kendi "Mehmetciği"ne hitap eden beyitleri dikkate değer düşünce ve
duyğularla doludur. Birer baba ögüdü şeklinde olan bu
hitaplar, hakim Şairin, olgun adam tipinin
nasıl yetişebileceği hakkındakı en samimi
duyğularına tercüman olmaktadır. Çok
sıcak bir ilginin mahsulu olan bu duyğuları ile o, sevgili
oğlunun hatırasını dahi, sevimli eserleri ile beraber,
ebedileştirmiştir. Zaten o, oğlunu
eserlerinden biri gibi telakkı etmekte, onu kitaplarına kardeş
saymaktadır".
Bu fikirlər Nizaminin oğlu Məhəmmədi klassik ədəbiyyatımızda
ilk uşaq obrazı kimi təqdim etməyə imkan verir. Bu obraz
Nizaminin əsərlərində daim diri, dinamik şəkildə
daim mərkəzdədir. Oğlunun
adı, necə deyərlər, şairin dilinin əzbəridir,
ən sevimli əsərlərini ya Məhəmmədə
xitabən başlayır ("Leyli və Məcnun" və
"Yeddi gözəl"), ya da bitirir ("Xosrov və
Şirin"). Şairin nəsihətlərində meyar
birdir: Nizami övladına elm, sənət yolunun tükənməz
bir xəzinə olduğunu anladır, bilik əldə etməyi,
peşə sahibi olmağı cəmiyyət içində
hörmət qazanmanın yeganə rəhni kimi qiymətləndirir:
"Ucalmaq istəsən, bir kamala çat, // Kamala ehtiram
göstərər həyat".
Həmid
Araslının 1940-cı ildə böyük yaşlı
uşaqlar üçün sadə bir dildə yazıb
çap etdirdiyi "Şairin həyatı" (redaktoru: Mir Cəlal)
kitabında nəql olunur ki, bir gün evə gələn zaman
oğlu Məhəmmədin şeir yazdığını
görən Nizami ona elm yoluna yönəlməyi, sənətin
dərinliklərinə varmağı təlqin etmişdir:
"Oğlunun elmdən, öyrənməkdən əl
çəkib gücü düşmədiyi işə
yapışmasından qorxan ata, onun təhsili ilə daha ciddi
məşğul olmaq lazım gəldiyini
düşündü.
Məhəmməd öz şeiri haqqında
atasının rəyini bilmək istəyir və diqqətlə
ona baxırdı.
- Demək
şair olmaq istəyirsən?
- Bəli,
ata!
-
Çox böyük arzudur. Ancaq oğul, hələ savad
öyrən, bilik qazan! Elmsiz sənət,
boş və mənasız əyləncədir. Fiqh öyrən, təbabət öyrən, şeirlə,
qəzəllə məşğul olma. Xalqa biliklə,
bacarıqla kömək et. Xalqın dərdinə
qal və öz xidmətinlə dünyanı bəzə!".
Nizaminin oğluna nəsihətində bir məqamı da
qeyd eləmək lazımdır. Tanrı sevgisi Nizaminin
əsərlərində aparıcıdır, əvvəldən
sonadək dominantlığını qoruyur. Onun üçün Tanrısız heç bir əxlaqi
dəyərlər sistemi yoxdur. Tanrıya
münasibət ölümsüzlük məqamında qərar
tapmışdır. Burada Tanrı da, insan
da diri, yer üzünün əşrəfi sayılan varlıqlardır.
Onlardan biri digərini yetirən əsas səbəb
kimi çıxış edir. İnsan
Tanrını duyduğu, hiss etdiyi, ona tapındığı
qədərincə öz varoluşunun təminatçısı
salıya bilər. Nizami Gəncəvi oğlu Məhəmmədə
nəsihətində yazır: "Sən Tanrıyla əhdini
pozmasan, // Səni əmin eləyirəm ki, hər şeydən
xilas olarsan".
Təsadüfi
deyil ki, Allah sevgisini şair oğluna yeddi yaşından
aşılamağa çalışır: "Ruzi verdi sənə o pərvərdigar, //
Üstündə mənim yox, onun adı var". Yalnız bu
məqam istisna olmaqla digər xüsusiyyətləri şair
oğluna mərhələli şəkildə - yaş senzlərinə
uyğun təlqin edir: bilik öyrənməyi, sənət
dalınca getməyi, əxlaq, ədəb, mərifət elmindən
hali böyüməyi. Bu təlqinlər içində
özünü öyrənmək, öz dəriniyinə enmək
kimi mühüm cəhəti də unutmur: "Bu əyri
cizgilər cədvəlində sən // Özünü şərh
edib, özünü öyrən!". Bəli,
özündən, ilkinliyindən Allaha doğru aparan yol! Bu
yolun süvarisi isə qazanılan bilik və sənətdir!
Nizami Gəncəvinin "Oğlum Məhəmmədə
nəsihət"i hər bir valideyn üçün proqram səciyyəli
poetik mətndir. Şair burada övlad tərbiyəsinin əsaslarını,
üsul və metodlarını açıqlayır. Bir övladı faydalı insan, şəxsiyyət
kimi necə yetişdirmək olar? Həyatın
mənası nədədir, məqsəd, qayə necə
olmalıdır? Səkkiz yüz səksən
ildir Nizami öz öyüdləri ilə insanı gözəl
tərbiyə əsasında böyütməyin, nizamı və
ahəngi fərdi-mənəvi "mən"də
aramağın yollarını təklif edir bizlərə.
Və səkkiz yüz səksən ildən sonra da bu yol
bütün naqislikləri yarıb keçməkdə xalis
xilas kimi görünür!
Elnarə
AKİMOVA
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 9 oktyabr.- S.14-15.