Cığır
Esse
Yurd yerinin elə məkan-landşaft
obrazları və detalları var ki, xəyalımdan heç çıxmır,
daim yaddaşıma zülm eyləyir, müəyyən assosiativ
mənalar yaradır. Onlardan qurtulmaq üçün
əlifba sırası
ilə (A-dan Z-ya) fraqmentlər yazmağa başladım.
Nəticədə, 32 fraqment alındı.
Poetik ricətlər, filoloji ştrixlər və xatirə elementləri bu yazıların süjet məxrəcində birləşdi.
"Yurd yerinin
əlifbası" adlandırdığım
həmin silsilədən
bir fraqmenti təqdim edirəm.
Müəllifdən
Evimizin dalındakı
zağar tərəyə,
tösmərək təpəyə
tövşüyə-tövşüyə
çıxıram. Hər halda
yaş öz sözünü deyir.
Xatirə ömür mifidir.
Xatirə yalnız ömür-yaşam
təcrübəsi deyil,
həm də könül təcrübəsidir.
İllər öncəsi Sarı
yalda bir cığır qoyub getmişdim - onu xatırladım.
O cığırın ki, yayda Babəkardan, Kəkildən əsən
sübh yelləri qurumuş otlarına, yovşanına sığal
çəkirdi. Yovşanının dibində dovşan balalayırdı. O cığırı
ki, dəli şimşək qırmanclayanda
qızıl ilan kimi qıvrılırdı.
Cığır nə gəzir? Təpələri, çölləri əkin
yeri eləyiblər.
Yalquzaq cığırı, çoban
cığırı kotan
ağzında tikə-tikə,
dilim-dilim doğranıb.
Kəndin bağrında yüzilin həsrətliləri kimi bir-birinə sarmaşan, bir-birilə qol-boyun olan, adamı yolda qoymayan cığırlar vardı. Ovcumuzdakı
tale xətləri kimi
zolaq-zolaq, naxış-naxış...
Qoşa cığırlar,
tək cığırlar...
Bu cığırlar ilk görüşlərin,
sevgi söhbətlərinin
şahidi olub! Boş qeybətlər, qara yalanlar da
eşidib... Oğru cığırlarını yada salmasaq, yaxşıdır. Ustad
aşıq Cəlal Qəhrəmanov demişkən:
Var oğru cığırı,
əyri cığırı,
Cığır demək olmaz hər cığırlara.
Qonşu
cığırları necə
məhrəm və mehriban idi: "Ev arası o cığırlar, o izlər"
(H.Arif). Qonşunun qonşuluğu da
cığırdan bilinirdi.
Daş hasarlar, qara çəpərlər
üzündən o cığırları
ot basdı,
gediş-gəliş tamam
kəsildi...
Qız-gəlinləri ata evlərinə bağlayan cığırların
bir ayrı büsatı vardı. Qırx günün
təzə gəlini atası evinə gedəndə bir cığırla, geri, başqa cığırla
qayıdırdı.
Hər kəs bilir ki, qəbristanlığa
gedən cığırın
zəhmi nə qədər ağır olur, adamın içinə soyuq qaramat dolurdu. Qəbirlər köhnəldikcə cığırlar
da köhnəlirdi və unudulurdu. Yalnız təzə qəbrə təzə cığır düşürdü...
Ayişə (Aşa) arvadın
bir ağır qarğışı vardı:
"Cığırın tozdansın".
İndi də bu qarğışın vahiməsi məni basır...
Təxminən 2 ilin söhbəti olar. Şair qardaşım Xaqani
Qayıblının ata
yurdunda - Qaraçöpdə
qonaq idim. Bir gün Xaqani məni Töyrə tərəsindəki "Hacı
Əfəndinin daşı"
deyilən ziyarətgaha
götürdü. Hacı Əfəndi
deyilən mübarək
insan Hacı Mahmud Əfəndinin sınanmış
müridlərindən olub.
İncə dərəsindən qayıdanda burda rəhmətə gedib.
Ziyarətgahdan üzü Ceyrançölə,
Saç dağına,
Poylu körpüsünə,
ordandan İncə dərəsinə bir cığır uzanırdı. Xaqani dedi ki, bu
cığırla Qaraçör
möminləri gedib gəlirdilər. Xaqani bir də onu
dedi ki, indi gördüyün bu cığır iki qutsal mübarək
məkanı - Hacı
Mahmud Əfəndinin Göy
türbəsini və
Hacı Əfəndinin
daşını birləşdirir.
Çox mübarək
bir cığırdır...
O vaxtdan "cığır"
sözü mənim üçün inanc mənalı söz oldu.
Mikayıl Müşfiqin babası aşıq Əliqulunun bircə misrada üç sözü (təriqət-yol-cığır) sinonim kimi işlətməsi
bəlkə inancın
şüuraltı təzahürü
idi? Ona görə də misradakı "təriqət cığırı"
ifadəsi mənə
bu qədər maraqlı göründü:
Təriqət cığırı kəsmə yoldu da,
Daş-kəsəkdi, tikan dolu koldu da...
Desəm ki, Azərbaycan poeziyasında cığırları
ən çox xalq şairi Hüseyn Arif vəsf edib, yəqin yanılmaram. Şeirlərindən cığır obrazı ilə bağlı neçə misranı xatırlaya bilərəm.
Məsələn:
Ətrafı çən tutub
duman kəssə də,
Bələdçi cığırlar aparar bizi.
"Cığır" Hüseyn Arifin ekopoetikasında yalnız sevdiyi landşaft-peyzaj detalı deyil, həm də yaddaşının və
ruhunun ən ülvi və unudulmaz obrazlarından biri idi. Bir şeirində isə cığırın "portreti"ni çəkib:
Axşam
üstü çəkiləndə
əl-ayaq,
Yorğun düşüb səssiz yatar cığırlar.
Qoyun-quzu
mələşəndə obaşdan,
Yuxusuna haram qatar
cığırlar.
Qarayazıda "cüyürün nəfəsindən isinən"
(H.Arif), meşəbəyinin
atının nalından
hürkən utancaq cığırı heç
unutmadım! Həmən cığırla cüyürlər Kürə
su içməyə gəlirdilər.
Kürün üzərində göy
üzü nədənsə
həmişə böyüyürdü...
...Babam Çolaq
Həmidin (rus-alman davasında ayağının
birini itirmişdi) iki cığırı vardı. Yaz yağışının
nəmləndirdiyi, payız
qırovunun naxışladığı
cığırlarda çəliyinin
qoşa və tək çarığının
izi düşürdü...
Bir cığır qara mal damının dalından, haçaqol tutun yanından və ot tayasının böyründən başlayırdı.
Salatın arvadın qapısından,
Kəmən müəllimin
həyətindən keçib
kəndin orta yoluna çıxırdı.
O biri cığır
isə Aşırgilin
çəpəri ilə
Köçünün çəpərinin
arasından keçirdi.
İki çəpərin
sıxışdırdığı cığırla keçəndə
kişi çox əziyyət çəkirdi. Çəliklər bir-birinə dolaşdıqca
yolu daraldanların qarasınca söyürdü.
Amma inadından və adətindən əl çəkmirdi. Çəpər
yiyələri yolu tamam bağlamaq istəyirdilər, amma kişinin qorxusundan cığırı saxlamışdılar...
Bir gün atam dedi:
- A kişi, gen, rahat yolu qoyub özünə
niyə zülm edirsən?
Babam ona cavab verdi
ki, atam Alı kişidən qalan cığırdı...
Rüstəm KAMAL
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 16
yanvar.- S.31.