Ken LOAÇ: "İncəsənət
müharibəyə və məhvə
deyil, sülhə və
humanizmə xidmət etməlidir"
Əsl
adı Kenet Çarlz Loaç olan dünya şöhrətli
ingilis kinorejissor Ken Loaç 17 iyun, 1936-cı ildə
İngiltərənin mərkəzi hissəsində yerləşən
Vorvikşir qraflığının şimalında yerləşən,
qraflığın ən böyük yaşayış məntəqəsi
hesab edilən Naniton rayonunda doğulub. Atası
Con Loaç elektrik, anası Vivien dərzi olub. Rejissor məktəbi bitirəndən sonra 19
yaşında Kral Hərbi Hava Qüvvələrində xidmətə
başlayıb. Rejissor Oksford Müqəddəs
Pyotr Kollecində hüquq təhsili alıb. Oksford Universiteti Eksperimental Teatr Klubunun üzvü
kimi o, 1959-cu ildə Stratfordda Şekspir Memorial Teatrı
üçün Bartolomey Sərgisinin açıq havada təşkil
olunmuş tamaşasını səhnələşdirib (eyni
zamanda özü də "at satıcısı" rolunda
oynayıb - tərc.). Kolleci bitirdikdən sonra iki il aktyorluqla məşğul olub və beləliklə,
rejissorun sənət karyerası başlayıb.
Səhnə rejissorluğuna artan marağı nəticəsində
Nortempton Repertuar Teatrında rejissor köməkçisi kimi
işə başlayıb və 1963-cü ildə BBC-yə
keçərək bir müddət televiziya rejissoru kimi
çalışıb. Müxtəlif serialların ("Z
avtomobilləri" ("Z cars"), "Gənc adamın
gündəliyi" ("Diary of a Young Man"), "Keti, evə
gəl" ("Cathy Come Home")) və televiziya filmlərinin
prodüseri olub. Həmin dövr Con
Qrirsonun (Britaniya və Kanada sənədli filminin atası hesab
edilən şotland əsilli sənədli filmlər
istehsalçısı - tərc.) ruhunun təsiri ilə
yaratdığı üslubla bir çox sənədli və
bədii filmlər çəkib. Rejissor,
televiziya mühitini tərk etmədən 1967-ci ildə
özünün ilk bədii filmi olan "Yazıq inək"i
("Poor Cow") çəkir. "Kes"
(1969) və Lokarno Film Festivalında Münsiflər Heyətinin
Gənclik Mükafatını qazanan "Ailə Həyatı"
("Family Life") (1971) filmləri ilə beynəlxalq
şöhrət qazanır.
Filmlərinin əksəriyyətində böhran
içində yaşayan və işsizliklə mübarizə
aparan İngiltərənin faciəli, bəzən də ironik
tərəfini, "İngilis reallığını"
göstərməyə çalışır, hakimiyyətlə
ziddiyyət təşkil edən fəhlə sinfi
insanlarını təsvir edir. Filmlərində daim
sosialist kimliyini ön plana çıxaran Loaç adi
insanları götürərək onların gündəlik həyatını,
sosial və maddi çətinliklərini bütün
çılpaqlığı ilə ortaya qoyur. Kann Film
Festivalında 2 dəfə əsas mükafatı qazanan
rejissor, 90-cı illərdən sonra "Gizli gündəm"
("Hidden Agenda"), "Yağışlı
daşlar" ("Raining Stones"), Nikaraquadakı Sandinista hərəkatından
bəhs edən "Karlanın mahnısı" ("Carla`s
Song"), İspan vətəndaş müharibəsinə
qatılan bir ingilisin hekayəsi "Torpaq və
Azadlıq" ("Land and Freedom"), çarəsizliyin
ümidlə qarışdığı "Mənim adım
Codur" ("My name is Joe"), İngiltərədə dəmiryollarının
özəlləşdirilməsinin dəmiryol işçiləri
üzərindəki təsirindən bəhs edən "Dəmiryolçular"
("The Navigators") və bir sıra başqa filmlərini
çəkib. Rejissorun 2004-cü ildə
ekranlara çıxan "Sevinc öpüşü"
("Ae Fond Kiss") pakistanlı mühacir ailənin həyatından
bəhs edir. Rejissor, 70-80-ci illərdən
başlayaraq daima filmlərinin yayılmasının çətinliyi,
siyasi senzura və sənətinə diqqətin olmaması ilə
bağlı problemlərlə üzləşib.
Aşağı təbəqənin və yoxsulların həyatından
bəhs edən sosial filmlər çəkən Loaç
bütün karyerası boyu müxtəlif təzyiqlərə,
qadağalara məruz qalıb.
Ken
Loaç, 2009-cu ilin iyulunda Avstraliyanın Melburn şəhərində
keçirilən film festivalında iştirak edən "Eriki
axtarıram" ("Looking for Eric") filmini İsraili səbəb
göstərərək geri çəkib. Festivalın
sponsorunun İsrail olduğunu öyrənincə, "Şiddət
yaradan dövlətin kölgəsində sənət
yaradıla bilməz. İncəsənət
müharibəyə və məhvə deyil, sülhə və
humanizmə xidmət etməlidir. İsrail
Yaxın Şərqdəki siyasətinə yenidən
baxmalıdır" fikirlərini səsləndirib.
2012-ci ildə
Turin Film Festivalında "Ömür Boyu Şərəf
Mükafatı"na layiq görülən
rejissor bu mükafatdan imtina edib. Ken Loaç
festivalın təşkilatçısı olan Milli Kino
Muzeyində işçilərin subpodratçı şirkətlər
vasitəsilə işlədilməsinə və
sığortasız, aşağı əməkhaqqı ilə
işləməkdən imtina edən işçilərin
işdən qovulmasına qarşı etinasız qala bilməyəcəyini
bəyan edib.
Loaç 2014-cü ildə rejissorluqdan
ayrıldığını elan etsə də, qısa
müddət sonra, 2015-ci ildə Böyük Britaniyada
keçirilən ümumi seçkilərdə Mühafizəkarlar
hökumətinin hakimiyyətə gəlməsi ilə
karyerasına yenidən başlayıb.
Ken
Loaç 2006-cı ildə "Arpa sünbülünü
silkələyən külək" ("The Wind That Shakes the
Barley") və 2016-cı ildə "Mən, Deniel Bleyk"
("I, Daniel Blake") filmləriylə 2 dəfə
"Qızıl Palma Budağı"nı
qazanıb. 2017-ci ilin fevralında "Mən,
Deniel Bleyk" filmi "Məşhur Britaniya Filmi" olaraq
BAFTA mükafatına layiq görülüb.
Hələlik rejissorun son filmi olan
"Bağışla, sənə çata bilmədik"
(2019) ("Sorry We Missed You") 2019-cu ildə Kann Film
Festivalında "Qızıl Palma Budağı"
uğrunda yarışıb. Ken Loaç qolu
sındığı üçün gipsdə olmasına
baxmayaraq Kanna gələrək bu filminin Kannda yarışacaq
son filmi olacağını elan edib.
Ken Loaç Kann Film Festivalı tarixində ən
uğurlu rejissor hesab olunur. Onun filmləri festivalın ən
yüksək mükafatı hesab edilən "Qızıl
Palma Budağı"na iki dəfə, Münsiflər Heyəti
Mükafatına isə rekord sayda, düz üç dəfə
layiq görülüb.
Dini baxışlarına görə sekulyarist olan rejissor
Britaniya Humanist Assosiasiyasının rəhbəridir. Müsahibələrinin
birində uşaqların xüsusi dini məktəblərə
getməsinin, onlara ayrı-ayrı inancların təlqin edilməsinin
qəti əleyhinə olan Loaç Britaniya Humanist
Assosiasiyasını şiddətlə dəstəklədiyini
vurğulayıb.
Rejissor haqqında jurnalist Entoni Heyvord "Hansı tərəfdəsən? Ken Loaç və onun filmləri"
(Which Side Are You On? Ken Loach and His Films ) (2004) adlı kitab yazıb.
Loaç həyat yoldaşı Lesli ilə İngiltərənin
Bat şəhərində yaşayır. Oğlu Cim
Loaç da televiziya və kino rejissorudur. Avtomobil
qəzasında həlak olan kiçik oğlundan başqa,
rejissorun bir oğlu, iki qızı da var. Qızlarından biri
aktyor Eliot Levi ilə evli olan sənədli film
istehsalçısı Emma Loaçdır (1972).
Rejissorun
müsahibələrindən birini təqdim edirik:
- Filmlərinizin əksəriyyəti
Böyük Britaniyada cərəyan edir. Məkanı
yaxşı bildiyinizə görə, yoxsa kökünüzə
və ölkənizə qaytarmaq istədiyiniz nələrsə
var deyə belədir?
-
Düşünürəm ki, mən sadəcə nə
baş verdiyini və dünyanın necə olduğunu
anlamağa çalışıram. Yalnız
üzdə olanları deyil, görünməyən nələrisə
üzə çıxaran hekayələr tapmaq istəyirəm.
Eyni zamanda real insanları ekrana çıxarmaq
və onların gündəlik həyatlarındakı
dramı göstərməyə çalışıram.
- Kino hələ də bunun
üçün güclü vasitədirmi?
- Əlbəttə ki, rəqəmsal kameralar, internet,
televiziya kimi vasitələrlə filmlərin nümayiş
üsulları dəyişib. Ancaq görüntü və səsi
ifadə edən mühitin təbiəti həmişə
eynidir: Hər şeyi mümkün etmək. Bu qədər.
- Oğlunuz Him də rejissordur. Nə vaxtsa ona rejissorluq barədə məsləhətlər
vermisiniz?
- O mənə
məsləhət verir (gülür)! Amma onu
kino sənayesindən uzaq tutmağa çalışdım həmişə,
bilirsən ki, ora təhlükəsiz deyil. Bir çox insan illərini film çəkməyə
sərf edir.
- Karyeranız boyu minlərlə suala
cavab vermisiniz. Kimsə sizə bunu etmədi?
- Etdiyini
deyə bilmərəm... Futbol haqqında
danışmaq həmişə əyləncəlidir, amma
kinodan fərqlidir.
- Yox, amma bu gözəldir... Elə isə gəlin futboldan danışaq. Hansı komandaya azarkeşlik edirsiniz?
-
Yaşadığım yer olan İngiltərənin qərbindəki
Bat Şəhər Futbol Klubunu dəstəkləyirəm.
- Hansı liqada oynayırlar?
- Onlar
6-cı səviyyədədir. Aşağı
liqalardakı komandaları dəstəkləməyin gözəl
tərəfi odur ki, orada çoxlu pullar yoxdur və insanlar
futbol oynamağa olan həvəsləri səbəbindən
meydana çıxırlar. İstəsən gəzə
bilərsən, ya da dayana bilərsən... Onlar adi insanlar kimi
oynayırlar, bara içki içməyə
gələndə onlarla qarşılaşa bilirsən. Bu, həqiqətən dostca olan gözəl
şeydir, ailələr üçün də
yaxşıdır.
- Stadiona getmək kimi halların hekayələrinizə
qaynaq olduğunu düşünürsünüz?
- Bəli.
Düşünürəm ki, sadəcə hekayələrin gəldiyi
dünyaya daxil olmaq: Qəzet oxumaq, xəbərlərə
baxmaq, insanlarla tanış olmaq istəyirəm.
Hər şeydən əvvəl insanlarla tanış
olmaq. Dünya ilə əlaqə qurmağa
ehtiyacım var, təcrid olunmuş vəziyyətdə işləyə
bilmirəm.
- Filmlərinizin güclü tərəflərindən
biri, tez-tez olduğu kimi, məşhur olmayan aktyorlara
üstünlük vermənizdir. Onlara necə
yaxınlaşırsınız?
- Əslində, bu barədə uzun-uzadı
danışmaq olar. Amma bu, əsasən insanlara özlərini
təhlükəsiz, arxayın hiss etmələri
üçün şərait yaratmaqla bağlı məsələdir.
Yenə də futbolda olduğu kimi komanda şəklində
işləməlisiniz. Heç kim
digərindən daha vacib deyil.
- Belədirsə, sizin meydandakı
rolunuz nədir? Siz məşqçisiniz, yoxsa futbolçu?
- Bilmirəm
(gülür)! Əlində su qabı ilə gəzib,
zədələrin üstünə su tökən adamam.
Xeyr, hesab edirəm ki, hər kəsə
özünü rahat və yaradıcı olduğunu hiss etdirməli,
enerjilərini ortaya çıxarmalarına şərait
yaratmalıyam. Yumor hissi olmalıdır,
insanlar səhv etsə heç kimin onları şikayət etməyəcəyini
hiss etməlidirlər.
- Cəmiyyətin keçmişdə
daha çox zədələndiyini
düşünürsünüz?
- Zədələnməkdən
daha da irəli gedib, cəmiyyətin tənəzzüldə
olduğunu düşünürəm. Düşünürəm
ki, iqtisadi sistem insanları və onların həyatını
məhv edir. Ayrıca,
düşünürəm ki, tezliklə, iki-üç nəsildən
sonra dünyanı xilas etmək mümkün olmayacaq.
Ciddi mərhələdəyik: Ətraf mühit bu istehsal səviyyəsinə
dözə bilməz. Nə qədər ki, belə
davam edəcək, problemlər də davam edəcək.
- Biz nə edə bilərik?
- Bizə
sosial və siyasi dəyişiklik lazımdır. Bizə demokratik nəzarət lazımdır. Mənfəət üçün deyil, zərurət,
ehtiyac üçün istehsal lazımdır. Dünyanın sərvətlərinin
qayğısına qalmalıyıq. Biz hər
kəsə ləyaqətli və təhlükəsiz həyat
bəxş etməliyik. Bazardan istifadə
edən böyük korporasiyaların zülmünün
qarşısını almalıyıq. Bu, son dərəcə
böyük iş olar. Amma mən orada olmayacağam, bu, daha gənc
nəsillərdən asılıdır: Onlar dəyişməlidirlər.
Hazırladı: Nilufər HACILI
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 16 aprel.- S.30