Azad Şuşanın poetik ifadəsi
Şuşa bir əfsanəvi məkan, mədəniyyət
beşiyi kimi Azərbaycan ədəbiyyatının öndə
gedən mövzularından olmuşdur. Yaşanan Qarabağ faciəsi
Şuşa haqqında yazılan ədəbiyyat
nümunələrinə bir kölgə salmış, hər
zaman beşiyində rahatlıq tapıb, hüzur
qazandığımız bu cənnət məkanımız
30 ilə yaxın bir zaman ərzində həsrət
yanğımıza çevrilmişdi. 30 ildən
sonra Ali Baş Komandanın "Şuşa, sən bizimsən,
Şuşa biz qayıtdıq, Şuşa biz səni yenidən
dirçəldəcəyik" nidaları Azərbaycan
poeziyasının baş mövzularından biri oldu.
Misralarımızı azad Şuşa nəğmələri
bəzədi.
Nəriman
Həsənzadə, Vahid Əziz, Qulu Ağsəs, Əsəd
Cahangir, Hicran, Musa Ələkbərli, Barat Vüsal, Xanım
İsmayılqızı, Rafiq Yusifoğlu, Elxan Zal
Qaraxanlı, Faiq Hüseynbəyli və s. şairlərimiz
azad Şuşanın 30 illik yarasından, onun
azadlığından, itirilməyən gözəlliyindən,
yenə də Azərbaycanın baş tacı olmasından
yazdılar.
Nəriman Həsənzadənin "Cənab Ali Baş
Komandan, halaldı Sizə" başlıqlı şeirində
Prezidentimizə təşəkkür və hörmət hissi
ilə bərabər Şuşamızın azad olmasında
onun zəhməti işıqlandırılır. Xüsusilə
Prezidentin 44 günlük savaşla tarix yazmasını
bütün dünyaya çatdırılması məsələsini
müəllif qarşısına məqsəd qoyur.
"Xarıbülbül"
festivalı
Bir
möcüzədi,
Yerlər-göylər
ovsunlanıb
Dedim, -
Şuşada.
Dağlar
təzə, həyat təzə,
Yollar təzəydi,
"Paytaxt
Şuşa" doğulurdu
Qədim Şuşada.
Qalib xalqın qalib Sərkərdəsinin
Şuşanın azadlığı xəbərini dünyaya
çatdırması şeirin dəyərini daha da
artıraraq gözəl bir tablo yaradır.
"Sən
azadsan, əziz Şuşa" -
Doğma
səsiydi,
Vurğusu
da, nidası da
Yadda qalırdı.
Festivalda
işğalçının
Məhkəməsiydi,
İlk dəfəydi,
"əsir" dağlar
Nəfəs alırdı.
Digər
bənddə şairin Şuşaya ilk gedənlər
arasında xəyalən Üzeyiri, Bülbülü görməsi
şair təxəyyülü olsa belə, onların
ruhlarının Şuşa azad olandan
şad olduqları anlamını da ifadə edir. Şeirin son
bəndində İlham Əliyevin Şuşa
azad olandan sonra ata məzarını ziyarət edərək,
ölməz öndərin arzularının qanad
açmasını ifadə etdiyi səhnələri yada
salır. Bu həqiqətin əvəzsiz və
qürurverici tərəfi oxucuda müqəddəs hisslər
doğurur.
Ulu
öndər "Şuşa", - deyə
Nitq eyləyirdi,
- Vətən,
ana həsrətidi,
Şuşa həsrəti.
- Xoşbəxtəm
ki, - oğul İlham
Belə
deyirdi:
- mən yerinə yetirmişəm
Bu vəsiyyəti.
Nəriman
Həsənzadə,
"Cənab
Ali Baş Komandan, halaldı Sizə"
Faiq Hüseynbəyli Şuşanın keçmişinə
körpü salaraq onu müqəddəsliyini, əvəzsiz
gözəlliyini, qüdrətini poetikləşdirdi. Şuşaya
müraciətində "Həsrəti vüsal dadan şəhər"
ifadəsi ilə Şuşanın bir daha Azərbaycan
xalqının əvəzsiz neməti olduğunu poetikləşdirdi.
Həsrəti
vüsal dadan şəhər,
30 illik
yoxluğuyla
Bizi aldadan şəhər.
Çıx
gizləndiyin buludlardan,
Mənə
bir səhər bağışla
Dumandan, yağışdan, qardan.
Unut
köksündə
yara kimi
qaysaq bağlamış
mənfur
düşmənləri,
acı
keçmişləri, olmuşları,
dünənləri.
Sabahları
aydınlat nəfəsinlə,
ən
ecazkar səsinlə.
Məğrur
Şuşa
Azad qal həmişə
- deyən şair Şuşanın qəfəsdə
yaşamasına üsyan edir. Şuşa elə
məğrur və möcüzə doludur ki, onun qatı
açılmamış sirri-sözü belə tarixlərə
sığmır. Ayaq altı cənnət
olan bu məmləkətin başı üzərində onu
qoruyan bir Tanrı var. Və bu Tanrı bu möcüzələr
şəhərini hər zaman qoruyub, hifz edib. Çünki bu şəhər Tanrının bu
xalqa bəxş etdiyi bu dünyadakı ən müqəddəs
məkan və cənnətdir.
Musa Ələkbərlinin "Bütün ucalıqlar sənindir,
Vətən" şeirlər silsiləsində Şuşaya
həsr etdiyi şeir "Şuşa sevinci"
başlığı altında dərc edilib. Musa Ələkbərli
Vətənin qalib və məğrurluğunu
Şuşanın zəfərində görür. Şeir ilk beytiylə yadda qalır və əsas
ideya şairin demək istədikləri
bütövlüyülə oxucuya çatdırıla bilir.
Ordumuz
yazıbdır bu şanlı şeiri,
Məğrursan,
qalibsən, sən indi, Vətən!
Şuşa
ucalığın döndüsə geri,
Bütün
ucalıqlar sənindir, Vətən!
Şuşa Vətənin baş tacı olmaqla bərabər,
əvəzsiz neməti, baş ucalığıdır. Şuşanın
qalibiyyət sevinci də fərqlidir. Şuşa
azad olanda xalqın sevinc göz yaşları
Şuşanın neçə illik həsrətini yuyub təmizlədi.
Şeirdə bu ifadələrlə Şuşa
sevincinin bənzərsizliyi poetikləşdirilir,
xarıbülbül ilə süslənən
Şuşanın hüsnünə sığmayan bu gözəllik,
azad Şuşa obrazı ilə birləşərək,
şeirin təsir gücünü artırır.
Yerdən
də, göydən də istənib gəlib,
Xarı bülbül ilə süslənib gəlib.
Xalqın
göz yaşında islanıb gəlib,
Necə
möhtəşəmdi Şuşa
sevinci!!!
Musa
Ələkbərli "Şuşa sevinci"
Hicranın
Şuşa həsrəti Şuşa
sevincinə qovuşur. Şair Şuşanın
tarixini vərəqləyir. Orada yaşanan
istirahət etdiyi günləri xatırlayır, uşaqlıq
səhifələrini vərəqləyir. Düz 30 il bir insanın arxada qoyduğu uşaqlıq və
gənclik illəri. Hicran Şuşa ilə
söhbətə başlayır. Bu adi bir dialoq
deyil, bu dialoqda həsrətin özü var və bu həsrət
insanın damarına, iliklərinə qədər işləyir.
Müəllif öncə qoşa minarənin
halını xəbər alır.
Necəsən,
qoşa minarə,
Səni
tez-tez şəkillərdə görürəm...
Turşusu "Domotıx" dururmu?
Bəs Cıdır
düzündə, ocaq yerində
Başımı yaran daş necə?
Tikişi
hələ də alnımdadı...
Xınalı
daşlar, xallı kəpənəklər,
Mavi çiçəklər nə deyir?
Yenə
yağırmı yağışlar,
Yenə ağarırmı daşlar?
Gülə
bilirmi şehli otlar,
Oxuya bilirmi quşlar?
Cavab
yazarsan mənə...
Hələliksə...
soruşan olsa deyərsən:
Burdan bir
xatirə keçdi,
Hicran
aldı, apardı...
Hicran,
"Şuşa"
Bu şeir, əslində, təhlilə sığmayan
bir həsrət nəğməsidir, bir insanın
uşaqlıq və gənclik illərinin 30 illik istiliyi, bəxtəvər
günləri yaşayır bu kiçik bəndlərdə. 30 il bir
insanın yuxusuz gecələri, vicdan narahatlığı var
bu misralarda.
Qulu Ağsəsin Şuşayla görüşü hər
zaman olduğu kimi yenə də fərqlidi. Şair Şuşa
üçün darıxmağını özünəməxsus
deyimdə izhar edir. 28 ildir yad səslərdən
yağır olmuş Şuşanın qulağına söz
demək istəyən şair, Şuşanın
qulağlarını İsa bulağının suyu ilə
yumağı düşünür. Onun
üçün darıxdığını sonra söyləmək
istəyən şair, əslində, doğru
düşünür.
Xoş
gördük,
əyil
qulağına söz deyim, Şuşam:
nə
vaxtdı,
yad səslərdən
yağır qulağına...
mən
pambıq götürüm,
sənsə çöp götür,
enək
İsa bulağına -
təmizliyək nisgilin,
28 bəlaya
gəlmiş ilin!
...Bir də
xoş gördük,
əyil
qulağına söz deyim, Şuşam:
da-rıx-mı-şam!..
Qulu
Ağsəs, "Şuşa"
Vasif Süleymanın "Vətən, gözün
aydın" başlıqlı şeirində ömrü boyu
Şuşada olmayan birinin içindən keçən
Şuşanın azadlığı canlandırılır.
Dünyanın
ən gözəl səfər yolları
Şuşaya qayıdış köçündən
keçər.
Bircə
yol Şuşanı görəmməmişdim,
İndi qarış-qarış içimdən
keçir.
Vasif
Süleyman, "Vətən, gözün aydın"
Şuşanın
qurtuluşunu, azadlığını, sevincini Süleyman
Abdulla "Qarabağ şikəstəsi" şeirində də
artıq yad nəfəsdən üşüməyən Şuşa kimi təqdim edir. Şeirdəki
ifadələr nağıl qədər şirin olsa belə
yaşanan bir həqiqətdir. Göyün-yerin
bütün gözəllikləri bir-birinə qovuşaraq cənnəti
xatırladır.
Daha
ağaclar üşüməz yad nəfəsdən,
Xəzəl-xəzəl ölməz arzuları.
İki misrada gözəlləşən, bütövləşən,
arzuları çiçək açan azad bir
Şuşanı görmək olur.
Şahnaz Şahinin "Zəfər nəğmələri"
adlanan lirik poeması isə Şuşanın azad edilməsi
üçün çağırışdı. Şuşanın
alınması üçün ordumuzu qələbəyə
çağıran şair Şuşayla müqəddəs
görüşü böyük qürur hissi ilə əks
etdirir.
Səsi gəlir
qulağıma Şuşanın,
Könlü yara, qəlbi qırıq Şuşanın.
Damarında
qaynar qanı coşanım -
Yürü
Ordum, yürü Qurdum Şuşaya!
Şuşa uğrunda canını qurban verən şəhidin
ucalığa qovuşması, əsgər,
döyüşçü addımlarının
göyü-yeri titrədərək Şuşada göylərə
ucalmasını şair bir neçə bənddə əks
edir.
Şəhidini
al çiyninə, sən yeri,
Yamaca yat,
buludlarla tən yeri,
Addımların
qoy titrətsin, göy-yeri,
Yürü
Ordum, yürü Qurdum Şuşaya!
Şahnaz Şahin, "Zəfər nəğmələri"
Əsəd Cahangir isə Şuşayla ilk
görüşünü qələmə alıb. "Xarıgülnar"
adlanan bu şeir adından da göründüyü kimi, fərqli
bir biçimdə əks edilib. Şeirdə ilk dəfə
vətəninə 30 illik ayrılıqdan sonra qədəm
qoyan azərbaycanlı xanım-aktirisa Gülnarın
torpağa səcdə edərək diz çökməsi
canlandırılır:
Gülnar
oynamışdı qırx il öncə,
Amma bu dəfə
tamaşaçısı - Allah,
səhnəsi - Cıdır düzü!
Nə
oynayır, nə də yapır,
Oyunçusu,
yapımçısı -
Bu dəfə
- zaman özü!
Əsəd Cahangir Şuşanı bir Kəbə
ucalığına qaldıraraq, ona olan ibadəti bayatı
dili ilə söyləməyi daha münasib bilir. Bu kiçik
bayatıda Şuşaya olan sevgi ilə bərabər, bu 30
illik həsrət və bu illərin əzab,
ağrısı, vicdan yanğısı da ifadə edilir.
Bir xalqın 30 illik üz qarası da bu
bayatılarda yaşanır.
Əzizinəm,
Şuşadı,
Kəbə
ilə qoşadı!
Başına
dönək, Şuşa,
Təvaf
eyləyək səni,
Bəs,
bu otuz ili sən
Necə
dözdün,
Necə yaşadın?
"Necə yaşadın?" - ifadəsində
30 illik Vətəninin cənnətini erməni vəhşilərinin
əlində əsir qoyan bir xalqın xəcalətini də
görmək çətin deyil.
Şuşanın azadlıq sevincini əks etdirən
şeirlər yüzlərcədir. Bu şeirlərdə
Azərbaycan Ordusunun gücü, Ali Baş Komandanın birliyi,
xalqa dəstəyi mövzusunda şeirlər yazılmaqda davam
edir. Şeirlərin bir çoxu
Şuşanın artıq cənnət məkana çevrilməsində
xalqın, dövlətin birlikdə fəaliyyətini əks
etdirir. Artıq gözlərimiz önündə tarixə
çevrilən, qədimliyi və müasirliyi ilə
qovuşub dünyada şanı keçən Şuşa
canlanır. Çox təbii ki, cənnətə
çevrilən Şuşamız əsrlərlə vəsf
ediləcək, onun azadlığı uğrunda canlarından
keçən şəhidlərimiz unudulmayacaq.
Mərziyyə Nəcəfova
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 25 sentyabr.- S.31.