Natəvan həm də "Natamam"
təxəllüsü ilə şeirlər
yazırmış
2020-ci il Azərbaycan tarixinə qızıl hərflərlə
yazıldı. Müzəffər Azərbaycan
ordusunun 44 günlük zəfər savaşında göstərdiyi
qəhrəmanlıq sayəsində 30 ilə yaxın bir
müddətdə düşmən tapdağında
sıxılan torpaqlarımıza, o cümlədən müqəddəs
Şuşaya qovuşduq. Bu yerlərdə
bütün sahələrə yeni nəfəs verilməsinə
başlanıldı.
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev yanvarın 14-də
işğaldan azad olunmuş Şuşa şəhərinə
birinci səfəri zamanı tarixi
çıxışında dediklərini xatırlamaq yerinə
düşər: "Bu gün Şuşaya gələrkən
30 ilə yaxın Bakıda İncəsənət Muzeyinin həyətində
saxlanılan dahi şəxsiyyətlərimizin - Xurşidbanu
Natəvanın, Üzeyir Hacıbəylinin və
Bülbülün büstlərini gətirmişəm. Bu yerdə Mədəniyyət Evi yerləşirdi və
Üzeyir bəyin, Bülbülün büstləri məhz bu
yerdə qoyulmuşdu. Mənfur düşmən Şuşa Mədəniyyət Evini
dağıdıb və dahi şəxsiyyətlərimizin
büstlərini gülləbaran edib. Xurşidbanu
Natəvanın büstünü Heydər Əliyev
özü şəxsən açmışdır, 1982-ci
ilin yay aylarında. Mən də o vaxt
atamla birlikdə burada idim. Bax, buradan bir qədər
aralı bir yerdə Xurşidbanu Natəvanın büstü
qoyulmuşdu. Dahi şəxsiyyətlərimizin
büstləri bizim Qələbəmizin rəmzidir. Onların ruhu şaddır. Sovet
dövründə uşaq sanatoriyası kimi fəaliyyət
göstərən, işğaldan sonra ermənilər tərəfindən
dağıdılan Natəvan sarayı xan qızının
evi kimi bərpa ediləcək".
...Bu
duyğuların əhatəsində, nədənsə, Cəmil
Tağıyevin "Şur" nəşriyyatında
işıq üzü görən "Xan qızı..."
kitabını yenidən oxumaq, fikirlərimi sayqıdəyər
oxucularla bölüşmək istədim. Adından
bəlli olduğu kimi, kitabda XIX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının
görkəmli nümayəndəsi Xurşidbanu Natəvanın
həyat və yaradıcılığına bir daha nəzər
salınır.
Kitabın
"Giriş"ində müəllif yazır: "Azərbaycan
ədəbiyyatı insanlığa böyük dahilər bəxş
etmişdir. Digər dünya xalqlarının
yaratdığı ədəbiyyatla, yetirdiyi sənətkarlarla
müqayisədə Azərbaycan ədəbiyyatının
hamımızın öyünə biləcəyimiz bir
nöqtədə dayandığını görür və
bununla fəxr edirik. Sadəcə, bir
faktı ürək ağrısı ilə qeyd etmək
lazımdır ki, bizim ədəbi irsimizə, ədəbi
korifeylərimizin yaradıcılığına,
yaşantısına və düşüncələrinə
Şekspir, Puşkin, Düma, Balzak və başqa dünya
klassikləri qədər işıq salınmayıb. Hansı səbəbdən olmasından asılı
olmayaraq, bu biganəliyin içində biz öz mənəvi
təpərimizi layiq olduğu ucalığa daşıya bilməmişik.
Bunun da bir səbəbi, bəlkə də, həmin
sənətkarların həyat və
yaradıcılığını özümüzün tam
araşdıra bilməməyimizdir.
Çox vaxt haqqında ağızdolusu
danışdıqlarımızın adlarını icmallarda
çəkməklə kifayətlənmişik. Kimisə
günahlandırmaq fikrindən uzağıq. Amma ədəbiyyat
tarixi ilə bağlı mənbələrdə haqqı
özünə qaytarılmayan, adları ümumi
sıralanmalarda çəkilən o qədər böyük
sənətkarlarımız var ki... Görünür,
zaman-zaman yazılanlar bizim mədəni sərvətlərimizin
bolluğu fonunda hələ çox azdır. Məsələn,
XIX əsrin ikinci yarısında Qarabağın böyük
Cavanşirlər nəslindən olan Xurşidbanu Natəvan
yaşayıb-yaradıb və həm insanlığı, həm
düşüncələri, həm də özünəməxsus
dərdləri ilə xalqın yaddaşında əbədiləşib.
İnsan qəlbinin zərif və mürəkkəb
hisslərini qəzəllərində dolğunluqla əks
etdirən Natəvanı olduğu kimi tədqiq edə bilməsək
də, keçən yüzilliklərdən gözəl Natəvanın
səsi, nəfəsi duyulur. O, ən çox sevilən,
ən çox mübahisələrə səbəb olan, lakin
həyat və yaradıcılığının öyrənilməsi
vacib sayılan sənətkarlardan biridir. Xurşidbanu
Natəvan XIX əsrdə öz adı, soyadı, yaxın
qohumları ilə fəxr edən bir şairə xanım
olmuşdur və onun həm şəxsiyyəti, həm poetik
irsi öyrənilməlidir. Bütün
yaradıcılığı küll halında gəlib zəmanəmizə
çatmasa da, əlimizdə olanlar onun böyük
yaradıcılıq yolu keçdiyini göstərir".
C.Tağıyev
kitabda Cavanşirlər nəslinin yadigarlarından olan, ötən
əsrin ortalarında dünyasını dəyişən Xan
qızı Natəvanın ata tərəfdən əmisi nəticəsi
Geysu xanım Cavadbəy qızı ilə zamanında
apardığı söhbətlərdən, Geysu
xanımın Xan qızı haqqında dediklərindən bəhs
edir. Geysu xanımın Natəvan haqqında söylədikləri
arasında araşdırılması vacib olan məqamlar da
var. Müəllif yazır: "Geysu xanım Cavadbəy
qızı Xurşidbanu Natəvanın həyatı və
yaradıcılığı haqqında çox
danışardı. O vaxtlar yazılı qeydlər
aparmadığımdan, sadəcə yaddaşımın
saxlaya bildiklərini oxucularla bölüşmək istəyirəm.
Onun danışdıqları arasında elm aləmində
mübahisə yarada biləcək məqamlar da var idi".
Bir oğlunun vaxtsız dünyadan köçməsi,
digərinin ondan ayrı düşməsi, ana bir ata ayrı
övladların mal, mülk üstündə bir-birinə
düşmən kəsilməsi, həyata keçirmək istədiklərini
başa çatdıra bilməməsi Xan qızının
taleyində bir natamamlıq çevrəsi
yaratmışdı. Bu çevrədə ürəyi yaratmaq eşqi ilə
döyünən bir qadının bütün
arzularının yarımçıq qalması qəzəllərində
öz əksini tapırdı:
Varıdı
sinədə dərdü qəmi-nihan, ölürəm,
Fəda olum sənə, gəl eylə imtahan,
ölürəm.
Fəraqdan
gecələr yatmaram səbahə kimi,
Xəyali-zülfünə
bağlı gedibdi can, ölürəm.
Kitabın
ən mühüm cəhətlərindən biri budur ki,
"Xan qızı..." latın
qrafikalı əlifbaya keçəndən sonra oxucuların
Natəvanın həyat və yaradıcılığı ilə
yaxından tanışlığına imkan yaradır. Belə
kitablara, həqiqətən, oxucuların ehtiyacı var.
Çünki Natəvan elə bir şəxsiyyət idi ki,
onun heç bir digər fəaliyyəti olmasaydı belə,
xalqın yaddaşında yaşaması üçün zərif,
kədərli poetik irsi kifayət idi. Və ya
şairliyi, poeziyası olmasa idi, gördüyü çox
böyük xeyirxah əməllər onu yaşadacaqdı.
Kitabın diqqətimi çəkən ikinci
mühüm cəhəti bu oldu ki, müəllif orada bəzi
yeni faktlar söyləyərkən fərziyyələrə
yox, şairin doğmalarının dilindən eşitdiklərinə
əsaslanır. Həm də hisslə yox, ağılla
söylədiklərinə. Tədqiqatçı
göstərir ki, əslində bu kitabın yaranmasının
bir səbəbi də elə Geysu xanımla etdiyi söhbətlər
olub. Bu söhbətlərdən müəllifin
yadında qalan əsas faktlardan biri Xurşidbanunun təxəllüsü
ilə bağlıdır. Bir az əvvəl
qeyd etdiyimiz kimi, Xan qızının taleyində bir
natamamlıq çevrəsi yaranmışdı. Hamı bilir ki, şairə şeirlərini Natəvan
(zəif, gücsüz, evsiz, köməksiz) təxəllüsü
ilə yazırdı. Baxın,
imkansızlara əl tutan, məktəblər tikdirən, arxlar
çəkdirən və əməllərilə elə arxa,
dayaq olan, zəhmətkeş təbəqənin güman yeri
olan, hətta ölümündən sonra da bir
çoxlarının pənah apardığı Natəvan
özünə gücsüz təxəllüsünü
seçir. El arasında "Xan qızı" kimi
tanınsa da, dövrünün tanınmışları ona
"bürcü-səltənət", "Fatimənin kənizi-xurşidbanu"
desə də, o, özünə "Natəvan" təxəllüsünü
yaraşdırmışdı. Bunu hər kəs
bilir. Lakin onu heç kəs bilmir ki,
şairə həm də "Natamam" təxəllüsü
ilə şeirlər yazarmış. Bunu isə
C.Tağıyevin kitabından Geysu xanımın söhbətlərinə
əsasən öyrənirik. Müəllif
əsaslandırır ki, xoşbəxt bir qadın taleyi
yaşaya bilməyən, ana kimi bala dağı görən, ətrafın
dedi-qodularına tuş gələn bir çox arzuları
yarımçıq qalan bir şairənin "Natamam" təxəllüsü
ilə də yazması mümkündür,
inandırıcıdır.
"Xan qızı..." kitabının
"Cavanşir nəslinin söz adamları" bölmələrində
X.Natəvanın şair qohumları haqqında
danışılır və X.Natəvanın böyük tədqiqatçılarından
olan Bəylər Məmmədovun kitablarından mənbə
kimi istifadə olunur. Müəllif bu haqda yazır: "Latın qrafikalı
Azərbaycan əlifbasına keçəndən sonra dövlət
səviyyəsində mədəniyyət tariximizə öz
möhürünü vuran sənətkarların əsərləri
yenidən nəşr olunmağa başlandı. Ancaq bunlar hələ çox azdır. Yeni nəslin tariximizin və ədəbiyyatımızın
bu məqamları ilə bağlı bilgilərini daha da
artırmaq üçün dühalarımızın həyat
və yaradıcılığına
bacardığımız qədər yenidən ayna
tutmalıyıq. Bir çox şair və
yazıçılarımız kimi, X.Natəvanın həyatına
yenidən nəzər salmağa da çox ehtiyac var".
X.Natəvanın digər tədqiqatçıları
kimi, C.Tağıyev də bu fikirdədir ki, Xurşidbanunun həyatının,
yaradıcılığının hələ
işıqlandırılmamış qaranlıq məqamları
çoxdur. Cavanşirlər nəslinin
davamçılarından vaxt itirmədən hələ də
nələrisə öyrənmək olar.
"Son söz əvəzi"ndə isə
Xurşidbanu Natəvanın əmisi nəticəsi Geysu
xanımın həyatı haqqında geniş məlumat, onun əmisi
oğlu Vahid Cavanşirovun və nəvəsi Azər
Tağıyevin xatirələri yer alıb.
Yeri gəlmişkən:
kitabın müəllifi Cəmil Tağıyev 1931-ci ildə
Zəngilan rayonunun Aşağı Gəyəli kəndində
anadan olub. Orta təhsilini rayon mərkəzindəki
1 saylı məktəbdə tamamlayıb. 1948-50-ci
illərdə Naxçıvan Dövlət Müəllimlər
İnstitutunu, sonra Azərbaycan Pedaqoji İnstitutunun dil-ədəbiyyat
fakültəsini (qiyabi) bitirib.
Müəllimlik fəaliyyətinə rayonun
Şayıflı kənd məktəbində başlayıb. 58 illik pedaqoji
fəaliyyətinin xeyli hissəsini direktor müavini və
direktor vəzifəsində çalışıb.
1993-cü ildə Zəngilan erməni silahlı birləşmələri
tərəfindən işğal edildikdən sonra Bakı
şəhərinin Nəsimi rayonunda məskunlaşıb. Bu rayondakı
46 saylı orta ümumtəhsil məktəbinin rus bölmələrində
Azərbaycan dili müəllimi işləyib. 2016-cı ildə haqq dünyasına qovuşub.
"Təlimi
rus dilində olan orta ümumtəhsil məktəblərində
Azərbaycan dilinin tədrisi məsələləri"
adlı dərs vəsaitinin və XIX əsrin ikinci
yarısında Cəbrayıl qəzasının Şərikan
kəndində (indiki Zəngilan rayonu) yaşayıb-yaradan
aşıq Məhəmməd Bağbanın həyat və
yaradıcığından bəhs edən "Yaddaşlardan
yığılan kitab"dan sonra bu, Cəmil Tağıyevin
oxucularla üçüncü görüşü idi.
30 illik bir zaman kəsiyindən sonra Şuşanın
düşmənin soyuq nəzərlərinin məngənəsindən
qurtulduğu kimi, Xurşidbanu Natəvanın ruhu da azad olundu. Azad
ruhların qarşısında sayqı duruşundayıq.
Natəvanın sarayının xan
qızının evi kimi bərpa edilməsindən sonra, bir
çox dəyərli eksponatlar kimi, Cəmil Tağıyevin
"Xan qızı..." kitabının bir neçə
nüsxəsinin də ora göndəriləcəyinə
inanıram.
Vasif SÜLEYMAN
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 25 sentyabr.- S.29.