Həqiqət
pıçıltılarının poeziyası
Hər
insanın öz karvanı,
Hər karvanın öz sarvanı.
Qələm
ilə yazılanı,
Balta ilə pozmaq olmaz.
Bu, Hidayətin nə vaxtdan bəri söz karvanına
qoşduğu, o zamandan məna yükü ilə bərabər,
həmin yükün əbədilik taleyinin mənasına
çevrilən həqiqəti ilə bərabər, istisini də
saxladığı və elə həmin istiliklə də
neçə-neçə nəsli isindirəcəyi şeirlərindən
birindəki misralardandır. Bu, o həqiqətin
xatırlatmasıdır ki, "qələm ilə
yazılanın balta ilə pozulmaz" olduğunu bir daha yada
salır və yada salınanların canlı nümunəsi
kimi, mücərrəd deyil, gerçək olanı nişan verir. Bu illər ərzində
heyrətin doğurduğu sualların cavabını tapmaq
üçün ona lazım olan vaxtın hədər getmədiyinə
isə həm özü əmin olub, həm də onu
tanıyanlar. Bu, Hidayətin şair və
insan taleyini şərtləndirən tale yazısıdır.
Qəlbində ancaq doğmalarına deyil, xalqına və Vətəninə
boylanan sərhədsiz sevgi yüküylə qoşulduğu
ömür karvanı dünyanın harasından keçir
keçsin, onu çəkən bircə ünvan
üçün qəribsəyir:
...Sənin
Vətənini sevdim ürəkdən,
Sevdim ilk addımdan, ani baxışla.
İndi
qucağına çağırır Vətən,
Həsrətim
qor olub, məni bağışla!
Onu demək
çətindir ki, Hidayətin fikir və həmin fikrin ifadə
forması olan söz potensialını ilk dəfə kim görüb və onun şeirlərinin arxasınca
kim su atıb. Bunu bilmirik, bildiyimizsə o
faktdır ki, ötən əsrin 70-ci illərində o,
mürgülü İrəvan ədəbi mühitini silkələyə
bilib. Bu, tamam başqa mövzudur, lakin yeri gəlmişkən
qeyd etməyi lazım bilirik ki, o ədəbi mühit öz
inersiyası hesabına 50-ci illərə qədər qorunub
saxlanılıb və bu "saxlanılmaq" Sovet Ermənistanında
1948-53-cü illərə qədər ancaq dözülə
bilən siyasi ab-hava ilə sinxronlaşmadan başqa bir şey
olmayıb. Həmin ədəbi mühitin
solğunlaşması, ilk növbədə, təzədən
boy verən daşnak təfəkküründən qidalanan və
azərbaycanlı ziyalıları tarixi yurdlarından perik
salan gerçəklik idi. Daha pis olansa, əlbəttə,
işinin sürünə-sürünə də olsa,
keçməsi üçün "erməniyə dayı
deyənlərin" sırasının genişlənməsi
idi.
Onun
"Şahmat taxtası önündə" şeiri yaşadığı
emosiyanı bu cür təqdim edir:
Sənin
topun da var, zabitin də var,
Mənim ümidimsə piyadalardır.
Şahıma
tuşlanan başsız hücumlar,
"Dirsəklər"ə dəyib qayıdacaqdır.
"Şeir
nədir" - sualının cavabı da elə beləcə
tapılır: "Şeir, nəinki yadında qalan, zaman-zaman
içində təkrarlamağa ehtiyac duyduğun misralar və
insanın daxili dünyasının ətraf mühitə
poetik münasibətidir". Şair
"Şahmat taxtası önündə" dayanarkən həmin
münasibətin ifadəsini görürük. Buna görədir ki, Kantın həmyerlisi və fəlsəfi
baxışlarının ən görkəmli
davamçısı Humboldt poeziyanı "insan təfəkkürünün
ən qüsursuz ifadə vasitəsi" olaraq qəbul edirdi.
Əlbəttə, "obyekt və hadisələri
sistematik şəkildə artikulyar səslərlə təyin
etmək bacarığı idrak üçün
yaratdığı problemi ancaq poetik qabiliyyət əsasında
həll etmək olar" fikri ilə razılaşmamaq
mümkün deyil. Bunun üçündür ki, poeziya elmə
zidd xüsusi təfəkkür növü kimi tanınır.
Ona görə də "poeziya şifahi
obrazlarda, nəsr isə abstraksiyalar, sxemlər, düsturlar
vasitəsilə düşünür" - deyimi ilə
mübahisəsiz razılaşmalı olmalıyıq.
Hidayətin şeirlərini oxuduqca 17 yaşından
günü bu günə qədər onun obyekt və hadisələri
artikulyar səslərlə təyinetmə, bu şəkildə,
olduğu kimi oxucusunun yaddaşına həkketmə sənətkarlığına
heyrətlənməmək olmur:
Qəlbində,
beynində qüdrətin yoxdur,
Özünü bir düşün dərindən-dərin.
Bax
gör, taleləri necə olubdur,
Silahın gücüylə öyünənlərin?!
Hidayətin özünəməxsusluğunu əks etdirən
şeirlərinin hər birində lirik "Mən"in
özünün haçansa yaşantılarının sosial
yükü sallanır. Bu, poeziyanın ictimai məzmunudur. O
"ictimai məzmunun" sərhədləri isə geniş
idi. Bu, bəzən dünyanın özü boyda genişlik
effekti yaradan, ucsuz-bucaqsız kimi görünən ölkənin
içindən keçdiyi 30-cu illər repressiyasından və
40-cı illər müharibəsinin "qara
kağızları"ndan doğulan bütöv bir nəsil
böyüyürdü. Beləcə, həmin nəsil
"itirilmiş uşaqlığı" ilə
büsbütün Hidayətin şeirlərinin baş qəhrəmanına
çevrilirdi. Anaların çəkdiyi əzab və məhrumiyyətlərin
sıxıntısında atasız böyüyən bu nəslin
içində özləri ilə bərabər "boy
atan" hisslərin "Atasızlar" şeirindəki ifadəsi
kimi:
Sərin
şərbət əvəzinə
Kəkotulu
çay içənlər,
Kövrək
qayğı şələlilər,
Daşqın
çaylar keçənlər...
Uşaq
ikən,
Atalılar
qarşısında sıxılanlar, çəkinənlər,
Nəzərləri
Gələcəyin
ümidinə dikilənlər!
Ayaqları
çarıqlılar,
Şalvarları
yamaqlılar,
Ataları,
qırx bir-qırx beş davasında
soraqlılar...
Arxasızlar,
köməksizlər, mərd yalqızlar -
Atasızlar...
atasızlar..!
Bu şeir bir gəncin taleyi haqqında deyil, yüz minlərin,
milyonların, dünyada əvəzsiz olan zəhm
qarışıq sevgidə heç də hər zaman duya bilmədiyin
ata qayğısını itirməklə həyatlarında dərin
boşluq yaranan nəslin himninə çevrilir. Bu, həmin nəsildir
ki, o boşluğu özünü biləndən, dünyada ən
müqəddəs nəyinsə
çatmadığını hiss edəndən doldurmağa
çalışıb. Bu istəklə də
böyüyən, özləri ata, ana olan "Onlar" nə
zamansa o gerçəkliklə razılaşmalı olublar həmin
boşluğu heç nə ilə doldurmaq sadəcə
olaraq, mümkün deyil. Hətta onlardan bəziləri
bu həqiqəti qəbul etməyiblər, həyat həqiqətləri
ilə baş-başa qaldıqları anlarda belə,
hansısa möcüzənin baş verəcəyinə
inanıblar. Ona görədir ki, Hidayətin
"Atasızlar" şeirini həyat uğrunda, həyatın
özünün amansız imtahanlarından keçməli
olacaq yeni bir Gəncliyin manifesti də adlandırmaq olar:
...Bərk
ayaqda,
Bəd
günlərdə karıxmayın,
Uşaqlıqda,
ilk gənclikdə addımbaşı,
Pisliklərlə
üzləşəndə darıxmayın!
Zəhmət
ilə təki olsun qışlar, yazlar...
Ömrünüzün
bar mövsümü qabaqdadır,
atasızlar...
atasızlar!
Ədəbiyyatın və xüsusilə onun ancaq hisslərlə
deyil, ağlın və məntiqin saldığı
işıqla dolu nümunəsinin - poeziyanın gücü
daşıdığı ictimai yüklə
ölçülür. İlk dəfə yalnız Azərbaycan ədəbiyyatına
deyil, hətta incəsənətində də yaradılan
bütün janrlara aid edilən sosial sifarişi şərt
olaraq irəli sürən, haqlı olaraq Azərbaycan ədəbi
tənqidinin atası kimi qəbul edilən Mirzə Fətəli
Axundov olsa da, ondan sonrakı nəsil içərisində
yetişən Həsən bəy Zərdabi həmin
sifarişi mütəmadi olaraq xatırladır, ictimai məzmun
daşımayan sənət nümunələrinin XX əsr Azərbaycanında,
hətta onun sərhədlərindən uzaqdakı geniş
arealda şəxsi baxışların təzahür
formalarından başqa bir şey olmadığını elmi əsaslarla
izah edən Əli bəy Hüseynzadə də öz
müasirlərinə təlqin edirdi. Bu, XX əsr
Azərbaycan-türk ictimai fikrinin ən görkəmli
nümayəndələrindən birinin ədəbiyyat və
incəsənətin qarşısındakı missiyanın
mahiyyəti ilə bağlı daşlaşmış qənaəti
idi.
Ədəbi tənqidin "60-cı illər ədəbi
nəsli" kimi təsnif etdiyi yeni ruh və ideya
daşıyıcıları kimi də ədəbiyyat
tariximizə düşən şairlər kimi, Hidayətin
poeziyası üçün də ictimai məzmun xarakterik
idi. Bunu hələ
o vaxt, Bakıda qərarlaşa bilməyərək
doğulduğu kəndə qayıdan şairin ilk şeirlərindən
görmək olur:
Qəlbimin
yüyənsiz ürkək atını,
Hər könül evində çapa bilmirəm.
Bir kəndin
yaxşılıq kainatını
Min nəhəng
şəhərdə tapa bilmirəm
- yazıb da ("Anama məktub"),
Mığrı dağlarına sığınan Hidayət də
vardı. Onda o, həmin dağların məcazlaşdırılmış
deyil, sözün birbaşa, poetikləşdirilmiş
missiyasını isə "Dərələr
qovuşanda" şeirində bu cür təqdimatla verirdi:
Qəcəl
Zəngəzurun uca zirvəsi,
Nə
şan-şöhrət umur,
nə
alqışlanır.
Qəcəl
Bu torpağın qoca zirvəsi,
Daşqın Mığrı çayı ordan
başlanır.
Dumduru
çeşmələr axır dərəyə,
Suların mehiylə tellər daranır.
Dərələr
çırpınır tənhayam - deyə,
Dərələr qovuşur - çaylar yaranır.
Bəlkə də xatırlatmaq belə artıqdır
ki, ədəbiyyatşünaslıq ədəbiyyatın
formasını, məzmununu, onun nə dediyini və nə demək
istədiyini tədqiq edən, ədəbiyyatda nəyin
baş verməli olduğunu müəyyənləşdirən,
onun perspektiv istiqaməti, axarını proqnozlaşdırmaq vəzifəsini
üzərinə götürən elmdir. Bütün
bunlara baxmayaraq, təəssüf hissi ilə qeyd etməyi
lazım bilirik ki, ədəbiyyatşünaslığımızın
ən vacib qolları olan ədəbi tənqid bizdə
heç vaxt lokomativ olmayıb, ədəbiyyat qatarının
vaqonlarından başqa hansısa effekt yaratmayıb. Ədəbi tənqidimiz, sadəcə olaraq, ədəbi
fakt üzrə sözünü deyib, ədəbi hadisələrin
arxasınca sürünüb, azından, neçə illərdir
ki, bu, belədir. Bəlkə də buna görədir ki,
ədəbi tənqidimizin haçansa hansısa
ağcaqayın meşələrinin qaranlığında və
yaxud irmaq qırağında "gizlənmiş"
"külçə"ni taparaq oxuculara, ümumilikdə ədəbiyyata
təqdimatını nadir hallarda görüb və
eşitmişik. Nəticədə isə yüzlərlə
istedad, ancaq ədəbiyyatda və poeziyada deyil, bütün
sahələrdə, beləcə, "nəhəng şəhərdə
tapa bilmədiyi"ni bir "kəndin yaxşılıq
kinatında" axtarır, tapır və səssizcə,
heç kimin xəbəri olmadan yaşayır. O kənd
haçansa Hidayətin görəcəyi Tağ Əmir-i kimi
"Köçmüş dağ kəndinin nəğməsi"ni də oxuya bilər:
Burda nə
toy səsi, nə tar, nə qaval,
Nə səfərə
çıxan, nə yola salan...
Sualı
mürgülü, mürgüsü sual,
Susubdur arzusu, dayanıb zaman.
Nə
tüstü görünür, ocaq qalanır,
Nə də bulağında səhənglər dolur.
Nə
ölüm, nə matəm, nə ürək yanır,
Nə də
ki, anadan uşaq doğulur...
İnsanların ölmədiyi, uşaqların
doğulmadığı, səssizliyin özündən belə,
diksinən Tağ Əmir kimi kəndlər innən belə
kimlərinsə sonradan nisgilli xatirələrinə dönəcək. O xatirələrsə
bulağının dumduru suyunu, bal kimi şirin meyvələrini
xatırlayanda yada düşəcək, lakin həmin xatirələr
nə yanmış ciyərləri o "dumduru su" ilə
sərinlədəcək, nə də "bal kimi meyvələrdən"
dadmaq istəyənlərin ağzındakı dada dad qatacaq.
Özünün səssizliyi ilə nə vaxtsa yanından
ötən yolçulara hekayətini də söyləyə
bilməyəcək Tağ Əmir, övlad
qarşısında günahkar atalar kimi lal, susqun dayanacaq:
Sular da,
quşlar da həvəssiz dinər,
Küskün kənd evləri batıbdır yasa.
Məbəd
də qaranlıq zindana dönər,
Orda
addımlayan insan olmasa...
Hər
halda, bu günümüzə çatan yazılı mənbələr
də təsdiq edir ki, hətta Aristotel belə, ədəbiyyatda
görmək istədiyini deməkdən başqa bir yol
görməyib: O, sadəcə olaraq, ədəbiyyatın,
xüsusən, poeziyanın statistik insanın həyatında
oynaya biləcək rolunu və o rolun formalarını sadalaya
bilib, həmin formalardan hansının daha səmərəli ola biləcəyi ilə bağlı
ehtimallarını bölüşüb.
Buna görə də teatrın katarsis rolundan
danışan Aristotel öz "Poetika"sında
poeziyanın imkanlarına xüsusi önəm verir, onun
insanı yarada biləcək gücündən söhbət
açırdı. O insanın, ətraf mühiti, həmin mühitlə bərabər,
onu mənalandıran varlığın obrazını isə,
hələ yazılı ədəbiyyatdan çox-çox əvvəl
ağız ədəbiyyatında - folklor nümunələrində
yaratmağa çalışıblar. Qədim yunan
allahları və o allahlar qədər güc və qüdrət
sahibi olan insanlar, qəfildən Ağ atın belində
meydanlara çıxan "Ağatlı oğlanlar",
çıxılmaz vəziyyətdə xalqına yolların ən
düzgününü göstərən müdriklər, bir
sözlə, xəyalən yaradılan qəhrəmanlar
bütün yaradıcı kəslərin axtardığı
personajlar olubdur. Və Hidayət də o
yaradıcı insanların biri kimi, axtardığı
İnsan obrazının ştixlərini gəzir və həmin
ştrixləri onu yetişdirən təbiətin tərkib
hissəsi olaraq görür. Onun axtarıb da
tapdığı insanlar şairin göz açıb
gördüyü yerlərdəymiş və şair qənaətindən
yaranan heyrətini "Doğmalıq" şeirində belə
ifadə edir:
Bir kənd
daxmasında dünyaya gəldim,
O eldə
doğmaymış hər daş, hər qaya.
Bu sirri
sonralar anladım, bildim,
Orda
gözəlliklər gəlməzmiş saya..!
Günəş
də başqa cür çıxır o yerdə,
Qürubu bir qərib nağıla bənzər.
Orda
pay-piyada,
orda yəhərdə
İldırım hünərdə igidlər gəzər.
Bu, axtardığı gözəllikləri tamam
başqa yerlərdə və başqa insanların içində
gəzən insanın qəfil rastlaşdığı mənzərə
qarşısındakı heyrətidir. Bu, insanın
illər keçəndən sonra dünyanın ən gözəl
Qadını elə anası olduğunu dərk etməsi qədər
sadə həqiqətin doğurduğu heyrətdir.
Doğulan hər yeni heyrətsə yaşamaq stimuludur və
Hidayətin o stimullarla gəzdiyi yerlər onun oxucusunu ancaq təbiətin
gözəllikləri içinə aparmır, həmin gözəlliyi
şərtləndirən detalları birbəbir göstərir,
onun üçün heç vaxt unudulmayacaq yaddaş
yaradır:
Orda təranədir,
dağ da, çəmən də...
Hərdən
yorulanda,
İşdən
bezəndə
Gedirəm
o yeri əzizləməyə,
Gedirəm
o yeri təmizləməyə,
Çələng
toxumağa, nərgiz dərməyə,
Hər kəsdən
minnətsiz hörmət görməyə,
Qoca
babalarla görüşmək üçün,
Çağlar
çeşmələrlə öpüşmək
üçün,
Yollar
dolaşmağa, zirvə aşmağa,
Şirin
duyğularla qucaqlaşmağa
Hikmət
dünyasına boylanmaq üçün,
Məbədlər
önündə dayanmaq üçün,
Min dərin
sualı sormaqdan yana...
Gedirəm ora.
Aristoteldən
neçə min il sonra Yəhya Kamal Beyatlı poeziyanı,
konkret olaraq şeiri "Bildiyimiz musiqidən fərqli bir
musiqi" olaraq adlandırırdısa, Cahit Sıtkı
Tarancıya görə şeir "sözlərlə gözəl
şəkillər yaratmaq sənəti"ndən başqa bir
şey deyildi. Nəcib Fazıl Kısakürək
isə şeir yaradıcılığı haqqında
"mütləq həqiqəti axtarış işidir"
söyləyirdi. Hə, bu, şeirin
"mütləq həqiqəti axtarış işi"
olması həddindən artıq sərrast deyilən ifadədir
və hesab etmirik ki, poeziyanın qarşısında duran vəzifəni
bundan başqa cür ifadə etmək mümkün olsun.
Mütləq həqiqəti axtarmaq, bəzən
şairlərin həyatı üçün hökmə bərabər
"Ənəl həqq" tapıntısından keçir
və insanın yaranışından onun adının
apaydın şəkildə sifətində
yazıldığını iddia edən
hürufatçılar o Həqiqətin yuvasını da
müəyyənləşdirmişdilər. İnsan qəlbindəki
həmin yuvanın ağzınadək gəlib
çıxmış Cavid həmin ünvanda Xeyir və Şərin
qoşa yaşadığına əmin idi:
İblis nədir? - Cümlə xəyanətlərə bais...
Ya hər kəsə xain olan insan nədir? - İblis...
Hidayətin şeirlərində belədir, içində
Xeyirin və Şərin yuva saldığı ümumi
İnsan obrazı onun yaradıcılığındakı
işığın mayasıdır. O mayadan isə ancaq Hidayətin lirik
Məni təsəlli tapmır, onunla bərabər,
"yaxşı insanların" axtarışına
çıxan oxucusunda da sabahın xoş ovqatını
yaradır. Həmin ovqatı verən hisslər
"Yaxşı ki..." şeirində bu cür ifadə
olunur:
Yaxşı
ki, yaxşılar yaşayır hələ,
Qışda da tapılır təzə çiçəklər.
Məhəbbət
at sürür elədən-belə,
Susmayır nəğməli, coşqun ürəklər.
Bununla belə, təskinlik verən yaxşı insanlarla
bərabər, həmin lirik Mən bizləri "yaxşı
olmayan" insanların mövcudluğunun zəruriliyinə
inandırır. Və inandırma o qədər səmimi səslənir
ki:
...Hər
yanım yaxşılıq olsaydı əgər,
Yaxşının qədrini necə bilərdim?
Dörd tərəf
olsaydı pislik, qəm, kədər,
Onda yaşamazdım, ölüb gedərdim.
Hidayətin şeirlərində insanın gücünə,
iradəsinə olan inam həmin insanın daxili
potensialından əlavə, onun mənəvi köklərindən
gələn mənəvi qaynaqlara olan inamdır. Nisbi olaraq
"yaxşılara" və "yaxşı olmayanlara"
bölünənlərin dünyasında şair
övladı olduğumuz təbiətə
yanaşmalarımızda korreksiyaların həyati vacibliyini
yada salır və çağırış edir.
Şair əmindir ki, həmin "yanaşma
korreksiyaları" təbiəti öyrənməyə
aparıb çıxaracaq:
Sanırdıq
hazırıq yüz il sonraya,
Gələn əsrlərə söykənməliyik.
Demə,
uça-uça ulduza, Aya,
Torpağı yenidən öyrənməliyik.
Yarpağı
yenidən öyrənməliyik,
Dünənə
yenidən baş vurmalıyıq,
Dünəni yenidən yaşamalıyıq.
Dünənə
boylanıb təmkinlə, ayıq,
Bu
günün yükünü daşımalıyıq,
Dünənin
köçünü daşımalıyıq...
Poeziyanın dinamikasındakı proseslərə ötəri
nəzər salmaq kifayətdir ki, şeirin cəmiyyətə
revolvusiya çağırışları etdiyini görəsən
və onu da görmək mümkündür ki, bu dəvət
revolusyon çağırışlara zəruriliyi aradan
qaldıracaq İnsanın tərbiyə edilməsi istəyi
ilə üzbəüz qalır.
İnsani Sevgi formalaşdırılır - bu, tərbiyənin
əsrlərin sınağından keçən
formulasıdır. Bu sevgi birinci növbədə, hələ
tam dərk edə bilmədiyimiz təbiətə yönəldilməlidir.
Buna görədir ki, şair şeirlərinin böyük əksəriyyətində
o gözəlliyi qabardır və bu zaman onun estetik gözəlliyindən
saha çox, insan həyatı üçün enerji mənbəyi
kimi təqdim edilir:
Mənim
çaylarımın mənbəyi çeşmə,
Mənim çaylarımın mənsəbi uzaq.
Hər
sısqa bulaqdan ürəksiz içmə,
Dərin dəryalardır mənzili ancaq.
...Mənim
çəhlimlərim təzadlar çəni,
Hələ üz tutmayıb arzu dağıma.
Bir
çəhlim sabaha səsləyər məni,
Bir çəhlim üsyankar uşaqlığıma.
Poeziya
mücərrəd demir ki, bu yeni hadisənin sistemdəki yeri
filandır; onu sanki birincinin obrazı olan başqa bir fenomenlə
eyniləşdirir və bununla da onun sistemdəki yerini təqribən
və vizual, lakin bəzən təəccüblü dərinlikdə
təsvir edir. Dünyanın parçalanması
ilə ağırlaşan və onun "əbədi
susuzluğunu" söndürmək, əvəzində onun
yaşamaq eşqini təmin etmək üçün yollar
axtaran insan təfəkkürü üçün poetik obraz
məhz belə ümumiləşdirici
başlanğıcdır. Poeziyanı
obrazların, simvolların köməyi ilə
"dünyanı tanıtmaq elmi" də adlandırmaq olar.
Odur ki, onunla bağlı çox vaxt "Poeziya
hər yerdədir, müəyyən qapalı obrazın bir
neçə xüsusiyyətinin arxasında müxtəlif mənalar
dayanır" - deyirlər. Poetik obraz
öz məzmununa görə nəsr düşüncəsindən,
"Günəşin gölməçədə əks
olunması" kimi ən sadə məişət
faktının göstəricisindən heç bir şəkildə
fərqlənməyə bilər. Əgər dinləyici
üçün bu göstərici yalnız fiziki faktla
bağlı mesajdırsa, biz nəsrin hüdudlarından kənara
çıxmamışıq, amma bir dəfə faktdan
alleqoriya kimi istifadə etmək imkanı əldə etdikdən
sonra qətiyyətlə demək olar: biz şeir səltənətindəyik...
Ümumilikdə, insan təfəkkürünün
inkişafında poetik təfəkkürün hansı yeri
tutduğunu və təfəkkürün hansı xassələri
ilə hadisələri izah etməyin bu üsulunun mənşəyini
müəyyənləşdirdiyini onun qohum düşüncə
tərzi ilə - mifoloji təfəkkür adlanan təfəkkürlə
müqayisəsindən daha yaxşı görmək olar. Buna görə
də mifologiyanın mental əsasları müasir
poetikanın zəruri komponentidir. Mifik təfəkkürün
əsasını poetik təfəkkürdə olduğu kimi,
uydurulmuş obrazla izah edilən hadisənin analogiyası təşkil
edir; lakin poetik təfəkkür bu obrazda bədiiliyi aydın
görür, mifik təfəkkür onu reallıq kimi qəbul
edir.
Hidayətin
"Hərdən... öz kölgəmi
qamçılayıram" şeirini oxuyur və Sultan Mahmud Qəznəvinin
kiçik bir əsər yazdıra bilmədiyi Firdovsiyə
öz nadanlığı və cəhaləti ilə
"Odissey" və "İliada"nın bir yerdə
götürülmüş həcmindən də böyük
"Şahnamə" yazdıran nadan çobanı
xatırlayın. Yüzə-yüz Sizi əmin edirəm ki,
xatırladığınız andaca Nyutonun sadə deyimində
gizlənmiş möhtəşəm həqiqətlə
baş-başa dayanacağınıza zərrə şübhə
etməyəcəksiniz: "Dünyada iki şey
hüdudsuzdur: kosmik fəza və nadanlıq". Elə, Hidayətin
lirik Məninin də öz kögəsini
qamçılamağa məcbur edən müasirləri olan
nadanlığın daşıyıcılarıdır:
Hərdən...
öz kölgəmi
qamçılayıram -
Nadanla
üz tutub əyləşəndə də,
İşbazla,
dilbazla dilləşəndə də...
Sanıram,
üz-üzə əyləşdiyim vaxt,
Sanıram,
göz-gözə dilləşdiyim vaxt
Nadan
çönüb birdən... alim olacaq,
İşbaz
çönüb birdən... həkim olacaq,
Nə
bilim, nəçi - nə,
Kim - kim
olacaq...
Hidayətin şeirlərinin məna yükü nə qədər
çox, Mən-in mövqeyi nə qədər
aydındırsa, onların hər misrasından
özünü göstərən səmimiyyəti bir o qədər
çəkici və doğmadır. Onun
umu-küsüsü də təbii olduğu qədər səmimidir.
Bu doğmalığın içindən kədərli
gözləri ilə üzünə baxan insanı apaydın
görmək mümkündür. O gözlərdəki kədər
isə öz narahatlığını, kədərin
yuvasını göstərir. Onun "Vətən"
şeirində sanki həmin kədərin tilsimli gözləntisi
dil açıb danışır:
Dostum yad
diyardan zəng çaldı bu gün,
İlk
sözü: necədir qoca anam, de.
Bir də
ki... bu qərib, bu uzaq eldən,
Torpağa
salam de, daşa salam de...
Baxanda
yurdumun al göylərinə,
Ayağın altında qalmasın bir şöp.
Hər səhər,
hər axşam mənim yerimə,
O
doğma torpağın sinəsindən öp.
...Yenə
eləcəmi o uca dağlar,
Nəmli baxışların yaşını sil sən.
Uzaqdan
yanmağın nə faydası var,
Vətənin qədrini Vətəndə bil sən.
Hidayət hansısa möcüzə yaratmağa
iddialı görünmür - o, sadəcə olaraq, insan
ömrünün yaşantılarını ifadə edir. Bu ifadə forması o qədər
sadə və doğmadır ki... O doğmalığı isə
onun şeirlərini oxuduqca yaşayır və hansı məqamdasa
artıq şairin həmsöhbətinə çevrildiyinin fərqində
olmursan. O şeirlər isə səni təkcə məhəbbətinin
izharında deyil, itirdiyi Ocağının istiliyini belə
xatırlatmaqda, beləliklə də özü yaşayan
nisgili bölüşməkdə tərəddüdlü
görünən bir insanın dumduru portretini yaradır. Həmin
portretdən boylanan lirik Mən öz ştrixləri ilə o
qədər aydın çalarlar yaradır ki...
Həmin ştrixlərin canlandırdığı
portretdən boylanan o özüdür, üzbəüz
dayanıb da danışan, "Yenə eləcəmi o uca
dağlar" - deyə sual verən Hidayət. O Hidayət
ki, içindəki duyğuların bircə parçası ilə
üzbəüz dayanıb ürəyini boşaltmaq
üçün təngnəfəs dünyanın bir hovur nəfəs
almasını gözləyir. Bəlkə buna görədir
ki, "Ömür" şeirində sərrast ifadə
olunan fikirləri deyən şair bir həmsöhbətə
çevrilir, buna görə də Hidayətin söz
karvanına qoşulduğuna zərrəcə heyifsilənmirsən:
Körpəlikdən
budur yolum, adətim,
Haqsızlıq
gördümmü,
Aşıb-daşaram.
Uşaqlıqda
qaldı ən pak illərim,
Ən çətin illəri indi yaşaram.
Çeşmələr
çaylara qoşulub axdı,
Neçə coşqun çayı körpüsüz
keçdim.
Mən
uşaq olanda kosmonavt yoxdu,
Onunçün şairlik yolunu seçdim.
Bir də
ki, hər çətin uçuşdan öncə,
Ürəkdə qələbə nidaları var.
Hər
kosmonavt bir az şairdi, məncə,
Şairlər hamısı kosmonavtdılar.
Eynşteyn deyirdi ki, istənilən müqayisə
qüsurludur, yəni tam deyil, onun mükəmməl nəticəsinə
bel bağlamaq olmaz. Buna görə Hidayətin
yaratdıqlarını nə şifahi, nə də
yazılı ədəbiyyatımızdakı hansısa poetik
nümunələrlə müqayisə etmək fikrində
olmasaq da onu Şeiri əbədi Eşqin ünvanına
çevirmiş Mikayıl Müşfiqlə müqayisə
etmək yerinə düşər. Kitabdakı şeirlərin
hər biri insan ömrünün anlarını
sıralayır və yaranan bu silsilə təkcə
yaşanmış ömrün mənasını deyil, o
ömrün can atdığı dünyanı da göstərə
bilir. Qarşımızdakı həmin mənzərədə
min illərin suallarını müxtəlif formalarda dinləmək
olur. Verilən sualların cavablarını
da həmin mənzərələrdə görmək
mümkündür. Ən ümidsiz
cavablar belə, oxucuda bədbinlik yaratmır. Hidayət Tanrının qapısını o
ümidin ünvanı kimi göstərir.
"Sevgi
məktubları gələr adıma" şeirində
şairin lirik Mən-i o qədər səmimidir ki, bu səmimiyyətə
ancaq heyrətlənmək olur:
Bir sevda
izini soraqlar ürək,
O izdə
sevgimin külü də yanmış.
Elə
bilirlər sətirlərimtək,
Məni də oxşamaq, sevmək olarmış.
...Amma
oxuyuram o məktubları,
Hərdən
xəyallarım büdrəyər, azar...
Elə
bilirlər ki, o məktubları,
Dünyada ən nadir gözəllər yazar.
...Ay
qızlar, yaxşı ki, bələd deyiləm,
Odlu sevginizə, nazınıza mən.
İnanın,
hörmətlə baş da əyirəm,
Sizin
hamınıza, hamınıza mən!
O, ancaq
özünün deyil, ümumilikdə hamımızın,
özünü insan bilənlərin içindəki
duyğuların heykəlini yaratmaq üçün
sözün imkanlarını səfərbər edir. Bəzən sözün belə nəyisə ifadə
etməkdə çəkdiyi çətinliyi Hidayətin
şeirlərində açıq-aydın görmək
mümkündür. Mümkünsüz
olan isə ovutmaq üçün tapılmayan sözdür.
Həmin tapılmayan sözdə günah
axtarmağa dəyməz. Sözün nə
günahı? Söz ancaq olanı və
olacaq kimi görünəni, həmin olanla olacaqları ifadə
edə bilər. Buna görədir ki, yuxarıda ifadə
etdiyimiz fikri bir də yada salmağı lazım bilirik: obyekt və
hadisələri sistematik şəkildə artikulyar səslərlə
təyin etmək bacarığı idrak üçün
yaratdığı problemi ancaq poetik qabiliyyət əsasında
həll etmək olar. Buna görə də birmənalı
demək olar ki, Hidayətin şeirlərində poeziya elmə
zidd xüsusi təfəkkür növü kimi bir daha
özünü təsdiq edir. Hidayət şair Bəxtiyar
Vahabzadəyə yazdığı "Padşahlar, şairlər"
şeirində Şeirin "siz", "biz",
"onlar" yox, Millətin taleyində oynadığı,
oynaya biləcəyi rol barədə danışır. "Ana laylalarımızın ilki hardadır",
"Ata şeirimizin kökü hardadır?" - sualının cavabı bu sətirlərdə
verilir:
Odun
özünü də nəğmə çətirlər,
Şeir
bu millətə
İlk iman,
İlk din.
Zamana
sığmayan odlu sətirlər,
Nə vaxtsa alova çevrilib yəqin.
Elə
ona görə qalib ordudur,
Bir ayağı yerdə, biri yəhərdə.
Elə
ona görə Odlar Yurdudur,
Adı pozulsa da xəritələrdə.
Şeirin
millətin "ilk imanı, ilk dini" olduğunu qəbul edən
və deyən Hidayət onların missiyasını yada
salır və onların gəlişini zəruri edən
sosial-siyasi zərurəti bu cür ifadə edilir:
"Üsyankar şairlər gələr dünyaya, Onda ki,
dünyanı bürüyər ahlar" - deyərək
şair olan kəslərin çiyinlərindəki məsuliyyət
yükünün çəkisini göstərir. O yük
ağırdır və o ağırlığı
daşımaq üçün qəlbində torpağa və
millətə təmənnasız sevgi yoxdursa, o yükü
çəkə bilməzsən - deyir.
Şair
vurulubdur - ruhu yaşayıb,
Şair qovrulubdur - ahı yaşayıb.
Çinarlar
ucalıb - şair yaşayıb,
Dağlar
da qocalıb - şair yaşayıb,
Ürəklər
ovudub misralarını,
Kimlər
can atsa da, durub ayağa,
Vura bilməyibdir söz qatarını.
Beləliklə, Hidayətin neçə onilliklərdir
ki, qoşularaq yola çıxdığı söz
karvanının yükünə bələd olur, o
karvanın öz mənzilinə üz tutan
saysız-hesabsız insanların sırasında nəsillərin
dəyişəcəyinə baxmayaraq, şeirlərin
missiyasının dəyişməyəcəyinə
inanırıq.
O
yükün hər qatından keçib gəldiyimiz
yolların tarixi, üz tutduğumuz gələcəyin və
o gələcəyə aparan yolları quran Gəncliyin
manifesti boylanır.
Onu hökməm xatırlatmaq, yada salmaq lazımdır
ki, Hidayətin şeirləri üçün xarakterik olan
forma və məzmun vəhdəti birmənalı olaraq yorucu
deyil. Şairin şeirlərindəki bədii vasitələrdən
zərif istifadə maneraları, inversiyalardan ustad zövqü
ilə bəhrələnmək xüsusilə çəkici
faktorlardan biridir. Üstəlik, onun
şeir yaradıcılığında dilçilərimiz
üçün tədqiqata cəlb edilməli zəngin
materialın olması ondan xəbər verir ki, Hidayət bu əsərlərində
novatorluğu ilə bərabər, xəlqidir.
Mahirə Hüseynova
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 16 aprel.- S.12-14.