Qədim türklərin "Ay-Ata və
mağara" əfsanəsi
Qədim türklərin Yaradılışla
bağlı bir əfsanəsi var. Bu əfsanə 1954-cü
ildə Kembricdə 23-cü dünya şərqşünasları
Konqresində, altaistika bölməsində türk alimi P.N.
Borotavın məruzəsindən sonra şöhrət
qazanmışdır. Əfsanə XIV əsrdə Misirdəki
türk (məmlük) hakimiyyəti dövründə
yaşamış tarixçi Əbubəkr ibn Abdallah
Davadarinin dünya tarixi "Kanz ad-durur wa gami al-gurur"
(1309-1328-ci illərdə yazılıb) adlı əsərində
yer alıb. Davadari bu əfsanənin qədim
bir türk mətninin ərəbcə tərcüməsi
olduğunu və X əsrə dayanan bir ərəb əlyazmasında
oxuduğunu bildirir. Əfsanənin məzmunu
belədir.
"Böyük
tufan zamanı, Çin sərhədində, Karatağda bir
mağaranı su basdı, oranı gillə doldurdu və gil bir çuxura dolub insan bədəni
forması aldı. Doqquz ay ərzində günəş
şüalarının təsiri altında model forma
canlandı. Bu ilk insanın adı Ay-Atamdır və o 40
il tək yaşadı. Sonra yenə
daşqın sayəsində ikinci adam, amma
bu bu dəfə qadın şəklində dünyaya gəldi.
Onun adı Ay - Ava idi. Onlar
evləndilər və 40 uşaq doğdular. Bütün türklər onların evladlarıdır.
Ay - Atam dünyadan köçəndən sonra onu həmin
mağarada dəfn etdilər. Bu mağara
bütün türklərin sitayiş yeri oldu.
Türklərin səcərəsindən (J.P.Ru) bəhs
edən bu əfsanə qədim türklərin inanc sistemini
rekonstruksiya etmək üçün bir çox mətləblərə
aydınlıq gətirə bilər. Əvvəla o daha qədim
bir əfsanənin günümüzə gəlib çatan əks-sədasıdır.
Burada etruskların inac sistemi ilə səsləşən
paralellər var. Ay Ata - Ayta kultu, Mağara-Mundus kultu,
Arsena-Aşina, müqəddəs Qurd kultu. Burada Tövratla səsləşən məqam da var
- gildən yaranan ilk insanlar, Ay-Atam - (ADAM), Ay-Ava - (Eva - Həvva).
Yaradıcı kimi çıxış edən
Günəş və Mağara (Ana bətni) ilk insanı gildən
yaradır. Bu əfsanə insanlar
arasında Günəş və Ay kultunun geniş
yayıldığı çox qədim zamanların əks sədasıdır.
Bu kultun elementlərini biz qədim hunların
(xunnuların) inanc sistemində də görürük.
Böyük Türk xaqanlığını yaradan
Aşina (Arşina) nəslindən olan Göy türklərin
dini inancları barədə ən qədim yazılı məlumatları
biz qədim Çin sülalə səlnamələri
"Veyşu" və "Suyşu"dan alırıq. "Veyşu" türklərin
dini ayinlərini belə təsvir edir:
"1) Xan qərərganına giriş gündoğar
ölkəyə ehtiram olaraq Şərqdəndir. 2) (Xan) hər il bütün əyyanları ilə bir yerdə
əcdad mağarasında qurban mərasimi keçirir. 3) Beşinci Ayın orta dekadasında digərlərini
də toplayıb "Səma ruhuna" qurban verir. 4)
Dugindən qərbdə 500 li məsafədə zirvəsində
ağac və bitkilər olmayan Bodin-inli adlı yer var, - tərcüməsi
"ölkənin hami-ruhu deməkdir".
Buradan aydın olan nədir? - (1) qədim türklərdə
günəş və Ay kultu vardı (Hun
hökmdarı-şanyuy (heroqlifin başqa oxunuşunda Tan-hu)
gündə iki dəfə, gündüz günəşə,
gecə Aya dua edirdi). (2) Əcdad mağara kultu vardı -
onu yalnız elita, Aşina nəslindən olanlar icra edirdilər,
(3) "Səma ruhu" kultu vardı - onu bütün xalq icra
edirdi. (4) Bodin-inli adlı dağ kultu vardı.
"Suyşu"
isə türklərin inanclarını belə təsvir edir:
"Ruhlara və qara qüvvələrə tapınır,
cadugərlərə inanırlar".
Hər iki məlumata nəzər salanda belə nəticəyə
gəlmək olar ki, Çin səlnaməçilərinin
müşahidəsinə görə Göy Türk dövlətində
elitanın, (türk bəglərin, Aşina
evladlarının) qurban mərasimi eynilə etrusklarda
olduğu kimi, xalqın (qara budun) qurban mərasimlərindən
fərqlənir. Əcdad mağara kultuna və onunla
bağlı olan Qurd simvoluna tapınma türk-Aşinalara
aiddir. Bu inancın qədimliyini və
sistemli bir şəkildə mənimsənildiyini göstərən
əsas faktor odur ki, 552-ci ildə Göy Türk
xaqanlığı elan ediləndə onun hazır dini sistemi və
qurdbaşlı bayraqları vardı. Bütün
xalq tərəfindən, o cümlədən hələ fəth
edilməmiş bir çox qonşu xalqlar tərəfindən
qəbul edilən, Çin səlnaməçilərinin
"Səma ruhu" adlandırdığı Göy Tanrı
inancı vardı. Orxun yazılarında
Göy Tanrı ilə yanaşı Umay və Yer-Su adlı
ilahi varlıqların da adı keçir. Amma
indi bizi Əcdad Mağara daha çox maraqlandırır,
çünki bu mövzu Aşina (Arsina) və Arsena (Etrusklar)
etnosları arasında əsas bağlardan biridir. Mövzu ilə bağlı bir çox mif və əfsanələr
qədim yazılı mənbələrdə də öz əksini
tapıb. Aşina boyunun tarixindən yazan
"Suyşu" Aşinaların VI əsrdə istepə gəlmədən
öncə "mağarada" yaşadıqları barədə
mifə söykənən bir əfsanəni misal göstərir.
Bu türklərin əcdadını düşmənlərdən
xilas edən Dişi Qurdun qaçıb gizləndiyi
mağaradır. Həm də bu mağara
çox genişdir (sahəsi bir neçə yüz li).
Burada göy otlar bitən düzənlik var.
"Mağara dörd tərəfdən dağlarla əfatə
olunub". Rəşiddədinin, Xondəmirin və
Əbülqazinin də əsərlərində yer alan bu məlumatda mağaranın adı da
göstərilir - Erkene kun. Bunun, "Erkene kun"
sözünün qədim türkcədə "ilk nəsil"
və "ilk, erkən əcdad" mənasını
verdiyini ehtimal edə bilərik. Bunu
doğrulayacaq bir məlumatı da Əl-Biruninin
"Mineralogiya" əsərində görürük.
O burada türklərdən olan Kabul şahlarının şəcərəsinin
mağara kultu ilə bağlılığını qeyd edir:
"Hindlilərdə Kabulun türklərdən olan şahları
vardı, deyilənlərə görə onlar Maçindən
(Tibetdən) idilər. Onlardan ilk olaraq Barxa təkin
gəldi. O Kabuldakı mağaraya daxil oldu,
oraya yalnız yanakı ya sürünərək girmək
mümkün idi. Orada su var idi və o,
buraya bir neçə günlük ərzaq qoydu. Bu
mağara indiyədək məlumdur və Var... adlanır.
Barxa təkin mağaraya girəndən bir
neçə gün sonra, adamların toplaşdığı
bir zamanda, onlar gördülər ki, oradan kimsə sanki ana bətnindən
çıxırmış kimi çıxır. O
türk geyimində idi, başında hündür papaq-kab,
başmaqlar və silah vardı. Xalq ona
hökmdarlıq üçün doğulan qeyri-adi bir
varlıq kimi böyük ehtiram göstərdi və o Kubul
şahı titulu ilə o yerlərin hökmdarı oldu. Şahlıq nəsillər boyu onun oğullarına
qaldı, onların sayı altmışdır".
Əl-Biruni
başqa yerdə də bu əfsanəyə toxunur: "Kabul
sakinləri cahiliyyə dövründə inanırdılar ki,
ilk türk padşahı oradakı indi Buğra adlanan
mağarada xəlq olunub və oradan şahlıq papağı
(kalansuva) ilə çıxıb".)" Süan
Mao Tsanın məlumatına görə, "Kabulun daxil
olduğu Kapisı əyaləti Qərbi Türk xaqanı Ton
yabğu tərəfindən (618-630-cu illər) fəth olunub,
bütün ehtimallara görə burada Aşina boyundan olan
hakimlərin iqtidarı qurulub".
Gördüyümüz kimi, Aşına türklərinin
əcdadlarının mağara tərəfindən
doğurulması ilə bağlı əfsanələr Orta əsrlərdə
belə çox populyarıydı. Əks halda Əl
Biruni kimi ciddi alim bunu iki əsərində qeyd etməzdi.
Maraqlıdır ki, insanlar (Kabul camaatı)
mağaradan doğuluşu hökmdarlıq əlaməti hesab
edirdi.
Öncə
qeyd etdiyimiz kimi, düşmənlər tərəfindən
tayfası məhv edilən yaralı türkü xilas edən
Boz Qurd onu Ay-Atamı doğuran əcdad mağarasına,
"Erkene kun"a aparır və özünü Boz Qurd
evladı hesab edən Aşına boyu dünya səhnəsinə
bu mağaradan çıxır. Mağara və
Qurd haqqında əfsanənin etrusk versiyası bizə gəlib
çatmasa da, onun Roma versiyasında (Plutarx bu barədə fərqli
bir neçə versiya qələmə alıb) Qurd Romul və
Remin xilaskarıdır və onları mağaraya aparıb əmizdirir.
Həm Arsina (türk-Aşina), həm də Arsena (Etrusk)
tayfalarının "Xilaskar Qurd və mağara" barədə
miflərinin etrusklardan daha qədim bir mənbədən
qaynaqlandığını sezmək heç də çətin
deyil. Bu əlaqəyə ilk dəfə diqqət
yetirən məşhur ingilis araşdırmaçısı
İsaak Teylor olub.
"Sibir
və İtaliya mifləri arasında inanılmaz
yaxınlıq var. Həm Roma, həm Sibir əfsanəsində
bizim üçün bataqlıqdakı oğlan var, onu tapan
dişi qurd var, həmçinin onun uşağı bəslədiyi
mağara var. Roma əfsanəsində müəyyən
dövrdən sonra Romulun anasının yerini dişi qurdun əvəzinə
Akka Larentia tutur, o Romulun qardaşı ya atası kimi təqdim
olunduğu on iki oğulun anasıdır. Akka Larentianın həm
də "lupa"-"dişi qurd"
adlandırıldığını bildiyimizdən, biz onu
Sibir əfsanəsindəki oğlanın sevgilisi və
ögey anası adlandırılan dişi qurdla eyniləşdirə
bilərik. Bundan əlavə, Akka Larentia
adının uqor xarakterli olduğu şübhəsizdir.
O əzəmətlilərin anasıdır, Rasenna
tayfalarının on iki xanının anasıdır." Etruskşünaslığın ilk böyük tədqiqatçılarından
olan İ.Teylorun mövzuya bu orijinal və maraqlıqlı
yanaşımı sonradan sanki gözardı edilmiş, bir əsrdən
artıq bir dövr ərzində etruskların mənşəyi
ilə bağlı mücərrəd və nağılvari tədqiqatların
ortaya çıxmasına üstünlük verilmişdir.
Rasenaların (Etruskların) Türk Asenaların
xələfləri olduğunu da ilk dəfə İ.Teylor
söyləyib: "İndi Çin tarixçilərindən
öyrənirik ki, təxminən RASENNlərin İtaliyada göründüyü
dövrlərdə Çin imperiyasının şimal sərhədlərində
eyni soylu, lakin düşmənçilik edən iki
köçəri tayfa (orada) fəaliyyət göstərirdi.
Onlardan biri, sonradan Türk, Çin
orfoqrafiyasında TUKİU adlanacaq Asena, digəri çinlilərin
Hiong-nu kimi yazdığı azğın Hunlar idi. Rasena ilə eyniləşdirilən Asena, Hunların
basqısı altında qərbə köç etdi və
gumanıma görə, İtaliyada məşkunlaşdı".
Etruskların Apennin yarımadasında məskunlaşması
e.ə X-IX əsrlərdə baş verdiyi güman olunur. İ.Teylor kimi ciddi bir alimin
Çin mənbələrinə istinad edərək Göy
Türk xaqanatının yaranışından 1500-1600 il
öncə Çinin şimalında "eyni soylu, lakin
düşmənçilik edən...Türk, Çin
orfoqrafiyasında TUKİU adlanacaq Asena, digəri çinlilərin
Hiong-nu kimi yazdığı "azğın Hunlar"ın
fəaliyyət göstərdiyini söyləməsi tarixə
yeni bir baxış açısı üçün ciddi bir
əsas ola bilər...
Hələlik isə Lukumonlar, Mağara və Ayta ilə
sıx bağlılığı olan Qurd obrazı barədə
söhbətimizi davam etdirək. Propersi
"Elegiyalar"da Lukumonun qurdbaşlı papağı
olduğunu, bunun da onu başında qurd dərisi olan
Yeraltı dünya hökmdarı - Ayta ilə
yaxınlaşdırdığını bildirir. Qurdun Ayta ilə bağlılığı onun ilahi varlıq
və ya Aytanın görünüşlərindən biri
olduğundan xəbər verir. Yəqin ki,
etrusk (o cümlədən proto-türk) mifologiyasında Qurd
kultu ilə bağlı daha qədim bir mif olub. Bununla bağlı Strabonun, antik müəlliflərin
etrusklarla eyni soydan hesab etdikləri pelasqlarla bağlı
verdiyi bir məlumat çox böyük maraq doğurur. Burada pelasqların əfsanəvi əcdadı
Pelasqın oğlu Likaonun bir körpəni Zevsə qurban gətirdiyini
və həmin anda da Qurda döndərildiyi bildirilir. Bunun mükafat, ya cəza olduğu barədə isə
məlumat yoxdur. Amma gəlinən nəticə
odur ki, Qurd kultu pelask mifologiyasında da mühüm yer tutub.
Çin mənbələrində türk birliyinə daxil olan seyantolarla (Uyğurların əcdadları) bağlı bir mifik məlumat var. Orada deyilir ki, "Əvvəllər, seyantolar öz ölümlərinə yaxın olduqları bir zamanda, onların qəbiləsindən bir adamın yanına dilənçi gəldi. Ev sahibi onu çadırına gətirdi. Ev sahibinin arvadı qonağa baxanda gördü ki, onun başı Qurd başıdır, ancaq ev sahibinin özü bunu hiss eləmədi. Qonaq yedikdən sonra, qadın ərinə bu barədə danışdı. Qonaq gedəndən sonra, onlar birlikdə onun ardınca getdilər və Vay-tu-Kaen dağına gəldilər (Otukaten-Ötüken). Orada dilənçi izləyicilərini gördü və onlara dedi: "Mən xudayam! Seyantolar məhv olacaq. Təqibçilər qorxdular və geri döndülər. Ona görə də bu adamı itirdilər". Masao Morinin fikrinə söykənərək əfsanəni şərh edən Lü Mao Tsay burada göstərilən varlığı Altaydakı Kuturge məzarlığındakı qayada təsvir olunan heyvan başlı insanla bağlı olduğunu göstərir. Burada qurd başlı ilahi varlıqdan bəhs edilir. Uyğur əlifbası ilə yazılmış Oğuznamə"də ilahi varlıq şəklində Oğuzun çadırında peyda olan Göy Qurd türklərin xilaskarı kimi çıxış edir. Yəni istər etruskları, istərsə də türklərin mifik təfəkküründə Qurd totemdən daha çox ilahi varlığın sifətlərindən biridir və onun "əcdad-mağara ilə bağlılığı var. Etrusklarda bu ilahi varlıq indi Yeraltı dünya hökmdarı kimi təqdim edilən Aytadır (Ay Atadır), müqəddəs "Mundus"- əjdadlar kahası onun səltənətinə açılan yoldur. Deməli, qurdbaşlı papaq geyib "Mundus"la əlaqəyə girən Lukumonlar Aytanın səltənəti ilə, və ya Aytanın özü ilə əlaqəyə girirlər. Çin mənbələrindən gördüyümüz kimi, qədim türklərdə bu funksiyanı xaqan yerinə yetirirdi. Onun əcdadlar kahasında icra etdiyi qurban ayinində yalnız elita, çinlilərin fu-li (çinlilər börü, qurd sözünü bu cür ifadə edirdilər) adlandırdığı Aşinalar iştirak edir. Biz Borotavın təqdim etdiyi əfsanədən görürük ki, Bodin-inli adlı dağda yerləşən əcdad kahası ilk əcdadın, Ay-Atamın xəlq olunduğu yerdir və bu mağara ilə bağlı olan Qurd obrazlı ilahi varlıq onları xilas edib bu mağaraya gətirir. "Erkenu kun" adlı bu mağara çox genişdir, burada şirəli otları olan geniş düzənliklər var. Aşinalar uzun illər, bəlkə də əsrlərlə burada yaşamışlar, zamanı gələndə isə, insanlar çoxaldığından artıq oraya yerləşmirlər, Mavi Qurd mağaradan çıxmaq üçün onlara yol gostərir.
Qənirə
Paşayeva
Elxan Zal
Qaraxanlı
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 23 yanvar.- S.18-19.