Şəmşad Rza
Şəmşad Rza-85
Yaşasaydı, bu il
Şəmşad Rzanın
85 yaşı tamam olacaqdı. Ömrünün 62-ci ilində ağır
xəstəlikdən vəfat
etdi. Təzə
əsr yeni başlanırdı, hələ
2000-ci il idi. Bir sıra arzuları
yarımçıq qaldı,
yeni əsrin havasına köklənən
şeirlərini, nəsr
əsərlərini yazacaqdı.
Şəmşad Rzanı yetmişinci illərin əvvəllərində,
o zamankı gənc şairlərin toplaşıb
şeir oxuduqları bir ədəbi məclisdə görmüşəm. O da öz şeirlərini oxudu və onun
iki şeirini daha çox bəyəndim. Cəmi altı misradan
ibarət olan "Qartal" şeiri dinləyicilərin hamısının
xoşuna gəldi.
Üzünə qaldırdı ovçu
tüfəngi,
Güllənin uçuşu aldı qartalı.
Məni
o yandırdı,
o yandırdı ki...
Ömründə zirvəyə qalxa
bilməyən
Zirvədən aşağı saldı qartalı.
Bu kiçik şeirdə
Şəmşad üç
obraz yaratmışdı. Qəddar, namərdlik
mücəssəməsi olan
Ovçunu, dağların
vüqarı Zirvəni,
bir də o zirvənin yaraşığı
Qartalı. Şeir o zaman
uzunömürlülük qazanr
ki, onda ifadə olunan fikir öz müasirliyini
həmişə qoruyur,
hifz edir. Biz illər boyu
namərd, vicdanı yox "ovçuların"
təbiətdə də,
cəmiyyətdə də,
gerçək dünyamızda
da neçə-neçə
qartalı vurub yerə saldıqlarının,
məhv etdiklərinin
şahidi olmuşuq.
Və elə Şəmşad Rza kimi buna
təəssüflənmişik.
"Koroğlu dağı"
şeiri də Şəmşadın oxuduğu
şeirlər içərisində
seçilirdi. O şeiri oxuyandan sonra hiss etdim ki, Şəmşad
Rza təbiəti yaxşı duyur və mənalandırır.
Mən onun təsvir etdiyi Koroğlu dağını görməmişdim,
amma o şeirdə o dağın şair əliylə çəkilmiş
poetik rəsmini gördüm.
Koroğlu dağıdır, sivrilənərək,
Göylərin bağrını dəlir
az qala.
Yanından keçəndə sanki
bir nəhəng
Adamın
üstünə gəlir
az qala.
Qəlbi
tarixlərin sözüylə
dolu,
Nələr xəyalından keçir
birbəbir:
Elə bil dağ özü
- dəli Koroğlu
Təpələr də onun dəliləridir.
Şəmşad Rzanın ilk şeirlər
kitabı olan "Düşüncələr"də, eləcə də digər şeir kitablarında ("Səni
dinləyirəm", "Ömrün
ağ yolu", "Ağ gül, qırmızı gül, bir də..", "Danışan ürəyim"
və s.) onun dağlar, zirvələr, qartallar, ağaclar şairi olduğunu gördüm. Amma mən onu sırf
təbiət şairi
kimi təqdim etmək fikrində deyiləm, doğrudur, Şəmşad Rzanın
əksər şeirlərində
təbiət də öz sözünü deyir, amma təbiət
və onun atributları epitetlər, təşbihlər, metaforalarla
gözlərimiz qarşısında
canlanır. 60-80-ci illərin poeziyasında şairlər ənənəvi
mövzulara yeni poetik üsullarla, vasitələrlə yanaşırdılar.
Şeirdə obrazlılıq, dil səlisliyi, bədii təsvir vasitələrinin orijinallığı
ön plana keçirdi və Şəmşad Rza da dəstədən geridə qalmırdı.
Ağ bulud dağların ağ yapıncısı,
Duman yamaclara
örpək olubdur.
Budaqlar
o qədər həzinləşib
ki,
Yarpaqlar uşaqdan kövrək olubdu.
Axır
çiçəklərdən yaş gilə-gilə,
Bahar şəbnəmidir,
o nədir belə?
Quzeylər qızarır küləklər
ilə,
Güneylər sapsarı çiçək
olubdur.
Şəlalə səsləri nəğmədi,
sözdü,
Bulaqlar oxuyan ürək olubdu.
60-80-ci illərin əksər
şairləri kimi, o da kənddən gəlmişdi. Amma o şairlərin bir çoxu şəhər mühitinə alışa
bilmirdilər, dağların,
kəndlərinin, ata-analarının,
sevgililərinin həsrətini
çəkirdilər, Şəmşad
Rza isə doğulduğu kəndin gözəlliklərini, atası
- aşıq Hüseyni,
onun dilləndirdiyi sazı dönə-dönə
yad edirdi. Şəmşad Rza Tovuzun Bozalqanlı kəndində
dünyaya göz açmışdı. O kənd
ki, Aşıq Hüseyn Bozalqanlı kimi (1868-1941) ustad bir sənətkar yetirmişdi. Böyük ustad Aşıq
Ələsgərin müasiri
olan, onunla üzbəüz oturub dərslənə mənimsəyən
Hüseyn Bozalqanlının
sözü, sənəti
indi də yaşamaqdadır. Aşıq poeziyamızın
zirvələrindən biri
kimi. Baxın:
Səhər-səhər çıx qarşıma,
Dur, başına
dolandığım.
Oğrun
gözlə qıyqacı
bax,
Gör, başına
dolandığım.
Tellərin dönüb kəməndə,
Gözəllər olub şərməndə.
Qara saçın dal gərdəndə,
Hör, başına
dolandığım.
Hüseynin aldın canını,
Apardın din, imanını,
Əsirgəmə müjganını,
Vur, başına
dolandığım.
Şəmşadın atası dəmirçi idi, amma bu
gün də onu aşıq kimi xatırlayırlar. Deməli, Şəmşad
Rza Bozalqanlının
bu saz-söhbətindən
təsirlənməməyi mümkün deyildi. Sonralar o, Aşıq Hüseyn Bozalqanlının
şeirlərini (1974), dastan
və hekayətlərini
(1988) toplayıb, tərtib
edib, ön söz də yazıb çap etdirməyi, atası Hüseyn haqqında da şeirlərində söz açmağı ustadları qarşısında
mənəvi borcu sayılır. Atası Aşıq Hüseyni də şeirlərində
dönə-dönə yad
edirdi:
Kim vurdu mizrabı
zərif tellərə?
Deyin ki, o mahnı yarımçıq olmaz.
Qaldırın atamı sonuncu kərə
Dilqəmdən söz açıb
danışsın bir
az.
Şəmşad Rza ədəbiyyata fəhləlikdən gəlmişdi. APİ-nin Dil-Ədəbiyyat fakültəsinin axşam
şöbəsində təhsil
almışdı. Amma ona qədər Bakı Elektrik Maşınqayırma
Zavodunda fəhləlik
etmtişdi. 1963-cü ildə "Azərbaycan gəncləri" qəzetində
dərc olunan ilk şeirinin adı da "Fəhlə əlləri" idi.
İnstitutun son kursunda oxuyarkən
onu "Ədəbiyyat
və incəsənət"
qəzetində ədəbi
işçi kimi işə götürdülər
(1966-1971). Sonra isə ömrünün
sonunadək Dövlət
Radio və Televiziya Şirkətində çalışdı,
bir şöbənin baş redaktorluğuna qədər yüksəldi.
Amma heç bir gün də şeiri unutmadı, hələ nəsr əsərləri də yazdı.
Bu yazı ilə
əlaqədar mən
Milli Kitabxanamızda Şəmşad Rzanın
çap olunan bütün şeir və nəsr kitablarını vərəqlədim. Onu yenidən
bir şair kimi tanıdım, özünəməxsus şair
olduğunu hiss etdim.
Şəmşad Rzanın elə
şeirləri var ki, onlar həm
onun yaradcılığında,
həm də ötən illərin poeziyasında yaşarılıq
qazanıb. Onu da qeyd edim ki,
sovet dövrünün
bir sıra şablon mövzularına
şeirlərində rast
gəlmədim. O da
bütün şairlərimiz
kimi Vətənə şeirlər həsr etmişdi, Azərbaycanın
tarixi keçmişindən,
igid oğullarından,
böyük sənətkarlarından
söz açırdı.
Vətənpərvərlik duyğusu ona
kökdən, yaşadığı
ata ocağından, elindən-elatından başlamışdı.
Muğamla deyirik hər dərdimizi,
Bax belə
yaradıb bu torpaq bizi.
Yandırar Üzeyirin nəğməsi,
sözü
Yerisə üstünə qoşun,
Qarabağ.
Şəmşad Rza da bizim
poeziyanın daimi mövzularından olan Cənub həsrətinə,
Araza, ayrılığa
şeirlər həsr
etmiş, bu ayrılığın uzun
sürməyəcəyinə inamla boylanmışdı.
Bu tayın bir odu o taya düşdü,
Bir lələk qırılıb
o taya düşdü,
Sərhədlər qışqırıb haraya düşdü,
Üçtelli durnam.
Qəfildən küləyə qarışıb
axdın,
Ürəkdən ürəyə qarışıb
axdın,
Köksündən yaralı Araza baxdın,
Üçtelli durnam.
Orda dəniz-dəniz göz yaşlarım var,
Orda igid-igid qardaşlarım var,
Əllər bir-birinə həsrət,
qovuşar
Üçtelli durnam.
Bu yazıda Şəmşad
Rzanın digər şeirlərindən də
söz aça bilərəm. Amma "görünən kəndə nə bələdçilik", onun
şeirləri hansı
mövzuda olur-olsun, bu şeirlərdə Şəmşad Rza odundan bir zərrə
var. Təbii, inandırıcı,
səmimi şeirlərdir.
Şəmşad Rza şeirlə yanaşı, nəsr əsərləri də yazırdı və mənim fikrimcə, o, şeirlərində deyə bilmədiyi sözləri, təsvir edə bilmədiyi hadisələri daha geniş planda, daha əhatəli şəkildə povest və hekayələrində ifadə etmişdi. Onun ona yaxın povesti və neçə hekayəsi çap olunub. Şəmşad Rza nə qədər şəhərdə yaşasa da, buranın ab-havasına nə qədər öyrəşsə də, fikrimcə, mənən əsl kənd adamıydı. Çünki onun nəsr əsərlərinin bütün mövzuları kənddən gəlirdi, kənd adamlarının həyat tərzi, İkinci Dünya müharibəsi və ondan sonrakı illərin kəndindən bəhs edir. "Ata ocağı" povestində o, müharibə illərinin uşaqlarından kasıb ailələrdən söz açmışdı. O povestdə Şəmşad Rzanın özünü də görmək olar. Çünki bu yaşantıları o da görmüşdü. "Həyat səhifələri" povestində isə kənd-şəhər həyatı müştərək təsvir edilir. Onun qəhrəmanları safdır, mənən yetkin olmağa çalışırlar. "Alapaça" povestində isə sovet dövrünün kolxoz kəndindən söz açılır. Və bu povestlərin hamısında Ş.Rzanın koloritli bir nasir olduğunu görürəm. Amma onun bir povesti var ki, bütün nəsr əsərlərindən seçilir. "Gözlə, gələcəyəm" povestində müəllif müharibə illərinin insanların taleyində oynadığı dəhşətlərdən söz açılır. Nadirənin əri Mehbalı müharibədən qayıtmayıb, amma Nadirə - onun arvadı onu gözləyir, ürəyi ona deyir ki, sənin ərin ölməyib. Nadirə həyətlərində şaftalı və nar ağacları əkir, elə hesab edir ki, bunlar Mehbalının yadigarıdır. Qonşusu, vaxtilə onu sevən Mirmöhsun ona "gəl, birlikdə yaşayaq" desə də, əvəzində ona "qardaşım" deyir, Seyfi kimi bir əxlaqsız adam ona təcavüz etmək istəyəndə Nadirə onun başını yarır. Amma bir gün onun şaftalı və nar ağaclarını xain əllər sındırır, qırır və bundan sonra Nadirə dəli olur, az sonra ölür... Bütün kənd ona matəm saxlayanda Mehbalı qayıdır. Bu povest əsl məhəbbət dastanını - bir qadının sədaqətini, öləndə belə öz məhəbbətinə dönük çıxmamasını əks etdirdiyini nəzərə çarpdırır və Azərbaycan qadınının ümumiləşdirilmiş bir obrazı kimi diqqəti cəlb edir.
Şəmşad Rzanın ölümündən 22 il keçir. Amma o, çoxlarının xatirəsində yaşayır. Bir şair kimi də, nasir kimi də. Onu yaşadan isə bu gün də oxuduğumuz gözəl əsərləridir.
Vaqif YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 10
dekabr.- S.29.