Bütövlüyün təntənəsi
Zəfərin isti izlərinin poeması
Sabir Rüstəmxanlının
“Qarabağa dönüş” poeması haqqında
Vətən savaşının ilk poemasını
yazmış Xalq şairi Sabir Rüstəmxanlı Azərbaycan
ədəbiyyatında milli ruhun və yüksək vətəndaşlıq
mövqeyinin böyük ədəbiyyatını
yaratmış görkəmli sənətkarlardan biri kimi qəbul
olunur. O, qan
yaddaşının poeziyasını yaratmaqla, soykökə və
qəhrəmanlıq tariximizə işıq salmaqla yeni tarixi
epoxanın vətənpərvərlik-vətəndaşlıq
ideallarına dəstək vermək missiyasını şərəflə
və məsuliyyətlə yerinə yetirməyi özü
üçün müqəddəs borc, ali
vəzifə hesab edən şair-vətəndaşdır. Sabir Rüstəmxanlının
yaradıcılığındakı Gəncə
qapısı - Cavadxan motivi Xətai yurdu - Meydan hərəkatı
notları milli-azadlıq hərəkatı mövzusunda meydana
qoyulmuş ən yaxşı əsərlər
sırasındadır.
XX əsrin səksəninci illərinin ikinci
yarısında meydana çıxmış məşhur
"Ömür kitabı" geniş mənada Azərbaycan ədəbiyyatının
milli istiqlal kitabına çevrilmişdir. Ümumiyyətlə,
Azərbaycan ədəbiyyatının
istiqlalçılıq və vətəndaşlıq salnaməsində
Sabir Rüstəmxanlının mühüm yeri və
böyük payı vardır.
"Ədəbiyyat
qəzeti"nin oxuculara təqdim etdiyi
"Qarabağa dönüş" poeması Sabir Rüstəmxanlının
yaradıcılığındakı milli-vətəndaşlıq
ənənəsinin uğurlu və yaradıcı
davamından ibarət olan qiymətli bədii əsərdir. Bu, eyni zamanda vətəndaş şairin vaxtilə
Meydan hərəkatından başlanaraq Dağlıq
Qarabağ uğrunda apardığı mübarizənin poetik
təbii bir əks-sədasıdır. Şairin hələ
iyirmi beş il bundan əvvəl itirilmiş torpaqlara
qayıdışa dərin ümid və inam duyğuları
ilə yazdığı bir şeirin "Qarabağa
dönüş" poemasının epiloqu kimi verilməsi də
təsadüfi olmayıb, onun yaradıcılığında
bu mövzunun davamlı yer tutduğunu göstərir.
Bundan
başqa, "Qarabağa dönüş" poeması 27
sentyabr 2020-ci il tarixində Vətən müharibəsi
başlanan gündən Sabir Rüstəmxanlının
dövri mətbuatda, radio və televiziyada, sosial şəbəkələrdə
müstəqil Azərbaycan dövlətinə və ordumuzun hərbi
yürüşlərinə dəstək vermək məqsədilə
etdiyi çoxsaylı çıxışların, verdiyi
müsahibələrin, çap etdirdiyi şeir və məqalələrin
məntiqi yekunudur. Nəhayət, bu poema Sabir Rüstəmxanlının
şair-vətəndaş kimi müstəqil Azərbaycan ədəbiyyatı
qarşısındakı borcunun bədii ifadəsidir, növbəti
hesabatıdır.
Sabir Rüstəmxanlı "Qarabağa
dönüş" mövzusuna həm bədii-fəlsəfi
və həm də mövcud reallıqlar baxımından
yanaşmışdır. O, Dağlıq Qarabağın və
ətraf ərazilərin işğal edilməsinə də
yalnız torpaqlarımızın düşmən
tapdağına çevrilməsi kimi yox, bütövlükdə
milli-mənəvi varlığımızın böyük
bir parçasının itirilməsi miqyasında
baxdığı üçün "Qarabağa
dönüş" hərəkatını da geniş mənada
parçalanmış ruhumuzun bütövləşməsi
hadisəsi səviyyəsində poetikləşdirmişdir. "Qarabağa dönüş" həm ərazi
baxımından, həm də milli-mənəvi cəhətdən
doğma Vətənin bütövlüyünə
qovuşmasının poemasıdır. Bu,
ümumiləşdirilmiş şəkildə bütün
yönləri ilə Bütövlük haqqında poemadır,
milli-mənəvi və inzibati-coğrafi
bütövlüyün uğurlu poetik təqdimatıdır.
"Qarabağa dönüş" poemasının
Meydan hərəkatının təsviri ilə
başlaması sadəcə Sabir Rüstəmxanlının tərcümeyi-halında
həmin dövr hadisələrinin xüsusi yer tutması ilə
əlaqədar olmayıb, ərazi
bütövlüyümüz və dövlət müstəqilliyimiz
uğrunda mübarizənin həmin hadisələrlə
qırılmaz surətlə bağlı olmasından irəli
gələn obyektiv reallığın ifadəsidir. Sabir Rüstəmxanlının
poemada müstəqillik tariximizin qanlı səhifəsi olan
"20 Yanvar" və Xocalı hadisələrini yada
salması da onun Qarabağ mövzusuna xalqın azadlıq
mübarizəsinin, müstəqillik taleyinin üzvü tərkib
hissəsi kimi baxmasının obyektiv təzahürləridir.
Bu mənada "Qarabağa dönüş" poemasında səslənən
aşağıdakı mübariz misralar dövlət müstəqilliyimizə
qəsd etmək, azadlığımıza,
inkişafımıza mane olmaq üçün Dağlıq
Qarabağ kartını dövriyyəyə daxil etmiş məkrli
qüvvələrə, haqsız güc nümayiş etdirmək
istəyənlərə ciddi ittiham kimi səslənir:
Dünya
özü də bilmir istəyi nədir bizdən,
Otuz il qara duman donubdur üstümüzdə.
Sanki
görmür kor gözü Vətənimdir burası,
O millətlər
birliyi, bu dövlətlər şurası!
Bununla belə,
Sabir Rüstəmxanlı Qarabağa yurdumuzun söz-sənət
beşiyi kimi yanaşaraq, bu torpaqlara tarixdə
yaşamış böyük şəxsiyyətlərin və
hətta müasiri olmuş alim-şair dostlarının
taleyinin güzgüsündə nəzər salması unudulmaz
qılınc və qələm qəhrəmanlarına
ehtiramın ifadəsi olmaqdan başqa, həm də nələri
itirdiyimizin, nəyi qaytarmağa borclu olmağımızın
diqqət mərkəzinə çəkilməsinə xidmət
edir. Qarabağın görkəmli ədəbi-tarixi
simaları haqqındakı xatırlatmalar nəticə etibarilə
torpağımızın dəyəri, yurdumuzun əhəmiyyəti
haqqında poetik ümumiləşdirmələr səviyyəsində
təqdim olunur:
Tələs,
igid əsgərim, havalar soyuqlaşır,
Təpələr çallaşmada, bir azdan qış gələcək.
Süleyman
Rəhimlidən hər il bir yeni roman,
Adına neçə eldən neçə alqış
gələcək.
Qaraoğlu
Əlinin qələmində "Qəhrəman",
Zəngəzurdan nə yazsa, millətə xoş gələcək.
Endirib
Balayana tərsşapalaq şeirini,
Dilində lətifəsi Eldar Baxış gələcək.
Azıx
tarixə giriş - ağız açıb
çağırır,
Hər
kurqan sirrə pərdə, demə, adi təpədi
Bu
gücüm, bu ilhamım Füzuli yadigarı,
Diri dağlar ucalsın, diriliyi əbədi.
...Bəhmənlə
Məmməd Aslan ilhamları tükənməz,
Bir
ağız da mən deyim, dedikləri az
olsa,
Gözümdə
bu dağların hər qayası altındı,
Qızıl nəyimə gərək, insanları
qızılsa.
"Qarabağa dönüş" poeması Azərbaycanın
Vətən müharibəsində işğal olunmuş
torpaqlarımızın yağı düşməndən qəhrəmancasına
azad edilməsinin poemasıdır. Əslində, Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti, Ali Baş Komandan İlham
Əliyevin rəhbərliyi ilə böyük uğurla aparılmış
Vətən Savaşında itirilmiş şəhər və
kəndlərimizin geri qaytarılması Qarabağa
dönüş mövzusunda bədii əsər yazmaq
üçün əsas istinad nöqtəsidir. Son vaxtlar Vətən müharibəsinin gedişi
prosesində Şuşanın alınması və Zəfər
qazanılması günlərində, Zəfər Paradının
keçirildiyi tarixi anlarda Qarabağ uğrunda mövzusunda
kifayət qədər şeirlər və publisistik məqalələr
yazılıb çap olunmuşdur. Bu bədii
yaradıcılıq nümunələri daha çox səfərbərlik,
çağırış, tərənnüm şeirlərindən
və müharibə həqiqətlərinin
gedişatını xalqımıza çatdırmağa xidmət
edən publisistika nümunələrindən ibarətdir.
Vətən müharibəsi mövzusunun daha dərindən
mənimsənilməsi, əhatəli şəkildə təsvir
və tərənnüm edilməsi üçün bir qədər
zamana ehtiyac vardır. Lakin bədii yaradıcılıq
sahəsində özünəməxsus təcrübəsi ilə
yanaşı, həm də uzun illərdən bəri
ictimai-siyasi proseslərin qabaq sıralarında olması Sabir
Rüstəmxanlının Dağlıq Qarabağ hadisələrini
tam halda, bütün yönləri ilə dəyərləndirib
qiymətləndirməsinə, Vətən müharibəsi
reallıqlarının hadisələrin gedişatı
prosesində dərk olunmuş şəkildə mənalandırmasına
imkan yaratmışdır. Bu cəhətdən Sabir Rüstəmxanlının
"Qarabağa dönüş" poeması Vətən
müharibəsi, onun gedişi və nəticələri
haqqında geniş planda yazılmış ilk poema kimi
mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Poemada
Qarabağ mövzusunun ədəbi-tarixi ənənələri
zəminində müasir dövrün hərbi-siyasi hadisələri
düzgün müəyyən edilmiş, şair-vətəndaş
və ictimai xadim mövqeyindən təsvir olunmuşdur.
Dağlıq Qarabağ probleminin tarixi kökləri
və səbəbləri haqqında aydın siyasi mövqedən
obyektiv poetik mühakimələr irəli sürən müəllif,
eyni zamanda Vətən müharibəsi səngərlərində
gedən döyüş səhnələrini, cəbhə
hadisələrini də isti izlər əsasında
bacarıqla poetikləşdirmişdir. Poemada öz əksini
tapmış bir çox döyüş cəbhəsi hadisələri:
əsgərlərimizin ən çətin məqamlarda
yaralı yoldaşlarını darda qoymayıb onları xilas
etmələri, situasiyaların mürəkkəb olmasına
baxmayaraq, geri çəkilmədən şəhidlərimizi
öz qüvvələrimizə çatdırmaları kimi
detallar həm də müharibənin tarixi salnaməsinə daxil
edilmək üçün seçilmiş real təfərrüatlardır.
Şuşa şəhərinin alınmasında
Azərbaycan əsgərinin əlbəyaxa döyüşlərdə
göstərdiyi qəhrəmanlıqların tərənnümü
də Vətən müharibəsi mövzusunun ədəbiyyatda
hansı bucaqdan təqdim edilməsinə istiqamət verən
detallardır. "Qarabağa dönüş"
poemasında Şuşa qalasının
alınması uğrunda gedən gerçək əlbəyaxa
döyüşlərin əsl poeziya nümunələri olan
obrazlı misralarla tərənnüm edilməsi Sabir Rüstəmxanlının
mühüm yaradıcılıq nailiyyətidir:
...Əsgər
asılıb tordan qalxır hörümçək kimi
Sarmaşıb qayalara yazağzı çiçək
kimi.
Hər
daşda bir kəpənək,
Buz
daşları isidən, qəzəbdən yanan ürək...
...Nə
qədər sərt olsa da, bu qayalar, bu daşlar
Övladını tanımış, yol verib
qaldıracaq.
Duman
görünməz edib, bu gecə əsgərlərim
Bir qoyun sürüsünə Qurd kimi saldıracaq.
Boynunu
qucaqlayan dostu deyil, qanaddır,
Soyuq payız gecəsi əsgərim yanıb gedir.
Nə
sınmaz bir dəyanət, nə sarsılmaz inaddır,
Yaralı
dost yük deyil, yenə dırmanıb gedir!..
Üzeyirin
"Cəngi"si birdən gəlmişdi dilə,
Xanın, Seyidin ruhu "Heyratı"
çaldırırdı.
Şəhid
qəhrəmanlarım öz ruh əlləri ilə
Adsız
qəhrəmanları Qalaya qaldırırdı!
Sabir
Rüstəmxanlı düşmənin obrazını
onların qeyri-insani yaramaz sifətlərinin təqdim
olunması və qorxaqlığı ilə əlaqəli
şəkildə oxucuya çatdırır:
Dabanına
tüpürüb generalı, zabiti,
Tankın, topun üstündən tullanaraq
qaçırlar.
Arvad-uşaq
qatili dözmür ər döyüşünə,
Tülkü texnikasını qullanaraq qaçırlar.
"Qarabağda dönüş" poemasında Vətən
savaşında Azərbaycana dəstək verən ölkələrin
və xalqların xidmətlərinə yüksək poetik qiymət
verilmişdir.
Bu məqamda millət vəkili, siyasətçi
Sabir Rüstəmxanlı ilə şair-vətəndaş
Sabir Rüstəmxanlı bir-birini tamamlayır. Poemada Vətən
müharibəsi sınaqlarında Azərbaycanın haqlı
davasına münasibətdə birmənalı şəkildə
etibarlı mənəvi dəstək nümayiş etdirmiş
Türkiyə və Pakistanın mövqeyinin qiymətləndirilməsi
siyasi cəhətdən obyektiv reallığın ifadəsi
olmaqla bərabər, həm də poetik baxımdan da
obrazlı dəyərləndirilməsi ilə səciyyələnir:
Ey qoca Azərbaycan!
Haqq nazilir, qırılmır,
Sənin Zəfər gününə yazıram yeni
dastan.
İki
bitməz nəğməsi olmalı bu dastanın
Birincisi Türkiyə,
ikincisi Pakistan.
Ədalətdir
yolumuz, bunu Allah görürdü,
Ədalətə
söykənən verməz namərdlərə can!
Bu namus
savaşında, səsimə səs verirdi
Ankaradan
Türkiyə, Kəraçidən Pakistan!
Qarabağ müharibəsi kimi aktual mövzuya həsr
olunmuş poema sənətkarlıq baxımından da orijinal
bədii əsər nümunəsidir. "Qarabağa
dönüş" poeması liro-epik poema janrının
yüksək tələblərinə tam cavab verir. Bu, lirikanın aparıcılığı ilə
yazılmış şair-vətəndaş mövqeyinin
monoloqu təsiri bağışlayan orijinal poemadır. Əsərdəki epik əlamətlər poetik
mühakimələri həyati hadisələrlə təsdiq
edib əsaslandırmaq üçün zəruri məqamlarda
müraciət olunan təzahürlərdir. Poemada bir neçə məqamda istifadə
olunmuş lirik bədii haşiyə poetik təhkiyəni yeni
çalarlarla zənginləşdirir və əsərin
emosional təsir gücünü daha da qüvvətləndirir.
Poemanın əvvəlində "Vur" əmri və
nidası ilə ifadə olunan misralar "Kitabi-Dədə
Qorqud" dastanlarındakı "Çal
qılıncını..." arzusunun yeni tarixi şəraitdəki
orijinal bədii ifadəsi təsiri bağışlayır:
Vur, qəhrəman
əsgərim, "Xocalı" bağırıb vur,
Yad əllərdə inləyən torpağın xətrinə,
vur.
Min-min
evim dağılmış, kəndlər qalmış viranə,
Daşları buz bağlamış ocağın yerinə
vur.
Köstəbək
yuvasında gizlənməkdir əlacı,
Dağıt
bu son deşiyi, mərmini dərinə vur!
Ziyarətgah
zirvələr gözləyir gözü yolda,
Bu
işğalı bitirib, zülmün məhvərinə vur!
Sabir Rüstəmxanlı "Qarabağa
dönüş" poemasından əvvəl yazıb
müstəqil bir şeir kimi çap etdirdiyi "Qələbə
tvitləri" şeirini lirik haşiyə kimi əsərinə
daxil etmişdir. Siyasi ovqatda və lirik tərzdə yazılmış
"Qələbə tvitləri" şeiri "Qarabağa
dönüş" poemasının ideya-məzmunundan
doğan bədii parça kimi həm Vətən müharibəsində
qazanılan zəfərlərin mahiyyətini poetik cəhətdən
mənalandırır, həm də əsərdəki
torpağa dönüş ritmini qüvvətləndirməyə
xidmət edir. Sabir Rüstəmxanlının təqdimatında
Ali Baş Komandanın qələbə tvitləri
"çürüyən bütləri" yıxıb
sökən, məkrli oyunları dağıdan,
"quduzlaşan itləri" öz yuvasınadək qovan hərbi-siyasi
bəyanatlar kimi səsləndirilir:
Bu bizim
haqq işimiz, ədalət savaşımız,
İntiqam ala-ala dikələcək başımız.
Vur, əsgərim,
vur! - deyə əmr eləyir Komandan,
Qoy bir də
yurdumuza tökülməsin nahaq qan!
Qayıtsın
Qarabağa yenə xoşbəxt çağımız,
Başımızın
üstündə üçrəngli bayrağımız!..
Qovur
öz yuvasına quduzlaşan itləri,
Ali
Baş Komandanın qələbə tvitləri!
Poemada
Qarabağ - Vətən müharibəsinin Baş Komandanı
müzəffər Prezidentimiz İlham Əliyev "milləti
oyandıran", "hər ürəkdə ümiddən
çilçıraqlar yandıran", "yol gözləyən
yurdların harayını" xalqın mübarizəsi ilə
birləşdirən, "on milyonun tək səsi" kimi
çıxış edən, "dünyaya qələbə
tvitləri yayan" idrak və ilham mənbəyi kimi məharətlə
ümumiləşdirilmişdir.
"Qarabağa dönüş" poemasının
aparıcı obrazı isə "adsız qəhrəman"
kimi təqdim olunan Azərbaycan oğullarıdır. Sabir Rüstəmxanlının
adsız qəhrəmanı Qarabağ müharibəsində
xalqımıza böyük qələbə qazandıran Azərbaycan
əsgəridir. Şair adsız qəhrəman
adlandırdığı Azərbaycan əsgərinin
simasında xalqımızın bütün tarix boyu
yetişdirdiyi qəhrəmanların ən səciyyəvi
xüsusiyyətlərini özündə cəmləşdirən
yeni vətənpərvər nəslin igid, basılmaz nümayəndəsinin
ümumiləşdirilmiş bədii obrazını
yaratmışdır. Bu, Azərbaycan ədəbiyyatında
Vətən müharibəsi mövzusunda yazılacaq bədii əsərlərdə
meydana çıxacaq neçə-neçə adlı qəhrəmanların
ilk ümumiləşdirilmiş proobrazıdır:
Adına
qurban olum, ey adsız qəhrəmanım!
Ruhundakı tilsimə heyran olub durmuşam.
Siz Vətən
fədaisi! Qəlbimdə hərənizə
Neçə ləqəb düşünüb, neçə
ad uydurmuşam.
Yürü,
yürü, Mete xan, burda da sərkərdəsən,
Arxanca qanadlanıb Qazanla, Beyrək gəlir.
Cürşad
saraylar yığır qırx igidi başına,
Özgürlük
deyə-deyə Xürrəmi Babək gəlir!
...Yaxud da
Dədəm Qorqud dilləndirib qopuzu,
Türkün
ölməz ruhundan verər sözə yeni can.
Deyər
ki, ayırmıram sizi bir-birinizdən,
Şuşa
fatehlərinin bir adı var: Qəhrəman!
"Qarabağa dönüş"
poeması Azərbaycanın ədalətli müharibəsinin,
otuz il işğal altında qalmış torpaqların azad
edilməsi uğrunda apardığımız haqlı
mübarizənin "bu birlik mahnısını qitələr
eşidəcək" sözləri ilə torpaqları
düşmən əsarətində olan başqa xalqlar
üçün də örnək olacağına ümid və
inam duyğuları aşılayır. Haqlı olaraq xalqın
möhtəşəm birliyinə nail olmaq Qarabağ
müharibəsinin əsas yekunu kimi təqdim olunur:
Tarix
qatarlarını saxlamaz öz yolundan,
Kiminsə hədələri, kiminsə öləcəyi.
Azərbaycan
içindən doğulur, diqqətlə bax,
Xalqın
ruhu bütövsə, bütövdür gələcəyi!
Xalq şairi Sabir Rüstəmxanlının
"Qarabağa dönüş" poeması Azərbaycanın
ədalətli Vətən müharibəsinin ədəbiyyatda
təqdimatına həsr olunmuş geniş həcmli bədii əsərlərin
yazılmasına başlanmasının ilk uğurlu paroludur. Bu, Sabir
Rüstəmxanlının yaradıcılığında əhəmiyyətli
ədəbi hadisə olmaqla bərabər, müasir Azərbaycan
ədəbiyyatını zənginləşdirən və
istiqamətləndirən bədii əsər kimi də qiymətlidir.
İsa HƏBİBBƏYLİ
AMEA-nın birinci vitse-prezidenti,
akademik
3 yanvar 2021-ci il
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 9 yanvar.- S.8-9.