Ədəbi
düşüncədə milli özünüdərk problemləri
Bir əsrdə iki dəfə
müstəqilliyini qazanmış Azərbaycan xalqı buna qədər
böyük bir milli özünüdərk prosesindən
keçib.
Zaman-zaman xalq bu mərhələlərdən
keçərək milli özünüdərkin ən
yüksək səviyyəsinə çatıb və dövlətçiliyini
formalaşdırıb. XIX əsrin
ortalarından xalqın ədəbi, bədii, mədəni fəaliyyət
potensialı artaraq milli ideya ətrafında birləşib. Xalqın milli ideya ətrafında keçdiyi
özünüdərk prosesi həm də ədəbi
düşüncədə öz əksini tapıb.
Milli özünütanımanın
tarixi-ədəbi mənbə və qaynaqları
Milli şüurun tərkib hissələrindən biri
olan milli özünüdərk millət və ya hər
hansı bir etnos, etnik qrup təmsilçilərinə məxsus
təsəvvürlərin, ənənə və
anlayışların məcmusu kimi xalqın inkişaf tarixində
həmişə mühüm yer tutmuşdur. Milli
özünüdərk problemi göstərilən insan
birliyini (milləti, etnik qrupu) bir bütün halında yenidən
yaratmağa və hər bir fərdi həmin sosial birliyə
aid etməyə imkan verir. Milli
özünüdərk mənəvi və sosial-siyasi həyatda
insanın müvafiq şəkildə öz müqəddəratını
təyin etməsi üçün tələb edilən dəyər
münasibətlərinin və mənəvi dəyərə əsaslanan
təsəvvürlər sisteminin əsasını ehtiva edir.
Milli özünüdərkin əsas
funksiyası isə təşəkküllərin mənəvi-psixoloji
və sosial-siyasi baxımdan birliyini yaratmaqdan və
formalaşdırmaqdan ibarət olur.
Ümumiyyətlə, milli özünüdərkin
strukturuna müxtəlif kanonlar və stereotiplər daxildir. Milli
şüur bu və ya digər milli-etnik birliyin ümumiləşdirilmiş
baxışlarını, münasibət və təsəvvürlərini
özündə əks etdirir. Milli
özünüdərk isə fərdiyyətçilik
baxımından şəxsidir, hər şeydən öncə,
müəyyən bir fərd, hər hansı bir milli etnik
qrupun təmsilçisi tərəfindən milli şüurun
müəyyən tərkib hissələrinin qavrama səviyyəsini
ifadə edir. Bu zaman millətin hər bir təmsilçisi
özünü onun bir hissəsi kimi başa düşür
və milli mədəniyyətin daşıyıcısı
olur.
Milli özünüdərk xalqın bir millət olaraq
formalaşmasının ən mühüm aspektlərindən
biri kimi çıxış edir. Xarici təcavüz, əsarət
və milli birliklərin assimilyasiyası, mədəniyyət
və ya fiziki baxımdan məhvolma təhlükəsini
daşıyan müstəmləkələşdirmə kimi
amillər adətən milli özünüdərkin
inkişafını bu və ya digər şəkildə
şərtləndirir və bir çox hallarda sürətləndirir.
Bu kimi şəraitlərdə milli
özünüdərk sürətlənmiş, hətta
iqtisadi birliyin ümumiliyini təmin etmiş və millətin
təşəkkülü işi yüksək səviyyədə
həyata keçmişdir.
Milli özünüdərk müəyyən bir etnik
sosial birliyin təmsilçiləri tərəfindən
mövcud milli münasibətlərin ənənə, mədəniyyət
və dilin dərk edilməsi, mənimsənilməsi və təkrar
yaradılması prosesi kimi mənalanır. Bütün
bunlar da öz etnik mühitinə aid dəyərlər
sistemini şüurlu şəkildə seçib müdafiə
etməklə və bu sistemə münasibətdə öz
mövqeyini bildirməklə ifadəsini tapır. Başqa sözlə, milli özünüdərkin
aşağı səviyyədə olması təkcə
xalqın tarixini, dilini, onun ənənəsini bilməmək
deyil, həm də şəxsiyyətin öz müqəddəratını
təyin etməsinin, onun fəal inkişafını və cəmiyyətə
uyğunlaşmasının qarşısını almaq deməkdir.
İctimai-siyasi, fəlsəfi və ideoloji hərəkat
kimi milli özünüdərk anlayışlarının
formalaşmasında Qərbin müəyyən təsiri
inkaredilməzdir. Biz burada milli özünüdərkin nəzəri
cəhətdən əsaslandırılması və bununla
yanaşı, praktik baxımdan xalqın
dünyagörüşünə təsir imkanlarını nəzərdə
tuturuq. Lakin unutmaq lazım deyil ki, tarixən
hər bir dövrdə xalqların özünüdərkində
müəyyən bir mərhələlər olmuşdur.
Bütün xalqlar, mədəniyyətlər
üçün bu təsirin başlıca rol
oynadığını söyləmək doğru olmazdı.
Belə ki, Azərbaycanda milli özünüdərk
və vətənsevərlik düşüncələrinin dərin
tarixi qaynaqları vardır. Azərbaycan
tarixinə real olaraq ümumtürk tarixi inkişaf prosesinin tərkibi
kimi baxdıqda onun tarixi qaynaqlarını, ifadə
formalarını görməmək mümkün deyil.
Məlumdur ki, zamanından asılı olmayaraq, hər
bir xalq özünəməxsus dərketmə dövrü və
mərhələlərindən keçir. Torpaq və ərazi
o zaman vətənə, yurda çevrilir ki, cəmiyyətdə
milli birlik və dövlətçilik şüuru
formalaşsın. Milli birlik sonralar milli
ideala çevrilərək hər hansı bir xalqın tarixdəki
yerini və rolunu müəyyən edir. Milli
ideal xalqların, millətlərin ən qədim
dövründə özünü müxtəlif şəkildə
təzahür etdirir. Özündən
asılı olmayaraq vətənini sevmək, yaxud vətənin,
yurdun başı üstünü qara buludlar alarkən onun
müdafiəsinə qalxmaq, onu qorumaq, nə isə etmək
hisslərini dərketmənin ən qədim və sadə
formalarından biri hesab etmək olar. Bunu
şifahi xalq ədəbiyyatından və eləcə də
yazılı ədəbiyyatımızdakı nümunələrdən
də görürük. Ən qədim
vaxtlardan xalqın özünütanıma prosesi həm də
bədii, ictimai düşüncədə əks olunur. Azərbaycan xalqının özünüdərketməsi
həm ayrı-ayrı tarixi hadisələrdə, həm də
bədii düşüncəsində müxtəlif formalarda
təzahür olunur.
Azərbaycan xalqının yurd və xalq sevgisini ən qədim
dövrlərdə axtarmaq mümkündür. Hun dövlətinin
gerçək qurucusu Metenin davranışında bunu aydın
görmək olar. Onun həyatındakı
bir hadisə vətənsevərliyin,
özünütanımanın parlaq örnəyi kimi maraq
doğurur. Bir rəvayətdə göstərilir
ki, Hun dövlətinin şərqində döyüşkən
tayfa yaşayır və təcavüzkarlıqları ilə
fərqlənirdilər. Onların
hökmdarı Hun dövlətinə qarşı savaş
üçün bəhanə axtarırdı. Bu məqsədlə ilk öncə Metenin çox
sevdiyi böyük sürətlə qaçan atını istəyir.
Mete xalqı savaşın müsibətlərinə məruz
qoymamaq üçün atını tatar hökmdarına göndərir. Ancaq
yadelli hökmdar bundan o qədər də məmnun olmur, hər
zaman savaş üçün yeni bir bəhanə axtarır.
Bu dəfə Metenin sevimli zövcəsini istəyir.
Hun dövlətində dövlət və vətən əhəmiyyətli
məsələlər seçilmiş şəxslərin
qurultayında müzakirə edilir və uyğun qərarlar
qəbul edilirdi. Qurultayda bəylər tatar
hökmdarının bu istəyinə qarşı çıxaraq düşmənə
savaş elan etməyi irəli sürürlər. Ancaq Mete xan:
"Mən vətənimi öz eşqimin uğrunda tapdalada bilmərəm", -
deyir və böyük fədakarlıq göstərərək sevgilisini düşmənə
verir. Yadelli hökmdar yenə razı qalmır və
Hun ölkəsindən bu dəfə heç bir məhsulu,
tarlası, meşəsi, yeraltı sərvəti, əhalisi
olmayan bir torpaq parçasını tələb edir. Belə olduqda qurultay bu tələb ilə
razılaşır, faydasız bir torpağın verilməsində
bir zərər olmayacağı nəticəsinə gəlirlər.
Mete yenə də bəylərin təklifinə etiraz edir və
deyir: "Vətən bizim mülkümüz deyil, məzarda yatan
atalarımızın və qiyamətə qədər
doğulacaq törəmələrimizin bu mübarək torpaq
üzərində haqları vardır. Vətəndən
- istər bir qarış qədər olsun, yer verməyə
heç kəsin səlahiyyəti yoxdur. Buna
görə də müharibə edəcəyik. Bax, indi mən atımı
düşmənə doğru sürürəm. Ardımca gəlməyən edam olunacaqdır", -
deyərək düşmənin üzərinə yeriyir.
Qədim qaynaqların xəbər verdiyi bu hadisəni qələmə
alan görkəmli mütəfəkkir Ziya Göyalp davam edərək
yazırdı: "Əski türklərin gözündə vətənin
nə qədər əziz olduğunu, bu tarixi hadisədən anlaya bilərik". Bu fakt həm də milli özünüdərkin ən
yaxşı və ibrətamiz nümunələrindəndir.
Dünyanın ən parlaq ədəbi, eyni zamanda, tarixi
incilərindən sayılan Orxon mətnlərində (8-ci əsr)
Göytürk dövlətinin varlığı həkk olunub. Göytürk
hökmdarı Bilgə Xaqan ona aid mətnlərdə türk
xalqının məruz qaldığı fəlakətlərdə
ən böyük məsuliyyətin xaqanların biliksizliyində,
maarifsizliyində olduğuna inanırdı. Bilgə
Xaqan türk xalqının səadət və fəlakətlərinə
görə xarici qüvvələri deyil, özünü və
bəyləri məsul hesab edirdi. O, ölkənin
inkişafını özlərinin ağıllı, ədalətli
və xalqa bağlı (milli) şüura sahib olmalarında
görürdü. Məhz bu milli şüuru gələcək
nəslə anlatmaq məqsədilə türk xalqına müraciətlə
deyirdi: "Ey Türk və Oğuz Bəyləri,
milləti, dinləyiniz! Üstdə Göy
basmadığı, altda Yer dəlinmədiyi halda Sənin
elini və dövlət nizamını kim
pozdu? İtaətin sayəsində səni
yüksəldən hakim Xaqanına və müstəqil
dövlətinə pislik edən sən özün oldun.
Silahlı və mizraqlı əsgərlərmi
gəlib səni dağıtdı və apardı? Ey
mübarək Ötükən xalqı! Siz
qalxıb Şərqə və Qərbə
köçdünüz. Taleyiniz bu oldu ki,
qanın su kimi axdı, sümüklərin dağ kimi
yığıldı. Oğulların
kölə, qızların cariyə oldu. Ey Türk milləti!
Titrə və özünə dön! Sən
özünə dönəndə böyük olursan!"
Milli özünüdərkin bəylərdə, cəmiyyətin
yuxarı təbəqələrində formalaşmasına
yüksək qiymət verən Bilgə Xaqan deyirdi: "Ey
Türk Milləti! Sən Ötükəndə
oturub karvan və qafilələr göndərirsən, əbədi
dövlətini mühafizə edirsən. Burada
oturduqda sənin üçün bir qayğı olmayacaq".
Ümumiyyətlə, Bilgə Xaqanın bu cür
çıxışlarında vətən duyğusu ən
yaxşı şəkildə ifadə olunur və vətəni
qorumaq üçün Tanrının da onlarla olduğu
bildirilirdi. Təsadüfi
deyil ki, Orxon abidələrini üzə çıxaran
V.Tomsen Bilgə Xaqanın bu
çıxışlarının mahiyyətini ifadə edərkən
milliyyətçilik ifadəsini işlədərək
yazmışdır: "Bilgə Xaqanın bu ifadələri
milliyyətçilik tarixində misli görülməmiş
ulu duyğuları və sülhsevərliyi göstərməkdədir".
"Kitabi Dədə Qorqud" dastanında yurd sevgisi, vətən
amalı və idealı demək olar ki, hər boyda
özünü göstərir. "Qazan xanın
evinin yağmalandığı boy"da kafirlər Qazan
xanın evini yağmalayıb, xanımını qırx incə
belli qızla əsir götürdükdən sonra
qoyunlarını da aparmaq istəyirlər. Bunun üçün Qaraca Çobana üz tutaraq
"Ay çoban, uzaqdasan-yaxındasan, bəri gəl!
Baş endirib təzim et! Bizə salam ver, öldürməyək! Səni
Şöklü Məlikin yanına aparaq, bəylik alıb verək",
- sözlərinə Qaraca çobanın verdiyi cavab onda yurd,
vətən idealını ortaya
çıxarmışdır. O, düşmənlərə
layiqincə cavab verir və onlardan bəylik almaqdansa,
döyüşməyi üstün tutur. Qaraca
çobanın bu hərəkəti qədim oğuzların
düşüncəsində milli özünüdərkin nə
qədər önəmli yer tutduğuna ən yaxşı və
ibrətli nümunədir. Milli bədii
düşüncədə özünüdərk prosesləri
zamanından asılı olaraq müxtəlif formalarda təzahür
edir. Bunu nəzərdə tutan AMEA-nın müxbir
üzvü, professor Yaşar Qarayev belə bir doğru qənaətə
gəlir: "Milli bədii düşüncə... konkret məqsəd
və amal mövqeyindən dərkə can atır, o, mifdən
və folklordan, "Xəmsə"dəki sadə adamlardan və
"Dədə Qorqud"dan, Nizaminin "insan cəmiyyətindəki",
M.F.Axundzadənin "Təmsilat"ındakı, H.Cavidin və
C.Cabbarlının dramaturgiyasındakı "xalq"
anlayışına qədər zəngin bir inkişaf yolu
keçir".
Bu mənada
Xaqani Şirvani, Məhsəti Gəncəvi, Nizami Gəncəvi,
Nəsimi, Şah İsmayıl Xətai və b. əsərlərində
yurd, xalq, vətən duyğusunun müxtəlif yozumları
ilə qarşılaşırıq. Xaqani Şirvani əsərlərində
doğma yurdu Şamaxını, Şirvanı dönə-dönə
tərənnüm etməklə vətəni dərketmənin,
onu duymanın ən yaxşı nümunəsini göstərmiş,
"Şamaxı, ey mənim sevimli yurdum, Mən sənin
qoynunda xaniman qurdum", - deyə onu vəsf etmişdir.
"Töhfətül-İraqeyn" əsərində isə
"Şirvanın tərifi" adlı ayrıca
bölüm yazaraq vətənini müqayisədə
"Şirvan ki var, hər cəhətdən ülviyyətin
anasıdır, Onun hər cür səhər yeli dərdlərimin
dəvasıdır" - deyə onu çox yüksək
tutur.
Mən vətənə
qurban olum, qurulmuşdur sədaqətdən,
Bağdadı da dolandıran onun bollu qidasıdır.
Şirvan
əhli alicənab yaranmışdır, başdan-başa
O yer
gözəl təbiətli bir lətafət məvasıdır.
Bağdad
isə bir əlillər ölkəsidir, orada, bax,
Hər tərəfi çulğalayan ahü nalə sədasıdır.
Vətənimin
fəqirləri dözümlüdür hər zəhmətə,
Gözləri tox, ürəkləri sanki kərəm dəryasıdır.
N.Gəncəvi
yaradıcılığında insanın ali
keyfiyyətlərinin türkə məxsus olması, islami
düşüncənin müqəddəsliyi kimi fikirlər
poetik şəkildə öz əksini tapır. "Sirlər
xəzinəsi" poemasında Sultan Səncəri
"Dağ kimi ucalmışdı bir zaman Türk dövləti,
/Sarmışdı məmləkəti ədaləti, şəfqəti./
Sən yıxdın o şöhrəti, batıb getdi o ad-san,
/Demək, sən türk deyilsən, yağmaçı bir
hindusan", - deyə ittiham edərkən bunu türk
hökmdarına yaraşdırmırdı. Şairin
"İskəndərnamə" poemasında Makedoniyalı
İskəndəri Azərbaycana gətirməsi, burada milli adət-ənənə
ilə tanış etməsi və s. milli
özünüdərketmənin təzahür
formalarındadır.
Maarifçilik ideyaları rasionalizm şəklində hələ
orta əsr Azərbaycan mütəfəkkirlərinin əsərlərində
öz əksini tapmışdı. Bunu intibah mərhələsində
Xaqani Şirvani, Nizami Gəncəvinin əsərlərində
də görmək mümkündür. Lakin
fəlsəfi cəhətdən özünüdərk
elementləri sufizm, hürufizm və onun nümayəndələrinin
əsərlərində daha qabarıq görünür.
Nəsimi ədəbi düşüncəni
insanın daxili aləminə və onun kamil bir insan
olmasına yönəldir. Nəsiminin
insanı safdır, təmizdir, özünü anlayandır və
dərk edəndir. Onun insanı daim
idealını arayır, sirləri duymaq ehtiyacını hiss
etdirir, gizli aləmi anlamağa çalışır.
O, həm də kamil İnsan obrazı yaradır, onun böyüklüyünü,
ülviliyini qəbul edir. Nəsimidə "Mən"
önə keçir və onun daxili dünyası
bütün komponentləri ilə açılır. "Allahı bilmək üçün
özünü bil" diskursu təsəvvüf
özünüdərketməsinin əsasını təşkil
edir. Nəsiminin "mən"i kamil
insandır və özünüdərk edəndir.
Əvhədi Maraği, Şah İsmayıl Xətai, Məhəmməd
Füzuli və b. orta əsr mütəfəkkirlərinin əsərlərində
də özünüdərk elementlərinə rast gəlmək
olar. Həm orta əsr, həm də sonrakı dövrdə
Azərbaycan şair və mütəfəkkirlərinin əsərlərində
bu motiv davam etdirilmişdir. Lakin XIX əsrin
əvvəllərindən milli özünüdərketmə
prosesində yeni bir mərhələ başlayır. Bu mərhələ maarifçiliyin meydana gəlməsi
ilə təşəkkül edir. Milli özünüdərk
Avropa maarifçilik fəlsəfəsində daha sistemli yer
aldı və xalqların milli şüurunun formalaşmasında ideala çevrildi. Maarifçilik hərəkat kimi Qərbi Avropada
meydana gəlsə də, ümumdünya xarakteri və əhəmiyyəti
daşıdı. XVII-XVIII əsrlərdə
Qərbdə maarifçilik hərəkatında insanın
düşünmə və dəyərləndirmədə
öz ağlı və qabiliyyəti baxımından həyatını
(fərdi və cəmiyyət həyatını) tam anlayaraq tənzimləməsi,
istiqamətləndirməsi, yəni milli özünüdərk
prosesi başlayır. İ.Kant "Maarifçilik nədir?"
sualına "Maariflənmə insanın öz
günahına görə kamala çatmadığı
durumdan xilas olub, öz ağlını işlətməsidir",
- cavabını verirdi. Onun fikrincə, insan
öz ağlını işlətməyəndə
günahkar durumuna düşür, nəticədə,
başqalarının rəhbərliyi altında həyatını
nizamlamağa çalışması onun maariflənməkdən
uzaq qalmasını doğurur. C.Lokk,
F.Volter, Ş.L.Monteskyö, J.J.Russo yaradıcılığında
azadlıq, ictimai müqavilə, fərdi və ictimai
azadlıq məsələləri qoyulurdu. Onlar öz milli dillərindən istifadə etməyə
də xüsusi diqqət göstərirdilər. J.J.Russo
yazırdı: "Öz azadlığından imtina etmək
öz insan ləyaqətindən, insan təbiətinin
hüquqlarından, hətta onun vəzifələrindən
üz döndərmək deməkdir. Hər şeydən
imtina edən üçün heç bir əvəz ola bilməz. Bu cür imtina insan təbiəti
ilə bir araya sığmır..."
Fəlsəfədə, ictimai həyatda və siyasi
proseslərdə milli özünüdərk XIX əsrdə
bir qədər də genişlənir və zənginləşir. Həmin dövrün
demokratiya nəzəriyyəçisi Con Stüart Mill
"Azadlıq haqqında", "Nümayəndəli
hökumət haqqında düşüncələr",
"Qadınların əsarətə alınması" və
s. əsərlərində millətin, xalqın uğurlu
inkişafı üçün milli şüurun
formalaşması və milli özünüdərkin də
içində olduğu müxtəlif komponentlərin ifadəsini
mümkün hesab edirdi. Maraqlıdır ki, fəlsəfədə
və ictimai əxlaqda boy göstərən milli ictimai
şüur getdikcə ədəbiyyatda müxtəlif
formalarda təzahür edir, bədii düşüncə vasitəsilə
geniş dairələrə təsir göstərə bilirdilər.
Ümumiyyətlə, ədəbiyyat onların fəaliyyətində
xüsusi yer
tuturdu. Sonralar Azərbaycan maarifçilərinin
fəaliyyətində bunun parlaq bir nümunəsini görəcəyik.
Zəngin mənşəyi olan Azərbaycan milli
maarifçiliyi XIX əsrdə meydana gəlmiş
ictimai-siyasi, iqtisadi və mədəni şərtlərdən
doğmuşdur. Bu zaman Azərbaycanın mədəni həyatında
da dəyişikliklər gedirdi. Ümumiyyətlə,
XIX əsrin birinci yarısında Azərbaycanın maarif-məktəb
sisteminin inkişafında başlayan yeni bir mərhələ
xalqın milli-mədəni şüurunun
formalaşmasını şərtləndirdi. Zəngin mədəni irsə malik Azərbaycan
xalqı dünya mədəniyyətinin nailiyyətlərindən
də istifadə edərək onu öz adət və ənənəsinə
uyğun şəkildə inkişaf etdirdi. Bu dövrdə maarifin inkişafında böyük
dəyişikliklər oldu. Abbasqulu ağa
Bakıxanov, Mirzə Şəfi Vazeh, Mirzə Fətəli
Axundzadə, Qasım bəy Zakir kimi görkəmli yazarlar
xalqın maarifçilik hərəkatına böyük
töhfə verdilər.
Göründüyü kimi, Azərbaycanda milli
özünüdərk prosesinin baş verməsində ədəbi-bədii
düşüncənin ölçüyəgəlməz
rolu olmuşdur. Milli ideya və milli müstəqilliyə
gedən yol əvvəlcə milli şüurun oyanması,
formalaşması sayəsində baş vermişdir. Bu
proses XIX əsrin əvvəllərindən intensiv xarakter
almış, milli özünüdərkin bədii
düşüncədə yeni mərhələsi
başlamışdır. Başlanğıcını ta qədimdən
götürən bu proses Azərbaycan maarifçilərinin fəaliyyətində
və əsərlərində ağıla söykənərək
maarifçilik istiqamətinə yön almışdır. Maarifçilər
A.Bakıxanov, M.Ş.Vazeh, İ.Qutqaşınlı bilik, elm və
mədəniyyətin yayılmasının böyük
maarifçilik işində milli özünüdərkin təhsil
və məktəbdən keçdiyini ilk dərk edənlərdən
olmuşlar. Azərbaycan maarifçiliyi mədəni
və ictimai geriliyin, despotizmin səbəbini ancaq elm və
maariflə "silahlanmada" görürdülər.
Milli maarifçiliklə paralel olaraq bədii
düşüncədə yaranan satira və tənqid
özünə kənardan baxmanı şərtləndirmiş,
özünüdərk və tanımada yeni bir mərhələ
olmuşdur. Qasım
bəy Zakir, Mirzə Baxış Nadim, Baba bəy Şakir,
Seyid Əzim Şirvaninin satirik şeirləri xalqın
düşüncəsindəki neqativ cəhətlərə
başqa bir rakursdan - özünütənqid pəncərəsindən
baxmanı zəruri etdi. M.F.Axundzadənin
yaradıcılığı ilə milli özünüdərk
həm bədii, həm ictimai-siyasi, maarifçi və realist
istiqamətində eninə və dərininə işlədi.
Başqa sözlə, milli özünütanıma M.F.Axundzadə
ilə yeni bir mərhələ təşkil etdi. Bu mərhələdə
milli şüurun formalaşması, sənətin
mövzusunun, məzmununun, formasının dəyişməsi,
milli-mədəni, ictimai tərəqqinin inkişafı
üçün əlifbanın dəyişdirilməsi cəhdi
və s. faktorlar önə çıxır. "Təmsilat"ındakı
milli dil milli mənlik və kimlik şüurunun
formalaşması üçün ən yaxşı amillərdən
biri olur. Milli bədii düşüncə ümumşərq
kontekstindən ayrılaraq qərb kontekstinə yaxınlaşır;
yeni forma, yeni tendensiya, janrlar ənənəvi bədii sistemi
məzmunca dəyişir, özünüdərk prosesini tezləşdirir.
M.F.Axundzadənin müəyyənləşdirdiyi milli
özünüdərk magistralının əsas
faktorlarından biri də cəmiyyətin idarə olunması,
fərd və cəmiyyət probleminin öz həllini
tapması idi. Sonrakı mərhələdə bunun ilkin əsasları
formalaşdı, Demokratik Cümhuriyyət dönəmində
isə əməli işdə tətbiq olundu. Beləliklə,
türkçülük və turançılıq
ideyaları öz rəsmi, siyası ifadəsini əldə
etmiş oldu ki, bu da on illər sonra meydana çıxacaq
AZƏRBAYCANÇILIQ ideologiyasının möhkəm təməl
daşlarından və milli ideya mənbələrindən
birinə çevrildi.
Timuçin ƏFƏNDİYEV
Bakı Xoreoqrafiya
Akademiyasının rektoru,
Əməkdar elm xadimi, professor
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 23
yanvar.- S.10-11.