Roman və Tarix
Həyat böyük adamlara
qalan keçmiş - gəncliklə bağlı xatirələrdir. Onlar qocalanda özlərini ancaq bu xatirələrdə
görə bilirlər.
Roman ədəbiyyatın qocalıq şəklidir. Əgər
bir əsərdə xalq yoxdursa, o nə qədər möhtəşəm
olsa da roman adlana bilməz. Xalq isə tarixdə
yaşayır, ona görə də roman tarixi olduğu kimi təsvir
etməlidir. Yazıçı tarixin təkcə
faktını, sənədini deyil, tarixi faktın, rəqəmin
arxasında gizlənən mənasını, sirrini, sehrini,
möcüzəsini görməyi və göstərməyi
bacarmalıdır. Roman tarixi mövzuya həsr olunmasa da,
tarixi ola bilər. Bu, hadisələrə
müəllif baxışının mövqeyindən
asılıdır. Əslində
müasirlik də tarixin, gəncliyin tarixidir. Roman
müasir olmalıdır: həm məzmun və ideyasına, həm
də dil və üslubuna, bədii formasına görə. Romanlar müəlliflərin fərdi üslubuna
görə bir-birindən fərqlənir.
Tarix hər bir ölkənin, xalqın, millətin
kimliyini göstərən ən dürüst, etibarlı sənəddir. Tarix dünya
haqqında obyektiv həqiqətin meyarıdır. Tarix ən ədalətli hakimdir. Tarixin özü də tarixilik əsasında tarixin
təcrübəsi ilə müəyyən olunur. Tarixin təcrübəsi - həm problem, həm də
prinsip kimi tarixiliyin anasıdır.
Tarixin nəşi - sənədlər, faktlar, əlyazmalar
arxivdə və muzeydə saxlanılır. Arxiv və
muzeylər, fondlar tarixin panteonlarıdır. Tarix Yaddaşda və bədii ədəbiyyatda diri
qalır, yeni həyatını başlayır. Arxiv və məxəzlərdə tarixin faktı, rəqəmi,
bədii ədəbiyyatda isə ruhu yaşayır. Mövzu, ideyalar məcmusu kimi yox, canlı obraz kimi
yaşayır. Obrazlar tarixi oxuculara, gələcək
nəsillərə ötürür. Ona
görə də "Poeziya tarixdən daha ciddidir"
(Aristotel). Bizim çox qədim, zəngin
və ulu tariximiz var. Fəqət O Yad ideologiya, Yad təfəkkürü
ilə yazılıb. Tarixən bizi
işğal etmiş imperiyalar, xüsusən rus-sivet,
bolşevik-daşnak cinayətkarları bizim və
bütün türk-islam respublikalarının tarix
kitablarını özlərinə sərf eləyən tərzdə
yazıb və yazdırıblar. Bu
"tarixlərin" əsas ideyası Şərq tarixinin
yeni dövr üçün yararsızlığı
haqqında konsepsiya olub.
Tarix bizim
olubdur,
Tarix yazan özgələr.
Tarixə
düşməyibdir,
Bizim
tarixi hünər,
Bizim tarixi zəfər.
Xalq şairi Nəriman Həsənzadə
Türkün tarixi mübarizələrlə dolu
şanlı zəfərlər və milli faciələr
tarixidir. Türklərdə "vətən əxlaqı"
(Ziya Göyalp) güclüdür. Vətən
əxlaqı və ailə kultu (ailə namusu!) hər şeydən
üstündür.
24 boydan - qəbilədən ibarət olan Oğuzları
avropalılar elə "türk" adlandırırdılar. Oğuzlar 950-ci ildən islam dinini qəbul etməyə
başlayıblar. Onlar islamı təkcə din kimi deyil, həm
də ilahi bir elm kimi qəbul etmişlər, bu
proses XI əsrin sonu XII əsrin əvvəllərində
başa çatır. İslamı qəbul
etmiş oğuzlar bundan sonra "türkmən" adlanmağa
başladılar. "Oğuz dövləti" (IX-XI),
"Qaraxanlı dövləti" (927-1212), "Ağ Hun
imperatorluğu" (IV əsrin sonu - 567), "Qərbi Hun
imperatorluğu" (IV əsr), "Birinci Göytürk
imperatorluğu (552-588), "İkinci Göytürk
imperatorluğu" (682-744), "Qəznəvi dövləti"
(962-1187), "Osmanlı imperatorluğu" (1299), "Teymur
imperatorluğu" (1370) və s.
Türklər
tarixə 17 imperiya vermişlər və onlarca kiçik
türk dövləti, bir yandan Çin, digər tərəfdən
Monqollar, Sasani və Bizans rus dövlətləri ilə
mübarizə aparmalı olmuşdur. (Ətraflı bax:
Qumilyov. Qədim türklər. Bakı, Gənclik, 1993) Rəfiq Özdək. Türkün qızıl kitabı I-III kitab. Bakı, 1992-1996; Faruq Sümər. Oğuzlar. Bakı,
Yazıçı, 1992; Ziya Göyalp. Türkçülüyün
əsasları. Bakı, Maarif, 1944; Həbiboğlu
B. Qədim türklərin dünyagörüşü. Bakı, 1996; Qeybullayev Q. Azərbaycan türklərinin
təşəkkül tarixindən. Bakı,
Azərnəşr, 1924; Həbiboğlu B. Türk
dünyasının qüdrətli hökmdarları,
xaqanları və sərkərdələri).
Türklər tarixdə öz varlıqları, türk
adını qorumaq naminə mübarizə aparıblar. Türklər
işğalçı deyildi, fateh idi, onlar fəth etdikləri
ölkələrin xalqlarına sülh, əmin-amanlıq,
demokratiya və mədəniyyət gətirirdilər. Türklər sərvətsun deyildilər, onlar sərvət,
qarət uğrunda yox, haqq, ədalət müharibələri
aparıblar.
Səlcuq məmurları türk obalarında xərac
yığarkən, Qayı obasının bəyi
Ərtoğrulun atası Süleyman şahdan qalma hakimiyyət
rəmzi olan bir qılınc və bir də atdan başqa
heç bir sərvəti olmadığını biləndə
heyrətdə qalmışdılar.
Türkün
şərəfli tarixində üç faciə -
üç səhv olub: 1. Çingiz xanın ordusunda türklər
də var idi (zorla cəlb olunmuşdular!) və onlar öz
soyuna - türklərə qarşı vurulmuşdular; 2.
Əmir Teymur Avropa diplomatiyasına (Fransa kralının məktublarına!)
aldanaraq Avropanı diz çökdürmüş
İldırım Bəyazidi məğlub etdi: 3. Sultan Səlim
və Şah İsmayıl Xətai - iki türk fatehi
Çaldıran döyüşündə bir-birinin
qanını axıtdılar. Çaldıranda əslində
Sultan Səlim yox, Avropa diplomatiyası qələbə
çaldı.
Gələk
XX əsrə! XX əsr dünya müharibələri,
siyasi inqilablar və çevrilişlər, qanlı repressiyalar,
lokal - regional müharibələrlə müşayiət
olunan qalmaqallı bir əsərdir. Və
eyni zamanda bu, Türkiyədə və Azərbaycanda mlli
dövlətçilik əsri idi. Bu əsrin
öz fədailəri, milli azadlıq mücahidləri - qəhrəmanları
var idi. Fəqət "XX əsrin
adamlarına ağır ölüm qismət oldu,
çünki əsr onlardan əvvəl
ölmüşdü" (Yuri Tonzamov).
Türk dünyasında "ölmüş əsrin"
diriliyinə şəhadət verən adamlar yarandı. Mustafa Kamal Atatürk, Heydər
Əliyev, Hacı Zeynalabdin Tağıyev, Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə və b. Türkiyə tarixində bu əsrdə
"Yurda fəda üç paşa" - Ənvər
Paşa, Tələt Paşa və Camal Paşa da milli qeyrət
və heysiyyətlə fəaliyyət göstərib, qısa
ömürləri türkün düşmənlərinin
terroru nəticəsində sona yetmişdir: Ənvər
Paşa 1922-ci ildə Orta Asiyada, Tələt Paşa 1921-ci ildə
Berlində, Camal Paşa isə 1922-ci ildə Tiflisdə.
Tanınmış yazıçı-dramaturq
Hüseynbala Mirələmovun "Yurda fəda üç
paşa" trilogiyası millət naminə onların qəhrəman
mübarizəsinə və faciəli taleyinə həsr
olunub.
Trilogiyanın birinci kitabı - "Ənvər Paşa"
romanı ulu öndər Heydər Əliyevin "Bir millət
iki dövlət", İlham Əliyevin "İyirmi birinci əsr
türk dünyası əsri olacaq" və Rəcəb
Tayyib Ərdoğanın "Hər nə olur-olsun, bu
şanlı bayraq dalğalanmağa davam edəcək" kəlamları
ilə, bir də müəllifin mənalı ithafları ilə
açılır: "Bu triologiyanı böyük ehtiram və
sevgiylə qardaş Azərbaycan və Türkiyə
xalqlarının sarsılmaz dostluğuna, eləcə də
Atatürkün, ulu öndər Heydər Əliyevin, Ənvər,
Tələt və Camal paşaların bayraq estafeti
davamçıları olan İlham Əliyev və Rəcəb
Tayyib Ərdoğana ithaf edirəm". Beləliklə,
"Ənvər Paşa" romanı türklüyə və
azərbaycançılığa bədii-fəlsəfi xidmət
naminə yazılmış əsərdir. Romanın qəhrəmanı
Osmanlı Türkiyəsinin hərbiyyə naziri Ənvər
Paşa ümumtürk miqyaslı qüdrətli hərbi sərkərdə,
1918-ci ildə Azərbaycanı bolşevik- daşnak
qırğınından məhv olmaq təhlükəsindən
xilas etmiş, başında Nuru Paşanın
dayandığı Qafqaz İslam Ordusunun təşkilatçısı
olmuş, Türküstanda basmaçıların qərargah rəisi
kimi bolşevik-sovet işğalına qarşı mübarizəyə
rəhbərlik etmiş, 1922-ci il avqustun 4-də Orta Asiyada erməni
Akop Melkumyanın gülləsi ilə qətlə
yetirilmişdir. Bu roman barəsində çox
yazılmış Ənvər Paşa haqqında azərbaycanlı
müəllifin sevgisindən yaranıb. Bu təkcə
yurda fəda üç paşaya - Ənvər Paşaya, Tələt
Paşaya və Camal Paşaya sevgi deyil, bütünlüklə
Türkiyəyə, vətəni Yerlə Göy arası olan
böyük, qədim, cəngavər, mərhəmətli,
tarixin bütün dönəmlərində haqq-ədalət
savaşı aparan, məzlumları zalımın
zülmündən xilas etmək amalı ilə yaşayan,
dünyaya mərdlik, mədəniyyət və azadlıq
nümunəsi verən Türk Millətinə olan sevgisidir.
"Ənvər
Paşa" romanının bütün sətirləri bu ulu
sevgi ilə süslənib:
Vətən
nə Türkiyədir türklərə, nə
Türküstan
Vətən
böyük və əbədi bir ölkədir: Turan!
Türkçülüyün böyük mütəfəkkiri
Ziya Göyalpın bu misraları romanın bədii-fəlsəfi
konsepsiyasını müəyyən edir. Ənvər
Paşa "Turan İslam imperatorluğu yaratmaq istəyən
qartal baxışlı sərkərdə idi. Beləliklə, Ənvər Paşanın
düşmənləri Turanın düşmənləri
olmuşdur. "Qayəmiz Turandır, Turan olmazsa şəhid
olarıq" - bu sözlərin müəllifi Ənvər
Paşa canından artıq sevdiyi 26 yaşlı Naciyəsini
qoyub 41 yaşında (22.XI.1881 - 04.VIII.1922) bolşevik erməni
Akop Melkumyanın gülləsi ilə qətlə yetirildi, -
Turan sevdası ilə savaşda şəhid oldu. Osmanlı dövlətinin 41 yaşlı hərbi
naziri, Türk dünyasının əbədi gənc qəhrəmanı.
H.Mirələmovun "Ənvər Paşa"
romanı belə bir tarixlərə iz salmış, şərəfli
tale yaşamış gənc türk oğlunun həyat yolu
haqqında, onun gözəl türk qızına, Naciyə
adlı xatununa olan ülvi və nəcib sevgisi, sədaqəti
barəsində bədii-sənədli romandır. Sənədli
sözünü təsadüfi işlətmədik. Hər
bir tarixi roman kimi "Ənvər Paşa"
romanının, müəllifin Nadir Şaha həsr edilmiş
"Sonuncu fateh", "Yurda fəda üç Paşa"
və "İki Şah iki Sultan" trilogiyalarının əsas
məziyyəti çoxsaylı, çoxmənalı, zəngin
tarixi faktlara, sənədlərə, məktublara və əlbəttə
ki, xatirələrə və yaddaşlara istinadla
yazılmasıdır. Tarixi romanda fakt, sənəd,
məktub və xatirə bədiiliyin müstəvisi və təminatıdır.
Yerli-yerində işlədilmiş tarixi şəxsiyyətlərin
fikirləri, faktlar və sənədlər tarixi romana
görüntü - tarixilik, bununla da
inandırıcılıq gətirir. H.Mirələmov
tarix yazmır, tarixin bədii obrazını yaradır. Onun möhtəşəm trilogiyalarının məziyyəti,
estetik və poetik dəyəri də bundadır. Yazıçı faktlar və sənədlər
vasitəsilə oxucunu bədiilik sferasına - poetik fəlsəfi
cazibə sahəsinə daxil etməyə nail olur. Nəticədə
oxucu özünü Azərbaycan tarixinin və Türkiyə
tarixinin beş əsrlik bir
dövrünün - XVI-XX əsrlərin içində, bu
tarixi dönəmdə baş verən mürəkkəb olayların
iştirakının qismində hiss edir.
Bədii əsər ilk növbədə bədii
olmalıdır. Hansı mövzuda yazılır
yazılsın, bədiilik onun əsas məziyyəti
sayılmalıdır. Tarixi mövzuda
yazılan romanlarda bu problem çox çətindir. Hüseynbala Mirələmov da bu çətinliyə
düçar olub. O, tarixi hadisələrə, fakt və
sənədlərə, tarixi şəxsiyyətə dair
yaddaş, xatirə və məktublara aludə olaraq bəzi
hallarda bədiiliyi unudub, ikinci planda saxlayıb. Əslində
belə aludəçilik təbiidir və mövzuya
vurğunluqdan, faktlara sədaqətdən irəli gəlir.
Tarixi hadisənin, faktın, şəxsiyyətin
cazibəsi yazıçını hiss olunmadan bataqlıq kimi
özünə çəkir.
Tarixi bədiiliyin arealına vermək, tarixin
bütöv obrazını yaratmaq yazıçıdan fəlsəfi
təfəkkür və fəhm tələb edir. Burada yazmaq
istedadı kifayət etmir. Bu təkcə
yaradıcılıq səriştəsindən asılı
bir məsələ deyil. Tarix əsərdə
bütöv bir obraz kimi görünmürsə onda publisistik
üslub bədii üslubu üstələyə,
sıxışdırıb çıxara bilər. H.Mirələmovun
"Ənvər Paşa" romanında da bu cəhət
müəyyən qədər hiss olunur.
Bütövlükdə romanı oxuyanda həssas və
hazırlıqlı oxucuya belə bir fikir hasil olur ki,
yazıçı Ənvər Paşanın timsalında əqidəyə
inadkar bir inamın təntənəsini verməyə nail olur.
Gənc komandan Ənvər Paşa əslində həssas,
incə ruhlu, böyük sevgi ilə sevən, romantik bir
insandır. Fəqət
onun üçün ailədən, canından artıq sevdiyi
Naciyə Sultandan, üç övladından da üstün
bir sevgi var: Vətən sevgisi, Yurd sevgisi, türk
qövmünün əbədi Turan sevgisi!
Bu yolda gənc hərbi zabit - Paşa sadə bir mehmetcik
saflığı ilə fədakarcasına mübarizə
aparır və bu müqəddəs yolda da şəhid olur. Ənvər Paşa vahid,
monolit, əşirət dövründən formalaşıb gələn
türk millətini müxtəlif adlar altında
parçalayıb hökm sürən, türk düşmənlərinə
qarşı durur: Almaniyada, Macarıstanda, Rusiyada ən çətin
üsullarla türkün tarixi mənafeyini - Turan İslam
İmperiyası idealını qorumaq uğrunda mübarizə
aparır. "Ənvər Paşa" türk
tarixini obyektiv tərzdə, fəlsəfi-hərbi yöndə
azərbaycanlı təfəkkürü ilə
işıqlandıran unikal çoxplanlı, çoxşaxəli,
konseptual bir romandır. Bu roman bədii-fəlsəfi
cəhətdən fundamental əsərdir, ona görə ki,
mükəmməl tarixi araşdırmaya, tarixi müstəviyə,
faktı, sənədi yaddaş kimi dinləmək, məktub
kimi bədiiləşdirmək üsulu ilə yazılıb.
Bu əsərdəki obrazlar - Ənvər
Paşa, Naciyə Sultan, Axund Yusif Ziya, Mustafa Kamal olduqca diridir.
Romanın mətni bu sözlərlə
başlayır. "Böyük xilaskarlar
Vətənin dar günlərində haqqa tapınmaq istəyən
xalqının ehtiyacından doğulur".
Ənvər
Paşa, Tələt Paşa, Camal Paşa haqq, hürriyyət
təşnəsi ilə yaşayan türk xalqının dar
günündə XX əsrin önlərində (1905-1923)
tarixi ədalət və milli azadlıq uğrunda mübarizə
aparan fədakarlardır. Bu, möhtəşəm Osmanlı
imperiyasının artıq tarix səhnəsinə əlvida
dediyi, bir dövlət kimi Balkanlarda, Birinci Dünya müharibəsində,
Rusiya ilə müharibədə məğlubiyyətlərə
uğradığı bir dövr idi. Hələ
Mustafa Kamal Atatürkün Türkiyə Cümhuriyyəti
yaranmamışdı. Bu, bütün
türk xalqları üçün çətin, mürəkkəb,
tale yüklü bir tarixi zaman idi. Türk
dünyasına "qırmızı qaranlıqlar"
(Əli bəy Hüseynzadə) çökməkdə idi.
Tarixdə yeni-amansız bir imperiya -
bolşevik-daşnak "heç bir qanunla idarə
olunmayan" (V.Lenin) proletariat diktaturası (!!!)
yaranırdı. Və o, SSRİ adı
altında Qafqazda, Orta Asiyada bütün türk dövlətlərini,
Sibirdə, Nil çayı boyunca yaşayan türk
xalqlarını zorla müstəmləkəyə
çevirirdi. "Ənvər
Paşa" romanında müəllif bu ağrılı, faciəli
prosesi diqqətlə təsvir edir, onun qəhrəmanı
idealist, islamçı türk komandanı Ənvər
Paşa bu mürəkkəb və qorxunc prosesə
qarşı dururdu.
Türk millətinin müxtəlif adlarla
adlandırılaraq türk monolit birliyinin parçalanması
tarixi XX əsrdən çox-çox qədimdir. Görkəmli türkoloq,
bu yaxınlarda 84 yaşında dünyasını dəyişmiş
professor Aydın Abi Aydın mənim redaktoru olduğum
"Türkiyə ədəbiyyatı tarixi" (I c. Bakı,
2005) kitabında yazır: "Türk xalqlarının
müxtəlif adlarla adlanması da çox zaman elm
adamlarını, tarixçiləri çaşbaş
salmışdır. Qədim zamanlarda yaşamış,
türk olduqları heç bir şübhə oyatmayan
hunların, avarların, uyğurların, xəzərlərin,
qıpçaqların, karluqların, sabarların (sabirlərin),
bulqarların, uzların, xalacların və
başqalarının, hətta hal-hazırda böyük
dövlətlərin tərkibində yaşayan tubaların,
xakasların, sakların, altayların, şorların,
çuvaşların, kamasunlərin, barabinlərin,
qumuqların, qaraçayların, kamasinlərin,
noğayların, başqırdların, tatarların və
habelə qaqauz, qaraut, urum kimi Şərqi Avropa ölkələrində
yaşayan türklərin və digərlərinin həqiqətən
türk olduğunu məgər hamı bilirmi?
Bu siyahıya şumerləri, hithitləri, masketləri,
Amerika qitəsində yaşayan appaçiləri də əlavə
etmək olar.
Türklər dünyanın yarısını
tutur və onlar Turanda birləşməlidir. "Ənvər Paşa" romanı zəngin
arxitektonikaya malik çoxsəsli, fəqət aydın
konsepsiyalı əsərdir. Milli
romançılıq təcrübəsində unikal hadisələrdən
biridir. Romanın bir neçə əsas xətti var: 1.
Ənvərin nəsil şəcərəsi - mühiti tarixi
kontekstdə; 2. Turan İslam İmperiyası ilə
bağlı həyat idealını əks etdirən
düşüncələr; 3. Qəhrəmanın ailə
kultu - Ənvər Paşa və Naciyə Sultan; 4. Qeyri-adi məhəbbət
ifadə edən - məktublarda ifadə olunan Eşq hekayəti;
5. Ənvər Paşa və Axund Yusif Ziya - türkün iki qəhrəman
oğlu, Osmanlı və azərbaycanlı türk qəhrəmanlarının
əqidə birliyi; 6. Ənvər Paşanın dostları və
silahdaşları ilə münasibəti; 7. Gənc hərbi
nazir Ənvərin qəhrəmanlığı; uğurlar və
səhvlər (Sarıqamış faciəsi!); 8. Milli qəhrəman, sərkərdə Ənvər
Paşanın əqidə və məslək yolunda
sovet-rus-daşnak bolşevizmi ilə son döyüşü və
qəhrəmancasına şəhid olması; 9. Ənvər
Paşa "Qafqaz İslam ordusunun" təşkilatçısı
- qardaşı Nuru Paşa Azərbaycanı (1918-ci il) bolşevik-daşnak işğalından azad
eləyən qəhrəmanlar kimi.
Bu əsas
xətlər - bədii-tarixi düşüncələr, xatirələr,
olaylar, ailə dramı, şəxsiyyət kimi acılar və
ağrılar, coşqun mübarizə anları bir əsas
süjetdə - bədii-fəlsəfi konsepsiyada birləşir:
Türk xalqlarının milli azadlığı - Turan
İslam İmperiyasının idealını tarixi həqiqətə
çevirmək! Romanda Ənvər Paşa
ümumtürk milli qəhrəmanı olaraq təsvir və tərənnüm
olunur.
Ənvər Paşa qaqauz türkləri nəslindəndir. Əmisi Xəlil
Paşanın, dayısı Həsənin söhbətlərinə
istinadən deyir ki, "Dədələrimiz bu yerlərə
Krımdan köç etmişdilər... Əslən
qaqauz türkü olan babamız (Krım xanının
qohumlarından!) bir qızla evlənir, beləcə,
qanımızı Krım xanının qanına
qovuşdurur. Bu izdivacdan Koca ağa Killi
dünyaya gəlib.
...Dunay
çayı ki var, həmin çay Qara dənizə
tökülməmişdən öncə üç qola
ayrılır. Bax bu üç qoldan birinin
adı Killidir. Həmin bu Killi qolu üzərində
eyni adlı qəsəbə varmış. Babalarımız əslən oradandır. Ona görə də el-oba arasında
Killioğulları adı ilə bilinirik. Deməli,
Əhməd bəy və Ayşə Dilarə xanımın
oğlu Ənvər Paşanın yeddinci babası Abdullaya nisbətlə
əslən qaqauz türklərindəndir".
Əslində roman qəhrəman Ənvər
Paşanın ölüm ayağında xatirələri
formasında yazılmış "xatirə-romandır". Müəllif yazır:
"Ənvər Paşanın Turan sevdası
qarşısıalınmaz bir sel idi". Və bu ideala gedən
yolun xəritəsi də ona məlum idi: "demək, düz
qərar vermişdi: böyük yolun başlanğıcı
Qafqaz olacaqdı". Bu elə bir dövr idi ki,
(onsuz da qalmaqallı XX əsrin ilk iki onilliyi!) Qafqaz qazan kimi qaynayırdı. Bir
tərəfdən ingilislər, bir tərəfdən rus
bolşevizmi, mərkəzdən isə bolşevik libaslı
erməni daşnaklar Azərbaycanı - neft Bakısını
əhatəyə almışlar. Terroru
dövlət siyasəti, özünütəsdiq vasitəsi
seçən ermənilər Leninin silahdaşı Stepan
Şaumyanın rəhbərliyi ilə Azərbaycanda, xüsusən
Bakıda soyqrımın hazırlayırdılar. Azərbaycan üçün bu çətin
olum-ölüm məqamında Ənvər Paşanın təklifi
və təkidi ilə qardaşı Nuru Paşa
türk-müsəlmanlardan təşkil olunmuş Qafqaz
İslam Ordusuna komandan təyin edilir. "Ənvər
Paşa" romanında bu məlum tarixi olay bütün incə
detalları ilə təsvir olunur. "Dövr
çox qarışıq idi, Azərbaycan dörd bir tərəfdən
dünyanın böyük güclərinin müdaxiləsi ilə
əhatə olunmuşdu". Belə bir
vaxtda Baş Komandan, Hərbi Qərargah rəisi Ənvər
Paşa "Azərbaycana çoxlu silah-sursat göndərin"
əmrini verir. Yazıçı Türkiyə
və Azərbaycanın bu ağır günlərdə
bir-birinə qardaşlıq köməyini xüsusi bir həssaslıqla,
tarixilik kontekstində qələmə alır.
Osmanlı imperiyasının özünün bu ağır vəziyyətində
onun qəhrəman oğlu, qəlbi Turan eşqi ilə
döyünən Ənvər Paşa azərbaycanlı
qardaşlarına nəinki silah-sursat, həm də doğma
qardaşı Nuru Paşanın komandanlığı ilə
böyük bir ordu - Qafqaz İslam Ordusu göndərir. Yerli türklərlə birləşən bu ordu
böyük rəşadət göstərib, şəhidlər
verərək qardaş Azərbaycanı dünya
imperiyalarından, xüsusən rus-daşnak bolşevik
quldurlardan xilas edir. O zaman da, üstündən bir əsr
keçdikdən sonra - bu gün də qədirbilən Azərbaycan
xalqı türk qardaşlarının bu əvəzsiz
xilaskarlıq missiyasını minnətdarlıqla
xatırlayır. Mən "Ənvər
Paşa" romanını azərbaycanlı müəllifin qəhrəman
türk şəhidlərinə qoyulmuş səmimi və
qiymətli bədii abidə hesab edirəm. Bu romanın böyük əhəmiyyəti həm
də ondadır ki, o, gələcək nəsillərə
ünvanlanıb, bizdən sonra gələnləri Türkiyə-Azərbaycan
qardaşlığı haqqında bilgilərlə təmin
edir, bu tarixi bağları qırılmağa qoymur.
Azərbaycan
çətin və mürəkkəb tarixi durumda olduğu
bir vaxt Ənvər Paşa qardaşı Nuru Paşaya
yazırdı: "Bakısız Azərbaycan başsız bədəndir...
Biz heç Bakının ingilisə, yaxud qeyri ingilisə təslim
edərikmi?.. Bütün Azərbaycan
ayağa qalxaraq uca türkün bayrağına salam
vermişdi". Bu sözlər romanda
şüar kimi səslənir, bir əsr bundan əvvəlki qəhrəmanlıq
tarixini yada salır. "Ənvər
Paşa" romanının müasirliyi məhz bu tarixi həqiqətlərin
ifadəsindədir.
Romanda "Azərbaycanın işini sanki ailə işi
bilən paşa bura göndərdiyi şir ürəkli zabitləri
deyil, cəbhələrdə aslan kimi döyüşən
yenilməz ordu birliklərini də özü seçib
göndərmişdi". Müəllif hadisələrin
tarixi obyektivliyinə bədii şəhadət verir.
Romanda yeri gələndə ədəbi fakt və hadisələrdən
də istifadə olunur. Sanki müəllif bu mühitdə
yaşayıb, onların meydana gəlməsini öz gözləri
ilə görüb. Romandakı üslub və
hadisələr o qədər canlıdır ki, elə bil
Hüseynbala Mirələmov Ənvər Paşanın
yanında olub, onun məktublarını oxuyub, xatirələrini
dinləyib. Romanın üslubu kifayət qədər
görüntülüdür. "1914-cü ildə -
savaşın ilk illərində Əhməd Cavadın
yazdığı, 1918-ci ildə Üzeyir Hacıbəylinin
bir gecədə bəstələdiyi Ənvər
Paşanın və onun güvəndiyi qəhrəmanların
əsəri olan Qafqaz İslam Ordusuna həsr etdiyi
"Çırpınırdı Qara dəniz"
türküsü isə damarlarında qan kimi
dolaşırdı. Onlar "Vəfalı türk gəldi yenə!"
söyləyən azərbaycanlı qardaşlarının
ümidlərini boşa çıxarmamışdılar:
Çırpınırdın
Qara dəniz,
baxıb
Türkün bayrağına
"Ah"
deyərdin, heç ölməzdim
qapansaydım
ayağına.
Ayrı
düşmüş dost elindən
illər
var ki, çarpar sinən!
Vəfalı
türk gəldi yenə,
yol ver,
Türkün bayrağına!
Savaşın qızğın çağında
yazılmasına baxmayaraq şeirdən sanki barıt qoxusu yox,
gül-bağça ətri gəlirdi".
Bir qədər sonra isə Abdulla Şaiqin təxminən
eyni ruhlu şeiri verilir. Beləliklə, "Ənvər
Paşa" romanı ədəbiyyatımızın "sirlərini"
açır, şairlərimizin "qəhrəmanlığını"
göstərir.
Romanda Ənvər Paşa, Yusif Ziya Talıbzadə
Türkiyə-Azərbaycan qardaşlığının iki
tarixi şəxsiyyətin timsalı kimi bədii-fəlsəfi
və tarixi-ictimai məzmun kəsb edir.
Kim idi Axund Yusif Ziya? Əvvəlcə romandakı birmənalı
mülahizəyə nəzər salaq:
"Nuru
Paşa daha sonra Mosuldan onunla birgə yola
çıxmış, yol boyu ona gözəl yoldaşlıq
etmiş qardaşının tövsiyəsi ilə ona müşavir təyin edilmiş, hər zaman
yanında olan Yusif Ziya Talıbzadənin Qafqaz İslam Ordusunun
igid zabitlərindən olduğunu da Ənvər Paşaya xəbər
vermişdi. Ənvər Paşa Yusif Ziyanı
Balkan müharibəsindən tanıyırdı".
Barəsində
Bakını 1918-də erməni-rus bolşevik
işğalından xilas etmiş iki qəhrəman türk
qardaşın - Ənvər Paşa və Nuru Paşanın
böyük rəğbət və məhəbbətlə
danışdığı Yusif Ziya Talıbzadə (1877-1923)
Zaqafqaziya şeyxülislamı Axund Mustafanın oğlu, böyük ədibimiz, Azərbaycan ədəbiyyatının
klassiki Abdulla Şaiqin böyük qardaşı idi. Bunlar barəsində hələ XX əsrin 80-ci illərində
mənə, cavan alimə ustadım, Yusif Ziyanın
qardaşı oğlu akademik Kamal Talıbzadə çox
şeylər danışmışdı. Sovet
dönəmində bu adı dilə gətirmək belə
mümkün deyildi. Kamal müəllim mənə
demişdi ki, atamı qardaşına görə KQB daim izləyir,
ailəmizi nəzarətdə saxlayırdı. Mən
Kamal müəllimə irad tutanda ki, "Niyə Abdulla
Şaiqin 5 cildlik seçilmiş əsərlərini ixtisarla
nəşr etdirmisən" onda Kamal müəllimin göy
gözləri dola-dola mənə demişdi:
"Türkçülük - turançılıq ruhunda əsərlərini
çıxarmasaydım bu nəşrə icazə
vermirdi". Xüsusən "Xatirələrim"i
öz əlimlə şikəst elədim".
Abdulla Şaiqin "Arazdan Turana" kitabı yalnız
Azərbaycan müstəqillik qazanandan sonra 2003-cü ildə fədakar
tədqiqatçı Minəxanım Əsədli tərəfindən
toplanaraq qeydlər və izahlarla çap olundu. M.Əsədli
geniş və səmərəli tədqiqat apararaq "Yusif
Ziya Talıbzadənin həyatı və mühiti" (2005)
monoqrafiyasını da müasir elmə və qədirbilən,
milli ruhlu oxuculara təqdim etdi. Kitab akademik
Kamal Talıbzadənin "Ön söz"ü ilə
çap olundu. "Ön söz"də deyilir:
"Milli tariximizin ideoloji buxovlardan azad olması, milli irsimizin
imperiya məngənəsindən qurtulması, eyni zamanda Azərbaycanın
istiqlaliyyəti, milli dövlətçiliyi uğrunda
mübarizə aparmış mücahidlərin həyatlarını
xalqın maariflənməsinə, mədəni tərəqqisinə
həsr etmiş mütəfəkkirlərin mədəniyyət
tariximizdəki yerlərini obyektiv və qərəzsiz
mövqedən dəyərləndirilməsinə yol
açmışdır.
Y.Z.Talıbzadənin ictimai-siyasi fəaliyyətinin
dövrün mədəni prosesləri kontekstində
araşdırılması və Azərbaycan, Türkiyə və
Orta Asiyadakı türkçülük və
islamçılıq hərəkatları fonunda təqdim edilmişdir". Yusif
Ziyanın XX əsrin türkçülük,
islamçılıq və turançılıq hərəkatındakı
müstəsna iştirakı xüsusi bir tədqiqatın
mövzusudur. Bu kontekstdə biz H.Mirələmovun
"Ənvər Paşa" romanının bədii-fəlsəfi,
milli-tarixi rolunu xüsusi qiymətləndirməliyik. Belə
ki, bu əsər təkcə Ənvər Paşa, onun sevimli
xanımı Naciyə Sultanın deyil, həm də Turan
İslam İmperiyası yaratmaq uğrunda mübarizə
aparmış silahdaşları Nuru Paşanın, Yusif
Ziyanın, Xəlil Paşanın, Mustafa Kamal Paşanın, Tələt
Paşanın, Camal Paşanın, Nağı bəy
Şeyxzamanın, Əhməd Zəki Vəlidi Toğanın
və b. mücahidlərin romanıdır.
Nərimanovun
dəstəyi ilə Sovet Azərbaycanında yüksək vəzifə
tutan Yusif Ziya bolşevik təzyiqinə dözməyib məmləkətindən
ayrılmışdı... Təqiblərdən
qurtarmağın mümkün olmadığını
görüb, mövqe tutmaq istədiyi Pəncab
qışlağından ayrılaraq
döyüşçülərlə bərabər
özünü Amu-Dərya çayına vurur. Amma çayın o biri sahilinə çataçatda
quzğun sürüsü kimi çatıb çöməlmiş
qırmızılardan yaxa qurtara bilmir.
Bir nəcib duyğu Ənvər Paşa ilə Naciyə
Sultan arasında baş verir. Romanda bu böyük
Eşq macərası real həyatdan çox, iki fədakar
aşiqin məktublarında ifadə olunur. Bu məktublar romanın əsas süjet xətti ilə
üzvi surətdə birləşir, əsərdə yad səslənmir,
əksinə, ona izafi dərəcədə oxunaqlıq gətirir.
Faktiki olaraq bu məktublar Ənvər
Paşanın həzin xatirələri ilə vəhdət təşkil
edərək bu tarixi faktların əsərin bədiiliyini təmin
edir. "Ənvər Paşa" türk
tarixini Azərbaycana tanıdan tarixi-fəlsəfi romandır.
Onun yerliyi - bədii müstəvisi fakt, xəyal,
mübarizə, insan, acı və sərt həqiqətdən
toxunub. Bu, nurlu ideal yolunda fəda olan tarixi
şəxsiyyət barəsində romandır. 1915-ci il martın 18-də Çanaqqalanı
keçməyə çalışan ingilis ordularını
1916-cı ildə sonadək darmadağın edən məşhur
Çanaqqala sərkərdəsi Ənvər Paşa, eyni
zamanda Naciyənin romantik və duyğusal əri,
qızları Mahneykəri, Turkanı, oğlu Əlini sevən
kövrək bir atadır.
Eləcə də Türkiyəni, Anadolunu, Azərbaycanı,
Krımı, Türküstanı - harada türk qövmü -
türk milləti yaşayırsa, oranı - bütün
türklərin dövlətini - Turanı sevir. O, hətta məktublarından
birində üzünü az-az gördüyü, fəqət
dərin və nəcib bir duyğu ilə sevdiyi Naciyəsinə
yazır ki, ürəyim, məndən inciməzsən desəm
ki, Vətəni sizdən çox sevirəm.
Yazıçı tutarlı dəlillər,
inandırıcı detal və olaylarla sübut edir ki, Ənvər
Paşanın Turan sevdası təkcə bir amal, bir ideal deyil
- Həqiqətdir! O bu tarixi həqiqət uğrunda
vuruşur.
Ənvər
Paşanın varlığında iki böyük hiss bərqərar
olur: Turan amalı və ailə sevgisi! Bu iki duyğu onun tarixi
bir şəxsiyyət, bir bədii obraz kimi xarakterini müəyyənləşdirir:
sərt və dönməz vətənpərvər qəhrəman
və romantik aşiq!
Naciyə Sultan Əbdülməcidin oğlu Səlim
Süleymanın yeganə qardaşı qızı idi. Ənvər Paşa ilə
toyları 1914-cü il aprelin 4-də
olmuşdu. Qonaqlar tək-tək
seçilmişdi. Ancaq sultanlıq,
padşahlıq ədası yenə də özünü
göstərmişdi. Yazılan dəvətnamələrdə
Ənvər bəyin adı belə qeyd edilməmişdi.
Sadəcə yazılmışdı: "Naciyə
Sultanın evliliyi 5 mart 1914-cü ildə Türkiyə
saatı ilə savah təqribən 10-da keçiriləcək".
Onda Naciyənin
14, Ənvərin 28 yaşı var idi. Onlar
bir-birinin üzünü görmədən nişanlanır,
çox keçmir ki, evlənirlər. Naciyənin incə
ruhlu, dözümlü, sədaqətli türk gözəli
olduğunu Ənvər Paşanın ölüm
ayağında olarkən xatirələrindən öyrənirik:
"Naciyənin parlaq çöhrəsi gəlib gözünün
önündə dayanmışdı. Sevimli həyat
yoldaşının iri, ala gözləri, qara qaşları,
düzgün biçimli burnu, dolğun dodaqları, yumru qəşəng
çənəsi, Ay parçası kimi gözəl və
parlaq siması sanki lap bir addımlığında idi. Bu gözəl varlığı qorumaq
üçün həsrət dolu illərini xərclədiyini,
vüsal intizarı ilə hər an, hər dəqiqə onu
düşündüyünü, ən qızğın
döyüşlərdə belə onu ağlından
çıxara bilmədiyini dərin hüznlə
xatırladı. Qurumuş qanlı dodaqları az qala
özündən asılı olmadan pıçıldadı:
Kaş ki, yanımda olaydın Sultanım, o gözəl
qollarının üstündə can verəydim...". Bu, sadəcə təsvir,
məhəbbətlə dolu tərənnüm deyil, təsvir-prosesdir.
Əvvəla Naciyənin necə bir türk
gözəli olduğunun rəssam kimi çəkilmiş surəti,
qadın ləyaqətini əks etdirən rəmzi bədii
formulasıdır. İkinci, romanda belə
bir müəllif fikri aşılanır ki, Ənvər
Paşanı ən ağır döyüşlərə, zəfərlərə
aparan qəhrəmanlığın və cəsarətin
enerji mənbəyi, güvən yeri Naciyənin gözəlliyi,
etibarı və sevgisidir.
Məhz bu eşqin və etibarın sayəsində də
ağır yaralı Ənvər Paşa ağrı və
acılarını unudur, sevimli qadını şəfqət
dolu məhəbbəti və gözəlliyinin nurunda milli qəhrəman
kimi əbədiyyətə qovuşur, etibarın saxlanc olan
türk yaddaşına köçür.
Romanda Azərbaycan
ziyalılarının adları ehtiramla çəkilir,
onların Türkiyə liderləri ilə əlaqələri
ön plana çəkilir: "1918-ci il... Azərbaycan
Milli Komitəsinin Osmanlı hökuməti ilə
danışıqlar aparmaq üçün İstanbula
göndərdiyi Nağı bəy Şeyxzamanlı artıq
İstanbuldadır. Azərbaycan ictimai
fikrində önəmli yerə sahib olan tanınmış
publisist Ömər Faiq Nemanzadə də onunladır. Qonaqlar hərbi nazir Ənvər Paşayla, baş
nazir Tələt Paşayla, ədliyyə naziri Xəlil
Paşayla görüşdən necə də ümidli idilər".
Bu sətirləri oxuyan Müzəffər Azərbaycanın
vətənpərvər gəncləri babalarına layiq vətəndaş,
əsl türk qəhrəmanları kimi dərin iftixar hissi
keçirəcəklər. Böyük milli ədibimiz
Cəfər Cabbarlının romanda yer alan
aşağıdakı misraları şairlərimizin qəhrəman
türk qardaşları ilə necə amal birliyində
yaşadıqlarını əyani əks etdirir:
İntizar
gözlərdə Xəzər doğuldu,
Həsrət ürəyimiz yaşar dağ oldu.
Dillərimiz
Turan deyə yoruldu
Turan ellərinə
salam söyləyin.
Bəli, Turana gedən yol Azərbaycandan
başlanırdı. "Ənvər Paşa"
romanının müəllifi bu tarixi həqiqəti doğru
təyin etmişdir. Bolşeviklər
Ənvər Paşanın Azərbaycanda olan hikmətinə xələl
gətirmək məqsədi daşıyırdı. Ancaq Ənvər Paşanın abidəsi
könüllərdə idi, Azərbaycan xalqının qəlbində
taxt qurmuşdu, onu oradan endirmək hər adamın işi
deyildi".
Bu sətirləri ancaq vətənpərvər bir azərbaycanlı
müəllif yaza bilərdi. "Ənvər
Paşa" romanı Ənvər Paşanı sovet totalitar
rejiminin yasaq etdiyi həmin taxtı müasir Azərbaycan
oxucularının qəlbində yenidən qurdu.
Müəllif Ənvər Paşanın V.İ.Leninlə
görüşdüyünü yazır. Bilmirəm, bu
tarixi bir faktdır, yoxsa yazıçı fantaziyası?!
"Ənvər Paşa Leninlə
görüşmüş, onunla danışaraq Şərq
millətlərini kapitalizm və İngiltərə əleyhinə
mübarizəyə qaldırmağa
razılaşmışdı". Daha bir fakt:
"Bolşevizmin qulaflı Kobası - Stalin "Cəsur
olduğu qədər səbirsiz və ötkəm bir adam" deyə tanıdığı
paşaya hər yerdən göz qoydurmaqdaydı".
Hər halda bu iki qeyd romanın qəhrəmanının
igid, cəsur və bolşevizm üçün ciddi təhlükə
olduğunu əks etdirmək baxımından maraqlı təsir
bağışlayır. Bu həm də onu göstərir ki,
müəllif mürəkkəb, keşməkeşli, bizim
üçün tale yüklü o dövrün tarixi-siyasi
proseslərini yaxşı bilir, yoxsa bir roman yazmaq
mümkün olmazdı.
"Mustafa Kamal Paşa ilə Ənvər Paşanın
döyüş meydanlarının birində
qarşı-qarşıya söhbət edərkən bir fotosu
tarixə yadigar qalıb... siyasi baxışlarındakı
ciddi fərqliliklərlə yanaşı, bu iki sərkərdəni
birləşdirən məqamlar da var idi. Bu hər
ikisinin hədsiz vətən, yurd sevgisi, bir də hər
ikisinin ölümün gözünə dik baxa bilmək cəsarəti
idi". Fəqət Mustafa Kamal Paşa Ənvər
Paşanın Turan İmperiyası niyyətini qəbul etmirdi:
"Sizin Turançılıq fikirlərinizin bətnində
xüsusilə çar Rusiyası tərkibində olan
bütün türk dövlətlərini birləşdirərək
böyük Turan dövləti yaratmaq ideyası dayanır. Özlüyündə çox parlaq, həm də
qürurverici bir istəkdir. Ancaq
reallıqları da hazırkı şəraitdə nəzərə
almaq lazımdır. Ölkənin
özündə belə bir ideya müəyyən dairələr
tərəfindən xoş qarşılanmır. "O
da ola ki, o uzaq diyarlarda".
Onda
Ənvər Paşa Mustafa Kamal Paşaya demişdi: "Ancaq
belə bir möhtəşəm birliyin kökdən gələn
ənənələri də var... Altaylardan Orta Asiyaya, Hun
oğuz birliyindən Anadoluyacan uzanan bağlar bizim
Turançılıq düşüncəmizin təməlində
get-gedə közərən, get-gedə oda, atəşə
dönən bir gerçəklik deyilmi?".
Lakin
Mustafa Kamal Paşa yenə də inad göstərir: "Yenə
də deyirəm, bu özlüyündə çox parlaq,
çox cazibədar bir siyasi görünüşdür... Fəqət aldadıcıdır. Hətta bir sərhəd
tanımayaraq dünyada mövcud olan bütün türkləri
belə bir dövlət halında birləşdirməyə
nail olması mümkün olmayan bir məqsəddir...
...Mənim
qəti fikrimdi ki, sizli-bizli gəlişmədə
mümkünsüz olan, həyata keçirə bilməyəcəyimiz
anlayışlar ətrafında coşub düşmənlərimizin
sayını və bizə qarşı olan pis münasibətləri
artırmaqdansa gerçəklikdən çıxış edərək,
təbii vəziyyətimizə qayıdaq". Bu
söhbətin böyük tarixi əhəmiyyəti var.
Müəllif ustalıqla Turan ideyasını oyadır,
gündəmə gətirir və müasirlərinin
düşüncəsinə yönəldir. Biz də bu
fikirdəyik ki, Tarix Turana doğru gedir! Bu,
idealdan gerçəkliyə gedən yoldur.
Ənvər
Paşa "Moskvadan Orta Asiyaya gedərək Basmaçı hərəkatının
başında dayanmışdı... Basmaçı hərəkatı
öz başlanğıcını 1917-ci ildə (Oktyabr
inqilabı başlanan il!) Fərqanə
vadisində götürüb. Müsəlman
türklər, bir qisim taciklər də daxil olmaqla, ta ki,
1940-cı illərə qədər müstəmləkə və
kommunist Rusiyasına qarşı üsyanlar etdilər.
...1922-ci ilin mayında sovet hökuməti Ənvər
Paşanın sərt ultimatumunu aldı: "Qızıl Ordu
Türküstanı tərk etməlidir".
Bu dönəmdə Ənvər Paşanın
yaşında, Orta Asiyada böyük nüfuz sahibi, dönməz,
cəsur Yusif Ziya var idi. Ənvər Paşa onu çox yüksək dəyərləndirirdi:
"Yusif Ziya fikir dünyası elə geniş bir ideoloq idi
ki, öz dini inancını və fəaliyyətini istiqlal
uğrunda mübarizə ilə paralel aparmağı vacib hesab
edirdi. Onun Allaha inamı və imanı,
İslama xidməti həm də milli azadlığa töhfəsi
ilə çulğaşıb birləşirdi. Yusif Ziyanın üstün məziyyətlərindən
biri dini radikal yönümdən qavraması deyil,
İslamın mütərəqqi mahiyyətini anlayıb, bunun
müasir elmi-mədəni tərəqqiyə böyük
töhfə verəcəyinə ürəkdən inanması
və bu baxışları müdafiə etməsi idi. Onun türkçülüyü İslam
ittihadına söykənmişdi". Tarixi
mövzuda bədii əsər yazmaq çox çətin və
məsuliyyətli işdir. Ulu öndər Heydər
Əliyev vaxtilə deyirdi: "Tarixi təhrif etmək olmaz. Tarixi təhrif edənlər xalqa xəyanət edir,
onu çaşdırır. ...Hər bir sənətkar
öz xalqının övladıdır və onun tarixi
qarşısında məsuliyyət daşlıyır. Tarix ən qüdrətli və təsirli tərbiyə
vasitələrindən, şüurları və həyat
mövqelərini formalaşdıran vasitələrdən
biridir". O, hələ 1981-ci ildə Azərbaycan
yazıçılarının VII qurultayında "Ədəbiyyatın
yüksək borcu və amalı" adlı nitqində
demişdir: "Yazıçı sözü xalqın əməllərinə
uyğun gəlməlidir. Gerçəkliyin qədim
inikasının başlıca obyekti müasirlikdir... Azərbaycan tarixinin bir çox parlaq səhifələri
bədii ədəbiyyatda layiqincə əks etdirilməmişdir,
tarixi simaların obrazları və tariximizin çox
mühüm dövrləri tərənnüm olunan ədəbi
əsərlər ən yüksək səviyyədə
yazılmalıdır. Bunlar çox
mühüm, artıq deyək ki, mürəkkəb
mövzulardır. Belə mövzuların
öhdəsindən yalnız yüksək istedadlı, dərin
bilikli sənətkarlar gələ bilərlər. Buna görə də tarixi mövzuda əsər
yaratmağa girişməzdən əvvəl ədib öz
qüvvə və imkanlarını götür-qoy etməli,
böyük və ciddi hazırlıq aparmalıdır".
Bu tarixi-metodoloji tövsiyələr, bir tənqidçi
və nəzəriyyəçi ədəbiyyatşünas
kimi mənim üçün də 40 ildir ki, əsas estetik
meyardır. Elə etmək lazımdır
ki, xalqın milli yaddaşında həkk olunmuş tarixi hadisə
və tarixi şəxsiyyətin obrazı ilə bədii əsərdə
yenidən yaradılmış obrazı bir-birini tamamlasın,
üst-üstə düşsün. Yazıçı
elə qüdrətli olmalıdır ki, onun öz əsərində
yaratdığı tarixi obrazı və tarixi şəxsiyyətin
obrazı millətin yaddaşında ehtiramla qorunan obrazı təhrif
etməsin, ona xələl gətirməsin. Əks halda
yazıçı böyük məğlubiyyətə
düçar ola bilər. Barəsində
danışdığımız "Ənvər
Paşa" romanı bu kontekstdə xüsusi həssaslıqla,
türk - Türkiyə tarixinə və Azərbaycan tarixinə
dərin hörmət və məhəbbətlə
yazılıb. Romanda obyektiv tarixi gerçəkliklə
yazıçı xəyalının icadı olan bədii həqiqət
biri-birini üzvi şəkildə tamamlayır.
"Ənvər Paşa Türküstana gəmi vasitəsilə
Salyanın Qoltuq kəndindən keçib getmişdi". Bu gizli yolu o zaman heç kim bilmirdi. Yalnız çox sonra Cavad qəzasının
fövqəladə komissarı olmuş bir adam
bunu öz yaxınlarına danışmışdı. Sovet orqanları gizli surətdə onu öldürmək
barəsində göstəriş verirlər. Ənvər Paşanı Türküstana Serqo
Orconikidze "yola salmışdı". Ənvər
Paşa bilirdi ki, o, Şərqi Buxaraya oradan da
Türküstana keçsə, basmaçıların
komandanı olacaq. Bu proses mürəkkəb tarixi şəraitdə
baş verir. Bu çətin şəraitdə
Ənvər Paşaya obyektiv tarixi şəraiti Zəki Vəlidi
izah edir.
Daha bir məlumat:
"Tamamilə müsəlmanlardan təşkil olunmuş on
iki minlik Qafqaz İslam Ordusuna səkkizminlik Azərbaycan
türkləri və bir nicat ordusunu gözləməkdə
olan Dağıstandakı müsəlmanların da ayrıca
xüsusi alay şəklində qatılması ilə əsərlərin
sayı iyirmi minə çatmışdı". Bu tarixi məlumat romana tarixilik gətirir və onu
bilmək Azərbaycan oxucusu üçün çox zəruridir.
Bunu qeyd etməkdə məqsədimiz belə
bir fikri ifadə etməkdir ki, "Ənvər Paşa"
romanı gələcəyə ünvanlanmış tarixi
örnəklər məxəzidir.
Romanda Ənvər Paşa hərtərəfli bir şəxsiyyət
kimi verilir. "Trablis yolçuluğu boyunca imkan tapan kimi
özüylə götürdüyü "Faust"u
oxuyurdu".
Trablis müharibəsində ağır
döyüşlər zamanı "Faust"u oxumaq Ənvər
Paşanın necə səbirli, dözümlü, eyni zamanda
intellektual bir şəxsiyyət olduğunu göstərir. Müasirləri onu Napoleona
bənzədəndə Ənvər etiraz edir: "Mən
ikinci adam ola bilmərəm" - deyir. Yazıçı bu detalla qəhrəmanının
özünəinamını, iradəsini və eyni zamanda
öz tarixi dəyərini hamıdan yaxşı dərk
etdiyini göstərmək istəyir. Ənvər
Paşa müəyyən bir missiya ilə həyata gəldiyini
fövrən dərk edir, coşqun ehtiraslı - passionar bir
şəxsiyyət olduğunu dərk edir. Yusif Ziya və Zəki Vəlidi kimi həm hərbçi,
həm də alim məsləkdaşlarından təsəvvüf
mədəniyyətini, sufizmi - Allah dərgahına gedən
iman yolunu - təriqəti öyrənir.
"Ənvər Paşa" romanı mühakimə
roman - dialoq, roman - monoloq və roman - etirafdır. Bu, tarix və
siyasətdən, hərb və fəlsəfədən, xatirə
və məktublardan ərsəyə gələn Şəxsiyyət
romanıdır. Əsərdə Osmanlı dövlətinin
baş naziri Tələt Paşanın Masson lojaları ilə
əlaqələrindən tutmuş, rus çarı I
Nikolayın "Xəstə adam" adlandırmaqla Osmanlı
imperiyasının çürüməsi fikrinə qədər
hər şey mühakimə əsasında qurulmuş bədii
üslubda öz əksini tapır. Bu, romana məxsusi
ictimai-fəlsəfi məzmun aşılayan çətin bir
yaradıcılıq yoludur. Ənvər Paşanın Azərbaycana
Qafqaz İslam Ordusu göndərməsinin açıq niyyətlərindən
başqa, bir də əsas gizli-strateji niyyəti var idi: O, Azərbaycanı
Turanın qapısı hesab edirdi. Yazıçı
bu strateji məqsədin tarixi mənasını diqqətlə
izləyir.
Ənvər
Paşanın Azərbaycandan gələn nümayəndə
heyətinə dediyi sözlər bu gün də müasir səslənir:
"Əziz qardaşlarım, ümid edirəm ki, sizinlə
bu görüşümüzün uğurlu nəticələri
Azərbaycanın gözəl istiqbalı üçün bir
vəsilə olacaq Azərbaycan türklərini
özümüzdən ayırmıram, biz eyni kökdənik,
eyni soydanıq, üstəlik də şükür, Əlhəmdülillah
hamımız müsəlmanıq, Həzrəti Məhəmməd
ümmətiyik. Biz imkan vermərik ki, erməni
mənfurları, ingilislər, bolşevik gavurları gözəl
Azərbaycanı parçalayıb, bölüb öz bildiklərini
eləsinlər. Bakı Türküstana, Turana
açılan qapıdır. Gəncə iki
gözümüzdür, Qarabağ ürəyimizdir".
Romanda yer
alan bu sözlər bədii-tarixi himn kimi,
gələcəyə ünvanlanmış simfoniya kimi səslənir
və yazıçının necə dərin və gözəl
estetik konsepsiyaya malik olduğunu göstərir. Qoy
bu sətirləri vətənpərvər ədibə
çirkab atanlar oxuyub utansınlar. Bu sətirlər
yazıçının qələbəsi, mühitindən
yüksəkdə durmasının təsdiqidir. Azərbaycan xalqı Ənvər Paşaya borclu idi,
azərbaycanlı ədib öz romanı ilə bu borcu ləyaqətlə
ödəyib.
Həyatda böyük adamlara qalan keçmiş - gəncliklə
bağlı xatirələrdir. Onlar qocalanda özlərini
ancaq bu xatirələrdə görə bilirlər. Ənvər Paşa 41 yaşında şəhid
olur.
"Ənvər Paşa" 4 fəsildən ibarətdir. Bu il -
2022-ci ildə Ənvər Paşanın vəfatından 100 il
ötür. Roman 100 il öncəki mürəkkəb
tarixi hadisələrə güzgü tutur. Azərbaycanlı
yazıçı qəhrəman türk qardaşına
layiqli bədii-tarixi abidə ucaldıb, bu da bir növ qəhrəmanlıqdır.
15 aprel 2022
Nizaməddin
ŞƏMSİZADƏ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 23 aprel.- S.20-22.