Mübariz Cəfərlinin "Güzgü"sündəki cizgilər
Mübariz
Cəfərli haqqında yazmaq çətindir. Çünki onun yazı üslubunda özunəməxsusla yanaşı,
qatların qat içində gizlənməsi
həmin əsərləri
təhlil etmək istəyənin qarşısında
min bir yol açır və hansı izlə getməyin daha düzgün olduğunu anlamaq çoxməchullu məsələyə çevrilir.
Bu bacarıq hər
yazıda özunəxas
mövzu və süjetlə əlaqədar
fərqli yön alır. Mübariz Cəfərlinin seçdiyi
süjetlərdəki problemlərin
həlli, hadisələrin
bütün incəliklərinə
qədər işlənilməsi,
ilk baxışda ikinci
dərəcəli görünən
kiçik səhnələr
oxucunu bilgiləndirir,
heyrətləndirir. Yazıçı toplum və kütlə arasındakı
ən incə ilgilərə, məqamlara
toxunur. Onun əsərlərindəki olaylar, oxucunun təfəkkür və düşüncəsində gözlənilməz
döngələr, labirintlər
yaradır.
Hazırlıqlı, yetkin oxucu, əsərin ilk sətirlərindən fərqli,
qeyri-adi bir hekayə, povest, yaxud roman oxuduğunu bütün varlığı
ilə hiss edir, çünki oxucu mükəmməl bir əsərin adi mütaliəçisi olmur,
get-gedə həmin yazıların qəhrəmanlarından
birinə çevrilir.
Dilin səmimi və axıcılığı da
Mübariz Cəfərlinin
əsərlərinin qabarıq
məziyyətlərindəndir, burda nəinki hər cümlənin, bəzən hətta hər sözün belə öz xüsusi çəkisi, sanbalı və "vəzifə"si vardır.
Ələlxüsus, müəllifin irihəcmli,
yaxud kiçik yazılarındakı rəvayətlərin
qəribəliyi, qeyri-adiliyi
oxucuda həyəcan və gözləntiyə
səbəb olaraq əsərin sonuna qədər mütaliəçini ilgiləndirir, əsərin qəhrəmanları ilə
oxucu arasında yaxın əlaqəyə,
ünsiyyətə səbəb
olur. Bu qəribəlik
oxucunun beynində təkrar-təkrar ritmik olaraq səslənir, get-gedə oxucunu hadisələrin bətninə
sürükləyərək yeni, ağlasığmaz cığırla irəliləməyə
vadar edir.
M.Cəfərlinin əsərlərində, xüsusilə
romanlarında metafora ustalıqla rəvayətə
çevrilir və elə bir məqam
yetişir ki, mifik olaylar belə
tamamilə real hadisə
kimi qəbul edilir. Məncə, bunu müəllifin
texniki bacarığı,
qeyri-adi ustalığı
hesab etmək olar. O, yazılarında
boya və səs elementlərindən
də yerli-yerində faydalanaraq təfəkkür və düşüncənin ən
dərin qatlarına nüfuz etməyi bacarır, bəzən oxucunu "diksindirir", bəzən də gözlənilmədən sevinc
və kədər bəxş edir əsərin qəhrəmanına,
obrazına çevrilmiş
oxucuya...
Yeri gəlmişkən, Mübariz
Cəfərlinin yenicə
oxuduğum "Güzgü"
hekayəsi haqqında düşüncələrimi
də paylaşmaq istərəm.
Ümumiyyətlə, müəllifin yaradıcılığında
"yuxu" elementi özəl yer tutur. Elə onun
məşhur "Bərpaçı"
romanında da bu paralellər aparılır, yuxu ilə oyanış arasındakı müqayisələr
inandırıcı boyalarla
araşdırılır. Romanın qəhrəmanı
telefon dəstəyi qulağında yuxuya gedir və sonrakı
bütün olaylar yuxuda cərəyan edir. Roman qurtaranda, bitəndə, sonda isə qəhrəman yuxudan oyanır...
"Güzgü" hekayənin də əsas quruluşu "yuxu" ilə qoyulur. Belə ki, qəhrəman
yuxuda olarkən güzgü qarşısında
dayanır, güzgüyə
baxarkən, bütün
şəcərəsini orada
görur, şəcərələrinin
simasını güzgüdə
seyr edir. Bu simalar zaman
qaydası ilə qədimdən bu günə qədər dəyişir və sonda qəhrəmanın simasında sabitləşir.
Qəhrəmanı isə şəkk-şübhə
bürüyür. Bəs mənim
oğlum? O, niyə
bu şəcərədə
yer tutmayıb? Bəlkə
o, heç mənim oğlum deyil?! Çox düşünür, gərginlik
və şübhə
içində həyat
yoldaşını xəyanətdə
günahlandırır, suçlayır
və nəhayətdə,
problemin çözülməsinə
qadir olmadıqda hər şeyi yaradanın ixtiyarına buraxır.
Bu hekayənin mövzusundakı
əsas düyünlər
kütlənin inam və etiqadı ilə açılır. Toplum kişisəl
və dindardır.
Kişi özünü "arı"
xarakterli bilərək,
hər gülə qonub o gülün şirəsini çəkə
bilər, ancaq qadına gəldikdə, qadın ikinci dərəcəli məxluqdur,
bir arıya (əslində, bir kişiyə) sədaqət
göstərməlidir.
Günümüzdəki əxlaq böhranı və xəyanətin ifrat yayılması, bu barədə bəzi kütləvi informasiya vasitələrində geninə-boluna
dərc olunan "şok" xəbərlər,
yazıçını hadisələrə
daha yuxarıdan və daha dərindən
baxmağa vadar edır. Ancaq problemin həllini
kütləvi xəbərlərdəki
primitiv nəticələrdə
yox, Allahın ixtiyarına buraxılmaqla
görur. Məncə, bu, hekayənin də ən mükəmməl yeridir.
Qəhrəman öz günahını
boynuna almaqla, etirafla, bəlkə də həyat yoldaşına xəyanət
etməyinə haqq qazandırır. Odur ki, dolanbacdan çıxış
yolu tapa bilmir.
"Oxucu da bir müəllifdir" nəzəriyyəsinə əsaslansaq, hər bir oxucu öz bacarığı, öz "tutumu" qədər götürə bilər bu hekayədən fikir, düşüncə payını... Hər bir oxucu da qərar çıxarıb hansısa bir rəyə gəlməkdə sərbəstdir...
...Sonda müəllifə yeni yaradıcılıq uğurları diləyib növbəti əsərlərini gözləyirik...
Təbriz
01.01.2021
Elyar POLAD
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 9
yanvar.- S.9.