Türk birliyi yeni ədəbi müstəvidə
Türk Dünyasında Çeyrek
Asırlık Edebi Tecrübe: Milli Ruh ve Edebiyata
Yansıması. Ankara, Bengü Yayınları, 2020
Yeni əyyamlara
- türk birliyi əsrinə getdikcə daha da əmin
addımlar atdığımız bir zamanda Bir Avrasiya Yazarlar
Birliyi Kuruluşu "Bengü" önəmli bir iş
görmüş, son 25-30 ilin "türk dünyası ədəbi
təcrübəsi"ni araşdırıb ortaya qoyan
"Milli ruh və ədəbiyyata yansıması"
adlı monoqrafik kitab nəşr etmişdir.
Kitab bir neçə baxımdan mühüm və dəyərlidir. 1) Kitabı hazırlayan
yazar/editörlər Orhan Söylemez və Ömer Faruk
Ateşin başlıca niyyəti son otuz ildə
istiqlalını qazanmış beş post-sovet ölkəsi
türk xalqları - Azərbaycan, Qazaxıstan,
Qırğızıstan, Özbəkistan, Türkmənistan ədəbiyyatlarının "müstəqillik
təcrübəsi"ni türk oxucusu və Türkiyə cəmiyyətinə
tanıtmaqdır; və qətiyyətlə demək olar ki, məqsədə
nail olmuşlar. Özlüyündə nəşr bunu təsdiq
edir; 2) Müstəqillik dövrü türk xalqları ədəbiyyatlarını
kitabda əsasən həmin ölkələrin öz alimləri:
İsa Həbibbəyli (Azərbaycan), Janar
Serkeşkızı Talaspayeva və Nurgül
Kayırbekkızı Smaqulova (Qazaxıstan), Halit Aşlar
(Qırğızıstan), Marufjon Yuldaşev (Özbəkistan)
və Soner Sağlam (Türkiyə) təqdim edir. Prof. Dr. Orhan Söylemez nəşrə Giriş
(Sunuş) yazmış, "Ədəbiyyat və milli
kimlik" adlanan I Bölümü və Nəticəni
(Çıkarım) Orhan Söylemez və Ömer Faruk
Ateş qələmə almışlar. Bu isə
bütövlükdə türk ölkələri ədəbiyyatşünas-alimlərinin
iş birliyini uğurlayır və gələcək bu
növ başlanğıclara rəvac vermiş olur; 3) Digər
tərəfdən, post-sovet ölkələri türk
xalqları ədəbiyyatlarının "müstəqillik
təcrübəsi"ni birbaşa içdən, yaxından
və kənardan, "kənar baxışla" (Türkiyədən)
görməyə, izləməyə, qavramağa imkan verir. 4)
Kitab araşdırma-tədqiqat statusu ilə yanaşı,
maarifçi səciyyə daşıyır, zəngin
informasion və bilgilərlə doludur; geniş ədəbi
ictimaiyyət və oxucu auditoriyasına
ünvanlandığı kimi, ali filoloji məktəblərdə
dərslik qismində də bəhrələnilə bilər;
5) Bütün bu açılardan "Milli ruh və ədəbiyyata
yansıması" monoqrafik nəşrinin türk dilində
olduğu kimi, digər türk xalqları dillərində
çapı da önəmli olardı.
Monoqrafik təqdiqat kimi dəyərləndirdiyimiz kitab
yeddi bölümdən ibarətdir. Prof. Dr. Orhan Söylemez və
Ömer Faruk Ateşin qələmə aldığı
"Edebiyat və milli kimlik" adlanan I Bölüm,
"Çeyrek asırlık tecrübenin edebiyata
yansıması" məqaləsində: millət və
milliyyət məfhumunun tarixi-sosial və nəzəri-praktiki
anlamları, XVIII əsr Fransız İnqilabından modernizə
proseslərinin zəminində durması, o sıradan XIX əsrdə,
XX əsrin əvvəllərində Osmanlıda və Rus
imperiyasının təbəəliyində olan türk
xalqları və toplumlarının həyatı və ictimai
şüuruna sızması, sovet dönəmində
böyük bir basqı altda, müqavimət enerjisi
hesabına davam tapması, İstiqlal idealı və müstəqillik
ideyaları işığına ən nəhayət ötən
əsrin 90-cı illərindən tam gəlişməyə
başlaması yığcam şəkildə, həlledici
tarixi məqamlara söykənməklə dürüst şərh
olunur; bu və digər faktlara diqqət çəkməklə
bütövlükdə bugün müstəqilliyini
qazanmış türk toplumlarının son əsrlərdə
keçdiyi tarixi inkişaf yolu haqqında təsəvvür
yaradılır. Şəksiz ki, müəlliflərin
də göstərdiyi kimi, bütün bu tarix ərzində
milli kimlik məsələsinin aktuallaşması və
idrakında ədəbiyyatın rolu, iştirakı, hətta
öncül mövqeyi danılmazdır. Çünki
Osmanlıdan fərqli olaraq, bu zaman Rus imperiyasının təbəəliyində
olan türk xalqlarının heç birinin dövləti yox
idi; rus işğalı nəticəsində dövlətçiliyini
itirdikdən sonra ictimai şüurun, milli mənəvi dəyərlərin
formalaşmasını söz adamları, ziyalılar,
maarifçilər, milliyyətçi qüvvələr
öhdəsinə götürür, başlıca olaraq ədəbiyyat
və mətbuat platformasından çıxış edir,
milli kimlik məsələsini beyinlərə, cəmiyyət
həyatına yansıda bilirlər. Sevindiricidir ki, yığcam
oçerkdə ümumtürk faktları sırasında
bilavasitə Azərbaycan həyatı ilə bağlı
tarixi olaylar: "geleneksel Şark toplumunun
dönüşümü için önemli bir
başlanğıc"da "İsmail Bey Gaspıralı,
Hüseynzade Ali Bey, Ağaoğlu Ahmed kibi aydınların
ümmet ve millet farkını ortaya koyan entelektüel
faaliyyetleri, basın/yayın organlarının
çabalarıyla geniş kütlelere
ulaştırması", "1918 yılında
Müslüman- Türk dünyasında kurulan ilk cumhuriyet olan
Azerbaycan Halk Cumhuriyeti" də xatırlanır; hələ
İkinci dünya savaşı illərində "Azerbaycan
edebiyatında Güney Azerbaycan (Cenup mevzuu) konusunun yer-yer
milliyetçi söylemlerle ele alınmasına izin verilməsi",
"1960`lı yıllarda Azerbaycan edebiyatında ortaya
çıkan ve "Yeni Nesir" olarak adlandırılan
egilimin de sosyalist realizmin kalıplarına
sığmadığı" kimi faktlara yer verilir, habelə
1988-ci ildə Azərbaycanda başlanan xalq hərəkatı
və onun nəticələrinə də diqqət yetirilir. Ümumən, məqalənin həcminin kiçik
olmasına baxmayaraq, predmet haqqında ətraflı bilgilər,
elmi biliklər və dərin araşdırmalar əsasında
yazıldığı aşkar görünür. Ayrı-ayrı türk xalqları ədəbiyyatlarına
dair monoqrafiyalara istinadlar və "kaynakça" - elmi ədəbiyyat
siyahısı da bunu təsdiq edir.
Postsovet dövlətləri türk xalqlarının
müstəqillik dövrü ədəbiyyatlarına həsr
olunmuş monoqrafik təqdiqatın belə bir giriş
oçerki ilə açılması uğurludur; kitabda bu ədəbiyyatların
hər birinin daha yaxşı qavranılmasına zəmin
yaradır. O
da təsadüfi deyil ki, sonrakı bölümlərdə də
müəlliflər rus işğalı və sovet dönəminin
həmin ortaq tarixinə zəruri olaraq ekskurslar edir, milli ədəbiyyatların
formalaşması dövrü kimi istinadlar edirlər.
Kitabın II Bölümü "Azerbaycan Cumhuriyeti"
adlanır və AMEA-nın birinci vitse-prezidenti akademik İsa Həbibbəylinin
"Bağımsızlığın şerefli yolu ve bağımsızlık
dönemi Azerbaycan edebiyatı" oçerki ilə təmsil
olunur.
Oçerki türkcəyə uyğulayan: Marmara Üniversitesi
Türkiyat Araşdırmaları Enstitüsü, Öyretim
Uyesi, Dr. Mehdi Gencelidir. Akademik İsa Həbibbəylinin
müstəqillik dövrü Azərbaycan ədəbiyyatına
dair araşdırmaları çoxsaylı məqalələrindən,
o cümlədən baş redaktorluğu ilə çap
olunmuş ikicildlik "Müstəqillik dövrü Azərbaycan
ədəbiyyatı" adlı monoqrafik tədqiqatdan
(Bakı, Elm və təhsil, 2016, 1088 səh.), ən qədim
dövrdən çağımızacan Azərbaycan ədəbiyyatının
elmi təsnifatını vermiş "Azərbaycan ədəbiyyatı:
dövrləşdirmə konsepsiyası və inkişaf mərhələləri"
monoqrafiyasından (Bakı, "Elm", 2019) Azərbaycan elmi-ədəbi
ictimaiyyətinə yaxşı məlumdur. Bununla belə,
akademik yeni oçerkində, son otuz il ədəbiyyatımızı
daha da səhih analiz edərək, məqbul variantda,
yığcam, tutumlu və olduqca zəngin informasiyalı məqaləsində
bütün türk xalqları oxucularına da çatdıra
bilir.
"Azerbaycan
ve Bağımsızlık Yolunda Şerefli bir Tarih",
"Edebiyat: Halkın Degerleri, Yaşam Tarzı, Mucadele ve
Başarılarının Yansısı"
başlıqları altda müstəqillik ədəbiyyatının
tarixi zəmini, milli-mənəvi dəyərləri və bədii-estetik
təcrübəsi, yüz il ərzində böyük tarixi
müqavimətlərdən keçərək özünə
yol açmış müstəqil Azərbaycan idealı və
azərbaycançılıq çabaları geniş ədəbi
faktlar, şair və yazıçıların
yaradıcılığı, tarixi və ədəbi-bədii
istinadlar əsasında şərh olunur. Müstəqillik ədəbiyyatının
təşəkkülü və formalaşma mərhələləri,
fərqli ideya-fəlsəfi və məzmun mündəricəsi,
20 yanvar və İstiqlal, Qarabağ müharibəsi, sosial-mənəvi
böhran və yenilikçi sənət mövzuları təhlilə
cəlb edilir; B.Vahabzadə, İ.Şıxlı,
X.R.Ulutürk, M.Araz, M.Dilbazi, Qabil, N.Xəzri, Anar, Elçin,
Y.Qarayev, C.Novruz, F.Kərimzadə, S.Rüstəmxanlı,
Z.Yaqub, N.Həsənzadə, H.Kürdoğlu, Hidayət,
K.Abdulla, M.Süleymanlı, V.Quliyev, A.Abbas və onlarla digər
yazıçı və ədiblərin bu ədəbiyyatın
gəlişməsindəki rolu və iştirakı
vurğulanır, göstərilir. Ulu Öndər
Heydər Əliyevin tarixi xilaskarlıq missiyası,
çağdaş Azərbaycançılıq
ideologiyasına rəvac verməsi, o cümlədən
müstəqillik dövrü ədəbi prosesinin
formalaşmasında bilavasitə xidmətləri oçerkdə
məxsusi qabardılır, geniş şərh olunur.
Oçerkdə
çağdaş Azərbaycan ədəbiyyatı, XXI əsrdən
gəlişməyə başlanan proseslər "Azerbaycanda
Yeni Edebi Akımlar" olaraq təqdim və təfsir olunur; o
cümlədən: "1.Eleştirel Realizmden - Modernizme ve
Neorealizme (Yapısal Gerçekçilige)", "2.Sihirli
Realizm (Büyülü Gerçekçilik)",
"3.Postmodernizm", "4.Dekadentizm", "5.Dedektif
Edebiyat", "6.Akademizm" təsnifi üzrə sıralanır,
hər bir "izm"in Azərbaycan ədəbiyyatında fərqli
təzahürü, səciyyəvi xüsusiyyətləri,
konkret yazarlar və əsərlərdə təsbiti verilir. Müstəqillik ədəbiyyatının bu tərzdə
təqdimi yenidir, önəmlidir, konstruktivdir;
bütövlükdə bu ədəbiyyatın fərqliliyini,
mahiyyətcə seçildiyini görməyə, göstərməyə
xidmət edir. O da vurğulanmalıdır ki, kitabdakı
digər bölümlərdən çağdaş türk
xalqları ədəbiyyatlarının əksərində(n)
eynən "modernizm" və "postmodernizm"
dalğasının keçdiyini öyrənir, lakin belə
bir təfsilatlı differensiallığı müşahidə
etmirik. Bu faktın özü də
ümumtürk postsovet kontekstində müasir Azərbaycan ədəbiyyatının
özəl səciyyəsinin göstəricisi kimi dəyərləndirilə
bilər.
Akademik İsa Həbibbəylinin oçerkinin daha bir
önəmi müstəqillik ədəbiyyatı ilə yanaşı,
dövrün ədəbiyyatşünaslıq
tendensiyalarını da təqdim etməsidir. Məqalədə "Yeni
Edebiyatçılık Ekolleri" - milli ədəbiyyat
tarixçiliyi və ədəbiyyat nəzəriyyəsi
istiqamətində yeni tədqiqatlar genişliklə
sadalanır, müstəqillik ədəbiyyatşünaslığının
yeni obrazına diqqət cəlb olunur. Oçerk müstəqillik
dövrü Azərbaycan ədəbiyyatının son otuz
illik təcrübəsinə "Sonuc"la tamamlanır:
"Bu, Azerbaycan edebiyatının gelişiminde yeni tarihsel bir
aşamadır. Bağımsızlık
dönemi Azerbaycan edebiyatı, Azerbaycan halkının ulusal
varlığının ve bağımsız devlet ideallerinin
muhteşem bir edebiyatıdır. Bu,
Azerbaycan halkı için daha büyük bir gelecegi
müjdeleyen edebiyattır".
Kitabın
III Bölümü "Kazakistan Cumhuriyeti" adlanır və
"Kazak edebiyatında çeyrek asırlık edebi tecrübe.
Milli imaj ve edebiyatın gelişimi"
oçerki ilə təmsil olunur. Oçerkin müəllifləri,
qeyd olunduğu kimi, müstəqillik dövrü qazax ədəbiyytının
tədqiqatçıları - Manaş Kozıbayev adına
Kuzey Kazakistan Devlet Universitesi Ruhani Canqıruv Birimi
Başkanı və Filoloji Fakültəsi Ögretim Uyesi Prof.
Dr. Janar Serkeşkızı Talaspayeva və Şokan Valihanov
adına Kökşetav Devlet Universitesi Kazak Filolojisi
Bölümü Ögretim Uyesi Prof. Nurgül
Kayırbekkızı Smaqulova, türkcədə təqdim edən
- Pamukkale Universitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Çağdaş
Türk Lehceleri ve Edebiyatları Bölüm Başkanı
Prof. Dr. Nergis Biraydır. Müəlliflər son otuz ilin ədəbi
gedişatını Qazaxıstan həyatında baş verən
köklü dəyişmələr, tarixi hadisələr
fonunda ("Son Çeyrek Asır: Kazakistanda Tarih Yeniden Yazılıyor")
şərh edir, ayrı-ayrı janrlar - şeir, roman, hekayə
üzrə, zamanın gətirdiyi yeni mövzu, problematika,
ideyalar işığında müstəqillik ədəbiyyatının
geniş mənzərəsini yarada bilirlər. Akın
(aşıq) ədəbiyyatının ("Şiir: Kazakistan
ve Akınlar"), 70 il ərzində rejimə qarşı
çıxmış ədiblərin, "Alaş hareketi
savunuçularının", məxsusən "Kazak destani
şiirinin peyğamberi Mağjan Jumabayevin şiir
gelenekleri" ("Bir Ülkü Olarak
Bağımsızlık: Biz Türkleriz") müstəqillik
şeirinin ideya-tematik əsasında durur; bugün Temirhan
Medetbek, Jaraskan Abdiraş, Marfuğa Aythoca, Erlan Junis, Toktarali
Tanjarık, Tanaköz Tolkınkızı, Akberen Elgezek, Ularbek
Baytaylak, Ikılas Ojay, Erğaliy Bakaş, Kalkaman Sarin, Ularbek
Nurğalım, Serik Sağıntay, Azamat Taskaraulı,
Bavırjan Karağazıulı, Oljas Kasım, Bavırjan
Elikoja, İndira Kereeva, Oraz, Ulıkbek Esdevlet, Serik Seyitman,
Talğat Mıkiy və b. şairlərin
yaradıcılığında İstiqlal, Vətən, milli
kimlik, ana dili, tarixi yaddaş mövzularının irəli gəlməsini
şərtləndirir; habelə "Altın
köprülüler", "Yenilikçi akım" kimi
modern və postmodern təmayüllərin təzahürünə
meydan verir ("Bağımsızlık Devri Şiirinin Ana
Teması: Milli Tarihten Medet").
Poeziya
Qazax ədəbiyyatında milli ruhun oyanışında,
müstəqillik ədəbiyyatının
formalaşmasında həlledici rol oynayırsa, 2000-ci illərdən
aparıcı mövqeyə hekayə və roman
çıxır və "yeni tarz hikaye
türü"nün gəlişməsinə, nəsrdə
"halkın sosyal hayatı ve geçinme derdi; onların halk
olarak gelecegi, milli çıkarları, vatandaşlık
görevleri ile sorumlulukları gibi gelecekle ilgili kavramlar
hakkında düşünmeye, ona kendi payını katmaya,
arzusunu bildirmeye" imkan verən, "sanatsal
düşünce sisteminin temelini oluşturan
gerçekçi ve romantik yöntemlerde kalem oynatıp eserler
veren kalem erbabı içində, süslü şiir
unsurlarını kullanan yazarlarımızdan Askar Altay,
Nurğaliy Oraz, Kasım Amanjol, Kuvandık Tümenbay, Seyitkul
Ospanov, Kuvanış Jiyenbay, Talaptan Ahmetjan, Duvman Ramazan.
Aygül Kemelbayeva ve Didar Ambatay"ın yaradıcılığı
misal göstərilir ("Hikaye ve Roman:
Bağımsızlığın Sesi").
Müstəqilliyə doğru qəti dönüşdə
hər bir türk xalqının həyatında
sarsıdıcı bir hadisə həlledici rol oynayır; Azərbaycan
xalqı üçün bu, 1990-cı ilin 20 yanvar hadisəsidirsə,
qazax xalqı üçün 1986-cı ilin Jeltoksan
olaylarıdır. Rus şovinizminə qarşı qazax gəncliyinin etiraz
nümayişləri oçerkdə Qazaxıstan lideri
N.A.Nazarbayevin "Asırların başında" (1996)
kitabına isnadən qabardılır: "Jeltoksan olayları
Kazak genclerinin bilinç ve sezgisinin ne kadar
geliştigini gösterdi. Onlar yüz yıla
yakın bir süre halkı sömürge düzeninde
yöneten totaliter sistemin önünde ilk olarak boyun egmediler.
Gençler, bu olaylardan itibaren milletin milli övünç
duygusunu horlamaya çalışanlarla
karşılaştıklarında onlara izin vermeyeceklerini kendi
milletleri adına açıkça ifade
ettiler". Və bu fikir işığında 1986-cı il meydan hadisələrindən bəhs
açan bütöv bir ədəbiyyat sırası:
T.Sevketayevin "Ay qaranlığı", N.Kunantayulinin
"Qaranəhir" əsərləri, A.Altay,
M.Bayğutulı, J.Qorğasbek, Q.Tümenbayların
"kısa və uzun hikayeleri" təqdim və şərh
edilir ("Halkın İlham ve Gücü: Nazarbayev ve
Asırların Başında").
Müasir
qazax nəsrində geniş yer alan
mövzu və problemlərdən biri də özgələşmə
("Varoluşçuluğun Karmaşık Kavramı:
Yadsımak") və özünəqayıdış
("Günümüz Kazak Hikayelerinde Ele Alınan Konulardan
biri de Özgürlükdür") məqamıdır. Oçerkdə adı çəkilən nasirlərin
əsərləri əsasında ətraflı təfsir olunan
bu köklü ekzistensial - varoluş problemi, demək olar ki,
bütün türk xalqları modern nəsrindən leytmotiv
kimi keçir və kitabda bunun əyani mənzərəsini, ədəbiyyatın
ideya-məzmun və estetik-poetik qatında təzahürlərini
görə, izləyə bilirik.
Kitabın IV bölümü "Kırgızistan
Cumhuriyeti" adlanır və Kırgızistan Türkiye Manas
Üniversitesi Türkoloji Bölümü Dr. Ögr. Üyesi Halit
Aşların qələmə aldığı "Modern
Kırgız Edebiyatında Milli Şuur Yansımaları"
oçerki ilə təmsil olunur. Yığcam
"Giriş"də "millət", "milli",
"milli dövlət", "milli ədəbiyyat"
anlayışlarının lüğəvi və elmi
tutumlarına aydınlıq gətirən müəllif
türk ədəbiyyatı ilə açar səciyyəli analojiyə
də diqqət çəkməyi lazım bilir: "Türk
edebiyatında, her ne kadar kökleri daha eski dönemlere uzansa
da, Milli Edebiyat adının verildigi dönem 1911-1923
yıllarına tekabül eder. Esasen Cumhuriyet ilan
edildikten sonra da bu "milli" edebiyat anlayışı varlığını
başka adlarla sürdürmüştür". Bu
faktın önəmi orda görünür ki,
qırğız milli ədəbiyyatının təşəkkülü
də XX əsrə təsadüf edir; fərq
burasındadır ki, "milli şüurun ədəbiyyata
yansıması" sovet dönəmində baş verir, həm
də "özellikle 1937-1939-cu yılları arasında,
çok büyük sıkıntılar çekmiş veya
katledilmiş" "Kasım Tınıstanov, Sıdık
Karaçev, Mukay Elebayev, Tügölbay Sıdıkbekov,
Alıkul Osmonov ve Cengiz Aytmatov gibi bazı istisnai isimler"in
yaradıcılığında.
Qırğız
sovet ədəbiyyatının təməlinin qoyulmasında
1927-ci ildə yaranan "Kızıl Uçkun"
("Qırmızı qığılcım") ədəbiyyat
dərnəyi və U.Abdukaimov, K.Bayalinov, K.Cantöşev,
S.Karaçev, K.Malikov, A.Tokombayev, M.Elebayev kimi imza sahiblərinin
rolunu qeyd etməklə yanaşı, oçerk müəllifi
məxsusən "sistemin edebiyat sanatı için belirledigi
konular dışında eserler kaleme alan sanatçılardan
biri olan ve "ince" hastalığı sebebiyle rejimin
hışmından bir şekilde az etkilenmiş bir şair
olarak karşımıza çıkan Alıkul Osmanovun
Kırgız edebiyatında ve Kırgız kültür
hayatında çok özel bir yeri" olduğunu
vurğulayır və yaradıcılığını təhlilə
cəlb edir ("Sosyalist Realizm ve Sovyet Kırgız
Edebiyatı"). Əlavə olaraq, daha bir müqayisəyə
getsək, sovet dönəmində hər bir xalqın ədəbiyyatında
vətənsevərlik, yurdsevərlik, millətsevərlik
duyğularını sosrealizm çərçivələri
içrə özünəxas tərzdə yaşadan, vəsf
edən, intişar etdirən Səməd Vurğun misalı
bir klassiki olmuşdur ki, qırğız ədəbiyyatında
bu mövqedə Alıkul Osmanovu (21 mart 1915-1950)
görürük. Ölümündən sonra şairin xatirəsi
əbədiləşdirilmiş, 20-dən çox məktəbə,
kitabxanalara, 4060 metrəlik bir zirvəyə adı verilmiş,
1986-cı ildə adına hər il
keçirilən şeir müsabiqəsi yapılmış,
şeirləri dünya dillərinə çevrilmişdir.
Oçerkin müəllifinə sovet dövrünə
ekskurs həm də ona görə gərək olmuşdur ki,
milli oyanışın baş qaldırdığı 1980-ci
illərdə belə, milliyyətçi tendensiyalarla sosrealizm
arasındakı polemika qırğız ədəbiyyatında
hələ qalmışdır. "Cengiz Aytmatovun bu
görüşlerine "eski"yi savunan bazı yazarlar
karşı çıkarlar. Bu isimler
arasında en dikkat çekeni Aalı Tokombayev olur.
Aalı Tokombayev, geçmişte hep yaptığı gibi,
Aytmatovu milliyyetçilik yapmakla suçlar. 1980-li
yıllara Aytmatov ve Tokombayev polemikleri damğasını vurur.
Elbette bu tartışmalar Aytmatovun fikirlerinin
doğruluğu ve haklılığıyla son bulur"
("SSCB-nin Son yılları ve Degişim
Rüzgarları"). Çingiz Aytmatovun
yaradıcılığı ümumən müasir
qırğız ədəbiyyatının gəlişməsi
və dünyaya açılmasında zəmin rolunu
oynayır. Tədqiqatçı
O.İbraimova istinadən, oçerkdə "Gün Olur Asra
Bedel" romanı (1981) "Avrasya egzistenyalizminin doruğa
çıktığı eser" kimi dəyərləndirilir.
Digər bir romanı "Dişi Kurdun
Rüyaları" ilə (1986) birgə "Aytmatovun bu iki
romanı, ardından K.Cusupaliyev, M.Gaparov ve K.Akmatovun devam
ettirecegi, Kırgız edebiyatına 1980-li yıllarda
postmodernizmin kapılarını açmış"
olduğu iddia edilir. Heç təsadüfi
deyil ki, müstəqillik dövrü qırğız ədəbiyyatında
məhz romançılıq ümdə və öndə
görünür. Milli şüurun oyanmasında məxsusən
tarixi romanların önəmi vurğulanır; Samsak Stanaliyevin,
Toyçubay Subanbekovun, Caparkul Toktonaliyevin, Tölögön
Kasımbekin, Cumakadır Egemberdiyevin qırğız
xalqının qədim tarixindən, rus çarizminə
qarşı mübarizə dövrlərindən, habelə
1930-cu illər repressiyalarında həyatını itirmiş
Kasım Tınıstanovdan bəhs edən romanları
oçerkdə geniş təhlil olunur, istinad və sitatlara
müraciətlə ideya-mündəricəsi barədə
dürüst təsəvvür yaradılır
("Özgürlükler Işığında Modern
dünyaya Yönelen Kırgız Romanı").
Müstəqillik
dövrü qırğız şeirində də
köklü dəyişmələr baş verir və poeziya
"Kırgız toplumunun Sovyet devründe
yaşadığı zorlukları, sinsice
mankurtlaşdırılması"na etiraz
motivləri üzərində gəlişir. Oçerkdə
bu mənzərə şairlər Şayloobek
Düyşeyevin, Anatay Ömürkanovun, Esengul İbrayevin,
Gülsayra Momunovanın sovet keçmişini ifşa, ana
dilini, vətəni, milləti vəsf edən, demokrasinin
çətinliklərini göstərən realist məzmunlu
şeirləri və şeir kitabları əsasında şərh
olunur. Ümumən "Kırgız şiirinde 1980 ve
1990-lı yıllarda modern insanın manevi ve estetik
dünyasına yönelik şiirler" "bu dönemde
öne çıkan" Süyünbay Eraliyev, Sooronbay
Cusuyev, Baydılda Sarnoqoyev, Omor Sultanov, Mayramkan Abulkasımova,
Calil Sadıkov, Ninakan Cündübayeva, Baktabas Abakirov, Ramis
Rıskulov kimi şairlərin yaradıcılığında
qeydə alınır. "Şekil olarak ise
Kırkız şiirinde geleneksel 7-8-9-11 hece
ölçüsüylü şiirler yazıldığı
gibi, rubai, sone, serbest stil şeklinde kaleme alınır".
Oçerkin daha bir məziyyəti tamamən yeni, müstəqillik
düşüncəsi ilə yazıb-yaradan,
"sık-sık milli konuları işləyən" Mirlan
Altımışuulu, Maksat Cangaziyev, Melis Mamatcanov, Berdıbek
Camgırçiyev, Sovyetbek Baygaziyev kimi gənc şairlərin
yaradıcılığına yer verilməsidir. Bilavasitə
müstəqilliyin yetirdiyi bu nəsil şairlər:
"Sovyetler dönəminde uyğulanan Ruslaştırma
politikasına da karşı çıkmakta ve artık bu
durumun degişmesi gerektigini düşünməktedir. Günümüz Kırgızistan-Rusya ilişkilerinə
de gönderme yaparak Rusların tarihte hiçbir zaman
Kırgızların dostu olmadığını,
günümüzde de olmayacağını
düşünmektedir ve halkı da bu hususta bilinçlendirmeye
çalışmaktadır".
Kitabın V Bölümü "Özbekistan
Cumhuriyeti" adlanır və "Bağımsızlık
dönemi özbek edebiyatı" oçerki ilə təmsil
olunur.
Oçerkin müəllifləri Özbekistan Devlet ve Medeniyet
Enstitüsünün Professoru, Dr. Marufjon Yuldaşev və
Pamukkale Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi,
Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları
Bölümünün Üyesi Dr. Ögr. Soner
Sağlam ilk növbədə, müasir özbək ədəbiyyatının
görkəmli tədqiqatçıları Prof. Hekimcan
Kerimova, Nomon Rahimjonova istinadən,
"bağımsızlık dönemi edebiyatının bir
önceki devir edebiyatından" fərqlərini, tipoloji səciyyəsini
aydınlaşdırır: "Yani yenilenen edebiyat, halkın
millet olarak kendini tanımasında, bilinçlenmesinde, tarihine
önem vermesinde ve edebi tefekkürdeki niteliksel
degilişimlerinde kendini gösterir". Sovet
dövrünün basqılarından qurtaran ədəbiyyatda
"hayatın hakikatleri bütün varlığı ile
tasvir edilmeye başlanır. Eser
kahramanı ideolojik yönlendirmelerden kurtulmuş olur. Artıq sıradan vatandaşın, özgür
insanın hayatı ve hayalleri yazarların odak merkezine
dönüşmüştür. Bununla
birlikte vatanperverlik, yurt sevgisi, tarihi yeniden degerlendirme, dini
münasibet ve tasavvuf konuları ön plana çıkar".
Ən nəhayət, müstəqillik ədəbiyyatının
"en önemli başarısı, yaratıcılıkta her
türlü politik sınırlamalardan ve resmi
yönlendirmelerden özgür olmasıdır. Bundan dolayı milli edebiyat yeni konularla, yeni gayelerle,
yeni yorum ve betimleme teknikleriyle zenginleşmiş" olur.
Müstəqillik dövrü özbək ədəbiyyatının
inkişaf zəmini arxivlərin açılması, repressiyaya
uğramış yazıçıların, qadağan əsərlərin
ədəbi dövriyyəyə qayıtması ilə
başlayır. Kitabdan oxuyur və görürük ki, bu məqam sovet
dönəmini keçmiş bütün türk xalqları ədəbiyyatları
üçün xarakterikdir: "Bunun sonucu olarak Mahmudhoca
Behbudi, Abdülhamid Çolpan, Abdurauf Fıtrat, Abdullah Kadiri
ve diger Ceditçi yazarların kitapları yayımlanır ve
onların eserleriyle ilgili bilimsel çalışmalar
yapılır. Böylece tarihi hakikate, milli
degerlere ve edebi mirasa bakış açısı
degişir". Oçerk müəllifləri klassiklərin
ənənələrinin Abdulla Aripov, Erkin Vahidov, Halime
Hudayberdiyeva, Rauf Parfi, Şevket Rahman, Usman Azim, Muhammed Yusuf,
Hurşid Devran, Cemal Kemal, Erkin Samandar, Barat Baykabilov, Aydın
Haciyeva gibi şairlerin şiirlerinde; Said Ahmad, Adil Yakubov, Aman
Muhtar, Ötkir Haşimov, Nazar Eşankul, Nurali Kabul, Ahmad Azam,
Erkin Azam, Ulugbek Hamdam, İsajon Sulton, Salomat Vafo, Sadulla Siyayev
gibi yazarların roman ve hikayelerinde" davam etdiyini
vurğulayırlar.
Müstəqillik
dövrü özbək poeziyasının zənginliyini
müəlliflər şeirin forma-məzmun, estetika və
poetika üzrə gəlişmələrində ("Şiir
Türündeki Gelişmeler"), konkret təsnifatla:
"Güncel Konuların Eski Aruz Kuralları
Çerçevesinde İfade Edliməsi", "Şiiri
Halk Türkülerinin Ahenginde İfade Etme Egilimi", "1.
Poetik Şekildeki Yenilikler", "2. Poetik Timsaldeki
Yenilenmeler", "3. Özbek Şiirinde Modernist Egilimler"
başlıqları altda və konkret misallarla təsbit edir,
göstərirlər. Bu zaman "bağımsızlık
devri şiirlerinde halkın milli özgürlük
bilinçi, gelecege yönelik düşünceleri, uzak ve
yakın geçmişten çıkarılması gereken
sonuçlar samimiyetle" A.Aripov, E.Vahidov, R.Parfi, Azim Suyun və
b. yaşlı və orta nəsil şairlərinin, habelə
H.Hudayberdıyeva, A.Hacıyeva, Tursunay Sadikova, Gulçehra
Corayeva, Hosiyat Babamuradova, Feride Afröz, Zülfiye Mominova, Zeba
Mirzayeva kimi qadın şairlərin
yaradıcılığında qabarırsa, "ilk kez XX.
Yüzyılın 80-li yıllarında, Özbek edebiyatına
Rus şairlerinin etkisiyle ve Batı edebiyatından çeviriler
sayesinde girmiş yeni nazım biçimleri" gənc
modernist şairlər Bahram Rozimuhammedin və Fayriyarın sərbəst
ölçülü şeirlərində özünü
göstərir və hətta "konu ve şekil
açısından posmodern unsurlar da gözlemlenir".
Özbək şeirində dastan, mənzum hekayə, mənzum
roman, mənzum dram kimi ənənəvi janrlarda "yeni
zamanın ruhunu yansıtan liro-epik eserler"in yaranması da
maraqlı hadisədir və müəlliflər bu sırada:
A.Suyun, H.Devran, Aman Metçan, Hebib Sadulla, İkram Atamurod,
Canibek Subhan, Abdumacid Azim, A.Aripov, Töre Mirza, Asrar Samad, Maruf
Celil, B.Baykabilov, Duşen Feyzi, Sultan Akbarinin əsərlərini
örnək göstərirlər.
Oçerkdə
müasir özbək nəsri ("Hikaye Türündeki
Gelişmeler", "Roman Türündeki Gelişmeler"),
dramaturgiyası ("Tiyatro Türündeki Gelişmeler")
yığcamlıqla, başlıca olaraq geniş bilgilərlə,
əsərlər və tendensiyalar haqqında məlumatlarla
şərh olunur. Nəsrdə qabaran tendensiyalardan biri
"Sovyet döneminde yaşanmış feci olayları etkili
bir dille tasvir", "Sovyet devrindeki ictimai adaletsizlikler,
yolsuzluklar, komunistlerin uyğuladığı çağdışı
işgencelerin gerçekçi bir üslupla
anlatılması"dır və Said Ahmed, Mirmuhsin, Askad
Muhtar, Ölmes Ümerbekov, Şükür Halmirzayev, Erkin
Azam, Ahmed Azam, Hayrıddın Sultan, Nazar Eşankul, Gaffar
Hatamov, Sadilla Siyayev kimi yazıçıların "istiklal
devri hikayeçiliginde" ifadəsini tapır. Digər bir
tendensiya milli "karakterin iç dünyasına
yönelme", hekayələrdə "Özbek kişisinin
iç dünyasının, hayallerinin, yaşam
tarzının" təcəssüm olunmasıdır.
Oçerk müəlliflərinə görə: "modern
taleplere uyğun öyküler Özbek edebiyatında fazla
degildir... Buna rağmen Özbek hikayeciliginde Nazar
Eşankul, Salomat Vafo ve benzeri yazarlar, modern ruhteki eserleriyle
Özbek edebiyatını zenginleştirirler". Müstəqillik dövrü özbək ədəbiyyatında
modern gəlişməni daha çox romançılıqda
görürük; oçerkdə "baştan sona şive
sözleriyle serbest şiire benzer bir biçimde" (Tagay
Murad), "pozitif duyğu ve gözleme dayalı ifade teknigini
geliştirerek fevkalade başarılı" romanlar (İsajon
Sultan), altı səhifəlik mini-roman (Uluğbek Hemdem),
"ilmi-fantastik triloji" (Haciakber Şeyhov) "milli
romanın ifade tarzında da çeşitli deneyimler" kimi dəyərləndirilir.
Çoxsaylı tarixi və sosial romanları da əlavə
etməklə, ümumən "yüzden fazla romanın
yayımlanması" janrın uğuru kimi qeydə
alınır; müəlliflərə görə:
"Çünki eserler sayıca fazla olmakla birlikte üslup
ve konu bakımından da çetrefillidir". Nəsrdə
olduğu kimi, müstəqillik dövrü dramaturgiyasında
da tarixi keçmişə maraq böyük yer tutur; məxsusən
Əmir Teymura dair fərqli təfsirlərdə neçə-neçə
əsərlər səhnəyə çıxır. Ümumən müstəqillik dövrü Özbək
teatrı "hem tarihi-kahramanlık, tarihi-felsefi, maarifi-tarihi
konularında, hem de çağdaş mevzularda
çoğunlukla milli eserler"le təmsil olunur.
Özbək ədəbiyyatına dair oçerkin sonunda həmçinin
bir sıra şair və yazarlar (İkbal Mirza, Abdulla Aripov,
Hurşid Devran, Erkin Azim, Şükrilla) haqqında bioqrafik və
biblioqrafik məlumatlar və şeirlərindən
parçalar təqdim olunur.
Kitabın VI bölümü "Türkmenistan
Cumhuriyeti" adlanır və Soner Sağlamın
"Bağımsızlık dönemi türkmen edebiyatı
(1991-2016)" oçerki ilə təmsil olunur. Oçerkin giriş hissəsində
bütünlükdə türk xalqları və ədəbiyyatlarının
sovet dönəmində uğradığı repressiyalara, o
cümlədən milli kimlik şüurunu yaşadan
"Gorkut Ata" dastanları və "Türkmenistanın
Yunus Emresi konumunda olan Türkmenlerin akıldarı
Mahtumkulu"nun dini motivli şeirlərinə qadağa
qoyulmasına, "Ata Govşudovun Göktepe Savaşı ile
ilgili olarak yazdığı "Perman" adlı
romanının 40 yıl boyunca basılmaması"na,
"Türkmen edebiyatının ilk köklü romanı kabul
edilen "Ayğıtlı Adim"ın yazarı Berdi
Kerbabayevin 1920-1930-lu yıllarda ve sonrakı dönemlerde ne
kadar zor günler keçirdigi"ne diqqət çəkən
müəllif, yalnız "1980-li yıllardan itibaren
Türkmen edebiyatında yenileşme ruzgarlarının esmeye
başladığı"nı və yalnız müstəqillik
dövründə tam milli məqsədlərə xidmət edən
ədəbiyyatın təşəkkülü
üçün şərait yarandığını
vurğulayır.
Oçerki yığcam strukturda və ensiklopedik
genişlikdə quran Soner Sağlam "1.Şiir",
"2.Hikaye", "3. Roman", "4.Tiyatro", "5.
Çocuq Edebiyatı", "6. Sözlü Edebiyat",
"7. Türkmen Edebiyatı ile ilgili
Çalışmalar", "8. Dönemin
Yazar ve Şairleri - Eserlerinden Örnekler" olmaqla janrlar, ədəbi
sahələr və konkret misallar üzrə müasir
türkmən ədəbiyyatının mənzərəsini
bütövlükdə görükdürə bilir. Bu
zaman müstəqillik dövrü türkmən ədəbiyyatını
xarakterizə edən mövzu-problematika ayrıca diqqət mərkəzinə
gəlir: "Bağımsızlık yılları
Türkmen edebiyatında sanatçılar tarafından en fazla
işlenen konular; bağımsızlık, Türkmenistanın
ilk cumhurbaşkanı olan Saparmırat Niyazov ve onun ülkeyi
kalkındırmak için yaptıkları, vatan sevgisi, anadil,
Türkmen tarihi, Türkmenlerin
çalışkanlığı ve
dayanıklılığı, Mahtumkulu gibi Türkmen edebiyatının
ünlü isimlerinin hayatları, Göktepe Savaşları,
Türkmen han ve serdarları, egetimli ve çalışkan olmak
vb. gibi başlıklarda toplanabilir".
Oçerkdə müstəqillik dövrü türkmən
ədəbiyyatının səciyyəvi cəhətləri,
bu və digər janrlarda məxsusən qabaran tendensiyalar da
şərhini tapır. Belə ki, poeziyada vətən, ana dili, istiqlal
mövzuları ilə yanaşı, milli liderin vəsfinə
həsr olunmuş şeirlər də geniş yer
almışdır: "Doksan yılların başlarında
görülen "Türkmenbaşı" temasının
yerini günümüz Türkmen şiirinde
"Arkadağ" teması almıştır.
"Arkadağ" kelimesi: birine dayanak, destek olan, destek
veren anlamlarına gelmektedir. Türkmen halkı
da ülkenin ikinci cumhurbaşkanı Gurbanguli Berdimuhamedovu
kendilerinin en büyük dayanağı ve destekçisi olarak
görmektedir. Şairler de vatan temalı
şiirlerin içerisinde halkın Türkmenistan
cumhurbaşkanına olan sevgisini bu tema ile işlemektedir".
Oçerkdə "Türkmənbaşı"
mövzusunun hekayəçilikdə də əhəmiyyətli
yer tutduğunu, Kakamırat Ballıyev və Annageldi Nurgeldiyev
öndə olmaqla, bir çox yazarların
yaradıcılığından keçdiyini
görürük. Müstəqillik
dövrü türkmən hekayəsinin inkişafında
"Ruh", "Magarif", "Bereket-Bina",
"Garagum" dərgilərinin, həmçinin onlarla
yazıçının hekayə toplularının adı
oçerkdə məxsusi vurğulanır. Digər türk xalqlarında olduğu kimi, postsovet
dövrü türkmən ədəbiyyatında da
"bağımsızlık yıllarında kaleme alınan
romanlarda tarihi konular öne çıkar. Ayrıca
türkmen Klasik edebiyatının önde gelen şahsiyetleri
hakkında da eserler kaleme alınır". Tarixi
romançılığın intişarında Annagul
Nurmemmet, N.Altıyev, Annageldi Nurgeldiyev, G.Yollıyev,
Y.Hudayguliyev, Ö.Nepesov, A.Durdıyev, A.Atayev, A.Aşırov,
Y.Mammediyev, Osman Öde kimi yazıçıların əsərlərinə
diqqət yetirməklə, oçerk müəllifləri
"Sovyetler dönəmində yasak" digər mövzularda
A.Veliyevin, Ş.Tağanovun, S.Öreyevin,
Ö.Berdımuradovun, R.Gayıpguliyevin və b. yazarların
romanlarını da qeyd edirlər. Bu sırada
"Türkmenistan Cumhurbaşkanı Gurbanguli Berdimuhammedovun
"Alem İçre At Gezer" ve "Devlet Guşu"
adlı romanları ile günümüz Türkmen romanına
katkı sagladı"ğını da vurğulamağı
unutmurlar. Müstəqillik dövrü türkmən
dramaturgiyasında da tarixi mövzu aparıcı mövqedədir
və oçerkdə A.Gurbannepesovun, N.Recepovun, G.Kabayevin, məxsusən
Kakacan Aşırovun Dədə Qorqud mövzusunda neçə-neçə
səhnə əsəri ilə müasir türkmən
teatrını zənginləşdirdiyi vurğulanır. O
sıradan türkmənlərin şanlı tarixini əks
etdirən "T.Mammatveliyevin "Türkmennama" adlı
eseri bu konuda kaleme alınan eserler arasında" xüsusən
dəyərləndirilir.
Müstəqillik dövrü türkmən ədəbiyyatına
dair oçerkin daha bir özəlliyi uşaq ədəbiyyatı
və folklora ayrıca yer verilməsidir. Bütövlükdə mənzərəni
tamamlayan bu hissələrdə uşaq ədəbiyyatında
folklor qaynaqlarından səmərəli bəhrələnmələrlə,
habelə bu ədəbiyyatın inkişafında Hemra
Şirov, Agageldi Allanazarov, Giçgeldi Aşırov, Kasym
Nurbadov kimi imzaların öncül iştirakı ilə
tanış oluruq. Oçerkin son fəsli müntəxabat səciyyəlidir;
müstəqillik ədəbiyyatının gəlişməsində
seçilən bir sıra şair və
yazıçıları (Agageldi Allanazarov, Ahmet Mammedov, Allayar
Çüriyev, Atamırat Atabayev, Gurbanguli Melikguliyeviç
Berdimuhamedov, Ogulcemal Çarıyeva, Osman Öde, Hemra Şir,
Nobatguli Recepov, Övezdurdı Nepesov, Atacan Tagan) tanıtmaqla
yanaşı, şeirlərindən örnəklər,
romanlarından parçaları da təqdim edir.
Kitabın VII bölümü -
"Çıkarım"la tamamlanır.
"Bağımsızlık "büyülü gerçək"mi,
yoxsa "gerçək"mi?" adlandırdıqları
yazıda müəlliflər Orhan Söylemez və Ömer
Faruk Ateş postsovet türk ədəbiyyatları haqqında
oçerkləri rezüme edir; milli ruhun oyanışı və
ədəbiyyata yansıması baxımından
ayrı-ayrı ədəbiyyatlarda müşahidə olunan məqamları,
hadisələri, fərq və oxşarlıqları qeydə
alır, sovet basqılarından qurtulub müstəqillik
dövrünü yaşayan bu ədəbiyyatların
sabahına inam ifadə edirlər: "Bundan sonrakı
süreçte türk edebiyatlarının kendi aralarında
ve dünya edebiyatıyla nasıl bir etkileşim içerisinde
olacağı ve edebi eserlerde hangi egilimlerin ortaya
çıkacağı bilim insanları tarafından takip
edilmelidir".
Geniş resenziyamı kitabın özəllikləri barədə
daha bir "çıkarım"la bitirmək istərdim. Monoqrafik tədqiqat
açısından baxanda: hər şeydən öncə,
postsovet ölkələri türk xalqları - Azərbaycan,
qazax, qırğız, özbək, türkmən ədəbiyyatlarının
"müstəqillik təcrübəsi"ndə epoxal əlamətlərin
oxşarlığı, az qala eyniyyəti heyrət
doğurmaya bilmir. Eyni sovet keçmişi,
repressiv mühit və ədəbiyyat üzərində nəzarət
mexanizmi, rejimə müqavimət və 60-cılar hərəkatı
bu ədəbiyyatların hamısından keçir, izlər
buraxır və müstəqillik dövrü ədəbiyyatının
təşəkkülü və gəlişməsində bu
və ya digər tərzdə - tarixi dünənə etiraz və
milli özünəqayıdış şəklində
iştirak edir. Bu özünü ədəbiyyatın
mövzu, problematika, milli ideya arsenalı, bədii tarixi
yaddaş, habelə estetika və poetika çevrilişlərində
göstərir, hiss elətdirir. O da qabarıq
görünür ki, bu ədəbiyyatları bir zamanlar
qeyri-milli ideoloji mühit doğmalaşdırdığı
kimi, bugün "kök və budaqlar" -
azadlığına, azad inkişafa açılan milli zəmin
və yeni dünya üfüqləri də hardasa oxşar
edir. İdeoloji planda bu - "milliyyətçilik"dir,
istiqlalçılıqdır; estetik müstəvidə:
sosrealizm bədii təfəkküründən modernizmə,
postmodernizmə keçid və növbənöv
açılımlardır. Bugün belədir, otuz ilin ədəbi
müstəqillik təcrübəsi bunu göstərir; sabah bəlkə hər gün dəyişən
yeni dünya düzəni yeni-yeni üfüqləri nişan
verəcəkdir. Bu əsnada hər gün bir-birinə daha da
yaxınlaşan türk xalqlarının birgəyaşayışı
böyük mütəfəkkir Əlibəy Hüseynzadənin
hələ yüz il öncədən
gördüyü Böyük Turanın sabahına
dönüşəcək və ədəbiyyatı da daha
çox bu yöndə düşündürəcəkdir!
Bu
baxımdan "Milli ruh və ədəbiyyata
yansıması" monoqrafiyasının təşəbbüsçü-müəllifləri
Orhan Söylemez ve Ömer Faruk Ateşin zəhmətinə dəyər
verməklə yanaşı, qarşıda daha böyük məqsədlərə
doğru elmi fəaliyyətlərində onlara uğur diləməklik
qalır. Belə ki, yalnız dövlət müstəqilliyini
qazanmış türk xalqlarının deyil, sovet dönəmini
yaşamış digər: tatar, başqırd, qaqouz, qəraim,
Krım türkləri, Qafqaz türkləri, Sibir türkləri
və b. türk xalqları ədəbiyyatlarının da
ümum-Türk dünyasında tanıdılması, habelə
başda müasir Türkiyə ədəbiyyatı olmaqla
tüm dünya türkləri ədəbiyyatlarının
bugünü və sabahının bir araya gətirilməsinin
zamanı yetişmişdir. Kitabda deyildiyi kimi: "Türk
halklarının edebiyatlarına edebiyat eleştirisi
bağlamında yaklaşmak, yeri geldiginde
karşılaştırmalı edebiyat çalışmaları
yaparak ortak egilim ve temaları belirlemek, varsa yaşanan
kırılmaları tespit etmek, bu alanda çalışan
akademisyenlere ve araştırmacılara düşen önemli
bir görevdir".
Tehran ƏLİŞANOĞLU
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 16 yanvar.- S.26-28.