Rəşad Məcid necə varsa
Bədii yaradıcılığın bir neçə
istiqamətində uğurla fəaliyyət göstərən
Rəşad Məcid müstəqillik dövrü Azərbaycan
ədəbiyyatı və mətbuatının əsas
yaradıcılarındandır.
Rəşad Məcidin lirikası dərin lirizmlə
üzvi əlaqə əsasında yaranan əhəmiyyətli
sənət hadisəsidir. Rəşad Məcidin 1993-cü ildə
ilk şeirlər toplusu kimi nəşr edilən onun
yaradıcılığı "vaxt var ikən şeir də
yazım" - məntiqindən deyil, yazmaya bilməmək zərurətindən
meydana çıxmış xalis lirika nümunələridir.
"Hələ ki vaxt var" şeirlər
kitabına yazdığı "On il əvvəlin
toplusu" adlı müqəddimədə etiraf etməli
olduğu kimi, artıq səksəninci illərdə, yəni
18-21 yaşlarında özünü, gələcək həyatını
şeirdən, ədəbiyyatdan uzaqda düşünməyin
mümkünsüzlüyünü dərindən hiss
etmişdir. "Hələ ki vaxt var" kitabından
görünür ki, Rəşad Məcid üçün
şeir "bir dolu ürəyin püskürmə
çağı"dır, "dikəlib asfaltı deşən
bənövşə"dir, "sinədə boğmaq
mümkün olmayan bir qəfil hönkürtü" kimi təbii
proseslərin nəticəsində yaranmış bədii
düşüncənin ifadəsidir. Rəşad Məcidin
lirikası içərisində olduğu cəmiyyətlə
və doğma təbiətlə birgə nəfəs alan bir qəlbin həyata şairanə şəkildə
vurğunluğudur. Onun şeirlərində
dünya da, Vətən də, ictimai motivlər də, milli
duyğular da, sevgi də, təbiət də, tale də
özünün təbii şeiriyyətini təqdim edir.
Mövzusundan asılı olmayaraq, Rəşad Məcidin
hər misrasının "göyərçin qanadı"
kimi bənzərsiz obrazlı görkəmi, bayatılarda
olduğu kimi hər bəndin lirik-fəlsəfi mənası
vardır. Rəşad Məcidin şeirləri həyata
şairanə baxışın özünəməxsus bədii
ifadəsidir:
Leysanların,
tufanların inadı sınır,
Gün işığı parıldayır qaya
döşündə.
Şəfəqləri
qucağına sıxıb qızınır,
Gülümsəyir damlaların
düzülüşündə.
Rəşad Məcidin şeirləri həyat və insan
haqqında lirik düşüncələrdən
yoğrulmuş daxili poetik monoloqdur. Bu şeirlər
dünyadan, həyatdan və insandan danışan
işıqlı və obrazlı düşüncələrdən
yoğrulmuşdur. Rəşad Məcid
şeirlərində bütün hallarda, o cümlədən,
lirik duyğularını ictimailəşdirəndə də
obrazlı düşüncənin təbiiliyini və səmimiyyətini,
lirizmi qoruyub saxlayır. Ona görədir
ki, Rəşad Məcidin lirik qəhrəmanı da həmin
işığın, milli-mənəvi varlığın real
və təbii bir daşıyıcısıdır. Yol
qırağında əlində çomağı ilə
yurda keşik çəkən balaca çoban
haqqındakı obrazlı düşüncələrin ifadəsi
və mövzunun ictimai mahiyyətinin orijinal poetik təqdimi ilə
yalnız Rəşad Məcidə məxsus olan şeirin təbii
doğuluşu baş vermişdir:
Tərpənən
qanımız, qeyrətimizdir,
Balaca boyuyla heyrətimizdir.
Mürgüsü dağılan millətimizdir.
Orda -
keşik çəkir yol qırağında,
Yurda keşik çəkir yol qırağında.
Rəşad Məcidin şeirlərində təkcə
təbiətin deyil, milli-mənəvi dünyamızın
daxili mahiyyəti, işıqları bütün təbiiliyi
ilə sayrışır. Bu, Azərbaycan ədəbiyyatında
zaman-zaman "Bakının sayrışan
işıqlarından", "közərən
ocaqlar"dan, yollara çıxan "işıq
qatarlarından" sonra yaranmış yeni bir işıq
dalğasıdır. Nüsrət Kəsəmənli, Ramiz
Rövşən, Vaqif Bayatlı, Vaqif Bəhmənli, Rüstəm
Behrudi, Elman Həbib və başqaları həmin yeni şeir
axınına hərəsi bir hadisə olaraq gəlmişlər.
Rəşad Məcidin şeirləri bu
böyük dalğanın içərisində özünəməxsus
bir poetik hadisədir. Rəşad Məcidin
lirikası - işıqlı düşüncələrin
şeiriyyətidir. Onun şeirləri Günəş,
işıq, Ay işığı, ümid, ulduz, ocaq, pərvanə,
şəfəq, şam, nur, od, alov, köz, kibrit,
çiçək və sair kimi işıqlı ifadələrin
cazibəsi üstündə qurulmuşdur. Bu
şeirlər dəmirçi kürəsi və ya qızmar
günəşin altındakı torpaq kimi istidir.
"Gül-çiçəklər yaraşıqdı, lalələr
xaldı eləcə", "Od-alov sazını basıb
döşünə, Kərəm qisasını aldı Ədalət",
"Bir işıqdan keçdim, anam, Gözlərimi dörd
elədi" misralarında işıq əsas mənanın
mühüm daşıyıcısıdır.
Müdriklik ölçülərində də Rəşad
Məcid təbii bədii düşüncənin ən fəlsəfi
və ümumiləşdirilmiş obrazlı örnəklərini
təqdim edə bilir. Gənclik illərində yazdığı şeirlərindəki
kamillik ömrünün yetkinlik dövrünü yaşayan təcrübəli
bir insanın mütəfəkkir düşüncəsinin
ümumiləşmiş poetik ifadəsi kimi səslənir:
Sonrakı
təəssüf hədərdi, hədər -
Ağlayıb sızlama hər addımbaşı.
Qəlbin
günahını yuyar bəlkə də,
Ağlın günahını yumaz göz yaşı.
Rəşad Məcid şeirinin qayəsində
"Arazlaşan, Kürləşən Vətənin"
bütövlüyü və qüdrəti, "At belində,
döşündə saz, əlində qılınc" nər
oğulların daim ayıq-sayıq ölkənin keşiyini
çəkməsinin müqəddəsliyi, obanın, elin
tarixi yaddaşı olan Cıdır düzünün
timsalında torpağımızın bölünməzliyinin
qorunması ideyaları müsəlləh əsgər
qüruru ilə dayanır. Rəşad Məcidin
vətənpərvərlik mövzusunda yazdığı
şeirlər şair-vətəndaş mövqeyinin poetik ifadəsidir.
O, ana Vətənlə özü arasında da, xalqı və
ölkəsi müstəvisində də geniş mənada
bütövlüyün tərənnümçüsüdür.
Böyük ideallara həsr olunmuş Vətən
şeirlərində həm də yüksək şeiriyyət,
böyük bədiilik vardır.
...Dərəsi,
torpağı, düzü, dağıyla,
Köksümə, qəlbimə yerləşən Vətən.
Nə
vaxtdır bölünən bölünməzliyi,
Bir namərd baxışlı göz deşən Vətən.
...Dikələn
qayası, ucalan dağı
Əyilməz bürcüdür, yanan
çırağı.
Yayılıb
Kür boyu, Araz qırağı
Arazlaşan
Vətən, Kürləşən Vətən.
Müşahidə olunur ki, Rəşad Məcidin
şeirlərində obrazlı işıqlı
düşüncələr, həyata lirik-romantik və
gerçəkçi baxış həm də epik təhkiyə
ahəngində ifadə edilir. Bu şeirlərin bir
çoxunda zahirən görünməsə də, hiss
olunacaq səviyyədə müəyyən süjet əlamətləri
də nəzərə çarpır. Bunlar
heç də süjetli lirika nümunələri deyildir.
Bu şeirlərdə dialoq da yoxdur. Rəşad Məcid şeirlərində dərin, zərif
duyğularını, həyata və insana
baxışlarını tərənnüm etmir, elə bil
nağıl kimi danışır. Rəşad
Məcidin şeirlərinin ritmində və mahiyyətində
özünəməxsus bir nağıl təhkiyəsi
vardır. Bu şeirlərin əksəriyyətinin mahiyyətində
lirik-romantik düşüncə, təqdimatında isə zərif
epik təhkiyə diqqəti cəlb edir:
Qan
yaddaşım od ələyib
duyğularıma,
Əfsanələr cavab tapıb sorğularıma.
Bir igid də
tez-tez girir yuxularıma
At belində, döşündə saz, əlində
qılınc.
Rəşad Məcidin şeirlərindəki
nağılvarilik həm lirizmi zənginləşdirir, həm
də epik təhkiyənin poetik daşıyıcısına
çevrilir.
Təkcə nağılvarilik yox, ümumiyyətlə,
şifahi xalq ədəbiyyatı Rəşad Məcidin bədii
yaradıcılığının, xüsusən də
şeirinin əsas qaynaqlarından biridir. Onun
dünyagörüşünün formalaşmasında da
şifahi xalq ədəbiyyatı mühüm rol
oynamışdır. Rəşad Məcidin
yaradıcılığındakı millilik amili də öz
kökləri etibarilə real həyati qavrayışla
yanaşı, həm də zəngin şifahi xalq ədəbiyyatı
ənənələrinə bağlıdır. Rəşad
Məcid uşaqlıq illərinin nağıl-dastan
dünyasının onun taleyindəki yerini, izini geniş
ürəklə etiraf etmişdir:
Məni
çağırdılar... çəkib nağıldan
Sehrli
qarını çağırmadılar,
Qıratı, Düratı çağırmadılar.
O uzaq illərin
işıqlığında
Çiçək arzularım boy atır hələ.
Ayrılıb
ilahi uşaqlığımdan
O səsin
ardınca gedirəm hələ.
***
Rəşad Məcidin "Roman"
adlandırdığı poeziya serialı onun
yaradıcılığında şeiriyyətlə, lirika ilə
epik əlamətlərin sintezinin inkişafı və
ümumiləşmiş ifadəsidir. Onun liro-epik şeirləri
"Roman"a keçid üçün körpü
funksiyası daşıyır. Əlbəttə,
Rəşad Məcid bu əsərini şərti olaraq
"Roman" adlandırmışdır. Bu,
çılğın məhəbbətlə sevən,
qarşı tərəfdən anlaşılmazlıq və tərəddüdlər
hiss edən, tamam cavab ala bilməyən, sevdası nakam sonluqla
bitən bir gəncin düşüncələrinin poetik təqdimatından
ibarət olan tale romanıdır. Hətta
bu əsərdə əks etdirilən mətləblərdən,
iztirablardan bəlkə də real olaraq roman janrında
ayrıca bir əsər də yazmaq olar. Buna
görə "Roman" ifadəsi əsərin
janrını deyil, ilk növbədə adını, sonra isə
mahiyyətini bildirir. Romana məxsus
çoxplanlılıq, obrazların zənginliyi, hətta
geniş həcm bu əsərdə nəzərdə
tutulmayıb.
Rəşad Məcidin "Roman"
adlandırdığı əsər janr baxımından
liro-epik poemadır. Əsər lirik şeirlərlə və
epik təhkiyə ilə ifadə olunan hadisələrin nəzərəçarpacaq
süjet əsasında poetikləşdirilməsi üzərində
qurulmuşdur. Liro-epik şeirlərində
olduğu kimi, 1996-cı ildə tamamlanmış
"Roman"da da əslində süjet qabarıq şəkildə
deyildir. İki gəncin macərasının
ayrı-ayrı məqamlarını, təfərrüatlarını,
düşüncələrini və iztirablarını əks
etdirən bu əsərdə şeirdən-şeirə
keçid əhval-ruhiyyənin, ovqatın dəyişməsini,
münasibətlərin inkişafını əhatə edən
mənəvi proseslərin inkişafını izləməyə
imkan yaradır. Silsiləvari şeirlərdən
əsərdəki əsas obrazın tərcümeyi-halını,
xasiyyətini, aqibətini də müşahidə etmək
olur. Poetik şəkildə ifadə olunan
daxili monoloqlar əsasında yazılmasına baxmayaraq,
"Roman"da süjetin bütün inkişaf mərhələlərini
müəyyən etmək mümkündür. "Tapdım" şeiri ilk növbədə
"Roman"da epiloq funksiyasını yerinə yetirir. Bu, bədii müqəddimədən əvvəl gələn,
əsər boyu cərəyan edəcək hadisələri,
çıxarılacaq nəticələri ifadə edən dərin
mənalı bir bədii ümumiləşdirmədir. Şeir yaradıcılığındakı
"gözəgörünməz" süjetləri
özündə daşıyan bəndlərin funksiyasını
Rəşad Məcidin "Roman"ında ayrı-ayrı
şeirlər yerinə yetirir. Cəmi 56
şeirdən ibarət olan bu poetik silsilə süjetin
inkişafından doğan poetik düşüncələr və
qənaətlərdir. Başlanğıc
hissədəki "Gəldim" şeiri əsərin
süjet xəttində bədii müqəddimənin
girişi - proloqu funksiyasını daşıyır. "Uşaq, uşaq..., balaca uşaq" şeiri
"Roman"dakı obrazların ilkin təqdimatıdır.
"Roman"ın qəhrəmanının "yoluna
çiçəklər sərmək",
"saçına çələnglər hörmək"
istədiyi Uşaq ilə onun arasında həm "yaş
adlı uçurum qılıncı durur", həm də
yaşdan doğan dünyagörüş fərqini də əks
etdirir. Bundan sonra hadisələrin ilkin
dolaşıqlıq mərhələsi başlayır. "Çərlədim" şeiri "yüz
addımın qabağında bir addıma gücü
çatmayan", "sözü kəlbətinlə
çıxan" Uşağın xarakterindən yaranan ilk
iztirabların ifadəsidir. Onu sanki iki
dünya arasına salan "Quyu" şeiri ilə ziddiyyətlərin
daha da artmaqda davam etdiyi görünür. "Qurtul,
görüm", "Qurtulmasan batma yasa",
"Ağla" şeirləri əsərdəki sevgi
iztirablarını dilləndirir. "Mən
gəlib çatanda getmişdin artıq" şeirində tərəf
müqabilin obrazı "nərgiz topası" kimi təqdim
olunur. "Son" şeirində
iztirabların dərin həyəcanı döyünür.
Amma "Yaxşı ki bu son olmadı"
şeiri ilə hadisələr nikbin məcra alır, yeni nəfəs
qazanır. "Bu həftə", "Mənim bəsimdir",
"Qurban vermə gəl", "Öldürmək istədiyin
hissin nəğməsi" şeirlərindən hər biri
qarşılıqlı münasibətlərin inkişaf etməkdə
olduğunu göstərir.
"Roman"da janr baxımından əsl romanlarda
olduğu kimi bir neçə yerdə haşiyə xarakterli
şeirlər vardır. Üç hissədən ibarət olan
"Ovqat" şeiri də haşiyə funksiyasını
yerinə yetirir. Haşiyələr əsərdəki
əhvalatın, ovqatın həmin andakı mahiyyətinin
açılmasına, aydınlaşmasına, gərginliyin
azaldılmasına xidmət edir. "Qayıdır"
şeirində vüsala çatmaq yox, hicranın çətinlikləri
qarşısında qalan qəhrəmanın "çəkdiyi
təlaş"ların yenidən qayıtdığı dilə
gətirilir. Ümidqarışıq ilkin qənaət:
"Hələ də uşaqsan". Və birinci qəti
addım: "Əlindəki öpüş yeri":
Yaqut
qaşlı üzük kimi,
Bahalı
bilərzik kimi,
Göyərəcək,
qızaracaq
Çapıq
kimi, kəsik kimi
Neyləsən
də getməyəcək
Əlindəki öpüş yeri.
"Əlindəki öpüş yeri" həm də
bu mövzuda yazılmış müstəqil bir şeirdir. Ümumiyyətlə,
"Roman"dakı şeirlərin çoxu mətndən kənarda
ayrıca şeir nümunəsi kimi qəbul oluna bilər.
"Gəldim", "Ağla", "Sənə görədir",
"Səndən bir söz çıxanacan", "Sənsiz",
"Getdinsə", "Məni", "Saatım qurulub sənin
vaxtına" və sair şeirlər Rəşad Məcidin
lirikasının da, yeni Azərbaycan şeirinin də dəyərli
nümunələri sayılmağa layiqdir. Eyni
zamanda, bu şeirlər "Roman"da süjetin
inkişafını, tərəflərin əhval-ruhiyyəsini,
həyatın, sevginin, iztirabların da mənasını
açmağa, aydınlaşdırmağa, inkişaf etdirməyə
xidmət edir. Azərbaycan ədəbiyyatında
poema yaradıcılığında lirik ricətlər,
haşiyələr kimi şeirlərdən istifadə
olunması ənənəsi zəngindir. Lakin
"Roman"da özünəməxsus nazik bir süjetə
malik olan poemanın əsasən biri digərinin davamı olan
şeirlər üzərində qurulması nadir ədəbi
hadisədir.
Hələ
XX əsrin səksəninci illərinin sonlarından sürətlə
dəyişməyə, hətta dağılmağa
başlayan və tamamilə təzə məcrada yenidən
qurulan dünya və ölkə artıq şairlər
üçün "əzəldən yaranan tamaşa" səviyyəsində
xalis lirika nümunələri yaratmağa çağıra
bilmirdi. Artıq zaman ayrılıqda heç bir
janrı ön sıraya çəkə bilmirdi. Həyatda, mübarizə yollarında, səngərlərdə
olduğu kimi, ədəbiyyatda da janrların bir-birinə
köməyi, yardımı, birgə iştirakı zəruri
bir tələbat kimi meydana çıxmışdı. Rəşad Məcidin
yaradıcılığında özünü büruzə
verən lirika ilə epik əlamətlərin birliyi Zamanın
tələbatından doğan, yeni ədəbiyyatın
qarşısında duran mühüm vəzifələrdən
biri idi. Bu mənada Rəşad Məcid
bir yaradıcı insan olaraq ən yeni dövr Azərbaycan ədəbiyyatının,
şeirinin üslubunda doğulmuşdur. "Roman"
liro-epik poeması müstəqillik dövrü Azərbaycan ədəbiyyatının
müasir tələblərinin və yeni üslubunun mükəmməl
bir nümunəsidir. Bu romanda lirik ədəbi
növün qoşma, gəraylı, heca vəznli şeirin
beşlik, altılıq, yeddilik poetik formaları və sərbəst
vəznli şeirlər hadisələrin axarına,
obrazların ovqatına uyğun olaraq "iştirak edir",
ya da hadisələri və düşüncələri dərinləşdirir
və inkişaf etdirirlər. Epik təhkiyədən
də müxtəlif üsullarla istifadə həm
"Roman"ın ifadə tərzini zənginləşdirir,
həm də ayrılıqda müstəqil bədii nümunələr
kimi səsləşən şeirləri bir-birilə əlaqələndirir
və hərəkətə gətirir.
"Roman"ın
kulminasiya nöqtəsi hesab etdiyimiz "Səndən bir
söz çıxanacan" şeiri həm ümumən Rəşad
Məcid yaradıcılığının, həm də
konkret olaraq bu epik xarakterli lirik-romantik poemanın özünəməxsus
səciyyəvi ideya və üslub imkanlarını
nümayiş etdirir. "Roman"ın qəhrəmanı
eşqinə - andına sadiqliyin son həddinə qədər
dözüm və inam göstərir. Mənəvi
iztirabların ən çətin anlarında "Cavan"
adı ilə təqdim olunan naməlum oğlanın
varlığı bəlli olanda özünüittiham kimi
meydana çıxan daxili monoloq əsərdəki
bütün gərginliyi qabarıq şəkildə ifadə
edir:
Hər nə
dedim, dümdüz dedim,
Gecə
dedim, gündüz dedim.
Mən
bir kitablıq söz dedim
Səndən bir söz çıxanacan.
...Ay
düşüb, yerə enərdi,
Günəş bezərdi, sönərdi.
Daşlar
da dil öyrənərdi
Səndən bir söz çıxanacan.
Ayrılıq və ondan sonrakı mənəvi
iztirabların təsviri ilə "Roman" sona
çatır.
Lakin əsər tamamlansa da, "Roman"da təsvir
olunan kiçik macəranın həyəcanları bitmir.
Oxucudan ötrü düşünmək
üçün bir romanlıq da təəssüratlar
qalır. Bu mənada "Tapdım"
epiloqundakı "Beş ildi xəbərim yox idi ondan,
İtmiş ürəyimin yerini tapdım" misraları ilə
təkcə bir əsərin qəhrəmanının taleyində
yox, bütövlükdə insanın mənəvi
ucalığının işığında "Roman"
davam edir.
Ümumiyyətlə, "Roman" liro-epik poeması
insanın mənəvi bütövlüyünə inam
haqqında dəyərli bir epitafiyadır. "Roman"
- şeirlə yazılmış macəravari serialdır.
Liro-epik poema janrında yazılmış
"Roman" mövzu və mahiyyət etibarilə insanın
mənəvi bütövlüyünün və
ucalığının romanıdır. "Roman"
- Rəşad Məcidin liro-epik şeirlərinin bütöv
bir silsiləsidir. Nəhayət,
"Roman" Rəşad Məcidin ədəbiyyatda,
şeirdə bədii möhürüdür və
özünütəsdiqidir.
***
Rəşad Məcidin yaradıcılığında
2004-2010-cu illər yeni mərhələyə keçid
üçün ciddi bir hazırlıq dövrü kimi diqqəti
cəlb edir. Bu illərdə Rəşad Məcid daha çox
publisistika ilə məşğul olmuşdur. Publisistika, qəzetçilik işi onu həyatın,
cəmiyyətin daha da dərinliklərinə nəzər
salması, mühiti və insanları bütün
reallıqları ilə tanıya və tanıtdıra bilməsi
üçün şərait yaratmışdır. Bundan başqa, 2004-cü ildə qırx
yaşında Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin katibi
vəzifəsinə seçilməsi istər-istəməz təşkilati
işlərə, ədəbi mühitin yenidən qurulması
vəzifələrinə üstünlük verməsini tələb
etmişdir.
2009-cu ildə
nəşr etdirdiyi "Əlvida və salam"
kitabında toplanmış publisistik məqalələr, yol
qeydləri və esselər Rəşad Məcidin
yaradıcılığında yeni mərhələyə
keçidin növbəti məşqləridir. Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin nəzdində
yaratdığı Gənc Ədiblər Məktəbində
yeni ədəbi nəslin böyük ədəbiyyata
hazırlanması qayğıları ilə ciddi surətdə
məşğul olması zərurəti onun özünü
də bədii yaradıcılıq baxımından yenidən
səfərbər etməyə sövq etmişdir. Rəşad Məcidin
yaradıcılığında 2011-ci ildən etibarən
başlanan yeni dalğa həmin ideya-sənətkarlıq
axtarışlarının, daxili-mənəvi səfərbərlik
səylərinin qanunauyğun məntiqi davamıdır.
Rəşad
Məcidin 2011-ci ildən sonrakı mərhələdə
yaranan şeirlərini aşağıdakı kimi
qruplaşdırmaq: 1) "Roman" liro-epik poeması ilə səsləşən
yeni şeirlər; 2) "Dastan" qrupu şeirləri; 3)
Hekayə poetik silsiləsi.
Müxtəlif
mətbuat orqanlarında Rəşad Məcidin 2014-cü ildə
oxuculara təqdim etdiyi yeni şeir silsiləsinin bir hissəsi
ilk baxışda sanki onun "Roman"ının
yazıldığı, yaxud çap olunduğu vaxt unudulub
kitabına daxil edilməmiş parçalar təəssüratı
yaradır. Başqa bir istiqamətdən baxsaq, yeni silsiləyə
daxil olan "Sənsən", "Bəsdi", "Bəsdi
nədir", "Əlac",
"Çıxmışam", "Məni anla",
"Daha", "Mələyim, iblisim", "Sənə
sarı", "Məni", "O" şeirləri sanki
"Roman"a sonradan yazılmış əlavələr
kimi görünür. Həmin şeirlərdən
hər birini çox asanlıqla "Roman"ın
kompozisiyasında münasib məqamlarda oturtmaq olar. Bu şeirləri ayrı-ayrı bölmələrə
daxil etməklə "Roman"ı daha da qüvvətləndirmək
mümkündür. Bununla belə, təzə şeir
silsiləsində "Roman"a münasibətdə başqa
bir meyil daha qabarıq şəkildə hiss olunur. Sanki bu şeirlər yeni bir "Roman"ın ilkin
parçalarının əlyazmalarıdır. Bu şeirlərin əksəriyyəti fərqli bir
süjet ətrafında birləşir. Şeirlərdən
get-gedə süjet xəttinin dərinləşdiyi və
genişləndiyi müşahidə edilir. "Roman"dakı şeirlərin çoxusu daha
çox "Mən"ə - lirik qəhrəmana aiddir.
Yeni silsilədə isə
üçüncü şəxs kimi "O"ya
ağırlıq verilib. Bu "O"
"Roman"dakı Uşağa bənzəsə də, onun
eynisi deyildir. Rəşad Məcid "O"nu
"boynuna biçilən kəfəni", "dar
ağacı", həm də "xilası", "mələyi
və iblisi", lirik qəhrəmanı "gah göydə
yaşadan, gah yerə çırpan" qüvvə kimi təqdim
edir. "Roman"dakı Uşaqla müqayisədə
"O" ilə münasibətlər xeyli dərəcədə
aydındır. "O" - silsiləsi eşqinə vəfalı
lirik qəhrəmanın əbədi sevdasının nəğməsidir.
Yeni şeirlərdəki lirik qəhrəmanda "Roman"dakı
ümidsizlik, sentimental əhval-ruhiyyə nikbinlik və inam
hissləri ilə əvəz olunmuşdur:
Üstümdə
Tanrı nəfəsi,
Üzümdə
sevda həvəsi
Dağıtmışam
dar qəfəsi
Ölməmişəm, sağ çıxmışam.
Keçdim
çətin mərhələdən,
İnildədi, əsdi bədən.
Bu on
ballıq zəlzələdən
Bir boy qalxıb sağ çıxmışam.
Fikrimizcə,
"O" - şeir silsiləsi daha dərin həyat həqiqətlərini
və daha yüksək sənətkarlıqla ifadə etməklə
təzə bir roman meydana qoymaq cəhdinin, niyyətinin poetik
ifadəsidir. O - "Roman"dakı Uşağın
davamının, "Mən" isə əsərin yeni qəhrəmanının
inkişafının fərqli əks-sədasıdır. Bu, bir-birinə üzvi surətdə bağlı
olan, lakin hadisələrin inkişafından doğan təzə
əsərdir. Yeni silsilənin lirik qəhrəmanı
"Roman"dakı kimi "ürəyinin yerini" beş
ildən sonra tapan romantik bir gənc yox, artıq əlac
haqqında düşünən, "ağrıların min
iz yeri" yaddaşında sızlasa da çarə axtaran, qərar
qəbul edən təpərli, ürəkli bir cavandır:
O-dur sənə
dərman, ilac,
Gördün ki, yox başqa əlac.
Əlindən
tut, üstünə qaç,
Diri tərpən, di tez yeri.
Rəşad Məcidin "Hekayə"
adlandırdığı şeirlər onun
yaradıcılığında "Roman"dan
"Dastan"a keçid funksiyasını daşıyır. Bu şeirlər
Azərbaycan süjetli lirikasının poetik hekayəsidir.
"Roman"da özünü göstərən
nağılvari təhkiyə "Hekayə" şeir silsiləsində
konkret süjetli lirika vasitəsilə təkcə hadisəni
yox, həm də baş verənlərə münasibətin
poeziyasını yarada bilmişdir. Bu
baxımdan Rəşad Məcidin "Həsrət"
şeiri Azərbaycan süjetli lirikasının orijinal bir
nümunəsi sayılmağa layiqdir.
Rəşad Məcidin yaradıcılığında
"Roman" kimi "Dastan" da şərti ad olub, lirik qəhrəmanın
inkişaf edərək yetkinləşmiş obrazını təqdim
edən fərqli bir əsərin mahiyyətini ifadə edir. Hadisələrin
epik tərəfinin bir qədər də qüvvətlənməsi,
qəhrəmanın hərəkət və
davranışlarındakı ayıqlıq və qətiyyətin,
çətin vəziyyətlərdən çıxmaq
qabiliyyətinin nisbətən geniş təsviri
"Roman"la müqayisədə yeni əsərin
"Dastan" adlandırılmasını şərtləndirmişdir.
Bu mənada "Dastan" əsəri
"Roman" liro-epik poemasındakı hadisələrin
davamı yox, həmin əsərlə səsləşən,
lakin qəhrəmanı fərqli ampluada təqdim edən yeni
romandır.
"Roman"da olduğu kimi, 2014-cü ilin
"Dastan" qrupuna aid olan poetik sovqat da müəyyən
süjet xətti ətrafında cəmləşən lirika
nümunələri olmaqla bərabər, həm də hər
biri ayrıca, müstəqil şeirlərdən ibarətdir. Silsiləyə daxil olan
"Sənsən", "Mələyim, iblisim",
"Üzünə qurban" şeirlərində lirika o qədər
dərindir ki, onları yalnız Rəşad Məcidin
yaradıcılığına çox yaxından bələd
olanlar hər hansı bir süjetin tərkib hissəsi kimi
görə bilərlər. Şeirlərdən
süjet düzəltmək artıq Rəşad Məcidin
şeir yaradıcılığının oturuşmuş bir
sistemidir. Hər biri müstəqil poetik
nümunə olan ayrı-ayrı şeirlər vasitəsilə
geniş süjet xətti yaratmaq, kompozisiya qurmaq Azərbaycan ədəbiyyatında
ilk dəfədir ki, Rəşad Məcidin
yaradıcılığında bu qədər davamlı olaraq
təzahür edir. İlk şeir dəftərində,
"Roman" liro-epik poemasında nəzərə çarpan
və şeirdən-şeirə inkişaf edən süjet xətti
yaratmaq xüsusiyyətinin "Dastan" qrupu şeirlərində
də açıq-aşkar görünməsi bu tip ifadə
vasitəsinin Rəşad Məcidə məxsus fərdi
üslubi keyfiyyət olduğunu təsdiqləyir.
Son onilliyin şeir silsiləsində "Roman"a
yaxın olmayan, "Dastan"dan xaric şeirlərdə də
Rəşad Məcidin yaradıcılıq təkamülü
aydın surətdə müşahidə olunur. Əvvəla,
yeni mərhələdə şairin
yaradıcılığında ictimai motivləri genişləndirmişdir.
Rəşad Məcid poeziyada mənəvi
münasibətlərdən daha çox, ictimai prosesləri mənalandırmağa
çalışmışdır. O, artıq indiyə qədər
"cavabını tapmadığı suallar"ı bədii
yaradıcılığının əsas obyektinə
çevirmişdir. Yeni mərhələnin
şeirləri illərdən bəri onu daxilən
"topalaşıb qurd kimi gəmirən", uzun vaxt ərzində
"düşünməkdən
yağmalandığı" məsələləri diqqət
mərkəzinə çəkir. "Göz
yaşı" şeirində Rəşad Məcid ölkə
səviyyəsində itki sayıla biləcək dəyərlərin
ağısını oxuyur. O, artıq "ölkədə,
dünyada nə yenilik var" sualını poetik
baxımından mənalandırmağı vacib sayır,
"mənim danışmağa öz xəbərim var"
deyərək dünyaya biganə qalmadan milli maraqlara cavab verən
sualların ədəbiyyatını yaratmağa
üstünlük verir. Rəşad Məcid
bütövlükdə bədii yaradıcılıqda, o
cümlədən də şeirlərində daha çox
yazıçı-vətəndaş kimi
çıxış edir. Bir çox
şeirləri müstəqillik dövrü Azərbaycan vətəndaşlıq
poeziyasının layiqli poetik nümunələri sayıla bilər.
Yaradıcılığının XXI əsr mərhələsində
vəznindən və mövzusundan asılı olmayaraq, Rəşad
Məcid bütün hallarda şeirlərində vətəndaşlıq
duyğusunu özünəməxsus lirika ilə ifadə etməyi
zəruri hesab edir. Onun əksər şeirləri ictimai
motivlərin bədiiliklə sintezindən
yaranmışdır. Dərin ictimai məzmuna
malik olan "Bayrağım" şeiri müstəqil
dövlətinin bayrağına dərin sədaqətini ifadə
edən şairin həm də millətinə və ölkəsinə
xidmət edən sənətin, ədəbiyyatın
bayrağını gələcəyə aparmaq andının
dolğun poetik ifadəsidir.
"Bayrağım" şeiri həm də
"Dastan"ın epiloqu kimi səslənir.
Rəşad
Məcid şeirinin estetik idealı kimi ifadə edilən ağ atlı oğlan ölkənin
bütövlüyünün və xalqın milli-mənəvi
varlığının etibarlı keşikçisidir. Bu ağ atlı oğlan - əslində yurdun,
torpağın sahibidir. "Köç yolunda at üstündə"
doğulan, qəlbində bahar çağlayan ağ
atlı oğlanın idealı isə "işləri
qayadan-daşdan" keçən xalqına xoş günlər
bəxş etməkdir. Rəşad Məcid "ümidi
işıqlı", "yolları açıq" təsvir
etdiyi ağ atlı oğlanında
xalqın bütün gücünü cəmləşdirir:
Köç
yolunda, at üstündə
Qəfil
körpələr doğulub,
Hamıdan
sağlam oldular,
İldırımla
savaşdılar,
Küləklərlə
vuruşdular,
Ağ atlı oğlan oldular!
Rəşad
Məcidin ağ atlı oğlanı
müstəqillik yollarında inamla irəliyə gedən Azərbaycanın
dövlət bayrağının keşiyindədir:
Səni ən
çətin
Günlərimdə qorudum.
Beynimə
həkk edib,
Ürəyimə sarıdım.
Mahnımda,
Nəğməmdə gizlədim.
Aya
baxıb xatırladım,
Ulduzumu sevdim.
Üç
rənginə öyrəndim,
Hər üzünü sevdim.
Hücumdan,
həmlədən qorudum,
Küləkdən, tufandan keçirdim.
Bir
gün qaldırdım başımın üstünə
Saxladım,
Əymədim.
Qarabağ
mövzusunda yazılmış ən yaxşı şeirlərin
sırasında Rəşad Məcidin "Şuşa" və
"Cıdır düzü" şeirlərinin də
özünəməxsus yeri vardır. Çox
səmimi duyğular və orijinal bədii vasitələr əsasında
2021-ci ildə yazılmış "Şuşa" şeiri
dərhal mahnıya çevrilmişdir. Rəşad
Məcidin "Şuşa" şeiri Azərbaycan
poeziyasının Şuşanaməsinin diqqətəlayiq
poetik səhifəsidir.
Min şəhər
adı var dillər əzbəri,
Adların
ən üstün adıdı Şuşa.
Musiqi
notudur cüt hecasıyla:
Dilimin
şəhdidir, dadıdı Şuşa.
Ciyərdə
nəfəsdir, damarda qandır,
Ruha qanad
verən sirli məkandır,
Bilib
eşidəndir, güc artırandır,
Qoşundur,
əsgərdir, ordudur Şuşa.
Qoynuna hər
gələn yüz xəyal eylər,
Qıraqda
qalanlar qeylü-qal eylər,
Birini
coşdurar, birin lal eylər,
Tilsimdir,
ovsundur, cadudur Şuşa.
Bütövlükdə Rəşad Məcidin şeir
yaradıcılığı torpaq qoxulu, Vətən ətirli
poeziyadır.
Rəşad Məcidin estetik idealı mərdanəliyin,
bütövlüyün, milli düşüncənin, vətənpərvərliyin
və müstəqil dövlətçiliyin
daşıyıcısı olan lirik-romantik qəhrəmandır.
Bu lirik qəhrəmanın ayağı odlu
torpaqdadır, başının üstündə isə
dövlət bayrağı dalğalanır. Vətən torpağı ilə dövlət
bayrağının vəhdəti Rəşad Məcidin
estetik idealının mahiyyətidir.
***
Məlum
olduğu kimi, bədii nəsr sahəsinə Rəşad Məcid
az müraciət etmişdir. Hələlik onun bizə məşhur "10
sentyabr" və "Cənnət dərəsi" hekayələri
məlumdur. Qeydlərindən aydın olur
ki, "Tüstü" adlı bir hekayəsi isə nə
vaxtsa hansı redaksiyadasa itib. Lakin bu qədər
azsaylı hekayələr də Rəşad Məcidin nəsr
imkanları haqqında fikir söyləməyə, söz deməyə
şərait yaradır.
"10 sentyabr" hekayəsi müstəqillik
dövrü Azərbaycan ədəbiyyatında hekayə
janrının ən yaxşı nümunələrindən
biridir. Bu, yeni tarixi mərhələdə kiçik hekayənin
böyük nümunəsidir. "10
sentyabr" kiçik hekayəsində dövrün
böyük mətləbləri öz əksini
tapmışdır. Hekayədə
böyük dövlətlər və kiçik xalqlar kimi
ciddi bir problem sadə bir əhvalat əsasında həll
edilmişdir. Rəşad Məcid hekayədə
kiçik cizgilərlə xarici vətəndaşın
portreti də cızılmışdır: "Gombul, balacaboy
kişi. Kişinin ovurdları işləyir.
Əslində... paxlavanı çeynəmir, bütöv-bütöv
udurdu...
Bayaqkı
gombul kişi onu görən kimi "pliz,
pliz" deyib qucağındakı qıvrımtüklü iti
sığallaya-sığallaya dəhlizin əks tərəfinə
keçdi... Kişinin getdiyi tərəfdən bayaqkı
qadın çıxıb ona yaxınlaşdı... Alıb çantanı açdı, dollarları
saydı. Əlindəki şax əsginaslara işarə
edərək:
-
Çim it alacaq.
Sonra
pulları çantanın içinə qoyub əlini
uzatdı:
- Sağ
ol! Minnetddar-am!".
Rəşad Məcidin portretin zahiri görkəmi ilə
daxili aləmi arasında yaratdığı uzlaşma oxucunun
"xarici qonaq" haqqında obyektiv nəticə
çıxarmasına imkan yaradır.
"10 sentyabr" hekayəsindəki taksi
sürücüsü Akif müasir mərhələdə Azərbaycan
ədəbiyyatında kiçik adamın böyük
obrazıdır. XX əsrin əvvəllərindəki
"kiçik" adam obrazlarından fərqli olaraq, artıq
müəyyən peşə sahibi olan, zavodda işləyib
mükafatlar alan, dəyişən zəmanənin "taqəzası"
ilə iş yeri bağlanan, çətinliklərlə
üzləşən Akif halallığı, zəhmətkeşliyi,
sədaqəti və səxavəti ilə səciyyələnən
obrazdır. Taksi sürücüsü Akif cəmiyyətdə
gedən ictimai-siyasi proseslərin yaratdığı böhranın
doğurduğu kiçik adamın bütün taleyini
daşıyır və psixologiyasını özündə əks
etdirir. Akif keçid dövründə
baş verən mənəvi aşınmaları adlayıb
keçən, sıxıntılara düçar olsa da, ləyaqətini
uca tutmağı bacaran azərbaycanlı obrazıdır.
Cəmiyyətdə xaos, çaşqınlıq
dövrü kimi səciyyələndirilən həmin mərhələnin
adamlarının ədəbiyyatda daha çox mənəvi
böhranından, aşınmasından yazmaq meylinin
üstün olduğu vaxtda Rəşad Məcidin sabit mənəviyyata
malik kiçik adamın böyük dəyərlərini təqdim
etməsi ədəbi prosesin də axarına təsir edən əhəmiyyətli
hadisədir.
1987-ci ildə qələmə alınmış "Cənnət
dərəsi" hekayəsi Rəşad Məcidin bədii nəsr
sahəsində ilk addımı olsa da, həm də "10
sentyabr" hekayəsi üçün məşq
funksiyasını daşıyır. Təhkiyə və təsvirlərindəki
doğmalıqdan başqa, vətənpərvərlik
notları bu hekayələri yaxınlaşdırır.
"Cənnət dərəsi"ndə ifadə olunan kəndə
qayıdışa çağırış "10
sentyabr" hekayəsindəki milli-mənəvi dərketməyə
qayıdışın start nöqtəsidir. "10
sentyabr" hekayəsi ilə Rəşad Məcid həcm
etibarilə kiçik bədii forma daxilində böyük və
dərin ictimai mətləbləri ifadə etmək
bacarığını nümayiş etdirir. Bu mənada ümumi
yaradıcılığının fonunda nəzər salsaq,
"10 sentyabr" hekayəsi Rəşad Məcid nəsrinin
"Roman"ıdır. Sabitləşmiş,
inkişaf edən və dünya ilə üz-üzə olan
yeni Azərbaycanda cəmiyyət həyatının epik mahiyyətinin
gerçək romanı "10 sentyabr" hekayəsinin bətnində
müşahidə olunur. Bu hekayənin on xarici dilə tərcümə
edilərək bir kitabda çap edilməsi qlobal məkanda həm
müasir Azərbaycan nəsrinin indiki səviyyəsinin dünyaya
təqdim edilməsi baxımından əhəmiyyətli hadisədir.
"10 sentyabr" hekayəsi ilə Rəşad
Məcid böyük ənənəsi olan Azərbaycan nəsrinə
layiqli bir əlavə gətirə bilmişdir. Rəşad Məcid bir hekayə ilə - "10
sentyabr" hekayəsi ilə müasir Azərbaycan ədəbi
mühitində nasirlik səlahiyyəti qazanmışdır.
***
Hansı istiqamətdən baxmağımızdan
asılı olmayaraq, Rəşad Məcid daha çox mətbuat
aləmindəki geniş fəaliyyəti və
publisistikası ilə görünür. Rəşad Məcidin
publisistikası onun nəsri ilə jurnalistikası
arasındakı xüsusi bir yaradıcılıq hadisəsidir.
Günün nəbzindən doğan
çoxsaylı məqalələr yazmaq meyli jurnalistika fəaliyyəti
baxımından Rəşad Məcid daha çox naşirdir.
Rəşad Məcidin Baş redaktoru olduğu
"525-ci qəzet" müstəqillik dövrü Azərbaycan
mətbuatının inkişafının mükəmməl
bir göstəricisidir. "525-ci qəzet"
Azərbaycanda ictimai-siyasi mətbuatla ədəbi mətbuatın
hər ikisinin funksiyalarını birlikdə daşıyan və
yüksək peşəkarlıqla inkişaf etdirən nadir qəzetçilik
nümunəsidir. Bu mənada "525-ci qəzet"
yeni tipli jurnalistika məktəbi yaratmış mətbuat
orqanıdır. Çoxaspektli mətbuat
orqanı olan "525-ci qəzet" Rəşad Məcidin Azərbaycan
milli mətbuatının inkişafında tarixi xidmətidir.
Bununla belə, Rəşad Məcid həm də
özünəməxsus publisistikası olan qəzet
adamıdır. Publisistikası konkret problemlər ətrafında
araşdırmaların və mühakimələrin ifadəsi
əsasında formalaşır. Publisistikasındakı
analitik təhlil həyatı, prosesləri, insanları daha dərindən
göstərməyə, obyektiv nəticələr
çıxarmağa şərait yaradır. Müxtəlif
illərdə yazılmış "Unudulmamaq haqqı",
"Yeni paytaxt ehtiyacı", "Səfərin təzəsi,
dostun köhnəsi", "Əlvida və salam",
"Ağ dənizin duzu" və sair kimi publisist məqalələri
müasir cəmiyyətin doğurduğu konkret məsələlər
ətrafında müşahidələr və mühakimələrdir.
Publisistikasında Rəşad Məcidin bir
ziyalı-vətəndaş olaraq aydın mövqeyi ifadə
olunur. Publisist məqalələrindəki
təmkinli və aydın mövqeyə malik Rəşad Məcidlə
cəmiyyətdən, gündəlik həyatdan
tanıdığımız Rəşad Məcid bir-birini
tamamlayır. İctimai-siyasi və ədəbi-elmi
mühiti tam olaraq birlikdə görməyi və dəyərləndirməyi
bacarmaq, daim irəliyə doğru dərk olunmuş obyektiv
baxış Rəşad Məcidin jurnalistika fəaliyyətinin
və publisistikasının mahiyyətini təşkil edir.
Rəşad Məcidin siyasi publisistikasında da müəyyən
mənada bədiilik var, dərin səmimiyyət ifadə
olunmuşdur.
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevlə
2013-cü ildə iki görüşdə - Milli Mətbuat
Günündə və dövlət başçımıza
"Jurnalistlərin dostu" mükafatının təqdim
olunması mərasimindəki çıxışları bir
media təmsilçisindən çox, yüksək ziyalı
- vətəndaş düşüncəsinin təbii və səmimi
ifadəsidir. "Dəlicəsinə" kitabına "Mətbuat
tarixinə yazılacaq böyük hadisə" və
"Dostluğun böyük nümunəsi" adları ilə
daxil etdiyi mətnlərdəki müraciət, xitab
üstündə qələmə alınmış məqalə
əhəmiyyətli publisistika nümunələridir.
Daha bir publisistika nümunəsində - "İdarəçilik Akademiyasında jurnalistika dərsi" məqaləsində "yaxşı nədir, pis nədir" sualına verdiyi şərhlər həm də Rəşad Məcidin mətbuata, publisistikaya, əslində, bütövlükdə həyata münasibətindəki sabit və aydın mövqeyi dolğun şəkildə əks etdirir: "Yaxşı nədir, pis nədir" sualının cavabına toxunmuşkən qeyd edim ki, əslində, istənilən məsələyə ən azı iki yanaşma var. Cəmiyyətdən özünü təcrid edən, ətrafında baş verənlərə biganə yanaşan insanlar, adətən, bu seçimdə daha asan olana - mənfi çalara, neqativə üstünlük verirlər. Yaşadığı topluma, onun problemlərinə laqeyd qala bilməyənlər, lokal yox, mümkün qədər qlobal görünən, ölkəsinin, Vətəninin işıqlı gələcəyini arzulayanlar isə mənfilikləri görüb qeyd etməklə yanaşı, cəmiyyətdəki müsbət tendensiyaları da qabartmağa, ətrafına pozitiv baxmağa çalışırlar".
Qarabağa Böyük Qayıdış mövzusunda 2021-2022-ci illərdə yazdığı məqalələr bu mövzuda meydana çıxan ən yaxşı publisistika nümunələridir. "Şuşa havasının gətirdiyi nağıl", "Şuşa gör nələr eylər", "Gecikmiş Ağoğlan bələdçiliyi", "Şuşaya getmək" kimi məqalələri publisistikanın mükəmməl Qarabağnamələri adlandırıla bilər.
Son illərdə yaratdığı "Qələmsiz yazılanlar" status-esseləri ilə Rəşad Məcid Azərbaycan publisistikasında tam yeni bir istiqamət yaratmışdır. Rəşad Məcidin statusları və sms-esseləri müstəqillik dövrü Azərbaycan sosial şəbəkə publisistikasında yeni hadisədir. Bu statuslar və sms-esselər yeni tarixi mərhələdə Azərbaycan publisistikasının feysbukdakı stenoqramıdır. "Qələmsiz yazılanlar"la Rəşad Məcid geniş mənada sosial şəbəkə ədəbiyyatını, xüsusən də feysbuk publisistikasını ilk dəfə olaraq ədəbi dövriyyəyə daxil etmişdir. Onun bir çox sms-statusları kiçik hekayə təəssüratı yaradır. Rəşad Məcid status esse və sms miniatür hekayəsinin yaradıcısıdır.
Bütün bunlardan başqa, "525-ci qəzet" vasitəsilə Azərbaycanda publisistikanın yeni nəslinin formalaşdırılmasına açdığı geniş meydan, verdiyi böyük dəstək də jurnalistikanın inkişafı yollarında izi qalacaq hadisədir. Publisistikasındakı özünəməxsus sənətkarlıq Rəşad Məcidin bu sahəyə qəzetçiliklə bədii yaradıcılıq arasında xüsusi bir fəaliyyət növü kimi yanaşdığını göstərir.
Rəşad Məcid bir ədəbi
şəxsiyyət olaraq bütün yönləri ilə
yaradıcı olan, axtarışlarının
ardıcıllığı və bədii təfəkkürünün
orijinallığı və genişliyi,
baxışlarının və inamının
bütövlüyü ilə fərqli görünən kamil
və professional bir Azərbaycan
yazıçısıdır. Rəşad Məcidin
simasında milli təfəkkürlə ədəbiyyat
düşüncəsi və aydın siyasi baxış vəhdət
təşkil edir.
İsa HƏbibbƏyli
AMEA-nın
vitse-prezidenti, akademik
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 20 avqust.- S.8-9:10.