Azərbaycan
tarixşünaslığında antiazərbaycançılıq
Azərbaycan
tarixşünaslığında antiazərbaycançılıq,
yaxud "Azərbaycan tarixi"nin birinci
cildi Azərbaycan xalqı haqqında nə deyir?
Azərbaycan xalqının hansı dövrdə təşəkkül
tapmasından asılı olmayaraq tarix səhnəsinə türk
mənşəli bir etnos kimi çıxdığı
hamıya məlumdur. Bu isə o deməkdir ki, Azərbaycan
xalqının tarixi araşdırılarkən metodoloji xətt
kimi türklüyün coğrafi, etnoqrafik, linqvistik, siyasi və
s. bölünməsi (diferensiasiyası) prosesi əsas
götürülməlidir. Halbuki Azərbaycan MEA-nın
nəşr etdiyi "Azərbaycan tarixi"nin
birinci cildində müəlliflər "türk"
sözünü işlətməkdən qəti şəkildə
imtina etmişlər. Sovet dövrünün antitürk
"ustanovka"sı ilə yazılsa da, hər halda müstəqilliyimizin
ilk illərində üzərində işlənilmək
imkanı olmuş (və 1998-ci ildə işıq üzü
görmüş) bu cildin məsul redaktoru,
xalqımızın etnogenezinə aid bütün oçerklərin
müəllifi akademik İqrar Əliyev olduğuna görədir
ki, sözügedən "ustanovka" nəinki
yumşaldılmamış, hətta subyektiv ehtimallarla bir az da sərtləşdirilmişdir.
Əlbəttə, antitürkçülük yalnız
pantürkizmə, yaxud aşırı
türkçülük xülyalarına deyil, bütöv
bir xalqın (və dövlətin) ideologiyası səviyyəsinə
yüksəlmiş azərbaycançılığa
qarşı dayanır. Çünki türkləşmə və
ya türklük bu ideologiyanın üzvi tərkib hissəsidir.
Və tarixçi-ideoloqların bir çoxu,
heç də təsadüfi deyil bu fikirdədirlər ki, Azərbaycanda
müsəlmanlaşma prosesi ilə müqayisədə
türkləşmənin tarixi, eləcə də buna
müvafiq olaraq yad təsirlərə müqaviməti elə
də böyük deyil.
Keçən əsrin 30-cu illərindən başlayaraq
Azərbaycanda həm türklüyə, həm islama, həm də
müasirliyə (ümumbəşəriliyə) sözün
həqiqi mənasında müharibə elan olunması təkcə
bugünlə məhdudlaşmayıb tarixə də nüfuz
etdi. Və əvvəlki
məqalələrimizdə göstərdiyimiz kimi,
türklüyün və islamın tarixi mövqeləri
çox böyük sürətlə heç bir əsas
olmadan süni şəkildə irançılıq elementləri
vasitəsilə işğal edildi... 70-ci, xüsusilə 80-ci
illərdə ölkədə baş qaldıran milli
oyanış itirilmiş mövqeləri geri qaytarmaq
üçün hər nə qədər əhəmiyyətli
təşəbbüslərlə əlamətdar olsa da,
"Azərbaycan tarixi"nin birinci cildi göstərdi (və
göstərir) ki, "tarixi olduğu kimi qəbul etmək, dərk
etmək və olduğu kimi qiymətləndirmək" (Heydər
Əliyev) uğrunda mücadilə hələ uzun müddət
davam edəcəkdir.
Azərbaycan tarixşünaslığında
özünə geniş yer tutmuş
antitürkçülük, fikrimizcə, beş-on
tarixçinin subyektiv maraqlarından (təbii ki, bu da var) daha
çox müəyyən dövrün ideoloji
baxışlarından irəli gəlir. Heç bir
şübhə yoxdur ki, Azərbaycanın Şimalında
İqrar Əliyev, Cənubunda isə Əhməd Kəsrəvi
"məktəb"ini həmin baxışlar
formalaşdırmışdı. Və əslində,
bunlar eyni "məktəb" idi... Cənubla
Şimalı üz-üzə, hər ikisini də
türklüyə qarşı qoymaqda bir-birindən çox
da fərqlənmir, bir-birini təqdir edirdilər. Ola
bilsin ki, sovet tarixşünaslığı daha
"intellektual" təsiri bağışlayırdı,
ancaq İran tarixşünaslığının da
özünəməxsus "üstünlükləri"
vardı ki, onlardan birincisi siyasi-ideoloji "fitva"lar verməkdə
göstərdiyi "məharət" idi.
Akademik
İqrar Əliyev iranlı həmkarları barədə
yazır: "Qədim Azərbaycan tarixi problemlərinə bu
və ya digər dərəcədə toxunmuş nüfuzlu
İran tarixçiləri arasında Seyid Əhməd Kəsrəvinin,
Həsən Pirniyanın, Məhəmməd Muinin, İbrahim
Purdavudun, Cəmaləddin Faqihin, Məhəmmədcavad Məşkurun,
Şəfəq Rzazadənin, Rza İnayətullanın və
b. adlarını çəkmək olar.
...İran müəlliflərinin əsərlərinin
böyük bir hissəsinin ən mühüm nöqsanı
onların paniranist xarakter daşımasıdır. Bu əsərlərin
müəlliflərindən çoxu üçün "Azərbaycan
tarixi" məfhumu yoxdur, bütün müddəalar bir
dominant - "İran tarixi" nöqteyi-nəzərindən
verilir. Adları çəkilən müəlliflərin
çoxu üçün azərbaycanlılar sonradan türk
dilinə keçmiş farslardır (məhz
farslardır)"... İran tarixçilərinin
"fitva" pedantizmindən fərqli olaraq, sovet tarixçilərinin
akademik İqrar Əliyevin təcrübəsində təzahür
edən "analitizm"i də, prinsip etibarilə, azərbaycanlıları
İran mənşəli hesab edir, ancaq daha
"ağıllı" üsullarla.
"Azərbaycan
tarixi"nin birinci cildi ən qədim
zamanlardan III əsrə qədərki milyon yarım ildən
artıq bir dövrü əhatə etməklə, ilk növbədə,
arxeoloji araşdırmaların verdiyi son dərəcə zəngin
məlumatlarla, həqiqətən, məmnunluq doğurur. Ancaq
məsul redaktorun bu obyektiv məlumata
sırıdığı etnoloji "şərhlər"
ona görə təəssüfedicidir ki, həmin "şərhlər"də
ideoloji "nəzarət" açıq-aşkar
görünür. "Azərbaycan paleolit dövrü
sakininin mənəvi aləmi haqqında" oçerki ilə
qədim daş dövründən başlayaraq elə bir
ictimai-mənəvi mühit "yaradır" ki, nə
yığıcılar, nə maldarlar, nə də əkinçilər
arasında türk perspektivi görünmür... "Azərbaycan
tarixi"nin birinci cildini sadəcə vərəqləmək
(və ədəbiyyat siyahısını gözdən
keçirmək) kifayətdir əmin olasan ki, bu bir
iranşünaslıq işidir.
Əlbəttə, müəlliflərin borcu idi ki, Azərbaycan
tarixinə son illər geniş vüsət almış
"Şumer-türk əlaqələri" kontekstində
baxsınlar.
Kifayət qədər ciddi araşdırmalarda Ön
Asiyadakı türk izləri eramızdan əvvəlki minilliklərə
gedib çıxdığı halda "Azərbaycan
tarixi" müəlliflərinin buna göz yumması elmilikdən
çox-çox uzaq hərəkətdir... Eləcə də
e.ə. II minilliyin sonu, I minilliyin əvvəllərindən
başlayaraq Şimaldan Azərbaycana axın edən xalqlar
arasında müxtəlif adlar daşıyan türkəsilli
xalqların da olması barəsində geniş
yayılmış fikir bizim müəllifləri
maraqlandırmamışdır... İş o yerə
çatmışdır ki, eramızın ilk əsrlərindəki
hun yürüşləri barədə bəhs etmək də
məqbul sayılmamışdır... Və nəticə
etibarilə, Azərbaycan qədim dövrün sonu, orta əsrlərin
əvvəllərinə hər hansı "türk
ehtimalından xilas olunmuş" vəziyyətdə təhvil
verilir.
Əslində, belə bir "ustanovka" vermək
tarixşünaslıqdan elə də böyük enerji tələb
etmir. Hər
şeydən əvvəl ona görə ki, istənilən
xalqın tarixində yazıyaqədərki dövr heç nəyi
həll eləmir... Nə daş, nə də
tunc dövrünün insanı etnik təyinatı ilə fərqlənmir.
Və etnosun tarixi, əslində, ilk dövlət
qurumlarının formalaşması ilə bağlı
müzakirə mövzusuna çevrilir. "Azərbaycan
tarixi" bizə dörd "milli" dövlət təqdim
edir: Manna, Midiya, Atropatena və Albaniya. Bu dövlətlərin
heç birində türk "gözə dəymir"...
Ümumiyyətlə, "Azərbaycan tarixi"nin məntiqinə görə, qədim Azərbaycanda
Qafqaz və İran etnoslarından başqa, heç bir etnos
mövcud olmamışdır... Belə güman
oluna bilər ki, akademik İqrar Əliyev Azərbaycanın
Şimalını - Albaniyanı Qafqaz etnoslarına güzəştə
gedir. Elə deyil. Məqsəd
irançılığın hegemoniyasını göstərməkdir.
Akademik yaxşı bilir ki, İran - türk
(Turan) qarşıdurmasındansa İran - Qafqaz
qarşıqoyulması müqayisə edilməyəcək qədər
irançılığın xeyrinədir. Ancaq dilçi - dil tarixçisi olmadığına
görə öz sələfləri kimi o da ciddi səhvlərə
yol verir. Nəzərə almır ki, əgər
Albaniyada qafqazdilli etnos geniş yayılsa (və hər
hansı Qafqaz dili ədəbi dil səviyyəsinə
çatsaydı) onun yazılı abidələri qalardı.
Və nə Azərbaycanın şimal rayonlarında, nə də
Dağıstanda hər kəndin az qala
öz "dil"i olmazdı. Dilin (və xalqın)
assimilyasiyası barəsində İqrar Əliyev elə
danışır ki, elə bil bir etnosun başqasına
çevrilməsindən asan heç nə yox imiş... İrançılığa gəldikdə isə
bu məsələnin üstündə olduqca ardıcıl
dayanaraq bizə təlqin (sübut yox, məhz təlqin!) eləməyə
cəhd göstərir ki, Azərbaycan xalqı İran
xalqlarından biridir, sadəcə, dili türkcədir. Və
guya bizim əsl dilimiz olan "azəri dili"nin
qalıqları bu günə qədər yaşamaqla türkcənin
"işğalçılıq tarixi"ni təsdiq edir.
Halbuki bu adda nə bir dil, nə də bir tayfa var... Orta əsrlərdə farscanın (lap olsun ümumi
İran dilinin) diferensiasiya təzahürlərinin (dialektlərinin)
türk mənşəli Azərbaycan xalqının qədim ədəbi
dili kimi təqdimi dil tarixi elminə kəmsavad təcavüzündən
başqa bir şey deyil.
Mannada,
Midiyada (Madada) İran ünsürünü möhkəmləndirə-
möhkəmləndirə gətirdikdən sonra Atropatenada son
nöqtəni qoyaraq yazır: "Qeyd etmək lazımdır
ki, intensiv surətdə baş vermiş assimilyasiya prosesləri
nəticəsində Haxamanişilər hakimiyyətinə qədərki
zamanda Manna tayfaları tədricən madalılarla
qaynayıb-qarışmağa başlamışdılar. "Manna" xoroniminin və
"mannalılar" etnoniminin itməsi Manna əhalisinin etnik
simasını itirməsindən xəbər verir...
...Madalıların
işğalı Cənubi Azərbaycan torpaqlarının uzun
müddət ərzində Mada dövlətinin, sonra isə
Mada satrapaplığının tərkibində olması hələ
Haxamanişi hakimiyyətinə qədərki dövrdə
burada Mada etnik elementlərinin geniş surətdə məskunlaşması
sayəsində bu ərazidə tədricən yeni etnik birliyin
əsasları təşəkkül tapmağa başladı.
Bu etnik birliyi Mada - Atropatena xalqı
adlandırmaq olar".
Müəllifinin
elmi düşüncə məntiqi kimi qrammatikası da
qüsurlu olan bu mətn, əslində, "üçməchullu
tənliy"i xatırladır: nə Mannanın, nə
Madanın (Midiyanın), nə də Atropatenanın etnik tərkibi
məlum deyil, müəllif isə bu məchulluğun
"varislik" təşkil etməsi, birinin "etnik
simasını itirib" o birinə keçməsi qənaətindədir...
Həmin "məntiqin, yaxud "Ezop
dili"nin arxasında gizlənən "mətləb" isə
aşağı-yuxarı ondan ibarətdir ki, mannalılar,
midiyalılar və atropatenalılar etnik baxımdan qohum olub,
bir-birindən çox da fərqlənməyən İran
dialektlərində (farsca deyil!) danışırdılar.
Akademik
bir neçə abzaslıq sofistikadan ("fikir oyunu"ndan)
sonra açıq yazır ki, "antik dövrün
Mada-Atropatena dilinin yazılı abidələri indiyədək
aşkar olunmasa da, biz tam əsasla iddia edə bilərik ki,
Atropatenanın orta Mada dili, şübhəsiz, geniş
yayılmış, zəngin yazı ənənəsinə
malik olmuş İran dillərindən biri idi"... Lakin bu
cür açıqlığın ağlabatan
olmadığını yaxşı bilən müəllif
yenidən dərhal sofistikaya müraciət etməli olur:
"Nəinki Azərbaycanın retrospektiv surətdə əsrlərin
dərinliyinə yönəldilə biləcək erkən
orta əsrlər dövrünün nisbətən
yaxşı məlum olan etnik-dil mənzərəsi, habelə
bir çox digər məlumatlar da bunu tam müəyyənliklə
təsdiq edir". Və həmin sofistikanı normal
düşüncəyə çevirsək (bax: Azərbaycan
tarixi, ikinci cild, səh. 32-33) belə olacaq ki,
"bütün deyilənlər VII əsrə yaxın Azərbaycan
əhalisinin tərkibində əvvəllər olduğu kimi
türkdilli, irandilli və qafqazdilli komponentlərin olduğunu
təsdiq edir; lakin VI yüzilliyin sonlarından başlayaraq bu
tərkibdəki türk komponenti bir qədər də
üstünləşir, türkdilli əhalisinin yayılma
arealı daha da genişlənir. Tədricən
bu dil bütün azərbaycanlıların ünsiyyət
dilinə çevrilir.
"Azərbaycan tarixi"nin birinci cildinə görə,
"Azərbaycan" anlayışının
özünün, habelə onunla bağlı olan etno-mədəni,
ictimai və siyasi səciyyəli hadisələrin və
halların başlanğıcı Vətənimizin tarixinin məhz
Atropatena dövründə qoyulmuşdur. Qədim Azərbaycan
dövlətçiliyinin, qədim Azərbaycan, daha dəqiqi
Atropatena - Mada xalqının mənşəyi məhz
buradandır" (səh. 269). İkinci
cildinə görə isə, "çoxsaylı tarixi, eləcə
də linqvistik faktlar (V-VII əsrlərə aid yerli Qafqaz mənbələrində
türkizmlər, Azərbaycanın türkdilli toponimiyası və
s.) sübut edir ki, VII əsrin
sonlarında qafqazdilli, irandilli olmalarından asılı
olmayaraq bütün azərbaycanlılar arasında funksional
birincilik artıq türk dillərinə (daha dəqiq
olardı ki, "türkcəyə" deyilsin - N.C.) məxsus
idi. Məhz bu dövrdən, mövcud tayfa, eləcə də
dialekt və ləhcə fərqləri zəminində
ümumxalq Azərbaycan-türk dili formalaşmağa
başladı; məhz bu dövrdə az
sonra yeni tarixi birliyin - Azərbaycan xalqının təşəkkülünə
gətirib çıxaran etnik ictimai-iqtisadi və mədəni
dəyişikliklər üçün ilkin şərtlər
hazırlandı" (səh 33).
Birinci cilddəki mövqenin müəllifi yalnız
akademik İqrar Əliyev, ikinci cilddəki mövqenin müəllifləri
isə tarixçilərın bir qrupudur ki, onların
mülahizələrini akademik Nailə Vəlixanlı
ümumiləşdirmişdir.
İndi sual
olunur: "Erkən orta əsrlər dövrünün nisbətən
yaxşı məlum olan (təkcə İqrar Əliyevə
yox, ümumən Azərbaycan
tarixşünaslığına!) etnik-dil
mənzərəsi"ndən retrospektiv - üzü
keçmişə doğru baxış nə göstərir?..
Cavab aydındır: həm Qafqaz, həm İran, həm də
türk etnoslarını... Birinci cildin məsul redaktoru öz
mövqeyini yeridəndə, görünür, elə güman
etmişdi ki, bunun ikinci cildi olmayacaq... Halbuki üzünü
keçmişə elə çevirməlisən ki,
dönüb gələcəyə üz tutmaq imkanın da
olsun...
Görkəmli Azərbaycan ziyalısı, dövlət
xadimi və tarix elmləri doktoru Həsən Həsənov
"Makedoniyalı İskəndər və Atropat". Ölkənin Azərbaycan
adı altında yüksəlişi haqqında" kitabı
(Moskva, 2017; Bakı, 2017) ilə sübut etdi ki, xalqın, millətin
tarixinin strateji məsələləri ilə məşğul
olmaq məsuliyyətini öz üzərinə alan
şəxslərdə elmi-intellektual səviyyə, metodoloji
hazırlıqla yanaşı, milli məsuliyyət də
olmalıdır. Çünki heç bir xalqın, millətin
öz Tarixindən böyük dəyəri yoxdur!.. Və gətirilən faktların, dəlillərin
əsaslılığına görə əminliklə demək
olar ki, Həsən Həsənovun türk Atropatenası
İqrar Əliyevin İran Atropatenasından daha
inandırıcı, daha fundamental, daha tarixi(!)dir.
İqrar Əliyev antitürk mülahizələrində
ya az-çox məlum bir neçə iranpərəstlik
faktını dönə-dönə təkrar edir, ya da
gümanlar, fərziyyələr, xəyallar qurur. Mərhum akademikin
çıxardığı nəticələrin, verdiyi
hökmlərin sintaksisi ümumən aşağıdakı
kimidir: Həmin ərazi (söhbət orta tunc dövrü
Şimali Azərbaycanından gedir - N.C.) əhalisinin etnik, dil
şəraiti haqqında konkret bir fikir söyləmək
çox çətindir. Bu problemə dair
müəyyən fərziyyələr yürütmək olar.
Bununla belə bu regionda Şimal-şərqi Qafqaz dillərinə
qədər hər hansı bir başqa dil ünsürlərinin
yayılmasını söyləmək üçün əsas
yoxdur... Yaxud: Güman etmək olar ki, turukkilər və
nikimxilər hurri tayfalarından idilər. Mənbədə
danışılan dağ tayfalarından olan uruatrilərin də
hurrilərlə yaxın olması güman edilir... Yaxud da:
Əlbəttə, ola bilər ki, irandilli tayfa qrupları Cənubi
Rusiya çöllərindən İrana (Azərbaycana da yox, məhz
İrana!.. Çünki
hansı xalqın tarixini araşdırdığı belə
arada yaddan çıxır - N.C.) Kaspi dənizinin həm
şərq, həm də qərb sahilləri boyunca, sahilboyu
torpaqlarda məskunlaşaraq təxminən eyni zamanda - e.ə.
II minilliyin II yarısının hüdudlarında irəliləmişlər...
Məhz bu cür kiçik gümanlar axırda
belə bir yekə gümana çevrilir ki, Azərbaycan
xalqı İran mənşəlidir.
İqrar Əliyevin irandilli etnosları Xəzərin hər
iki tərəfi ilə Şimaldan Cənuba doğru Azərbaycana
gətirməsi əməlli-başlı dastandır. Və bu ideya-estetik məharətə
hətta "Şahnamə" müəllifi də qibtə
edə bilər... Mərhum akademik yazır: "E.ə. II
minilliyin lap sonunda, xüsusilə I minilliyin
başlanğıcında Araz çayından cənubda olan
vilayətlərdə mədəniyyətin yeni elementlərinin
meydana gəldiyini arxeoloji dəlillər tamamilə təsdiqləyir.
...Süvariliyin,
yeni ideoloji təsəvvürlərin, dəfn adətləri və
abidələrinin, heyvanlara sitayişin, incəsənətdə
heyvan obrazlarının təsvirlənməsinin və
diyarın yerli mədəniyyətlərində kökləri
olmayan başqa cəhətlərin yayılması şübhəsiz
olaraq yeni məskənə öz məişətini və mədəniyyətini
gətirmiş gəlmələrin qarşımızda
olduqlarından xəbər verir".
Sözügedən
bu "yeni elementlər" iranlılar qədər
turanlılar (türklər) üçün də səciyyəvi
ola bilər. Və həmin
mövzu iranşünaslıqda olduğu qədər
türkologiyada da böyük maraq doğurursa, Azərbaycan
tarixçisi nə üçün yalnız iranpərəst
mövqe ilə kifayətlənməlidir? Heç olmasa
obyektivlik naminə əks mövqe barədə də məlumat
vermək ağıla gəlmirdimi?..
"Azərbaycan
tarixi"nin birinci cildində, artıq qeyd
etdiyimiz kimi, etnolinqvistik assimilyasiya anlayışı ilə,
demək olar ki, spekulyasiya edilir. Hansı dili
başqa dillə, hansı xalqı başqa xalqla əvəz
etmək gərəkirsə, bu heç bir sübut gətirmədən
elan olunur. Məsələn, əminliklə
iqrar edilir ki, "e.ə. I minilliyin II
rübündə... təşəkkül tapmaqda olan irandilli
xalqlar, əsasən, assimilyasiyaya uğramış avtoxron əhalinin
nəsillərindən ibarət idi.
...Bizi
maraqlandıran bölgənin əhalisinin iranlaşması hələ
Mannanın madalılar tərəfindən işğalına
qədərki dövrdə başlanmışdı.
Mannanın madalılar tərəfindən
işğalından sonra Cənubi Azərbaycanın yerli əhalisinin
iranlaşması prosesi kəskin surətdə gücləndi".
Mannanın etnik tərkibi barədə heç bir əsaslı
məlumat yoxdursa, onun iranlılaşması barədə
danışmaq zahirən məntiqli görünsə də
daxilən absurddur. Bəlkə, yerli etnos assimilyasiyaya
uğramamış, sadəcə gəlmələrin
çoxluğu, yaşayış üçün daha əlverişli
əraziləri zəbt etməsi nəticəsində yerlilər
harayasa (məsələn, dağlara, səhralara...)
sıxışdırılmış, yeni vətən
tutmağa məcbur olmuşlar? Manna dövlətinin
qurucuları kuti, lullubi və hurri tayfaları, xüsusilə
onların dilləri haqqında çox az
məlumatlar qalmışsa onların assimilyasiyası prosesini
necə təsəvvür edə bilərik? Sadəcə
"iranlaşdılar" deməklə məsələ həll
edilirmi? Ən əsası isə mənşəyi məlum
olmayan bir etnosun nə zamansa iranlılaşmasının Azərbaycan
xalqının tarixinə nə dəxli var?..
Əlbəttə, qədim Azərbaycan əraziləri
ilə həmhüdud coğrafiyalarda baş vermiş siyasi
çəkişmələrə müəyyən yer verilməsi
zəruridir, ancaq həmin hadisələrə maraq bir çox
hallarda müstəqil mövzuya çevrilir, Azərbaycan
tarixi üçün elə bir əhəmiyyət kəsb
etmir.
"Azərbaycan
tarixi"nin birinci cildində xalqların
assimilyasiyası anlayışından olduğu kimi onların
miqrasiyası anlayışından da sui-istifadə olunur.
Əvvəl belə bir özü-özünü təkzib edən
mülahizə söylənir: "Miqrasiyalar ən qədim
dövrlərdə də baş verirdi. Lakin
miqrasiyaların rolunu və əhəmiyyətini mütləqləşdirmək
lazım deyildir. Bununla belə,
miqrasiyaların bəşər tarixində çox
mühüm rol oynamasını qeyd etməmək olmaz" (səh.
129). Bundan sonra isə deyir: "Qədim dövrlərdə
xalqların, hətta qohum xalq qruplarının köçü
baş verirdi. Məsələn, e.ə. III - II
minilliklərin qovuşuğunda hett tayfaları Kiçik
Asiyaya gəlmişdilər. Güman etmək
olar ki, təxminən həmin dövrdə hellin
tayfalarının Yunanıstan ərazisində yerləşməsi
baş vermişdir. Təxminən e.ə. II minilliyin
sonu, yaxud I minilliyin başlanğıcında Cənubi Rusiya
çollərindən çıxmış irandilli tayfalar
İran yaylası vilayətlərində yerləşməyə
başlamışdılar...".
Beləliklə, "Azərbaycanın tarixi"ndə
İran tayfalarının miqrasiyası elə bir cövlan edir
ki, burada türkün at oynatmasına yer qalmır. Skifləri (sakları) da, təbii
ki, iranlı sayan müəllif yazır: "Skiflər
xüsusən hərbi iş sahəsində Azərbaycanın
yerli əhalisinin mədəniyyətinə müəyyən
təsir göstərmişdilər. Aborigenlər onlardan at
belində ox atmaq taktikasını öyrənirdilər"...
Əgər səhv etmirəmsə, at belində
döyüşün bu cür texnologiyalarını tarixə
məhz türklər təqdim etmiş, min illərlə
yaşatmışlar.
Həm
"Azərbaycan tarixi"nin birinci cildində,
həm də akademikin qələmə aldığı kitab və
ya məqalələrdə çox aydın seçilən
bir "anket üslubu" var ki, bu, zahirən elmi sistem, məntiqi
ardıcıllıq, hətta konsepsiya təsiri
bağışlayır. Ancaq məqsədli "ustanovka"nın, mahiyyət etibarilə, saxta təzahüründən
başqa bir şey deyil.
İqrar Əliyevin tarixi-ideoloji üslubunda diqqəti çəkən bir spekulyativ məqam da odur ki, tarixini yazdığı (əslində, saxtalaşdırdığı!) xalqa hələ bir minnət də qoyur: "Biz Vətənimizin tarixində müəyyən dövrdə irandilli tayfaların üstün, aparıcı rolu, Cənubi Azərbaycanın bir çox yerli tayfalarının iranlaşması, Atropatena dilinin İran xarakteri (yəni Azərbaycanın ümumən İran kökəni - N.C.) haqqında danışarkən daha erkən zamanlarda Cənubi Azərbaycan zonasında və onunla qonşu olan ərazilərdə yaşamış kuti, lullubi, hurri Manna qruplarını, başqa tayfaları və xalqları (kimləri? - N.C.) Azərbaycan xalqının əcdadları sırasından heç də çıxarmırıq"... Və bu sözlərin gəlişigözəl olub tarixdə (nəticə etibarilə, bu gün də!) irançılığa xidmət etdiyini isə müəllif qətiyyən gizlətmir. Və növbəti minnətini Azərbaycan xalqının boynuna qoymağa çalışır: "Biz məhz buna görə tam əsasla Azərbaycan xalqının əcdadları sırasında diyarın yalnız ən qədim sakinlərinin deyil, habelə gəlmə irandilli madalıların adını da çəkirik... Hazırda türk dillərindən birində (nə əcəb "türk" sözü dilə gəldi? - N.C.) danışan azərbaycanlılar madalılar vasitəsilə Hind-İran, daha geniş miqyasda isə Hind-Avropa aləminə bağlanır, iranlılarla, hindlilərlə, germanlarla və başqa xalqlarla qohumluğa yetirlər...".
İnanmırıq ki, "Azərbaycan xalqının", "Azərbaycan tarixi"nin birinci cildindəki tarixi ilə tanış olan şəxs bu sözlərin səmimiyyətinə şübhə etməsin. Və təsadüfi deyil ki, bu boğazdan yuxarı sözlərin arxasınca müəllifin əsl mövqeyi özünü çox gözlətmir: "Azərbaycanlılar məhz madalılar vasitəsilə İran mədəniyyətinin də varislərinə çevrilir, irandilli xalqlarla birgə bu zəngin aləmə, eposa, Avestaya, zərdüştlük təliminə və bir çox digər mədəni-tarixi dəyərlərə sahiblik hüququ qazanırlar".
Azərbaycan xalqı, eləcə də onun üzvi tərkib hissəsi olduğu Türk dünyası hər cəhətdən fəxr edilə biləcək kifayət qədər zəngin bir mədəniyyətin varisidir... Bu, bir... İkincisi isə, Azərbaycan xalqı dünya mədəniyyətinin hər bir hadisəsinə ümumbəşəri dəyər olaraq hörmətlə, ehtiramla yanaşır... Və belə bir halda akademik İqrar Əliyevin təfsilatı ilə təqdim etdiyimiz "məsləhət"inin mənası, əhəmiyyəti varmı?
"Azərbaycan tarixi"nin birinci cildində türkcənin üzərinə elə bir amansız hücum özünü göstərir ki, müəllif öz fəaliyyət (və səlahiyyət!) dairəsindən kənara çıxaraq nəinki qədim dövrlərdə, heç orta əsrlərdə də onu (türk mənşəli Azərbaycan dilini) Azərbaycan xalqının tarixinə yaxın buraxmaq istəmir... Təsəvvür edək ki, birinci cild kimi ikinci, üçüncü... cildlərin də məsul redaktoru İqrar Əliyev olaydı, onda Azərbaycan türkcəsinin tarixini ən tezi XIX əsrdən başlamaq məcburiyyətində qalacaqdıq...
Kiməsə belə gələ bilər ki, təxminən iyirmi beş il bundan əvvəl nəşr edilmiş bir kitabın qüsurları barədə bu qədər təfərrüatı ilə bəhs açmaq elə bir əhəmiyyət kəsb etmir, bu gün həyatda olmayan mərhum akademikin mövqeyi ilə razılaşıb-razılaşmamağın da xeyri yoxdur... Ancaq elə deyil... Bu gün-sabah işıq üzü görəcək "Azərbaycan tarix"ləri elə yazılmalıdır ki, məhz Azərbaycan xalqının tarixi olsun... Azərbaycançılıq ideologiyasının əsas prinsiplərinə - türkçülük, müsəlmanlıq və müasirliyə cavab verməyən "tarix", əlbəttə, Azərbaycan tarixi deyil. Hələ onun "milli dəyər" olması bir yana...
Azərbaycan ziyalısının öz tarixinə laqeyd olduğunu demək, əlbəttə, haqsızlıq olardı. Ancaq neçə onillər xalqın "tərcümeyi-hal"ını saxtalaşdırmaq - şüurlu olaraq türklükdən (və nəticə etibarilə azərbaycançılıqdan) çıxarmaq cəhdləri ayaq tutub yeriyibsə, deməli, milli ictimai şüura, eləcə də akademik inzibatçılığa təsir imkanı lazımi səviyyədə olmayıb... Ona görə də təklif edərdim ki, Azərbaycan tarixinin qədim dövrü, xüsusilə etnogenezlə bağlı məsələlər tarixçilərlə yanaşı, dilçilər, ədəbiyyatşünaslar, sənətşünaslar... tərəfindən geniş müzakirə olunsun, mövcud konsepsiyalar, mülahizələr, gümanlar öz xalqının tarixi ilə maraqlananlara çatdırılsın ki, ən azından akademik "Tarix"lərdə heç olmasa etnogenez kimi ciddi məsələlər sonra narazılıq (və narahatlıq) doğurmasın... Böyük şairin məşhur sözlərini bir daha təkrarlamağa məcbur olmayaq ki, "Tarix bizim olubdur, Tarix yazan özgələr. Tarixə düşməyibdir Bizim tarixi hünər, Bizim tarixi zəfər"...
Nizami CƏFƏROV
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 13
avqust.- S.14-15