Eynəkli kişi
hekayə
İngilislərin
gəmilərlə Bakıya daxil olduğu gün şəhərdə
dramatik hadisələr baş verdi:
onları bolşevik əqidəsində olan Əhməd belə
təsvir edir: Bakıdakı Müttəfiq
qoşunlarının komandanı və Bakı rayonunun müvəqqəti
general-qubernatoru Tomsonun qarşılanma mərasimində Azərbaycan
Demokratik Respublikasının bayrağı da
asılmışdı. Tomson bayrağı görən kimi
Cümhuriyyətin rəsmi nümayəndələri Adilxan
Zoyadxanovun və Dağbəyi Səfərəlibəyovun
gözü qabağında Azərbaycan bayrağını
endirməyi əmr edir və şəhərdəki Rus Milli
Şürasının sədri Podşibyakinin "xoş gəldin"
sözünə cavab verərək bildirir ki, "mən Rusiya
ərazisinə daxil olmağımdan xoşbəxtəm,
Bakı bütün Cənubi Qafqazla birgə bu ərazinin
ayrılmaz hissəsidir". Sonra Bakı üzərində
rus aeroplanları uçur və Denikindən təzəcə
general rütbəsi almış Biçeraxovun adından
şəhərə "Rusiya vətəndaşlarına"
başlıqlı müraciətnamələr tökür.
Bu müraciətnamələrdə
Biçeraxov öz həmvətənlərini "rus və
Müttəfiq qoşunlarının Bakıya qayıtması
münasibətilə təbrik edirdi".
***
Bu hadisələri
izləyən Bakı əhalisi arasında dolu bədənli,
lopa bığlı, gözü eynəkli bir kişi də
var idi . O, Qız Məktəbi ilə
üzbəüz ikimərtəbəli mehmanxananın
qabağında durub Qubernator Sarayının qabağında
Tomsonun qarşılanmasına baxırdı. Əslində,
bu, qarşılanma yox, cəmi bir həftə əvvəl
Almaniyada baş vermiş inqilabın nəticələrinə
görə Bakıda hakimiyyət dəyişikliyi idi. 16 noyabra qədər Bakı Qubernatoru Osmanlı
generalı idi, 17-dən isə dinc və diplomatik
mehribanlıqla onu Müttəfiq komandanlığı
adından ingiliis generalı Tomson əvəz edirdi. Səbəb də o idi ki, 11 noyabrdan Almaniya
imperatorluğu daha Dünya savaşının qalibi yox, məğlubu
sayılmağa başladı. Qalib Almaniya
adından Bakı qubernatoru kürsüsündə oturan
türk generalının hakimiyyət vaxtı bitmişdi.
Almaniya kralı ölkədən qaçandan
Dünya savaşının qalibi Antanta idi. Bu məntiqsiz
dəyişiklik Bakı şəhərində də komediya
kimi əks olunurdu: bir qalib qubernatoru, təzə qalib qubernator əvəz
edirdi. Topçubaşı savadlı və dünya
görmüş adam kimi baş verənlərin
bir məzhəkə olduğunu və təzə Qubernatorun
sadəcə Bakı neftinin yeni sərəncamçısı
kimi gəldiyini başa düşürdü. Onu
da başa düşürdü ki, onun xalqı,
torpağın sahibi bu dəyişiklikdə
iştirakçı deyildi, ancaq tamaşaçı və
müşahidəçi idi. Və bu
müşahidəçilikdə dərin təhqiramiz məna
vardı, amma şəhərdə bunu duyan çox deyildi.
Ona rəsmi dəvətnamə gəlmişdi
qarşılanmaya, çünki o, müsəlman Milli
Şurasının sədri idi. Amma o, mərasimdə iştirakdan
imtina etdi özlüyündə və özünə söz
verdi ki, daha belə mərasimlərdə
iştirak etməsin. O, bilərəkdən şəhərdəki
növbəti hakimiyyət dəyişikliyində fərdi
şəxs kimi, müşahidəçi kimi iştiraka qərar
verdi. Yad dövlətlər
onun doğma şəhərində gündə bir hökumət
qurur, qan tökür və hakimlik edirdi. Bir
müsəlman lideri kimi onun və digərlərinin bu dəyişmələrdə
iştirakı onlara qanuni görkəm vermək
üçün lazım idi. Amma o daha
bularda iştirak etmək istəmirdi. Onun
iştirak etdiyi sonuncu mərasim səkkiz ay əvvəl
"Astoriya" mehmanxanasının qarşısındakı
binada olmuşdu. Bu, Bakı
Quberniyasındakı Çar qoşunlarının Qərargahı
idi. Moskvada təsdiqlənmiş planla icra
edilən bolşevik Qiyamından iki gün əvvəl - məqsəd
Azərbaycanda silahı üsyan yolu ilə Sovet Hakimiyyəti
yaratmaq idi - Çar qoşunlarının gərargahı həm
də Bakı Sovetinin Qırmızı Qvardiyasının Qərargahı
elan edilmişdi. Martın 16-da bu ilk baxışda
xırda qərarı qəzetdə oxuyanda
Topçubaşı dodağını dişlədi: tanış Çar zabitlərinin bir həftə
əvvəl ona xəbər verdiyi bolşevik qiyamı haqda
söhbət yadına düşdü. Şaumyan
Çar qoşunları qərargahını qiyamdan qabaq dinc
yolla ələ keçirmişdi. O bu şəhərdə
həm rüşvətdən, həm də inqilabi ovqatlı
hərbçilərdən daim istifadə edirdi. Topçubaşı bunu da bilirdi. Ayın 18-də
Topçubaşı bir necə digər müsəlman liderləri
ilə "Astoriya" mehmanxanasından çıxıb Cənub
Çar Qoşunları Qəragahına tərəf
addımlayanda bolşeviklərin hiyləgərliyinə heyran
qaldı: müsəlmanların Təslim sənədini
imzalaması üçün seçilən yer rəsmi Rus Hərbi
Qərargahı idi və bolşeviklər ora bir gün əvvəl
girmişdilər. Amma təslimin məhz bu binada
imzalanması müsəlmanlara deməli idi ki, şəhərdə
hökm sahibi Çar vaxtında olduğu kimi, rus hərbçiləridir.
Əgər Təslim sənədi Qubernator sarayında
imzalansaydı, belə çıxardı ki, bolşeviklər
Bakı bələdiyyəsini ələ keçirirlər.
Amma mərasimin Bakı bələdiyyəsinə
rəsmən tabe olmayan Çar qoşunlarının Cənub
Qərargahında imzalanması yeni hakimiyyətin Azərbaycanın
bütün ərazisinə, yəni hər iki Qubeniyaya aid
olduğunu deyirdi. Üstəlik,
Gürcüstan və Ermənistandakı Çar hərbi
orqanları bolşeviklərə tabe deyildilər. Azərbaycanda isə müsəlmanlara qarşı hərbi
qırğın yeni vəziyyət yaradırdı, həm də
buradakı Çar hərbi hissələrinin Moskva
bolşeviklərinin tabeliyinə keşməsi mənasına
gəlirdi. Topçubaşı
anlayırdı ki, bu da müsəlmanları qorxutmaq və
tabe olmağa sövq etmək üçün qeyri-qanuni fənd
idi. Hərçənd ki, bolşeviklərlə
Çar ordusunun Azərbaycandakı qalıqlarının birləşməsi
yeni vəziyyət yaradırdı, bolşevik hakimiyyətinə
qanuni bir don geyindirir və bu hakimiyyətin bütün Rusiyaya
yayılması üçün həlledici amil idi. Topçubaşı bilirdi ki, Rusiya dövləti
böyük bir hərbi maşındır, bu maşın kimə
tabe olsaydı, hakimiyyət də elə o olurdu.
"Astoriya" mehmanxanasından Cənub
Qoşunları Qərargahına qədər 2-3 dəqiqəlik
yol idi və müsəlman nümayəndələr bu yolu gedəndə
bir-birilə kəlmə də kəsmədilər. Təhqiramiz və
əsəbi bir vəziyyət idi. Topçubaşı
da ürəyində müsavatçılarla, Gəncə
Milli Komitəsi ilə deyinirdi. Onlar rus
hökumətinə qarşı aqressiv, sərt davranmaq tərəfdarı
idilər. Rus əsgərlərilə
atışmışdılar, onlardan ölənlər
olmuşdu. Topçubaşı bilirdi ki,
rus hərbçiləri belə ölümlərin əvəzini
on-iyirmi qat çıxırlar. Son 24 saatda
təkcə Bakıda 350-yə qədər müsəlman
qırılmışdı top atəşindən. Silah tutan rusa atəş açmaq ölümə bərabər
idi. Topçubaşı həmişə
buna qarşı idi. Çünki ruslar
intiqam alanda ağına-bozuna baxmırdılar, bir rusun əvəzinə
onunu öldürürdülər. Rus müstəmləkə
idarəçiliyini yaxşı tanıyırdı:
yuxarıdan gələn qərar əmrlərə rusların
özü də həmişə müticəsinə tabe
olurdular. Ağa dediyin nədi, bəyənmədiyin
nədi. Bir də böyük ölkə
yuxarıdan aşağı idarə olunurdu. Müdirə qarşı çıxmaq, hakimiyyətə
qarşı çıxmaq kimi qəbul edilirdi. Çar gedəndən sonra isə müsəlmanlar,
müsavatçılar lovğa olublar. Məclislərdə
hamı onu hörmətlə qarşılayırdı, dediyinə
də başüstə deyirdilər. Amma 40-50 adam toplanan kimi müsəlmanlar bir-birini
saymırdı. Bunun əzabını isə o
çəkməli olurdu, indi qırx yeddi yaşında o
dılğır Caparidzenin, Nərimanovun ayağına getməli,
yekəbaşların, çaşmış müsəlmanların
yerinə rus hərbçilərindən imdad istəməliydi.
Yaxşılığı ayağına cidar
olmuşdu. Bu vəziyyəti ona əzab
verirdi, amma imzalamaya getməyə bilməzdi, yoxsa rus
topları bu şəhərdə daş üstə daş
qoymazdı.
Bə burda onun mənliyi sınmışdı və
ağrıları da keçmək və sovuşmaq bilmirdi. 1918-ci il
martın 17-də günortadan rus hərbçiləri
Bakının müsəlman hissəsini təyyarələrdən,
dənizdəki gəmi toplarından, Salyan
kazarmalarındakı və Biləcəri dikdirindəki adi
toplardan səhərdən günortayacan fasiləsiz atəşə
tutdular. Şəhərdə nə qədər
silah tutan rus vardısa, hamısı müsəlmanlara
atırdı.
Rus hərbçiləri
isə şəhərdə beş cür idi: bir hissəsi
ancaq II Nikolayı, bəziləri Denikini, bəziləri
Müvəqqəti Hökuməti, bəziləri Xəzərin
şərqindəki Sentrokaspini, bəziləri isə Moskvada
oturan Bolşevik Hökumətini tanıyırdı. Bu beş cür rusun hamısı müsəlmanlara
qarşı birləşmişdi. Elə bil II
Nikolay dirilmişdi. Altıncı cür
rus isə şəhərə bilərəkdən, bu
qanlı günə hazırlıq kimi doldurulmuş ermənilər
idi. Onlar da rus hərbi geyimində və əlində
rus silahı olan 8 min rəsmi rus hərbi qulluqçusu idi.
Şəhər yanırdı, hər tərəfdən
qara tüstü qalxırdı. Top mərmisi altında
ölənlərin sayı yüzlərlə idi. Atəş səsləri kəsmirdi. Müsəlmanlara qarşı bu balaca şəhərdə
müharibə gedirdi, amma heç kəs bu müharibənin səbəbini
bilmirdi. Amma Topçubaşı bilirdi.
Zabitəli ata uşağını çubuqla
cəzalandıran kimi, rus hökuməti də Bakı müsəlmanlarını
cəzalandırırdı. Amma qurşun və top
gülləsi ilə, evini-eşiyini yandırmaqla cəzalandırırdı.
Ən başlıcası müsəlmanların
bir qısmini məhkəməsiz və hökmsüz
öldürməklə cəzalandırırdı. Bu
işi AZçeka icra edirdi: Moskvanın yolladığı
ssenaridə bu da vardı və ona sədr müsəlman Həmid
Sultanov təyin edilmişdi. Hadisələrdən
sonra Topçubaşı bu adamın müsəlmanların məhkəməsiz
qətllərində, işgəncə verilməsində
iştirakı barədə eşitdi. Və ürəyində
Həmid Sultanov və Şaumyana qoşulan başqa müsəlmanların
halına acıdı: onlar da savadsızlar kimi hərəkət
edirdilər, çünki qoşulduqları bolşevik
hökumətinin əsl niyyətlərini bilmirdilər,
şöhrət axtarışı, pul qazanmaq imkanı
onların gözünü bağlamışdı. Çarla
bolşeviklərin bir fərqi də o idi: Çar hökuməti
savadlı və ağıllı müsəlmanları xidmətə
götürürdü, bolşeviklər isə bisavad, amma
şöhrətpərəst adamlar axtarırdılar. Çünki müsəlmanlar ancaq
görüntü yaratmaq üçün bolşevik siyasətinə
cəlb edilirdi.
Topçubaşı
Peterburq Universitetindəki mühazirələrdən bu cəzanın
adını bilirdi: genosid. Yəni siyasi niyyətə mane
olanları kütləvi surətdə oldürməklə məqsədə
nail olmaq. Rus dərsliklərində, hətta ABŞ-da ağ adamların yerli hinduların
torpaqlarını ələ keçirmək üçün
onları fiziki cəhətdən qırmasını misal kimi
verirdilər. Və ruslar fəxr edirdilər ki, onlar anqlo-saklar
kimi vəhşi deyillər, heç vaxt qenosidə əl
atmayıblar! Bu genosid Çar hökumətinin
də, bütün qalan xristianların da qanunlarında cinayət
sayılırdı. Amma insan birgəyaşayışı
ikiüzlüdür: böyük xristian və müsəlman
dövlətləri hərbi yolla bu işə əl
atıblar. Özünü mədəni
adlandıran xristianlar ancaq məhkəmə hökmü ilə
insanın öldürülməsini qanuni sayırdılar.
Bir də müharibədə. Bakıda isə müharibə yox idi, çünki
müsəlmanların nə dövləti, nə də ordusu
vardı. Onlar mülki əhali idilər,
amma rus inqilabının təsiri ilə
oyanmışdılar, federasiyadan dəm vururdular. Rus müstəmləkə zabitlərinin bir hissəsi,
hətta əsilzadə olsalar da, bu barədə eşitmək
belə istəmirdilər.
Topçubaşı müharibənin Moskvada oturan
Bolşevik Hökumətinin - Leninin, Trotskinin, Stalinin,
Orconikidzenin, Molotovun və b. qərarı ilə icra edildiyini
3-4 gün əvvəl bilirdi. Bolşevikləri
tanımayan və Çara sadiq olan rus hərbçilərindən
bir polkovnik ona belə əməliyyat haqqında məlumat
vermişdi. Üstəlik, martın 16-da Cənubi
Qafqaz Hərbi Dairəsinin bütün ştatı və
silahları Qırmızı Qvardiyanın tərkibinə
girmiş elan edildi. Bu yalan idi, Şaumyan belə şeylərdən
Çara sadiq hərbi birləşmələrə Sovet
hökuməti adından əməkhaqqı vermək
üçün istifadə edirdi! Bolşeviklərdən
pul almaq elə onlara tabe olmağa bərabər idi. Sadəcə,
rus hərbçiləri iki şeyə görə müsəlmanları
cəzalandırmağa və intiqam əməliyyatı həyata
keçirməyə razı olmuşdular: Rusiyaya gedən hərbi
eşelonlarda ölən rus əsgərlərinə və
Kolonist malakanlarla toqquşmalarda ölən malakan ruslara
görə intiqam. Nəticədə, Cənubi
Qafqaz hərbi dairəsinin Bakıdakı rəsmi qərargahı
Şaumyan tərəfindən yaradılan İnqilabi Müdafiə
Qərargahı adlandırıldı. Amma
Topçubaşı anlayırdı ki, Rəsmi Ordu Qərargahının
İnqilabi Qərargah adlandırılması törədilən
hərbi cinayəti pərdələmək üsullarından
biri idi.
Amma Topçubaşı Bakıda silahlı bolşevik
çevrilişi olacağına özü də o qədər
inanmırdı, dediyi müsəlmanlar da ciddi
yanaşmırdılar bu məlumata. Bakıdakı rus
qoşunları şəhərin özününkü
sayılırdı, Qubernatora və öz rəislərinə
tabe olmuşdu həmişə. Amma polkovnikin dedikləri
düz çıxdı: Bakı şəhəri 24 saat top atəşinə
tutulub yandırılandan sonra martın 18-də
Topçubaşının rəhbərlik etdiyi nümayəndələr,
müsəlman rəhbərləri A.Caparidze ilə
Barışıq Müqaviləsi bağladılar. Müsəlmanlar imza atdılar ki, Azərbaycanın
bütün ərazisində Moskvada oturan Sovet Hökumətini
sözsüz-şərtsiz tanıyırlar. Və üstəlik, müsavatçılar
bütün silahlı dəstələri tərkisilah etməli
idilər.
Topçubaçı
rus hökumətini yaxşı tanıyırdı: rus hərbçiləri
özlərini mədəni və mərdanə,
sözünü tutan adamlar kimi göstərirdilər həmişə.
Həmin gün də onlarca ziyalı Topçubaşının
ayağına düşüb Barışığı
imzalayanlara rəhbərlik etməyi istəyəndə, o,
canını dişinə tutub razılıq verdi:
Bakı alışıb-yanan cəhənnəmə
oxşayırdı, bu mənzərə
Topçubaşının özünə də daxili bir əzab
verirdi. Yuxuya bənzəyən bu dəhşət
bitməli idi, onun keçmişdə qalması
üçün özlüyündə hər şeyə
razı idi. Belə də oldu. Günorta İran konsulunun və digər müsəlman
ruhanilərinin iştirakı ilə Barışıq
imzalandı. Topçubaşı imzalanmadan sonra faytonla
evə qayıtdı və yolda eşidilən atışma səslərinə
baxmayaraq ürəyində bir rahatlıq hiss etdi. Bu dəhşət
bitirdi artıq, heç olmasa qulaq batıran top atəşləri
kəsilmişdi. O, həmişə siyasi işlərdə
rus partiyaları ilə bir olmaq, onların içində olmaq
tərəfdarı idi. Müsəlmanlara siyasətlə
məşğul olmaq qadağan idi. Rus
İmperiyasında onlar nəinki siyasi partiya, heç xeyriyyə
cəmiyyəti də yarada bilməzdilər. Bunlar qanunla qadağan idi. Ona
görə Topçubaşı özü Rus
Çarının öz partiyasına girmişdi, Kadet
partiyasına. Bir də Rusiya Müsəlmanları
İttifaqının sədri idi, amma bunu da Bakı Qubernatorunun,
hətta 1906-cı ildə Rusiya Daxili işlər nazirinin
tövsiyəsilə razılıq vermişdi. Bunlar onun yaxşı yadında idi.
1905-ci ilin Oktyabr Manifesti aləmi qatdı. Amma müsəlmanların
bir hissəsi, yəni bəzi ağılsızlar gedib cürbəcür
partiyalara girdilər. Bu Manifestə
inandılar, elə bildilər müsəlmanlara və
xristianlara bərabərlik verildi. Topçubaşı
bilirdi, bu heç vaxt olan iş deyil: pravoslav kilsəsi və
müstəmləkə zabitlərinin əksəriyyəti
müsəlmanlara nifrət edirdi, onları qüsurlu
sayırdılar. Onları belə tərbiyə
etmişdilər. Bir il keçən
kimi Stolıpin gəlib hamısını ləğv elədi,
Dumanı qovdu, müsəlmanlara verilən deputatlıq və
qeyri hüquqları geri aldı, müsəlman qəzetləri
bir-iki aydan bir bağlanmağa başladı, yəni müsəlmanlara
Manifestin verdiyi hüquqlar götürüldü. Vıborq şəhərindən qovulan I Dumanın
deputatları imza yığanda Topçubaşı da bu sənədi
imzaladı. Onu ağına-bozuna baxmadan
üc ay həbs etdilər və mədəni Rusiyanın əsl
sifətini gördü. Onun deputat
seçilmək hüququ alındı, "Kaspi"
redaktorluğundan çıxarıldı ömründə
birinci dəfə rus həbsxanasının qalın
divarlarını və içindəki vəhşi
qaydaları gördü. Bunacan
sayırdı ki, rus hökuməti mədəni və bədəvi
müsəlmana fərq qoyur, amma belə deyilmiş.
Axı müstəmləkəçilə onun qılıncla
ram etdiyi tayfalar bir hüquqda ola bilməz! Rus hərbçilərinin hər araq içəndə
təkrarladığı bu həqiqətə
Topçubaçı da şərik idi. Bunu rusca
yazdığı öz məqalələrində bir az üstüörtülü şəkildə
qandırırdı müsəlmanlara. Amma nə
fayda?
Demokratiya oyunu 1917-ci ildə təzədən
başladı.
Bir dəstə demokrat Çarı taxtdan saldı, dedi ki,
Rusiya İmperiya kimi yox, Federasiya kimi yaxşı tərəqqi
edər. Lenin Almaniyadan manifest yazdı ki,
Rusiya xalqlar həbsxanasıdı, biz hökumətliyə gəlib
onlara təyini-müqəddərat hüququ verəcəyik. Axırı nə oldu? Almanların köməyilə
Lenin hakimiyyətə gəldi, beş ay
keçməmiş Bakıda həmin bu müsəlman genosidi
törədildi. Müvəqqəti hökumətin
özü müsəlmanları hökumət olmağa təşviq
edirdi. Xalqlara təyini-müqəddərat verən
Bolşevik Dekretindən beş ay sonra Lenin
1918-ci il martın 17-dən 21-dək Bakıda on min silahsız
dinc adamı qırdırdi ki, yerdə qalanlara dərs olsun. Yəni
erməni və gürcü hökuməti elan etmiş bir dəstə
adam bilsin ki, 1914-cü il sərhədləri
qılınc gücünə bərpa ediləcək, Rusiyada əvvəlki
kimi bir hökumət olacaq, adı da Sovet hökuməti.
Mən rusun qəddar üzünü
görmüşdüm Peterburqda, Topçubaşı faytonda
oturub ürəyində ortaya düşmüş siyasilərlə
danışırdı. Bu ruslar öz millətindən olan
xalqı elə günə qoyurlar ki, Urusyetdə, biz heç
qapı itimizi o hala salmarıq. Axı Azərbaycan
üçün federasiya istəyənlər bunları
görməyib, rus hökumətinin öz xalqını nə
hala saldığını görməyib. Çoxu da gedib oturublar Tiflisdə, burda yazıq
müsəlmanın başına gətiriləni
görmürlər. Həmişə deyərdim bunlara:
rusdan xoşluqla nəsə almaq olar, əmr, tələb nədi
axı, qırarlar sizi it kimi. Adlarını
hümbətçi qoymuş kor müsəlmanlar da qoşulub
onlara. Polkovnik mənə deyəndə ki,
doktor Nərimanov müsəlmanları qırası olan
inqilabi Üçlüyün üzvü qoyulub Moskvada, mən
inanmadım. Amma Barışığa qol çəkəndə
Nərimanov qalib kimi yuxarıdan aşağı baxırdı
mənə! Elə bil bolşeviklər mənə qalıb gəlmişdi!
Mənə yox, silahsız xalqa qalıb gəldi, axı sən
bu xalq üçün teatr düzəldirdin! Tüpürüm
sənin teatruva, Qiyamət günü bu qanın
sorğu-sualı olacaq hələ. Olacaq.
İndi hanı Rəsulzadə, hanı
ağzından süd iyi gələn Yusifbəyli? Gəlsinlər
cəllad Şaumyandan federalizm istəsinlər, gəlsinlər
də! Gəlsinlər öz camaatlarına yiyə dursunlar!
Qocalmışam day, indi mənim kimliyi bilinməyən
bolşevik tulaların qabağında əyilən vaxtım
deyil axı!
Topçubaşı
evə çatıb bir stəkan çay içməmiş
Hacı Zeynalabdin Tağıyev ona telefon açıb dedi:
- Ay
Əlimərdan bəy, Barışığın mürəkkəbi
qurumamış Şaumyanın qvardiyası müsəlmanların
məhəllələrinə girib ev-ev adam
tutub aparır, güllələyəni də öz həyətində
güllələyirlər.
- Toplar da
atır? - soruşdu Topçubaşı. Amma sualı verən kimi anladı ki, top
atılsaydı eşidərdi.
- Yox, hərbçilər
dayanıb, Şaumyanın, Bakı Sovetinin öz milisi ev-ev gəzib
həbslər aparırlar... Şəhərdə
atışmadı. Caparidzeyə, doktor Nərimanova zəng
aç... Fayton yollayıram dalınca, get bir Şamaxı
küçəsinə baş çək, deyirlər,
küçə müsəlman meyitlərilə doludur...
Topçubaşı
Caparidzenin və doktor Nərimanovun nömrələrini
yığdı neçə dəfə, amma heç kim cavab vermirdi. Barışıqdan
qabaq isə Doktor Nərimanov, Caparidze özü ona zəng
açmışdılar. O anladı, Barışıq
müqaviləsi onların cibindədi, Moskvaya teleqram vurublar
ki, müsəlmanlar təslim oldu. Daha kimnənsə
danışmağın mənası qalmadı
olarçün. Doktor Nərimanova isə
sonra day zəng vumadı, fikirləşdi ki,
Üçlüyün nə olduğunu yəqin, heç
bilmir sonacan. Bilsəydi bu böyük qana əlini
bulamazdı. Ruslar nüfuzlu müsəlmanlardan
istifadə eləməyi bacarır, elə onun özündən
nə qədər istifadə eləmişdilər. Amma indi onu sayan yox idi ruslar içində. Hətta Barışığa qol çəkməklə
də onu təzədən aşağıladılar. Bolşevik qərargahına elə bir parça
kağız lazım imiş. İndi
Caparidze telefonu götürsə də nə deyəsidi ki?
Deyəcək ki, indi qanuni hökumətik, dinc əhaliylə
işimiz yoxdu, qaçaq-quldura qarşı tədbirlər
görürük.
Bir azdan
Hacının yolladığı fayton gəldi: Hacı öz
faytonunu yollamışdı, şəhərdə hamı
tanıyırdı onu. İki beşaçılanlı atlı ləzgi də gəlmişdi onlarla.
Topçubaşı arvadının yalvarışına məhəl
qoymadı: Hacı ona iş tapşırıb, getməlidi,
Allah verən candı, özü qoruyar.
Dalını-qabağını düşünmədən
faytona minib dedi:
- Beşmərtəbədən
sür yuxarı... - Tindən burulan kimi qabaqda İran konsulunun
İran bayrağıyla gedən faytonunu gördü və
faytonçuya dedi: - Konsula çat, onun bayrağına bəlkə
hörmət qoydu kazaklar...
-
Topçubaşı beşmərtəbənin ortasındakı
tut ağacları ilə birgə yerə sərilmiş ilk
müsəlman meyitlərini də gördü, inildədi:
- Ay Allah,
bu nə dəhşətdi, bu meyitləri niyə
yığmırlar? Günahdı axı...
- Damlarda
pulemyotçular var, kazaklar da atır, yığmağa icazə
vermirlər... - dedi atlı ləzginin biri.
Topçubaşının faytonu Şamaxı kücəsindən
dikdiri qalxan Konsulun dalınca sürürdü. Dükdiri
qalxdıqca yollara sərilmiş meyitlərin sayı
artırdı. Dikdirin başına çatanda
Şamaxı küçəsinin böyük dərəsi
göründü: burada balaca bazar və Fayton dayanacağı
vardı, Şamaxıya gedənlər burda dururdu. Topçubaşı dərədə fayton əvəzinə
üç araba gördü, hamısında da rus əsgəri
geyimində bığlı kazaklar vardı, meyitlərin
arasında gəzib ölülərə göz gəzdirir,
tapança və xəncərləri
yığırdılar. Arabaların hərəsində
iki-üç əsgər geyimli meyit vardı. Topçubaşı anladı ki, onlar öz rus
ölülərini axtarırlar. Sonra o Quba meydanından
Şamaxı küçəsinə çıxan
örtülü yolun kənarında sıraynan durmuş
iyirmiyə yaxın atlı kazakı
gördü. Meyitlərin arasında
qılınc yarasından qan aparıb ölənlər
vardı. Topçubaşı tanış
bir gimnazist meyiti görüb, faytonu saxladıb
düşdü. Tanış neft
sahibkarının oğlu idi. Topçubaşı əyilib
meyitin üzünə diqqətlə baxmaq istəyəndə
atlı kazak bağırdı:
- Не трогать!
- A почему, ваше благородие?
- Разрешение штаба надобно!
Topçubaşı anladı: danışıq yersizdi, kazaklara söz qandırmaq mümkün deyil, Rus hökuməti onların kor qəddarlığından həmişə istifadə edir. Sonradan o öyrəndi ki, dünən günorta bura beş yüzə yaxın müsəlman yığışıbmış. Onlar Bakı Sovetinin sədri Şaumyandan tələb edib ki, bir gün qabaq silahları alınıb həbs edilmiş 50 müsəlman hərbçisini azad etsinlər, silahlarını qaytarsınlar. Bunlar Lənkərandan H.Z.Tağıyevin oğlunun cənazəsini dəfn üçün Bakıya gətirilmiş "Dikaya diviziya" nümayəndələri idi. Atla gələn kazak dəstəsi camaata dağılmağı əmr edib, qarışıqlıq düşüb. Kazaklar dinc etirazçılara atəş açmağa başlayıblar. Dərədə yüzdən çox meyit var idi. Çoxu da məktəb və tələbə formasında idi. Topçubaşı onlara baxıb ağladı və faytonçuya Hacının evinə sürməyi əmr etdi...
Ermənicə danışan Şaumyan milisləri böyük yük arabaları ilə hərəkət edirdi, onlar varlı müsəlman tacirlərinin, sahibkarların evlərini əvvəl qarət edib arabalara yığır, sonra yandırırdılar. Topçubaşı ömründə belə dəhşət görməmişdi və olanları heç vaxt təsəvvürünə də gətirə bilməzdi. Onun evindəki telefonu dayanmaq bilmirdi. Müsəlmanlar ondan soruşurdular ki, şəhərdə nə baş verir? Bir necə telefon zənginə cavab verəndən sonra Topçubaşı yoruldu, telefonu qoyub evdən çıxdı, heç özü də bilmədi hara gedir. İsmailiyyədə oturan İttihad partiyası fəalları da onu çağırırdılar. Amma güllə yağışı altında Topçubaşı çaşıb qalmışdı. Hara getsin, niyə getsin? Tüfəng götürmək onun ağlına da gəlmirdi, utanırdı, çox utanırdı. Həmişə öz yanından müsəlmanları qınayırdı: onlar çox halda rus zabitlərinin comərdliyi səviyyəsində ola bilmirdilər, Topçubaşı isə bunu çox vacib bilmişdi həmişə. Amma bu qanlı gündə anladı. Ruz müstəmləkə zabiti dünyanın ən qəddar adamı idi, başlıcası danışdığı da öz sözü deyil. Amma müsəlmanlar nə qədər mədəniyyətsiz olsalar da, dedikləri və danışdıqları kimi idilər. Öz camaatına yuxarıdan aşağı baxdığı vaxtlarda o çox haqsız olub, rusa kor-koruna nifrət eləyən müsəlman kəndlisindən sadəlövh olub...
Bakıda bir necə müsəlman olardı ki, bu rus-müsəlman davasının səbəbini bilsin. Onlardan birincisi Topçubaşı özü idi. O, Peterburq Universitetində Hüquq fakültəsini bitirmişdi, butün rus hökumət dairələrində müsəlmanların rəhbəri kimi tanınırdı, paytaxt qəzetlərində müsəlmanların adından şıxışlar edirdi. Rusiya Müsəlmanları İttifaqının sədri, tükü-tükdən seçən bir adam idi. Vəkil olsa da, yeddi il rusca "Kaspi" qəzetinin redaktoru olmuşdu, sonra da qəzeti maliyyələşdirən H.Z.Tağıyevin çox etibar etdiyi adamlardan biri idi. O zaman türkcə və rusca çıxan qəzetlərin senzurasında fərq vardı: rusca qəzetdə çıxan materiallara ciddi qadağalar yox idi. Topçubaşının da bir ayağı həmişə bu qəzetdə idi.
Çar istefa verəndən sonra Rusiya ordusunda və cəmiyyətində parçalanmalar başlandı. Azərbaycanda bunun birinci təzahürü Muğanda müsəlman kəndlilərlə rus kolonistlərinin toqquşmaları idi. "Kaspi" qəzeti bunları izləyir və işıqlandırırdı. Düzü, Bakı rusları, müstəmləkə məmurları da qəzeti özlərininki sayırdılar. Malakanların savadlı adamları birinci Qubernatora şikayət edirdilər, çox vaxt "Kaspi" qəzetinə də baş çəkirdilər: burda çıxan xəbərləri Böyük Rusiyada da oxuyan olar, bəlkə onlara bir kömək edərlər. Kolonist malakanlari rus hökuməti köçürmüşdü Muğana, onlara hər cür kömək və himayə göstərirdi, qısqanclıqla qoruyurdu. Onların çoxu starover əqidəli Şimali Qafqaz kazakları idi. Azərbaycandakı rus müstəmləkə administrasiyası da ənənəvi olaraq onlardan idi, çünki hələ I Pyotrun vaxtında Azərbaycana basqınlar edən qarətçi ruslar həmin kazaklardan olmuşdu. Onlar xasiyyətcə qəddar, əqidəcə qısqanc pravoslav idilər. Yerli müsəlmanları vəhşi sayırdılar, dağlılar kimi onların da qiyamlarından qorxurdular.
Malakan kolonistlərlə bu toqquşmaların səbəbi üzdə idi: Malakanları 1901-1903-cü illərdə müsəlmanların evlərinə köçürürdülər. Bu, rus terrorunun imperiyanı silkələdiyi illər idi. Rus hökuməti imperiyanın ucqarlarında da özünə dayaqlar düzəldirdi. Köçürmə Qərarları birbaşa Peterburqdan gəlirdi və yerlərdə müzakirə oluna bilməzdi. Müsəlmanları hüquqsuz adamlar kimi öz doğma evindən, həyətindəki bağçadan, dədə-babadan əkdiyi əkin yerindən çıxarıb kompensasiyasız Muğanın susuz yerlərinə sürgün edirdilər. Çar istefa verəndə bu hadisələrdən 14-15 il keçirdi. Çarın taxtdan getdiyini eşidən müsəlman kəndlilər gəlirdilər malakan kolonistlərin üstünə, hər yolla onları öz evlərindən çıxarmaq istəyirdilər. İş silaha çatırdı və hər iki tərəfdən ölənlər olurdu. Rus müstəmləkə zabitləri buna müsəlmanların qudurması və cızığından çıxması kimi baxırdı. Qatı rus millətçiləri pıçıltı ilə müsəlmanları cəzalandırmağa çağırırdılar.
Amma əslində çaşıb cızığından sıxan müstəmləkə administrasiyası idi. Onlar rus kolonistləri Cənubi Qafqazda ən yaxşı torpaqlara köçürürdülər, bununla Rusiyada kənd təsərrüfatını dirçəltdiklərini, ucqarlarda rusların çoxalması ilə imperiyanın daha təhlükəsiz olacağını güman edirdilər. Amma çarın istefasından sonra bu siyasətin çürüklüyü meydana çıxdı: Qafqaz xalqlarına ABŞ-da ağ adamların yerli hindulara yanaşdığı kimi yanaşmaq olmazdı. Topçubaçı bu barədə qəti fikirdə idi: müsəlmanlara hindular kimi yanaşma səhv idi və Qafqazda Şamilin rəhbərliyilə 30 illik müharibə ilə nəticələndi. O bu barədə öz narazılığını və təhlillərini Peterburqa, Baş Nazirə yazmışdı, amma ona heç cavab da gəlmədi ordan. ABŞ hinduları bütpərəst və savadsız idilər, Qafqaz xalqları isə müsəlman və mədəni xalqlar idi və çətin vaxtlarda İslam onları birləşdirən bir amilə çevrilirdi, Rus istilasına müqaviməti qat-qat güclü edirdi.
Çarın istefasından sonra ruslarla müsəlmanların silahlı toqquşmalarına səbəb olan daha bir məsələ vardı: bu, rus-türk və rus-İran sərhədlərində böyük müharibə ərəfəsində toplanmış 500 minlik rus qoşunlarının Dağıstan dəmir yolu marşrutu üzrə geriyə hərəkəti idi. Gəncədə yerləşən və Zaqafqaziya Seyminə tabelik göstərən hissələrlə cəbhədən qayıdan eşelonların heyəti arasında qanlı hadisələr baş verdi. 1918-ci ilin 3 martında imzalanan Brest Sülh müqaviləsinə əsasən, Rusiya I Dünya müharibəsində uduzmuşdu və 500 minlik qoşunun qalıqlarını Türkiyə cəbhəsindən, İrandan, Cənubi Qafqazdan çıxarmalı idi. Üstəlik, Tiflisdə oturan Zaqafqaziya Seymi də Qərar vermişdi ki, Cəbhədən qayıdan rus hərbi hissələri burada yaradılmalı plan milli diviziyalar üçün silah təhvil verməli idi. Bu qərar qismən icra olundu, amma Şəmkir stansiyası ətrafında Qanlı hadisələr baş verdi. Rus hərbçilərinin bir hissəsi silahlarını təhvil vermək istəmirdi və bu səbəbdən silahlı qarşıdurma yarandı. Gəncədəki Müsəlman Milli Şurası və təşkilatları da bu hadisələrə kortəbii qarışdılar. Müsəlmanların siyasi və hərbi işlərə qarışması rus hərbçiləri arasında böyük narazılıq yaratdı, antimüsəlman ovqatlar qat-qat gücləndi. Topçubaşı bunları görür və narahatlıqla müşahidə edirdi, arada Gəncəyə də gəlmişdi. Çünki bilirdi, rusa qarçı müstəmləkə adamının silah qaldırması İmperiya üçün ən təhlükəli cinayət sayılırdı və belə faktların bircəciyi də qat-qat ağır cəzasız qalmırdı. Öz qonşusunu öldürmüş bir cinayətkar, adi mal-qara oğrusu belə, qaçaq düşəndə həmin məntəqəyə əlavə silahı qüvvələr göndərilirdi. Belə hallar dövləti cinayət sayılırdı. Topçubaşı müsəlmanlarla toqquşmada ölən hər rus əsgərinə görə ağır cəzalar olacağını bilir, belə şeylərin qarşısını almaq üçün vaxtını və pulunu əsirgəmirdi. Çox vaxt gözlənilən cəzanın necə olacağını düşünəndə onu dəhşət bürüyürdü. Çünki müstəmləkə rejiminə qarşı müsəlman qiyamlarının tarixini və nə qədər qanla cəzalandığını bilirdi.
Bu hadisələrə qədər isə Topçubaşı müsəlmanlara aid mərasim və yığıncaqlarda başda və sədrlikdə olmaqdan şərəf duymuşdu həmişə. Amma 1918-ci ilin müsəlman qırğını günlərində yaşadıqları bu hissi onun içində öldürdü və qafasının uzaq bir küncünə qoydu. Guya o, müsəlmanlarla İmperiya arasında sülh qurucusu olmaqdan heç vaxt fəxr duymaylb.
Amma 1918-ci il martın 18-də günortaya yaxın "Astoriya" mehmanxanasında oturub müsəlmanların təslimi haqda aktın imzalanma vaxtını gözləyəndə özünün özündən acığı gəlməyə başladı və sonra anladı ki, özünə olan hörmətin ağır bir hissəsi yox olub onun içində. Düzdü, hamı ona əvvəlki kimi hörmət və pərəstişlə yanaşırdı, amma o öz kimliyini unutmaq istəyirdi elə bil. Vaxt da zəhrimar getmək bilmirdi. Nəhayət, imzalanmaya beş dəqiqə qalmış bütün nümayəndə heyəti mehmanxanadan çıxdı...
Şaumyan və Caparidzenin hazırladığı Təslim aktına müsəlmanlar adından qol çəkəndə elə bil öz ölümünə qol çəkdi: düzdü, onunla birgə Müsavat, İttihad, Cəmiyyəti - nəşri maarif və başqa rəsmilər da qol çəkdilər. Amma o biri qol çəkənlərdən fərqli olaraq əlli altı yaşlı Topçubaşının içində nəsə qırıldı. Hələ imzalanma bitməmiş ona elə gəldi ki, artıq ölüb, ətrafda danışılanları kəsdirə bilmirdi, hər şey elə bil mənasız oldu birdən-birə. Bəli, bəli, o, düz hərəkət etmişdi, başqa yol yox idi. İmza atmağına elə bil peşman deyildi, axı bu yanan şəhəri, qırılan fağır və əliyalın xalqı xilas etməli idi. Bu, gün kimi aydın idi. Amma o öz doğma şəhərində Rus dövləti adından dərəbəylik edən bir gürcü, bir erməni və bir müsəlmana təslim olmamalı idi. Bu qeyri-təbii və onun şərəfini alçaldan bir imza oldu və onun bütün gələcək həyatını dəyişdi. Hər gün, hər yerdə qırzaqqız bir fikir təzə bir şey kimi onun ağlına girirdi: harasa uzaq bir yerə köçmək lazımdır, elə yerə ki, onu aşağılayan şeylərdən cox-cox uzaq olsun.
Yolda onu evə aparan faytonda gedəndə eşitdiyi güllə səsləri daha onu diksindirmirdi. Öz məyusluğunun səbəbini də tapmışdı, deyəsən: həyatının əsas işi - müsəlmanların xeyrinə rus mədəniyyətindən və onun təmsilçilərindən istifadə etmişdi. İndi Bakı şəhərində, martın 18-də bu imkan yox oldu, o daha vəhşi müsəlmanlarla mədəni rus dövləti arasında vasitəçi ola bilməyəcəkdi. Mədəni Rusiya istefa verən Çarla yox olmuşdu elə bil. Yox, bəlkə də Rusiyada hüquq özü yox olmuşdu: axı bu Təslim aktını imzalayan Caparidze kim idi, bu bolşeviklər kim idi və hansı hüquqla müsəlmanları qırırdılar. Çar vaxtı bunun qanuni görüntüsü vardı, indi isə heç bir hüquq yox idi və Topçubaşı öz kimliyini anlaya bilmirdi bundan belə. Fikrində harasa baş götürüb köçmək idi. Amma dörd uşaqlı böyük külfət sahibi, iş-gücü Bakı məhkəməsi ilə bağlı olan bu adam hara köçə bilərdi? Çoxları Tiflisə gedirdilər. Amma Rusiyada gedən vətəndaş müharibəsini diqqətlə izlədiyi üçün bilirdi: bolşeviklər bir gün Tiflisə də girəcəklər.
Taleyin özü sarsılmış Topçubaşının vətəndən köç etməsi üçün fürsət yaratdı. Demokratik Cümhuriyyətin birinci kabinəsində portfelsiz nazir yeri tutan Topçubaşı 1918-ci il avqustun 20-də Gəncədə Xarici işlər naziri təyin edildi. Buna da ona görə razılaşdı ki, ona xaricə getmək təklif olunurdu, orda əlaqələr qurub Cümhuriyyəti tanıtmaq təklif olundu və o, avqustun 23-də İstanbula yola düşdü hökumət adından. Ürəyinin dərinliyində o, Türk-Azərbaycan birləşmələrinin Bakını alacağı gün şəhərdə olmaq istəmirdi. Bakı bir rus şəhəri idi, quberniya mərkəzi olandan sonra avropasayağı tikilmişdi. Şəhərin hər kabinetində, hər kontorunda ancaq rusca danışır və yazırdılar. Türklər bura girəndən sonra bu şəhər necə olacaqdı? Qan da töküləcəkdi, çünki göydə Allah var və beş ay əvvəl tökülmüş minlərlə müsəlman qanı yerdə qala bilməzdi, bu qanın çəkisi çox-çox ağır idi. Çünki doğma şəhərində yenidən milli toqquşmalar görmək, mart yaralarını təzələmək istəmirdi. O xalqların həmrəyliyinə və dostluğuna inanırdı, imperiya kabinetlərində belə dostluğu özü də görmüş və yaşamışdı. Tələbəlikdən çoxlu rus dostları vardı. Bir də o, həyatının əsas işini görmüşdü: müsəlmanların rus mədəniyyətindən və hüquqi şüurundan istifadəsinə, müsəlman maarifinin tərəqqisinə bəs qədər xidmət etmişdi, amma indi müsəlmanlar və ruslar üz-üzə idilər. Bu onun ideallarının tam əksi idi. O sayırdı ki, ruslar onun vətəninə gəlməklə çox şey gətirmişdilər. Rusdan qabaq bu xalq qoyun sürülərini artırmaqdan başqa bir şey istəmirdi. İndi isə Bakı böyük sənaye şəhəri idi, müsəlman milyonçular vardı, xalqın yaxşı-pis məktəbi və teatrları, qəzetləri və təhsil ocaqları vardı. Müsəlman qızlarının öz məktəbi, dünyadan xəbərdar ziyalısı vardı. Bunlar başqa müsəlmanlarda yox idi axı! Başlıcası, nefti rus dövləti qiymətə mindirdi və bu, bütün Azərbaycan xalqını yeni bir millətə çevirdi. Bunlar düz, haqq idi. Amma o qanlı mart günləri də, müsəlmanların xristian həmrəyliyindən qırılması da haqq idi. Bunu necə aradan götürmək olardı. Ruslara qarşı müsəlman nifrətində bir naşükürlük vardı, bunu başa düşürdü Topçubaşı. Amma rus imperiyasına nifrət edən birinci rus partiyaları özləri idi, ikinci də onlarla Rusiya dövləti tərkibində olan millətlər idi. Onlar da rus hakimiyyətinin yaxşı işlərini bir kənara atırdılar, onlar da müstəqil olmaq istəyirdilər. Tarixi gedişat hərdən məntiqsiz olur, sabaha tələsir, nəyisə dağıdır, nəyisə təzədən qurur.
Amma balaca millətlərin yaxşı hökumət qurmağına Topçubaşı o qədər də inanmırdı. Cümhuriyyət zamanı gördüyü başıpozuqluqdan içində ağrılı xatirələr qalmışdı. Müsəlmanların qanunu tanıyıb öyrənməsinə bir tarix, vaxt lazım olacaq. Rusiya boyda dövlət almanların və fransızların, polyakların, cürbəcür katoliklərin iştirakı ilə qurulsa da, heç də mükəmməl deyildi. Min qüsuru vardı. Bəs şirvanlıların, dağıstanlıların, yurdsuz tərəkəmələrin quracağı dövlət necə olacaqdı? Yəqin ki, rus dövlətindən yaxşı olmayacaqdı. Onda bu dövlətlər müsəlmanlara lazım idimi? Onun bu suala aydın cavabı yox idi. Amma onu bilirdi ki, inqilablar gəlib qanla tarixin yolunu təmizləyir. Nəticəsi isə 20-30 ilə hasil olur. O da inqilab qalib gələndə. Bu isə tarixdə çox az olur. Müsəlmanların tarixində heç olmur, deyəsən. Belə ağır fikirləri Topçubaşı hər gün qələmi götürüb, eynəyini taxıb işləməklə qovurdu, sovetlərdən gələn qəzetləri oxuyur, başı qarışır, icinə bir sakitlik gəlirdi.
Ona görə 1918-ci il avqustun 23-də İstanbula getmək üçün Bakı-Tiflis qatarına minib yerini rahatlayanda özünü çox, lap çox rahat hiss edirdi. Amma bilmirdi ki, bir daha bu şəhərə qayıdası olmayacaq.
1934-cü il noyabrın 5-də Topçubaşı Parisdə vəfat etdi. Onun cənazəsi Azərbaycan bayrağına büküldü: onu yad torpağa tapşırmağa ukraynalı, rus, gürcü, dağlı, orta asiyalı, kalmık, hətta erməni nümayəndələri gəldilər. Hamı bilirdi: bu tosqun kişi uşaq kimi təmiz niyyətli bir ürək və düşüncə sahibi idi. Ona görə açıq ürəklə onun ruhuna dualar oxudular.
Rəhim
Əliyev
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 23 oktyabr.- S.16-18.