"Varislər"
Üzeyir Əlizadə: "Onun
işi insanları sevmək idi"
"Varislər"in
bugünkü qonağı unudulmaz müəllim, dəyərli
tədqiqatçı, etnoqraf, gözəl insan,
yazıçı, publisist Əli Vəlioğlunun varisi
Üzeyir Əlizadədir.
Zəngəzur və Göyçə
Azərbaycandır!
1940-cı ilin
qışında Azərbaycanın qədim tarixi
torpağı olan Zəngəzur mahalında, Mehri rayonunun
Nüvədi kəndində dünyaya göz
açmışdı. İbtidai sinfi
doğma kəndində oxuyan Əli Vəlioğlu, onilliyi
qonşuluqdakı Aldərə kəndində başa
vurmuşdu. Sovet Ordusunda xidmətini başa
vurduqdan bir müddət sonra Azərbaycan Dövlət
Universitetinin (BDU) Filologiya fakültəsinə daxil olmuşdu.
Əli Vəlioğlunun
bütün şüurlu fəaliyyəti təkcə gənc
nəslə Azərbaycan ədəbiyyatını tədris
etməklə keçmədi. O, müəllimi
olduğu hər kəsə vətəndaş olmağı,
yurda bağlanmağı, torpağı, Vətəni sevməyi
və bu uğurda ölməyi aşılamağa
çalışdı. Əli Vəlioğlu
taleyinə didərginlik payı düşənə qədər
də, ondan sonra da ətrafında olanlara həyatlarını
doğruluqla, dürüstlüklə yaşamağın
şərəfini başa saldı. Bu
unudulmaz pedaqoq, fədakar insan, maraqlı
yazıçının varisi Üzeyir Əlizadə ilə
Sumqayıtdakı çay evlərinin birində
görüşdük.
- Üzeyir bəy, yəqin, layihəmizin
formatı ilə tanışsınız. Bu
gün doğma Zəngəzur camaatının sevərək
xatırladığı unudulmaz müəllim Əli Vəlioğlunun
varisi olaraq layihənin qonağısınız. Tale elə gətirib ki, Əli müəllimi onun
"Halal çörək" romanı ilə
tanımışam və bu avtobioqrafik romanda o gözəl
insanın daxili dünyasının zənginliyini hiss etmişəm.
Nüvədi kəndi Zəngəzurda
son ana qədər dirəniş gətirən və 1991-ci ildə
xain hücumlar nəticəsində boşaldılan sonuncu qala
idi. Hətta 1991-ci ildə
"168 saat" qəzetində
çalışdığım dönəmdə
"Nüvədi - sonuncu istehkam" adlı məqalə də
yazmışdım. Dekabrın 10-da
keçirilən tarixi Zəfər paradında ölkə
Prezidenti, Silahlı Qüvvələrin Ali Baş Komandanı
möhtərəm İlham Əliyev cənabları öz
çıxışında qeyd etdi ki, Zəngəzur və
Göyçə də Azərbaycanın tarixi
torpaqlarıdır. Bu, ölkə
başçısının xalqa mesajı idi və həm
bizə, həm də gələcək nəsillərə
ünvanlanmışdı. Biz bir
qarış torpağımızı belə düşməndə
saxlamayacağıq. Mehrini necə
xatırlayırsınız? Yəqin,
Mehridən çoxdan çıxmısınız.
"Nüvədi - sonuncu istehkam"
- Bəli,
doğma kəndimizi 1989-cu ildə orta məktəbi bitirib, ali təhsil almaq üçün Bakıya gələndə
tərk etmişəm. Çox doğru qeyd etdiniz ki, Nüvədi
camaatı öz doğma yurd-yuvasını son ana qədər
tərk etmədi və hadisələr başlayandan sonra təxminən
iki il yarımdan artıq bir vaxtda erməni
vandallarına qarşı dirəniş gətirdi. Məncə, bir kənd, bir elat terrorçu düşmənin
azğınlıqlarına qarşı dəstək olmadan
yalnız elə bu qədər dirəniş gətirə bilərdi.
Nüvədi qədim tarixi olan
yaşayış məntəqəsidir. Atam
da bu kənddə doğulub-böyümüşdü. Ağlım kəsəndən onu vətənə,
millətə bağlı bir insan kimi tanımışam.
Onun "Mənim dan ulduzum" adlı ilk
şeirlər kitabı Ermənistanda çap olunmuşdu.
Atam həvəskar heykəltəraş idi həm
də. Müxtəlif büstlər,
fiqurlar düzəldirdi. Kəndin
bütün şəcərəsini hazırlamışdı
və həmin şəcərədə Nüvədidə məskunlaşmış
bütün tayfaların soyu-kökü öz əksini
tapırdı. Daha sonra kəndin folklorunu
toplamışdı: maraqlı lətifələr, əhvalatlar.
İlk dəfə müəllim kimi Nüvədi
kəndində fəaliyyətə başladığından
vəfa borcu olaraq Nüvədi kənd məktəbində dərs
demiş bütün müəllimlərin albomunu tərtib
etmişdi və bütün bunlar kitab kimi çap olunub.
O, hər zaman müəllim adının şərəfini
qorumağa çalışdı və elə bu əqidə
ilə də dünyasını dəyişdi. Bu
gün də şagirdləri onun xatirəsini sevgi ilə yad
edirlər və o insanların hərəsinin artıq 60-70
yaşı var. Onun dərsinin bəlkə də yarısı
Vətən sevgisinə, bütöv Azərbaycan sevdasına
həsr olunurdu. Sovet dövründə,
özü də ermənilərin əhatəsində bu
mövzularda danışmaq riskli olsa da, atam bunu özünə
borc bilirdi.
Evimizdəki xatirə
Evimizdə onun özünün çəkdiyi
bütöv Azərbaycan xəritəsi vardı. Həmin xəritəni
divardan asmışdı və evə gələn hər kəsə
deyirdi ki, görün biz necə torpaqlarımızı
itirmişik, amma əminəm, bir gün tarixi ədalət bərpa
olunacaq, biz öz doğma torpaqlarımızı
qaytaracağıq. Bu adamın içində
ilahi insan sevgisi vardı. Onun əsas işi
insanları sevmək idi. Dünyanın
xilasını barışda, mədəniyyətdə,
ziyalı düşüncəsində görürdü.
- Sənin yeniyetməliyin Nüvədidə
keçib. Mehridə ermənilərin içində
yaşamaq necə idi? Münasibət necə
idi onlarla? O mühitdə yaşamaq sizə necə təsir
edirdi?
- Mehridə
cəmi bir erməni kəndi vardı. Bir də
ermənilər rayon mərkəzində
yaşayırdılar. Əlbəttə,
hiyləgərdilər onlar, işləri düşəndə
"qardaş" idilər, daldada düşmənçilik
edirdilər. Mən ancaq onların
azğınlığını 1988-ci ildən sonra
gördüm. O vaxta qədər pusquda olan tülkü
kimi səslərini çıxarmırdılar. Nənəm
arada 1905, 1918-ci il hadisələrindən
danışırdı. Tale elə gətirdi ki,
nənəm o tarixi ömrünün sonlarına yaxın bir də
yaşadı.
Bir ömürdə üç dəfə...
Nənəmgilin ailəsi əvvəl 1918-ci ildə
Andranikin silahlıları tərəfindən bir dəfə
Nüvədidən çıxarılmışdı, 1991-ci
ildə növbəti dəfə öz doğma
yurd-yuvalarından didərgin düşməyə məcbur
oldular.
Mehrinin
çox gözəl təbiəti var... Həm
doğulduğum yer, həm də xatirələrimi qoyub gəldiyim
doğma yurd-yuva kimi hər dəfə oraları yada salanda
kövrəlirəm. Mən Avropanın bir
neçə ölkəsində olmuşam, amma inanın, o
cür gözəl yerlər görməmişəm.
Ermənilər həmişə bizə
qısqanclıqla yanaşıblar. Elə olurdu ki, məktəb
tədbirləri ilə bağlı rayon mərkəzinə
gedirdik. Erməni yaşıdlarımız
aranı qarışdırırdı, mütləq
dava-dalaş düşürdü. Həmişə
bizə nifrət etdiklərini bilmişik, amma bunu qabartmağa
cürət etməyiblər. Biz bu nifrətlə
paralel yaşamağa məhkum olmuşduq. Ata babam o ətrafda
Usta Vəli kimi xatırlanır...
- Belə çıxır ki, Əli
müəllim "Halal çörək" romanını
atasına həsr edib.
- Bəli.
Vəli babam 1975-ci ildə dünyasını dəyişdi.
Hamı ona hörmət edirdi. Əlinin zəhməti, alnının təri ilə
yaşamışdı. Kənd qəbiristanında
camaatın təşəbbüsü ilə onun məzarı
üstündə büstü ucaldılmışdı.
Mehridə neçə-neçə ailə üçün ev tikmişdi, hamı onu hörmətlə
anırdı.
- Millət olaraq çox qəribə
taleyimiz var. Dünyanın ən mənfur milləti ilə
qonşu yaşamağa məhkumuq. Amma ermənilərin
nə mal olduğunu bilə-bilə illərlə onlarla
yoldaşlıq eləmişik, onlardan kirvə
seçmişik. Nəyə, yaxud kimə
lazım olub axı bu etibar göstəricisi?
Bizim etibarsız kirvələr
- Mən
ermənilərin xislətinə yaxşı bələdəm.
O millət xəstədir. O millətin genetik psixoloji problemi
var. O psixoloji problemin bir göstəricisi də onların hiyləgərliyidir.
Ermənilər dünyanın harasında olsalar əgər
birinə salam verib, qardaş deyirlərsə,
demək 20 ildən, 50 ildən sonra ondan istifadə etməyi
planlaşdırıblar.
- Mən buna uzaqgörənlik deyərdim.
Bizim kimi saf millətlərin başına gələn
ən böyük bəlalar etibar məsələsi ilə
bağlı olub.
- Uzaqgörən ola bilərlər, amma şəxsiyyətsizdirlər
axı. Bütün uzaqgörənlikləri xəyanətə
hesablanıb.
İt ilə dost ol, amma...
- O zaman biz bunu evlərimizdə
böyüyən körpələrə də başa
salmalıyıq, vəsiyyət eləməliyik ki, erməniyə
güvənməsinlər. Biz qonşuyuq və
qonşu olmağa məhkumuq. Bu coğrafiyadan bir yerə
getmək fikrimiz yoxdur, o zaman bir an olsa belə "it ilə
dost ol, amma çomağı əldən qoyma" məsəlini
unutmamalıyıq.
- Biz
safıq da. Unutqanıq. Biri
üzümüzə güldüsə, elə bilirik hər
şeyi bizə bağışladı. Amma,
məncə, bundan sonra heç nəyi unutmağa
haqqımız çatmır. Çünki
bu unutqanlıq bizə on minlərlə şəhid verdirdi,
yurd-yuvasından didərgin düşmüş milyondan
çox insanın acı taleyinə səbəb oldu. Erməniyə
rəhm etmək, güvənmək söhbəti bitdi...
- Əli Vəlioğlunun
yaradıcılığından danışaq. Kitablara fikir verirəm, bunların demək
olar, böyük əksəriyyəti 1991-ci ildən sonra qələmə
alınıb. Belə çıxır ki, vətəndən
didərgin düşmək Əli müəllimi öz
hücrəsinə çəkilib yazmağa vadar elədi? Bu, təskinlik, baş qatmaq üçün vasitə
idi, yoxsa daxili tələbatı ödəmək istəyindən,
yaradıcılıq eşqindən doğurdu? Bir də... yalnız kamil insanların həyat təcrübəsi,
mütaliəsi, dünyagörüşü, həyatı dərk
etməsi onlarda müdrik sözlər, aforizmlər yazmağa
cəsarət yaradır. Əli müəllimin
"Aforizmlər" kitabı diqqətimi cəlb etdi.
-
Atamın bir yazıçı kimi
yaradıcılığının əsas hissəsini onun bu
aforizmləri təşkil edir. Bu fikirlər
dediyiniz kimi, onun çoxillik həyat təcrübəsinin
hesabatıdır. Bu, çox məsuliyyətli
bir işdir. Əmim də şairdir - Həmzə
Vəli. Digər əmim Fəxrəddin Vəli
rəssamdır, ustad Şəhriyarın şeirlərinə
çəkdiyi illüstrasiyalarla məşhurdur. O biri əmim
Tariyel Azərtürk şumerologiya ilə məşğul
olur. Bibim də, bibim qızları da şeirlər
yazır. Yəni Usta Vəli kimi xatırlanan o sadə, zəhmətkeş
adamın ailəsi cəmiyyət üçün gərəkli
insanlar yetişdirib.
Usta Vəlinin ailəsi
Bizim nəsildən heç kəs kiməsə pislik etməyib. Bizə sadəcə
ədalətli və mərhəmətli olmağı öyrədiblər.
Mən atamdan bu xüsusiyyətləri götürmüşəm,
atam öz atasından və s. Böyüklərimiz heç
vaxt bizə bunu belə elə, belə yaşa və s. deməyiblər.
Sadəcə, onlar öz həyat tərzləri,
davranışları ilə örnək olaraq, bizə yol
göstəriblər. İnsan
böyüdüyü mühitdə cilalanır, biz belə
böyümüşük.
Usta Vəlinin Nüvədidə dəyirmanı olub,
böyük meyvə bağı olub. Özünün də əlindən
usta kimi hər iş gəlib. Bu adam öz
halallığı ilə ad çıxarıb. Sovet hakimiyyəti qurulandan sonra bağı, dəyirmanı
da alıblar əlindən. O, böyük bir qayanı
çapıb arx çəkmişdi, kəndə su gətirmişdi.
Ehtiyacı olana əl tutmaq, son tikəsini
bölüşmək Usta Vəlinin yaşamaq səbəbi
olub. Təhsil almayıb, amma Füzulidən,
Nəbatidən qəzəllər deyirmiş. Erməni-müsəlman savaşında bir müddət
Bakıda işləyib, sonra yenidən Nüvədiyə
qayıdıb. Nüvədililər bir əhvalatı
hələ də xatırlayırlar. Kənddən
rayon mərkəzinə gedən maşın aşır,
böyük faciə baş verir. Atam da həmin
maşında olur. Kənd adamları xəbəri
eşidən kimi hadisə yerinə getməyə tələsiblər.
Usta Vəlini görəndə deyiblər ki, sən
narahat olma, sən o qədər halal adamsan ki, Allah oğlunu hər
bəladan qoruyar. Elə də olur. O
qəzadan sağ çıxan bir-neçə nəfərdən
biri də atam idi.
- "Həsən
kişinin dedikləri" hekayəsində bir yer var.
Müharibədə "nemesi" görüb muğam oxuyan
sovet əsgəri. Açığı,
bu yer mənə bir qədər uydurma kimi göründü.
- Qətiyyən.
Əvvəldən də qeyd etdim ki, "Halal
çörək" avtobioqrafik əsərdir və real hadisələr
əsasında qələmə alınıb. Ümumiyyətlə, atamın əsərlərinin əksəriyyəti
real hadisələri əks etdirir. Dediyiniz
hekayədəki sovet əsgəri atamın dayısı olub.
Almanların əhatəsində qalıblar.
Ərzaq da qurtarıb, su da. Atamın
dayısı ilə başqa bir azərbaycanlı əsgər
çaydan su götürməyə gediblər. Qabı dolduranda görüblər ki, qarşı
sahildə iki alman əsgəri avtomatlarını onlara
tuşlayıb. Onları əsir
götürmək fikrində olublar. Əsgər
yoldaşı deyib ki, sən təmkinli ol, mən onların
ürəyinə rəhm salaram.
"Nemes" əsgərləri
üçün oxunan muğam
Başlayıb çox ucadan "Mirzə Hüseyn"
segahını oxumağa. Almanlar sakitcə
onları dinləyib və sonda avtomatları aşağı
salıb "danke schön" - yəni "sağ olun"
deyib, uzaqlaşıblar. Atam bu hadisəni ədəbiyyata
gətirməklə sovet adamının təsəvvüründəki
"nemes" mifini dağıtmaq və Azərbaycan
musiqisinin, muğamın ilahi qüdrətini təsvir etmək
istəyib. Əslində, almanlar "düşmən"
olsalar da, mədəniyyətlərini qoruyublar, amma erməni
yüz il qala belə bir məqamda o
humanizmi göstərməzdi. Erməni təkcə
bizi mullət olaraq düşmən bilmir, onlar bizim mədəniyyətimizi
də, tariximizi də, adət-ənələrimizi də
işğal etməyi qarşılarına məqsəd
qoyublar.
- Əli Vəlioğlunun
ömrü müəllimlikdə keçib. Yəqin, sizin də ilk ədəbiyyat müəlliminiz
həm evdə, həm də məktəbdə atanız
Əli Vəlioğlu olub.
- Bəli,
atam mənim ədəbiyyat müəllimim olub. Əmim Həmzə Vəli ilə atam hər
axşam bizim evə yığışardılar. Ocaq bizim evimiz idi, çünki babam Usta Vəli
bizimlə qalıb. Evdə ədəbiyyat,
fəlsəfə, tarix söhbətləri gedirdi. Uşaq idik, bir kənarda oturub, onlara qulaq
asırdıq. Başa düşmədiyimiz
çox şeylər olurdu, soruşurduq və bir
uşağın başa düşə biləcəyi, anlaya
biləcəyi tərzdə cavablar alırdıq. Əlbəttə, bu bizim
formalaşmağımıza təsir edirdi. Atamın gözəl bir sözü vardı. Deyirdi, övladlarınıza tərbiyəni onlarda vərdiş
halına gələnə qədər verin.
- İnsan
uşaqlığından qopanda saflığını itirir. Bizim yaddaşımızın formalaşmasında əsas
proseslər 5-7 yaşına qədər gedir, daha sonrakı mərhələdə
biz yaddaşı möhkəmlətməklə məşğul
oluruq. Taleyimizə uşaqlıq
yaddaşınızdan zorla qoparılmaq düşdü.
Sizi su içdiyiniz bulaqlardan qoparıb şəhərin
səsli-küylü xaosunun içinə atdılar. Hər
birimizin bir nağılı da var axı... O nağıl
insanı ömrü boyu təqib edir.
Bizi təqib edən nağıllar
- Əlbəttə, insanı bağlı olduğu
keçmişindən zorla ayırmaq faciədir. Gün gəldi
böyüdük və bir də ayıldıq ki, əlimizdə
avtomat evlərimizi qorumalıyıq. Hər kəs öz
evini qorumalıdır və bundan şərəfli heç nə
ola bilməz. Amma güc
balansı pozulursa, araya xəyanət girirsə və
insanı zorla məğlub edirlərsə, o zaman insan ruhunun
üsyanı başlayır. Adam
qisasçılıq hissi ilə alışıb-yanır.
Biz XX əsrin sonlarında növbəti erməni terroru
nəticəsində doğma yurd-yuvasından didərgin
düşməyə məhkum olan ilk insanlar idik. Yəni ən
uzun qaçqınlıq bizim payımıza düşdü.
Müharibədə qazandığımız
tarixi qələbə bizim təhqir olunmuş qürurumuzu
geri qaytardı. Artıq biz qalibik, bundan gözəl hiss ola bilməz. Əminəm ki,
yaxın vaxtlarda Zəngəzur və Mehri düyünü də
çözüləcək. Əminəm
ki, mən yenidən babamın qəbrini ziyarət edə biləcəyəm.
O cığırlara, o çəmənliklərə bir də
ayağım dəyəcək.
Möhtərəm Prezidentimiz Zəfər paradında
qeyd etdi ki, Göyçə və Zəngəzur da əzəli
Azərbaycan torpaqlarıdır. Başqa bir
çıxışında isə hətta demişdi ki, Ermənistan
Respublikasının özü də tarixi Azərbaycan
torpaqlarında yaradılıb. Ermənilərin
çox mənfur siyasəti var, bütün tarixlərini daha
qədimə çəkmək istəyirlər.
Çünki lap qədim tarixə getdikcə dəqiq mənbələr
tükənir, bundan sonra "tarixin" nağıl, uydurma
janrı başlayır. Birmənalı şəkildə
Zəngəzur və Göyçə məsələsi də
həll olunacaq, amma buna bir qədər zaman lazımdır.
- Elə yazıçılar,
şairlər var ki, övladlarına kitab oxutmaq bir yana, heç öz yazdıqlarını belə
oxuda bilmirlər. Siz yazıçı Əli Vəlioğlunun
kitablarını oxumusunuz? Və əgər oxumusunuzsa səmimi
deyin, daha çox hansı əsərini bəyənirsiniz?
- Hər
gülün öz ətri var. O kitabların çoxu gözlərim
önündə yazılıb, onlarda təsvir edilən hadisələrin
bəzilərinin şahidi olmuşam, bəzilərini kitaba
düşənə qədər eşitmişəm. Əlbəttə, hamısı mənə
doğmadır, amma "Halal çörək" möhtəşəmdir.
Mən az qala o kitabın hər sətrini,
hər səhifəsini əzbər bilirəm.
Köhnə makina və əlyazmalar
Bir gün özünə köhnə makina alıb gətirdi
evə. Özünün kiçik hücrəsi vardı,
qışın soyuğunda, yayın bürküsündə
fərq etmirdi, ora çəkilib saatlarla yazırdı. Əvvəl əlyazma ilə yazırdı, sonra səliqə
ilə özü makinada üzünü
köçürürdü.
Hiss
edirdim, atam doğma yerlərin xiffətini çəkirdi. Düzdür, doğmaları, övladları
yanında idi, amma yurd həsrəti başqa şeydir. Məncə, o öz hücrəsinə çəkilib
xatirələri ilə baş-başa qalanda, o xatirələri
yazıya çevirəndə xəyalən yurduna
qayıdırdı.
- Əli Vəlioğlu 79
yaşında dəyişdi dünyasını, amma valideyn
itkisinin yaşı olmur. Nə qədər
valideyn sağdırsa, adam bəzən
özünü uşaq kimi hiss edir.
-
Övlad olmaq çətindir. Sən yaşa
dolduqca ən doğma bildiyin adamlar bir-bir səni tərk edirlər.
Gözlərin önündə qocalır, zəifləyir,
gücünü itirir və bir gün də əbədi
olaraq sənin dünyandan köçüb gedirlər. Atam rəhmətə gedəndə onun ölüm
şəhadətnaməsini mən aldım. Atamın bir
sözü vardı: ömrümə məxsus olan yeganə
bir tarixi bilməyəcəm. O da ölüm
günümdür. Mən isə o sənədi
alanda düşündüm ki, insan öz ömrünə aid
olan, özünə məxsus iki sənədi ala bilmir. Bir doğum şəhadətnaməsini, bir də
ölüm şəhadətnaməsini. Doğum
şəhadətnaməsini valideyn sevinə-sevinə alır,
ölüm şəhadətnaməsini isə övladı pərişan
halda alır. Dünyada bəlkə də,
çəkicə ən ağır sənəddir
ölüm şəhadətnaməsi. Evdə
ölüm və doğum şəhadətnamələrini
yanaşı qoyub baxdım və çox kövrəldim.
O iki sənədin arasında Əli Vəlioğlu
ömrü vardı. İnsan Allahın bu
qanunauyğunluğu qarşısında nə qədər
aciz, gücsüz olduğunu o zaman hiss edir. Mən atamın ölümü ilə təkcə
valideyn itkisi yaşamadım. Bu itki həm
də böyük bir şəxsiyyətin, böyük bir Azərbaycan
ziyalısının və milliyyətçisinin itkisi idi.
Söhbətləşdi: Əyyub
QİYAS
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 23 yanvar.- S.16-17.