Milli düşüncə tariximizdə Mir
Cəlal
XX əsrin əvvəlləri Azərbaycan tarixinə
sovet istilası dövrü kimi daxil olsa da, ədəbiyyat
tariximiz üçün bu mərhələ böyük
önəm kəsb etmiş, ədəbiyyatşünaslığımızın
inkişafı istiqamətində əhəmiyyətli
addımlar atılmışdır. Əsrin 20-ci illərindən
başlayaraq Azərbaycan ədəbiyyatının klassik
irsinin toplanması, tədqiqi, Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi və onun dövrləşdirilməsi ilə
bağlı konsepsiyaların işlənməsi, müxtəlif
nəzəri müddəaların irəli sürülməsi,
çoxsaylı ədəbiyyatşünaslıq əsərlərinin
ortaya çıxması, həm də bütün bu işlərin
Qərb, Avropa, türk və rus ədəbi-nəzəri fikri
ilə müqayisədə reallaşması prosesinə start
verilmişdi. Əvvəla, bunun
üçün münbit zəmin var idi. Çünki
sovet quruculuğu marksizm-leninizm ideologiyasına söykənirdi.
Bu ideologiyanın təməl prinsiplərindən biri klassik irsə
əsaslanmaq idi ki, bu da Sovetlər Birliyinə daxil olmuş
respublikalarda yaşayan xalqların qarşısına klassik
irsin toplanması və tədqiqi kimi bir tələb qoyurdu. Onun yerinə yetirilməsi prosesi rus elmi-nəzəri
fikri və onun vasitəçiliyi ilə Avropa, Qərb ədəbi-nəzəri
fikrinin qarşılıqlı təmasında baş verirdi.
Digər tərəfdən, Azərbaycan ədəbiyyatı
ilə bağlı araşdırmaların müəllifi olan
türk alimləri Fuad Köprülüzadə və
İsmayıl Hikmətin yaradıcılığının
mövcud nəticələri, həmçinin Türkiyədə
təhsil alaraq geri qayıtmış Əmin Abid, Bəkir
Çobanzadə, Yusif Vəzir Çəmənzəminli və
başqa alimlərimizin elmi-nəzəri fəaliyyəti ədəbiyyatşünaslığımıza
məhz türk elmi-nəzəri fikri vasitəsilə
maraqlı müddəaların, konsepsiyaların yol
tapmasına və bu istiqamətdə qarşılıqlı
təmasa şərait yaradırdı ki, elmi-nəzəri
informasiya mübadiləsi öz bəhrəsini verməkdə
idi.
Ötən
əsrin əvvəllərindən başlayaraq bir çox tədqiqatçılar
- Əmin Abid, Bəkir Çobanzadə, Salman Mümtaz,
Əli Nazim, Mir Cəlal Paşayev və b. klassik irsin öyrənilməsi
məqsədilə bir neçə istiqamətdə paralel fəaliyyət
göstərməli olurdular. Onlar bir tərəfdən
klassik irsi toplayır, dərc etdirir, mətnşünaslıqla
məşğul olur, digər tərəfdən isə ədəbiyyat
tarixinin yazılması, dövrləşdirilməsi, mənşəyinin
dəqiqləşdirilməsi, müxtəlif ədəbiyyat
konsepsiyalarının hazırlanması, fərqli elmi-nəzəri
problemlərin tədqiqi ilə bağlı əhəmiyyətli
işlər görürdülər. Yazılı Azərbaycan
ədəbiyyatının mənşəyi, ədəbi-tarixi
prosesin mərhələ təsnifi və klassik bədii irsə
münasibət kimi üç əsas məsələ ətrafında
tədqiqatlar aparan ədəbiyyatşünasların əməyinin
nəticəsi idi ki, XX əsrin ikinci onilliyindən etibarən
Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinin və bununla bağlı olaraq ədəbiyyatşünaslığının
bir elm kimi inkişaf və tərəqqi prosesi başladı. Ədəbiyyat tariximiz heç bir mərhələdə
olmadığı kimi, bu illərdə böyük inkişaf
yolu keçdi. Hətta o dövrdə
mövcud olan vulqar sosiologizmin, marksizm-leninizm prinsiplərinin,
sinfilik nəzəriyyəsinin, proletkultçuluğun
bütün ədəbi mətnlərə tətbiqinin
ümumən ədəbiyyata vurduğu ziyanlar belə,
inkişaf prosesinin dəyərini və əhəmiyyətini
azalda bilməz. Bu missiya indi daha aydın,
XXI əsrin yeni mərhələyə adlamış humanitar
düşüncə sferasının aynasında bütün
tərkib və parametrləri ilə görünür.
***
Mir Cəlal
Paşayev Azərbaycan klassik irsinin öyrənilməsi və
dəyərləndirilməsi, Nizami, Füzuli, Cəlil Məmmədquluzadə,
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev, Süleyman Sani Axundov,
Mirzə Ələkbər Sabir və b. ədəbiyyat
nümayəndələrimizin
yaradıcılığının tədqiq edilməsi, ədəbiyyat
tarixində yerlərinin və rollarının müəyyənləşdirilməsi
sahəsində mühüm elmi nəticələrə imza
atmış alimlərimizdən biridir. Onun Azərbaycan
mətnşünaslığının inkişafında
gördüyü işlər, Nizami Gəncəvinin "Yeddi
gözəl" poemasını nəsrlə tərcümə
etməsi, həmçinin
füzulişünaslığın bir elmi sahə kimi
yaranmasında və inkişafında oynadığı rol
böyükdür və bu sahənin bütün tədqiqatçıları
tərəfindən xüsusi dəyərləndirilir. Xüsusilə, "Füzulinin poetik xüsusiyyətləri"
(1940) monoqrafiyası füzulişünaslıqda ilk
addımlardan biri kimi elmi əhəmiyyət kəsb edir.
Bir sıra əhəmiyyətli və fundamental problemlərin
qaldırıldığı bu monoqrafiyada Mir Cəlal
Füzuli yaradıcılığındakı məhəbbətin
xarakteri, sözə, sənətə verilən dəyər,
onun fəlsəfəsi, bədii dili, xalq dilindən
yararlanması, əsərlərində istifadə etdiyi bədii
təsvir və ifadə vasitələrinin
orijinallığı, poetikasının özəllikləri,
vəzni, qafiyə sistemi, rədifləri, klassik Şərq
şeri üçün aktual olmayan daxili qafiyələnmədən
istifadə edilməsi və s. xüsusiyyətləri dəqiq
müəyyən edir, mübahisəli məqamlara
aydınlıq gətirməyə çalışır, bu
xüsusda mövcud olan iddiaları təhlil və mübahisə
müstəvisinə çəkir. Füzulini
"yalnız öz əsrinin deyil, bəşəriyyətin
renessans dövrünün böyük oğlu" adlandıran
Mir Cəlal şairin yaradıcılığının məziyyətlərini
təhlil etməyin bir elmi nəslin işi olduğunu söyləməklə,
həm apardığı tədqiqatın
ağırlığını, həm də ona nə qədər
əhəmiyyət verdiyini göstərmiş olur.
XX əsrin ədəbiyyatı, onun tarixi, elmi-nəzəri
təhlili, poetik xüsusiyyətlərinin dəyərləndirilməsi
Mir Cəlalın irsində əhəmiyyətli yer tutur. Onun Firidun
Hüseynovla birlikdə yazdığı "XX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatı" dərsliyi elmi əhəmiyyətini
çağımızadək qoruyan nəşrlərdən
biridir. Həmçinin "Azərbaycanda ədəbi məktəblər
(1905-1917)", "Klassiklər və müasirlər",
"Cəlil Məmmədquluzadənin realizmi"
kitablarında da Mir Cəlal istər XX əsrin bir dövr kimi
dəyərləndirilməsi, istərsə də o
dövrün mədəniyyəti, mətbuat tarixi, musiqi və
incəsənəti ilə bağlı çox əhəmiyyətli
qənaətlər söyləmiş, bu gün belə öz
elmi dəyərini itirməyən nəticələr
çıxarmışdır. O da qeyd olunmalıdır ki, bu
fikirlər Mir Cəlalın bir ədəbiyyat tarixçisi
kimi yerini və qiymətini vermək üçün
böyük anlam ifadə edir.
XX əsrin əvvəlləri, xüsusilə otuzuncu illərə
qədər olan mərhələsi Mir Cəlalın
yaradıcılığında daha geniş formada təhlil
edilib. Məlum
olduğu kimi, əsrin əvvəllərində ədəbi
proses müxtəlifliyi və ziddiyyətləri ilə fərqlənirdi.
Milli dövlət quruculuğu, ədəbiyyatda milli
ideologiyanın təbliği məsələləri öz
yerini tam tuta bilməmiş dövlət çevrilişi
baş verdi və yenicə qurulmuş sovet
dövləti yeni inkişaf istiqamətləri axtarmağa
başlayaraq bu axtarış prosesi və onun nəticələrinin
ilk növbədə mədəniyyətdə və ədəbiyyatda
təsvir olunmasını günün tələbinə
çevirdi. Sovet hakimiyyətinin qələbəsinə,
yəni ölkədə siyasi basqıya qədər Azərbaycan
ədəbiyyatı öz qanunauyğun inkişaf prosesini, təbii
dəyişiklik dövrünü yaşayırdı.
Lakin akademik Nizami Cəfərovun qeyd etdiyi kimi, "sovet
ideologiyası Azərbaycan ədəbiyyatının tarixən
qazandığı xüsusiyyətlərin normal şəkildə
idrakına imkan vermədi - 20-ci illərin sonu 30-cu illərin əvvəllərindən
etibarən sovet ədəbiyyatında "proletar
mövqeyi" daha aqressiv bir şəkildə gözlənilməyə
başlandı..."
Bu illərdə
yeni ədəbiyyat tipinin formalaşması az
qala siyasi tələb səviyyəsində qoyulurdu. Ədəbiyyatdan
mövzu baxımından "müasir insan", "sovet vətəndaşının
həyatı", qurulan "yeni cəmiyyət"lə
bağlı əsərlər tələb olunurdusa, digər tərəfdən
Şərq və Qərb janr formaları
çulğalaşması, yaradıcılıq
metodlarının formalaşması, daxili mübarizəsi
gedir, ədəbiyyata yeni formalar gətirilir, qarşıya
yeni nəzəri tələblər qoyulurdu. Elmi-nəzəri
irsi araşdırdıqda müəyyən etmək olur ki, XX əsr
ədəbiyyatının dəyərləndirilməsi Mir Cəlalın
yaradıcılığında bir neçə istiqamətdə
reallaşdırılır: Bu istiqamətlər
hansılardır?
- Mir Cəlal
XX əsr ədəbiyyatını ədəbi məktəblər
və onların formalaşması prosesinin izlənilməsi, həmçinin
nümayəndələrinin yaradıcılıqları
istiqamətində təhlil edib;
- Mir Cəlal
XX əsr ədəbiyyatını metodoloji istiqamətdə təhlilə
cəlb edib, realizm və romantizm yaradıcılıq
metodları və onların tipləri əsas təhlil obyekti
olub;
- Mir Cəlal
XX əsr ədəbiyyatını onun ayrı-ayrı nümayəndələrinin
yaradıcılığı əsasında
araşdırıb;
- Mir Cəlal
XX əsr ədəbiyyatını ədəbi janrların təkamülü
əsasında təhlil edib (məsələn, hekayə
janrı);
- Mir Cəlal
XX əsr ədəbiyyatını klassik irslə müqayisədə
təhlil edib.
Bütün bu istiqamətlərdə XX əsr ədəbiyyatı
haqqında fikir yürütmək, onu təhlil etmək
üçün çox ətraflı elmi-nəzəri biliyə,
məlumata, erudisiyaya, obyektiv təhlil bacarığına, həmçinin
də düşüncə genişliyinə malik olmaq
lazım idi.
Elmi-nəzəri təhlillərin səviyyəsi, XX əsrin əvvəllərindən
başlayaraq tam bir şəkildə - mədəniyyət,
siyasət, ictimai həyat, teatr, musiqi və mətbuat həyatı
da daxil olmaqla mühiti təsvir etməsi, qənaətlərinin
dəqiqliyi və konkretliyi göstərir ki, Mir Cəlalda bütün bu
xüsusiyyətlər var idi.
XX əsrin
əvvəllərində Azərbaycanda baş verən elə
bir ictimai, mədəni hadisə yoxdur ki, Mir Cəlal onun ədəbi
düşüncə tərzinə, yazıçı fikrinə
təsirini, ədəbiyyat və mədəniyyət tariximizdəki
rolunu diqqətdən kənar qoymuş olsun. "Nəcəf
bəy Vəzirov, Cəlil Məmmədquluzadə,
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev, Üzeyir Hacıbəyli
kimi ədiblər səhnənin tələblərini ödəməyi
vətəndaş borcu bilir, müstəsna bir ciddi-cəhd ilə
yeni-yeni əsərlər yazırdılar. "Hacı
Qara", "Müsibəti-Fəxrəddin",
"Dağılan tifaq", "Ağa Məhəmməd
şah Qacar", "Pəri cadu", "Ölülər",
"Arşın mal alan", "Məşədi
İbad" teatrların repertuarından düşməyən
əsərlər idi", - yazan alimin kitablarında verdiyi bu
tarixi əhəmiyyətli faktların sadalanması belə
yetir ki, XX əsrin ədəbiyyat tariximizdə nə qədər
əhəmiyyətli bir dövr kimi meydana
çıxdığı müəyyənləşsin.
Qeyd etməliyik ki, Mir Cəlalın elmi-nəzəri irsində
XX əsrin nəsri iki mərhələdə - 30-cu illərə
qədər və 30-cu illərdən sonrakı mərhələdə
tədqiq edilibdir. Bu iki mərhələdən birincisinin elmi-nəzəri
sanbalı, əhatə genişliyi, əldə edilmiş elmi
nəticələrin obyektivliyi və elmi dəyəri daha çoxdur. İlk
növbədə o səbəbdən ki, 30-cu illərə qədər
yaranan nəsr nümunələri həm siyasi basqıdan, həm
"ideoloji məcburiyyət"
ağırlığından qismən azad idilər. Bu mərhələyə qədər yaranan nəsr
öz qanunauyğun formalaşma prosesini keçirdi.
İkinci mərhələdə - 30-cu illərdən sonra isə
artıq "xəlqilik", "partiyalılıq" kimi tələblər
ədəbiyyatı da, ədəbi düşüncəni də
tam şəkildə öz "hökmü altına"
almışdı. Xalq içərisindən çıxan
müsbət qəhrəmanlar, "yeni dünya
quruculuğu", "gözəl gələcək"
planları, fəhlə və kəndli sinfinin həyat tərzi,
mübarizəsi, idealları, düşmən sinif
arayışları və s. ədəbiyyatın və
yazıçının
qarşına tələb kimi qoyulmuşdu. Mir Cəlal və onun kimi bir sıra tədqiqatçılar
üçün bu cür tələblər əsasında
yazılan nümunələrin şərh edilməsi
"söz demək imkanını" məhdudlaşdırırdı.
Bu
baxımdan, ümumilikdə Azərbaycan nəsri və onun
poetik axtarışlarından danışarkən Mir Cəlalın
elmi-nəzəri yaradıcılığında 30-cu illərə
qədər yaranmış nümunələr, C.Məmmədquluzadə,
Ə.Haqverdiyev, N.Nərimanov, A.Şaiq, S.S.Axundov kimi
yazıçıların irsi və bu irsin əsasında nəsrin
meydana çıxan poetik xüsusiyyətləri daha obyektiv
şəkildə təhlilə çəkilir. O, "Mirzə
Cəlil qısa, mənalı, psixoloji hekayənin
böyük ustasıdır", - yazanda da, "Mirzə Cəlilin
hekayələrində bir bitkinlik, müxtəsərlik,
yığcamlıq vardır ki, bütün klassik nəsrimizdə
davam və inkişaf etdirilməkdədir. Bu
hekayələr bəzən böyük bir roman qədər mənalı,
əhatəedici və güclüdür" - qənaətinə
gələndə də, Mirzə Cəlilin bədii təsvirdə
hadisə, fakt və insanları müqayisə üsulundan
istifadə etməyini çox sevdiyini yazaraq "kontraslı
lövhələr realizm üçün çox məqbul,
münasib üsuldur. Rənglər, səslər,
münasibət və görüşlər
öz-özündən aşkara çıxır,
aydınlaşır. ...Bu yaradıcılıq
üsulundan ədib bütün janrlarda (dram, nəsr, felyeton)
istifadə etmişdir" - qənaətini səsləndirəndə
də tək "Molla Nəsrəddin" məktəbinin
yaradıcısının deyil, ümumilikdə nəsrimizin
poetik axtarışlarını təhlilə çəkir,
problemə məhz bir yaradıcılığın
sferasından yanaşaraq ümumiləşdirmələr
aparırdı.
Yaxud Mir Cəlal
"Böyük ədib" məqaləsində
Ə.Haqverdiyevin "Dağılan tifaq", "Bəxtsiz
cavan", "Pəri cadu" kimi əsərlərini təhlil
edərək, onları "istər mövzu, istər məqsəd
və məfkurəvi istiqamət etibarilə bir-birinə
bağlı, bir-birini tamamlayan, sənətkarın
inkişafını təmin edən əsərlər"
adlandırır, ədibin əsas üslubunun tənqidi realizm
olduğunu vurğulayır və bu əsərlərin təhlili
ilə yazıçının
yaradıcılığında bədii-fəlsəfi
düşüncənin, nəzəri-estetik qənaətin,
siyasi-məfkurəvi yanaşmanın hərəkət
trayektoriyasının əsas istiqamətlərini müəyyən
edirdi.
Mir Cəlalın ədəbi fakta, ədəbi prosesə
yanaşmasında çılğın və emosional siyasi dəyərləndirmə
demək olar ki, müşahidə olunmur. Məsələn, o, Sabir
haqqında yazırdı: "Bəzən tədqiqatçılar
böyük şairin fəhlə həyatından müstəqim
şəkildə yazmamasını guya onun "məhdudluğu",
guya "inqilabi demokratlar səviyyəsinə qalxa bilməməsi"
kimi izah etmək istəyirlər. Tamamilə əsassız
olan, vulqar sosiologiya cəbhəsindən gələn belə
iddianın Sabir yaradıcılığına və eləcə
də ədəbiyyat tariximizə yanlış və qeyri-elmi
bir münasibətin nəticəsi olduğunu söyləməyə
ehtiyac yoxdur".
Böyük alimin ədəbiyyatımızın
bütün klassik şair və yazıçıları
haqqında səsləndirdiyi fikirlər ədəbi irsə
sevgi və peşəkarlıqla yanaşmağın örnək
nümunəsidir. Bu yanaşmada dürüst nəzəri-metodoloji
prinsip, ədəbi-elmi qiymət, hər zaman nüfuzunu
qoruyacaq dəyərlər sistemi ehtiva olunub: "Klassik ədəbiyyatın
gücü ənənələrin düzgün inkişaf
etdirilməsindədir. Füzuli nəinki öz
dövrünə xidmət edir, həm də gələcəyə
xidmət edir, Vaqifi yaradırdı. Vaqif nəinki
öz dövrünə xidmət edir, həm də gələcəyə
xidmət edir, Sabirin meydana gəlməsinə imkan
açırdı. Bu ənənələr
nə qədər canlanıb inkişaf edərsə, bizim ədəbiyyatımız
da o qədər güclü olacaqdır".
Professor Şirindil Alışanlı doğru qeyd edir ki,
"Mir Cəlal müəllimin hər bir klassik haqqında
dediyi elmi aforizmin müasir mənası haqqında tədqiqatlar
yazmaq olar və yazılacaq da". Burdan yola
çıxaraq qeyd edək ki, Mir Cəlalın elmi
yaradıcılığı özünün fərqli istiqamətləri
- klassik irsin tədqiqi, müxtəlif elmi-nəzəri problemlərin
araşdırılması, klassiklərin
yaradıcılığının dəyərləndirilməsi
ilə müasir ədəbiyyatşünaslığın tədqiqat
obyektinə çevriləcəyi zamanı gözləyir.
Klassik Şərq poeziyasını və
poetikasını dərindən bilən, klassik ədəbiyyatın
bütün mərhələlərindən xəbərdar olan
alimin monoqrafiya və elmi məqalələrində əldə
etdiyi elmi qənaətlər bu gün belə öz
aktuallığını itirməyib və ədəbiyyatşünaslıq
tariximiz üçün əhəmiyyətini qorumaqdadır.
Xüsusilə, nəzərə alınsa ki, o üç
cildlik Azərbaycan ədəbiyyat tarixinin hazırlanmasında
yaxından iştirak edib, kitabdakı bir sıra məqalələrin,
"XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı" və
"Ədəbiyyatşünaslığın əsasları"
kimi dərsliklərin həmmüəllifidir, bu elmi-nəzəri
irsin öyrənilməsinin əhəmiyyəti daha önəmli
səciyyə daşıyar. Bu səbəbdən
də onun klassik irslə bağlı fəaliyyətinin,
yaradıcılıq metodu, realizm və romantizm haqqında
fikirlərinin, Nizami, Füzuli, C.Məmmədquluzadə,
M.F.Axundzadə, Ə.Haqverdiyev və b. klassiklərin
yaradıcılığı haqqında elmi-nəzəri qənaətlərinin
tədqiqinə ehityac vardır.
Elnarə AKİMOVA
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 25
sentyabr.- S.8-9.