Qafqazın birinci adamı
Yaxud bir ailədə iki
Şeyxülislam
"1875 sənəsi son baharında uzun ağ saqqallı, möhtərəm bir ixtiyar ilə on bir-on iki yaşlarında arıq vücudlu bir çocuq Qafqaz valisi böyük knyaz Mixail Nikolayeviçin möhtəşəm yazı masası önündə bulunuyorlardı. Rus şahzadənin arxasında nəzərinin
nüfuz və şiddəti dərhal gözə
çarpan çərkəs əlbisəli bir miralay ayaqda
duruyordu. Yaşıl sarığı, dəvə
tükündən qolsuz əbası ilə ehtiramkar vəziyyətdə
olan miralay ixtiyarın ricalarını valiyə eynən tərcümə
etmədi: - "Şeyx Əhməd Səlyani, bu yetim
çocuğun Tiflis gimnaziya kurslarından birisinə yerləşdirilməsini
xahiş edir" dedi. Şeyx Əhməd
Salyani, Şərq tərbiyəsinə taban hafidiyçün
(nəvəsi üçün) məktəb seçimini də
canişin şahzadənin iradəsinə
buraxmışdı. Tərcüman Mirzə
Fətəli Axundov Şeyxin ricasını eynən tərcümə
etsə, çocuğun bir əsgər məktəbinə
qeyd etdiriləcəyindən qorxurdu. Qərb
həyat və tərbiyəsinin təmin etdiyi cüzi sərbəstlik
Qafqaz şeyxülislamının nəvəsini rus zabiti
olmaqdan qurtarmışdır. Mixail
Nikolayeviçin iradəsiylə "Tiflis Mülki
İdadisi"nə (Gimnaziyasına) qeyd və qəbul olunan
kiçik çocuq sonradan bütün türklərə
xeyli böyük hizmətlər ifa edəcək olan
Hüseynzadə Əli bəydir".
Yusif
Akçuranın təsvir etdiyi bu romantik səhnə Tiflisdə
baş verirdi və nəvəsinin əlindən tutub onu
canişinliyə gətirən yaşıl sarığı,
dəvə yunundan qolsuz əbası ilə ehtiramkar vəziyyətdə
olan ixtiyar isə 1862-ci il oktyabrın 15-dən
1884-cü ilin sonuna kimi Qafqazın Şeyxülislamı
olmuş Axund Əhməd Səlyani idi.
Tariximizdəki
nadir şeyxülislamlardan biri...
Axund Əhməd Səlyani Azərbaycanda ruhani həyatın
maarifçilik səmtinə yönəlməsi
üçün misilsiz xidmətlər göstərmişdi. Şeyxin bənzərsiz
şəxsiyyəti, ensiklopedik zəkası, qabaqcıl və
işıqlı düşüncələri, milli dəyərlərə
etibarlı münasibəti və belə bir ovqatla Qafqazın
şeyxülislamlıq institutuna rəhbərlik etməsi,
ümmətçilikdən milliyyətçiliyə
keçid dövrünün Qafqazda həm də bir
şeyxülislam tərəfindən yönləndirilməsi
barədə, nədənsə, az danışırıq.
Amma Qafqazdan İstanbula, Bağdaddan Təbrizə qədər
elə bir ruhanimiz, elə bir şeyxülislamımız yoxdur
ki, XIX yüzildə "Tarixi-ədəbiyyati-türki" (yəni
türk ədəbiyyatı tarixi) adlı əsər
hazırlamağa cəhd etsin, tu-kuye-lər - Göktürklər,
uyğurlar barədə qələm çalsın, ədəbiyyat
tariximizdə ilk dəfə Oğuz poetik dünyası barədə
fikirlər söyləsin, "Qutadqu-Bilik", türklərin
islamı qəbul etmələri, uyğur lisanı,
cığatayca yazılmış olan məşhur əsərlər,
əski türklərin yazısı, cığatay ədəbiyyatının
qızıl dövrü, uyğur dili, Əlişir Nəvai
haqqında yazılı söz deməyi özünə vicdan
borcu bilsin.
Yusif Vəzir
Çəmənzəminli Şeyxülislamın "Qafqaz məmləkətinin
xalqları" əsərini Bakıxanovun
"Gülüstani-İrəm"i ilə bir yerdə
xatırladır, Əli bəy Hüseynzadənin "Qafqaz
tarixi" adı ilə təqdim etdiyi bu əsərə
"İslam Ansiklopedisi"ndə etibarlı qaynaq kimi istinad
olunur, ensiklopediyanın bəzi tarixşünaslıq
yazılarında, Şeyxin fikirləri Məsudinin, Dəməşqinin
qənaətləri ilə eyni sırada xatırlanır.
Mirzə Fətəli Axundzadəyə görə,
"Müxtəlif elmlər və fənlər - astronomiya,
coğrafiya, hesab, riyaziyyat, tarix, hikmət və xüsusilə,
fiqh elmi sahəsində bütün Qafqaz ölkəsində
şeyxülislamın tayı-bərabəri yoxdur. O, filosof təbiətli,
liberal məsləkli, tərəqqi sevən, fitrən fəsahətli
bir adamdır".
Mirzə
Fətəlinin bu sözlərindən altmış il sonra, "Mirzə Fətəlinin faciəsi"
adlı məqaləsində Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyev, nədənsə, Axundzadənin dediklərini təkzib
etməyə ehtiyac duydu. Sən demə, Axundzadənin faciəsinin
əsas "səbəbkarı" Şeyxülislamın
özü imiş: "Ətraf zülmət və cəhalət,
bir nəfər də olsa dil bilən yox, camaatı qoyun kimi
istədikləri yerə sürən ruhanilər - başlarında
şeyxülislam Molla Əhməd olmaqla Zaqafqaziyada təkcə
yanmaqda olan bu çırağın (Mirzə Fətəlinin
- A.T.) işğının qabağına qalın pərdə
çəkirdilər". Haqverdiyevə rəğmən,
Əbdürrəhim bəyin müasiri olan başqa bir müəllif
Şeyxülislam amilinə fərqli rakursdan yanaşırdı:
"O zaman Qərb mədəniyyəti mərkəzi olan
Tiflisdə Qafqaz Ruhani İdarəsinin başında
bulunmasının Şeyx Əhmədə pək faydası
toxunmuş, bir çox alim və fazil şəxslərlə
görüşmüş, Qərb mədəniyyəti ilə
təmasda bulunmuş, Qərb həyat və adətləri ilə
aşina olmuş... O, başqa ruhanilər kibi həyat və
mühitə təəssüb gözləri ilə
baxmıyordu. Zamanın ehtiyac və tələblərini
pək eyi görür və gələcəyi pək gözəl
təyin edə bilirdi. Bütün gecələrini
Şeyxin evində keçirən və onun ən sadiq və
səmimi dostu olan Mirzə Fətəli ilə müxtəlif
mövzulara aid aralarında keçən müsahibə və
münaqişələrin də Şeyxin üzərində dərin
və kəskin təsiri olmuşdur".
Qəribədir
ki, heç bir tarixi dəlilə və sənədə
söykənməyərək şeyxülislamı guya Mirzə
Fətəlinin ölümünə fitva verməkdə də,
cənazə namazının qılınmasından imtina
etdiyinə görə də suçlayıblar...
Əvvəla,
nəinki Şeyxin, Cəlil Məmmədquluzadənin bildirdiyi
kimi, ümumiyyətlə, o dövrdə Azərbaycanda
heç kəsin "Kəmalüddövlə məktubları"ndan
xəbəri yox idi: "Oktyabr inqilabına qədər Mirzənin
tərcümeyi-halından rəvayət edənlər bu barədə
heç bir isnad və işarə eləməyiblər və
onun dinsizliyindən söhbət düşəndə, bir
müəyyən dəlil və sübut göstərməyiblər.
Mərhumun dinsizliyini onun əsərlərinin
heç biri ilə təsdiq, mərbut tutmayıblar".
O zaman Şeyx hansı səbəbdən onun ölümünə
fitva verməli, yaxud cənazə namazının
qılınmasına əngəl olmalıydı. Özü də elə bir Şeyx ki, əvvəldə
xatırlatdığım türk düşüncəsinə
rəvac verən yazılarından başqa,
"Əkinçi" qəzetində müsəlmanları
dünyəvi elmləri öyrənməyə
çağıran məqalə yazır, "elmi əbdan,
elmi ədyan" mövzusunun müzakirəsində
yaxından iştirak edirdi. Şeyx
dövrün ruhanilərinə xatırladırdı ki, Hz.
Peyğəmbərimiz müsəlmanlara ruhani elmləri təlqin
etdiyi kimi, dünyəvi elmlərə yiyələnməyi də
tövsiyə edib. Özünü bilən
Rəbbini biləndir. Elə buna görə
də insan ən əvvəl özünü bilməlidir.
Özünü bilmək isə ruhani elmlərlə
yanaşı, dünyəvi elmləri - riyaziyyatı,
fizikanı, kimyanı, həndəsəni öyrənməklə
mümkün ola bilər.
Əli bəy Hüseynzadə 1885-1889-cu illərdə
Peterburq Universitetinin tələbəsi olarkən yağlı
boya ilə Şeyxin portretini çəkib. Əsər
XIX yüzildə müasir Azərbaycan rəssamlığının
əsasını qoyan ilk rəsmdir. Maraqlı
olan həm də budur ki, tabloda Şeyxin qətiyyətli,
işıqlı obrazı "dini binaların fonunda deyil,
kitablarla dolu rəflərə yönəlmiş vəziyyətdə
təsvir edilib".
Şeyxülislam Axund Əhməd Əli oğlu
Hüseynzadə Səlyani 1812-ci ildə Salyanda anadan
olmuşdu. 1884-cü ildə 72 yaşında Tiflisdə
dünyasını dəyişmişdi.
Tiflisdə
Botanika bağındakı məzarlıqda dəfn olunmuş
Şeyxin məzar daşındakı kitabəsi ilə
bağlı əlimizdə yalnız bir vəsiqə var.
Əli bəy Hüseynzadə kitabədəki yazının
surətini köçürüb və kitabənin təsvirinə
belə bir şərh yazıb: "Qafqasiya
Şeyxülislamı Axund Molla Əhməd Səlyani
(Hüseynzadə)nin Tiflisdəki qəbir
daşında mərhum xəttat Molla Əhməd Sərabinin xətti ilə
yazılan yazının surətidir". Ərəb dilindəki
yazı "Quran"ın "Rəhman" surəsindən
bir ayə ilə başlayır və belə
yekunlaşır: "Fazil və alim, kamil bir arif, üləmaların
seçilmiş və bəyənilmiş rəhbəri, elm və
ədəb mənbəyi, fəzilət məcmusu
Şeyxülislam vəl müslimin Axund Əhməd
Hüseynzadə haqqın dəvətinə 1302-ci il rəbiyyüləvvəl ayının 11-də
cavab verdi". Belə bir yazıya uyğun kitabəni
Tiflisdə Botanika bağındakı məzarlıqda çox
axtarsam da tapa bilmədim.
1881-ci ildə
Rusiya Çarı tərəfindən "III dərəcəli
müqəddəs Vladimir ordeni" ilə təltif edilən
Şeyxülislam rus imperiyası tarixində müsəlmanların
ilk rəhbəriydi ki, səltənət məqamlarından
Qafqaz müsəlmanları üçün yüksək
ixtisaslı ruhanilər yetişdirilməsi məqsədilə
Ali Ruhani Məktəbinin yaradılmasını tələb
edirdi. Əli bəy Hüseynzadə 1905-ci ildə
yazırdı ki, "Qafqaz şeyxülislamı mərhum
Şeyx Əhməd Səlyani otuz il bundan əqdəm məmləkətimizin
özündə qabili-molla və axund yetişdirmək
üçün bir məktəbi-ruhani layihəsi tənzim
edib hökumətə təqdim etmiş idi...".
Ali Ruhani Məktəb yaradılması məsələsiylə
əlaqədar Peterburqda imperiya məqamlarının
qarşısına çıxan Şeyxülislam müsəlmanların
milli-mənəvi yüksəlişi naminə sinodun baş
prokuroru, Rusiya türklərinin amansız düşməni
olan Pobedonosevlə çarpışırdı. Pobedonosev isə
"Biz müsəlmanların nur maarif ilə xabi-qəflətdən
oyanmasına yol verəcək qədər dəlimiyiz?"
- deyib söhbəti qapamışdı.
Seyid
Əzim Şirvani "Şeyxülislam Molla Əhməd"
adlı şeirində onu elmi "əllaməyə naz edən",
"əhli-elmin mümtazı" deyə vəsf edir. Şahzadə Mirzə Yusif xan Mirzə Fətəli
Axundova yazdığı məktubda "Mən o cənabı,
mollalar silkindən hesab etmirəm. Mən
onu ruhani alimlərdən bilirəm" - deyir. Sultan Məcid
Qənizadə "XIX əsrin axır illərində maarif və
ədəbiyyata dair xatirələrim" adlı əsərində
"Axund Molla Əhməd şeyxülislamın məsnədində
sair axund və şeyxlər kimi deyil idi. Bizləri
görəndə hal-əhvalımızı yoxlayıb dərdimizə
qalırdı" - deyə yazırdı.
XIX yüzillikdə ərəb əlifbasının
islahatını şəriətə zidd hesab etməyən
bir şeyxülislam təsəvvürə gətirmək
Şeyx Əhməd fenomeni istisna olunarsa, sadəcə,
mümkün deyil. Parisdə nəşr olunmuş
"Hesab" dərsliyini mütaliə etməyə vaxt
tapan, yaxud yeni tərtib olunmuş əlifbada sait və samit hərfləri
şəxsən özü gözdən keçirmək istəyən
şeyxülislam əlifbanın islahatı yolunda maneə
törədən İstanbul nazirlərinə rəğmən,
"sünnilərin öz kitablarında köhnə əlifbanın
dəyişilməsinin şəriətə müxalif
olmadığına dair fitva" axtarırmış.
***
Bu yazını, əslində, Şeyxülislam Axund
Əhmədin əmisi və qayınatası Məhəmməd
Əli Hüseynzadə ilə başlamalıydım. O da Şeyxülislam
olmuşdu. Özü də Qafqazın ilk
Şeyxülislamı olmuşdu.
Bu il hər iki şeyxülislamın yubiley
yaşı tamam olur. Şeyx Məhəmməd
Əlininin 230, Şeyx Əhmədin 210 illiyidir.
Məhəmməd
Əli Hüseynzadə şeyxülislamlıq görəvində
1823-cü ildən etibarən 39 il
çalışmışdı. Məhəmməd Əli Səlyani
təqaüdə çıxması ilə əlaqədar
Qafqaz canişininə yazdığı "Məlumat vərəqəsi"ndə
"tamam qocalanadək Şeyxülislam vəzifəsində
çalışdığını, ömrünün qalan
hissəsini 22 yaşından ayrıldığı Salyanda, 22
yaşından bəri görüşə bilmədiyi
qohumlarının əhatəsində yaşamaq istədiyini
bildirirdi. Bəzən belə bir fikir də səsləndirilir
ki, Axund Məhəmmədəli vəzifəsini tərk edərkən,
xatırlatdığımız məlumat vərəqəsində
guya öz yerinə qardaşı oğlu axund Əhmədin
şeyxülislam təyin edilməsini xahiş etmişdir.
Fəqət Axund Məhəmməd Əlinin Azərbaycan
Dövlət Arxivində qorunan həmin məktubunda bu barədə
heç bir söz, xahiş və təmənna yoxdur.
Məhəmməd Əli Səlyani 1847-ci ilin
dekabrında yaradılmış "Qafqazda birinci olan Tiflis
şiə məktəbinin" layihəsinin müəllifidir. Bu məktəb
isə məşhur "Əli təriqi üzrə müsəlman
ruhani məktəbi"ydi. Şeyxülislam
Məhəmmədəlinin tərtib etdiyi layihədə
"məktəb və mədrəsələrin çoxəsrlik
təcrübəsi ilə yanaşı, mövcud dövlət
məktəblərinin təcrübəsi də əsas
götürülmüşdü".
Təqaüdə çıxandan sonra da Qafqazın ilk
Şeyxülislamı hər zaman hörmətlə
anıldı, yaşının ən pirani
çağlarında belə tövsiyələrinə ehtiyac
duyuldu. Şeyx unudulmadı. 1877-ci ildə
"Əkinçi"də dərc olunmuş və məhərrəmlik
ayinində baş yarmağın haram və bidət
olduğunu təlqin edən "Məktubat" sərlövhəli
məqaləni səksən beş
yaşlı Axund Məhəmməd Əli Tiflisdən deyil,
Salyandan, özü də artıq Şeyxülislam olaraq deyil,
"Məhəmməd Əli isna-əşəriyi-Səlyani"
imzası ilə yazmışdı.
Mixail
Lermontov 1837-ci ilin sonlarında Qafqazdan Rayevskiyə
yazdığı məktubda: "ß â Òèôëèñå ó
Ïåòð: Ã: — ó÷åíûé òàòàð. Àëè è Àõìåò" - deyə bildirir. Nədənsə, Lermontov və
Qafqaz məsələsini araşdıranlar 1837-ci ildə
Qafqazın Şeyxülislamı olmuş Məhəmməd
Əli Hüseynzadəni "unudub" "uçenıy
tatarin Ali"nin Mirzə Fətəli
Axundov olması qənaətində israr edirlər. Hətta alimlərimizdən biri "mirzə"
sözünün alim mənasını verdiyini və
Lermontovun da mirzə Əlini ruscaya çevirərək onu
"uçenıy Ali" şəklində
yazdığını vurğulayır. Mirzə
Fətəli Axundov barədə yazılmış məşhur
romanın müəllifi isə Əlini də bir tərəfə
qoyub, Əhmədin Azərbaycan dilindəki
qarşılığının Fətəli olmasını
irəli sürüb. Mübahisə etmirəm,
belə düşünənlər bəlkə də
haqlıdırlar. Amma 1837-ci ildə
Əlinin 45 yaşı vardı, qardaşı oğlu və
kürəkəni Əhməd də Lermontovla, demək olar
ki, eyni yaşdaydı. Amma niyə tədqiqatçıların
nəzərində Lermontovun alim olaraq nişan
verdiyi Əli də Fətəli olur, Əli ilə birgə
xatırlatdığı Əhməd də yenə Fətəli
olur. Bir halda ki, həmin illərdə Tiflisdə
Əli də, Əhməd də var idi. Onlar
da alim idilər. Lermontov onlarla irtibatda ola
bilməzdimi?
***
Yenə də Şeyx Əhmədə qayıdıram. Axund Əhməd
Hüseynzadə şeyxülislamlıq görəvində 22 il çalışdı. Nəinki
təkcə ruhanilər, nəinki hakimiyyət məqamları,
nəinki avam xalq, eləcə də demokratik fikirli
ziyalılar arasında böyük nüfuz və söz sahibi
oldu. Onu "Qafqazın birinci adamı"
kimi dəyərləndirən müasirləri ifrata
varmırdılar. Elmə, maarifə yönəli tədbirləri,
Qori Müəllimlər Seminariyası yanında "ölkənin
yalnız türk əhalisi üçün müstəqil Azərbaycan
şöbəsi"nin
açılması sahəsində Mirzə Fətəli ilə
birgə göstərdiyi xidmətləri və s.
yaşadığı dönəmdə Şeyx Əhmədi
Qafqazın birinci adamına çevirmişdi. Mühüm olan
başqa bir məqam da var: Şeyxülislam Axund Əhməd,
Yusif Akçuranın bildirdiyinə görə,
"Qafqaziyanın ən böyük əllaməsi idi. Bu zat
o zaman Qafqaziyada yeganə hakim olan İran ədibanından
zövq alamadığını, xalq şairləri tərəfindən
düzülmüş türkcə sadə şeirlərdən
daha çox xoşlandığını söyliyordu...".
Yenə də Yusif Akçura XIX yüzilin 60-cı illərini
nəzərdə tutub yazırdı ki, "o zaman Qafqaz mədrəsələrində
türkcə oxudulmazdı. İslam alimləri
türkcə kitablara tənəzzül etmir, türkcənin
yazılmağa layiq bir lisan olduğuna inanmırdılar.
Fəqət ümum üləmanın səviyyəsindən
xeyli yüksək duran Şeyx Əhməd Vaqifin türkcə
şeirlərindən zövq aldığını söyləmək
cürətkarlığında belə bulunurdu".
O, belə
bir Şeyxülislam idi. Hətta şeyxülislamlıq
görəvinə başlar-başlamaz Molla Pənah Vaqifin qətlinin
səbəbi və məzarının yeri ilə
maraqlanır, Qarabağ xanının Vaqifdən sonrakı vəziri
Mirzə Camalın böyük oğlu Rzaqulu bəy Axund
Əhməd Səlyaniyə 1862-ci ildə Vaqiflə
bağlı ayrıca məktub göndərirdi...
Belə.
Qafqaz şeyxülislamı türk ədəbiyyatının
tarixini araşdırır, Qafqaz xalqlarının tarixini
yazır, imperatorluqdan azərbaycanlılar üçün Ali
Ruhani Akademiyanın yaradılmasını tələb edir,
Qafqazda yeganə hakim olan İran ədibanın
yazdıqlarından zövq ala bilmir, el şairləri tərəfindən
düzülmüş türkcə şeirlərdən,
xüsusən Molla Pənah Vaqifin qoşmalarından daha
çox xoşlanırdı...
***
XIX
yüzilin ikinci yarısında Azərbaycan Qafqaz
şeyxülislamının timsalında ümmət məfkurəsindən
milli məfkurəyə keçid edirdi...
Azər TURAN
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 30
aprel.- S.16-17.