Dərinlik strukturlarına doğru
Elçinin "Şanapipik"
hekayəsindəki Şeyx
Hüsaməddin Ağa kimdir?
Çağdaş
ədəbiyyatımızı carilik müstəvisində dəyərləndirəndə
hekayə janrının daha dinamik olduğunu
görürük. Söhbət
stixiyanın meydana çıxardığı nümunələrdən
deyil, ədəbi gücü, mündəricəsi, enerjisi
olan dünya miqyaslı mətnlərdən gedir. Belə mətnlər
isə hər deyəndə yazılmır. Xalq
yazıçısı Elçinin ilk dəfə "Ədəbiyyat
qəzeti"nin oxucularına təqdim olunan
"Şanapipik" hekayəsində poetik tendensiya, janr təcrübəsi,
dünya əhatəsi və bura varmaq səriştəsi
öz sözünü deyir. Əlbəttə, bu yerdə
kürsü tənqidçilərin olmalıdır. Ədəbi-bədii
prosesi çağdaş sənət kontekstində analiz etmək,
fikir həyatımızın, estetik-yaradıcı səviyyəmizin
hansı qatda olduğunu bilmək üçün buna ehtiyac
var...
Hekayədə
diqqətimi Şeyx Hüsaməddin Ağa obrazı dərhal cəlb elədi. Mənşəyi
maraq doğurdu. Gördüm ki, tək yaşayır.
Keçmişi də mifdir. Yaşı da, bura hardan gəldiyi
də bəlli deyil. Hekayədə Şeyxin bioqrafiyası ilə
bağlı yalnız bir fərziyyə xatırlanır: onu bu
yerlərə mələklər gətirib. Abdurrauf Fitrətin
Şeytanını xatırladım. O da ağıllı və
zəki bir varlıq idi. Onu da yer üzünə yola salan mələklər
olmuşdu.
Bildim ki,
Şeyx Hüsaməddin Ağa irreal obrazdır. Hərəkətlərində,
yerişində də bir mələk plastikası var:
"Şeyx elə yüngül, elə səssiz yeriyirdi ki,
elə bil, ayağı heç yerə dəymirdi, elə bil,
ahəstə uça-uça addımlayırdı". Lap
Cavidin İblisi kimi: "Bir şəhpər açıb da
nagəhani, /Bən teyy edərim bütün cihanı".
Elçinə
görə Şeyx kimdir bilmirəm, amma mən onun daha
çox iblis metaforasını təmsil etdiyinə inandım.
O, ədəbiyyat və təsəvvüf tarixindəki
İblislərə də oxşamır. Geylaninin Hermafroditə
bənzəyən, çənəsi uzun və qara
qıllarla tutulu İblisindən fərqli olaraq, Elçin
Şeyx Hüsaməddinin portretini fərqli estetikada təqdim
edir: Onun "ağ-gümüşü saçları səliqə
ilə çiyninə tökülmüş, qısa
saqqalı ağappaq ağarmış, uzun-uzun illər boyu
işığını itirməmiş iri və dibdən
baxan göy gözləri həmişə hamının
üzünə gülümsəyən, hündür boylu,
ancaq çox zərif qamətli, saqqalı kimi ağappaq
libası da həmişə səliqə-sahmanlı"dır.
Belə bir zahiri görkəmlə onu sufi mürşidləri
silsiləsində görmək yetərli olardı, amma
süjet elə davam edir ki, Şeyx Hüsaməddinin obrazı
İblis nöqtəsinə fokuslanır.
Şeyx
Hüsaməddin Ağa danışmağı
xoşlamır... elə "Şanapipik" hekayəsinin məziyyətlərindən
biri də budur. Elçin Şeyxi danışdırmadan,
dialoqa çəkmədən onun sükutunu, təbəssümünü
mediuma çevirə bilib. Məkan da, Zaman da irrealdır və
mətnin magik cazibəsi Zamanı da, Məkanı da
sakrallaşdırır. Dövriyyədə olan obrazları,
arxetipləri bir süjetin məxrəcinə gətirir.
Behişt dağı da, Şəlalə də, Qovuşaq da,
Şeyx Hüsaməddin də, Qızılgül də
metafizik simvola çevrilir. Belə bir dünyada Şeyx
Hüsaməddin hamıya öz sükutu ilə, hamı da
bir-birinə Şeyx Hüsaməddinin sükutu ilə intiqal
edir. Amma o sükut nədir? Hər nədirsə, bu sükutu
və hüzurlu halı ilə Şeyx Hüsaməddin
hamıya sirayət edib: "onunla insanlar arasında elə bir
münasibət vardı ki, elə bil, o, bu insanların
hamısının hüzur sahibi olan ulu
babasıdır...".
Şəlalədə
çimən qızların (Elçin Mərcanlı
çayında üzən Qızılgülü huri kimi təsvir
etmirmi?) Şeyx Hüsaməddinin gəldiyini görüncə
qaçıb gizlənməsi, təkcə
Qızılgülün gecikməsi, "- Ya Allah! - dedi. - Elə
et ki, Lütfikar məni bu cür görməsin!..", - deyə
dua etməsi və şanapipiyə çevrilməsi qəribədir
ki, mənim yadıma şanapipik əfsanəsini, yaxud əfsanənin
motivlərində yazılmış mətnləri deyil, Dədə
Qorqudun kitabındakı Basatın Təpəgözü
öldürdüyünü bəyan edən boyda
çobanı görüncə çimdikləri pınardan
qanad-qanada uçub gizlənən pəriləri və o
qatardan Çobanın qucağına düşən pərini
saldı... Çobandan hamilə qalmışdı... Demon ədəbiyyatda
bəzən çoban qismində təzahür edir. Əlbəttə,
Dədə Qorquddakı Qonur qoca Sarı çoban demon deyil,
amma çobanın pəri qızından olan oğlu Təpəgözü
demonik varlıq adlandırmaq mümkündür. Saramaqounun
İblisi çoban qiyafətindədir. Cavidin Şərqdə
abid, Qərbdə rahib olan İblisi də bəzən
çoban olur... Uzun pınar Mərcanlı
çayını, Mərcanlı çayında çimən
qızlar Uzun pınarda çimən pəriləri
yansıtdığı üçün təxəyyülün
sınırları bizi bu sirli, sakral məkanlar və adlar
kontekstində gəzişmələrə
çıxarır.
Qızılgül
Şanapipiyə çevrildi ki, Şeyx onu üryan görməsin.
Görsəydi, Şeyx Sarı çobana çevrilərdimi,
bilmirəm... Amma onun "iri və dibdən baxan göy
gözləri" mefistofelanədir. Burda istər-istəməz
Bodlerin "İblisə dualar"ındakı misraları
xatırladım: "dərinlikləri görən kəskin
gözlərin bilir.../ Ölüm adlı o əski və
güclü sevgilindən / Ümidi - çılğın
qızı sən doğurdacaqsan, sən!".
Nəfəsindən
də, üst-başından da qızılgül ətri gələn
Qızılgülün Şanapipiyə çevrilməsi
obrazı da, fikrin fəzasını da fərqli məcraya,
daha çox irfani dərinliyə, indiki halda Hz.
Süleymanın pritçasındakı Hüdhüd
quşuna yönəldir. Hüdhüd Süleymanın xəbər
gətirəni idi. Hekayədə Şanapipiyə
çevrilmiş Qızılgülün dəli olmuş
anası Qovuşaq bağında dolanır və "tez-tez qəşəng
taclı bir şanapipik uçub, onun qarşısında yerə
qonurdu, ora-bura vurnuxurdu, onun dalınca gəlirdi və elə
bil, nəsə demək, nədənsə agah etmək istəyirdi".
Elçinin
bu hekayəsi sufi mətnidir. Mən bilərəkdən neosufi
mətn demirəm. Elçin də elə klassik sufizmdəki mətnlər
kimi - Fəridəddin Əttarın, Gülşəhrinin mətnləri
kimi bir mətn yaradıb.
Qızılgülün
teoloji təfsirində Peyğəmbər izləri var.
Qızlıgülün nəfəsindən,
üst-başından qızılgül ətrinin gəlməsi
peyğəmbərliyə bağlı bir haldır.
Qızılgül nəfəsli, başqa sözlə,
Peyğəmbər nəfəsli Qızılgül Şeyx
Hüsaməddindən qaçır...
Diqqətimi
bir də Şeyx Hüsaməddin Ağanın üzündə
iki dəfə görünən təbəssüm cəlb
etdi. İblis metaforasını yansıdırsa, niyə təbəssüm
etsin ki? Özü də hansı məqamda: "Şeyx nəzərini
Qızılgülün anasının donub qalmış
gözlərinə zillədi və bir an, ancaq bircə an
Şeyxin ağappaq narın saqqallı zərif sifətinə
bir təbəssüm qondu, qonan kimi də yox oldu... Və
Şeyx Hüsaməddin Ağa Lütfikar bu dəfə
dayanmayıb, yoluna davam edərək, Qovuşaq bağına
girəndə də bir anlıq dodağı qaçdı,
sonra həmin təbəssüm yenə onun zərif sifətinə
qondu və Şeyx Hüsaməddin Ağa o xəfif təbəssümlə
məsum-məsum gülümsəyərək saqqalına
sığal çəkib, bağın dərinlərində
gözdən itdi". Əbdülqadir Geylaninin "Fütuhul
Ğayb" ("Gizlidən səslər") əsərinin
"Şeytanla bir söhbət" bölümündə
İblislə bağlı belə bir fraza var: "İblis
utancaq bir təbəssümlə mənə baxdı".
Şeyx
Hüsaməddin Ağa kimdir? Hadisələr Behişt
dağının qarşısında baş verirsə,
Elçin məkanı Behişt dağının, Şəlalənin
hüzuruna, Qovuşaq bağına köçürməklə
mətnə mistik bir cazibə, sehr aşılayırsa,
Qovuşaq adlanan yer də, Şəlalə də, Behişt
dağı da, Qızılgül də, hətta Hüsaməddin
adının qılınc mənasını verən
kökü də (Hüsam) rəmzdirsə, hekayədəki məkan
o dünya ilə bu dünyanın qovuşağıdırsa,
təbiət bu qədər sakraldırsa, Məkan da, Zaman da
metafizikdirsə, hər şey varlığın ötəsindədirsə,
Şeyx Hüsaməddin Ağanın hekayədə hansı
missiyanı daşıdığını bilməyə nə
var... Özü də bir halda ki, Şeyx barədə
yuxarıda da dediyim kimi, yalnız bir bioqrafik məlumat var:
"Şeyxi bu yerlərə mələklər gətirib".
Eden
bağından qovulan İblis indi də Qovuşaq
bağındadır. Özü də Behişt
dağının önündə...
28 yanvar
2021
Azər TURAN
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 30
yanvar.- S.3.