Vətən ideyası
Tanınmış şair, yazıçı,
publisist Novruz Nəcəfoğlunun bir şeir kitabı ilə
tanış idim. Hesab edirəm ki, onun
"İçimdə bir ocaq var" adlı
kitabındakı şeirlərin isti nəfəsi, şirin tərənnüm
dili adamı həyatın ən xoş günlərinə,
keçmişin bir qədər çətin, keşməkeşli,
indinin nostalji doğuran hisslərinə aparıb
çıxarmağa bəs edər. O xoş
çağlara qayıtmaq üçün ədəbiyyatın,
poeziyanın imkanları genişdir. Bu yaxınlarda Novruz Nəcəfoğlunun
nəsr əsərlərini - hekayə və povestlərini
mütaliə edə-edə bu qənaətlərim bir az da qətiləşdi.
Düzü, onun nəsr əsərləri də həzin
lirika ilə müşayiət olunan təsvirlərlə bizim
hamımızın yaşadığımız həyatın
ən kövrək tərəflərinə işıq
salır. "Yuxuya gedib gecə",
"Atüstü bir nağıl", "Ötən cavan
çağım ola", "Nağıl adam" povestləri,
"Yollar uzanan gün", "Bir qış
gününün xatirəsi" kitablarındakı hekayələr
və şeirlər təkcə mövzunu açmağa, həyatın
hər cür, həm də bir cür üzü ilə
tanış etməyə, geniş, təfərrüatlı
nitq axınına düşməyə deyil, müəllifin və
onun şəxsində insanın tam dolğun obrazını
yaratmağa səbəb olur. Həmin dolğun, bitkin müasir
insan obrazının tamamlanmasında "İçimdə
bir ocaq var" həqiqətinin payı çoxdur. Bu
ocağın başında adi insanlar, "adi" olduğu qədər
ali əxlaqa, ali həyat tərzinə alışmış
böyük şəxsiyyətlər cəmləşibdir. Bu ocağın dairəsi Novruz müəllimin qələminin
işarət etdiyi yerəcən, bu gündən dünənə,
dünəndən bu günə böyüyür, genişlənir,
hələ özünü diri tutan əhdinə-sözünə
vəfalı köhnə adamlar onun yazdığı mətnlərinə
bəzən eyni adla, eyni məram-məqsədlə səpələnib
yerlərini tutmuş olurlar.
Müəllifin obrazını seçib
ayırmağımın bir ayrı səbəbi də var. Mən
bu əsərləri, xüsusən "Nağıl adam" əsərini
mütaliə edərkən paralel olaraq yazıçı
Aydın Tağıyevin də hekayələrini oxuyurdum. Novruz
müəllimlə Aydın müəllimin münasibətləri
gərəkən, hər kəsə aid edilə bilməyən
fərqli tellərlə möhkəmlənməsəydi, bu
dostluq kitablara düşməz, nağıla, dastana
çevrilməzdi. Aydın Tağıyevlə
Novruz Nəcəfoğlunun həyatdakı dostluğu kitablarda
davam edir və bədii vüsət qazanır. Ən azı,
N.Nəcəfoğlunun bir neçə əsərində
"Aydın" adı məxsusi sayqı və sevgi ilə
orijinal poetik dəyər qazanır. Aydın
Tağıyevdən bəhs edən "Nağıl
adam"da əsərin baş obrazı (Aydın obrazı) ilə
birlikdə müəllif Novruz Nəcəfoğlu obrazı da
diqqəti cəlb edir. Daha doğrusu, biri müəllif olmaqla
bu iki obrazın, müxtəlif epizodik əhvalatların fonunda
iki ayrı-ayrı şəxsiyyətin bir amal, bir ideya əhatəsində
birləşməsi, bütövləşməsi
müşahidə olunur. Həmin bioqrafik romanın quruluşu
da, məzmun elementləri də oxucunu maqnit kimi çəkən
unikal nəsr nümunəsinin göstəriciləri kimi yadda
qalır. Aydın məsələdir ki, lirik duyğuların
ifadəsi zamanı nəsrdə birinci şəxsin (hekayə
edənin) nümunəsində çoxlu sayda insanı,
toplumu, toplumları ümumiləşdirmək
mümkündür. "Nağıl"da müəllif - qəhrəman
tandemi bu görəvi yerinə yetirir. Bu tipli əsərlərdə
müəllif mətnin bir tərkib hissəsinə, ayrıca
bir estetikaya çevrilir. Xatirə üslubu bədii əsərdəki
iştirakçıların sırasında müəllifin
portretini və yerini geniş planda nümayiş etdirməyə
imkan yaradır. Bu halda "Nağıl
adam"da yer almış bir çox tanınmış
yazıçı və şəxsiyyətlərlə əlaqəli
şirin əhvalatların poetikası ilə baş-başa
qalıb yazarın qələminin nişan verdiyi səmti, təsvir
etdiyi mənzərəni zövqlə, şövqlə seyr
etməyə oxucuda meyil və maraq yaranırsa, bu, müəllifin
uğurudur. Başqa sözlə desək, bir mətnin
havasına düşmək, orada tapdığın indi və
keçmişdə baş verənlərin, necə deyərlər,
acılı-şirinli xatirələrinə sığına
bilmək, hər şey mətnin bədii tərtibatından,
dil kompleksindən asılıdır. Ədəbiyyatda imzaya,
o imzanın doğurduğu ovqata, rəy və qənaətlərə
gəlib çıxmaq bir yazarın bir cümləsindən,
bir şeirindən, bir kitabından başlayaraq şüurda
möhkəmlənməyə səbəb olur. Müəllifin
yadda qalmağı, ya diqqət kəsb etmədiyi nəzəri
cəhətdən bəzən metodoloji aspektdə izah olunsa
da, bunun yeni ədəbi cərəyanların tələbi ilə
bağlı olduğu deyilsə də, hər bir halda N.Nəcəfoğlu
kimi ədiblərin obrazının "izm"lərsiz mətnin, mətnlərin vasitəsilə
yaddaşa təsir etməsi yaxşı haldır. Ədəbi
oyunlara məhəl qoymadan, sadəcə olaraq mətnin bədii
konteksti üzərində layihə-dizayn planlarını
uğurla yerinə yetirməklə konkret uğur qazanmaq
mümkündür. Bir halda oxucusunu tapmaqla
əldən-ələ keçərək
yazıçının kitabları məşhurlaşır,
öz auditoriyasını genişləndirməyə müvəffəq
olur, digər halda yazıçı əsərin hər
abzasında, cümləsində ehtiramla xatırlanır və
yüksək reytinq qazanır. Bu üzdən hər bir
istedadlı yazıçının hər hansı formada təbliği
vacib məsələdir. Bu başdan deyim ki, bu fikirlərimə
yer ayırmağım onun xüsusən nəsr əsərlərinin
orta məktəbdə tədrisinin zərurəti ilə
bağlıdır. Bu əsərlər ölkənin doğma
təbiətini, azərbaycanlının həyat tərzi və
məişətini, ən əsası, milli
yaddaşını, yaxın dövrün tarixini öyrətmək
baxımından çox faydalıdır. Bilgim
var ki, məktəb dərsliklərinə Xocalı hadisələri,
Qarabağ mövzusunda daxil edilmiş bir çox hekayə mətnləri
dərslik tərtibçilərinin sifarişi ilə
yazılıb və təəssüf ki, o əsərlərin
bədii dəyəri müasir məktəblinin tələblərinə
tam cavab vermir. Bu baxımdan, N.Nəcəfoğlunun səmimi
notlarla qələmə alınmış "Ağ qayadan
atılan güllə" povesti dediyim həmin boşluğu
təmin edən əsərlərdən biri sayıla bilər.
Onun povest və hekayələrində
güclü insan xarakterləri, saf, təmiz münasibətlərin
əsasında keçib gedən həyat, vətəni,
doğma yurd yerlərini sevdirən doğal mühit, insan
taleyindəki qəribəliklər - bütün bunlar
istedadlı, müqtədir bir söz-sənət
adamının peşəkar qələmi ilə
canlandırılır. Təkcə "Nağıl
adam"da deyil, digər əsərlərində də
yazıçının gizlindən boylanan mükəmməl
obrazını görmək, hiss etmək, ya intuisiya etmək
olur. Bu məqamda yalnız əsəri təhlil
etməklə kifayətlənmək olmur, bir yazarın
timsalında mühakimə yürüdən, göstəriş
verən təhkiyəçi yox, hadisənin içində
iştirakçı kimi yerini tutan obraz tez-tez göz
qabağına gəlir, onun yaxından tanıyıb öyrəndiyi
insan taleləri ilə birgə özünün də nə qədər
səmimi bir müsahibə çevrildiyinin fərqində
olursan. Düzünü deyim ki, oxuduğum bu əsərlərdəki
təsvirlər şəxsən mənə çox
doğmadır. Məsələn, "Atüstü bir
nağıl" povestinin məndə oyatdığı təəssüratın
şirinliyi ömrümün cavan çağlarında
yaşadığım hiss və düşüncələrə
bağlanır. Onun bir kitabı "Keçən cavan
çağım ola" adlanır. Bax bu "keçənlər"i
unutmamaq həm də bir sadiqlik nişanəsidir.
Keçmişə sayqı, sevgi hər zaman təqdirəlayiq
əməldir. Mən Qubanın ucqar dağ kəndlərində
yaşamış, müəllim işləmiş, əsərdə
təsvir olunan çətinliklərlə
qarşılaşmışam. Qışın qarlı,
şaxtalı günlərində çətin dağ relyefi
şəraitində bir yerdən başqa bir yerə atla, ya
ayaqla yol getməyin əziyyətlərini bilirəm.
Keçmiş sovet həyatının bəzi özəllikləri
ilə bu əsərdə tanış ola bilirik.
Keçmişi öyrənmək yeni zamanı dərk etməyə
yardım edir. Novruz müəllimin
yardıcılığında at kultu geniş yer tutur.
Atın üzərində qurulan genişmiqyaslı fikir, ifadə
sırasında mərdlik, fədakarlıq, əhdə,
sözə vəfalı olmaq kimi müsbət insani cizgilər
üstünlük təşkil edir. "Atüstü bir
nağıl"ın təhkiyə qatındakı gərgin
hərəkətlilik iki formada özünü göstərir.
Burada yolun atla qət edilməsi, yer səthi ilə
əraziyə daxil olma, iqlim, relyef çətinliklərini dəf
etmə zahiri səciyyə daşıyır. İkinci yol
şüurda, duyğuda, arzuda, ümiddə çözülən
və birincidən qat-qat ağır keçilən yoldur, hərəkətdir.
Bu atüstülüyün coğrafi konturları ilə
vaxtı istənilən qədər kiçiltmək
mümkün olsa da, fikirdəki, qəlbdəki
yaşantılarla vaxt, zaman genişdir, hüdudsuzdur. On dörd yaşlı Gərayın - kökünə,
əxlaqına bağlı bir azərbaycanlı gəncin
qarlı şaxtalı qış günü sərt
dağların arası ilə mənzil başına
özünü çatdırmaq çabası bir fədakarlıq
nümunəsi kimi yadda qalır. Ananın, atanın, Gərayın
özünün və əlbəttə, oxucunun ümidi,
gözləntisi, narahatlığı daha artıq məzmun, dəyər
kəsb edir. Gərayın timsalında motivasiya olunur ki, ev, ailə,
ocaq müqəddəsdir, əzizdir. Partkom atası ilə
kolxoz sədrini yola salıb üç atla geri qayıdan Gəray
evdə ananın nigaranlığına səbəb olmamaq
üçün bütün çətinliklərə rəğmən
gücünü toplayıb özünü axşama evə
çatdırmalıdır. Yol boyu təhlükə onu hər
an izlədikcə keçib getdiyi hər kənd onun
inamını artırır, vücuduna təpər gəlir,
ancaq heç yerdə ləngimək istəmir, çünki
daha doğma məkan var. Dağlara səpələnmiş kəndlərin
hər biri vətənin möhtəşəm obrazını
təmsil edir. Yolun dəhşətindən
qarşıdakı daha bir yaşayış məntəqəsinin
varlığı hissi ilə qurtulmaq olur. Hələ
tam böyüyüb-bərkiməmiş Gərayı cəsarətləndirən
də, rayon mərkəzində oğlundan heç bir xəbər
ala bilməyən narahat ataya da toxtaqlıq gətirən yol
uzunu bir-birinin dalınca sıralanmış kəndlər, o kəndlərdəki
tanış, etibarlı insanlardır. Bəli, kainatı
isidən, qəlbə hərarət bəxş edən
insandır. İnsan varsa, vətən varsa, planetdə həyat
nişanəsi var. Vətəndə keçən ən
çətin ömür-gün belə əzizdir, doğmadır.
N.Nəcəfoğlunun nəsri xatirə
notları üzərində qurulduğuna görə orada
poetik-psixoloji ovqat güclüdür. Xatirə adamı
uzağa, səssizliyə çəkib aparır.
Keçmişə boylanmağın ən yaxşı
üsulu həmin səssizliyə dalıb "uzun gecələrin"
birində yola çıxmaqdır. Ayaqla qət ediləsi
mümkün olmayan bu ilahi səfərə yol almaq
üçün bir səs, bir nida bəs eləyər.
"Yuxuya gedib gecə" povestinin maraqlı quruluşu,
kompozisiyası var. Qeybdən, ya yuxunun içindən bir səda
yüksələrək Həbibi düşüncələrə
qərq edir. Tanış səslərin sorağı ilə əsər
qəhrəmanının keçmişə səyahəti
başlayır. Yazıçı əsərdəki
ideyanın əsaslarını, kökünü həmin səsin,
"qıyha"nın üzərində quraraq ustalıqla
bitib-tükənməyən bir təhkiyə labirintini
yaratmağa müvəffəq olur. Mətnin uğuru göz
qabağındadır. Adamın onu yuxusundan qaldıran
"qıyha"nın izinə düşmək qərarı
oxucunu da məmnun edir. Ədəbiyyatda səs kultu mifik mətnlərdən
bizə bəllidir. Novruz müəllimin digər əsərlərinin
də səs çaları barədə geniş söhbət
aça bilərik. Bu, payızın
xışıltısı şəklində, suların
şırıltısı, ya qış fəslində kəskin
soyuq havadakı uğultu kimi xatırladıla bilən olub
bitmiş hadisələrlə bağlıdır. Novruz Nəcəfoğlunun hekayələrini və o
hekayələrin az sayda personajlarını, onların hər
birinin iç yaşantılarını - dünyasını
da nəzərə alsaq, insanın "başına gələnləri"
söyləyib qurtarmağa bir, heç bir neçə
ömür bəs eləməz. Çünki
yazıçının bəhs etdiyi hadisələr ədəbi
çözüm tələb edir. Bu qısa, uzun əhvalatların
təhkiyə qatı çoxsəsli lirik-psixoloji
düşüncədən, duyumdan ibarətdir. Bu
yaşantıları sözə çevirmək, şübhəsiz,
müqtədir söz ustalarının uğurlu ədəbi
projelərinə bağlıdır.
Səsli-sözlü dünyada gecənin bir aləmində
ətraf, yer-göy səsini udub yuxuya daldığı bir
anda keçmişin bir səmtindən - xatirədən qopub gələn
bir səsin izinə düşmək, görəsən, adamı
harayacan aparıb çıxaracaq?! "Yolda" səslər
şaxələnir, bu polifonik həyatın içindən
bir səsin ünvanına, nəhayət, yetişmək Həbibə
nəsib olur və zəncir kimi uc-uca calanan hekayətlər də
bu zaman yekunlaşır. Deməli, bütün səsli,
sözlü, rəngli axtarışlar maraqlar, əlbəttə,
xatirələr sevginin üzərinə gəlib
çıxır...
Yazarın nə vaxtsa nədənsə təsirlənib
yazması ilə onun poetik dünyagörüşə
uyğun fəaliyyətini fərqləndirmək
lazımdır. Poetik şüurda həyat, ətraf aləm
bütövləşir, dünyanın dərki adi vərdişlər
səviyyəsindən kənara çıxır. N.Nəcəfoğlunun özünün mənsub
olduğu nəsil, bu nəsildən əvvəlki atalar, babalar
qismində təfsir edə biləcəyimiz insanlar, bizdən əvvəl,
bizdən sonra və bizim özümüzə aid olan sosial
mühit, iqlimlər kimi bu mühitin başı üzərindən
keçib gedən vaxt, zaman poetik örtüyə
bürünür. Onun yuxarıda adını çəkdiyimiz
şeirlərdən ibarət "İçimdə bir ocaq
var" kitabını şərti olaraq nəsrinə,
sonrakı yaradıcılığına yazılmış
proloq kimi dəyərləndirmək olar. O
"ocaqdan" qopub gələn misraların nəsr əsərlərinin
mətninə "sızması"
şair-yazıçının həm də nağıl,
dastan təfəkkürünə möhkəm
bağlılığını göstərir.
"İçimdə bir ocaq var, Çölü daş,
içi atəş" təsvir formatı
yazıçının bədii obrazını
yaxşı ifadə eləyir. Bu cür misralardan azərbaycanlının
təsəvvüründə daşlaşan qədim,
alınmaz qalalara "gizli" keçidlər bərkidilir.
Bu keçidlərlə irəliləyib təmsil
olunduğumuz vətən ərazisinin ən doğma yerlərini
seyr etmək mümkündür. Əslində, onun içindəki
ocağın adı vətən sevgisidir. Bu sevgi qalanan
tonqalları, yolları, qalaları, ucada qərar tutmuş
qartalı, tufanı, seli, suyu, ananı, qala ilə assosiasiya
oluna bilən duvaqlı gəlini - bütün bu doğma
saydıqlarımızı vəsf etməyə qadir güc və
qüdrətin adıdır. Bu baxımdan, şairin
"Bacım üçün" şeiri gözəl
nümunə ola bilər. Sevgi haqqında da
şeirinin olub-olmadığını öyrənmək istəyən
bacıya verilən cavab tək ədəbi mövqeyə qiymət
vermək sarıdan deyil, adi insanlıq vəzifəsinə
görə ibrətə layiqdir. Şairin fikrincə, insan
üçün doğma olan şeylərə onun ehtiyacı
sevgi ola bilər. Belə bir ümumiləşdirmə
aparıb deyə bilərik ki, adamın öz keçən
günlərinə, qarşıda ona sevinc və səadət
gətirəcək hər şeyə ehtiyacı olduqca sevgi
tükənən deyil. Yazıçının nəsr əsərlərində
bu sevginin konturlarını daha aydın cizgilərlə təyin
etmək mümkündür. "Atüstü bir
nağıl" povestində insan ömrünün də əslində
atüstü bir görüşdən, təmasdan ibarət
olduğu fikri meydana gəlir. Bu kitabdan
çıxan bir nəticə də odur ki, nağıldan gəlib
nağıla qayıdacaq insan oğlunun həyatı təkcə
onun başına gələnlərdən deyil, həm də
onun ağlına gələnlərdən, ürəyindən
keçirdiklərindən ibarətdir. Bu əsərdə
keçən ömrün, keçən əsrin xatirəsi əziz
tutulur, onun xoş və rahatsız günlərinin eyni dərəcədə
adamı məşğul etdiyi qənaəti doğurur.
Yazıçı hər yeni mətnində
özünü, sözünü tamamlamaq missiyası ilə
çalışır, lakin zamana nisbətdə
"tamamlama" işləri bitmir, həyat kimi, vaxt kimi mətn
də davam edir və zamanın özü kimi yeni nitq
variasiyaları şəklində dəyişir. Bir çox
hekayələrinin, ya hekayə və povestlərinin eyni motivə,
ideyaya köklənməsi, yazıçı kredosunda
ideyanın, mahiyyətin bütövlük əmsalının
həcmi ilə bağlıdır. Kəlbi, Rəhman,
Həbib və digər yaddaqalan obrazların onun bir çox mətnlərində
təkrarən çıxış etməsi həyatda öz
yerini tutan, daim anılmağa, örnək olmağa, sevilməyə,
ehtirama layiq insan obrazını önə çıxaran əlamət
kimi də qəbul etmək olar. Müəllifin onun
oxucusunun da bəyəndiyi obrazlara, insan tiplərinə tez-tez
müracət etməsi təsdiq edir ki, N.Nəcəfoğlunun
ədəbi dünyagörüşündə iki fundamental
mövzu - Vətən və İnsan prioritet təşkil
edir. Bu iki anlayışa nəzərən
yazıçının ədəbi qayəsini müəyyənləşdirmək
olur. Doğrudan da, onun əsərlərinin əsas ideyası
Vətəndir. Elə bir vətən ki, onu sevmək və
tez-tez xatırlamaq üçün qəlbi sevgi ilə dolu
insanlara ehtiyacımız var.
Zakir MƏMMƏD
Ədəbiyyat qəzeti .- 2021.-
18sentyabr. S.26-27