Nizami Gəncəvinin "Yeddi gözəl"
məsnəvisində
hind şahzadəsinin
nağılında
görünməyən məqamlar
XII əsr Azərbaycan ədəbiyyatının ölməz
şairi Nizami Gəncəvi (1141-1209) Şərq və Qərb
dünyası arasında elə bir körpü
yaratmışdır ki, bu körpünün qırılmaz
bağları əsrlər boyu zamanın sınaqlarından
üzüağ çıxıb. Beş sirli xəzinə
qoyub getmiş sənətkar yüzlərlə əsərin
yaranmasına yol açmış, özündən sonra gələn
şairlər üçün həyat məktəbi
olmuşdur.
Nizami Gəncəvi filosof şair idi. Onun
poeziyasının daxili qatlarında sirli bir aləm
yaşayır. Nizami kodlarını
açmaq və onları öz semantik məna
çalarında tədqiqata cəlb etmək müasir
Nizamişünaslığın qarşısında duran ən
vacib tələblərdən biridir. Nizami
poeziyasında batini biliklər əsərlərinin bəzilərində
üst qatda, bəzilərində isə alt qatda
özünü təzahür edir. Əgər
oxucu "Sirlər xəzinəsi"ndə bu gizliliyi
aydın şəkildə görürsə, "Xosrov və
Şirin", "Yeddi gözəl"də bu gizlilik daha dərin
qatlarda özünü göstərir. Bu
biliklərin daxilinə varmaq, onların gizlin kodlarını
açmaq üçün oradakı simvol və rəmzlərin
təsəvvüfüdəki anlamını müəyyənləşdirmək
lazımdır. Z.Quluzadənin yazdığı kimi, bir
çox alimlər nəsli sənətkar Nizaminin, tarixçi
Nizaminin, filosof Nizaminin, alim Nizaminin, şeyx Nizaminin sirlərini
dərk etməyə çalışmış və
çalışacaqlar.
Nizami Gəncəvi məsnəvilərində bəzən
vəhdəti-vücuddan - varlıq aləminin müxtəlif
ünsürlərinin Vahiddə qovuşması sxemindən
istifadə edərək dərin mənalı bədii-fəlsəfi
simvollar yaratmağa nail olmuşdur. Deməli, şair
dünyanın dərkindən tərkinə doğru gedən
insanın kamilləşmə sxemini poemalarında
çıza bilmiş və onları bu yolla insanlara
çatdırmışdır. Bildiyimiz
kimi, şairin yaradıcılığından bizə lirik
şeirlərdən başqa, dünyaya səs salan "Xəmsə"si
gəlib çatmışdır. Hər
bir məsnəvini bir hökmdara bağışlayan şair,
bu ölməz əsərləri ilə həmin
hökmdarları da tarixdə yaşatmışdır.
Nizami Gəncəvinin
"Xəmsə"sinə daxil olan dördüncü
poemasının adı fars dilində "Həft peykər"dir.
Dilimizə "Yeddi gözəl", bəzən də
"Bəhramnamə" kimi tərcümə olunan bu əsərin
adını şair özü "İskəndərnamə"də
belə qeyd edir:
Atımı "Həft peykər" üstünə çapdım.
İndi
söz mülkündə büsat qururam,
İskəndər dövründən təbil vururam.
Əsərin mövzusu eramızdan əvvəl V əsrdə
yaşamış Sasani hökmdarı Bəhramın həyatından
götürülmüşdür. Nizamidən əvvəl
bu mövzuya Firdovsinin "Şahnamə"sində rast gəlmişik.
Əsərin adı ilə bağlı elm aləmində
müxtəlif fikirlərin olması, "peykər"
sözünün çoxmənalı simvol funksiyası
daşıması ilə bağlıdır. Göründüyü kimi, bir söz varlıq aləminin
bütün ünsürlərini birləşdirən vahid
simvola çevrilmişdir. Şair əsərdə
sözün varlıq aləminin bir və ya bir neçə
ünsürünü, yaxud "peykər" sözündə
bütün ünsürləri işarələndirməsi
birbaşa sufizmlə, onun vəhdəti-vücud ideyası ilə
bağlıdır. Yada salaq ki, sufilərin
dünyanı təsvir dili bu cür söz-işarələrlə
zəngindir.
"Yeddi
gözəl" məsnəvisi bildiyimiz kimi bir-birilə
bağlı iki süjet xəttindən ibarətdir: birinci hissə
əsərin qəhrəmanı Bəhramın həyatını
bütövlükdə əhatə edən və poemanın
bütün hissələrini bir-birilə bağlayan əsas
hissə, ikinci isə yeddi ölkənin şahzadə
qızlarının Bəhram şaha
danışdığı müstəqil nağıl
süjeti özündə əks etdirən hissədir.
Əsərin
ikinci hissəsi sufizmin məqam və mərhələlərinin
təzahür formalarını əks etdirməklə
yanaşı, Nizami Bəhram şaha varlıq aləmində
özünü dərketmə yollarını göstərir. Şair
oxucuya sadəcə nağıl danışmır, şahzadə
qızların hər birinin danışdığı bu
nağılların təsəvvüfi mahiyyət və
anlamı əsər boyunca kamilliyə doğru gedən Bəhram
şahın inkişaf dinamikasını əks etdirir.
Şair Bəhramın simasında sufilərin Şəriət-Təriqət-Mərifət-Həqiqət
modelindən istifadə edərək tamamilə yeni tipli qəhrəman
yaratmağa nail olub.
Əsər boyunca bütün nağıllar Şidənin
Bəhram şah üçün tikdiyi yeddi günbəzli
sarayda danışılır, bu, dünyanın modelinin saray
obrazında əksidir. Göründüyü kimi, Yeddi peykər
sarayı varlıq aləmini birləşdirən, qovuşduran
simvol-işarədir. Sufizmdə rəmzi
sözlər vəhdəti-vücudla bağlı olub, vəhdət
içində olan aləmin ayrı-ayrı ünsürlərini
təcəssüm etdirir.
Əsərdə yeddi iqlim şahzadə
qızlarının danışdığı
nağılların bəzisi qeyri-real, fantastik mahiyyət
daşıyır. Bu nağıllar şairin iç dünyasına səyahəti,
insanın daxilində ikili hissin bir-birilə mübarizəsi
fonunda təqdim edilir. Şair insanda olan ilahi
ruhun bir hökmdar kimi onun daxili dünyasında şahlıq
etməsi, onunla əks, düşmən mövqeyində olan nəfslə
aralarında gedən mübarizənin
yaşantılarını bizə nəql edir.
"Yeddi gözəl" məsnəvisində hind
şahzadəsinin danışdığı birinci
nağıl qarageyimlilər şəhərində cərəyan
edir. Nəyə görə Nizami "Yeddi gözəl"
poemasını hind şahzadəsinin nağılı ilə,
yəni qarageyimlilər şəhərində baş verən
əhvalatla başlayır? Əvvəlcədən
qeyd etdiyimiz kimi, Nizami filosof bir şair idi, onun heç bir
şeirində və məsnəvisində təsadüfi
söz və ifadə yoxdur. O, bir mütəfəkkir
filosof kimi öz dövrünün ədəbi fəlsəfi
cərəyanlarının fövqündə durur,
dövrünün bütün elmlərinə dərindən
bələd olduğu əsərlərində
açıq-aydın görünür. Odur ki,
Nizami oxucuya sadəcə yeddi şahzadə qızın
timsalında hər bir oxucunun üst qatda gördüyü
nağılı danışmır.
Burada
qarageyimlilər şəhərinə yollanan qəhrəmanın
öz iç dünyasına səyahəti, onun daxilində iki hissin mübarizəsi gedir. Orada bütün əhvalatlar insan daxilində
hökmranlıq edən ruh ilə nəfs arasında baş
verən mübarizədir. Nəfsin
insanın başına gətirdiyi bəlalar əsər
boyunca şahzadə qızların nağıllarında
öz əksini tapır. Qəlb şəhərinin
padşahı olan ruh xeyirxah əməllərin
funksiyasının daşıyıcısı və
qoruyucusudur. Onun qarageyimlilər şəhərində
baş verən əhvalatı bilməsi, səbr və təmkinlə
o əhvalatları dinləməsi, əsər boyunca
insanın səbr və dözümünü bir daha
artırır.
Hind şahzadəsinin Bəhrama nəql etdiyi birinci
nağıl qarageyimlilər şəhərində baş
verir. Bu şəhər qəlb şəhəridir. Türktaz şah oraya gedir. Bura pərilər
diyarıdır. Şah bu diyarda pərilərin
başçısı Türknaza - nəfsə aşiq olur.
Lakin nəfs bu hökmdarı onu sınaqlara
çəkir və sonda yoldan çıxarmağı
bacarır.
Nizami nağılla göstərmək istəyir ki, insan
xoşbəxtliyə qovuşmaq üçün öz nəfsinə
qalib gəlməli, şəhvət, ehtiras, həvəs kimi
şər qüvvələri (nəfsi əmmarəni)
boğmalıdır.
Şair qarageyimlilər şəhərində baş verən
əhvalatı təsəvvüfün dördpilləli modelinə
görə ona hər şey qaranlıqdır, çünki
bu qəhrəman şəriət-təriqət-mərifət-həqiqət
qanunlarından xəbərsiz olduğu üçün
qaranlıqlar içindədir. Qaranlıqlar
diyarında qəhrəmana heç nə aydın deyil, o,
hardan gəlib, haraya getdiyini bilmir, çünki təsəvvüf
modelinə görə qəhrəmanın gözündə hər
şey qaranlıqlar içindədir. Bu
qaranlıqlar içində çaşbaş qalan qəhrəman
yollar arayır. Birinci yola "qarageyimlilər" şəhərində
qədəm qoyur.
Məsnəvinin
filoloji tərcüməsindən oxuyuruq "dedim ey ağa, bu
qulluq nədir? Yanıma bişmiş gəl, bu
xamlıq nədir?" deyən şair təsəvvüf
elmində "bişmək" irşada girməklə
bağlıdır, "xamlıq" isə bu elmdən xəbərsizlik
mahiyyəti kəsb edir. Bişmək,
yanmaq irfani anlam kəsb edən ideyaya Mövlana, Yunus Əmrə,
sonra isə Hacı Bayram Vəli
yaradıcılığında rast gəlirik. Yəsəvinin "ateşe düşmeden bişdim
ben" kəlamı Mövlananın "Xam idim, yandım,
bişdim" kimi məşhur deyimi, Yunusun "çiy idim,
bişdim əlhəmdülillah" deyimini yadımıza
salır. Yunusla bir dönəmdə
yaşayıb-yaradan Hacı Bayram Vəli də sələfləri
kimi "Yandı bu könlüm, yandı bu könlüm,
Yanmada dərman buldu bu könlüm" deyərək, təsəvvüfdə
artıq irşada girməsini dilə gətirir.
Həyat həqiqətləri qəhrəmanın
gözündə qaranlıqlar dumanına bürünüb. Təsəvvüf
modelinin birinci pilləsini adlayan qəhrəmanın
gözündə aləm dəyişir. Şəriət
sirlərinə vaqif olandan sora o özünün bütün əməllərinə,
hərəkətlərinə sərhəd qoyur və şəriət
qaydalarına əməl edir. Bu əməletmə
onun daxilində özünənəzarət postu yaradır.
Bundan sonra təsəvvüf əhli təriqət yoluna
qədəm qoyur. Caminin yanaşması ilə desək, "Bu məsnəvilər
mərifətlərin bəyanına vəsilədir" tezisi
"Xəmsə"nin ideya-məzmun
baxımından irfani-təsəvvüfi həqiqətlərin
ifadəsi olduğuna işarədir. "Mərifət"
sözü "irfan" və "arif" sözü ilə
eyniköklü olub, onlarla təkcə dil xətti boyunca birləşmir.
"Mərifət-irfan-arif" təsəvvüfdə
insanın "şəriət-təriqət-mərifət-həqiqət"
sxemi üzrə cismani-mənəvi cəhətdən kamilləşməsinin
konseptual anlayışlarını əks etdirir. "Mərifət" həm də elm, bilik, oxumaq
anlayışları ilə bağlıdır. Sufi mərifət
pilləsində "maariflənmə", yəni elm, bilik kəsb
etmək yolu ilə "irfan"a çatıb, "arif"
məqamına qalxır. Bu üzdən Caminin söylədiyi
kimi, Nizami məsnəviləri mərifətlərin bəyanına
vasitə olması son dərəcə böyük bir fikir
olub, "Xəmsə"nin birbaşa insanın
mənəvi-əxlaqi təkamülünün, idraki-irfani
kamilləşməsinin qaynağı olduğuna işarədir.
Sufizm özünün mütərəqqi ideya və
motivləri ilə Nizami üçün cəlbedici fikir
qaynağı idi. Şair bu qaynağa biganə qalmamış, məsnəvilərində
sufi ideya və motivlərindən istifadə
etmişdir. Lakin müşahidələr
göstərir ki, Nizami sufizmdən korkoranə deyil,
yaradıcı şəkildə istifadə etmişdir. Yəni süfi görüşləri ona öz
ideyalarını ifadə etmək üçün bir vasitə
rolunu oynamış, lakin şair heç vaxt sufi ideyaların
tam təsiri altına qalmamışdır.
"Xəmsə"də
təsəvvüfdən istifadənin əsərdən-əsərə
fərqli şəkildə təqdim olunması, sonuncu poemada
"İskəndərnamə"də Nizaminin artıq
sufizmdən, demək olar ki, səthi şəkildə istifadə
etməsi sənətkarın sufizmə yaradıcı
yanaşdığını göstərir. Bu, eyni zamanda onu
da təsdiq edir ki, sufi görüşləri
XII əsrəqədərki Azərbaycan ədəbiyyatı
üçün aktual olmuş, sənətkarlar bu möhtəşəm
ideya qaynağından məxtəlif şəkillərdə bəhrələnmişlər.
Xuraman HÜMMƏTOVA
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 16 oktyabr.- S.17.