Türkcənin Beynəlxalq Şeir
Bayramı İstanbulda və ya “Şeir işi” -
Türkiyəli ədəbiyyat xadimi
Mehmet Doğanın festival çıxışı
"Ədəbiyyat
qəzeti"nin baş redaktoru, dəyərli
Azər Turana
Hörmətli
Azər bəy!
Türkiyənin
sayılıb-seçilən görkəmli ədəbiyyat
xadimi, uluslararası ədəbi əlaqələrin yorulmaz və
fədakar nümayəndəsi, yazıçı, tədqiqatçı
və naşiri olan doktor Mehmet Doğan uzun illər (1978-1996)
Türkiyə Yazarlar Birliyinə rəhbərlik etmiş və
Birlik Yayınlarının qurucusu olmuşdur.
Mehmet Doğan həm də Türk Dili ve Ədəbiyyatı
Ensiklopediyası və Türk Ailə Ensiklopediyası yayınlarının
yönəticisi, Türkiyə Yazarlar Birliyi Vakfı və
Türkiyə Könüllü Təşəkküllər
Vakfının qurucularından biridir. Dəfələrlə
Türkiyə Kültür və Turizm
Bakanlığının təltif və mükafatlarına
layiq görülmüşdür.
Mehmet Doğan hazırda Türkiyə Yazarlar Birliyinin
Şərəf Başkanı və Türkçənin
Uluslararası Şeir Şöləni Daimi Heyət
Başkanıdır.
Türkiyə
Kültür və Turizm Bakanlığının və
Türkiyə Yazarlar Birliyinin rəhbərliyi və
iştirakı ilə İstanbul şəhərində
keçirilən (9 iyun 2022-ci il) Türkçənin 14-cü Uluslararası
Şeir Şöləninin açılış mərasimində
Mehmet Doğanın çıxışının mətnini
oxucular üçün
maraqlı ola biləcəyini
düşündüyüm üçün Sizə göndərirəm.
Hörmətlə,
Ramiz Qusarçaylı
Nə qədər
gec və ya bir xeyli erkən!
İlk
bayramımızın üzərindən 30 il
keçdi. Səbrimizin tarıma çəkildiyi illəri
geridə buraxdıq...
Osmanlının
ön sözündə, Bursada başlamış, oradan
köklərimizə doğru yerimiş, Konyaya
varmışdıq, - bu torpaqlardakı şeirimizin qaynağına,
yəni Mövlanaya və Yunusa.
İstanbul alınmaz bir şeir qalası idi bizim
üçün. Güclü mühasirədən sonra fəth edilə
bilən hündür bir qala... Buraya gəlmədən 12
ölkə dolaşdıq, toparlanmaq, güç toplamaq
üçün!
"İstanbulun daşı-torpağı altun"
deyirlər. Bunu bilmirik, fəqət İstanbulun
daşının, torpağının, havasının, suyunun
şeir olduğundan şübhə yox.
Şairi bol, şeiri hesabsız bir şəhərdir
İstanbul. İstanbul üçün yazılan şeirlər
cildlərlədir; İstanbulda yazılanlar ondan qat-qat
çoxdur.
"Türkcənin şah əsəri olan şeirlərin
çoxu bu şəhərdə
yazılmışdır" desək əsla yanlış bir
şey söyləmiş olmarıq.
İstanbul
Türkcənin səltənət sürdüyü bir şəhərdir!
Gəncliyini
İstanbulda keçirdikdən sonra uzun sürə bu şəhərdən
uzaq qalan Yusuf Nəbi:
Nəbi əcəbmi
sözlərimiz olsa binemek
İstanbulun lisanını unutduq kənarda.
(Nəbi, sözlərimizin duzsuz olması
şaşırtıcı deyil, çünki İstanbulun
dilini kənarda unutduq.)
İstanbulun dili şeirli bir dil idi, sağlam bir şeir
dili idi.
Yer üzündə ən çox "şeir kimi"
deyilən yer İstanbul olmalıdır. Həqiqətən
elədir.
"Şeir
kimi", amma şeir deyil! Şeirə aid edilən
yüksək dəyər belə bənzətmələrə,
ümumiləşdirmələrə yol açır; şeir
bir baxıma gözəlliyin sinonimi olur. Özü
də şeir kimi bir yerdə, İstanbulda şeirdən
danışırıq, şeirdən bəhs edirik. Gözəllik hər zaman ağlımızı
aşır, hissimizi hərəkətə gətirir.
İstanbuldakı bu şeir bərəkətini nəyə
bağlamalıyıq?
Məndən soruşsanız, "İstanbulu bir
şair fəth etdi, ondan" deyərdim.
Dəliqanlılığını şairliyi
müşayiət edən bir komandan, bahar aylarında, əsgərləri
ilə Konstantinopolis divarlarını mühasirəyə
aldı. Şeir kimi bir mövsümdür; gəlinciklər,
lalələr, güllər açmışdı, tam da lalə
mövsümü sona yaxınlaşarkən Bizans bu mühasirəyə
tab gətirə bilmədi. Divarlar
yarıldı, müqavimət qırıldı, bütün
bahar çiçəkləri divarlardan içəri
doluşdu. Və divarların üzərində
bayrağımız lalə şəklində
göründü. İstanbulun fatihi şair Avni bu
xoş hadisəni tarixə həkk etdi:
"Fəthi
İstanbula fürsət bulmadılar evvelün
Fethidüb
Sultan Məhəmməd dedi tarih: Ahirun".
(Əvvəl gələnlər İstanbulu fəth edə
bilmədilər, sonra gələn sultan Mehmet fəth etdi, bu da
Son! - dedi).
Elə bu "ahirun" hicri 857-yə uyğun gəlir.
XX yüzilimizin böyük şairi, şeir təfəkkürü
olan ustad Yəhya Kamal şeir yazmaqdan deyil, söyləməkdən
söz açır. Şeir söyləmək, tərənnüm etmək,
yaratmaq, oxumaq... Şairin gördüyü iş budur.
Köhnə
Türkcədə hələ də bəzi ləhcələrdə
ır, cır, yır şeirin qarşılığı olaraq
görülür. Irlamak, cırlamak, yırlamak... (Şarkı söyləmək).
"Yır" Divanü Lügati't-Türkdə
"şeir oxumaq" deməkdir.
Asim ictimai məkanda şeir söyləyən adama
deyilir, - ifadəsi var. Yəhya Kamalın zamanı, XX
yüzil, şeirin söyləndiyi deyil,
yazıldığı dövrdür halbuki. Buna rəğmən
oxunan, səsləndirilən və dinlənən sözün
şeir olduğunu vurğulamaq arzu olunur. Şeirin
ahəngi, musiqisi diqqətdən
qaçırılmamış olur beləcə.
Şeirin sıradan bir söz olmadığı çox
təkrarlanan bir görüşdür. Köhnə
şairlərimizə ipucu kimi deyildiyini burada
xatırlamamız gərəkir. Bunlar cazibəli
halda şeir söylərdilər və əksəriyyət
bunu sazla da tərənnüm edərdilər. Ötələrdən
gələn bir səsdir onların səsi... Əslində
Anadoluda geniş yayılan "aşıq" sözü də eynı zəmindən
bəslənən bir kəlmədir. Aşıq
Haqq aşığıdır, o, "Haqdan gələn şərbəti
içmiş" sənətkardır. Və onun
sözü bu olur:
Süzüldük,
bulaq olduq, birləşib bir çay olduq,
Axıb dənizə dolduq, daşdıq əlhəmdülillah.
Bütün köklü ədəbiyyatlarda şair
başlanğıcda kahin, münəccim, sehrbaz və ya
şamandır. Şeir də sehrdir, əsla sıradan bir
söz deyildir.
Şeir
zühur edər, doğular... Bir eşqə, hətta
ilahi bir qaynağa yol açar. Füzuli şairin ilahi
bir yardıma nail olmadan qüsursuz şeir söyləməyəcəyini
bəyan edir. Yenə də şeir ilahi
mesajı yayan peyğəmbərlərə deyil, şairlərə
məxsus bir sənətdir.
Şeir kəlməsinin kökünə düşsək,
mənsubiyyətinə varsaq, buraya qədər söylədiklərimizin
təsdiqinə məcbur edilə bilərik. Şeir
"bilmək", daha doğrusu, "intuisiya etmək"
demək; bu halda şair də "bilgili", "duyumlu"
demək olur. Şeirin bu mənada
şüurla bağlantısını asanlıqla qura bilərik.
Bir az öncə böyük lirik şairimiz
Füzulinin görüşlərini paylaşdıq. Füzuli bunu söyləməklə bərabər,
elmsiz şeirin təməlsiz divara bənzəyəcəyini
bildirir, bu üzdən dəyəri yoxdur deyir. Şairin gerçək şeirlə ulaşması
üçün ağıl və nağıl elmləriylə
zəngin olması şərtdir. Bilgiylə,
elmlə yüklənən şair yenə də ilahi ilhama
möhtaçdır. Füzuli də çox
böyük şairlər kimi quru elmlə könlü xoş
deyildir əslində:
İlim
kesbiyle paye-i rifat
Arzu-i muhal imiş ancak.
Aşk
imiş her ne var alemde
İlim bir kıyl ü kaal imiş ancak.
(Elm əldə edərək yüksək dərəcəyə
ulaşmak imkansız bir arzu imiş, aləmdə nə varsa
eşq imiş, elm bir dedi-qodu imiş ancaq!).
Biz şair deyilik, təriflərlə məşğuluq. Fəqət
müşkül bir mövqedəyik, tərifi çox zor bir
şeyi açıqlamağa çalışırıq.
Bəzi
şairlər gördükləri işi tərif etmək
ehtiyacını hiss etmişlər. Bunlardan biri,
sağlığında şairliyi öndə görünən,
fəqət vəfatından sonra ədəbiyyat nəzəriyyəsi
ilə, romançılığı ilə daha çox
tanınan Əhməd Həmdi Tanpınardır. Onun tərifi
belədir: "Bu, bəlkə ani bir cəhdlə
özünü tapan ruhun, insandakı əzəli həqiqətlə
təmasından doğan bir söz konusudur; bəlkə
gözəllik dediyimiz idealla bir an
baş-başa qalmanın verdiyi məst halıdır. Bu mənada deyilə bilər ki, şeir və sənət
fərdin ən mütləq və hürr sürətlə
özünü idrak etdiyi zirvədir".
Tanpınardan söz açıb onun üstadından, Yəhya
Kamaldan bəhs etməmək olmaz.
İstanbuldayıq,
şeir kimi bir yer olduğunu hər kəsin qəbul etdiyi bir
yerdə... Şeir kimi yer, bizdə estetik hissləri
qızışdırır, bədii həyəcanlar
oyadır. Belə yerlərdə bir an
şair olacağımız gəlir, şeir söyləmə
hissi, ürpərtisi ağuşuna alır bizi. Hə,
demək, yaxşı şeir sırf belə hisslərdən,
həyəcanlardan doğan bir şeydir, eləmi? Bu suala tamamən "xeyr" deyə bilmərik, fəqət
şeirin qaynağı sadəcə belə hisslər, həyəcanlar
olmamalıdır.
Yəhya
Kamal deyib: "Şair doğulmuş olanlar belə nəzm etmək
qabiliyyətini yavaş-yavaş əldə edirlər. Şairin şair olaraq doğulduğuna dair əski
bir inanc vardır ki, bu doğrudur; bununla belə, heç bir ədəbi
tərbiyəyə möhtac olmazlığın yetişə
biləcəyini iddia edənlərin sözləri isə əfsanədir".
"Hər sənətdə olduğu kimi
şeir sənətinə də doğuluş zamanı
arxayın olmaq olmaz. Ya bir eşq və ya bir ideal bir
şairin inkişaf etməsinə, hissini ifadə etmək
üçün dilində bir qüdrət aramasına səbəb
ola bilər".
Hər tarif (spesifikasiya) başımızı
qarışdırır, deyilmi? Bu qaçınılmaz,
çünki gördüyümüz iş qolay bir iş
deyil, ciddi bir
işdir, "şeir işi"dir.
Hər sənət sənətkarına təsir etdiyi
kimi, şeir də bizə təsir edir. Hissiyyatı
oyandırır, düşüncə doğurur, həzz verir.
Dil zövqü ən yüksək şəkildə
şeirdən alınır. Bəs bu
zövq şeirin təsiri anlamıyla,
açıqlığı iləmi olur? Buna ən kəskin
etirazı XX yüzilimizin ən böyük şairlərindən
Əhməd Haşim etmişdir: "Şeir demə dərin
qatların aydınlığına açılan şeir
kitabının sələfidir". Bu ön
söz, "Bir günün sonunda arzu" şeirinə edilən
etirazlar üzərinə yazılmışdır. Şair bu axşam vaxtı şeirini "Göllərdə
bu dəm bir qamış olsam" misrası ilə bitirir ki, ən
çox da bu misra dartışılır. Şair bizə bir axşam təsviri yapır, fəqət
bu, alışılmış bir təsvir deyildir.
Güllərdən, sübh vaxtı günəşdən,
qamışdan, qızılı qüllələrdən, aləmlərimizdən
səfər eyləyən quşlardan, suya əks edən
gümüş kəmərdən, sehrli bir yay-kaman olan səmadan
söz edər və axşam kəlməsini bir sehr
formalaşdıracaq şəkildə təkrarlar:
Axşam,
yenə axşam,
yenə
axşam,
yenə
axşam,
yenə
axşam...
Və
Haşim belə söylər: "Şairin dili nəsr kimi
anlaşılmaq üçün deyil, fəqət duyulmaq
üzrə vücud tapmış musiqi ilə söz
arasında sözdən ziyadə musiqiyə yaxın bir
lisandır, dildir". "Məna araşdırmaq
üçün şeiri deşib sökmək, yəni tərənnümü
yay gecələrini həzinliyə bələyən məsum
quşu əti üçün öldürməkdən fərqli
olması gərək. Bir ət zərrəsi susdurulmuş o
sehrli səsi doldurmağa kifayət edərmi?".
Sənəti özüylə açıqlayan
görüşlər şübhəsiz öz gerçəkliyi
üzərindən təhlil edilir. Fəqət qayəsi
özü olan bir sənət haraya qədər insanı
qucaqlar? Tamamən faydasız sənətdən
söz etmək nə qədər doğrudur?
Şübhəsiz, sənət də faydasız deyildir, sənət
qayədən, məqsəddən yoxsul ola
bilməz. Sənətin gözəlin, insan ruhu,
hissiyyatı və ağlı üzərindəki təsirini əzəmətli
qayə və məqsədlər üçün hərəkətə
keçirmək tamamən vaz keçilə, imtina edilə biləcək
bir şey deyildir. Təbliğ, daha xəfif
təlqin, tamamən səadət xaricində buraxıla bilərmi?
Bu arada şeirin təlqini, təbliği
aşacaq şəkildə, propaqanda (təbliğat) məqsədli
olaraq istifadə edildiyini unutmayaq.
Beləliklə, bildiyimiz, dəyər verdiyimiz xeyli
şair var ki, sənətlə ideal arasında güclü
bir bağ qurublar. Mehmet Akif, Yəhya Kamal, Nəcib Fazil, Nazim Hikmət... Bu isimlər, bu adlar Haşimlə, Tanpınarla eyni
dövrdə yaşamış və hər biri
düşüncələrini, ideallarını şeir diliylə
ifadə etmək yolunu tutublar. Bunun dönəmlə, bəzi
zərurətlərlə əlaqəsini qurma məsələsində
Mehmət Akif bizə yardımcı ola bilər.
Şeirini imanı, idealı, vətəni, milləti
üçün bilmiş olan Akif, böyük şeir
qüdrətini bu uğurda həyata keçirmişdir.
O, günlük hadisələrdən tarixə yazılacaq
mühüm və baha başa gələcək hadisələrə
qədər bir çox mövzunu nəzm şəklində
ifadə etmək yolunu seçmişdir. İçini,
ruhunu narahat edən vəziyyətlərdən xilas olmaq, saf
poeziya kimi saf insanlıq onun şüarı olmuşdur. Fəqət bir zaman gəlmişdir ki, şairin həyatın
içindən çıxış etməsi anlamını
itirmişdir. Halbuki "Gecə", "Hicran",
"Səcdə" kimi şeirləri belə bir
dövrün məhsuludur. Bu durum, bu vəziyyət
Akifin yaxınında olanlar tərəfindən də fərq
edilmiş və vadini dəyişdirdiyi, tərzinin kənarına
çıxdığı ifadə edilmişdir. Akif buna qarşılıq əsl vadinin bu
olduğunu, millətinin, vətəninin içində
olduğu durumdan ötrü təlqinçi, təbliğçi
şeirlər yazdığını ifadə etmişdir.
Hətta onun "gül dövründə
yaşasaydım, bülbül olardum" dediyi söylənilir.
Şeirimizin
yenidən təşkili sonrası daha çox vətən,
millət, insan və s. kimi
anlayışlar üzərindən danışması
şeirin özünün qeyb olmasına yol
açmışdır. Şeirin əsl
yatağına dönməsi haqqında Əhməd Haşim
kimi şairlərimizin ortaya qoyduqları münasibət
çox önəmlidir. Şeiri
içimizə, mənimizə döndərmək, təmiz
şeirin qaynaqlarını xatırlamaq da bu istiqamətdə
bir vəzifə halına gəlmişdir.
"Söndürün
lampaları uzaklara gideyim
Nurdan bir
şehir gibi ruhumu seyredeyim!".
Haşimlə ən əks nöqtədə bulunan,
"sözüm odun kimi olsun, doğru olsun təki" deyən
Mehmet Akif an gələr, ruhunun vəhyini duymaqdan söz edər. "Çanaqqala
şəhidlərinə" şeirinin yüz ildir əksilməyən
təsirini bu duyuma bağlamaq yanlış olmaz.
Sözün
burasında gerçək şeirin sirrinə təsir etmənin
heç də qolay olmadığını söyləmək
əzmindəyik: Şeir sözü qanadlandırır, hissi dərinləşdirir,
düşüncəni zənginləşdirir. Şairlərin
insan olma keyfiyyətimizi yüksəldən hikmətlər
halında zehinlərimizə yerləşən sözləri
ümidlərimizi bəslər. Fəqət
şeir artıq həyatımızda əvvəlki qədər
yer tutmur. Son illərdə içinə
yuvarlandığımız sıxlığın, bəsitliyin,
bayağılığın, əvvəlki təbirlə
çökməsinin səbəblərindən biri də
budur. Artıq şeirdən
danışmırıq, şeiri müzakirə etmirik,
şeiri oxumuruq, şeirin dünyasının kənarında
qaldığımız üçün
üfüqümüz daralır, hissimiz korşalır,
insanlığımız əksilir.
Burada şeirin də ərazisini
daraltdığını xatırlamamız gərəkir. Şeir vəzni,
qafiyəni, ahəngi, musiqini bir kənara buraxdı. Bunlar gərəklimiydi? Anlam tək
kişinin şifrəsinə çevrilməliydimi? Şeir bu qədər kişiləşməli, fərdiləşməliydimi?
Bu suallara cavab vermək fikrində deyiləm, sadəcə
müşahidələrimi paylaşıram... Şairlər
artıq əvvəlki kimi topluma mal ola,
sahib ola bilmirlər; qüsur onlardamı, xalqdamı?
Xalqın zövqünün də şeirden
uzaqlaşdığı görünməkdədir. Heç bir
dövrdə, xalqın paylaşdığı musiqi, ədəbiyyat,
şeir, sənət zamanımızdakı qədər bəsitləşmədi,
görünür, xalqın zövqü poeziyadan
uzaqlaşıb. Heç bir zaman xalqın
paylaşdığı musiqi, ədəbiyyat, şeir və
incəsənət bizim dövrümüzdəki qədər
sadə, dayaz və çılız olmamışdı.
Elə bir dövrdə yaşayırıq ki,
seçkinlər-seçilmişlər də kütlə
kültürünə, kütlə mədəniyyətinə
qapıldı, yüksək sənəti idrakdan, incə
zövqləri təftişdən seçib ayırmaqdan
uzaqlaşdı. Cövhərin qədrini
bilən sərraf qalmadı. "Kütlə
kültürü" dediyimiz dəniz isə ən
böyük okeanlardan belə böyükdür, fəqət
dərinliyi bir neçə santimetrdən ibarətdir!
İstanbulda, şeirin paytaxtında bu məsələlərin
təhlilinə və izah olunmasına yardımçı olan
təfəkkürə ehtiyacımız var.
Nə
yanar kimsə mənə atəşi dildən özgə,
Nə açar kimsə qapım badi səbadan qeyri.
Şair
üçün yanan könül atəşidir, başqa bir
şey deyil, qapısını açan sabah
rüzgarıdır, qeyrisi deyil!
Şeir dünyamızın mərkəzindəyik, şərqimiz,
qərbimiz, cənubumuz, şimalımız burada. Bu geniş
coğrafiyaların şairlərinin şeir tərənnümlərini
dinləyəcəyik üç gün boyunca. Bu şölən vəfatının 60-cı ilində
Əhməd Hamdi Tanpınara ithaf edildi.
Bu
şöləndə adına ödül
verilən böyük şairlərimizdən biri Baxtiyar
Vahabzadədir.
Onun şeirdən ötə ilgiləri bəsləyən bir tərzi var idi. Və o, Qarabağ məsələsini dərd edənlərdən idi. Yazılarında, şeirlərində bu mövzu çok işlənmişdir və o, Qarabağ həsrəti ilə getdi, fəqət nə mutlu bizlərə ki, Qarabağdakı işğalın bitdiyini gördük, hamımız şad olduq. Bu şölənimiz eyni zamanda Qarabağa və Azərbaycana bir salamdır.
İlk şölənimizdə, 1992-ci ildə Bursada Türk dünyasının şairlərinin ilk dəfə bir araya gəldiyi günlərdə Qarabağ acısı ürəklərimizdə idi. Özbəkistanın böyük şairi Rauf Parfi kürsüdən bu şeiri oxudu:
Azərbaycan, sən yalnız imişsən!
Azərbaycan, sən yalnız deyilsən!
Anlatmağa, anlayan başlar hanı?
Ağlatmağa, ağlayan yaşlar hanı?
Sən yalnız deyilsən, ey Azərbaycan,
Ürpərtməyə hayqıran daşlar hanı?
Sən yalnız deyilsən, ey Azərbaycan.
Bu vəsilə ilə mərhum Rauf Parfi və ilk şölənimizdən bu günə sonsuzluq aləminə köçən şairlərimizə rəhmətlər diləyirik.
Əziz şairlərimiz, bu dünyada yalnız deyilik. Şərqdən qərbə, şimaldan cənuba dildə, fikirdə, işdə birliyə susayan və can atan milyonlarıq! Və İstanbuldayıq!
Şeirli günlər diləyilə...
Ramiz Qusarçaylı
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 27 avqust.- S.30;31.