Təhlükəli
"Tanrılogiya"
romanından
Arzu (cupiditas)
insanın mahiyyətidir,
insanın öz varlığını qoruyub
saxlamaq səyidir
(Spinoza).
Azərlə danışanda Qaia bilmirdi ki, bütün
bu söhbətlərin
nəticəsində belə
bir kitab yaranacaq. Arada, həyatda baş
verən hadisələrdən
danışırdılar, ədəbiyyat
məsələləri əsasən
üstünlük təşkil
edirdi. Ancaq həyatlarında baş verənlər, yaxud gözləmədikləri
bəzi psixoloji məqamlar sanki mübarizə güclərini
azaldırdı. Bunu
daima bir-birlərinin səsindən hiss edirdilər.
Bu həm də
empatiya idi. Qarşındakı susduqca sənin
onu daha yaxşı duymağındır.
Budəfəki müzakirələri tutqu
üzərinə idi. Yəni
ehtiras... Bizi bizdən alan
təhlükəli bağlılıqlarımız.
Qaia dedi: Mənə görə tutqu iki cür olur...
Hansı
ki, hər iki növ tutqunun
da mərkəzində
fatehlik ideyası dayanır.
Ordularını dayanmadan yer üzündə yarışdıran
hökmdarları düşün...
Fəth etdikcə, fəth etmək ehtirasını
hiss etməyə çalış.
Öz canlarını
riskə atmaqlarını,
körpələrini əlləri
ilə doğramaqlarını,
övladlarını əbədi
zülmətə qərq
etmələrini...
Bir tutqu uğruna...
Qanın şərab kimi badələrə dolduğunu,
yudumladığınızı, dodaqlarınızı zövqlə
yaladığınızı hiss edin.
Tutqu budur, insanı kor edir. Bütün səhvləri gözəlləşdirir.
İnsanı valeh edir.
Güclü edir, qalib və fateh edir.
Eşqdə də ən təhlükəli zafiyyətlər
tutqu ilə gerçəkləşir.
Qul, kölə
olmaq kimidir bu. Könüllü olmaqdır
bütün ağrılara,
əzablara. Fridavari sevməkdir...
- Qaia, yəni elə bir təhlükəli
hissdir ki, sənin daim yanında olan, səni mənəvi olaraq çiyinləyən,
arxanca sürünüb
hər məhv olduğunda səni təmir edən insanların sanki içalatını sökə-sökə
sevirsən digərini...
- Həm də elə sevirsən ki, öz ciyərlərini
də söküb tökürsən. Doğruluq nəzəriyyələrinə
gülürsən. Bütün kodeksləri
məhv edir arzuların. Sən bütün
nəzəriyyələri tərk
edirsən. Ən
gözəl yollar açılmışkən göy
üzünə, ulduzlara...
Sən cəhənnəmi könüllü
seçirsən...
- Qaia, bir yerdə
oxumuşdum ki, "Yaxşılıq, şər
və ya günah yalnız düşüncə tərzidir,
onlar, şübhəsiz
ki, əşyalara və ya mövcud
olanlara uyğun gəlmir"...
- Vəhşi hissdir, səni də vəhşiləşdirir. Təhlükəyə susayırsan. Onunla var
olursan, nəfəs alırsan, yaşadığını
hiss edirsən. Onun olduğu
yerlər yamyaşıl
meşəlik təsiri
bağışlayır. Ciyərlərinə dolur oksigen, nəfəs alırsan...
- Çünki var olmaq üçün səyimizi artıran şey bizə fayda verən şeylərdir. Faydalı olan şeylər
də ruhun gücünü qidalandırır.
Gedişlər başlayanda isə... ölmək başlayır. Sən hamı
kimi bircə dəfə ölmürsən.
Öldükcə ölürsən...
- Əslində hər
daim bilirsən ki, dəlicəsinə valeh olduğun səni yarımçıq
sevir. Onun hər daim öncəlikləri və
bəhanələrlə dolu
gündəliyi var.
Sevməkdən başqa heç nə etmədiyin səni elə gözəl öldürür
ki, ağzını açıb danışmağa
heyin qalmır. Susduqca susursan...
Sanki sən onu sevdikcə onun sənə aqressiyası çoxalır.
- Qorxursan bu hissdən.
Özünü tanımırsan, çünki ən yaxşı tanıdığın
sanki odur. Bu münasibətdə çox şeyə haqqın olmadığını
qavrayırsan. Bu haqqı ilk öncə qarşındakı alır
əlindən.
Getdikcə yox olan duyğudur
bu. Fatehləri belə
məğlub edən.
Müzakirədən sonra yaranan bomboz
boşluq onu udmamış özünü
yenə kitabxanaya atmışdı, Qaia. Ona görə
ki, qəlbindəki ağrını heç bir varlıq dərk edə bilmirdi. Danışıldıqca çoxalan, susdurulduqca
bağıran hiss idi.
Bu tənhalıq, bu
nəhəng ağrı
nə idi belə. İdarəolunmaz şeylər yaşamışdı.
Yaşadıqları onun
gücünü, məntiqini
əlindən alırdı
az qala.
Dünyalar arasında gedib
gəlirdi. Ancaq sonra Sol gəlirdi ağlına...
Bu sanki göy üzündən işıq
sürətilə yerə
çırpılmaq kimi
idi. Kitabları acgözlüklə vərəqləməyə başladı.
Bəzən ona elə gəlirdi ki, əslində o, bütün
bunları uydurur.
İç-içə keçmiş dünyaların
hamısı, əslində
elə Sol da onun xəyal gücüdür və buna da səbəb
bu kitablardır.
Acı o
niyə köhnədə
qalan şeyləri arzulayırdı ki? Nə axtarırdı bu kitablarda, niyə axtarmalı idi. Heç kimi maraqlandırmayan bu eksponatların dərinliyinə qərq olduqca dəliliyi çoxalırdı Qaianın.
O da arzulayırdı bütün insani duyğuları.
Günbəgün böyüyən ehtirasların
əlində oyuncağamı
çevrilirdi?
Bəlkə də fəzilət idi gerçək olan. Fəzilətə görə
hər gözəl həzz qurban edilməli idi...
Ancaq Kierkeqaarda
görə ehtirasın
itirilməsi müsbət
bir şey deyildi; əksinə, hiss etmək və var olmaq, inkişaf
və inanmaq, beləliklə, "insan olmaq" gücünü
itirmək deməkdir. Belə olan
halda ağıl, elm və maraq münasibətlərinin
dar qəlibləri arasında ilişib qalan insan azadlıq
və əbədiyyət
hissini itirir; sonlu və məhdud
bir varlığa çevrilir.
Bir dəfə
ona Mi demişdi ki, "Hormon beynin normal işləmə
qaydasını pozur. Alimlər çoxumuzun
müqəddəs saydığı
bu hissi bir-iki cümlə ilə izah edərkən,
sosioloqlar hamımızı
eşqin ən təhlükəli növü
sayılan ehtiraslı
sevgidən xəbərdar
edir. Onların fikrincə, ehtiraslı
sevgi həm sevgiliyə, həm də sevilənə fəlakət gətirə
bilər".
Süni-intellekt nə bilirdi hormon nədir.
Onun robot zəkası
ilə verdiyi informasiyanı o vaxtlar ciddiyə almamışdı
Qaia. İndi isə vücudunda
baş verənlər
onu dəli edirdi. Bu, toxunmaq,
toxunulmaq deyildi. Bu, sadəcə Sola toxunmaq və toxunulmaq arzusu idi.
Kitablardan mədət umurdu. Biri mütləq
bunun yanlış olduğunu deməli idi. Ancaq bu kitab cəmiyyəti kuklaya çevirən müqəddəs
adlandırılan kitablar
seriyasına aid olmamalı
idi.
Saralmış vərəqləri olan
kitabda Spinoza adlı bir nəfər iddia edirdi ki,
biz təbiətdəki xeyirlə
şərin ekvivalentinə
baxmalıyıq, əsas
veriləcək sual isə budur: insana nə xeyirdir, hansı əxlaqlı davranışdır?
Yalnız buna cavab axtarsaq, ehtirasın mahiyyətini, bundan çəkinməməli
olduğumuzu anlayacağıq...
Bəs insan beyni nə üçün
daima əksini iddia edir. Yaşadığımız cəmiyyət demək
ki, bizi robot kimi yetişdirir. Kodlaşdırır. Səhv və düz
düymələrimiz hər
daim açıq olur. Bu düymələrin
idarəsi isə çox vaxt cəmiyyətin əlində
olur.
Ancaq beyin nə düşünür
düşünsün ürək
hər daim əksini iddia edir.
Bütün duyğulardan zirvədə,
fikrimcə, tutqu, aludəçilik durur. Bu hiss nəyə
qarşı olur-olsun,
insanı öldürür.
Ehtiras güclü və davamlı emosiyadır, insanın şüurlu davranışlarını idarə
edir.
Qapını örtüb küçəyə
çıxdı. Yağışı qar əvəzləmişdi.
Başını qarın üfürüldüyü
nəhəng boruvari göy üzünə çevirdi. Ulduzlar qarın
soyuqluğuna təslim
olmuşdu. Qarın günəşi
üşütməsi fəzilət
idimi?
Faydalı olan budur deyəcəkdilər - soruşsaydı
cəmiyyətdən... Ümid işartıları
azalırdı. Ancaq bədəni
də, ruhu da hələ də onu dəli
kimi arzulayırdı.
Hiss edirdi ki, ona
da faydalı olan əslində elə bu zərərli
hissdir.
NARGİS
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.-
10 dekabr.- S.15.