"Bəzən ləyaqətini itirmədən
də zəmanə
övladı olmağı
bacarmalısan"
"Gənclər nə istəyir?"
"Gənclər nə istəyir?"
rubrikasının budəfəki qonağı gənc şair,
AYB Gənclər Şurasının sədri Fərid
Hüseyndir
- Fərid, sən AYB Gənclər
Şurasının sədrisən. Bu
şuranın fəaliyyətindən razısanmı?
- Bu
işə ötən ilin iyul ayında təyin edilmişəm.
Təyinatıma görə Xalq
yazıçısı Anar müəllimə və Rəşad
Məcidə minnətdaram. Həmin il
İmadəddin Nəsimi, Məhəmməd Hadi, Nazim Hikmət,
Vaqif Səmədoğlu ilə bağlı tədbirlər
keçirmişik. Bakı Mühəndislik
Universitetində Məhəmməd Hadiyə həsr olunmuş
gözəl bir tədbirimiz olub. Bir layihə
yazıb Mədəniyyət Nazirliyinə təqdim
etmişdim. İstəyirdim ki, gənclərin
kitabları Türkiyədə çap olunsun. Yeri gəlmişkən, Mədəniyyət Nazirliyinə
təşəkkür edirəm, onların dəstəyi
olmasaydı, bu layihənin reallaşması xəyal olardı.
Həmin layihə reallaşdı - Qismət, Günel
Şamilqızı, Cavid Zeynallı, Rəvan Cavid, Mirmehdi
Ağaoğlu, Ramil Əhmədin kitabları hər biri 5000
tirajla işıq üzü gördü. Mənim
kitabım da həmçinin. Müəllifləri
və əsərləri seçərkən AYB-nin Gənclər
üzrə katibi Rəşad Məcidin məqsədəuyğun
hesab etdiyi təklifləri də nəzərə
almışdım. İnşallah, pandemiya
bitsin, bu kitabların Türkiyədə təqdimatı
keçiriləcək. Hazırda
toplantı, tədbir və müəyyən layihələrimizin
olmamasına səbəb pandemiyadır. Amma
pandemiya dövrünün əvvəllərində onlayn tədbirlərimiz
olub. Vaqif Səmədoğlu, Nazim Hikmətlə
bağlı onlayn konfranslarımız buna misal ola
bilər. Ötən il "Ulduz"
jurnalının bütöv bir sayı mənim
redaktorluğumla Gənclər Şurası üzvlərinin
yazılarına həsr olundu. Habelə AYB Gənclər
Şurasının üzvləri AYB-nin ədəbiyyat
orqanlarının redaksiyasına üzv qəbul edildilər.
Ramil Əhməd və Günel Şamilqızı
"Dünya ədəbiyyatı" jurnalının, Cavid
Zeynallı "Ulduz" jurnalının, mən isə
"Ədəbiyyat qəzeti" redaksiya heyətinin
üzvü seçildim.
- Gənclərin problemləri ilə
bağlı AYB-də nə kimi məsələləri
qaldırırsınız?
- Bir
neçə gənc yazarın problemi ilə bağlı AYB rəhbərliyinə
müraciət etmək fikrimiz var. İnanırıq ki, həmin
problemlərin bir qismi öz həllini tapacaq. Amma
daha əvvəl həmin problemlərlə bağlı
instansiyalar prinsipini nəzərə alaraq AYB-nin Gənclər
üzrə katibliyi ilə müzakirələr
aparacağıq.
- Bu yaxınlarda Lev Tolstoyun "Anna
Karenina" roman ilə bağlı "İntihar ilahəsi"
adlı maraqlı bir kitabın çapdan çıxdı. Eyni zamanda "Vektor" nəşriyyatında
"Uçurum peyğəmbəri" adlı esselər
kitabın da işıq üzü gördü. Sən həm
esseistika, həm poeziya ilə məşğulsan, arada nəsr
cəhdlərin də olub. Səncə, çox
yerə parçalanmırsan ki?
- Bu
cür düşüncə daha çox Azərbaycan ədəbi
mühitinə xasdır. Məsələn, bu yaxınlarda
Joze Saramaqonun şeirlərini tərcümə etdim,
"Ədəbiyyat qəzeti"ndə dərc olundu. Sən demə, o həm də çox gözəl
şair imiş. Bundan başqa, o, bir
çox görkəmli yazıçıların əsərlərini
tərcümə edib. Bundan başqa, o həm
esseist, həm filosof, həm publisist, həm
yazıçı, həm tarixçidir. Eləcə də
Herman Hesse, Viktor Hüqo, Səbahəddin Əli, Tuğrul
Tanyol və sair kimi yüzlərlə müəllif var ki,
çoxşaxəli yaradıcılıqla məşğul
olublar və ya olurlar. Əhatəli
olmağı parçalanmaq kimi qəbul etməməliyik.
- Səncə, bu sahələrdən
hansında daha çox müvəffəq olacaqsan?
- Şair kimi.
- Amma son zamanlar şeir kitabların
az çap olunur.
-
Çünki az yazıram. Bütün
yazdığım şeirləri bu ilin fevral ayında bir yerə
yığıb çap etdirdim. Yüz
otuz iki səhifəlik, kiçik formatda bir şeir kitabı
alındı. Bu günə qədərki
davamiyyətimlə şeir yazsam, təxminən 70 yaşa kimi
350 səhifəlik şeir kitabım ərsəyə gələr.
- Səncə, bu az
deyilmi?
- Bu
gün bizim ədəbi nəslin təmsilçilərinin əksəri
az şeir yazır. Şəhriyar del
Gerani, Qismət, Emin Piri, Ramil Əhməd, Könül Arif, Səxavət
Sahil, Ulucay Akif, Eminquey, İntiqam Yaşar, Fuad Cəfərli,
Ümid Nəccari və b... Şeir aludəçiliyi
kortəbiidir, ona yoluxdunsa, poetik boşboğazlığa
yuvarlanırsan. Nəsrdə isə
süjet "quruculuğu", kompozisiya düşüncəsi
və sair məsələlər müəllifi qismən də
olsa, aşırı aludəçilikdən qoruyur. Çünki nəsr daha çox praqmatik
düşüncənin məhsuludur. Hərçənd
ki, nəsrdə də hədd hissini unudanlar olur.
- Esseistika sahəsində yəqin
ki, yeni işlərin olacaq.
-
Hazırda "Min bir gecə" haqqında "Şahı
uyudan, bizi oyadan nağıllar" adlı esselər kitabı
üzərində işləyirəm. Eyni
zamanda İsa Məsihə həsr edilmiş 20 romanın təhlilindən
ibarət kitab yazıram.
- Bunlar səni şeirdən uzaq
salmırmı?
- Qismət...
- Qismət demişkən, Qismət də
esselər yazır. Onun
yaradıcılığına necə baxırsan?
- Qismət
ədəbi prosesə impuls verən yazardır. Gənclərin ədəbi düşüncəsinin
formalaşmasında onun özəl rolu var. Ona ciddi, dəyərli
bir imza sahibi, ədəbi nəsildaşım, dostum kimi
hörmətlə yanaşır və
yaradıcılığını maraqla izləyirəm.
- Səncə, gənc yazarların əsas
problemləri nədir?
- Təəssüf
ki, bizim çağdaş poeziyada ədəbi gəncliyin əksəriyyəti
yaradıcılıq etapları keçmirlər. Sanki zamanla gənc liriklər qocaman liriklərə
çevrilirlər. Poeziyamızda gənclərin
bir qismi ədəbiyyatın dəbinin şairləridir.
Onların yaradıcılığını ədəbi
mühit ab-havası və oxucu marağı idarə edir.
Biz hamımız yeni yaradıcı
axtarışlara, poetik mövzulara, dünya ədəbiyyatı
ilə həmnəfəs olmağa açıq
olmalıyıq. Amma bütün dediklərimlə
yanaşı, çağdaş şeirimiz dünya şeirindən
geridə deyil.
- Bəs sizdən əvvəlki gənclik?
Məsələn, Aqşin Yeniseyin təmsilçisi olduğu
ədəbi nəsil...
-
Aqşinin son dövrlərdəki şeirləri haqqında məmnuniyyətlə
fikir deməkdə çətinlik çəkirəm, amma illər
öncəki şeirlərini çox bəyənirəm. Onun
həyati, qeyri-adi düşüncə nümayiş etdirən,
melanxoniyanın sükutu və üsyanın ürək
sözlərini çatdıran gözəl poeziyası var.
Ümumən bizdən öncəki ədəbi nəslin yeni ədəbi
zövqün formalaşması, sərbəst şeirin daha əhatəli
mühitdə qəbul edilməsində müstəsna
rolları var. Amma məncə, onlar gələcək
ünvanlı yaradıcılıqda bir az axsadılar. Heç nəyi hər şeyə çevirmək
çabaları bəzən aşırı yeniçilik, bəzən
lokal ah-vay, bəzənsə "ədəbi şit"liyin
içində görünməz oldu.
- Onların da, sizin də ədəbi
nəsliniz öz nəsildaşlarınızı cəmiyyətə
təqdim etməyə meyillisiniz. Sanki bununla cəmiyyətin
iradəsini öz zövqünüzə tabe etmək istəyirsiniz.
- Qeyd
etdiyin məqam ədəbiyyatın ziyanına olan
tendensiyadır. Bu, sovet imperiyasından qalma mərəzdir.
Yəni sovet dövründə sən ədəbiyyatda
bir mövqe tuturdunsa, o yeri qorumaq üçün
inandığın dostlara, zamandaşlara, silahdaşlara ehtiyac
duyurdun. Məsələn, 80-ci illərdə
ədəbiyyata gələnlərdən müsahibələr
alanda zaman ortaq bir gileylərinin şahidi olmuşam. Onlar bir-birindən narazıdırlar ki, biz bir-birimizi
əvvəlki nəsillər kimi müdafiə etmədik, ona
görə də ədəbiyyat elitasında
özümüzə yer edə bilmədik. Onların bəziləri fikirləşirlər ki,
bir-birlərini müdafiə etsəydilər daha çox
uğura çatardılar. Amma mən elə hesab etmirəm...
Çünki yaradıcılıq fərdi hadisədir.
Dayandığın mövqe sənin əvəzinə
əsər yazmır. Sənin öz
yaşıdlarından, dostlarından ədəbiyyata impuls verənlər,
həqiqi istedadlar olsa, nə gözəl. Amma
süni nəfəslə kimisə "yoxdan var etmək"
bihudə zəhmətdir.
- İndiki ədəbi gənclər
rusdilli mühitdən uzaq düşüb, ingilisdilli mühitə
də tam adaptasiya olmayıblar. Bu
problem səni də düşündürürmü?
-
Vurğuladığın məqamda həqiqət payı
çoxdur. Amma indi "Allahdan buyruq
ağzıma quyruq" dövrü deyil. Özün
də müəllif kimi xarici ölkələrdə çap
olunmağa az-çox meyil göstərməlisən. Əks halda, Göyçək Fatma kimi "sənin
istedad başmağın"ın tayını tapıb sənə
gətirməyəcəklər. Ən
azından epistolyar səviyyədə dil bilgin olmalıdır
ki, hansısa ədəbi orqana, quruma məktub yaza, ordan gələn
məktubu oxuyub başa düşə biləsən.
İkinci bir məsələ də budur: o sovet dövründəki
kimi ədəbiyyat adamlarının çoxu gözləyir
ki, dövlət onun əsərlərini tərcümə eləsin,
yaysın və sair. Dövlət bu qədər
müəllifin hamısını tərcümə edə
bilməz axı.
- Bəlkə, biri çox gözəl
yazır, amma belə bacarığı yoxdur, belə
çıxır ki, o, kölgədə qalmalıdır?
- Əlbəttə, o cür yaradıcı insanlar da var
və onlara daha həvəsli, enerjili, dil-yol bilən ədiblər
yardım etsələr, yaxşı olar. Amma heç kəs
başqasını bir ömür öz ardınca
"sürüyüb apara" bilməz. Bəzən
ləyaqətini itirmədən də zəmanə
övladı olmağı bacarmaq lazımdır. Əks
halda, qoy mindiyi tale gəmisi hansı ədibi hara aparırsa,
aparsın...
- Necə fikirləşirsən,
istedadlı gənclərin Mədəniyyət Nazirliyi xətti
ilə Avropa, Amerikada gedib bir neçə il
təhsil alması daha məqsədəmüvafiq deyilmi? Belə
olsa, həm dil öyrənər, həm də
dünyagörüşləri formalaşar, vətənə
dünya insanı kimi qayıdarlar.
- Dövlət
qurumlarımız bu işləri görsə, ədəbi gəncləri
xarici ölkələrə göndərsə, elə bilirəm
çox böyük və real nəticələr əldə
oluna bilər. Amma burda seçim məsələsi
önəmlidir. Sovet dövründə
Moskvadakı Ədəbiyyat İnstitutuna göndərilənlərin
bəzilərinin acı təcrübələrini
unutmamalıyıq. Ora gedənlərin bəziləri
göstərdi ki, rus mədəniyyətindən əxz etdikləri
yeganə cəhət bir ömür gecə-gündüz araq
içmək vərdişi imiş. Hesab
edirəm ki, "araq içməyi" heç bizim ədəbi
mühitdə də "pis öyrətmirlər". Amma nə xoş ki, Əli Kərim örnəyi də
var.
- Mən iyirmi ildir ki, gənc
yazarların əsərlərini redaktə edir, yazıları
haqda rəy deyir, məqalələr yazıram. Amma onların
mühüm qismində bir nankorluq var. Səncə, bu çox
ciddi mənəvi qüsur nəylə bağlıdır?
- Bəzən
biz kiməsə etdiyimiz yaxşılığı unuda
bilmirik və beləcə, xeyirxahlıq etdiyimiz insandan
asılı vəziyyətə düşürük. Bəlkə, heç insanlardan çox da vəfa
ummayaq? İnsanların əksəri
bütün zamanlarda nankorluq edib, bu, təkcə ədəbiyyat
adamlarına aid mərəz deyil. Sənin bir məşhur
fikrin var: "Yalnız ölülər fikrini dəyişmir".
Nəzərə alsaq ki, gənclər
ölümdən daha uzaqdırlar, onda aqibətlərinə qədər
dəyişmələrini də normal
qarşılamalıyıq.
- Müasir gənclərin daha bir
problemi tələskənlikdir. Görürsən ki,
beş-altı şeir yazan kimi kitab buraxmaq, hətta xaricdə
çap olunmaq istəyirlər. Ən əsası, ədəbiyyata
İsveç masası kimi yanaşır, hər şeydən
bir az dadmağa çalışırlar.
Səncə, bu, zamanın tələbidir, yoxsa gənclərin
subyektiv yanaşması?
- Bu tələskənlik,
fikrimcə, müasir zamanla bağlıdır. İndi
zamanın sürətinə görə cavanlar daha tez yaşa
dolurlar. Və sanki hamı harasa tələsir.
Sənin dediyin məqamı, oxşar şikayətləri
rəssamlar, bəstəkarlar, idmançılardan da
eşitmişəm. Sürətli zamanda
insan da sürətlə unudulur. Ədəbiyyatçı
dostlardan biri bu yaxınlarda bir müddətlik Facebook
hesabını bağladı və sonra mənə dedi ki, elə
bilirəm məni daha heç kim
tanımır, hətta öz yaxınlarım belə. Yəni
insan bir ömürdə iki yerdə yaşayır: həm real
həyatda, həm də virtual aləmdə. Necə
ki iki yerdə işləyən adamın ömrü
qaçaqovda keçir, eləcə də, iki yerdə
yaşayan adamın. Ona görə də
bu cür düşünməyimiz zamanın tələbidir.
- İndi əksər qələm
adamları qələbəyə görə Qarabağdan
yazmağa başlayıblar. Biz
yazmalıyıq ki, qalib gələk, yoxsa qalib gələndən
sonra yazmalıyıq?
- Hesab
edirəm ki, qalib gələndən sonra daha çox
yazmalıyıq. Çünki bundan sonra
Qarabağ münaqişəsi bütün tərəfləri
ilə bizə daha aydın olacaq.
- Və sonucu sualım: Nə istəyirsən?
- Sonu
xeyirli olanı...
Söhbətləşdi:
Əsəd Cahangir
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 23
yanvar.- S.28.