Heydər Əliyevin ədəbiyyat
meyarı:
millilik, tarixilik və
müasirlik
Siyasət
və ədəbiyyat! Maraqlıdır ki, çox az rəhbərlərin
sığa bildiyi bu kontekstə Heydər Əliyev
asanlıqla, haşiyəsiz-boyasız sığır. Bu gün insana qarşı zorakılığın
və təcavüzün, silah və gücün meydan
suladığı bir vaxtda elmin, ağlın
üstünlüyü sanki ikinci, üçüncü dərəcəli
nəsnə kimi önəmini itirməyə meyillənir.
Hakimiyyət, hökmranlıq iddiası
insanı lazımsız şeyə çevirir. Belə
situasiyaların bəşər tarixində sərgiləndiyi
məqamlar az olmayıb. Nə
bilmək olar, bəlkə dünyada ilk şeir
parçası, sonradan ədəbiyyat sayılacaq ilk yazı
nümunəsi insanın insan, təbiət və dünya
üzərində ağalığına müxalif ovqatdan ərsəyə
gəlib. Gücə qarşı insan amilini qoyub,
insanı, insaniyyəti vəsf ediblər: "Kim ki, insanı
sevir, aşıqi hürriyyət olur, / Bəli, hürriyyət
olan yerdə də insanlıq olur" (M.Ə.Sabir). Hansı ki, sonradan bu ideya zaman-zaman bir çox ədiblərimizin
yaradıcılıq qayəsində dayandı. M.Füzuli "Padişahi-mülk" qitəsində
aqilliyi tərənnüm etməklə şahlara eyni dərsi
verir, yaxud M.S.Ordubadi qılınc və qələmin
mübarizəsində ikincinin üstünlüyünü
göstərirdi. Hüseyn Cavid Peyğəmbərimizin
obrazı ilə bunu deyir, yaxud İ.Hüseynov "Məhşər"
romanında amansız şah ideallarının iflasını
və ona əks kontekstdə - Nəsiminin humanist şeiri
nümunəsində insana və şeirə marağı
tarixi-fəlsəfi planda bədii nəsrə
ötürürdü. Bu elə bir
mövzudur ki, ədəbiyyatın mayasında durur və
Böyük insan ideyası şəklində daim bədii
düşüncənin mərkəzinə çəkilir.
Minlərlə buna uyğun nümunələr gətirmək
mümkündür. Dünya tarixi hökmdar və sənətkar
münasibətlərinin sonsuz sayda nümunəsini
tanıyır. Zamanın insana xidməti
ondan başlayır ki, onun sükanını idarə edən
şəxs zamanla yol getməyi bacarır. XX əsr
daxilində iki dəfə milli insanla bahəm milli ədəbiyyatın
da bəxti onda gətirdi ki, həmin dönəmin "idarəetmə
funksiyası"nı Əlahəzrət
Zaman Heydər Əliyevə həvalə etdi.
1990-cı illərin dumanlı dönəmində Heydər
Əliyevin ədəbiyyatda yerinə yetirdiyi missiya
baxımından özəlliyi nədə idi? Məmləkətimiz bir yana, doğrudanmı Heydər Əliyev ədəbiyyatımız
üçün də "son şans" səciyyəsi
daşıyırdı?! Ədəbi-tarixi mətnlərə
vararkən, istər-istəməz, bu məqamlar üzərində
düşünməli olursan...
1990-cı illərdən başlayaraq Azərbaycan
gerçəkləri ardınca elə mövzular gətirir
ki, əvvəlki dövrlərlə müqayisədə təsəvvür
hüdudlarını aşırdı. Həmin xaotik durumun rəvac
verdiyi neqativlər sonucda ən böyük zərbəni
insana vurur, onunla zamanın, mənəvi-əxlaqi dəyərlərin
sabitliyi arasındakı əlaqənin pozulmasına gətirib
çıxarırdı: qlobal tənhalıq insanın
özgələşməsini, özündən
ayrılmasını, yadlaşmasını şərtləndirirdi.
Həmin dönəmin mahiyyəti, onun yaddaş
strukturunda yer almış görüntüləri ilə
çağın insanının düşüncəsi
arasında dialoq bədii təfəkkürə yansımaya
bilmədi. Heydər Əliyevin siyasətçi
kimi gücü bunda idi. Əvvəlki
inadla millətin yaddaş kultuna sədaqətinin bərpa edilməsi
məsələsinə həssas yanaşmasında.
80-ci illərin sonu, 90-cı illərin əvvəllərinin
ədəbi mənzərəsinə qısa bir ekskurs etsək,
cavabı tarixi-ədəbi mətnlərdə
tapacağıq. Bu illərdə hər bir ziyalı ədəbiyyatda
yaranmış durğunluqdan müəyyən narahatlıq
izhar edir, çıxış yolu kimi mübarizənin
lazım olduğunu vurğulayırdı. Lakin
bir neçə ildən sonra, ədəbiyyatda ciddi bir
sıçrayışın, nəzərə çarpacaq dəyişikliyin
və irəliləyişin baş verməməsi zəminində
həyəcan daha da artır, bundan əlavə ötən
onilliklər ərzində qazanılan mədəni-əxlaqi məziyyətlərin
erroziyaya uğramaq təhlükəsi
nigarançılığa səbəb olurdu. Əlbəttə, keçid dövrü həmişə
mürəkkəbliyi, ictimai, bədii və elmi dəyərlərin
yenidən qiymətləndirilməsi ilə seçilir. Bədii-estetik düşüncə də, onun elmi-tənqidi
dərkinin meyarları da əsaslı dəyişikliklərə
məruz qalır. Belə
qarışıq zamanlar isə bildiyimiz kimi, fikrin, təfəkkürün
dramatikliyi ilə müşayiət olunur. İnsanların
təfəkküründə xaos yaranır. 1990-cı illərdən başlayaraq
düşüncə sistemini elə paradiqmalar müəyyənləşdirməyə
başladı ki, onları sovet dövrünün elmi-nəzəri
yanaşmaları, estetik mündəricəsi ilə, qapalı
kulturoloji struktur sistemlərlə bağlamaq mümkün
olmadı. Mətn oxunuşu və bununla
bağlı funksionallıq qazanan nəzəri postulatlar ədəbiyyatşünaslıqda
ədəbi fakta, ədəbi prosesə yanaşmada dominanta
çevrilirdi. Postmodernizm müasir
dünyanın qavrama və dərketmə prosesini idarə etməyə
başladı. Uzun müddət qapalı
münasibətlərdə olduğumuz universal baxış
sistemləri düşüncə strukturumuza mexaniki tətbiq
olunduğundan, süni imitasiya təsiri
bağışlayırdı. Bu təmayülün
nəticəsində klassik ictimai-mənəvi dəyərlər
daha çox çağdaş siyasi meyarlar çərçivəsində
dəyərləndirilməyə başlandı.
Digər tərəfdən, keçid dövrü kimi
xarakterizə olunan 1990-cı illər nihilist meyillərin
meydana çıxdığı dövr idi. Bütün
postsovet məkanı ölkələrində olduğu kimi, Azərbaycan
ədəbiyyatında da klassiklər, ədəbiyyat tarixinin
bir çox dəyərli simaları konyuktur yanaşmanın
predmetinə çevrilmişdi. Heydər
Əliyev hakimiyyətə gəldiyi ilk günlərdən
anladı ki, zamanın qırılmış
bağlarını bərpa etmək missiyasını
bütöv bir tarix sırası yaratmış xalq ona həvalə
edib və indi bu missiyanın realizə imkanları ilk növbədə,
tarixə qayıdış, onu diriltmək, bu günə
ötürməkdən başlamalıdır. Əvvəla,
məlumdur ki, klassik irs yeni ədəbi və
mədəni quruculuq, yeni ədəbi-estetik dəyərlərin
təşəkkülü üçün mühüm əhəmiyyət
kəsb edir. Həmçinin mədəniyyətin
milli koloriti və orijinal xüsusiyyətləri o zaman qorunub
saxlana bilir ki, xalq keçmişin milli-mənəvi sərvətlərini,
ədəbi irsini zamanın sərt sınaqlarından, fəci
və dramatik olaylarından uğurla çıxara bilir.
Əgər çıxara bilmirsə, dövlətin
bütövlüyünü də, millətin
tamlığını, "xalq və mən"
şüurunun mövcudluğunu da təhlükə
qarşısında qoyur! Bu mənada, 1990-cı illərdə
dahi şairimiz Məhəmməd Füzulinin 500, Mirzə Cəlilin
128, ilk möhtəşəm söz abidəmiz olan
"Kitabi-Dədə Qorqud" dastanının 1300 illiyinin
elmi ictimaiyyət tərəfindən beynəlxalq səviyyədə
keçirilməsi ədəbi irsə layiqli münasibətin
izharına ən yaxşı nümunə olmaqla
yanaşı, dövlət başçısının
hansı məsələlərdə dəstək
aradığını, mənəvi ülfət
tapdığını bəlli edir. Bu ülfət
gücünü xalqın öz keçmişindən, onda
kodlaşan etnik-ontoloji yaddaşından alırdı: "Qoy
dünya bilsin ki, xalqımızın çoxəsrlik, zəngin,
tarixi mədəniyyəti var. Azərbaycanın bugünkü
mədəniyyəti dahi şəxsiyyətlərimizin
yaratdığı və əsrlərdən-əsrlərə
keçən mədəniyyətimizə əsaslanır"
(Heydər Əliyev).
Həmin illərdə "Kitabi-Dədə Qorqud"
dastanının tədqiqi çox böyük, heç bir mərhələdə
olmayacaq qədər geniş vüsət aldı. "Kitabi-Dədə
Qorqud"un elmi-tənqidi mətni və
kütləvi nəşrləri, bu möhtəşəm
oğuznamə haqqında yeni monoqrafik tədqiqatlar
işıq üzü gördü. "Kitabi-Dədə
Qorqud" körpüdür. Mifdən
yazıya, "eposdan kitaba" və nəhayət, dünəndən
bu günə uzanan elə bir körpü ki, onunla
çağdaş dövrün təmasını, rabitəsini
yaratmaq, 1990-cı illərdə qırılmış
zamanın bağlarını birləşdirmək, onun
bütövlüyünü bərpa etmək
üçün lazım idi. Hər halda 1990-cı illərin
geriyə fırlanan çarxında və bir çox şəxsiyyətlərin
yaradıcı milli dühasında yaradılacaq bu
bütövlüyə, "böyük sintez işi"nə
ilk nümunəni "Kitabi-Dədə Qorqud" abidəsi verdi. Bu mənada, Heydər Əliyevin yeni
epoxada ədəbiyyatın üzünü yaddaşa
çevirən tarixə - özündə xalqın milli
kodunu və möhürünü əbədiləşdirən
söz sənətinə çevirməsi ilk növbədə,
onda sənədləşən mənəvi və psixoloji
arxetipin çağdaş əxlaq və mənəviyyatda
davamına rəvac vermək, tarixi yaddaşımızı
öz varlığında görükdürmək,
bütünlükdə zamanla - həm keçmiş, həm
də gələcəklə körpü səciyyəsi
daşıyan bu mənəviyyat nümunəsini xalqa qaytarmaq məqsədi
güdürdü: "Əgər indi biz "Kitabı-Dədə
Qorqud" dastanının 1300 illiyini qeyd ediriksə və bunu
bütün dünyaya bəyan ediriksə, demək, bizim bədii
sözümüzün 1300 illik tarixi göz
qabağındadır" (Heydər Əliyev).
Daha sonra bu missiya klassik sənətkarlarımızın
taleyinə münasibətdə davamını tapmağa
başladı.
Klassiklərimizin yubileylərinin keçirilməsi
barədə sərəncəmlar imzalayan Heydər Əliyev
qeyd edirdi ki, "Respublikamızın bu ağır
dövründə böyük yubileylərin keçirilməsi,
şübhəsiz ki, müəyyən qədər çətinliklərlə
üzləşəcək. Ancaq bunlara
baxmayaraq, həyatımızın mənəvi sahəsi
heç vaxt unudulmamalıdır. Çətinliklər
nə qədər çox olsa da mədəniyyətə, mədəni
irsimizə, mənəviyyata daim xüsusi diqqət yetirməli
və bu sahələrin geri qalmasına yol verməməliyik."
Məhəmməd Füzulinin bütün əsərləri
(külliyyatı) altı cilddə nəşr edildi. Haqqında
sanballı elmi monoqrafiyalar, tədqiqat əsərləri ortaya
qoyuldu. Yubileyi həm Azərbaycanda, həm
bütün türk-islam aləmində, həm də Rusiya və
Avropada böyük təntənə ilə keçirildi.
Heydər Əliyevin Füzuliyə diqqətinin
başlıca səbəbi XX əsrdə
parçalanmış türk dünyasını, pərən-pərən
düşmüş türk cümhuriyyətlərini birləşdirmək
amalı ilə bağlı idi. Heydər Əliyev
bütün türk xalqlarını bir araya cəm etmək
üçün yalnız siyasi yolu əsas bilmirdi, həm də
mənəvi yolu, bu yolu nişan verən
bütün mənəviyyat, fikir adamlarının meydana
qoyduqları irsi intixab edirdi.
Heydər
Əliyevin klassikləri dünyaya tanıtma məramının
kökündə xalqın minillik tarixi yaddaşının
olduğunu isbatlamaq meyli dayanırdısa, yubileyləri
keçirilən İmadəddin Nəsimi, Molla Pənah Vaqif,
Aşıq Ələsgər, Həsən bəy Zərdabi, Cəlil
Məmmədquluzadə və başqa ədiblər
onunçün "dil hadisəsi" kimi önəm kəsb
edirdi. Çünki Heydər Əliyev
üçün milli dil siyasəti də Azərbaycanı
xilasetmə yolunun mühüm tərkib hissəsi kimi önəmli
sıralarda dayanan amil idi. Bu mənada, onun
müasiri olduğu şair və yazıçılara verdiyi
dəyərin zəminində həm də dil amilinin dayandığını
görmək çətin deyil. Sonradan bu istiqamətdə
atacağı addımın - "Dövlət dilinin tətbiqi
işinin təkmilləşdirilməsi haqqında" 18 iyun
2001-ci il tarixli və "Azərbaycan
Respublikasında dövlət dili haqqında" 30 sentyabr
2002-ci il tarixli fərmanların zəminində dayanan əsas
səbəb xalqın milli varlığını müəyyən
edən başlıca amilin ana dili olmasını rəhbər
kimi dərk etməsi idi. Yaxud Məhəmmədhüseyn Şəhriyarın
anadan olmasının 90 illik yubileyinin keçirilməsi ilə
bağlı 29 oktyabr 1997-ci il tarixli sərəncamı
ilə Heydər Əliyev yalnız içindəki Şəhriyar
sevgisini sərgiləmirdi, həmişə amalına
çevirdiyi bütöv Azərbaycan idealının
gerçəkləşməsinə doğru növbəti əhəmiyyətli
addımlardan birini həyata keçirirdi.
Yetmiş
il hökmfərmalıq etmiş sovet
dövrü bitdikdən, süquta uğradıqdan sonra bu
dövr ədəbiyyatını qiymətləndirmək, onun
tarixi dəyərini vermək zərurəti meydana
çıxmışdır. Bu çətin,
olduqca ziddiyyətli və mürəkkəb mərhələnin
təhlili, ədəbiyyatımızda bütöv bir epoxa
kimi dərki məsələsi çox böyük kəskinliklə
90-cı illər ədəbiyyatında şərh olunur, ona
obyektiv elmi yanaşmalardan tutmuş nihilist yanaşmaya qədər
hər cür münasibətlər hakim olmuşdu. Heydər
Əliyev problemə münasibətdə obyektiv
qanunauyğunluqlardan, sabit elmi dəyərlərdən
çıxış etməyi vacib bilərək demişdir: "Biz
hamımız dövrün, zəmanənin övladları
olduğumuzdan onun stereotiplərindən kənara çıxa
bilmirdik. Çıxmağa imkan da yox idi, çünki o zaman
yazıçı da, alim də, adi adam da
belə hesab edirdi ki, başqa cür ola bilməz. Ona görə də indi kiminsə döşünə
döyməsi mənasızdır. Belələrinin
özləri də o zaman bu cür yazmışlar. Bu, bizim tariximizin reallığıdır. Onu təhrif
etmək olmaz... O dövrdə yaşayan və Azərbaycanın
mədəniyyətini, ədəbiyyatını inkişaf
etdirən adamlara indi irad tutmaq olmaz, bu, günahdır".
Bu fikirlər
səmimi etiraf olmaqla yanaşı, həm də Sovet
dövrü Azərbaycan ədəbiyyatını obyektiv təhlil
etməyi, bu ədəbiyyatı XX əsr Azərbaycan tarixi
daxilində və bədii ədəbiyyatın ümumi
inkişaf kontekstində qiymətini verməyi təməl
prinsip kimi irəli sürürdü: "...əgər kimsə
80-ci illərin axırlarında, 90-cı illərin əvvəllərində
tariximizin böyük bir hissəsini cırıb atmaq istəyirdisə
və bəzən onlar buna nail olurdusa, özləri heç
bir xidmət etməmiş adamlar xalqa sədaqətlə xidmət
etmiş insanları aradan çıxarmağa
çalışırdılarsa, bunlar keçici bir
şeydir. Gördünüz ki, onlar keçdilər,
getdilər. Bu gün onu deyə bilərəm ki,
Süleyman Rüstəm, Səməd Vurğun, Rəsul Rza
kimi böyük şairlərə, onların
yaradıcılığında bugünkü günə
uyğun olmayan hansısa nüansları tapıb irad tutmaq,
hesab edirəm ki, mənəviyyatsızlıqdır. Belə adamların özləri xalq, millət,
ölkə üçün heç bir şey etməyiblər.
Əgər bizim xalq dili ilə desək, onlar nə Səməd
Vurğunun, nə Rəsul Rzanın, nə də Süleyman
Rüstəmin dırnağı qədər ola bilməzlər".
1990-cı
illərdə yenidən hakimiyyətə gələn Heydər
Əliyevin müasir ədəbiyyat kontekstində yerinə
yetirdiyi "yaradıcılıq" missiyasının realizəsi
bir tərəfdən klassik ədəbiyyatı yaşatmaqla
bağlı idisə, digər tərəfdən
çağdaş ədəbi prosesi gəlişdirmək məqsədilə
atılan bir sıra addımlarla əlamətdar oldu;
yaradıcılıq aləminə yeni istedadlı müəlliflərin
gəlməsində rol oynayan, sonradan maddi
çatışmazlıqlar ucbatından uzun fasilələrlə
işıq üzü görən, hətta bağlanmaq təhlükəsi
ilə üz-üzə duran ədəbi orqanların: "Azərbaycan",
"Literaturnı Azərbaycan", "Ulduz",
"Qobustan" jurnallarının və "Ədəbiyyat
qəzeti"nin dövlət başçısının
xüsusi qərarı ilə müntəzəm surətdə
ölkənin dövlət büdcəsindən maliyyələşdirilməsi
ədəbi prosesin gəlişməsində əsaslı rol
oynadı. Heç bir şair və yazıçının fəaliyyətinə
biganə qalmayan, onların yubiley, anım mərasimlərində
iştirak edən Heydər Əliyevin ədəbiyyat, sənətlə
bağlı elədiyi çıxışlar mükəmməlliyi
ilə seçilir, şeirdən danışanda poeziyanın,
nəsrdən danışanda prozanın dərin bilicisi təəssüratı
doğururdu. Ədəbiyyatşünas-alim Yaşar Qarayev bu məqamı
dəqiq xarakterizə edib: "...onun ifasında və
icrasında siyasət də sənət, siyasətçi də
sənətkar səviyyəsinə qalxa bilir. Daha
doğrusu, siyasətçi də sənətkara
çevrilir, filosof təcəssümü, mütəfəkkir
obrazı, alim statusu ala bilər. Bütün bunlar Heydər
Əliyevin fəaliyyətindən həm də bir sənət
və sənətkarlıq hadisəsi kimi danışmağa
imkan verir..."
"Mən
həyatda yalnız üç şeyə arxalanmışam:
Yaradanıma, zəhmətimə və bir də
xalqıma", - demişdi çıxışlarının
birində Heydər Əliyev. Xalqın dəyərləri,
dünəni, keçmişi onun üçün dövləti
idarəetmə strukturunun episentrində dayanan amillər idi.
Həm çıxışlarında, həm də
şair-yazıçılarla olan görüşlərində
bu məqama diqqət yönəltməyi sevir, qələm əhlini,
ziyalıları da bu məqama həssas yanaşmağa
çağırırdı.
Heydər
Əliyev ədəbiyyatı! Bu faktdır,
tarixdir, hamımızın keçib gəldiyi,
dürüstlüyünə vaqif olduğumuz gerçəklər
sırasıdır. Necə ki,
bütöv bir epoxa yazarlar nəsli öz
yaradıcılığında Heydər Əliyev
dühasının rolunu dönə-dönə
vurğulamış, səmimi etiraf anlarından tutmuş alt-fəlsəfə
məqamlarının işləndiyi yerlərə qədər
bu dühanın rolunu önəmsəməyə
çalışmışlar.
Heydər
Əliyev "Zamanı"ı! O, nəinki dövlətin rəmzinə
çevrilmiş ilk siyasi lider oldu, həmçinin
sözümüzün "yaddaş sirri"nə
çevrilən, cəmiyyətimizlə bahəm ədəbiyyatda
da başlanan yeni epoxanın təməlini qoyan, onun gəlişməsinə
təkan verən tarixi şəxsiyyət kimi seçilməyi
bacardı. Bu ali statusu Heydər Əliyev
öz ömür bioqrafiyası ilə qazandı. Ona görə hansı rakursdan yanaşılsa,
hansı səviyyədə bədii təcəssümün
predmetinə çevrilsə belə sonda gözlərimiz
önündə böyük əqidə və amal
daşıyıcısı olan eyni Obraz canlanır. Tərcümeyi-halını
məsləkinin ifadəsinə çevirmiş Heydər
Əliyev obrazı... Zaman keçir, bu gün Azərbaycanda
inkişaf edən, qurulan, böyüyən, intişar tapan hər
şeydə, eləcə də zəfər təntənəsini
yaşayan Azərbaycanın hər qarışında Heydər
Əliyevin qırx illik siyasi
yaradıcılığının möhkəm təməlləri
görünür. Bəli, "zaman - əbədi
davam edən keçmiş deməkdir". Amma yalnız tarixə və yaddaşa çevrilən
keçmiş bütün zamanlarda "var" olmaq
gücünü saxlayır, əbədiləşir və həyatın
sonrakı axarına daxil olur. Dahi şəxsiyyət Heydər
Əliyev ömrü kimi!
Elnarə AKİMOVA
YAP İdarə Heyətinin
üzvü,
filologiya elmləri doktoru
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 10
dekabr.- S.2-3.