Atam Cənnətdə işləyir
Bilirsiniz
də bu nə deməkdir
Bürkülü avqust gecəsində Xan bağında gəzişirəm. Qəfil sərin bir
meh əsir. İçdən gülümsəyir
və deyirəm: Deyəsən, quyruq donur. Saata baxıram. 22:17. Çox yorğun olsam da, gəzmək
keçir könlümdən.
Çünki axşam yeməyini
təzəcə yemişəm.
Gün boyu yolda olmuşam.
Ağsudan Şəkiyə getmişəm, oradan da Gəncəyə gəlib çıxmışam.
Telefonuma
zəng gəlir.
Açıram: "Müəllim,
nömrənizi Elşən
müəllim verib, 5 dəqiqə vaxtınızı
alacam. Amma səmimi cavab
verin, İqtisadiyyat ixtisası yaxşıdır,
yoxsa Maliyyə? Üzr istəyirəm, oğlum 575,5 bal toplayıb. Bilirsiniz də, bu nə deməkdir, bilirsiz? Mən: Bəli, bilirəm, yaxşı nəticədir.
O: Yaxşı nədir,
müəllim. Çox
yüksək baldır,
əla nəticədir...
Guya vaxtımı
5 dəqiqə alacaqdı,
1 saat 22 dəqiqə danışır. Axırda birtəhər canımı
qurtarıb Gəncə
Hotelə gəlirəm.
Duş alıb özümü yatağa yıxıram.
Yenə zəng gəlir. Açıram, həmin adamdır.
Bu dəfə başqa
nömrədən zəng
edib: Müəllim, bağışlayın, gecə
vaxtı yenə narahat edirəm. Deyin görüm, Maliyyə və İqtisadiyyatın iş imkanları necədir? Bayaq da dedim,
müəllim, balı
575,5-dir, bilirsiniz də bu nə
deməkdir...
Bu adam Mirzə
Cəlilin "Zırrama"
hekayəsini xatırlatdı.
O hekayəni "qəmişliyin"
manifesti saymaq olar. Sağollaşanda saat 00:39 idi.
Yatağa uzanıb gözlərimi
yumurdum ki, telefonuma "Youtube"dan
bildiriş gəldi.
Türk rok starı Teomanın kanalından.
Ki, 01:00-da Teomanın yeni albomundan "Bir Kış Sabahı" mahnısının
klipinin premyerası olacaq. Yeni klipi gözləməmək
mümkün deyildi.
Nədənsə, nə vaxt hoteldə olsam, Teomanın "Renkli Rüyülar Oteli" mahnısına qulaq asıram. O vaxta qədər bir neçə Teoman nəğməsi dinləyirəm.
Öz-özümə düşünürəm ki, sənət necə də şouya çevrilib.
Nə yaxşı ki, Teoman kimi sənət
yaradan və "şoudan" uzaq bir ovuc insan
qalıb.
Mədəniyyət və intellektuallıq bir şou kimi
Rifah səviyyəsinə
birbaşa təsir edən əyləncə mədəniyyəti şou
məzmunludur. Və bütün çağlarda
belə olub. Sənətin şou xarakterli
olması hər zaman kütləvi və bayağı deyil. Elitar sənətə maraq göstərən adamlar məsələyə
heç də intellektual, mədəni akt, mənəvi, estetik hadisə və gözəllik duyumu kimi baxmayıblar.
Çağdaş mədəniyyət bir şou kimi də
analiz edilir. Bütün dövrlərdə
mədəniyyət əyləncə
və şouya xidmət edib. Hətta orta əsrlərdə fəlsəfə və hüquq sahəsində müzakirələr şouya
çevrilib. Orta əsrlərdə
Parisdə insanlar filosofların müzakirəsində
iştirak edirdilər.
Dinləmək yox ha, baxmaq
üçün. Onlar bir
yarışda, polemikada
olmaq və həmin prosesə tamaşa etmək istəyirdilər. Daha qədim
dövrə getsək,
Yunan amfiteatrları Esxilin, Evripidin və ya Sofoklun
ağır tragediyalarını
daha yaxından dərk etmək üçün dolub-daşırdı?
Nəinki faciə, heç
Aristofanın komediyaları
da onları dərindən maraqlandırmırdı.
Onlar hadisəni yaşamaq və oradakı insanların mədəni,
sosial vəziyyətlərini,
geyim-kecimlərini izləmək
üçün sosial
bir mühit, əyləncə axtarırdılar
və tapırdılar
da.
Filip Qlassın
"Eynşteyn çimərlikdə"
operasını xatırlayırsızmı? Xatırlamağa gərək yoxdur.
"Youtube"da baxmaqla
həmin operanın vizual və virtual bir şou üzvü
ola bilərik.
Opera-şou 5 saat çəkir. Tamaşaçılar istədikləri kimi davranmaqda sərbəstdirlər. Performans sənətinin
elitar və kütləvi cəhətlərini
birləşdirir "Eynşteyn
çimərlikdə" opera-şousu.
Hippilərin lideri Ceri Rubin 1978-ci ildə "Tədbir"
adlı şou proqram təşkil etmişdi. Şouda sərgilər, panellər,
debatlar diqqət cəlb edirdi. Həmçinin zen,
buddizm konfransları, makrobiotik, transsendental meditasiyalar, cinsi əlaqə texnikaları,
sənət, siyasət
müzakirələri və
müxtəlif cür
özünükəşf metodları təklif olunurdu. Hər bir sahə üzrə məşhur olan mütəxəssislərin
cəlb edilməsi və "Tədbir"də
iştirakın olduqca
bahalı olması marağı daha da artırırdı.
Şou proqram insanları inandırırdı ki, burada iştirak etməklə daxili aləminizi kəşf edəcək və xoşbəxtliyin açarını
əldə edəcəksiniz.
Mahiyyətində faydalı və
estetik dəyərlər
olan bu cür
mədəniyyət şoularında
təhlükəli cəhət
nədir? Sənət, elm və mədəniyyət
əyləncəli şəkildə
təqdim edilərkən
öz əqli və estetik dəyərlərindən uzaqlaşa
bilir. Daha çox iqtisadi,
karyerist, manipulyativ maraqlarını qoruyur.
Edmund Uaytın karnavalı
Edmund Uaytın "Bir oğlanın öz hekayəsi" romanında Cerom Devid Selincer və onun qəhrəmanı Holden Koldfildin etiraz etdikləri həyatı bir karnaval, şou kimi təqdim edir. Romanın qəhrəmanı olan oğlan transseksual bir mühit və dünyada Edip kompleksinin daşıyıcısıdır. Romana Holden Koldfildin kölgəsinin düşdüyünü hiss edirik. Ata hegemoniyası yalnız Şərqdə deyil, Qərbdə, Amerikada da özünü büruzə verir. Uayta görə, gənc nəsil bir şounun içindədir. Və nə olur-olsun, həmin şounun bir fərdi, üzvü olmağa can atırlar. Gözəllik və çirkinlik, tanrı və tanrısızlıq anlayışları onlar üçün incə sərhədlərlə ayrılır bir-birlərindən. Bəlkə də, heç ayrılmır, bir-birinə qarışıb, eyniləşib. Gənclər yadlaşma və sürgün olunmaq hissindən xilas olmaq üçün hər şeylərini, hətta özlərini də qurban verərlər, verirlər də.
Nəhayət, klip yayımlanır. "Cennetinin kapısında duran bir çocuktum ama Ay büyüyor büyüyor siniyordu günahlara da... Sana da kıyamam kıyamam ama anla
Bir kış sabahında aşk hatırasıyla kaderi silemem maziyi silemem". Yenə Teomanı dinlədikdən sonra Selincerin "Çovdarlıqda uçurumdan qoruyan" romanının qəhrəmanı Holden Koldfild və onun balaca bacısı Fibi düşür yadıma. Xüsusilə də Holden riyakar insanlardan yaxa qurtarıb qaçmaq istərkən balaca Fibinin də onunla getmək arzusu. Teomanın məşhur "Gönülçelen" mahnısı məhz "Çovdarlıqda uçurumdan qoruyan" romanına həsr edilib.
Elə Selincer də riyakar və şou xarakterli dünya, mədəniyyət
və sivilizasiyadan qaçıb
canını xilas etmək istəyirdi. Koldfild və Teomanın həyatı bənzərdir.
Xarakterləri də. Ancaq Koldfild
varlı idi, Teoman
kasıb. Koldfildin atası var
idi, Teoman atasız idi. Uşaqlar ondan soruşurdular: Sənin
atan kimdir? Harada işləyir? O: Atam...
atam Cənnətdə işləyir!
Ülvi
BABASOY
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 27
avqust.- S.11.