Kinomuzda qadınlar:
İsmət
Azərbaycan səssiz kinosunun diqqətəlayiq
filmlərindən biri də
"İsmət" ("Adətin məhvi") filmidir.
1934-cü
ildə rejissor M.Mikayılovun çəkdiyi
film qadın mövzusundadır
və patriarxal ənənələrə qarşı
açıq-açığına müharibə sərgiləyən
filmdir.
Filmin əvvəllərində
ötən əsrin
30-cu illərinin köhnə
Bakısı gözlərimiz
önündə sərgilənir,
biz o Bakını hətta
dəhşətlə izləyirik. Qadınların əksəriyyəti qara çadrada və dörd divar arasında ömür sürür. Onlar mentalitetin
əsirləridirlər. İsmətin ərə gedəcəyi adam
əvvəlki arvadının
razılığı olmasa
da, yenidən evlənməyə hazırlaşır.
O, arvadını sonsuz
olmaqda, ona övlad verə bilməməkdə ittiham
edir. İsmətin yoxsul atası
Yunis isə qızını gözünü
yumaraq pul, şirinlik qarşısında
ərə verməyə
hazırdır. İsməti qadın hamamında görüb bəyənirlər,
başına gələnlərin
fərqində deyil, sanki heç nə anlamır. O, adət-ənənələrə boyun əyir, bir kişinin ikinci arvadı olmağa razılıq verir. Hətta xoşbəxtliyə ümidli görünür.
Biz onu toy səhnəsində
razı və gülərüz görürük.
Ancaq toy faciəyə
çevrilir. Təhqir olunmuş birinci qadın şənliyin qızğın yerində özünü
odlayır. İsmət bu xəbəri
dəhşətlə qarşılayır.
Lakin artıq əlindən gələn
bir iş yoxdur. Qadının özünü yandırmasına
nəinki adamların ürəyi yanır, ona qəzəblənirlər.
İsmətin cehizləri gələndə
qayınanası həmin
qadından tələb
edir ki, ayağa qalxıb sandığın bir ucundan da o tutsun.
Qadın
etiraz edəndə qayınana "əl çalır". Qadının etirazını qayınana
heç cür anlamır, heç əri də anlamır. Tez-tez titrlərdə bu sözləri oxuyuruq:
"Sən ki müsəlmansan, bu da müsəlmanların adətidir".
Özünü yandıran qadın tezliklə unudulur. Bundan sonra
İsmətin qara günləri başlayır.
Onu da sonsuzluqda ittiham edirlər. Ətrafındakı kişilər
İsmətin ərinə
məsləhət verirlər:
bar verməyən ağacı
kəsəcəksən, yerində
başqa ağac əkəcəksən.
İsmət xəstəxanaya düşür,
orda həkimdən öyrənir ki, əslində o, ana ola bilər.
Bu xəbəri sevinclə
qarşılayan İsmət
evə qayıdanda artıq ev
əhlinin növbəti
toy üçün hazırlıq
gördüyünü görür.
Ancaq İsmət özünü
yandıraraq etiraz edən qadından fərqli olaraq, daha sərt münasibət sərgiləyir.
O, hamının içində
ərinə deyir ki, əslində, ana ola bilməməsinin səbəbkarı
odur. "Həkim dedi ki, mən
ana ola
bilərəm"... Tək bu
cümlə İsmətin
əri üçün
ən təhqiredici cümlədir, o bu sözləri eşidəndə
İsmətə cumur,
ancaq İsmət qaçıb aradan çıxır.
Xəstəxanada tanış olduğu, dostlaşdığı
fabrik işçisi qadının sayəsində
fabrikdə işləməyə
başlayır və orda sığınacaq tapır. Ancaq onun həyatı
daim təhdid altındadır. O, gah
qoca atası, gah əri, gah
da şəhər sakinləri tərəfindən
hücumlara məruz qalır. Hər dəfə də
fabrikdəki kollektiv ona qahmar çıxır,
əməkçi kişilər,
qadınlar onu qoruyur.
İsmət səylə çalışır,
əməksevər və
cəsurdur. Qorxmadan təyyarəyə minir, ilk dəfə pilotlarla birlikdə mavi səmaya qalxır. Səmada külək onun
çarşabını başından
alıb qaçır.
Külək burda yeni zamanın özünü
simvolizə edir.
İsmət istəsə də,
istəməsə də,
çəkinsə də,
çəkinməsə də
çarşabdan xilas
olmalıdır. Onu qaranlığa,
dustaqlığa gömən
bütün adət-ənənələrlə
vuruşmalıdır. Bəli, İsmət qəfildən,
gözlənilmədən özünü
bu mübarizənin içində tapır, bu savaşa sürüklənir. Çarşabı da gözlənilmədən
atır. Təyyarədən enəndə boynunu bükür, əvvəlcə
çarşabsız görünməkdən
çəkinir, ancaq fabrikdə çalışan
qadınlardan biri öz yaylığını
ona verir. Kənardan İsmətə ürək-dirək
verirlər. İsməti bir də çarşabda
görmürük.
İsmətin təyyarəyə minməsi,
çarşabsız gəzməsi
ətrafdakıları da,
atasını, ərini
də ona qarşı qızışdırır. Hər yerdə
İsmətin ərini
ələ salır, söz atırlar. İş o yerə çatır ki, anası da oğlunu
töhmət edir, onu öz kişilik
borcunu yerinə yetirməməkdə suçlandırır,
ailənin adına
yaxılmış "qara
ləkə"ni təmizləməsinə
çağırır. Hətta
onu dilemma qarşısında
qoyur: "Yoxsa evdən gedəcəksən!".
İsmətin ətrafındakı qadınlar,
qayınanası köləliyin,
patriarxal dəyərlərin
keşikçiləridirlər. Öz xeyirlərini
bilməyən, kor, cahil qadınlar hər addımda İsmətə ləkə
yaxmağa, zərbə
vurmağa çalışırlar.
İsmət isə həm
kişilərlə, həm
qadınlarla, bir sözlə, cahil cəmiyyətlə döyüşməlidir.
Bu qadınlar İsmətin uğurlarını,
ləkə, pozğunluq
kimi qavrayırlar.
Qayınanası İsmətin şəkli
çap olunmuş jurnalı görəndə
göz yaşları içində boğulur.
Onun üçün bu, faciədir. Əri də arvadının
addımlarına görə
utanır. Ancaq Yunis kişi
gizlindən qızının
şəkli vurulmuş
jurnalı qatlayıb pencəyinin cibinə qoyur. Həm fabrikdəkilərin öyüd-nəsihəti,
təsirilə, həm
də atalıq duyğularıyla Yunis kişi İsməti
ürəyinin dərinliklərində
nəinki bağışlayır,
onun uğurlarına sevinir də. Ancaq Yunis kişi açıq-açığına
hisslərini dilə gətirəcək, yaxud göstərəcək cəsarətdə
deyil.
Qayınanasının, ərinin qurduğu tələdə
Yunis kişi
də iştirak edir. İsmətə atasının ölümcül
xəstə olduğunu
deyirlər, qızını
görmək istədiyini
çatdırırlar. İsmətin ürəyi əlbəttə
ki, dözmür, o, atasını görməyə
gəlir. Onu əli
bıçaqlı əri
gözləyir. Qətl planında
İsmətin atası,
qayınanasıyla yanaşı,
yad adamlar da iştirak edir. Ancaq son anda Yunis kişi peşman olur, atalıq hissləri qalib gəlir, o, qızının
imdadına çatır.
Səriyyədən fərqli olaraq, İsmət sağ qalır. "İsmət" filmi Zaqafqaziyanın, Cənubi Avropanın və Cənub-Qərbi Asiyanın ilk qadın pilotu, azərbaycanlı Leyla Ələsgər qızı Məmmədbəyovaya
həsr olunmuşdu. Lakin adı çəkilməsə də,
filmdə 1933-cü ildə başından
hicabını açdığı
üçün atası
və qardaşı tərəfindən öldürülən
fabrikaçı Səriyyə
Xəlifovanın
həyatı və
taleyi də öz əksini tapıb. Leyla Məmmədbəyova 16 sentyabr 1909-cu ildə Bakıda doğulub. İlk təhsilini Bakı aeroklubunda almış, 1930-cu
ildən işləməyə
başlamışdır. İlk uçuşunu 1931-ci ildə
həyata keçirən
Leyla xanım daha sonra təhsilini
Moskvada davam etdirir. O, 1933-cü il martın 17-də Moskvanın Tuşino aerodromunda U-2 təyyarəsindən
paraşütlə atlanaraq
Sovet İttifaqının
Nina Kamnevadan sonra ikinci qadın paraşütçüsü olur.
1934-cü ildə Leyla Məmmədbəyova
Cənubi Qafqaz respublikaları arasında
keçirilən paraşütçülər
yarışında birinci
yeri tutur. 1941-ci ilədək o, aviasiya mayoru olur. Müharibə illərində yüzlərlə
desantçı və
4 min paraşütçü yetişdirib ön cəbhəyə yollayır.
Özünü isə öhdəsində
azyaşlı uşaqlar
olduğu üçün
müharibəyə aparmırlar.
1995-ci ildə Leyla xanıma həsr olunan sənədli film də çəkilib.
Leyla öz dövrünün canlı
əfsanəsi idi. Çadranı başlarından çıxarmağa
cəsarət etməyən
qadınlar ona tamaşa eləməyə
gəlirdilər.
1933-cü
ilin yanvarında Bakıda Əli Bayramov adına
Qadın Klubunun tikiş fabrikinin işçisi Səriyyə
Xəlifova atası və qardaşı tərəfindən qətlə
yetirilir. Onun dəfn mərasimi
qadınların patriarxal-mövhumatçı
dəyərlərə qarşı
etiraz nümayişinə
çevrilmişdi. Fabriklərdə,
zavodlarda, kolxozlarda işləyən qadınlar
Səriyyənin ölümünə
qarşı öz hiddətlərini bildirir, öz hüquqları uğrunda mübarizəyə
can atırdılar.
Nəinki Leyla Məmmədbəyova
və Səriyyə Xəlifovanın obrazlarını
özündə birləşdirən,
bütün Şərq
qadınlarının ümumiləşdirilmiş
obrazı olan İsmətin adı da təsadüfən seçilməmişdir. Film boyu İsməti ismətsizlikdə və namussuzluqda suçlayırdılar.
Ancaq tamaşaçı onu vicdan, namus timsalında
görür. Filmin ssenarisini
Mikayıl Mikayılovla
birgə Qriqori Braginski yazmışdı.
Baş rollarda J.Mixelson, İ.Daşdəmirov, X.Əmirzadə,
Əzizə Məmmədova,
Möhsün Sənani
kimi aktyorlar oynayırdı. Əslində,
bütün zamanların
ən yaxşı filmlərindən biri sayılan "İsmət"
filmi Azərbaycan Respublikası Nazirlər Kabinetinin qərarı ilə Azərbaycan Respublikasında dövlət
varidatı elan edilən filmlərin siyahısına daxil edilmişdir.
Sevinc ELSEVƏR
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 18 sentyabr.- S.24.