İblisin axtarışında
Bəşəriyyət
özünü dərk edən zamandan İblisin
axtarışında olub...
Bu fikir qəribə səslənə bilər,
razıyam, axı biz düşüncələrimizi
insanlıq tarixində daha çox Tanrı
axtarışları üzərində konsentrasiya etmişik. Tanrısallığın
kökləri araşdırılıb, tarixi yazılıb,
müxtəlif toplumlarda, xalqlarda Tanrıyla bağlı
görüşlərin necə yarandığı, hansı mərhələlərdən
keçdiyi öyrənilib... Bəs İblis?
Bəşəriyyət İblis obrazını uzun əsrlər
boyu sanki kölgədə saxlayıb. Hətta adını
da ehtiyatla çəkib. Hərçənd,
miflərdə, nağıllarda bu obraz müxtəlif adlar
altında təzahür edib, ancaq filosoflar, təfəkkür
adamları tərəfindən çox da
araşdırılmayıb.
Yəqin ki, inkvizisiya cəzaları, dara
çəkilmə qorxusu imkan verməyib, bəlkə də
başqa səbəblər var.
Yalnız XIX əsrin sonlarında romantizm cərəyanı
təşəkkül tapandan sonra dünya mədəniyyətində
İblis və iblisanəlik sanki daha çox diqqət çəkməyə
başladı.
Bəli, şər qüvvənin
konsentrasiyası daha çox analiz edildi,
araşdırıldı. Və bu tendensiya indiyə qədər
davam edir... Yəqin ki, insanların içində
Tanrı işığının öləziməsi
qeyri-ixtiyari zülmətə maraq yaradıb. Və ya
insanlar daha cəsarətli olublar, əvvəlki dövrlərdən
fərqli olaraq İblisin (öz daxillərindəki iblislərin)
gözünün içinə baxmağa qətiyyətləri
çatır... Səbəblər çox ola
bilər, lakin fakt faktlığında qalır - Şər
qüvvənin mənbəyi olan İblis obrazı müasir ədəbiyyat
və dramaturgiya üçün daha dinamik, daha aktiv və
etiraf edək ki, daha maraqlı personajdı...
Azərbaycan
Dövlət Pantomima Teatrında ötən ay
tamaşaçılara təqdim edilən tamaşalar da məhz
İblis mövzusunda idi... Bəli, səhv
yazmıram. Hər ikisi. Amma bu barədə
bir az sonra...
Tamaşaların hər ikisini eksperimental hesab eləmək
olar. O mənada
ki, teatrın rəhbəri, Xalq artisti Bəxtiyar Xanızadənin
özünün qeyd etdiyi kimi, hər iki tamaşa onun
iştirakı olmadan, gənc rejissorlar tərəfindən və
əsasən gənc aktyorların iştirakıyla ərsəyə
gəlib. Bu əsərlər həm rejissorların (Bəhruz
Vaqifoğlu, Ceyhun Dadaşov) həm də bir çox gənc
aktyorların debüt işləri idi...
Bəhruz
Vaqifoğlunun tamaşası Hüseyn Cavidin "İblis"
pyesi üzərində, Ceyhun Dadaşovun tamaşası isə
Qoqolun "Şinel" əsərinin motivləri əsasında
qurulub.
Təbii ki, heç bir tamaşa konkret olaraq
adıçəkilən əsərlərin süjetlərini
təkrar eləmir, mövzu üzərində sərbəst
variasiyalar kimi qəbul edilməlidir. Əlbəttə,
tamaşaların bütün məziyyətləri barədə
teatrşünaslar daha dəqiq fikirlər deyəcək, mənsə
daha çox fəlsəfi müstəvidə yanaşmaq,
sırf özümün hiss və duyğularımı,
görüb anladıqlarımı qeyd etmək istərdim.
"İblis"
tamaşasında aktyorlar - Elnur Paşa, Solmaz Bədəlova,
Nuridə Musabəyli, Elnur Rzayev, Elxan Şahaliyev, Elmin
Qiyaslı, Səbirə Həsənova, Cavad Nuriyev, Jalə
Novruz, Səbinə Hacıyeva, baş rolu isə Nurlan Rüstəmov
ifa edirdi, rəssam Xəyyam Səmədov, xoreoqraf isə Əməkdar artist Səbinə Hacıyeva idi.
Bəhruz Vaqifoğlunun tamaşasını izləyərkən
ilk təəssüratım bu oldu ki, elə bil rejissor
tamaşanı qurarkən, öz içindəki İblisi
axtarır, sanki düşüncələrindəki zülmət
xaosdan, ziddiyyətli dolanbaclardan, dolaşıq labirintlərdən
işığa çıxmağa çalışır.
Tamaşanın əvvəlində təqdim olunan xaotik
kütləvi səhnələr, xeyirlə şərin
mübarizəsini əks etdirən simvollar və metaforalar,
tanrı-iblis arasında özünü itirən insan -
bütün bunları məhz rejissorun qarışıq,
ziddiyyətli düşüncələrinin təzahürü
kimi qəbul elədim. Bəli, rejissor öz içini didən
suallara cavab axtarır. Və axtara-axtara rəngarəng
bədii priyomlarla tamaşaçını müxtəlif
inqilabların qanlı xaosundan, kütləvi edamlardan
tutmuş, bəşəriyyətin təhtəlşüurundakı
ibtidai seksual orqiyalara, əyləncəli kef məclislərinə
qədər gətirir. Hətta sona yaxın müqəddəs
Məryəmin qucağında can verən İsa Məsihi də
görürük. Təbii ki, hər
tamaşaçı bu metaforik səhnələri öz
düşüncəsinə uyğun yozur, mənalandırır.
Sual isə birdir - İnsanların içində
Tanrı harda bitir, İblis harda başlayır. Bəlkə də
başlamır, iblis elə hər yerdədir. İblis hamıdır. Və ya
hamı iblisdir.
İblis
nədir, cümlə xəyanətlərə bais,
Ya hər
kəsə xain olan insan nədir - İblis...
Bəhruzun tamaşasını, nədənsə, Cavidin
pyesində İblisin ilk və son monoloqunun teatral müstəvidə
təzahürü kimi qavradım. Çünki dahi
dramaturqumuzun da elə əsas fikir və düşüncələri,
içindəki ziddiyyətlər və labirintlər məhz
həmin monoloqlarda özünü göstərir.
Qeyd etdiyim kimi, hədsiz dinamikaya köklənmiş
tamaşa müxtəlif simvollarla, metaforalarla, bədii
priyomlarla kifayət qədər yüklənib, hətta deyərdim
ki, bir qədər də ifrata varılıb. Ona görə
şəxsən mən özümçün qaranlıq
qalan bəzi məqamları tam aydınlaşdırmaq
üçün tamaşaya ikinci dəfə baxmalı oldum.
Çünki ilk baxışımda hiss elədim ki, xeyli məqamlar
diqqətimdən qaçdı. Rejissor sanki təqdim
etdiyi hansısa simvolların metaforaların dərki
üçün tamaşaçıya vaxt vermir, birini
düşünüb həzm eləməyə
çalışdığın müddətdə
qeyri-ixtiyari sonrakı bədii tapıntıları, işarələri
diqqətdən qaçırtmış olursan.
Bəlkə də tamaşanın uğurlu cəhətlərindən
biri də budur. Yəni müasir dövrdə, az qala bütün sənət
nümunələrinin "birdəfəlik" baxışa
kökləndiyi bir vaxtda hansısa bir əsər sənin
beynindən günlərlə çıxmırsa,
düşünürsənsə və hətta yenidən gəlib
baxmaq istəyirsənsə, bunu rejissorun müvəffəqiyyəti
hesab etmək olar.
Lakin ikinci baxış da mənə tamaşada
gözümdən qaçan məqamları tam dərk etməyə
imkan vermədi. O mənada ki, ilk tamaşadan fərqli olaraq bu dəfə
baş qəhrəman obrazını rejissorun özü ifa
edirdi. Və mən də tamaşadakı gizli məqamlara
diqqət etmək əvəzinə, qeyri-ixtiyari iki aktyorun oyun
tərzinin, rola yanaşma üslubunun və
yaratdığı emosiyaların fərqini analiz etməyə,
hər birinin fərqli və üstün cəhətlərini
beynimdə götür-qoy etməyə başladım. Özlüyümdə qərara gəldim ki,
Nurlanın təqdimatındakı baş qəhrəman mənə
daha doğmadır, özümküdür. Məhz bu müqayisəli analizə fikrim yönəldiyinə
görə, sonda yenə də xeyli məqamlar diqqətimdən
qaçdı.
Görünür, sentyabrda tamaşaya bir daha gəlib
baxmalı olacam.
Tamaşada çoxsaylı rejissor tapıntıları
var ki, hər biri haqqında ayrıca danışmaq
yazını xeyli uzatmış olar. Lakin bir səhnə məhz
mənə həddindən artıq təsir etdiyinə görə,
onun üzərində xüsusi dayanmaq istərdim.
Cavidin "İblis" əsərinə bələd
olanlar bilir ki, orada hadisələr Birinci Dünya müharibəsi
zamanı cərəyan edir. Ümumiyyətlə,
Cavidin təbirincə, insanların içində bu xaosu, bu vəhşiliyi
yaradan məhz müharibələr, inqilablar və bu cür
sosial kataklizmlərdir. Məhz bu hadisələr
zamanı sanki insanların içindəki iblis daha
açıq-aydın şəkildə təzahür edir,
üzə çıxır, Tanrıya meydan oxuyur.
Sellər
kimi axmaqda qızıl qan,
Qanlar tökər, evlər yıxar insan.
Tanrı nizam-intizamdı, simmetriyadır, ədalətdir. Nizamın,
düzənin pozulması isə iblisin xaosudur, şər əməlləridir.
Tamaşada insanlar arasındakı bu xaosu şərti
şəkildə ümumiləşdirən, son
iki-üç yüz ilin bütün inqilab
burulğanlarını plastik formada əks etdirən səhnələrin
arasında belə bir epizod var - insanlar bir-birinin arxasında
sırayla düzülür və hər önə
çıxanı arxadakı güllələyib onun yerinə
keçir.
Bu proses gərgin
musiqinin, dinamik atmosferin təsiri altında zəncirvari şəkildə
davam edir. Hər kəs, önündə gedəni
öldürüb yerinə keçir və üzündəki
xoşbəxt ifadə ilə irəli ideya
işığına doğru baxır, lakin bilmir ki,
arxadakı da öz növbəsində silahı onun
gicgahına dirəyib... Həmin səhnəyə
baxarkən, nədənsə, məşhur ifadəni
xatırladım - "Revolyusiya pojirayet svoix detey". (İnqilab öz yetirmələrini yeyir).
Həqiqətən
də bu gözəl səhnə həmin həqiqəti bariz
şəkildə nümayiş etdirən çox gözəl
bir tapıntı idi ki, indiyə qədər
gözümün önündən getmir...
Dediyim
kimi, tamaşada bu cür gözəl bədii tapıntılar
çoxdur və heç birinin təsirini sözlə ifadə
etmək mümkün deyil... Əgər mümkün
olsaydı, onda teatr olmazdı, nəsr olardı... Bunları yalnız səhnədə görmək və
görərək qiymətləndirmək, ən əsas da
hiss etmək lazımdır.
Tamaşada
işıq effektləri, gözəl musiqilər, maraqlı rəqslər
və plastika nömrələri - hər şey yalnız bir
ideyaya xidmət edirdi - İblisin şüurda və təhtəlşüurda
yaratdığı xaos və bu xaosun içində
özünü itirmiş insanın halını
nümayiş etdirmək... Əslində, bu
acizlik elə XXI əsrdə də davam edir, bu gün də
aktualdır. Məhz özünü
itirmiş insan obrazının yaratdığı
çaşqınlıq və acizlik hissi baxımından
şəxsən mənə Nurlanın oyunu Bəhruzun
oyunundan daha təsirli görünmüşdü. Yəni əslində Nurlan da elə Bəhruzun
qurdugu obrazı oynayırdı. Sanki
rejissor İblisin əlində aciz qalan baş qəhrəmanın
iki versiyasını bizə göstərirdi. Biri özünü
itirmiş, çaşqın, beyni və ruhu
çökmüş insan, digəri isə az qala İblisə
meydan oxumağa çalışan daha dinamik, daha
xarizmatik, daha mübariz, bir az da
ironik, lakin buna rəğmən yenə də İblisin əlində
aciz qalan insan... Sanki rejissor bu iki versiyanı nümayiş
etdirməklə demək istəyir ki, mübarizə
aparmağın, çarpışmağın xeyri yoxdu, hər
iki halda sonda İblisin cəngindən yaxa qurtara bilməyəcəksən.
Çünki İblis sənin içindədi, İblis sənin
özünsən....
Tamaşada aktyor işi də yüksək səviyyədə
idi. İlk səhnədən sona qədər hərəkətdə
olan aktyorlara yalnız bəzi səhnələrdə sanki nəfəs
dərməyə imkan verilirdi. Çox
çətin və mürəkkəb mizanlar, sinxronluq tələb
edən plastik kütləvi səhnələr çoxluq təşkil
edirdi ki, bu da aktyorların işini çox
ağırlaşdırırdı. Lakin bütün bu
ağırlığa və çətinliyə rəğmən
hər kəs öz öhdəsinə düşən
yükü sona qədər müvəffəqiyyətlə
çəkə bilirdi...
Hərçənd ki, belə mürəkkəb və
çoxmənalı tamaşaları bir yazı ilə tam dəyərləndirmək
mümkün deyil. Təbii ki, tamaşada müəyyən
qüsurlar da olmamış deyil, ancaq mən yaxşı
şeyləri açıq deyib,
çatışmazlıqları qulağa
pıçıldamağı sevən adamam.
Ümumilikdə, Bəhruzun rejissor debütünü
şəxsən mən uğurlu hesab edirəm və Bəxtiyar
müəllimin bu təşəbbüsünü
alqışlayıram. Ortada həqiqətən də maraqlı,
çoxqatlı və dərin bir tamaşa var.
Əvvəldə qeyd etdiyim eksperiment çərçivəsində
ərsəyə gələn ikinci əsər isə Ceyhun
Dadaşovun hazırladığı "Şinel"
tamaşası idi.
Eyni səhnədə və oxşar bədii priyomlarla
işlənsə də, əslində hər iki tamaşa
bir-birindən yerlə-göy qədər fərqlənirdi. Təbii ki, bu
fərqlilik mənim qavrayışıma da təsir elədi.
Bəhruzun "İblis"ə
yanaşması mənim bu əsərə münasibətimlə
üst-üstə düşürdüsə, Ceyhunun
"Şinel"ə yanaşması xeyli fərqli idi və
açıq etiraf edim ki, əvvəlcə mənə yad
göründü. Öz aləmimdə bu yanaşma tərzini
Qoqoldan uzaq hiss elədim. Əvvəlcə
beynimdəki stereotiplər mənə tamaşanı tam
qavramağa mane oldu. Qeyri-ixtiyari öz
düşüncəmdəki Şinel ilə Ceyhunun Şineli
arasındakı fərq məni
qıcıqlandırırdı və tamaşadakı rejissor
tapıntılarını, metaforaları, simvolları
düzgün dərk etməyə imkan vermirdi. Demək
olar ki, bütün tamaşa boyu beynimdə
dolaşırdı ki, axı bu Qoqol deyil... Hətta
rejissoru əsərin mahiyyətini təhrif eləməkdə
də qınayırdım.
Lakin tamaşadan sonra Bəxtiyar müəllimlə
qısa söhbətimiz zamanı onun dediyi bir kəlmə
söz mənim şüurumdakı stereotipləri
qırdı və tamaşaya fərqli baxmağa vadar elədi.
"Axı
bu, Qoqolun "Şinel"i deyildi", sualıma Bəxtiyar
müəllim qəribə bir təbəssümlə,
"Burda nə var ki, bu da rejissorun görümündəki
Şineldi", - deyə cavab verdi.
Bu kəlmə məni düşündürdü və
anladım ki, tamaşaya baxarkən, yalnız Qoqolun Şinelinə
köklənmək məni rejissor görümünün əsl
istiqamətindən sapdırıb.
Yalnız bundan sonra tamaşanın səhnələri,
orda baş verənlər xəyalımda tamam başqa aspektdən
canlandı və özümə əsərin dərki
üçün açar tapdım - "mən əslində,
növbəti İblisə baxırdım".
Həqiqətən də Ceyhunun görümündə,
geyim vasitəsi olan şinel sanki ümumiləşdirilərək,
bu gün insanların ruhuna, varlığına hakim kəsilən,
konfliktlərin, dramların səbəbi olan, qardaşı
qardaşa, atanı oğula düşmən edən maddi dəyərlərin
ümumiləşdirilmiş obrazı kimi təqdim edilir.
O
şinel üstundə dava gedir, obrazlar şinelləri geyinib
soyunur, hətta bir şinelin bir qolunu biri, o biri qolunu
başqası geyinir, az qala bölüb
parçalayırlar. Əslində isə
insanlar şineli yox, şinel insanları bölüb
parçalayır, vəhşiləşdirir, insaniyyətdən
ayırır. Şinel insanların ruhunun dərin
qatlarındakı rəzalətləri üzə
çıxarır.
Tamaşadakı
Şinel həm Ayfondu, həm Mersedesdi, həm üçmərtəbəli
villadı, həm brend geyimlərdi, həm ziynət əşyalarıdı,
həm kef məclisləridi, həm əyləncədi... Bir sözlə, insanların ağlını
başından çıxaran İblisdi.
Və sonda bütün qəhrəmanlar Şinelin
içinə girib yox olur, daha dəqiq desək, şinel
onları udur.
Eynən İblis insanları udan kimi.
Tamaşanın finalı mənə illər əvvəl
Rövşən Almuradlının quruluşunda
"Yaşlı xanımın gəlişi"
tamaşasının finalını xatırlatdı.
Orda finalda hamı ayaqyoluna girir, bütün insanları sanki nəcasət udur, burda isə eyni funksiyanı iblis-şinel obrazı yerinə yetirir...
Mesaj isə eynidir - insanlar maddi nemətlərin təsiri altında insanlıqlarını tərk edib. Bu isə öz növbəsində insanların öz ruhlarını iblisə təslim etməklərinə bərabərdir.
Bu tamaşada da çoxsaylı rejissor tapıntıları, metaforalar, simvollar vardı, lakin konkret aktyor oyununa köklənməyən bu tapıntılar daha çox plastika və bədən dili üzərində idi. Ümumilikdə, tamaşada baş qəhrəman yox idi, hansısa obraz ön plana çıxarılmamışdı. Hamı bərabər idi. Baş qəhrəman isə yalnız İblis-Şinel idi.
Burda da hədsiz dinamika, hərəkət, sürət tamaşaçının diqqətini yayındırmağa imkan vermir, sona qədər temp düşmür, diqqət səhnədən yayınmır. Lakin Bəhruzun tamaşasından fərqli olaraq zənnimcə, burda çoxqatlılıq nəzərə çarpmırdı, bütün bədii tapıntılar yalnız bir müstəvi üzərində inkişaf edirdi - sanki hər şey və hamı İblis-Şinel obrazına işləyir, onu ön plana çıxarır, onun rejissor görümündəki mahiyyətini açmağa çalışır.
Tamaşada iştirak edən aktyorların - Elnur İsmayılov, Əli Əlizadə, Hilal Dəmirov, Nurlan Süleymanov, Zəhra Hüseynova, Nəzrin Zeynalova, Oqtay Kazımov və Aydan Həsənova, əksəriyyəti tələbələr olduğuna görə, onların işini uğurlu hesab edirəm, çünki heç kim ümumi ansambldan qopmurdu, hər kəs çətin və ağır səhnələrlə zəngin tamaşada bütün energetikasını və gücünü ortaya qoyurdu. Müəyyən xırda çatışmazlıqları isə məncə, aktyorların və rejissorun debütü faktoruna güzəştə getmək olar.
Tamaşada rəqslərin quruluşu isə Ceyhun Dadaşov və Elnur İsmayılova aiddir. Və düşünürəm ki, onlar da tamaşanın dinamikasını yüksək səviyyədə saxlamağa nail olmuşdular.
Ən bəyəndiyim xüsusiyyət isə o oldu ki, heç bir rejissor öz debütündə yüngül və asan işlərin dalınca qaçmadı, ən ağır ən çətin mizanlarla zəngin çoxqatlı, düşündürücü əsərlər ortaya qoya bildilər.
Sonda hər iki tamaşanın həm
rejissorlarını, həm də bütün yaradıcı
heyətini təbrik edirəm və gələcək
yaralıcılıq fəaliyyətlərində uğurlar
arzulayıram. Azərbaycan Dövlət Pantomima
Teatrının rəhbəri Bəxtiyar Xanızadəyə
isə xüsusi təşəkkürümü bildirirəm,
çünki indiki dövrdə heç də bütün
ustadlar yetirməsi olan gənclərə öz istedad və
bacarıqlarını nümayiş etdirməkçün bu
cür meydan vermir. Zənnimcə, bu tamaşalar tək
teatr sahəsində yox, sənətin bir çox sahələrində
yeni yaradıcı qüvvələrin önə
çıxarılması işində gözəl örnək
ola bilər...
İlqar FƏHMİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 13
avqust.- S.4;5.