Hadini repressiya cəhdləri,
yaxud “Səni kim unudar?”
1930-cu illər ədəbi tənqidinin müəyyən
istisnalarla müraciət etdiyi Hadi
yaradıcılığına Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının
əsaslı dönüşü bir də İkinci Dünya
müharibəsi illərinə təsadüf edir. Məmməd
Cəfər 1942-ci ildə "Səni kim unudar?" adlı məqalə
yazır.
Məqalə
Məhəmməd Hadinin "Firdovsi-ilhamat"
kitabının "axırında çap etdirdiyi"
"Aləmi-musavatdan" mənzuməsinin şərhi ilə
başlayır və davam edir: "... bir az əvvəl səhər
sükunəti qədər sakit döyünən şair qəlbi
sürətlə çarpır, onun min bir məna ifadə edən
odlu nəzərləri "bütün əvalimi darüliztirar və rəhgüzari-qəm"
hesab edən Şopenhauerin qalın qara cildli kitabına
sataşır. Bədbinlik fəlsəfəsi və
burjua fərdiyyətçiliyi ideyası təbliğatçısının
dumanlı fikirləri şairin böhranlı dəqiqələrindən
istifadə etməyə fürsət axtarırmış kimi,
şeytani bir füsunkarlıqla onun gözləri önündə
cilvələnib diqqətini cəlb edir. Şair
Şopenhauerin sözlərini nəzmə çəkir:
Ancaq
cahanda müsbət olan, iztirab imiş,
Ümidlər vəsaiti-rəncü əzab imiş.
Dünya nədir? Dərdü qəmə rəhgüzardır.
Bu səhneyi
həyat nə pür iztirardır!..
Hadinin nəzmə
çəkdiyi və Məmməd Cəfərin
xatırlatdığı Şopenhaurə məxsus fikirlər
"Aləmi-musavat..." poemasında deyil,
"Firdovsi-ilhamat"ın "Mənsur şeirlər"
bölümündəki "Düşündüklərim"
yazısındandır və Hadiyə görə, Şopenhauer,
Məmməd Cəfərin dediyi kimi, burjua fərdiyyətçiliyi
ideyalarının təbliğatçısı deyil, əksinə,
işıqlı xəyallar dahisidir. Və Hadi, sadəcə,
"bütün əvalimi darüliztirar və rəhgüzari-qəm"
(yəni aləmi iztirab yurdu, qəm keçidi) hesab edən
dahiyi-rövşənxəyalın - Şopenhauerin sözlərini
nəzmə çalışır...
Amma həmin mənsur şeirdə Şopenhauerin
qalın qara cildli kitabından söhbət getmir. Mətnin
ümumi ovqatından isə anlaşılan odur ki, Hadi 1908-ci
ilə qədər Şopenhaueri dərindən oxuyub. Göndərmələri sərrastdır. Hətta Şopenhauerin "Eşqin
metafizikası" kitabından da agahdır.
Bəşəriyyət
İkinci Dünya müharibəsinin məngənəsində
əzilərkən 22 il əvvəl
dünyasını dəyişmiş Hadinin Şopenhauerə
münasibətini aydınlaşdırmağa səbəb nə
idi? Məsələ burasındaydı ki, Məmməd Cəfərin
"Ədəbiyyat qəzeti"ndə dərc olunmuş
yazısından səkkiz il əvvəl - 1934-cü ildə
Sovet Yazıçılarının Birinci Qurultayında
artıq Hadi burjua millətçilərinin sırasında təftiş
olunmuş, "burjua ideoloqu" Əli bəy Hüseynzadənin
ardıcıllarından biri kimi müzakirə obyektinə
çevrilmiş, Hadinin
yaradıcılıq metodu burjua romantizmi metodu olaraq şərh
edilmişdi: "Məşhur milyonçu Tağıyevin vəsaiti
ilə çıxan "Füyuzat" onun ideoloji və maddi
himayəsində nəhəng burjuaziyanın orqanına
çevrilir. Əvvəldən
sona kimi "türkçülük, islamçılıq və
modernizm" şüarı altında inkişaf edən ədəbiyyatın
yaradıcılarından Azərbaycan pantürkizminin ideoloqu
Əli bəy Hüseynzadə ədəbiyyatda burjua
azadlığının, burjua pasifizminin, burjua modernizminin, ən
başlıcası isə pantürkizm və panislamizmin izahını
verdi. Burjuaziyanın əsl ideoloqu kimi
çıxış edən Hüseynzadə Avropa romantizmini
Azərbaycan ədəbiyyatına tətbiq etmək arzusu ilə
Hötenin "Faust"undan parçanı tərcümə
edir və öz oxucularını Qərb ədəbiyyatı
ilə tanış etmək istəyir...
"Füyuzat"
səhifələrində kifayət qədər
çətin dildə yazan burjua şairi Tofiq Fikrəti təqlid
edən Məhəmməd Hadi də çıxış edir
və Azərbaycanda onun məktəbini təmsil edir.
Özünü ruhsuz, qədim Şərq sxematizmindən
heç cür azad edə bilməyən, obraz və dil
etibarilə tamamilə osmanlılaşmış Məhəmməd
Hadi fəlsəfi fraqmentlərində Şərq sufizmi və
eklektikasından azad ola bilmirdi".
Təbii
ki, belə bir Hadi yaşasaydı, mütləq 1937-ci il repressiyasının qurbanlarından biri
olacaqdı.
1920-ci ildə
dünyasını dəyişsə də, 1937-ci ildən
keçə bilməyən bütün digər böyük
şairlərimiz kimi, onun da son kitabı 1936-cı ildə,
növbəti kitabı repressiya qurbanı olmuş Cavid,
Müşfiq... kimi,
56-cı il bəraətindən sonra - 1957-ci ildə
nəşr olundu.
Hadi 1920-ci ildə - Gəncə üsyanı günlərində
ya xəstəxanada ac-susuz ölmüş, ya Gəncə
körpüsünün üstündə vurulub, ertəsi
gün Səbzikar məzarlığında dəfn olunmuş,
ya da Gəncə üsyanının
iştirakçılarından biri kimi, Nargin adasında erməni-bolşevik
gülləsi ilə qətlə yetirilmişdi. Ölümü hər necə
olubsa, hər halda, bu ölüm Hadini 1937-ci il
repressiyasından "xilas" etmişdi. Beş il sonra isə artıq onun yaradıcılıq
taleyi təhdid olunurdu. Görünür, bunu öncədən
duyan Məmməd Cəfər Məhəmməd Hadini növbəti
qətllərdən, ölümlərdən qorumağın
yollarını düşünür və "Səni kim unudar?" məqaləsini yazırdı...
Təbii ki, Azərbaycanın filoloji mühitində həmin
məqalənin önəmli təsiri də oldu.
Mir Cəlal 1947-ci ildə elmi ictimaiyyətin diqqətinə
təqdim etdiyi "Azərbaycanda ədəbi məktəblər"
adlı doktorluq dissertasiyasının böyük bir fəslini
Məhəmməd Hadiyə həsr etdi.
Azərbaycan
Yazıçılar İttifaqı idarə heyətinin sədri
Səməd Vurğun isə 1947-ci ildə SSRİ
Yazıçılar İttifaqının XI plenumuna həsr
olunmuş müşavirədəki
çıxışında deyirdi ki: "Məhəmməd
Hadi barəsində bir-birinə zidd fikirlər söyləyirlər.
Bəziləri deyir ki, Hadi orta məktəbin ədəbiyyat
kitabına salınmasın, halbuki şəxsən mənim
fikrimcə, o, bizim ədəbiyyatımızın
böyük şəxsiyyətlərindən biridir... Belə bir şairin bütün zəif cəhətlərini
göstərmək olar, amma onu tamamilə rədd etmək
olmaz".
Demək ki, Hadini ədəbiyyatımızdan tamamilə
silmək kampaniyasına start verilibmiş. Şeirlərinin dərsliklərə
salınmasına maneələr yaradılırmış...
Lakin Hadi uğrunda mücadilə uzun çəkmədi
və 1948-ci ildə Azərbaycan ədəbiyyatçılarına
Hadini ədəbiyyatımızın böyük siması
adlandırmaq rəsmən yasaq edildi.
Elə bu
səbəbdən də Məmməd Cəfərin 1942-ci ildə
yazılmış məqaləsi müharibə bitəndən
və Jdanovun "Zvezda" və "Leninqrad" məcmuələri
haqqında 1946-cı ildəki çıxışından az
sonra, 1948-ci ilin 14 avqustunda Azərbaycan K(b)P
MK bürosunda müzakirəyə çıxarıldı. Kommunist Partiyasının Mərkəzi Komitəsi
"Azərbaycan sovet ədəbiyyatının vəziyyəti
və onu yaxşılaşdırmaq tədbirləri
haqqında" qərar qəbul etdi. Doğrudur,
Mərkəzi Komitənin qərarında Azərbaycan ədəbiyyatının
başqa problemlərinə də toxunulurdu. Amma əsas hədəf
Məmməd Cəfər və onun "Səni kim unudar?"
məqaləsiydi: "Tənqidin ciddi səhvi bundan ibarətdir
ki, o, ədəbi irsə marksistcəsinə
yanaşılmaması hallarına laqeyd baxır ki, bu da
özünü ayrı-ayrı yazıçıların
yaradıcılığına həddindən artıq qiymət
verməkdə, onların mürtəce və tarixən məhdud
baxışlarını ört-basdır etməkdə, onların
yaradıcılığını öyrənərkən
konkret tarixi və ictimai şəraitdən uzaqlaşmaqda
göstərmişdir. Tənqidçilər Məmməd Cəfər
Cəfərovun şair Məhəmməd Hadinin
yaradıcılığında və
dünyagörüşündə mürtəce-millətçilik
cəhətlərini ört-basdır edən "Səni kim
unudar?" sərlövhəli zərərli məqaləsi
barəsində heç bir şey yazmamışlar".
Və
ardıyca dərhal Azərbaycan ədəbi tənqidinin
üsyankar özünüifşa dalğası:
"Burjuaziyanın ədəbiyyat sahəsindəki hiyləgər
siyasətinin əsl mahiyyətini dərk etməyən Məhəmməd
Hadi kimi xırda burjua yazıçıları... xalqın
arzu və istəklərini tərənnüm edən əsərlər
yaza bilməmişdir. M.Hadi "Füyuzat"da
fəaliyyət göstərdiyi zaman nəinki burjua
görüşlərini tərənnüm etmiş, hətta
silahlı üsyanların labüd olduğu bir dövrdə
inqilabi hərəkatın ziddinə olaraq "qan tökməyin"
əleyhinə olmuşdur. O, klassik Azərbaycan ədəbiyyatının
nəcib ənənələrini davam və inkişaf etdirmək,
habelə, realist rus ədəbiyyatından öyrənmək əvəzinə,
mürtəce Türkiyə xırda burjua
yazıçılarının təsiri altında realizmə
qarşı mücərrəd romantizmi təbliğ
etmişdir. Mürtəce mahiyyətdə olan bu romantizm əksər
hallarda burjua şüarlarının nəzmə çəkilməsi
ilə kifayətlənmiş və şairin qələmindən...
pantürkizmi, panislamizmi yaymaq ruhunda şeirlər
çıxmışdır... Bu sətirləri yazan da (Cəfər
Xəndan - A.T.) daxil olmaqla M.Hadi
yaradıcılığını təhlil edən Mir Cəlal,
M.C.Cəfərov və başqa alimlərimizin əsas
nöqsanları bundan ibarət olmuşdur ki, onlar şairin
yaradıcılığındakı mücərrəd məfhumları
nəcib arzular kimi qiymətləndirmiş və nəticədə
M.Hadinin burjua millətçi görüşləri
ört-basdır edilmişdir... Hadi "Füyuzat"dan sonra
da inqilabçı sinfə istinad etməyi bacarmamış, nəticədə
çıxış yolu tapa bilməyərək bədbinləşmişdir...
M.Hadinin yaradıcılığı indiyədək
ədəbiyyatşünaslığımızda birtərəfli
izah edilmişdir. Onu marksistcəsinə təhlil etmək
üçün "Azərbaycan sovet ədəbiyyatının
vəziyyəti və onu yaxşılaşdırmaq tədbirləri
haqqında" Azərbaycan K(b)P MK
bürosunun 14 avqust 1948-ci il tarixli qərarında deyilmiş
fikirləri rəhbər tutmaq lazımdır... Demək, biz bu səhvlərə
yol verməmək üçün M.Hadi
yaradıcılığını öz ziddiyyətlərilə
birlikdə göstərməliyik... Hadi xırda burjua sinfinə
mənsub bir sənətkardır... O, insanların anadan olan
gündən dünyaya ağlar gəldiyini, onların həmişə
bu vəziyyətdə qalacaqlarını söyləyir...".
Məmməd Cəfərin 1942-ci ildə dərc
olunmuş "Səni kim unudar?" məqaləsi, eləcə
də Məhəmməd Hadinin yaradıcılığı
"Pravda" qəzetinin də müzakirə predmetinə
çevrilir.
"Pravda"nın 10 sentyabr 1948-ci il tarixli sayında Azərbaycan
Kommunist (b) Partiyası Mərkəzi Komitəsinin katibi Həsən
Həsənovun Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığını
təftiş edən "Yüksək ideyalı bədii əsərlər
yaratmalı" başlıqlı məqaləsi dərc
olunur: "Məmməd Cəfər Cəfərov "Səni
kim unudar?" sərlövhəli məqaləsində inqilabdan əvvəl
yaşamış və yaradıcılığında mürtəce-millətçi
cəhətlər çox olan şair Məhəmməd
Hadini tərifləyir... M.C.Cəfərovun bu ciddi səhvləri
onun ədəbiyyatşünaslığa aid əsərlərində təsadüfi olmayıb,
sistem halını almışdır".
"İnsanların
dünyaya ağlar gəldiyini və həmişə də
belə qalacaqlarını" ağrınaraq yazan Hadini
40-cı illərdə "realist rus ədəbiyyatından
öyrənmək əvəzinə, mürtəce Türkiyə
xırda burjua yazıçılarının təsiri
altında realizmə qarşı mücərrəd romantizmi təbliğ"
etdiyinə görə suçlayıblar.
Yaradıcılıq kredosunu: "Uçsaydım, ah, mən
o müəlla cahanlara! / Yüksəlmək ən
böyük əməlim asimanlara" - deyə romantik bir
vüsətlə bəyan edən Hadini Azərbaycanın ilk
romantik şairi də adlandırmaq olar. Romantizmlə
modernizm arasında estetik bir fikir bərzəxi olan dekadentizm də
Hadiyə yad deyil. Modernizmin müjdəsini verən əsərləri
ilə o, düşüncələrinin nihilist yapısına
görə işıqlı xəyallar dahisi, pessimist
Şopenhauerin heç zaman xoşbəxt ola
bilməyəcəyinə inandığı aləmin
obrazını, halını təsvir edirdi. Hadi həm də dekadan şair
idi...
***
Diqqətimi
"Dəbistan" jurnalının 1907-ci il
4-cü sayında dərc olunmuş "Olmasın" rədifli
qəzəl, daha doğrusu, qəzəlin üzərində
yazılmış "Övraqi-pərişan arasında"
təqdimatı cəlb edir. 1907-ci ildən sonra heç bir
kitabında xatırlanmayan həmin təqdimat əslində,
Hadi ilə bağlı bilmədiyimiz çox mətləblərə
aydınlıq gətirə bilər: "Bir gecə idi. Saət iki radələrində dövri-həyatın
ən parlaq və şəşəəli zəmanı
bulunan əyyami-səbavətimi (uşaq
çağlarımı) dərxatir etmişdim. Şöylə ki, həngami-səbavətimdə
(uşaqlıq illərimdə) qaraladığım bir xeyli əski-üski
vərəqləri qarışdırmaya yönəlmişdim.
Birdən-birə kim bilir - neçə sənə
bundan əqdəm söylədiyim bu əşarim nəzərə
yetişdikdə məhv olub getməsün fikrilə "Dəbistan"
cərideyi-müfidəsinin sütuninə dərci münasib
görüldü".
Bəzən
bir şairin övraqi-pərişanından, dağınıq
kağızlarının arasından ədəbiyyat tariximizin
mərhələlərinə aydınlıq gətirən belə
möcüzələr də çıxa bilir... 1907-ci ildə
28 yaşlı Məhəmməd Hadi "kim bilir neçə
sənə bundan əqdəm" yazdığı:
"Gülşəni-aləmdə bir gül varmı bixar olmasın? / Hansı bülbüldür cəfayi-xaridən
zar olmasın?" beyti ilə başlayan "Dünya saheyi qəmdir"
şeirini həngami-səbavətində, yəni
uşaqlıq çağlarında qaraladığı
kağızların arasından tapır...
Bir də
1919-cu ildə Səməd Mənsura ithaf etdiyi "Hərarətli
şeir və yaxud qızdırmalı halımda
saçmalarım" adlı son şeiri var:
Gözüm
bir gülməyir
bu ərzi
fəryadı görən gündən,
Könül
şad olmayır
bu səhni-naşadı
görən gündən...
P.S.
1942-ci ildə "Ədəbiyyat qəzeti"nin 32
yaşlı şöbə müdiri Məmməd Cəfərin
burda dərc olunan "Səni kim unudar?" məqaləsi
altı il sonra "Ədəbiyyat qəzeti"nin səhifələrində
hədəfə alınanda qəzetin redaktoru elə Məmməd
Cəfərin özü idi. Bu səbəbdən də təkcə
Hadi deyil, təkcə "Səni kim unudar?" məqaləsi
də deyil, məqalə müəllifinin redaktoru olduğu qəzet
də Mərkəzi Komitənin ittihamlarına məruz
qaldı: "Ədəbiyyat qəzeti" xüsuslilə pis
çıxarılır. Qəzetin redaktoru Məmməd
Cəfər Cəfərov qəzetə rəhbərlik etmir, kənar
işlərlə çox məşğuldur. Azərbaycan ədəbiyyatının ideya-nəzəri
məsələlərinə tamamilə laqeyd münasibət
bəsləyir, üzərində yaxşı
düşünülməmiş... materiallar dərc edir".
Kənar işlər nə idi?
Hadi haqqında yazmışdı.
Hələ üstəlik, repressiya dalğası səngiməmiş
repressiya qurbanı Müşfiqin misrasını Hadi barədə
yazdığı məqalənin sərlövhəsinə
çıxarmışdı.
1949-cu ildən
isə Məmməd Cəfər artıq qəzetin baş
redaktoru deyildi...
10 yanvar
2021
Azər TURAN
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 16 yanvar.- S.12-13.