XX əsr ədəbi gedişatının
şahidi
Bir
neçə il öncə professor Abbas
Zamanov haqqında televiziya verilişindəki
çıxışımdan bir epizod yaddaşıma həmişəlik
həkk olunub: Abbas Zamanov tuncdan tökülmüş abidə
idi. Bunun mənim hafizəmdə
yaşarlığını isə həyatdan vaxtsız
köçmuş əziz dostum, professor Kamran Əliyevin səmimiyyət
dolu baxışları ilə müşayiət olunan və
yüksək dəyər verdiyi qiymət ehtiva edir. Abbas
müəllim böyük tatar şairi Musa Cəlilin
aşağıdakı ifadəsini məqalələrində
bir neçə dəfə misal gətirmişdir: "Elə
yaşa ki, öləndən sonra ölmə!".
Bu müdrik kəlam elə Abbas müəllimin öz boyuna
biçilmişdi. O, sağlığında canlı əfsanəyə
çevrilmişdi. Mərdlik, cəsarət
simvolu kimi müasirlərinin etiqad göstərdiyi köhnə
kişilərdən idi.
Abbas müəllimin bütün tədqiqatlarını
yenidən nəzərdən keçirdim, ibrətamiz tarixi
faktlar, onların sənətkar taleyində və
yaradıcılığındakı rolu məni təkrarən
bu araşdırmalara qaytardı. Abbas müəllim XX əsr
klassiklərinin tarixi-ədəbi salnaməsini yaradan bir irsin
müəllifidir. O, Mirzə Cəlil və M.Ə.Sabirdən
başlayaraq Ə.Müznibə, Ə.Nazimə qədər,
C.Cabbarlı, Səməd Vurğun, M.Müşfiq, M.Cəlal,
R.Rza, İ.Əfəndiyevdən Nəbi Xəzriyə,
B.Vahabzadəyə, F.Hüseynova qədər sələfləri,
yaşıdları, tələbələri haqqında konkret ədəbi-bədii
sənədə əsaslanan çoxsaylı məqalələrində
real fakt, mətn, bunların tarixi-ədəbi zəmini irəli
sürülən mülahizələrin başlıca
meyarıdır. Bu gün XX əsr kimi mürəkkəb
tarixi ədəbi prosesin hadisələrini, onları təmsil
edən ədəbi şəxsiyyətlərin və ictimai
xadimlərin xalqın vətəndaşlıq tarixindəki
xidmətlərini obyektiv dəyərləndirməkdə Abbas
müəllimin dövriyyəyə gətirdiyi arxiv
materialları və şəxsi müşahidələri bir
çox "həqiqətlər"i təshih verməyə
istinad verir.
Sabirşünaslığın
banilərindən hesab olunan Abbas Zamanovun XX əsrin əvvəlindən
90-cı illərə qədərki tarixi dövrün ədəbi
şəxsiyyətlərinə, onların vətəndaşlıq
nümunəsi olan fəaliyyətlərinə verdiyi dəyərin
əsasında onun fitrən seçdiyi bir meyar vardı: vətən
və xalq naminə yaşamaq, yaratmaq missiyası.
Professor
Abbas Zamanovun ədəbi irsin tədqiqi və dəyərləndirmə
konsepsiyasının mahiyyəti Yaşar Qarayev tərəfindən
obyektiv və yüksək nəzəri ümumiləşdirmə
mövqeyindən obrazlı şəkildə ifadə
olunmuşdur: "A.Zamanovun bütünlükdə şəxsiyyəti,
alimlik və vətəndaşlıq fəaliyyəti bir
ehtirasın nuruna qərq olub: mənəvi yaddaşın,
varislik hissinin! İnsanları, nəsilləri və
əsərləri bir-birilə görüşdürən
körpü burada zamanla zaman yox, yaddaşla yaddaş
arasındadır.
...Həmin
əsərləri o, təkcə ədəbi abidə və bədii
mətn kimi yox, mənəviyyatımızın bir
parçası kimi, bədii yaddaşın ərazisi və
dünyası kimi öyrənir. Tədqiq etdiyi
dövrlə, klassiklərlə o qədər
qaynayıb-qarışır ki, A.Zamanovun öz surətini də
biz onun özünün müasirlərindən daha çox
Sabirin, Mirzə Cəlilin, Hüseyn Cavidin müasirləri
arasında təsəvvürümüzə gətiririk".
Abbas müəllimin tədqiqatları, xatirələri
öz sələfləri ilə yanaşı, onun
özünün və müasirlərinin obrazını yaradır. Bu ədəbi-tarixi salnamədə
Sabir gülür, ağlayır, "satirik, fəlsəfi
poeziya ustadlarından
biri kimi yeni nəsillərə qovuşdurulur. O,
"Yaşasın şəhriyari hürriyyət" müəllifinin
yaradıcılığının səriştəli təhlili
zamanı Sabir satirasını "fəlsəfi satira"
kimi səciyyələndirməklə haqlı idi: "Sabir
uzaqgörən, ağı qaradan, yaxşını pisdən,
doğrunu yalandan ustalıqla seçən həssas bir filosof
idi".
Abbas
müəllimin əksər tədqiqatlarında, xatirə və
qeydlərində öz müasirlərinə tanış
olmayan faktlarla, dəqiq müşahidələrlə
rastlaşırıq. Onun doktorluq
dissertasiyası - "Sabir və müasirləri" ilə
indi yazılan oxşar tədqiqatları müqayisə edəndə
ədəbiyyatşünaslıq sahəsindəki zəngin təcrübəyə
yenidən qayıtmaq zərurəti ortaya gəlir.
Bürokratik iş üsulundan, yazı tərzindən uzaq, yığcam,
Sabir sənəti, şəxsiyyəti, tədqiq tarixi
haqqında təsəvvür yaradan bu tədqiqatda əlavələr
kimi verilmiş məqalə və xatirələrin şərhi
əsərə artırılsaydı həcm iki-üç dəfə
şişərdi. Kitabın monoqrafiya
bölümü qədər də bu məqalə və xatirələrin
əhəmiyyəti vardır. Professor Mir Cəlal bu əsərin
nəzəri-praktik əhəmiyyətini dəyərləndirərək
yazırdı: "Abbas Zamanovun dissertasiyası yalnız
böyük inqilabçı demokrat şair M.Ə.Sabirin qoyub
getdiyi zəngin bədii irsin tədqiqi sahəsində deyil,
ümumiyyətlə XX əsr ədəbiyyatının
öyrənilməsində böyük əhəmiyyəti
vardır".
Abbas müəllim nəzəriyyəçi deyildi, məncə,
bu iddiada da olmamışdır. Lakin onun təhlil məntiqi
istər-istəməz elmi-nəzəri ümumiləşdirmələrə
əsas yaradır. Ənənə və təsir
problemini şərh edərkən milli ədəbiyyatın
öz daxili inkişaf məntiqinə əsaslanır, Azərbaycanda
ictimai-siyasi düşüncənin inkişaf özəlliyinə
əsaslanırdı. Füzuli - Sabir
ideya-poetik keçidinin mahiyyətini "...lirik Füzuli ilə
satirik Sabirin XX əsrdə əl-ələ verməsini"
ilk dəfə şərh edənlərdən biri, bəlkə
də birincisi Abbas Zamanovdur. "M.Ə.Sabir və Molla Nəsrəddin"
məqaləsində bu mövzuda mübahisələrə
yekun vuran dəqiq fikir: "Sabir - Molla Nəsrəddin, biri
olmasaydı digəri də olmazdı".
Abbas müəllimi oxuduqca XX əsr Azərbaycan
ziyalı mühitini təmsil edən, mədəniyyətin və
ictimai fikrin görkəmli simaları haqqında ya ibrətamiz
bir xatirə-müşahidənin, ya da tutarlı bir dəyərin
şahidi oluruq. Mirzə İbrahimov haqqında çox
yazılıb, bundan sonra da yazılacaq, onun ədəbiyyat
adamı, ictimai xadim kimi fəaliyyətinin yeni qatları
üzə çıxacaq. Mənə elə gəlir
ki, Abbas müəllimin "Pərvanə kimi" məqaləsindəki
aşağıdakı fikir gələcək tədqiqatçılar
üçün M.İbrahimov şəxsiyyəti ilə sənətini
vəhdətdə öyrənməyin ən səmərəli
yol olduğunu təsdiq edəcək: "Xalqın səadəti,
tərəqqisi, dünəni, bugünü, sabahı
yazıçı Mirzə İbrahimovun ictimai-siyasi fəaliyyətinin
məna və məzmununu təşkil edir. Bu
illərdə xalqımızın mədəni
inkişafında, ictimai-siyasi həyatında elə bir
böyük və ya kiçik hadisə olmamışdır
ki, biz Mirzəni onun mərkəzində görməyək.
Mirzənin tərcümeyi-halı xalqın tərcümeyi-halı
ilə elə qaynayıb-qarışmışdır ki,
onları bir-birindən ayırd etmək
qeyri-mümkündür".
Prof.
A.Zamanov Mirzə İbrahimov yaradıcılığına
olan diqqəti qədər də M.Cəlal, F.Qasımzadə,
Əli Sultanlı, C.Cəfərov, R.Rza, S.Rüstəm, M.Arif
və bir çox müasirlərinin ədəbi prosesə gətirdikləri
yeni mövzu və obrazlar, xalqın tarixi taleyi ilə
bağlı məqamlar haqqında aydın, səmimi bir tonda,
anlaşıqlı bir üslubda söz açır. Sənətkar
taleyinin bir "məqamdan", bir "mülahizədən",
bir "mövqedən" asılılığı onun
xatirələrində çoxsaylı faktlar fonunda aydın
müşahidə olunur. Kiçik bir xatirə
yazısında klassik filologiyanın mahir tədqiqatçısı
və onu tədris edəni prof. Əli Sultanlının ədəbi
portretini yaradır: "O, sadəcə olaraq mühazirə
oxumurdu, bu zaman professor da, tələbələr də Hamletin
faciəsini yaşayırdılar".
Abbas müəllim öz müasirlərinin də ədəbi
uğurlarına eyni həssaslıqla yanaşırdı. 1978-ci il
mayın 6-da "Kommunist" qəzetində dərc
olunmuş "Mir Cəlal: müəllim, alim,
yazıçı" adlı məqaləsində öz qələm
yoldaşının XX əsr ədəbi fikrində hekayə
janrının inkişafındakı rolunu qısa və sərrast
ifadə edir: "Bir hekayəçi kimi Mir Cəlal heç
kəsə oxşamır". "Bir gəncin manifesti"
romanı haqqında, onun həyatı, ictimai-siyasi gerçəkliyi
bədii reallığa çevirmə prosesində
yazıçının poetik ustalığı önə
çəkilib: "Ədib yeni romanında tipik surətlər
qalereyası yaradıb, onların daxili aləmini, arzu və
istəklərini, güclü və zəif cəhətlərini
son dərəcə konkret, maraqlı üslub və şirin
bir dil ilə təsvir edib, poetik yüksəkliyə
qaldırmışdı. Müəllifin mahiranə
bədii ümumiləşdirmələrini də buraya əlavə
etsək, qeyd-şərtsiz deyə bilərik ki, "Bir gəncin
manifesti" tək bir gəncin manifesti deyil, ümumiyyətlə,
o dövrdə əsarət dünyasına qarşı
mübarizə aparan, zülm və istismar zəncirlərini
qırıb atan gənc nəslin manifestidir".
Abbas müəllimin ictimai-siyasi xadimlər - M.Ə.Rəsulzadə,
Vəli Axundov, Şıxəli Qurbanov, N.Hacıyev haqqında
mülahizələri həyatın hər üzünü
görmüş müdrik ağsaqqalın mövqeyidir. 80-ci illərin
ikinci yarısında klassiklərə, ictimai xadimlərə
münasibətdəki "inqilabçılıq", siyasi
ifratlar Abbas müəllimi bərk narahat edirdi. 1992-ci ildə "Xalq qəzeti"nə verdiyi
müsahibədə deyirdi ki, Bakıda M.Ə.Rəsulzadənin,
Ömər Faiqin abidəsini görmək istəyir. Xüsusən N.Nərimanova qarşı hücumlara
cavab olaraq qeyd edirdi ki, "Üzeyir bəy Nərimanovun sayəsində
sağ qalıb. O, minlərlə ziyalımızı
ölümdən, sürgündən qurtarıb. İndi çoxları Nərimanov haqqında
insafsızcasına danışırlar".
Abbas
müəllimin xatirə-məqalələrində Abdulla
Şaiq, Camo Cəbrayılbəyli, M.Müşfiq, Əli
Sultanlı, C.Cəfərov, Qulam Məmmədli, Rəsul Rza,
N.Rəfibəyli və bir çoxları haqqında şahidi
olduğu faktlara, şəxsi müşahidələrinə əsaslanan
fikirləri bu gün XX əsrin zəngin ədəbi-mədəni
mühiti haqqında təsəvvürümüzün sərhədlərini
genişləndirir. Ədəbi-ictimai mühitdəki
mübahisələrin, dartışmaların yeni
qatlarını görməyə yardımçı olur.
"XX əsr ədəbiyyatı məsələləri"
seriyasından M.Müşfiqə həsr olunmuş cilddə
"Mikayıl Müşfiq ədəbi-nəzəri fikrin
yaddaşında" başlıqlı məqalə və
xatirələri də çap etdik. M.Müşfiqin
heç kimə bənzəməyən xarakteri, temperamenti
haqqında oxuduqlarım öz yerində, ancaq Süleyman Rəhimovun
"Borandan-bahara" məqaləsi onun obrazını
gözlərimin önünə gətirdi.
Çılğın, fikrini dərhal üzə deyən, haqq-ədalət
carçısı Mikayıl Müşfiq haqqında Abbas
müəllimin şahidi olduğu, "Gənc
işçi" qəzetində baş vermiş bir əhvalatın
özü də M.Müşfiqin xarakteri haqqında təsəvvürləri
xeyli zənginləşdirir. "Gənc işçi" qəzetindəki
ədəbi-ab-hava haqqında kiçik bir epizod o
dövrün ədəbi münasibətləri, ədəbi
mühiti, sənətkar
şəxsiyyəti haqqında bilgiləri artırır. M.Müşfiq, R.Rza, S.Rəhman və
Əbdülbaqinin iştirak etdiyi "ədəbi müzakirə"
barədə A.Zamanovun xatirəsinin mətnini olduğu kimi
oxuculara təqdim etməyi lazımlı bildim. "Onların belə bir zarafatı yadıma gəlir.
Əbdülbaqi Fövzinin oxuduğu yeni
şeirində "oxuduqca adamın oxusu gəlir"
misrası var idi. Şeiri oxuyub qurtarandan sonra Rəsul
gülümsəyə-gülümsəyə soruşdu:
- Fövzi, "oxusu" nə deməkdir?
Onun əvəzinə
Müşfiq cavab verdi:
- "Oxusu" sözü Fövzinin kəlmə
fabrikasından yenicə buraxılıb, buna görə hələ
bizə gəlib çatmayıb.
Fövzi əsəbləşdi, mərəkə qopdu. O, ara
vermədən danışır, getdikcə daha da əsəbləşirdi.
Rəsul onun sözünü kəsərək dedi:
- Ay
Fövzi, mən özüm də inadam, ancaq sənin kimisini
görməmişəm. Mübahisə
zamanı haqsız olduğumu duyduqda etiraf etməkdə
çətinlik çəksəm də, dilimi qoyuram
qarnıma. Müşfiq yenə zarafata keçdi:
- Onun dili uzundur, qarnına yerləşmir".
Müasir tənqid və ədəbiyyatşünaslığımızda
sənətkar şəxsiyyəti, onun tərcümeyi-halı
ilə sənəti arasındakı qırılmaz
bağları yerində görmək, ədəbi-bədii mətnin
mənzərəsində onun yerini təyin etmək
yaradıcılıq psixologiyasının öyrənilməli
tərəflərindəndir. Mövcud tədqiqatların əksərində
yazıçı tərcümeyi-halı quru rəqəmlərlə,
vəzifə və titulların sadalanmasından çox da
uzağa getmir. Sənətkar və onun irsi
bütöv halda, bir-birilə möhkəm vəhdətdə
öyrəniləndə ədəbi sözün gözlənilməz,
bəzən izah olunmayan tərəfləri üzə
çıxır. Bu baxımdan klassiklər
haqqında ailə üzvlərinin, həmkarlarının,
sirdaşlarının xatirələri əvəzedilməz mənbədir.
A.Zamanov uzun illər dostluq etdiyi R.Rzanın ədəbi-ictimai xidmətlərini
çox yığcam, sərrast ifadə etmişdir. "Suriya səfərindən qayıdarkən o
qürbət diyarda əbədiyyət yuxusuna dalmış Nəsiminin
məzarından xəbər gətirdi. ...İraqa
getdi, Kərkük xoryatlarını kəşf etdi. ...Rəsul
Kərkük xoryatları haqqındakı geniş tədqiqatı
ilə folklorşünaslığımızın tarixində
yeni bir səhifə açdı".
A.Zamanovun
"Kişi şair", "Şixəli Qurbanov", "Cəfər
Cəfərov", "Qulam Məmmədli", "Lətif
Səfərov" kimi xatirə səpkili yazıları XX əsr ədəbi-mədəni
mühiti haqqında canlı söhbətə çevrilir. Abbas müəllimi oxuduqca ötən əsrin 40-50,
60-80-ci illər ədəbi gedişatının
iştirakçılarından biri olur, bənzərsiz insan
taleləri, onların acılı-sirinli həyat yolu
haqqında qiymətli bilgilər alırsan. Onun xatirə dəftərinə
köçürdüyü adi bir əhvalat, yerində
deyilmiş söz ötən günlər, unudulmaz şəxsiyyətlər
barədə etibarlı mənbədir. R.Rzanın
prinsipiallığı, sözü üzə deməsi və
bunun ağrılarını çəkdiyi barədə
çox yazılıb. Abbas müəllimin
yaddaşına həkk olunmuş aşağıdakı
nümunə də bu sıradandır: "Bir dəfə Cəfər
Cəfərov (Cəfər onda Yazıçılar
İttifaqının katibi idi) ona dedi:
- Ay Rəsul,
hər gün bir düşmən qazanırsan, dilinin
altına bir qırıq qənd qoysana!
Cəfərə
cavab olaraq Rəsul Sabirin aşağıdakı
misralarını xatırlatdı:
Yaşadıqca
çoxaldı düşmənimiz,
Nə edək, doğru söylədi dilimiz".
Abbas müəllimin müasirləri onun Azərbaycan ədəbiyyatının
dünyada təbliği sahəsində gördüyü
misilsiz xidmətlərinin şahidi olmuşlar. Bu haqda
çox yazılıb, çox deyilib və bu əlaqələrin
ədəbi-elmi dəyəri haqqında ciddi elmi tədqiqat
aparılmalıdır. Onun
yazışmaları ictimai-ədəbi məzmun
daşıyan vətəndaşlıq ünvanı idi.
Abbas müəllimin irsi keşiyində duran, onun ənənələrini
davam etdirən professor İsa Həbibbəyli yazır:
"Respublikamızda ən zəngin elmi məxəz və ədəbi-tarixi
xəzinələrdən biri də Abbas Zamanovun şəxsi
arxividir. Nadir əlyazmalardan tutmuş, yalnız xoşbəxt
təsadüf nəticəsində yeganə nüsxəsi
mühafizə edilib qalan kitablara qədər, müxtəlif
qitələrdən alınmış minlərlə məktub,
qəzet, jurnal, şəkil və teleqramlaradək bu qeyri-adi
arxivdə saxlanılan sənədlər təkcə bir nəfər
vətəndaş alimin deyil, bütövlükdə
"Abbas Zamanov dövrünün tarixi oçerklərini"
yazmaqda əvəzedilməz mənbədir".
Abbas
müəllim öz həmkarları, tələbələri,
eləcə də minlərlə oxucu, vətəndaş
üçün açıq adam idi. Abbas müəllim haqqında onun tələbələri
Yaşar Qarayev, Hüseyn Kürdoğlu və Tofiq Hacıyevin
söhbətləri əsasında qəlbimdə yenilməz
bir kişinin obrazı yaranmışdı. Onu ilk dəfə
evimizdə, 1966-cı il aprelin 16-da
qardaşım Hüseynin müdafiə qonaqlığında
gördüm. Masabəyi akademik Ə.Sumbatzadə
idi. Bir müddət sonra məclisi tərk
edərkən öz missiyasını Abbas müəllimə
tapşırdı. Onun sakit-sakit
danışması, məclisdəkilərin ona hörmət və
ehtiramı yaddaşıma əbədi həkk olundu. Altıncı sinif şagirdi üçün belə
şəxsiyyətləri görməyin özü bir həyat
dərsi idi. Kitabxanamızda əzizlənib
saxlanılan kitablardan biri, bəlkə də birincisi Abbas
müəllimin avtoqrafı ilə qardaşıma hədiyyə
edilmiş Sarı Aşığın S.Mümtaz tərəfindən
nəşr olunmuş kitabı idi. Şahidiyəm
ki, Sarı Aşığı sevənlər bu kitabı
aparar, surətini çıxarıb gətirərdilər.
Tale elə gətirdi ki, VI sinifdə oxuyarkən
gördüyüm prof. A.Zamanov BDU-nun Filologiya fakültəsində
oxuyarkən müəllimim oldu. V kursda 225 nömrəli
məktəbdə pedaqoji təcrübə keçirdik.
Çox savadlı, ədəbiyyat adamı Rəna
müəllimənin sinfində sınaq dərsi deməliydim.
Dərsin mövzusu Natəvanın həyat və
yaradıcılığı idi. Dərsin
başlanmasına az qalmış Abbas
müəllim başda olmaqla kafedranın müəllimləri
məktəbə gəldilər. Sözün
düzü, elə də həyəcanlanmadım. Müəllimlərimizlə
beş illk ünsiyyətimiz bizə
çox şey bəxş etmişdi. Dərs
qutardı, müəllimlər otağındakı müzakirədə
sinif müəlliməsi, eləcə də kafedradan gələnlər
məni xeyli təriflədilər. Abdulla müəllim
dedi ki, Abbas müəllim, bu oğlan Hüseyn
Kürdoğlunun qardaşıdır. Abbas müəllimin
cavabı qısa və konkret oldu:
- Onun buna
dəxli yoxdur. Halal beşidir, gedək.
80-ci illərin əvvəli idi. Nizami Gəncəvi adına
Ədəbiyyat İnstitutunun elmi katibi idim. Abbas
müəllim direktorun otağı ilə üzbəüz
divanda əyləşmişdi. Hal-əhval
tutduq. Dərhal Hüseynin səhhəti ilə
maraqlandı. Bu məqamda ölümü
ilə heç cür barışa bilmədiyim, dostum Kamran
Əliyev Abbas müəllimə yanaşdı.
Onların arasında belə bir dialoq oldu:
- Kamran
necəsən?
-
Yaxşıyam!
- Vəli
necədir? (Rəhmətlik Vəli Nəbiyevi nəzərdə
tuturdu).
-
Yaxşıdır.
Mənə üzünü tutub - Vəlini də əlimizdən
aldınız.
(Vəli Qubadlıda iki il müəllim
işləmiş, sevdiyi qızla ailə qurmuşdu).
Dedim ki,
pis eləmədik ki, gözəl bir qız verib ev-eşik yiyəsi
etdik. Abbas müəllim Kamrana qayğı dolu bir intonasiya ilə
dedi ki, Vəliyə də denən, pul-zad lazım olsa, gəlsin.
Söhbətə
qoşulub dedim ki, Abbas müəllim, Naxçıvana
Laçından keçib gedirsiniz, nə olar, mənə də
bir az pul verin. Abbas müəllimin
üzünə turşumuş bir təbəssüm qondu.
- Sən
şulux adamsan, əyənə dur!
Neçə gündür Abbas müəllim haqqında
bu yazını tamamlamaq istəyirəm. Ancaq yazı
stolumun üstünə düzülmüş
kitablarını vərəqlədikcə başqa bir aləmə
qayıdıram. İlahi, insan hansı məşəqqətlərə
dözərmiş, insan necə sınmazmış! Abbas müəllimin həyatı XX əsr Azərbaycan
ədəbi-ictimai fikir tarixinin bir şəxsiyyətin
timsalında cəmlənmiş təcəssümüdür.
XX əsr Azərbaycan xalqının tarixi
taleyini bütün tərəfləri ilə, Abbas müəllimin
bədii obrazı fonunda ortaya qoyan istedadlı qələm əhlinin
sorağındayıq.
Səlahəddin XƏLİLOV
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 23 oktyabr.- S.2-3.