Yazıçı ömrü: əzablar,
sevinclər
"Köhnə
kişilər" silsiləsindən
Ənvər Yusifoğlu (1914-1989) - "köhnə kişilər"dən daha biri haqqında söz açmaq istəyirəm. Əslində, XX əsr ədəbiyyatımızda onun
da müəyyən izləri var və
sağlığında Ənvər müəllimin nəsr əsərlərindən
və ayrı-ayrı görkəmli rəssamların
yaradıcılığından bəhs edən 10 kitabı
çapdan çıxmışdı. Onu
ədəbi ictimaiyyət və o dövrün oxucuları
yaxşı tanıyırdılar. O,
Yazıçılar İttifaqının və Rəssamlar
İttifaqının üzvü idi. Həyatı
təzadlar, məşəqqətlər içində
keçmişdi, sonralar ona edilən haqsızlıqlar aradan
qalxsa da, müsibətli günlərini unutmamışdı.
Amma mənim üçün o, çox
maraqlı bir insan idi, həm bir yazıçı, həm
Füzuli heyranı, həm də savadlı, geniş
dünyagörüşlü bir ziyalı kimi.
O,
1914-cü ilin 14 yanvarında dünyaya gəlmişdi. Atası Yusif Hüseyn oğlu Qasımov əslən
naxçıvanlı idi. İrəvan
gimnaziyasını bitirəndən sonra Azərbaycanın
müxtəlif rayonlarında poçt-teleqraf idarə işində
çalışırdı, Yevlaxda, Dilicanda, Şuşada,
Tiflisdə işləmişdi. Ənvər
Yusifoğlunun doğulduğu yer Yevlax oldu və
atasının müxtəlif şəhərlərdə
işləməyindən asılı olaraq o da bu şəhərlərdə
yaşamışdı.
Ənvər Yusifoğlunun bundan sonrakı tərcümeyi-halında
xoş günlər, illər, uğurlar oldu, amma itkilər
ölümlər, repressiya, sürgün illəri də
çox oldu və o xoşbəxt günlərin üstünə
kölgə saldı.
Onun ana tərəfdən qohumları tanınmış
bir nəslin nümayəndələri idi. Bir dayısı Azərbaycanın
görkəmli şairi, "Molla Nəsrəddin"
jurnalının qurucularından biri, Cəlil Məmmədquluzadənin
ən sadiq silahdaşı, hətta jurnalın müəyyən
illərdə Mirzə Cəlillə birgə redaktoru olmuş,
1916-cı ildə Bakıda tamaşaya qoyulan "Ölülər"
pyesində Şeyx Nəsrullah rolunun ilk ifaçısı
Əliqulu Qəmküsar idisə, o biri dayısı tanınmış
naşir və inqilabçı Rzaqulu Nəcəfovdu.
Heyif,
Əliqulu Qəmküsar az yaşadı,
daha doğrusu, qətlə yetirildi, 1919-cu ilin 14 martında,
Tiflisdə qaragüruhçular tərəfindən
öldürüldü. Heç şübhəsiz,
Ənvər Yusifoğlunun dünyagörüşünə,
bir insan kimi formalaşmasına dayılarının, Tiflis
mühitinin böyük təsiri olmuşdu. Sonralar -
Əliqulu Qəmküsarın qızı, Azərbaycanın
ilk qadın kinorejissoru Qəmər Salamzadə "Kiçik
pəncərədən görünən dünya" xatirələr
kitabında yazacaq ki: "Ənvərin görkəmli
yazıçı olacağına əmim Rzaqulu şübhə
etmirdi. Çünki ta uşaq vaxtlarından dəftər və
qələm əlindən düşməzdi: ailədə onu
"Ənvər Ülvi" deyə
çağırardıq".
Ənvər Yusifoğlunun ilk gənclik illəri Tiflisdə
keçib, o, burada pedaqoji texnikumu bitirib. Onda cəmi on beş yaşı vardı, elə ilk hekayəsi
- "Bir matrosun xatirələri" də Tiflisdə,
"Ədəbiyyat cəbhəsində" jurnalında dərc
edilir. 1932-ci ildə Gürcüstan Proletar
Yazıçılar İttifaqına üzv olur. O,
Tiflisdə "Yeni kənd" və Gəncədə
"Kirovabad bolşeviki" qəzetlərində də əməkdaşlıq
edir. Sonra - 1932-ci ildə Moskvaya, Kinematoqrafiya
İnstitutuna təhsil almağa gedir, amma ailə vəziyyətilə
əlaqədar təhsilini yarımçıq qoyur, bu dəfə
Bakıya gəlir.
Onda elə uşaqlıqdan təsviri sənətə, rəssamlığa
böyük şövq, həvəs vardı. Bir müddət
"Kommunist" qəzetində ədəbi işçi kimi
çalışdıqdan sonra, Ə.Yusifoğlu Azərbaycan
İncəsənət Muzeyində işə girir, Şərq
şöbəsinin müdiri vəzifəsində
çalışır. Bu illərdə o,
tənqidçi Orucəli Həsənov və sənətşünas
Rəfibəyovla birlikdə "Azərbaycan incəsənət
tarixi" oçerklər kitabını hazırlayırlar.
Bu kitab tamamlanmasa da, az tirajla
yayılır.
Amma bundan sonra, 1938-ci ildən başlayaraq bu xoşbəxt
günlərə qara kölgələr düşür.
Ənvər Yusifoğlunu - o zaman 24 yaşı təzəcə
tamam olmuş bu gənci həbs edirlər. 20 yanvar 1938-ci
ildə. İstintaq zamanı məlum olur
ki, guya Ənvər Yusif oğlu Qasımov əksinqilabi-millətçi,
üsyançı-terrorçu, təxribatçı-zərərli
təşkilatın üzvüdür. Guya
o - bu 24 yaşlı gənc Azərbaycan Respublikasını
SSRİ-dən silahlı üsyan yolu ilə ayırmaq və
Sovet hakimiyyətini devirməyi qarşısına məqsəd
qoymuşdur (Ə.Yusifoğlunun həbsi və repressiyası
ilə bağlı faktları filologiya elmləri doktoru Cəlal
Qasımovun və jurnalist İlqar Əhmədoğlunun
müxtəlif qəzetlərdə dərc etdirdikləri məqalələrdən
və Ə.Yusifoğlunun qızı Nərgiz xanımın
xatirələrindən əxz etmişəm-V.Y.) Niyə, nə səbəbə onu həbs
etmişdilər? Birincisi; Ənvər
Yusifoğlu müstəqil düşünən, daxilən
azad bir insan idi, ziyalı idi. Mütaliə
dairəsi geniş idi. Hakimiyyət
adamı deyildi. Kommunist diktaturasına belə
ziyalılar lazım deyildi və onları təmizləyirdilər.
İkincisi; konkret səbəb bu olmuşdu ki,
mollanəsrəddinçi şair - Əli Razi
Şamçızadə (o, artıq güllələnmişdi),
istintaqda Ənvər Yusifoğlunun adını çəkmişdi
və bu ifadədən yapışan kapitan Panov saxta bir
arayış düzəldib NKVD komissarı əvəzi
Borşova təsdiqlətmişdi. Birinci
istintaqda o, üzərinə atılan ittihamların əsassız
və böhtan olduğunu söyləyir. İkinci
istintaqda isə o, bu ittihamları təsdiqləyir... Yəqin fikirləşmişdi ki, yenə inad eləsə,
başqaları kimi onu da güllələyərlər.
Beləliklə, istintaq başa çatır və iş məhkəməyə
verilir. Məhkəmədə isə o, "Mən
özümü müqəssir hesab etmirəm!" - deyir. Beləliklə, gözlənilməz
bir hadisə baş verir və məhkəmə heç bir
şeyi ona sübut edə bilmədiyindən işi əlavə
istintaqa göndərir. 14 ay həbsdə
yatdıqdan sonra o, azad edilir.
Bu birinci həbs idi. Amma hələ
qarşıda daha dəhşətli günlər gözləyirdi
onu.
Birinci həbs zamanı bir məqamı xatırlatmaq istəyirik. Bacısı Sənubər
xanımın dediklərindən: "Birinci dəfə onu həbs
edəndə payıza yaxın Hüseyn Cavidlə bir kamerada
saxlayıblar. Təsadüfən Ənvər zümzümə
edirmiş, qonşu kameradan Hüseyn Cavidin səsi gəlib:
"Ay oğul, kimsən?" - Qardaşım deyib ki, Ənvər
Ülviyəm, Əliqulu Qəmküsarın bacısı
oğlu. Onu Cavidin yanına
köçürüblər və altı ay bir kamerada
olurlar". "Ədəbiyyat qəzeti"nin 10 aprel 2009-cu il sayında Ənvər
Yusifoğlunun H.Cavidlə bağlı "Unudulmaz xatirə"
adlı kiçik bir yazısı dərc edilib. Ənvər
müəllim yazırdı: "Cavid kimi şəxsiyyətlə
ata-oğul, həmfikir, həmsayə, ümdəsi-müəllimlə
şagird kimi keçən bu altı aylıq
görüşü sehrləyən mühüm bir cəhət
də vardı. Mən ona şagird kimi, oğul
kimi əbədi surətdə bağlanmışdım.
Ümdəsi oğul kimi"...
Həbsdən azad edildikdən sonra, o, yenə işinə
qayıdır.
Amma yaxşı bilirdi ki, gec-tez yenə gəlib
onu aparacaqlar. Elə də oldu. 1942-ci ildə Ənvər Yusifoğlunu yenidən həbs
edib sorğu-suala tuturlar. Bacısı Sənubər deyir
ki: "Gecə qapımız döyüldü. Ənvər bizdə qalırdı. Ənvəri apardılar. Bu andan
gərgin günlərimiz başladı. Ənvəri
xeyli istintaqda saxladılar. Görüş ala bilməsək
də, məlumat çatırdı ki, türmədə ermənilər
türklərə qan uddururlar, işgəncə verirlər...
SSRİ NKVD-si Ənvəri 5 il
Qazaxıstanın Kokçetav rayonuna sürgün etdi. Ad qoymuşdular ki, guya o, Sovet ordusunun
döyüşə bilmədiyini söyləyib, sovet
xalqının güc və birliyinə inanmayıb".
Xalq şairi Nəriman Həsənzadə Ənvər
Yusifoğlu ilə qonşu idi. O, yazıçının
"Yaşamaq həvəsi" kitabına yazdığı
müqəddimədə deyirdi: "Ənvər müəllim
bir sözün güdazına getmişdi, demişdi ki, mən
"Mayn Kampf"ı oxumuşam. Çörək
kəsdiyi qələm yoldaşı səhərisi gedib
"lazımi yerə" məlumat vermişdi ki, o, Hitlerin
kitabını oxuyub". Bacısı qızı
Xanım Məmmədova deyir ki: "Bir dəfə Abbas müəllimin
(Abbas Zamanov nəzərdə tutulur-V.Y.) özündən
eşitdim ki, dayım Yazıçılar İttifaqına gələn
zaman təsadüfən o dövrdə ziyalıların
üzünə duran bir adam dayımı
görüb, onunla görüşmək istəyib. Amma
dayım həmin adamın uzanan əlini rədd edib: "Mən
cəhənnəm, Müşfiqə, Cavidə
yazığın gəlmədimi?" - deyib
və o adamın gözünün içinə
tüpürüb. Heç bizə də bildirmədi
ki, o mərdimazar kimdir. Hər şeyi sirr
olaraq özü ilə apardı".
Beləliklə, Ənvər Yusifoğlu - "Sovet
hakimiyyətini yıxmaq istəyən" 28 yaşlı bu gənc
ömrünün ən gözəl çağlarını
sürgündə keçirməli olur. 1947-ci ildə,
o, sürgündən qayıdır, amma ona Bakıda
yaşamaq yasaq olunur, bu səbəbdən ucqar bir rayona - Balakənə
göndərilir. Ənvər Yusifoğlu
Katex kəndində, ağac emalı zavodunda fəhlə
işləyir.
Əlbəttə, Qazaxıstanda keçirdiyi soyuq,
şaxtalı sürgün illəri hara, Balakənin gözəl
təbiəti - meşələri, dağları,
çayları hara? Qətiyyətlə deyə bilərik ki,
Balakəndə keçirdiyi illər (1956-ci ildə, Bakıya
qayıdana qədər), Ənvər Yusifoğlunu bir
yazıçı kimi formalaşdırır. Ənvər müəllim təbiətlə
üz-üzə qalır, dağların, meşələrin,
çayların gözəlliyini canına sindirir, həm də
ekoloji nizamın pozulmasının şahidi olur və əlbəttə,
burada yaşayan insanların taleləri də onun gələcək
yazılarına mövzular, süjetlər bəxş edir.
Amma Balakəndə kimsə bilmirdi ki, əyninə fəhlə
paltarı geyən bu adam ziyalıdır,
vaxtilə yazı-pozu ilə məşğul olub.
1956-ci ildə, artıq bəraət qazandıqdan sonra
Ənvər Yusifoğlu Bakıya qayıdır. Qeyd edək
ki, o, Balakəndə yaşayanda ailə həyatı da
qurmuşdu.
Ənvər Yusifoğlunun həyatı,
yaşadığı sürgün illəri doğrudan da
acı təəssüf hissləri doğurur. Sürgündən
qayıdanda onun 33 yaşı vardı. Qalır daha 42 il. Burada Balakəndə
yaşadığı illəri də çıxsaq, Ənvər
Yusifoğlunun bir yazıçı kimi tanınmağı əllinci
illərin sonlarından başlayır. Onun həyatı
və yaradıcılığından söz açan müəlliflər
öz yazılarına "Sitəm", "Talesiz sənətkar"
və s. adlar seçirlər. Amma sitəmi, bu talesizliyi onun
bütün həyatına aid etmək olmaz, çünki
Balakəndən Bakıya qayıdandan sonra Ənvər
Yusifoğlunun taleyində işıqlı günlər
başlayır, o, hər şeyi yenidən başlayır, illər
boyu içində yatıb qalan yazıçılıq
istedadını ortaya qoyur, doğrudur, Nəriman Həsənzadənin
qeyd etdiyi kimi, canında bir qorxu qalsa da, danışanda ehtiyat
etsə də, gözəl hekayələr, povestlər
yazır, yazıçı və rəssam yoldaşları
haqqında məqalələrlə mətbuat səhifələrində
çıxış edirdi. Ona görə də
bu illərdə ona "Talesiz sənətkar" yox, öz
taleyini yazan sənətkar demək daha doğrudur.
1960, 1964 və 1966-cı illərdə onun eyni adda
"Hekayələr" adlı üç kitabı
işıq üzü görür. O, "klassik nəsr qanunu"na riayət edib, hekayə janrında qüvvəsini
sınayandan sonra povestə keçir, 1967-ci ildə "Cərrahlar"
povestini çap etdirir. Daha sonrakı illərdə
"Hamballar" (geniş variantı "Gənclik illərinə
səyahət"), "Alazan sahillərində",
"Dağlarda tonqal" povestlərini qələmə
alır, hekayə yaradıcılığını da davam
etdirir. Nəhayət, yetmişinci illərdə
"Düşmənimin düşməni" kimi gözəl
bir romanı ədəbi ictimaiyyətə təqdim edir.
Ənvər
müəllim səkkiz il "Ədəbiyyat və incəsənət"
qəzetində, on bir il də "Azərbaycan"
jurnalında əməkdaşlıq edir, 1976-cı ildən
ömrünün sonuna - 1989-cu ilə qədər fərdi
yaradıcılıqla məşğul olur, üç
kitabını nəşr etdirir, ara-sıra məqalələri
mətbuatda dərc olunur. Sözün əsl mənasında,
bir yazıçı ömrü yaşayır.
Ənvər Yusifoğlu keçən əsrin əllinci
illərinin sonlarında ədəbiyyata gələn bir nəslin
nümayəndəsidir. O, sürgün illəri yaşamasaydı,
qırxıncı illərdə, əllinci illərin əvvəllərində
də ədəbiyyata gələ bilərdi. Çünki
otuzuncu illərdə "Ənvər Ülvi" təxəllüsü
ilə bir çox yazılarla mətbuatda
çıxış etmişdi. Amma tale
onu bir insan kimi ağır sınaqlardan keçirəndən
sonra yazıçı taleyi ilə üz-üzə qoydu və
Ənvər Yusifoğlu bu sınaqdan da uğurla
çıxdı.
Sağlığında onun on kitabı işıq
üzü görüb. Bu kitabların biri istedadlı Azərbaycan
rəssamı Maral Rəhmanzadəyə həsr edilib. Ənvər Yusifoğlunun rəssamlıq sənətinə
bələdliyi bu kitabda açıq-aşkar nəzərə
çarpır.
Onu bir
yazıçı kimi səciyyələndirməyə,
özünəməxsus fərdi üslubunu, dəst-xəttini
müəyyənləşdirəndə, ilk növbədə,
həyatı duyan və yazılarını real müşahidələr
əsasında qələmə alan bir
yazıçı ilə üzləşirik. Ənvər
Yusifoğlu yaşadığı dövrün həqiqətlərini
qələmə alırdı. Biz onu nə
sağlığında, nə də indi qınaya bilmərik
ki, niyə yaşadığı, sürgündə olduğu
illərdən, acı taleyindən, NKVD-nin, Sistem
jandarmalarının ona çəkdirdiyi zülmlərdən
söz açmayıb. O, bunları yaza bilərdi (lap
çap etdirməsəydi də), amma yazmadı. Gülhüseyn Hüseynoğlu da yazmadı. Əkrəm Cəfər də yazmadı.
Görünür, burada nəsə bir sirr var... Sürgündə keçirdikləri əzablı,
işgəncəli həyatmı, qorxumu, vahimə hissimi... demək
çətindir.
"Həyat həqiqəti" deyəndə biz 50-80-ci
illərin Azərbaycan gerçəkliyini nəzərdə
tuturuq. Ə.Yusifoğlunun yalnız bir əsəri -
"Hamballar" povesti iyirminci illərin hadisələrindən
söz açır, qalan əsərlərinin hamısı
onun bir yazıçı kimi yaşadığı illərin
mənəvi ab-havasını əks etdirir.
Ənvər Yusifoğlu nədən yazır-yazsın,
onu İnsan və onun taleyi düşündürürdü. Onun hekayələrində də
("Yaşamaq həvəsi", "Gəlsin, gəlməsin",
"Xamlamış cığırlar", "Üç
oğul, üç ana, bir nənə",
"Yaşasın insan", "Gecə
qardaşları", "Dəniz, baba və nəvə",
"Atalar və oğullar" və s.), "Cərrahlar"
povestində də biz bunun əyani şahidi ola bilərik. Başlıcası, Ənvər Yusifoğlu insanda
insanilik axtarırdı, təmizliyi, mənəvi
saflığı təbliğ edirdi. Onun qəhrəmanları
sadə insanlar idi və Ə.Yusifoğlu hekayələrində
təsvir etdiyi qəhrəmanları əsasən istehsalatdan,
fəhlə həyatından, ya da kənd təsərrüfatının
müxtəlif sahələrindən seçirdi, amma
yazıçını bu adamların əməkçi fəaliyyəti
deyil, mənəvi dünyası maraqlandırırdı.
Azərbaycan nəsrində ən çətin həkimlik
peşəsi olan cərrahların həyatından yazılan
ilk povestin müəllifi də Ənvər Yusifoğludur və
bu povestdə həkimlərin gərgin, ağır, amma şərəfli
peşəsi ilə yanaşı, onların daxili aləmi, mənəvi
dünyası, bir insan kimi hiss və duyğuları da öz əksini
tapmışdır.
Ənvər Yusifoğlunun iki sanballı povestindən də
söz açmağı lazım bilirik. Çünki
bu povestlərdə onun bir yazıçı kimi özünəməxsusluğu,
həyatı müşahidə qabiliyyəti, obrazları
gerçəkliyə uyğun təsvir etmək prinsipi,
onların daxili aləmini, psixologiyasını bədii tədqiq
obyektinə çevirmək məharəti özünü
büruzə verir. Bu povestlərin biri
"Hamballar", digəri "Alazan sahillərində"dir.
"Hamballar" povestində 1922-ci ildə baş verən bir
əhvalat qələmə alınır. Müəllif
keçən əsrin iyirminci illərinin Bakısını
elə təsvir edir ki, doğrudan da, onun müşahidələrinin
reallığına heç bir şübhə eləmirsən.
"Alazan sahillərində" povestində də
müəllifin həyatı, insanları, təbiəti dərindən
müşahidə etməsi diqqəti cəlb edir. Müəllif povestdə
Salam-Səhər sevgisini çox zərif, incə boyalarla rəsm
etmişdir, - desək, heç də yanılmarıq. Burada təbiətlə insan vəhdətdə
götürülür, ekoloji problem müəllif məramını
ifadə edən bir vasitəyə çevrilir.
Ənvər
Yusifoğlunu bir yazıçı kimi şöhrətləndirən
əsər isə "Düşmənimin düşməni"
romanıdır və qətiyyətlə deyə bilərik
ki, bu əsər son əlli-altmış ildə yaranan Azərbaycan
romanları içərisində ilk iyirmiliyə düşən
romanlardan biridir. Bu fikrimiz havadan asılı
qalmasın deyə, aşağıdakı mülahizərimizi
oxucuların nəzərinə çatdıraq.
"Düşmənimin düşməni" romanı
janrın tələblərinə, daha doğrusu, onun
estetikasına və poetikasına uyğun şəkildə qələmə
alınmışdır. XX əsr Azərbaycan romanının bir çox
komponentləri bu əsərdə öz əksini
tapmışdır: problematika zənginliyi, insan-cəmiyyət-təbiət
üçbucağının romanda bədii inikası,
dolğun xarakterlər, süjet şaxəliliyi - kompozisiya
dürüstlüyü, təsvirlərin və detalların dəqiqliyi...
və bütün bunları özündə əks etdirən
romançı texnikası, mədəniyyəti.
Yazıçının təsvir etdiyi aləmə,
insanlara dərindən bələdliyi. "Dərindən"
sözünü təsadüfi işlətmirik. Ənvər Yusifoğlu "Düşmənimin
düşməni"ndə insan və təbiət problemini
başlıca problem kimi romanın əsasına
çevirmiş, necə deyərlər, binanın əsas
sütununa hörmüşdür.
Romanda Azərbaycan meşəsi bütün gözəlliyi
və həm də ağrıları və yaraları ilə
gözlərimiz qarşısında canlandırılır. Ənvər
Yusifoğlunun on ilə yaxın meşəçi olması, təbiəti
dərindən duyması, hər otun, gülün,
çiçəyin, heyvanların, quşların
"dilini" bilməsi romanın bəddi-estetik
sanbalını xeyli artırmışdır.
"Düşmənimin düşməni" təkcə
meşələrin, ümumən təbiətin ekoloji
sisteminin pozulmasını deyil, həm də bu proseslərin
insanla da həmahəng getməsini təsvir edir, yəni, təbiətdə
hansı proseslər gedirsə, insanda da o proseslər öz əksini
tapır. Təbiətdə
qırılan meşələrdir, yox olan meşə sahələridir,
dağıdılan quş və heyvan yuvalarıdır, ceyran
sürüləridir, insanlarda isə bu proses mənəviyyatın
pozulması, çat verməsi, şərin,
yamanlığın insan qəlbində yuva qurması şəklində
cərəyan edir.
"Düşmənimin düşməni" Azərbaycan
romanının iki tipini özündə əks etdirmək
baxımından da maraq doğurur. Bu əsərdə
hadisəçiliklə psixoloji qat iç-içədir, biri
o birisini tamamlayır. Romanın qəhrəmanları:
Uğurlu, Müslüm müəllim həm baş verən,
bir-birini sürətlə əvəz edən hadisələrin
əhatəsindədirlər, həm də psixoloji durumu ilə
diqqət çəkirlər.
...Bir
sözlə, "Düşmənimin düşməni"
yetmişinci illərdə Azərbaycan təbiətinə,
xüsusilə, meşələrə edilən qəsdlərin
bədii ədəbiyyatda harayı, fəryadı kimi səslənirdi.
İnsan və Təbiət paraleli, onların
qarşılıqlı əlaqəsi, vəhdəti... Romanda bu məsələlər bədii şəkildə
öz əksini tapırdı və deyək ki, indi də, təbiətə
daha dəhşətli qəsdlər müqabilində öz
aktuallığını itirmir.
Mən Ənvər Yusifoğlu ilə bircə dəfə,
onun evində görüşmüşəm. Onun Füzuli heyranı və
bilicisi olduğunu da iki saatlıq söhbətimizdə hiss
etdim. Füzulinin "Leyli və Məcnun"
poemasının çox hissəsini əzbər bilirdi, mənim
üçün bəzi misraları xırdalayırdı.
"Azərbaycan" jurnalında Füzuli
yaradıcılığından söz açan
"İdrakın şöləsi" məqaləsini
çap etdirmiş və bəzi füzulişünasları
da heyrətə gətirmişdi.
...Bu
yazıda mən XX əsr Azərbaycan nəsrində
özünəməxsus yeri olan bir yazıçının
ömür yolundan söz açdım. Bir insan
kimi XX əsrin repressiya burulğanına düşən, amma
mənəvi təmizliyini, saflığını itirməyən,
ən başlıcası isə xalqını sevən bir
yazıçını sizlərə tanıtdırdım.
Vaqif YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 30 yanvar.- S.26-27.