Paşinyanın İran səfəri, yaxud
Gövhər ağa
məscidindən
yüksələn azan Tehranda eşidilirmi?
1906-cı
ildə "Füyuzat" jurnalında Əli bəy
Hüseynzadənin "Məcnun və Leylayi İslam" məqaləsi
dərc olundu. Ardıyca
Bakıda fars dilində çıxan
"Həqayiq" qəzeti Hüseynzadənin məqaləsində
qaldırılan fikirlərə kəskin etiraz etdi. Panfarsist təmayüllü
qəzet rahatsız olmuşdu ki, niyə Əli bəy
Hüseynzadə İstanbulu İslam aləminin başı
hesab edir... Milli məfkurəmizin atası təmkinini pozmadan
"Füyuzat"ın növbəti sayında "Həqayiq"
müəllifinin antitürk yazısına "İntiqad
ediyoruz, intiqad olunuyoruz" ("Tənqid edirik, tənqid
olunuruq") məqaləsi ilə cavab verdi:
"Bu gün məcnunların deyil, bütün İslam aləminin
aqillərinin belə özlərinə ümumən bir ruhani
başçı seçmələri lazım gəlsə, o
başçını İstanbulda arayacaqlarına "Həqayiq"
yazarları şübhə etməməlidirlər". Amma "Həqayiq" yazarları buna nəinki
şübhə edirdilər, hətta bu fikri təkzib etmək
üçün Avropa alimlərinin İranla bağlı
yazdıqlarını oxumağı tövsiyə edirdilər.
Hüseynzadə cavab verirdi ki, "Həqayiq"
mühərriri sosiologiya elmindən tamamilə xəbərsizdir.
Əzizim mühərrir, İslam həkimini tənqiddən əvvəl
bir az Herbert Spenserin sosiologiyasını,
psixologiyasını mütaliə etməli idin. Və ya heç olmasa Draperin "Avropanın tarixi nəşvü
nümayi-əqli" ("Avropanın intellektual
inkişafının tarixi") əsərini oxumalı idin.
"Həqayiq"in sözlərində təəssübkeşlik
və qərəz olmasaydı, bu bilgisizliklər və bu məlumatsızlıqlar
əfv oluna bilirdi. Qərəz və təəssüb
hissi "Həqayiq"in aşağıdakı sözlərində
əyandır: "Hiç vəqt Osmani-ra bəraye-İran sər
nemitəvan qərar dad..." (Heç vaxt
Osmanlını İran üçün baş yerinə qoymaq
olmaz)".
Əli bəy
Hüseynzadə "Həqayiq" müəllifinin yadına
salırdı ki, "aləmi-islam başdan-başa, Fasdan Cava
cəzirəsinə (Marokkodan Yava adasına) qədər
ümidsiz bir halda isə, bu aləmin içində diri,
canlı, mətin, qüvvətli bir dövlət varsa, o da
ancaq və ancaq Türkiyə dövlətidir. O
Türkiyə dövləti ki, İranın yüz sənəlik
uyğusu müddətində xaricdən İslam aləminə
gələn bütün zərbələrə yeganə
olaraq köksünü gərmişdir. Zatən
İslamın bu üçüncü dövrü türk
dövrüdür. İslam türklüklə payidar
oluyor, İslam aləmində Hinddən Misrə qədər
İran da daxil olduğu halda nə qədər müstəqil
və yarımmüstəqil hökmdar varsa, hamısı
türk nəslindəndir, içlərində bir fars yoxdur. Çünki hökm və
idarə edə bilmək bir müddətdən bəri
türklərə vergi olmuşdur".
Burda həssas bir nöqtə vardır. İranda
Qacarların son dönəmi həm də ümumazərbaycan
kontekstində dəyərləndirilməlidir.
Çünki məşrutə hərəkatının da,
onu qanla boğan İran irticasının
da liderləri - Səttar xan da, Məhəmmədəli
şah da azərbaycanlı idi... Amma 1907-ci ildə,
Əli bəy Hüseynzadənin təbirincə, İranı
içəridən parçalayan qüvvələrin ən ədəbsizi
və ən qaniçəni Makudan qovulan Murtuzaqulu xandır.
"Bu hərif gəlib 40 günə qədər İrəvanda
qaldıqdan sonra başına bin qərib kürd topladı və
bunlarla yenidən Makuya qayıdıb Makunu mühasirə etdi. Nəticədə əhaliyə edilməyən
zülm və sitəm qalmadı. Əhalidən və
hürriyyət mücahidlərindən beş
yüzə qədər adam qırıldı ki, bunların
içində millət mücahidi məşhur Həbib bəy
Asinli də şəhid olmuşdu".
Belə bir dönəmdə bir tərəfdən də
Tehran polisinin sıraları ermənilərin hesabına
genişlənir, Tehran polisinin rəisi vəzifəsinə Azərbaycanda
- Şəmkirdə doğulmuş erməni-daşnak Davityan gətirilirdi. Qacarlar dövrünün
son polis rəisi (onu Qacarlar dövrünün son daxili işlər
naziri də adlandırmaq olar) Yefrem Davityan azərbaycanlıları,
o cümlədən əvvəlcə Səttar xana qoşulub
Məhəmmədəli şahı təhdid etmiş, sonra Məhəmmədəli
şahın tərəfinə keçib onun əmriylə Səttar
xanı Tehrandakı Atabəy parkında qanına qəltan
etmişdi... Hətta Səttar xana qarşı duran
istibdadın dini ideoloqu Şeyx Fəzlullah Nuri də Yefrem
Davityanın əmri ilə Tehranın Topxana meydanında edam olunmuşdu. İbrətlidir
deyə, bu məqamda bir haşiyə çıxmaq istəyirəm.
Şeyxin oğlu Mehdi Nuri o zaman atasının
dar ağacından yellənən cəsədinə baxıb fərəhindən
atılıb-düşmüşdü. 1909-cu ilin
iyulunda Şeyx Fəzlullahın edamına şahid olmuş Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə yazırdı: "Baxıram ki, qoca
bir molla dardan asılmış duruyor... Tamaşadan geri
qalmışları görürəm ki, qaça-qaça gəlir,
gülüyor... Ümumi bir şadlıqdır.
Şeyx Fəzlullahın oğlu Şeyx Mehdi dəxi
atasının edamından xoşhaldır. Bu adamı bir
gün irəlidən tamam tehranlılar hər soqaqda, hər
küçədə görüyorlarsa atasının edam olunacağından dolayı təbrik edər...
Bu isə tamam bu alqışları qəbul
edib, cavabında "zindəbad mükafat" - deyə
atasının cəzalanmasını lazım biliyor idi.
Bu adam cavandır. Məşrutəpərəstdir".
Türk
İranı üçün, eləcə də Azərbaycan
üçün - istər güneydə, istərsə də
qüzeydə belə tragik bir mərhələdə Əli bəy
Hüseynzadə milli düşüncəni türk
özünüdərkinə yönəldir və məhz
İstanbulun baş olmasını istəməyən aktiv
panfarsistlərə və antitürklərə cavab məqaləsində
təkcə Azərbaycanın deyil, bütövlükdə
çağdaş türk aləminin, Türkiyənin də,
İranın da qurtuluş yolu olan türk qanlı, islam
etiqadlı, Avropa fikirli milli ideoloji triadasını irəli
sürürdü. Yəni milli
ideologiyamızı doğuran amillərdən biri də
Bakıda və Təbrizdə antitürk mövqeyində
dayanan panaryanist, eləcə də panslavyanist
düşüncəyə qarşı dirəniş əzmi
olmuşdu.
Hüseynzadə
"Həqayiq"ə cavabında bunu da
xatırladırdı ki, Azərbaycan farslığın
meydanı deyildir: "Şəhərimizdə farsi
lisanında çıxaraq üstüörtülü bir
Şərq bürokratiyası qoxusu nəşr edən "Həqayiq"
məcmuəsi anlamalı idi ki, farslığın, fars
dilinin, fars fikrinin meydanı İranın cənubu ilə,
Belucistan və Hindistandır, yoxsa Azərbaycan, Qafqaz, Rusiya və
ümumiyyətlə, Baykal gölündən Afrika səhrasına
qədər olan böyük türk aləmi deyildir".
Qarabağda ermənilərin törətdiyi qırğınların
tarixi ilə bağlı İranda hər kəsin bilməli
olduğu ciddi bir məqam da vardır. 1905-ci ildə Şuşada erməni-müsəlman
qırğınının başlanmasının səbəbini
Ordubadi "Qanlı sənələr" əsərində
belə təsvir edir: "Ermənilər bəzi islam kəndlərinə
zülm əli uzadıb, o tərəf-bu tərəfdə əllərinə
düşən islamları qarət edib öldürməyə
başladılar. Bu tövr ilə 1905-ci il
avqust ayının 8-də gecə saat iki radələrində
ermənilərlə müsəlmanlar arasındakı
küçənin küncündə şəhər fənərlərini
yandıran bir iranlı müsəlmanı öldürməklə
iki millət arasına yeni müharibə toxumları səpildi".
Deməli, 1905-ci ildəki erməni-müsəlman
qırğınının səbəbi Şuşada şəhər
fənərini yandıran iranlı bir müsəlmanın ermənilər
tərəfindən qətlə yetirilməsi olmuşdu.
Bu hadisədən
6 ay sonra, 1906-cı ildə Tiflisdə erməni-Azərbaycan
münaqişəsinə həsr olunmuş ilk konfrans, yəni
Sülh danışıqları əsnasında ermənilər
fikirlərini tez-tez dəyişir, törətdikləri
qanlı əməllərə görə bir-birini təkzib
edən müxtəlif arqumentlər irəli
sürürdülər. Hətta türklər
arasındakı məzhəb ayrılığını
alovlandırmaqdan geri qalmırdılar. Deyirdilər
ki, "bizim davamız şiələrlə olub, sünnilərlə
işimiz yoxdur". Bütün bunları
müşahidə edən Əli bəy Hüseynzadə
yazırdı ki, "biz bu sözlə sonrakı sözlər
arasında bir ziddiyyət olduğunu göstərmək istəriz.
Son vaxtlar müsəlmanlar tərəfindən
"Daşnaksütyun orqanizasiya"sı ittiham edilib,
bunların sahib olduqları topların, tüfənglərin
kimə qarşı olduğu sual edildikdə ermənilər
münasib bir cavab verməkdən aciz qalıb dedilər ki:
"bu hazırlıq osmanlı dövlətinə
qarşıdır"... Lakin "sünnilərlə
işimiz yoxdur" sözü ilə "Osmanlı hökumətinə
qarşıdır" sözləri arasında böyük
ziddiyyət aşkardır!..".
Ermənilərin şiələri, ya sünniləri qətlə
yetirməsinin nə fərqi? Zaman-zaman daşnak,
nemesis gülləsi ilə öldürülənlər
müsəlman türkləri olub. Sünnisi
ilə, şiəsi ilə birgə. Azərbaycanda
da, İranda da, Türkiyədə də.
...Paşinyanın Tehranda rəsmi qarşılanma səhnəsini
seyr etdikcə yadıma Füzulinin "Hədiqətüs
süəda" əsəri düşdü. Füzuli yazır ki, 72 Kərbəla
şəhidindən ikisi azərbaycanlıdır... Hətta
Füzuli Kərbəlada şəhid olmuş Müslüm Azərbaycani
ilə imam Hüseynin son söhbətini də təsvir edib:
"Həzrəti-İmam ayıtdı: "Əhli-behiştə
səlamım yetür ki, bən dəxi mütəaqib gəlməkdəyəm".
Müslüm göz açub, təbəssüm qılub bu məzmunla
guya oldu: Ey xoş ol saət ki, can sərfi-rəhi-canan ola, // Göstərüb aşiq vəfa məşuqinə,
qurban ola".
Kərbəla şəhidlərini ona görə
xatırladıram ki, məsələnin mahiyyətini şiəliyə
bağlasaq, əlbəttə, İran Azərbaycan türklərinin
yanında olmalıdır. Amma
göründüyü kimi, burda din amili heç bir rol
oynamadı. Din amili bir kənara qoyulsa, farslarla ermənilər
bir-birinə tarixən bizdən daha yaxın, daha doğma, daha
dərin bağlarla əlaqəlidirlər. Müasir
İran tarixşünaslığında da təsbit
olunduğu kimi, Əhəmənilər dövründə
şah sarayında farslardan sonra ən üstün mövqe ermənilərə
etibar olunurdu. Belə çıxır ki,
onları birləşdirən hindlilərlə, ermənilərlə
farsların eyni dil qrupuna mənsub olmalarıdır. Ermənilərin tarixdən əvvəlki
çağlarda farslarla irtibatı qeyd etdiyimiz kimi, onları hər
hansı farsın nəzərində, təbii ki, biz türklərdən
daha doğma edəcək. Bu baxımdan, Zəngəzur səmtində
ordumuzun gördüyü cavab tədbirlərinə ilk reaksiya
Hindistandan gəldiyi kimi, İrəvanda Mahatma Qandiyə heykəl
qoyulması da, Paşinyanın Tehranda sevgiylə qarşılanması
da bizi təəccübləndirməməlidir. Buna rəğmən, bizi daha çox İrandakı
bəzi azərbaycandilli kanallarda aparılan antiazərbaycan təbliğatı
təəccübləndirir. Bəs Cənubi
Azərbaycanın çağdaş ədəbiyyatı
hardadır? Səsi niyə eşidilmir?
Etiraf edək ki, indi şimali Azərbaycana deyil, cənubi Azərbaycana
xitabən "Bəsdir fəraq odlarından kül ələndi
başımıza, Ayağa dur, üsyan elə, ya tamam yan, Azərbaycan"
- deyən Şəhriyarın yeri boş qalıb.
İran televiziya kanallarının birində bir qadın
Azərbaycan dövlətini yarğılayarkən, sionizmə
qucaq açmaqda suçladı. İran
televiziyasında həmin xanımı belə
danışmağa təhrik edənlər gərək
unutmasınlar, bütün dünya bilir ki, ortada Həmədan
amili var və Tanrının Yerusəlimdəki
tapınağının qurulması barədə ilk qərar
farslar tərəfindən Həmədanda verilib.
"Tövrat"ın Ezra bölümünü yer
üzündə oxumayan kimsə yoxdu: "Midiya elindəki (yəni
güney Azərbaycanındakı - A.T.) Ahameta
Qalasında bir tomar tapıldı. Tomarın içində
bunlar yazılıydı: "II Kir krallığının
birinci ilində, Tanrının Yerusəlimdəki
tapınağı ilə bağlı belə buyruq verdi: "bu tapınağın yenidən
qurulması üçün təməl atılsın".
Beləliklə, Yəhudi məbədinin təməllərini
fars hökmdarı atır. Buna
rəğmən, Əhəmənilər dövrü
İranında antitürk cərəyanları dəqiq təsnif
etmək bu günə qədər mümkün olmayıb.
Çünki məsələ çox müəmmalıdır.
Bu müəmma hətta mifoloji Kəyanilər
dövründən qaynaqlanır. Belə
ki, Firdovsi Zöhhakı ərəb şahı Mərdasın
oğlu kimi təqdim edir. Zöhhak, əslində,
"Şahnamə"də ərəb şahıdır.
Ərəb Zöhhakı devirən dəmirçi
türk olduğu kimi, Kəyan tacını, pers ölkəsini
ərəb sərkərdəsi Zainigaondan (Samihdən) qoruyan
da türkdür, yəni Turan hökmdarı Əfrasiyab - Alp
Ər Tonqadır. Lakin az sonra Kəyan
şahı Keyxosrov onu və millətini ərəb
zülmündən xilas edən Alp Ər Tonqaya müraciətlə
"Ey Əfrasiyab... Vaxt keçirmədən qalx, İrandan
çıx get. İranda nə işin var sənin" - deyə
yazdığı məktuba Alp Ər Tonqanın verdiyi cavab belə
olmuşdu: "İranın mənim olmasının ilk səbəbi,
Firidun oğlu Tur soyundan gəlməmdir. İkincisi
isə qılınc çalmaqda eşsiz olan bu qollarım sayəsində
İranı ərəblərdən boşaltmamdır".
Deməli, Əfrasiyab Kəyanilər dövründə
(mifik dövrdə) İranı ərəb istilasından,
Keyxosrovu ölümdən qurtarıb. Amma kəyani Keyxosrov
türk Alp Ər Tonqa ilə dostluğunda səmimi olmayıb,
Maduvaya - Alp Ər Tonqaya münasibətində gizli həsəd
və əski düşmənçilik hisslərini cilovlaya
bilməyib. Zəki Vəlidi Toğanın
"Ümumi türk tarixinə giriş" əsərində
yazdığı kimi, Keyxosrov "Şimali Midiyanı və
doğu Anadolunu Sakaların əlindən almaq
üçün qəddaranə planlar qururdu. Dostluq göstərərək etimadını
qazandığı Maduvanı (Əfrasiyab - Alp Ər Tonqa)
ziyarətə çağıraraq sərxoş edib, pusquda
qoyduğu qüvvətlərlə hücum edərək Maduva
başda olmaqla, bütün Saka böyüklərini ələ
keçirərək öldürdü".
***
Şiəliyə gəlincə, sonralar o, Əhməd
Ağaoğlunun təbiriycə İran ərazisində məzdəki
inancla qaynayıb-qarışsa da, "İran milli ruhunun
sintezi" olsa da, Azərbaycanda onun belə bir funksiyası
olmayıb.
Şiələrlə sünnilərin türk
düşüncəsi ətrafında sintezi XX yüzilin əvvəllərində
islamın Azərbaycan modelində çözülüb:
"Can düşməni təhdid ediyorkən tərəfeyni
// Ey xacə nədir məsəleyi şiə və
sünni". (Əli bəy Hüseynzadə).
Yəni ermənilər hər iki tərəfi -
sünniləri də, şiələri də təhdid edirkən
məzhəb ayrılığına nə hacət?
Digər
tərəfdən, şiəlik fars cəmiyyətinə
XIII əsrdə Elxanilərdən, "ağköynək dəstəsinin"
ilk aşura ayini isə Molla Pənah Vaqifin təlqinləri ilə
ilk dəfə XVIII yüzildə Qarabağdan, Şuşadan
transfer olunmuşdu. Qaynaqlar da bunu təsdiq edir: "Ələmdarların
Qarabağda məruf olduğunu (tanındığını)
və oradan da bir çox yerlərə sirayət etdiyini nəzərə
alsaq, Molla Pənah Vaqifə isnad olanların doğru olduğu
meydana çıxar..." (Yusif Vəzir Çəmənzəminli).
Qarabağda
İmam Hüseyn əzadarlığının təməlini
qoyan Molla Pənah Vaqif isə "Görmədim" müxəmməsində
yazırdı:
Ey xoş
onlar kim Məhəmməd Mustafanı
sevdilər,
Oldular
aşiq, Əliyyül-Mürtəzanı sevdilər,
Sidqü
ixlas ilə pənc ali-əbanı sevdilər,
Çardəh
məsumtək müşkülgüşanı sevdilər,
Dəxi onlardan gözəl yaxşı cəmaət
görmədim.
İrana
səfər edən Paşinyan Məhəmməd Mustafanı,
Əliyül Mürtəzanı, pənc ali-əbanı,
"çardəh (on dörd) məsumu" sevən gözəl
camaatı qətlə yetirib, Qarabağ məscidlərini donuz
damına döndərən xalqın lideridir... Amma
nə yaxşı ki, artıq məğlub xalqın məğlub
lideridir. 44 günlük savaşımızla Azərbaycan
əsgəri təkcə torpaqlarımızı erməni
murdarlığından deyil, həm də məscidlərimizi
donuz sürülərindən təmizlədi... Ermənilərin
30 il sərasər donuz bəslədiyi
Gövhər ağa məscidinin minarəsində 2020-ci ilin
noyabrında Azərbaycan əsgəri azan oxudu.
...Rza
Şahın dövründəki bir çox fars
alimləri İranda danışılan Azərbaycan dilinin
dönmə bir dil olduğunu iddia edirdilər. Belə
düşünən İran alimlərinə təpki o
dövrdə yalnız Türkiyədən gəlirdi.
Nihal Atsız 1952-ci ildə keçirilmiş elmi
konfransların birində deyirdi: "Elxanlıların Azərbaycanı
kəsin olaraq türkləşdirmələri əcəmləri
də qərib iddialara sövq edir: onların fikrincə,
moğollar Azərbaycanı alıb əcəm olan əhalisinin
dilinə iynələr batırmaq surətiylə xalqı
türkcə danışmağa zorlamışlar. Bir millətin dilinə iynə
batırıldığı üçün yabançı
bir dili kütləvi şəkildə öyrənərək
danışmağa başlamasının gerçəklə
bağdaşlaşdırılmasındakı
gülünclük meydandadır". Bəli,
meydandadır. Amma əsli-əsası olmayan bu fikri
kitabdan kitaba ötürənlər, onu İranda az qala, dövlət ideologiyası səviyyəsinə
dönüşdürənlər də bu əsilsiz
düşüncədən imtina etmir. Hətta
antişiə görüşləri ilə məşhur olan əslən
təbrizli Əhməd Kəsrəvi azərbaycanlıları
türk hesab etmir, onları İran qrupuna daxil olan Azəri milləti
adlandırırdı. İran milli
şüurunun Azərbaycan amilinə münasibəti belədir.
O zaman meydana başqa bir sual çıxır: Elxanilərin
timsalında moğol ünsürü bu torpaqlara gələndə
indiki İran ərazisində əvvəl türk Qəznəlilərin,
sonra Türk Səlcuqluların hakimiyyəti illərində
sünni inancı hakim idi və İranın şiə təmayülünə
yönəlməsi isə yenə də Moğol mənşəli
türk hökmdarı Qazan Xanın dövrünə təsadüf
edirdi. Çağdaş amerikan tarixçisi
Peter Qoldenin "Türk xalqları tarixinə giriş" əsərində
bildirdiyi kimi, "Qazan Xanın İslamı nəhayət
şiə bir meyil qazandı. Ciddi moğol
varlığı onun sünniliyi dövlətdən
ayırması, şiəliyin gələcək zəfərinə
ortam hazırlamışdır. Hətta
buddizm və xristianlıq ilə cilvələnməsinə rəğmən,
Olcaytu da şiə meyilli İslama döndü". Bu həmin tarixdir ki, bəzi İran alimlərinin
iddia etdiyinə görə, guya Elxanilər "əcəmlərin
dilinə iynələr batırmaq surətiylə xalqı
türkcə danışmağa zorlayırmşlar".
Belə çıxır ki, Elxanilər əcəmlərin
dilinə iynə batırmaqla onların bir xalq olaraq ellikcə
türkcə danışmasına nail olur, sonra türkcə
danışmağa məcbur olan toplum Elxani
hökmdarının təlqini ilə şiəliyi qəbul
edir.
Yeri gəlmişkən, Kəsrəviyə görə,
Azərbaycan bu gün bizim Cənubi Azərbaycan
adlandırdığımız ərazidir. Şimali Azərbaycan
isə onun qənaətinə görə Qafqaz
Albaniyasıdır. Bu necə bir Qafqaz Albaniyasıdır
ki, 1905-ci ildə Bakıda, Əli bəy Hüseynzadə onu
belə təqdim edirdi: "Qafqaziyanın qonşu xalqları
tərəfindən səhvən tatar adlandırılan və
Qafqaz silsilə dağlarının cənub səmtində
sakin Azərbaycan türkləri ki, şirvanlı,
bakılı, qarabağlı, gəncəli, irəvanlı və
sairədən ibarətdir, İranın şimal-qərbində
sakin olanlar da bunlardandır". Yəni bu
coğrafiyanın quzeyi də, güneyi də Azərbaycandır
və türkdür.
İran türklüyünün XX yüzildə milli
özünüdərk prosesinə ən güclü təkan
Şəhriyarın yaradıcılığı ilə
gerçəkləşdi. Türkcəni vəsf
etməklə, türkcənin ən gözəl örnəklərini
yaratmaqla İran milli ədəbiyyatına Azərbaycan
türkcəsinin möhürünü vuran Şəhriyarın
idealları arasında türk birliyi - Türkiyə amili də
vardı. "Türkiyəyə xəyali səfər"
şeirində yazdığı kimi: "Gəlmişəm
nazlı hilal ölkəsinə. // Fikrətin incə xəyal
ölkəsinə. // Akifin marşı yaşardıb
gözümü, // Baxıram Yəhya Kamal ölkəsinə".
Diqqət yetirilməli məqamdır. Yazının
əvvəlində xatırlatmışdım. XX
yüzilin əvvəllərində panfarsist təmayüllər
Türkiyəni islam aləminin başı
zənn etdiyinə görə Əli bəy Hüseynzadəni
yarğılayırdı. Əsrin sonlarında isə Şəhriyar
"Əvət, İslam ocağı Türkiyədir, // Bir
müsəllası Aya Sofiyadır... // Görüm, ay
nazlı hilal, ey sancaq, // Parlasın get-gedə bu sönməz
ocaq." - deyib yüz il əvvəl "Füyuzat"da
bəyan olunan fikirlərə şərik oldu.
21 il bundan əvvəl Şəhidlər
xiyabanında Söhrab Tahirlə söhbət edirdik. "Ata" əsərini yenicə
yazmışdı. Cənub əsilli ilk
şairimiz idi ki, ilham pərisi onu mifoloji fəzaya - türk
tarixinin Altay dağlarına qanadlandırmışdı.
Söhrab Tahir Təbrizdən Turana yönəlmişdi.
Bu barədə "Yeni Azərbaycan" qəzetinin 2001-ci il 21 aprel tarixli sayında "Təbrizdən
Turana gedən yol" adlı məqalə dərc
etdirmişdim. Söhrab Tahir deyirdi ki, "Bir əsrdə
o tayda üç inqilab, üç azadlıq və
üç ölüm görmüş millət yüz ildir
ki, ayaq üstündədir". "Ayaq üstündədir,
Söhrab əmi, amma istinad etdiyi ideolojilər
yanlışdır", - deyə qarşılıq
vermişdim.
Tarixdən ibrət götürməmiz lazım. Türk
İranının Osmanlı türkləri ilə
savaşına meydan olmuş və indiki İranın qərbi
Azərbaycan vilayətində yerləşən
Çaldıran bu gün dünya erməniliyinin mərkəzinə
çevrilməkdədir. Təsəvvür
etmək çətin deyil, İran Azərbaycanında
dünya erməniliyinin gəlişməsinə qucaq açan
bir Çaldıran vardır. Hər il
minlərlə erməni həvari Faddeyə ehtiramını
ifadə etmək üçün Çaldırana
toplaşır... Guya orda ermənilərin
Qarakilsə ziyarətgahı - Həvari Faddeyin məzarı
varmış. Halbuki nə Çaldıranın, nə
Qarakilsənin, nə Həvari Faddeyin, nə də Həvari
Faddeydən İsa Məsihin portretini alan V
Abqarın ermənilərə və erməniliyə dəxli
yoxdur. Olmasa da görünür, erməni millətçiliyinin
yalanı fransızlara da, farslara da eyni dərəcədə
inandırıcı görünür. Hələ
üstəlik, bu yalanın coğrafi məkanı tarixi Azərbaycan
torpaqlarıdırsa - Çaldırandırsa ikiqat
inandırıcı görünür...
Biz isə
1514-cü ildə Çaldıranda türk milli birliyini zədələmişik!!!
Bir daha 1906-cı ilə, panfarsist "Həqayiq"lə
pantürkist "Füyuzat"ın polemikasına
qayıdıram. "Həqayiq" fars amilini yenidən
aktuallandıranda Əli bəy Hüseynzadə buna belə
reaksiya vermişdi: "Bizim tutduğumuz yol türklük,
müsəlmanlıq və avropalılıqdır. Yoxsa farslaşmaq, Zərdüştün
sönmüş mədəniyyəti ilə mədəniləşmək
deyildir".
6-7 dekabr 2022
Azər TURAN
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 10
dekabr.- S.16-17.