Akademik Nərgiz Paşayeva və
ya milliliyin beynəlmiləl üfüqləri
Filologiya
elmləri doktoru, professor, AMEA-nın həqiqi üzvü Nərgiz
Paşayevanın həyatının (və taleyinin!) ən əlamətdar
cəhəti, heç şübhəsiz, mənsub olduğu
ailənin, nəslin yaradıcılıq "tərcümeyi-halı"nın
yalnız davamçısı deyil, həm də inkişaf etdiricisi
olmasıdır. Adətən, tarixi şəxsiyyətlər
öz övladlarının timsalında, əgər belə
demək mümkünsə, "dincəlməli" olurlar,
ancaq Nərgiz xanım ədəbi-elmi şöhrəti Mir Cəlaldan
başlayan ailənin elə intellektual nümayəndələrindən
biridir ki, genişmiqyaslı fəaliyyətilə təkcə
mənsub olduğu nəslə yox, eyni zamanda xalqına,
dövlətinə böyük hörmət, nüfuz gətirmişdir.
Atası akademik Arif Paşayevin, anası professor
Aida İmanquliyevanın elmə xidmət ənənəsini Nərgiz
xanım yeni tarixi şəraitdə (və yeni keyfiyyətdə!)
davam etdirir.
Ədəbiyyatşünas-alim,
təhsil qurucusu - müəllim, beynəlxalq səviyyəli
ictimai xadim... Bütün bu özünəməxsus
(və təkrarsız) məziyyətlərilə
yanaşı, son dərəcə təvazökar, səmimi və
qayğıkeş insan olan Nərgiz Paşayeva təsəvvürümüzdəki
Azərbaycan ziyalısı obrazını zənginləşdirən
şəxsiyyətdir.
O, Azərbaycan
(indiki Bakı) Dövlət Universitetinin Filologiya fakültəsini
fərqlənmə diplomu ilə bitirdkdən sonra təhsilini
Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi ixtisası üzrə
aspiranturada davam etdirmiş və 1987-ci ildə müdafiə
etdiyi "Sabir novatorluğu" mövzusundakı namizədlik
dissertasiyası ilə göstərmişdir ki, Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının
klassiklərindən olan babası, professor Mir Cəlalın ən
istedadlı varislərindən biridir.
Əlbəttə,
Sabirin dühası yaradıcılığa başladığı
illərdən həmişə böyük maraq
doğurmuş, şairin vəfatından (və "Hophopnamə"nin 1912-ci ildə ilk nəşrindən) sonra
milli ədəbi-ictimai həyatda onun şəxsiyyətinə
xüsusi münasibət olmuşdur. Ona görə də ilk
baxışda belə bir təsəvvür yarana bilərdi ki,
Sabirdən yazmaq ya indiyə qədərkiləri bu və ya
digər dərəcədə təkrar etmək, ya da
sabirşünaslığa meydan oxumaqdır... Ancaq
bunların heç biri, hər nə qədər elmdə ilk
addımlarını atsa da, məhz ailədən, nəsildən
gələn təcrübənin nəticəsi idi ki, Nərgiz
xanımın istəklərinə uyğun gələ bilməzdi.
Onun Sabir haqqında deməyə öz
sözü vardı ki, bu həm də gənc ədəbiyyatşünasın
Ədəbiyyat barədəki sözü olmalı idi.
"Sabirin novatorluğu" namizədlik dissertasiyası
olaraq sovet dövründə müdafiə olunduğuna görə,
təbii ki, sosializm realizmi ədəbiyyatşünaslığının
tələblərindən çox da kənara çıxa
bilməzdi. Ancaq istedadın hər hansı siyasi- ideoloji
qadağalar hüdudunda da öz həqiqətini ifadə etməsi
kimi hər hansı dövr üçün keçərli
olan prinsip burada da özünü göstərdi. Tədqiqatda
a) ideya-məzmun və b) üslub-forma olmaqla ədəbi
novatorluğun iki müşahidə nöqtəsi əsas
alınmışdır ki, hər ikisindən Sabirin
dühası aydın görünürdü... İdeya-məzmun
görüş dairəsinə 1) ənənəvi mövzu,
yeni ictimai məzmun, yeni ideya; 2) vətəndaşlıq cəsarəti,
inqilabi nikbinlik; 3) Sabir və
klassik poeziya; formaya isə 1) dil, üslub və poetik vasitələrdə
novatorluq; 2) klassik şeir şəkillərində yeniliklər;
3) Sabir şeirində ifşa üsulları daxil idi ki, hər
iki istiqamət həm "Hophopnamə"nin verdiyi bilavasitə
materialın, həm də Abbas Səhhət, Abdulla Şaiq,
Əziz Şərif, Mir Cəlal, Cəfər Xəndan,
Əkrəm Cəfər, Əziz Mirəhmədov, Abbas Zamanov,
Məmməd Məmmədov, Tofiq Hacıyev, Xeyrulla Məmmədov,
Tərlan Novruzov, Alxan Bayramoğlu kimi sabirşünasların
ayrı-ayrı mülahizələrinin təhlili (və
ümumiləşdirilməsi) əsasında mükəmməl
interpretasiyasını tapmışdır.
Nərgiz
Paşayeva namizədlik dissertasiyası kimi qələmə
aldığı "Sabir novatorluğu"nu on ildən sonra
(!) monoqrafiya kimi nəşr etdirərkən, əslində,
mövzuya ideya-metodoloji baxımdan bir də qayıdaraq alim məsuliyyəti
(və səmimiyyəti!) ilə etiraf etdi ki, sovet siyasi-ideoloji
konyukturu ona da təsirsiz qalmamışdır. Bu etiraf nə qədər
fərdi səciyyə daşısa da, əslində,
bütün sovet sabirşünaslığı adından
söylənən mülahizə olaraq da, görünür, az əhəmiyyət kəsb etmir... Müəllif
monoqrafiyanın ön sözündə yazır:
""Hophopnamə"nin elmi şəkildə öyrənilməsinin
zəngin və əlvan salnaməsi, onun artıq sabitləşmiş
uğur və kəsirləri, klassik mərhələ və təmayülləri
mövcuddur. Bu salnamədə son səhifələr
"sosialist realizmi" ədəbiyyatşünaslığı
ilə və onun adı ilə bağlı metodoloji stereotiplərlə
səciyyələnir". Və əlavə edir ki, həmin
"stereotip baxışın mahiyyəti xüsusilə
qabarıq, ümumiləşmiş şəkildə
şairin estetik idealı, cəmiyyət görüşləri,
qəhrəman tipajı ilə bağlı mülahizələrdə
meydana çıxır, yetmiş illik hakim və sürəkli
tənqidi estetik ənənədə, Sabirdən mütləq
"proletar şairi", "inqilabçı- demokrat"
kimi danışmağa çalışan əksər müəlliflərin
əsərlərində özünü göstərir".
Bu isə o deməkdir ki, Nərgiz Paşayeva artıq ilk
ciddi tədqiqat işinin də aid olduğu
sabirşünaslığa tamamilə yeni tənqidi mövqedən
baxmağa ehtiyac duyur. Və prinsip etibarilə, sadəcə tənqidlə
kifayətlənməyib yeni sabirşünaslığın
kifayət qədər əsaslı müddəalarını
da formulə edir. Onlardan biri budur ki, "şairin
"xalq" anlayışında "Fəhlə" və
"Əkinçi" obrazları mühüm yer tutur. Lakin həmin anlayış yalnız bu iki elementdən
ibarət deyil. Bu anlamda ziyalının, xanın, bəyin,
hətta ruhaninin də hərəsinin öz yeri, öz
mövqeyi var. Bu vaxta qədərki "sosialist realizmi ədəbiyyatşünaslığı"nda
isə Sabirin bədii tipajına daha çox məhdud və
vulqar siyasi-sinfi meyar tətbiq olunmuş, hakim sosial təbəqəyə,
həmçinin ziyalıya, ruhaniyə münasibətdə
"Hophopnamə" amansız bir "ittihamnamə" kimi əkinçiyə,
fəhləyə (proletara!) münasibətdə isə "mədhnamə"
və "tərənnümnamə" kimi təqdim
edilmişdir". Müəllif Sabirə konyuktur
baxışın əksinə olaraq öz yeni (və
konseptual!) münasibətini ifadə edərək yazır:
"... Ümumiyyətlə, böyük
poeziyanın, o cümlədən Sabirin "millət" obrazı
millətin bütün ünsürlərindən ibarətdir.
Şair heç zaman tam halda onlardan birini inkar, digərini təqdir
etmir, əksinə, millətin bütövlükdə səciyyəsini
açır və məhz vahid sosial orqanizmin - millətin bir
parçası kimi onlara vulqar - sosioloji, məhdud - sinfi
baxımdan yox, ümummilli, ümumbəşəri dəyər
və meyarlar baxımından təhlil və qiymət
verir". Və sabirşünaslıqda yeni konsepsiyanın
müəllifi tamamilə haqlıdır ki, yalnız
"üsyançı kəndli"dən və yalnız
"proletar fəhlə"dən ibarət xalq və cəmiyyət
timsalı şairin möhtəşəm "Millət"
(hətta "islam" və "Turan")
ideologiyasını kasıblaşdırardı, onu ifadə və
təmsil eləməkdən çox uzaq olardı".
Heç
şübhəsiz, Nərgiz Paşayeva bu cür metodoloji (və
strateji) dəyər daşıyan mülahizələri ilə,
bir tərəfdən, sabirşünaslığı keyfiyyətcə
zənginləşdirirsə, digər tərəfdən,
Sabirin ədəbi (və ideoloji!) şəxsiyyətini sinfi
mübarizə və ya proletar şairi hüdudlarından
çıxararaq layiq olduğu ümummilli (və ümumbəşəri)
səviyyəyə yüksəldir:
"...Bədii "fövqəl - ideya" nı və
fəlsəfi leytmotivi bu poeziyada da qədim kökdən, ənənədən
gələn humanist-bəşəri və milli-maarifçi
ideal təşkil edir. Şair həmişə və hər yerdə millətin
(çox halda isə həm də türklüyün!)
mövcud halını, tarixini və taleyini tam halda
düşünmüş, ruhanilərin də, bəyin də,
əkinçinin də, "ziyalı"nın da və əsnafın
da nadanını, simasızını, milli şüurdan, əxlaqdan
və şərəfdən məhrumunu lənətləyir,
ifşa və ittiham edir, düzü, halalı, qeyrəti və
ittihadı təmsil edən hər kəsi isə (silkindən
və sinfindən asılı olmayaraq) tərənnüm edir və
alqışlayır"... Tədqiqatçı belə bir
doğru nəticəyə gəlir ki, "şairin bizim
üçün bu gün də müqəddəs səslənən
poeziyasının mərkəzində ən möhtəşəm
obraz kimi fağır "fəhlə"nin, yoxsul "əkinçi"nın
yox,.. milli
ziyalının - Sabirin özünün daxili obrazı, mənəvi
"mən"i canlanır"...
Əlbəttə,
Sabiri bu cür yenidən kəşf etmək üçün
"sosialist realizmi" kabusunun aradan qalxması, cəmiyyətdə
demokratik (və milli!) əhval-ruhiyyənin bərqərar
olması ilə yanaşı, "Sabir novatorluğu"
müəllifi kimi ciddi mütəxəssis- ədəbiyyatşünasın,
ümumən fəlsəfi düşüncə sahibinin
yetişməsi də lazım gəlirdi. Və
Sabirin novatorluğunun miqyasını duymaq, təsəvvür
etmək üçün ilk növbədə gərək tədqiqatçının
öz təfəkkürü, ruhu, ədəbi hadisəyə
baxış üsulu novator olsun.
Nərgiz Paşayeva Bakı Dövlət Universitetinin Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixi kafedrasında - Mir Cəlal müəllimin
kafedrasında bir müddət müəllim, baş müəllim,
dosent vəzifələrində çalışdıqdan
sonra Bakı Musiqi Akademiyasında Dil və ədəbiyyat
kafedrasına rəhbərlik etdi. Və həmin illərdə
"Müasir Azərbaycan ədəbiyyatında insanın bədii-estetik
dərki (Xalq yazıçısı Elçinin
yaradıcılığı əsasında)"
mövzusundakı doktorluq dissertasiyasını yazıb
2004-cü ildə müdafiə elədi. Həmin
müdafiənin iştirakçıları bu günə qədər
xatırlayırlar ki, Nərgiz xanımın
çıxışı, opponentlərin və şura
üzvlərinin suallarına verdiyi cavablar xüsusilə o
baxımdan son dərəcə mükəmməl idi ki,
dissertantın, demək olar ki, hər bir mülahizəsi ədəbi
faktlara, hadisələrə hərtərəfli nüfuzu ilə
yanaşı, fəlsəfi siqləti ilə də
seçilirdi... Elmi kluarlarda belə bir fikir
çox tez-tez səslənir ki, mövzunun düzgün
seçimi dissertasiya işinin uğurunun yarısıdır.
Və bu seçimin
düzgünlüyünü isə, görünür,
mövzunun həqiqətən aktuallığı - müasir
elmi-metodoloji problemlər səviyyəsində olması ilə
bərabər, dissertantın bilik, bacarıq (və təbii
ki, istedad) imkanlarına uyğun gəlməsi müəyyən
edir.
Mövzu,
hər şeydən əvvəl, məhz nəzəri aspektdən
aktual idi, belə ki, müqayisəli-tarixi və sistem-struktur
araşdırmalardan sonra, XX əsrin ortalarından etibarən,
demək olar ki, bütün humanitar elmlərə antroposentrik
metod sürətlə sirayət etməyə
başlamış, digər metodları arxa plana keçirərək
öz yeni təhlil üsullarını irəli
sürmüşdü. Nərgiz
Paşayevanın mövzusu Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
bu istiqamətdə ilk işlərdən biri, keyfiyyət tərəfini
nəzərə alsaq, hətta birincisi idi.
Müdafiədən
bir il əvvəl akademik Kamal Talıbzadənin
elmi redaktorluğu ilə nəşr olunmuş monoqrafiya
"İnsan bədii tədqiq obyekti kimi (Xalq
yazıçısı Elçinin
yaradıcılığı əsasında)" adlanırdı.
Əsərin ön sözündə müəllif yenə də
özünəməxsus bir erudisiya, panoramlı bir təhkiyə
tərzi ilə göstərir ki, "XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının
başlıca mövzusunu müəyyənləşdirərkən
biz, ilk növbədə, iki məfhum üzərində daha
çox israr etməliyik: Xalq və İnsan. Bu iki məfhum bədii
ədəbiyyat üçün heç bir zaman mücərrəd
səslənməmişdir... XX əsrin
bütün böyük sənətkarlarından söz
açarkən, ilk növbədə, həmin sənətkarların
öz əsərlərində nə dərəcədə,
hansı səviyyədə Xalq və İnsan amilinə
bağlı olduqları ön plana çəkilir". Lakin tədqiqatçı onu da nəzərə
alır ki, burada söhbət hələ ki məsələnin
ümumi qoyuluşundan, əgər belə demək
mümkünsə, fundamental və ya kardinal təsəvvürdən
gedir. Və məlumdur ki, Xalq və
İnsan məfhum-amillərinin, yaxud obrazlarının istər
ədəbiyyatda, istərsə də ümumən milli ictimai
şüurda təzahürü hər dövrün,
epoxanın tələblərindən irəli gələn
olduqca rəngarəng sosial-mənəvi (və ideolji) şərtlərə
əsaslanır. Məsələn, deyək ki, XX əsrin
əvvəllərində - Sabirin, Mirzə Cəlilin,
Üzeyir Hacıbəylinin... dövründə Xalq, yaxud Millət
amili aparıcıdır, həmin əsrin ortalarında -
60-cı, 70-ci illərdə İnsan önə
çıxır, sonlarında isə Xalq (Millət) təəssübkeşliyi
yenidən öz şərtlərini diktə etməyə
başlayır... Ancaq bu da problemə lazımi
analitik münasibət deyil. Çünki
yenə də xeyli dərəcədə ümumi təsəvvürlər
əsasında mühakimə yürüdülür.
Nərgiz
Paşayeva müasir Azərbaycan ədəbiyyatında
insanın bədii-estetik dərki barədəki mülahizələrinə,
tamamilə yerində olaraq, "müasir Azərbaycan ədəbiyyatı"
anlayışının özünün dərki problemindən
başlayır:
"Ədəbiyyatda humanist konsepsiya bədii-estetik
fikrin inkişafı kontekstində izlənildikdə,
araşdırıldıqda, təbii ki, yeni meyil və
tendensiyaları görməmək mümkün deyil. Bu yeni meyil və tendensiyalar
isə zamanın, gerçəkliyin, real həyatın
özündən doğur"... Və hər cəhətdən
təqdirəlayiqdir ki, müəllif sözügedən
anlayışı hansısa mexaniki-xronoloji göstəricilərlə
yox, məhz ideya-estetik meyarlarla təyin etməyə
çalışaraq yazır ki, sovet hakimiyyəti illərində
"İnsan adı, şərəfi, İnsan ucalığı
kommunist ideologiyası çərçivəsində öz həqiqi
məna və mahiyyətini itirmişdi. Bu
ideologiya İnsanı mənəvi varlıqdan daha çox,
maddi varlıq kimi, döyüşən, vuruşan, kollektiv təsərrüfat
uğrunda mübarizə aparan, tikintilər ucaldan... ürəyinin
döyüntülərindən (öz psixoloji aləmindən)
deyil, çəkicinin zərbəsindən, sürdüyü
traktorun səsindən bəlli olan fərd kimi
tanınırdı. Fərd idi, amma
kütlələrin içindən seçilməyən,
ümumiyə qarışan bir fərd".
"İnsan
bədii tədqiq obyekti kimi" monoqrafiyasının müəllifi
"yeni ədəbiyyat"ın atributlarını müəyyənləşdirdikdən,
"yeni ədəbi nəsl"in əsas nümayəndələri
haqqında məlumat verdikdən sonra həmin nəslin (və
ədəbiyyatın) səciyyəvi simalarından olan
Elçinin yaradıcılığını fərqləndirərək
göstərir ki, "biz nasir, dramaturq və tənqidçi
Elçinin yaradıcılığı timsalında insan
konsepsiyasının bədii və elmi həllini, yəni bu
problemin Elçinin əsərlərində necə əks
olunmasına aydınlıq gətirməyi əsas məqsəd
kimi götürmüşük".
Monoqrafiyanın
həmin əsas məqsədə çatmağa imkan verən
çox mütəhərrik (və informativ!) quruluşu var.
Əvvəlcə Azərbaycan bədii-estetik fikrində (və
onun üzvi tərkib hissəsi olan Elçin
yaradıcılığında) insan konsepsiyası
araşdırılır ki, bu zaman məsələyə
elmi-nəzəri proqram səviyyəsində yanaşmaqla həm
dövrün ideoloji-estetik xarakteristikası, həm də
yazıçının yaradıcılıq yolunu müəyyənləşdirəcək
obyektiv və subyektiv amillər öyrənilir. Sonra Azərbaycan
sovet ədəbiyyatının estetik-inzibati normaları və
ya tələblərinə münasibətdə Elçinin ədəbi
qəhrəman konsepsiyasının mahiyyəti ortaya
çıxarılır... Və nəhayət, üç fəsildə,
müvafiq olaraq, yazıçının nəsri,
dramaturgiyası və ədəbi-tənqidi görüşləri
əsasında onun ? mövzunun
detallarına varılmaqla istər diferensiasiya, istərsə də
inteqrasiya planında mühüm nəticələrə gəlinir.
Bu nəticələrdən
biri odur ki, keçən əsrdə sovet ideologiyasının
təsiri altında Azərbaycan ədəbiyyatı - nəsri,
dramaturgiyası "bir sıra özəl xüsusiyyətlərini
itirməyə başlamış, əvvəlki ənənələrə
laqeyd yanaşmış"dır... "Ən faciəlisi o
idi ki, sənətdə İnsan konsepsiyası da metamarfozaya
uğrayır, ədəbiyyatda insan obrazı da məhz
kommunist ideologiyasının prinsiplərinə
uyğunlaşdırılırdı"... İkinci nəticəyə
görə, "sənətdə humanist konsepsiya əllinci
illərin axırlarında yenidən güclənməyə
başladı və bu "əhya" prosesində 60-cı
illər ədəbi nəslinin ən görkəmli nümayəndələrindən
olan yazıçı, dramaturq Elçinin rolu xüsusi qeyd
edilməlidir"... Üçüncüsü,
Elçinin ədəbi qəhrəmanlarını "həm
ictimai-sosial planda, həm də mənəvi-əxlaqi aspektdə
qiymətləndirmək lazımdır. Çünki
onların yaşadığı mühit, həyat şəraiti,
ictimai aləmdə yeri və mövqeyi olduğu kimi, həm də
özünəməxsus fərdi dünyası,
psixologiyası, həyata, dünyaya öz baxışı
var. Lakin bu iki aspekt - obraza bu iki yanaşma onların
bütövlüyünü pozmur"... Dördüncüsü,
"Elçinin qəhrəmanları işıqlı idealdan
güc alır, mənəvi-əxlaqi prinsiplərə sadiq
qalır, ən çətin məqamlarda da bu prinsiplərdən
dönmürlər. Hətta zamanın şikəst
etdiyi, dövrün eybəcər hala saldığı insanlar
da o işığı, o mənəvi saflığı
qoruya bilirlər"... Və nəhayət, daha
bir nəticə də maraq doğurmaya bilməz ki, təkcə
nəsri, dramaturgiyası ilə deyil, ədəbiyyatşünaslıq
əsərləri ilə də Elçin İnsanın bədii-
estetik dərki probleminin həllinə əvəzsiz töhfələr
vermişdir. "Elçin nəsrində
və dramaturgiyasında İnsan bütün mənəvi aləmi,
bu aləmə məxsus dramatizmi ilə seçildiyi kimi,
Elçin tənqidində İnsana münasibət də həmin
prinsipdən gəlir. İnsan zəngin bir
dünyadır. Bu fərdi, özünəməxsus
dünyanı təsvir edərkən sənətkar əsl həqiqəti
qələmə almalı, İnsanı canlı, təbii,
real və inandırıcı təsvir etməlidir -
bütün müsbət keyfiyyətləri və
bütün mənfi cəhətləri ilə".
"İnsan
bədii tədqiq obyekti kimi" monoqrafiyası, heç
şübhəsiz, yeni müstəqil Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının
(və ədəbi-fəlsəfi fikrinin!) ilk fundamental əsərlərindən
biridir ki, müasir ədəbiyyat (və cəmiyyət,
humanizm!..) probleminə həsr
olunmuşdur. Əsər hər nə qədər ayrıca
bir yazıçının - Elçinin
yaradıcılığından bəhs etsə də, məzmun-mündərəcə
baxımından 60-cı illərdən başlayan "yeni ədəbi
nəsl"in, demək olar ki, bütün
yaradıcılıq miqyasını əhatə etməkdədir.
Görkəmli
tədqiqatçının daha bir neçə kitabı -
"İnsan - obraz - ədəbiyyat", "Antik ədəbiyyat
tarixi", "Dünya deyilən sənmişsən",
"Səməd Vurğunun həyatı məktublarda" və
s., eləcə də məqalələri
yayımlanmış, elmi konfranslarda aktual mövzularda
maraqlı məruzələr etmişdir. "Molla Nəsrəddin"
jurnalının yenidən nəşri, "Səməd
Vurğunun xatirələri", "Azərbaycan xalq
çalğı alətləri" kataloqu kimi bir sıra
çox mühüm layihələr də onun təşəbbüsü
ilə həyata keçirilmişdir. Bu siyahıya
Azərbaycan mədəniyyətində həmişə
orijinal (və dəyərli) hadisə olaraq qiymətləndirilən,
böyük şöhrət qazanmış bir təcrübəni
- "Üns" bədii yaradıcılıq səhnəsini
də əlavə etməliyik.
Nərgiz
Paşayeva doktorluq dissertasiyasını müdafiə etdikdən
az sonra yenidən doğma Universitetə
qayıtdı. Və Mir Cəlal müəllimin kafedrasına
rəhbərlik etməyə başladı... Əslində,
bu, onun istedadının yeni imkanlarının üzə
çıxması, gerçəkləşməsi demək
idi... Yüksək intellekt, mədəniyyət, münasibətlərdə
kübarlıq, işgüzarlıq, demokratik (və məhsuldar!)
idarəçilik... Bütün bunlar tezliklə
ona hörmət, ehtiram gətirdi. Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının əvvəl müxbir, sonra
isə həqiqi üzvü seçildi. Əməkdar
elm xadimi fəxri adına layiq
görüldü, "Şöhrət" ordeni ilə təltif
olundu.
Mən
bir neçə il Bakı Dövlət
Universitetində Nərgiz xanımın sədrlik etdiyi
Dissertasiya Müdafiəsi Şurasının üzvü
olmuşam. Və görmüşəm ki, ümumi intellektual
səviyyə, məşğul olduğun (əslində, həyatını
həsr etdiyin) ixtisasın dərinliklərinə bələd
olmaq, yüksək idarəçilik mədəniyyəti nə
deməkdir... Bunun üçün Şura sədrinə
nə səsini qaldırması, nə Şura üzvlərinə,
nə də dissertanta öz yerlərini başa salması
lazım gəlmirdi. Nərgiz xanım təkzibolunmaz məntiqi,
harmonik səsi ilə öz mövqeyini, adətən,
özünəməxsus təbəssümlə deyirdi, həm
də sonda və ya xüsusi ehtiyac olduqda... Bu
mövqe, bir tərəfdən, əsaslılığına,
digər tərəfdən, ümumi fikri əks etdirdiyinə
görə, əlbəttə, hər hansı mübahisəni
həll etmək iqtidarında idi.
Ən maraqlı məqamlardan biri o olmuşdu ki, Nərgiz
xanımın apardığı iclasda vaxtilə Universitetdə
ona dərs demiş müəllimlərdən biri doktorluq
dissertasiyası müdafiə edirdi. Və həmin
müdafiədə müəllimə hörmət, tələbə
ehtiramı nə qədər idisə, dissertasiya işinə
(və dissertanta) qoyulan tələblər də o qədər
idi. Ümumiyyətlə, Sədr
Dissertasiya Şurasını mahir dirijorun böyük bir
orkestri idarə elədiyi kimi idarə edir, hər bir iclasdan
Şura üzvləri nəinki elmi məlumatlarını, hətta
bütövlükdə elmi təfəkkürlərini yeniləşdirərək,
əqli-zehni enerji alaraq çıxırdılar.
Nərgiz Paşayevanın elm, təhsil, mədəniyyət
sahələrindəki səmərəli fəaliyyətinin
bir mühüm sferası da, heç şübhəsiz, beynəlxalq
əlaqələrdir. M.V.Lomonosov adına Moskva Dövlət
Universiteti Bakı filialının yaradılması, eləcə
də AMEA, BDU kimi mötəbər elm, təhsil müəssisələrində
beynəlxalq əlaqələrə rəhbərlik etməsi
onun xidmətləri sırasındadır... Ancaq bir xidməti
barədə ona görə bir az təfsilatı
ilə bəhs etməyə ehtiyac var ki, sözün həqiqi
mənasında, tarixi səciyyə daşıyır. Bu,
Böyük Britaniyada - Oksford Universitetində Nizami Gəncəvi
adına Azərbaycan və
Qafqazşünaslıq Mərkəzinin
yaradılmasıdır.
Mərkəzin
rəsmi saytında deyildiyi kimi, Nizami Gəncəvi Mərkəzi
Oksford Universitetinin rəsmən qəbul edilmiş və
tanınmış struktur bölməsidir və həmin
Universitetin tək Şərqşünaslıq fakültəsi
ilə bağlı məsələləri deyil, ümumiyyətlə
Oksford Universitetində digər sahələrdə, elm və təhsillə
bağlı olan bütün məsələlərdə Azərbaycan
üzrə koordinator səlahiyyətinə malikdir. Və
Oksford Universitetinin tərtib və təsdiq etdiyi beş illik
elmi-tədqiqat proqramı ilə işləyən Mərkəz
kitabların yüksək akademik səviyyədə tərcüməsi,
Bərdə şəhərində arxeoloji tədqiqatların
aparılması, beynəlxalq konfransların keçirilməsi,
əlyazmaların öyrənilməsi, aspirant və
magistrantların hazırlığı istiqamətində fəaliyyət
göstərməklə yanaşı, Oksford Universitetinin
qaydaları çərçivəsində mədəni-akademik
layihələri də həyata keçirərək dünya
elmi-intellektual birliyi ilə əlaqələr yaratmağa
çalışır.
Əlbəttə,
son yüz ildə Azərbaycanda həm Azərbaycan, həm də
dünya elminin, mədəniyyətinin müxtəlif sahələri,
xüsusilə humanitariyanı kifayət qədər dərindən
öyrənən müəssisələr, qurumlar təşəkkül
tapmışdır ki, xalqımız dövlət müstəqilliyi
əldə etdikdən sonra həmin müəssisələrin,
qurumların fəaliyyəti xeyli dərəcədə yeni məzmun-mündərəcə
kəsb etməkdədir. Demokratiya, milli dəyərlərlə
ümumbəşəri dəyərlərin dialektik vəhdətdə
alınması, qloballaşan dünyanın
çağırışlarına həssas
yanaşılmaqla multikultural düşüncə prinsiplərinin
rəhbər tutulması elmi-ictimai təfəkkürümüzün
yüksəlişi üçün əsaslı metodoloji zəmin
hazırlamışdır. Bununla belə,
dünyanın böyük təcrübəyə malik
universitetləri ilə yaxından əməkdaşlıq etmək,
sözdə deyil, məhz işdə qabaqcıl, modern
texnologiyaları mənimsəyib tətbiq eləmək, Azərbaycan
həqiqətlərini bütün miqyası ilə dünyaya
çatdırmaq bu gün dünənkindən daha çox tələb
olunur. Ona görə də akademik Nərgiz
Paşayevanın Oksford Universiteti kimi ali səviyyəli bir
elm- tədris müəssisəsində Nizami Gəncəvi Mərkəzinin
yaradılmasına, eləcə də ilk günlərdən
başlayaraq uğurla, məhsuldar, öz fəaliyyət
meydanını daha da genişləndirərək fəaliyyət
göstərməsinə nail olması elmimiz, mədəniyyətimiz
üçün həm fəxrdir, həm də böyük
qürur duyacağımız ciddi nailiyyətlərin mənbəyidir.
Dahi Nizaminin adını daşıyan (və bu adı
özünün azərbaycanşünaslıq -
qafqazşünaslıq araşdırmaları fonunda, yəni
bizim zəmanəmiz üçün heç də az səciyyəvi olmayan populist mülahizələr,
iddialarla deyil, elmin, intellektin, sözün geniş mənasında
mədəniyyətin bilavasitə təzahürünün nəticəsi
olaraq dünyaya yeni müstəvidə təqdim edən!) Mərkəz
bəzi bədxahların mənasız təzyiqləri, dedi-
qoduları ilə üzləşsə də, öz humanist
missiyasını, heç şübhəsiz, layihə
gücündə həyata keçirməklə
şair-mütəfəkkirin yüz illərdir ki, yaşayan,
şüurlara, hisslərə get- gedə daha çox qida verən
ümumbəşəri ideallarına layiq işlər
görür.
Mən Nərgiz
xanımın Mərkəzin açılması barədə
danışarkən dediyi bir fikri xatırlatmaq istəyirəm:
dünyanın ən nüfuzlu Universitetində - Oksfordda belə
bir Mərkəzin yaranmasında bizə Nizami Gəncəvinin ruhu
da kömək oldu!.. Əlbəttə,
bu bir mistika deyil, ürəkdən, milli (və insani) təəssübkeşliklə,
xoş məram və məqsədlə görülən hər
işin arxasında mütləq müqəddəs qüvvələr
dayanır. Və onlar hər cür maneələri
usanmadan, pessimizmə qapılmadan, cəsarətlə dəf etməyə
ruhlandırır.
Əlbəttə,
akademik Nərgiz Paşayevanın şəxsində Azərbaycan
elmi ictimaiyyəti Oksford Universitetində belə bir Mərkəzin
açılmasında nə qədər maraqlı idisə, həmin
Universitetin elmin, mədəniyyətin qədir-qiymətini dərindən
bilən, yüksək qiymətləndirən intellektual
mühiti, xüsusən görkəmli şərqşünasları
da o qədər maraqlı olmuş, atılan addımın
uğuruna, perspektivliliyinə inanmışlar. Və bu məqamda
professor Edmund Hersiqin, professor Robert
Hoylandın adlarını hörmətlə çəkmək
lazım gəlir.
Azərbaycan,
Qafqaz qədim (və zəngin) etnik, sosial, dil, din, ədəbiyyat,
incəsənət və s. tarixinə görə
dünyanın ən unikal məkanlarından biri olmaqla,
görünür, Oksford Universitetinin maraq
(və tədqiqat) dairəsindən kənarda qala bilməzdi. Odur ki, Mərkəz yarandıqdan dərhal sonra
müxtəlif istiqamətlərdə araşdırmalara
başlanıldı ki, onların nəticələri barədə
ictimaiyyətə artıq müəyyən məlumat
verilmişdir.
Akademik Nərgiz Paşayeva tərcümeyi-halının
(və taleyinin) Missiyasını uğurla davam etdirir. Və bu
Missiyanın mahiyyəti Azərbaycan xalqına - onun dilinə,
ədəbiyyatına, mədəniyyətinə sözün
böyük mənasında Xidmətdən ibarətdir.
Nizami CƏFƏROV
Akademik
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 10
dekabr.- S.6-7.