Linkoln
"Amistat" filmi ilə özünün kino
yaradıcılığında zənci quldarlığı
problemini işıqlandıran rejissor Stiven Spilberq ABŞ
tarixinə köləliyi ləğv etməklə damğa
vurmuş prezident Avram Linkoln haqqında 2012-ci ildə
eyniadlı filmi çəkmişdir. Qaradərili
insanların azadlığına canı bahasına nail olan
A.Linkoln 1865-ci ildə altı yüz mindən artıq
insanın itkisiylə nəticələnən vətəndaş
müharibəsinə son qoymuşdur. Cənublu
quldarlıq tərəfdarı tərəfindən teatrda qətlə
yetirilən A.Linkolnun həyat hekayəsinin ekran yozumu
özünü müxtəlif şəkildə göstərmişdir.
Avram Linkoln haqqında bundan öncə filmi
1930-cu ildə məşhur Amerika rejissoru David Qrifit
ekranlaşdırmışdır.
Ağ evdə
vətəndaş müharibəsi şəraitində fəaliyyət
göstərən Avram Linkoln qorxunc bir gücün tənha
olduğu bir gəminin onu sahilə
çıxardığını hiss edən bir yuxu
görür. Yuxunu danışan zaman onu realistcəsinə
yozan xanımı onun mindiyi gəminin on
üçüncü qanun dəyişikliyi olduğunu
söyləyir. Qərb mədəniyyəti
kodundan gələn on üç nəhs rəqəminin
funksiyası burada görünməyə başlayır.
Köləliyi ləğv etmək
üçün cəmi on üç səs gərək
olur. Linkoln bir dövlət xadimi kimi
prinsipial şəkildə problemi dərhal bir neçə
günə həll etmək istəyir. Bir
neçə günlük mücadilə filmin dramaturji xəttini
müəyyənləşdirir. Həyat
yoldaşı Meri bu zaman başının
ağrıdığını deyir, bu onun gerçək tərcümeyi-halıyla
üst-üstə düşür. Meri Linkoln,
doğrudan da, başağrılarından əziyyət
çəkmiş, depressiv əhvala
düşmüşdür.
Dörd illik savaşdan bezən Missuridən gələn
şəxslər müharibə dayansın deyə, köləliyi
aradan qaldırma layihəsini dəstəkləyirlər. Keçmiş
prezident Con Quini Adamsın məktubunu Linkolna xatırlatmaqla
S.Spilberq əvvəlki "Amistat" filmindəki arxetipi-xətti
qabardır. Həmçinin köləliyə
qarşı mübarizədə ABŞ prezidentlərinin
davamlı mübarizə aparması ideyası da öz əksini
tapmış olur.
Film əsasən kameranın asta hərəkətilə
köləliyin ləğvi üçün mübarizənin
getdiyi səhnələrlə zəngindir. Bu cəhət
ekran işini bir qədər yorucu etsə də, ABŞ-ın
daxilindəki tarixi mübarizəni görmək
baxımından köməkçi rol oynayır. Filmdə
vətəndaş müharibəsinin son dövründən bəhs
olunduğundan döyüş səhnələri daha az göstərilmişdir. Mücadilə
daha çox məclis kontekstində əks edilmişdir. S.Spilberq filmi əsasən qara rəngin effektlərilə
çəkmişdir. Rejissor bununla vətəndaş
müharibəsi zamanı davam edən gərginliyin əksini
göstərmişdir. Bu cür effekt, həmçinin
filmin özünəməxsus sənət xüsusiyyətlərini
də əks etdirir. Linkoln tarixi film olsa da
bu cəhətlərilə bərabər, müəyyən mənada
sənət kinosuna da aid xüsusiyyət daşıyır.
Filmin üstün cəhətlərindən biri bəhs
etdiyi dövrü dəqiq təsvir edə bilməsindədir. Köləliyin
ləğvinin əksinə olan məclis üzvünün onu
müdafiə edərkən Tanrının məhz bu cür
yaradılışı məqbul gördüyünü qeyd
edərkən Meri Linkolnla qaradərili Elizabet Keklinin (Qloria
Ruben) yanaşı göstərilməsi bu düşüncənin
yanlış olmasını göstərir.
Məclis çəkişmələri zamanı bir
çıxışçının Linkolnu Avram afrikalı
deyərək üzərinə getməsi köləlik tərəfdarlarının
istehzasını göstərməklə yanaşı, məclisin
demokratikliyini də təcəssüm etdirir.
Bundan öncə ekranlaşdırdığı
"Amistat" filmi ilə Spilberq zənci kölələrin
sırf həyat hekayəsinə toxunsa da "Linkoln"
filmində o bu məqamı epizodlarla təqdim edə bilir. Linkolnun
kiçik oğlu Tedin kölələrin şəkillərinə
baxması əvvəlki filmdəki xətti qabardır. Ailəsində övlad itkisi faciəsi yaşayan
Linkoln xanımıyla mübahisə edir. Onların
bir övladları artıq dünyasını dəyişmişdi.
Merinin bir ana kimi öz böyük oğlu
Roberti müharibəyə göndərmək istəməməsi
bu baxımdan anlaşılandır. Lakin
Linkoln bir bir dövlət xadimi kimi bu məsləyə
yanaşır, övladından yaşca kiçiklərin də
savaşda iştirak etdiyini qeyd edir. O öz həyat
yoldaşının qarşısında özünü
dövlətin mənafeyini qoruyan şəxs kimi göstərir.
Teatr tamaşası zamanı da Meri həyat
yoldaşı A.Linkolna köləlik əleyhinə olan konstitusiya
layihəsini həyata keçirə bilməyəcəyi təqdirdə,
şəxs olaraq onun üçün pis olacağı xəbərdarlığını
edir. Burada biz prezident A.Linkolnun təkcə
cəmiyyət qarşısında yox, həmçinin ailəsi
önündə də məsuliyyət
daşıdığını görürük. Robertin cənazələri görən zaman
müharibəyə qoşulmaq fikri daha da artır. Ancaq bu zaman Linkolnun da ürəyindəki həssaslıq
duyulur. O da övladının müharibəyə getməsinə
elə də razı olmur. Həyat
yoldaşında olduğu kimi, onda da oğlunu itirmək qorxusu
özünü göstərir.
Radikal respublikaçılardan olan Taddeus Stevens (Tomi Li
Cons) quldarlığın ləğvi üçün
çıxış etməli olur. 1861-ci ildə vətəndaş
müharibəsi başlayan kimi cənublu köləlik tərəfdarı
olan qüvvələrə qarşı sərt münasibəti
ilə seçilən T.Stevens 1865-ci ildə
quldarlığın konqresdə sıradan
çıxarılmasında mühüm rol
oynamışdır. O, hətta prezident Linkolnun bu barədə
siyasətini yavaş aparmasına etiraz etmişdir. Qızğın məclis mübahisələri
fonunda T.Stevens yalnız qanunlar qarşısında bərabərlik
ilkəsi üzərindən köləliyin ləğvi
fikrini dəstəkləyir. Məclisdə
bu fikrə etiraz edənləri isə əxlaqın
çürümüş olmasını ifadə etməsi
onun mübariz insan kimi obrazını ortaya qoyur.
Elizabet
Kekli (Qloriya Ruben) A.Linkolnun andiçmə mərasimi zamanı
onun xanımı Meri ilə tanış
olmuşdur. Məclislərdəki müzakirələrdən
əsəbləşən övladını savaş
zamanı itirən E.Keklinin A.Linkolnla söhbəti zamanı
"heç bir kölənin azadlığı onlara nə gətirəcək"
sualı verməməsini söyləməsi insan haqları
uğrunda mübarizənin idealist tərəfini ortaya qoyur.
Özünün komandası ilə birgə iclas
keçirən zaman iştirakçıların mübahisəsi
zamanı A.Linkolnun əsəbləri dözmür. On
üçüncü qanun dəyişikliyinin Amerikanı
dünya səhnəsinə gətirəcəyini anlayan
prezidentin önündə iki səs mane kimi dayanır. Filmdəki bu epizod, həmçinin A.Linkolnun tarixdə
meloxoniyadan əziyyət çəkməsini də göstərir.
Gəncliyində travma alan ABŞ prezidenti
kliniki depressiya keçirmişdir.
Konqresdə 1 fevral 1865-ci ildə köləlik ləğv
olunandan sonra A.Linkoln Cənub təmsilçilərilə
görüşür. Onlar hələ də müqavimət
göstərməyə çalışır, A.Linkolna
qarşı da öz arqumetlərini söyləyirlər.
Müzakirələrin sonunda onun "qan tökməyə
son verəkmi?" sualı məntiqin qələbəsini əks
etdirir.
A.Linkoln öz xalqını müharibədən, köləlikdən
quratara bilir.
O, müharibənin bitdiyi Virciniyaya gəlir. S.Spilberq
film boyu savaşı yox, onun acı nəticələrini
ekranda əks etdirə bilir. Həlak olan gənclərin
fonunda A.Linkolnun da on yaş qocalması savaşın
ağır nəticələrinin hər kəsə təsir
etməsini göstərir. Həyat
yoldaşı Meri ilə karetada gəzən zaman A.Linkolnun
Qüdsü görmək arzusu da anlaşılandır. Qüdsdən bəhs edərkən A.Linkolnun Davudu və
Süleymanı xatırlaması onun dövlət xadimi kimi bir
daha portretini cızır. Ailədəki və
dövlətdəki problemlərlə üz-üzə qalan
prezidentin hüzuru bu şəhərdə görməsi
idealların qələbə çalmasını əks
etdirir.
Baş rol ifaçısı - A.Linkolnun obrazını
uğurla ifa etdiyinə görə Daniel Den Levis Britaniya Film
Akademiyası və "Qızıl qlobus"
mükafatlarının ən yaxşı aktyor
nominasiyasını əldə etmişdir.
Ceyhun
MİRZƏLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 25 sentyabr.- S.32.