Məzmunlu möhürlər
Novella
Tariyel Azərtürkə
Kafedra müdiri, əzazil Əhməd ilk mühazirəsində, yəni bəri başdan tələbələrə elan edirdi: "İmtahanda məndən beşi yuxunuzda görərsiz," - bu, onun tələbələri psixoloji sındırma siyasətində ilk atdığı addım olurdu. Arada qənimət bilib dərs demədiyi qrupların imtahanlarına da özünü soxuşdururdu ki, iki-üç tələbəni ağladıb axırda xırıltılı səsiylə nərildəsin: "A bala, ağlamaxla iş düzəlməz! Yühsəh qiymət almaq istəyən başqa cür hazırlaşmalıdı" və heç kim bilmirdi, "başqa cür hazırlaşmaq" necə olur. Biletdəkilərin hamısına normal cavab verib əlavə suallarda ilişən tələbə üç qiymətiylə təbii ki, razılaşmırdı. Onda əzazil başqa psixoloji sındırma taktikasına əl atırdı: "Sənin cavabın üçlük deyil! Bundan artığını istəməyə heç haqqın yoxdu. Ona görə get Allahına şükür elə, a bala". ("A bala"yla guya tələbənin könlünü alırdı.) Tələbə biletdəkilərə, əlavə beş-altı suala əla cavab verəndə, güc-bəlayla dörd alırdı və birinci kursdan qırmızı diplom almağı qarşılarına məqsəd qoyan bəzi əlaçılar belə, üç almadıqlarına görə Allaha şükür edirdilər. Əzazilin dekan, prorektor vecinə deyildi, rektor, ya da çoox yüksək səviyyədə tapşırıqla ondan "yühsəh" qiymət almaq mümkün olurdu. Düzü, kiminsə ondan öz gücünə beş aldığını eşitməmişdik. Şikayətə gedən tələbələrə dekan deyirdi: "Belədi də", yəni, ona sözü keçmir.
Üçüncü kursun son semestrində oxuyurdum, qiymətlərimin əksəriyyəti beşiydi, universiteti yetmiş beş faiz beşlə bitirsəm, sonda qırmızı diplom alacaqdım. Əzazilin bir semestr bizə mühazirələr oxuduğu "Dünya iqtisadiyyatı" fənnindən imtahana yaxşı hazırlaşmışdım deyə, dörd qiymətini yaxın buraxmırdım, - ancaq beş. Ona görə tək ümid qalırdı yüksək səviyyədə tapşırılmaya. Bu işdə dövlət qəzetlərindən birində müxbir işləyən, ali məktəblərə az-çox çıxışı olan atam mənə kömək edə bilərdi. Atama xahişimi deyəndə, bir az fikirləşib könülsüz dilləndi: "Ağlıma ancaq Valeh gəlir, danışaram, görüm neyniyə bilərik. Onu tanıyırsan, dillidi, bacarıqlıdı, olub ki, heç nəsiz belə işləri yoluna qoyub. Düzdü, sənin məllimin iqtisadçıdı, üstəlik, deyirsən ki, alçaq adamdı. Amma elə bilirəm, Valeh sözarası Qorkidə oxumağını, orda məşhur adamlarla oturub-durduğunu desə, bəlkə, bir şey alınar".
Valeh əmiylə atam uzun illərin dostlarıydı. Keçən əsrin altmışlarında Moskvada Qorki adına Ədəbiyyat İnstitutunda oxumuş Valeh əmi tərcümə şirkətində işləyirdi, arada bizim yazıçıların əsərlərini rus dilinə tərcümə edib əlavə pul qazanırdı.
İki gün sonra axşam evə gələn atamın sifətindəki parıltını görəndə, "Urra!" qışqırıb uşaq kimi iki dəfə yerimdə hoppandım. "Tələsmə görək hələ" deyən atam qəfil qəhqəhəylə gülməyə başladı. Vəssalam, əvvəlcədən beşim hazır idi. Tapşırılmağım öz yerində, deyəsən, misilsiz yumor hissi olan Valeh əmi Əhməd müəllimi güldürüb kefini açmışdı. Tənəffüslərdə filtrsiz Prima çəkə-çəkə, - onsuz da əti-qanı acı olan bu adamı tütünün sərt qoxusu daha da acı edirdi, - dəhlizdə o baş-bu başa gedən əzazilin daima zəhmli-zəhrimar sifətini gülən təsəvvürümə gətirəndə, atam başladı danışmağa.
Bunlar saat beşdə yollanır universitetə. Katibəsi
deyir ki, Əhməd müəllim otağından
çıxıb, atamın "Bəs nə vaxt gələcək?"
sualına soyuq tonda "Bilmirəm" cavabı verir. Katibə otaqda ayaqüstə əzazili gözləməyə
başlayan atamgilə oturmağı təklif etməyəndə,
ona tərs-tərs baxan Valeh əmi hikkəylə stullardan
birini çəkib oturur, atama başıyla işarə edir
ki, sən də otur. Sonra Valeh əmi soruşur, Əhməd
müəllim harda ola bilər, qız
gözlərini hansısa moda jurnalından çəkmədən
"Bilmirəm" mızıldanır. Bir
saatdan çox vaxt keçir, atamgil öz aralarında gah
söhbət edirlər, gah da mövzu qəhətə
çıxır deyə, susurlar, darıxırlar. Katibə arada durub özünə çay
süzür, rəfiqəsinə zəng edib bir xeyli rus dilində
danışır. Bu, onsuz da əsəbi olan
türkçü atamla, türkçülükdə ondan
geri qalmayan Valeh əmini az qala hövsələdən
çıxarır, atam baxışıyla işarə edir
ki, biz bura mübahisə etməyə yox, iş düzəltməyə
gəlmişik.
Darıxmaq, hövsələsizlik pik həddinə
çatanda, Valeh əmi qəfil ayağa durur, atama "Bir dəyqə
gözlə, gəlirəm" deyib otaqdan çıxır. Atamın ancaq
tualet ağlına gəlir. Hardasa on dəqiqədən
sonra qayıdan Valeh əmi katibəyə deyir ki, xanım,
Əhməd müəllimi aşağıda gördüm,
dedi, təcili elmi işlər üzrə prorektor Nazim müəllimin
yanına düşəsiz, kafedrayla bağlı sənədlər
verəcəklər sizə. Katibə
çaşqın halda "Doğrudan?"
yazılmış baxışlarını Valeh əmiyə
zilləyir. Atamın dostu bu baxışları oxuyub
inamla deyir: "Hə, hə, dedi tez gələsiz yanına".
Katibə ayağa durub tez donunun ətəklərini
düzəldir, əl güzgüsündə özünə
baxıb saçlarına, qaşlarına əl gəzdirir,
işgüzar ədasıyla dikdabanlarını
taqqıldada-taqqıldada otaqdan çıxır. Atamsa əsəbi-əsəbi Əhməd müəllimin
var-yoxunu söyüb deyir, bu alçaq katibəsini sənəd
işinə görə çağırıbsa, biz ən
azı yarım saat da burdayıq. Valeh əmi
heç nə demədən əzazilin otağının
qapısını açıb içəri girir. "Neyniyirsən?" deyən atam Valeh əminin
arxasınca otağa girir. Parketin bərq
vuran sarı parıltısından, divarlardan gələn rəng
qoxusundan otağın təzəcə təmir olunduğu
bilinirmiş. Valeh əmi beş-altı addım geri
çəkilib qəfil yerindən götürülür,
divara yaxınlaşıb əyilir, iki əlini döşəməyə
dayaq kimi qoyub yuxarı qalxaraq ayaqqabılarıyla ağ divara iki məzmunlu möhür vurur. ("Məzmunlu möhür"ü də
özü deyibmiş atama), ardınca ayaqları divara
bitişik, əlləri döşəmədə iki dəfə
"jim" edir. Atam qəşş edib o
qədər gülür ki, qarnı ağrıyır. "Təsəvvür elə, - atam gülə-gülə
mənə danışırdı, - ayaqüstə durandan
sonra divardakı ayaqqabı izlərinə baxıb mənə
deyir, diqqətlə bax, soldakı möhür balığa
oxşayır. Qolundan tutub dartıram, deyirəm, a kişi, nə balıq, təcili əkilmək
lazımdı, indi katibəsi gələcək, biabır
olacayıq. Nə isə, bunu otaqdan güc-bəlayla
çıxartmışan, iki daşın arasında
qayıdasan ki, Saratovda əsgərlikdə olanda, ayaqlarım
göydə beş dəfə jim eliyirdim,
indi güclə iki dəfə alındı. Çıxanda
sənin o məlliminin otağının qapısını
örtdüm ki, qız gələndə divardakı
biabırçılığı görməsin".
Atamın dediyinə görə, dəhlizdə onları
heç kim görməyibmiş. Hə, onu deyim, o vaxt çöldə, idarələrdə
kameralar yox idi.
O imtahan
bir həftə sonra olacaqdı, səhərisi saat doqquza on beş dəqiqə qalmış
özümü çatdırdım universitetə. Saat
doqquzda katibə, on beş dəqiqə
sonra Əhməd gəldi. Tez kafedranın
qapısına yaxınlaşıb içərini dinşədim.
İki dəqiqə keçməmişdi
içəridən əzazilin bağırtısı,
ardınca dikdabanların tak-tuk səsləri gəldi. Başa düşdüm ki, dünən atamgil hadisə
yerindən qaçandan sonra bunlar o otağa ayaq
basmayıbmış. Əzazilin hirslənməyini,
atamgilə qarşı yekəxanalıq etmiş katibənin
sifətindəki təlaşı görməkçün
qapını açıb içəri girdim. Əhməd
hirslə mənə dedi: "Nədi, a bala?" - "Üzr istiyirəm, imtahan məsləhət
saatı nə vaxt olacaq?" - tez
ağlımda tutduğumu dedim. "Nə məsləhət
saatı? - sifətini turşutdu. - Mənə
indi məsləhət verən... Eeh, sən nə
hayda, mən nə hayda". Həyəcandan pambıq rəngi
almış katibəyə üzünü tutdu: "Koruydun,
ay qız? Hara baxırdın?!" - "Siz olmayanda, iki kişi gəlmişdi bura, sizi
gözlüyürdülər. Sonra ağbaş olanı
çıxdı otaqdan, qayıdanda mənə dedi ki..."
- ağlamsınan katibə kəkələyə-kəkələyə
cavab verdi. "Ay qız, nə
ağbaş?! Ağbaş kimdi?!"
- "Adını soruşmadım, Əhməd
müəllim, icazə verin təzdən," - udqundu.
Əsəbdən sifəti gərilib qırmızı rəng
almış əzazil əlini yelləyib üzünü mənə
tutdu: "Bəri gəl görüm... Bura bax hələ,"
- səbirsizliklə görmək istədiyim möhürləri
göstərdi. Soldakı doğrudan,
balığa oxşayırdı. Güclə
özümü gülməkdən saxladım,
başımı bulayıb "məzəmmət" tonuna
keçdim: "Bunu hansı tərbiyəsiz eliyib? Öz də təzəcə remont olunmuş otaqda".
- "Sən də deyirsən məsləhət
saatı", - deyindi. - Mən bir şeyi başa
düşmürəm, ayaqqabılarını
çıxardıb p...nu ora sürtmək bu
alçağın hardan ağlına gəlib? Ən əsası,
bu adam kimdi? Nəyin
qisasını alır məndən? Yaxşı,
de görüm, bunu eliyəni tapsam neyniyim?" Onun aciz tonda bu sualı verməyi mənə qəribə
gəldi. "Polis
çağırın," - cavab verdim. "Nə
polis? - hirslə mənə baxdı.
- Onun cəzasını şəxsən özüm verəcəm,
- əliylə sinəsinə vurdu. - Gətirəcəm
bura, qulağından tutub deyəcəm yala bunu".
"Yuxunda," - buna ürəyimdə gülsəm də,
imtahandan heç olmasa, dörd almaqçün
yaltaqlığa əl atdım: "Yox, demək istədim ki,
siz bu adamı tapıb cəzalandırın, polis də öz
işini görsün, qoy ikiqat cəzasını
alsın". - "Allah bilir, polis nə vaxt bu
yaramazı tapacaq. Onu indi, bu dəyqə
tapmaq lazımdı, başa düşürsən?"
Razılıq əlaməti kimi başımı tərpədib
az qala yalvarışla dedim: "Əhməd
məllim, sizə qətiyyən əsəbiləşmək
olmaz, - bilirdim şəkəri var. - Ürəkdən deyirəm,
sizə necə kömək eliyə bilərəm?" Ürəyimdə
isə "Ay əzazil, dörd istiyirəm səndən,
dörd," - dedim. "Kömək? - bir anlıq fikrə getdi. - Sağ ol. Get
imtahanına hazırlaş. Özüm bu işə
əncam çəkəcəm". Mən otaqdan
çıxanda, əzazil yenə başladı katibəyə
ağzına gələni deməyə: "Sən keysən!
Tupoysan! Gələn adamlardan soruşmursan kimdi,
nəçidi. Ağbaş belə gəldi, qarabaş
belə getdi..."
Lap sonralar eşitdim fakültədə daxili təhqiqat-fason
bir komissiya yaradıblar, o da səbəbkarları tapa bilməmişdi. Məsələdən xəbər
tutan baməzə rektorumuz qımışa-qımışa
öz köməkçisinə tapşırmışdı:
"Ayaqqabı izlərinin şəklini çək, mənə
gətir, bizim rayonun polis idarəsinə yollayacam". Köməkçisi
məruzə edəndə ki, artıq xadimə izləri yuyub
silib, rektor gülüb demişdi: "Neyniyək indi? Avçarka gətizdirək canini tapsın? Əsas divardakı izlərdi, onlar yoxdusa, polis avtomatik
qüvvədən düşür".
Nəhayət, imtahan günü gəlib çatdı. Mən
auditoriyaya girəndə, yeganə əlaçımız,
sinifqomumuz Jaləylə əzazil qırğına
çıxmışdılar. Beş almaq
istəyən Jalə heç cürə üçə
razı olmurdu, deyirdi, məni kəsin, gələn semestr bir də
imtahan verəcəm. Əhməd "Ay qız, sən
doğurdan inanırsan ki, məndən nə vaxtsa beş ala bilərsən?" deyəndə,
sol tərəfində oturan əzazillikdə ondan bir az geri
qalan Sahib müəllim "Bəlkə dörd
yazasız?" - xahiş etdi. Jalə əl-qolunu
ölçə-ölçə "Yox, yox, ya beş, ya da iki" deyəndə, Əhməd
tez qələmi götürüb, qızın qiymət
kitabçasına nəsə yazıb dedi: "Bax, Sahib məllimin
xətrinə sənə dörd yazacaydım. Sən
ki belə tərslik elədin, kəsdim səni. İndidən deyirəm sənə, yüz dəfə
də yanıma gəlsən, mənnən üçdən
yühsəh qiymət ala bilmiyəssən." - "Görərik" - deyib pörtmüş,
doluxsunmuş Jalə hikkəylə qiymət
kitabçasını götürdü. "Yuxunda
görərsən!" - əzazil
ayaqlarını yerə möhkəm vura-vura auditoriyanı tərk
edən qızın dalınca nərildədi.
Çəkdiyim biletdəki suallar çətin deyildi,
kağızda qeydlərimi edə-edə "Onsuz da xeyri
yoxdu" pıçıltıyla deyinirdim, isti iyun
günüydı, həyəcandan barmaqlarımın ucu
soyumuşdu, artıq özümü üç qiymətinə
hazırlamışdım. Əhməd növbəti
qurbanına, qiymətləri dörd, beş
olan dostum Murada sidq-ürəkdən əzab verirdi: "A bala,
niyə hazırlaşmamısan?" - "Xəstəydim,"
- Murad mızıldandı. Əzazil şəhadət
barmağını ona tərəf uzadıb
xırıltılı səsinə güc verdi:
"Sən təhsildə xəstə gibi bir şeysən.
Üç! Hə, indi hırılda
görüm". Bivec dostum sakitcə "Olan
şeydi" dedi. Qaldı "gibi" məsələsinə,
dostum əzazilin kafedrasında işləyən, bizə
"Dünya ticarəti"ndən dərs deyən Nisə
müəllimə təhvil verdiyi kurs işində
"kimi" olan cümlələrin hamısında
"gibi" yazmışdı. Nisə də müdafiədə
kurs işinin vərəqlərini Muradın gözü
qarşısında yellədib demişdi: "Gibi nədi?! Dolamısan məni?" Dostumsa gülə-gülə
demişdi: "Nə fərqi var, kimi, ya gibi, əsas odu siz
başa düşmüsüz nədən söhbət
gedir".
Axırı, mənim növbəm gəlib
çatdı, ayağa durub ayaqlarımdan sanki ağır
qantellər asılmış halda gedib komissiyanın qabağında
oturdum.
Əzazil diqqətlə mənə baxdı,
çönüb sağ tərəfində oturan Yusif müəllimə
dedi: "Deməli, o gün qanım it qanıdı,
divardakı o ayaqqabı izlərinə görə dəhşət
əsəbiyəm. Bu da elə bil yerin
altından çıxdı, bəs Əhməd məllim, məsləhət
saatı nə vaxt olacaq," - güldü. Yusif müəllim də ona qoşulub güldü.
Sonra əzazil qələmi götürüb masaya vura-vura
dedi: "Amma sağ olsun, dedi ki, bu işdə sizə necə
kömək eliyə bilərəm, bəs polis
çağıraq, dedim, lazım deyil, get imtahana
hazırlaş". Bu dəfə dörd almağa ümidim
artdı, həvəslə soruşdum: "Əhməd müəllim,
o divara dırmaşanı tapdız?" Gözlərini
qıyaraq mənə baxıb susdu, bu baxışı məni
təşvişə saldı. Nəhayət dilləndi:
"Tapacaqlar, hələ yenə divara dırmaşdıracam
onu, amma başqa yerdə".
Biletdəkilərin hamısına, dörd əlavə
sualdan ikisinə cavab verdim. Son iki suala ("1981-ci
ildə Portuqaliyanın ümumdaxili məhsulu nə qədər
olub?", "Hal-hazırda Fransada
tütünçülüyün ölkə
iqtisadiyyatında payı neçə faizdi?") cavab verməkçün
ən azı, yarımgün Axundov kitabxanasındakı kataloqların
tozunu udmalıydım. Əhməd müəllim
qiymət kitabçamı götürüb vərəqləməyə
başladı. "Əşi ürəyimi üzmə,
dördümü yaz, çıxım gedim," - ürəyimdə
dedim. "Sən deyəsən,
qırmızı diploma gedirsən, hə?" - gözlərini qiymət kitabçasından
çəkmədən soruşdu. - "Bəli".
Yusif müəllim şənimə iki-üç tərif
dedi, bu dəfə dörd almağa lap ümidləndim.
Əhməd müəllim qələmini götürüb
dedi: "İki suala cavab vermədin. Üç.
- "İki əlavə suala cavab vermədim,
üç niyə?" - düz
gözlərinin içinə baxdım. - "Dəxli
yoxdu, əsas, ya əlavə, iki suala cavab verəmmədin".
Nümayişkaranə üzümü
çevirib pəncərədən çölə
baxdım, yəni cəhənnəmə yaz. Əzazilsə
"ürək-dirək" verməyə başladı:
"İstiyirsən, bayaq qıza yazdığım qeyri-kafidən
birini də sənə yazım, gələn semestr gəlib
bir də imtahan verərsən". Dinmədim.
"Onda üç yazıram" deyib yarama
köz basırmış kimi sırtıqcasına
güldü, qələmi götürdü. Az öncə məni tərifləyən Yusif
müəllim guya mənə görə dilxor olubmuş kimi kədərli-kədərli
masada bir nöqtəyə baxırdı. "Məni tərifləmək
əvəzinə, Sahib kimi deyərdin
dörd yazsın da, ay qorxaq," - ürəyimdə ona hirsləndim.
Özümü alçalmış hiss edirdim, məni ən
çox yandıran o gündən əzazilə
yaltaqlanmağımın işə yaramamasıydı.
Dəhlizdə
qrup yoldaşlarım üstümə cumdu: "Neçə?",
"Neçə yazdı?" -
"Üç". Təsəlli təsəllinin
dalınca gəldi: "Alçaq", "Heyvandı, adam
deyil ki", "Əşi vecivə alma,
apelyasiyaya ver, ona qədər yaxşı yerdən bir adam
tapıb tapşırtdırarsan, qiymətini dördə
qaldırar". Əlimi yelləyib onlardan
uzaqlaşdım.
Pilləkənlərlə aşağı düşə-düşə
dodaqaltı Əhmədi pis-pis söyüşlərlə
söyürdüm. "Çəkdiyi Primadı, Fransa tütünündən
sual verir," - donquldandım. Özümə
olan nifrəti körükləməkçün
aldığım 3-ə baxmaq istədim, qiymət
kitabçasını açanda, gözlərimə
inanmadım. Elə bil yuxuydu
gördüyüm. "Yox e, ola bilməz,"
- qiymət kitabçasını gözümə
yaxınlaşdırdım. Hə, hə,
5 idi, əzazilin imzasıyla bir yerdə. 5-i
də əzab verə-verə yazmışdı, guya məzələnmişdi
mənimlə. Divardakı məzmunlu
möhürlər, katibənin o günkü təlaşlı
sifəti yadıma düşdü, dodağım
qaçdı.
29 aprel, 2021-27 mart, 2022
Bakı-Qusar-Bakı
Alpay AZƏR
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 16
aprel.- S.10-11.