Kiçik hekayələrdə müharibə və insan taleləri
Hüseynbala Mirələmovun hekayələri
barədə
XX əsr gerçəkləri, müharibə və
zaman, insanın zamanda yeri, davranışı, doğmalıq
və yadlıq kimi yeni epoxaya adlamış məsələlər
görkəmli yazıçı Hüseynbala Mirələmovun
nəsrində geniş müəyyənliyini tapmış və
müdrik bir qələmlə realizə olunmuşdur. Silsilə və konseptual
şəkildə işlədiyi tarixi əsərləri,
ideoloji dürüstlüyü ilə seçilən mətnləri,
habelə çağdaş insana işıq salmağı
bacardığı ən son ədəbi nümunələrə
qədər Hüseynbala Mirələmov XX əsr
dünyasına dair bütün məqamları
aktuallandırmağa nail olan çoxcəhətli
yazıçılarımızdandır. O, başlıca
olaraq, müharibənin, kütləvi zülm və
zorakılığın, şər və bədxahlığın
əleyhinə çıxır. Həyatın ən dərin
və görünməz olan qatlarına nüfuz etməyi
bacaran, onun daxili durumunu, həm tərəqqiyə səbəb
olan, həm də inkişafdan saxlayan amilləri aydın
göstərən bu əsərlərdə başlıca
predmet cəmiyyət və şəxsiyyət münasibətlərinin
geniş və hərtərəfli təhlili olduğundan
yazıçı söz sənətinin bütün
imkanlarından ən müxtəlif səviyyələrdə
yararlanmış, onun təsir gücünə böyük dəyər
və önəm verilmişdir. Hüseynbala Mirələmov
üçün ədəbiyyat hətta ictimai-siyasi
durumların ən kəskin və böhranlı dönəmlərində
də insanların şüuruna bilavasitə təsir edən
bir vasitədir və özündə böyük missiya
daşıyır. Bu mənada,
yazıçı o mövzuları nəsrə gətirmişdir
ki, xalqın, millətin genetik yaddaşının köklərini
aydınlatmaqla yanaşı onun müasir dünyaya inteqrasiyası
yoluna da işıq salsın.
Bu
yaxınlarda Hüseynbala Mirələmovun "Bir tikə
çörək" kitabı ilə tanış
olduqda bir məsələyə diqqət etdim. Demək
ki, yazıçının gəncliyindən
maraqlandığı məqamlar həyati məsələlər,
insan dramı, onun cəmiyyətdə yeri, zaman və zamanda xərclənən
ömür məsələləri olmuşdur.
Çünki bu kitabda Hüseynbala Mirələmovun həm
yaradıcılığının ilk illərində, həm
də müasir
dövrdə yazdığı hekayələr yer
almışdır. Onların hər biri müstəqil
kompozisiya quruluşuna, fərqli obrazlara malik olsalar da,
onların hamısını ümumi xətt birləşdirir
- müharibə acıları, insan taleyi, onun psixoloji
sarsıntıları, duyğu və düşüncələri
və s.
Yazıçının təbiətə həssaslığı
məsələsinə toxunmaq istəyirəm. Təbiət Hüseynbala
Mirələmovun əsərlərində fəlsəfi,
ictimai-sosial məzmunlu obraz statusu alır, ondakı işarəvilik
yazıçıya təbiətin bədii vasitə
kimi obrazlılıq sərhədlərini genişləndirməyə
imkan verir. Əsərlərə daxil edilən hadisələr,
yazıçı təhkiyəsinin əsasında dayanan
çeşidli problemlər, rəngarəng həyat lövhələri,
obrazların xarakter keyfiyyətləri, mənəvi-əxlaqi
tənəzzülü qəhrəmanların həyata
baxışları bədii obrazla sosial ideya-mənəvi
bağlılıq yaratmaqla bərabər, daha qlobal tutum, səciyyə
qazanır, ekoloji böhran səvyyəsində dərkini tapa
bilir.
Hüseynbala Mirələmovun hekayələrində həyatın
bədii-fəlsəfəsini dərk etmiş insan
görürük. Bu insan gerçəkliyi tanıyır,
özünün mahiyyətini anlayır. O, Alber Kamyunun təbirincə
desək "dünyanın irrasionallığı ilə
toqquşur. O, hiss edir ki, xoşbəxtlik və
ağıllı olmağı arzu edir. Bu
toqquşmada insanın qabiliyyəti (həvəsi) ilə
dünyanın ağılsız susmağı arasında
absurd yaranır. İntellekt nöqteyi nəzərindən
mən deyə bilərəm ki, absurd insanda deyil, dünyada
deyil, onların birlikdə olmağındadır".
Müharibə dəhşətləri, onun
ağrı-acısı, viran qoyduğu insan taleləri
"Bir tikə çörək" kitabında
toplanmış hekayələrdə əsas məzmun xəttinə
çevrilir, insanların nakam qalmış arzularını
göz önündə sərgiləyir. Böyük vətən
müharibəsi illərində bir dilim çörəyə
möhtac qalan, min bir əzab-əziyyətə qatlaşan,
çox çətinliklərə mətanətlə sinə
gərən Kübra xalanın timsalında müharibə
insanının faciəsi "Bir tikə çörək"
hekayəsində canlandırılmışdır. Məmməd
azyaşlı olsa da, öz kiçik qəlbində bəslədiyi
ana sevgisi bütün məhrumiyyətlərə qalib gəlir,
qarlı, küləkli qış günündə anasına
aparmaq istədiyi çörək ünvana çatmasa da,
onun arzuları qələbə çalır, Kübra xala
çörəyin bol olduğu zamanda, sülh şəraitində
nəvəsinin firavan həyatını görüb qəlbi
fərəh hissi ilə dolur.
Yaxud insanların müharibə zamanı fiziki, mənəvi
məhrumiyyətləri, iztirabları "İzlər"
hekayəsində öz bədii həllini tapmışdır. Müəllimini qoltuq
ağacında görən hekayə qəhrəmanı
müharibədə kəşfiyyat zamanı
ayağını itirən atasını xatırlayır,
bundan mütəəssir olur: "Palçıqlı səkidə
tənha iz qaldı. Qoşa izlər arasında tənha bir
iz... Qəlbimdə sirli, yanıqlı xatirələr
oyandı".
Hüseybala Mirələmovun hekayələrinin əsas cəhəti
obrazların müfəssəl təsviridir. Dolğun təsvir nəticəsində
oxucu hekayə qəhrəmanlarının bədii potreti
haqqında bitkin təsəvvürə malik olur:
"Enlikürəkli, ucaboylu, qıvrım saçlı, enli
qaşları gözlərini kölgələyən atam yenə
öndə gedirdi. Ağır-ağır
gedirdi. Az qala addım-addım irəliləyirdi.
Sinəsi yaralı torpağın hər
qarşına bir mina düşürdü. Şum yerini xatırladırdı bir neçə
uzanan, inildəyən torpaq. Bircə fərqi
vardı. Bu əkindən
saçaq-saçaq, daraq-daraq sarı sünbüllər
günəşə boylanmayacaq, qızılgüllər ləçək-ləçək
açıb ətrafa xoş qoxu sancmayacaqdı.
Ölüm, kədər, qüssə, göz yaşları əkilmişdi
bu torpağa..."
Hüseynbala Mirələmovun yaratdığı obrazlar
diridir, mütəhərrikdir, hər biri hər hansı mənəvi
əxlaqın, ictimai fikrin, zümrənin
daşıyıcısı qismində görünür. Onların həyat
kontrastını ifadə etməyə gücü yetərincədir
və bu güc ən tipik situasiyalarda, anlamlı səhnələrdə
təzahür edir. Məsələn,
müəllifin "Qara xal" helayəsinə diqqət edək.
"Qara xal" hekayəsində də
müharibənin ağrılı-acılı fəsadları
insan talelərinin timsalında öz əskini tapır. Həkim Ümid Bədirov və Nahidə bir-birini
sevir, ailə qururlar. Lakin böyük vətən
müharibəsi illərində cəbhəyə yollanan
Ümid Bədirov 1942-ci ildə nənəsinin ölüm məktubunu
alandan sonra ailəsi haqqında heç bir xəbər tutmur.
Müharibə bitəndən sonra isə gəlib
evinin qapısını qıfıllı,
çırağını sönmüş, eyvanını
tozlu, həyət-bacasını ot-ələf basmış
formada görür. Nə bir qarşılayanı
olur, nə ürəkdən sevinəni. Çünki
həyat yoldaşı Nahidə ona bivəfa
çıxmış, yolunu gözləməmiş,
başqası ilə evlənmişdi. Ancaq
atalar demiş, dağ dağa rast gəlməsə də,
insan insana rast gəlir. Həyat onlara gözlənilməz
sürpriz edir: Nahidənin ölüm-dirim savaşında tək
çarəsi həkim Ümid Bədirovun şəfa
saçan əlləri olur. Ümid Bədirov
düşünür, qərarsız qalır. İllərlə qəlbində kök salan
kin-küdurət, qəzəb, intiqam hissimi, yoxsa
özünün and içdiyi həkimlik sənəti?
Hekayə bitmiş eşqin dramını verir. Düşündürür,
tərəddüdlər oxucunu həyatın dərinlərinə
enməsi üçün imkan qazandırır. Amma mətn gözlədiyimiz sonluqla bitir.
Ümid Bədirov öz sənətinin qayda-qanunlarına sadiq
qalır, anlayır ki, əməliyyat stolunda uzanıb canı
ilə əlləşən Nahidəyə keçmiş
arvad kimi yox, sağalmasına ümid bəsləyən minlərlə
xəstə kimi yanaşmalı, onun ayağa qalxması
üçün əlindən gələni etməlidir:
"Bu səslər elə bil məni yuxudan ayıltdı. Axı, hər şeyi, hər şeyi müharibə
dəyişdi. Qəti qərarım, qəti
hökmüm Nahidə üçün yox, müharibə
törədən cəlladlar üçün
çıxarılmalıdır". Müəllif
ayrı-ayrı dövrlərdə eyni xarakterli hadisələrin
paralel təsviri ilə həyata münasibətini psixoloji
aspektdə göstərməyə çalışır.
Qeyd edək ki, bu hekayələrdə psixologizm
- həm də gerçəkliyin lirik psixologizmini
araşdırmaq yazıçının poetikasının ədəbi-bədii
materialını təşkil edən əsas komponentə
çevrilir.
"Dəyirmana gedən yol" hekayəsində yenə
də müharibə, aclıq, səfalət yaşayan
insanların faciəsi ilə üz-üzə gəlirik. Müharibə
bitəndən sonra hər şey öz məhvərinə
qayıdır, ot-ələf, kol-kos basmış dəyirman
yolunun təmizlənməsi, tikintisi başa çatır.
Bu əsər 80-ci illərdə yazılsa da, bu
günümüzlə oxşarlıq təşkil edir. Qarabağ
müharibəsi bitir, biz qələbə çalırıq.
Otuz ildən çox yalnız hava yolu ilə gedib gələ
biləcəyimiz Naxçıvan yolu artıq bərpa olur, biz
ora illərlə həsrətində olduğumuz,
ağrısı ilə qovrulduğumuz Qarabağdan keçərək
gedib-gələ biləcəyik... Və ya
dağlarının başı dumanlı olan, gözəlliyini
ancaq kitablardan oxuduğumuz Şuşa
yolları artıq bizim üçün xəyal yox, gerçək
olacaq.
"Qayıtdı
durnalar" hekayəsində əsgərləri Vətənin
müdafiəsinə "Vağzalı" sədaları
altında yola salan Sürəyya nənə sanki bu musiqi ilə ümidlənir,
qəlbində güc, cəsarət, gələcəyə
inam tapır. Müəllif göydə süzən durna qatarı ilə milli musiqimiz olan
"Vağzalı"nı müqayisə edir, onlar
arasında bənzərliyi belə təsvir edir:
"Başımız üstündən səfə
düzülmüş bir durna qatarı keçirdi. Sürəyya
nənə görməsə də hiss olunurdu ki, bu durna qatarı onun xəyalında, boz gözlərinin
boz həsrətində gümüşlənmiş bir yola,
bir cığıra dönüb ötürdü. O
gümüşü yolla bir nağıl, bir sehirli, bir
kövrək, bir həzin "Vağzalı" havası
qanad alıb uçurdu..
Kiçik
hekayədə müəllif bəşəri ideyaları
ehtiva etməyə nail olur: müharibə dəhşətləri,
yaşananların real hadisələrlə
bağlılığı, insanın daxili hiss-həyəcanı,
keçirdiyi təlatümlü hisslərlə təbiət
arasında paralelizm, gələcəyə inam və s. Ailəsini dolandırmaq
üçün Rusiyaya üz tutan Rəhim, onun
başına gələn kədərli hadisələr
"Vicdanın cəzası" hekayəsində yüksək
bədii həllini tapmışdır.
Haqqında
bəhs etdiyimiz kitabda toplanan hekayələrin bir qisminin
mövzusunu insanlar arasındakı münasibətlər, onun
daxili aləmi, duyğu və düşüncələri,
sevgi-məhəbbət və s. təşkil edir. "Son
arzu", "Tənha durna uçuşu", "Çimərlik",
"Qayada çiçək", "Simuzər",
"Qaraçı qızı Dorito" və s. hekayələr
bu qəbildəndir. Hüseynbala Mirələmovun
bütün hekayələri üçün xarakterik olan sərrast
müşahidələr, tipik, canlı detalların olması,
eyni zamanda nəzərə çarpan süjet bitkinliyi predmeti
daha çox ümumi mənzərəsi ilə canlandırmağa
yol açır. Bu məziyyət
yazıçının bədii təfəkkürünün,
üslubunun səciyyəvi əlamətidir və əsərlərində
ümumi başlanğıcın şəxsi
başlanğıcı üstələməsi keyfiyyəti də
buradan irəli gəlir.
Həyat,
müharibə dəhşətləri və insan həqiqəti!
Onlar haqqında danışmaq bütün
zamanlarda çətin olsa da labüddür. Nə qədər ki, dünya sivil
danışıqlara, dialoqlara yol qoymur, müharibə
qaçılmaz olur. Onun zədələdiyi,
viran qoyduğu minlərlə ömürlər, gerçəklər
də həmçinin. Hüseynbala Mirələmovun
kiçik hekayələrindən tutmuş müharibə
mövzusuna işıq salan istənilən həcmli əsəri
bizə bu kədərli tabloların rəsmini çəkməkdə
kömək edəcək. Ağrıdacaq, böyüdəcək
və ən əsası, inandıracaq!
Gülnar QƏMBƏROVA
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 23 yanvar.- S.15.