Qəfil baş verən
hadisələrin romanı
...Həyatda
gözəl şeylər qəfildən gəlir, baş
verir... Bu, "Summer və mən"
romanının son cümləsidir. Romanda elə tərcümə
prosesində mənə necə deyim, xoş gələn
başqa frazalar da var. Məsələn, həyat yalnız sən
düzgün adamı tapandan sonra başlar... Bu
cümlələrin sırasını genişləndirmək
də olar, ancaq elə ikisi, zənnimizcə, kifayətdir.
Anar
Rzayevin ingilis dilində yazdığı bu kiçikhəcmli
romanının mövzusu çox genişdir, yəni əsərin
süjet xəttinin ətrafında gəzib-dolaşan "təsadüfi",
ancaq çox ciddi dialoq və söhbətlər hansı mənadasa
onun demək istədiyi fikirlərin, ortaya atmaq istədiyi mənaların
"pardaqlanmasına" yardımçı olur. Mənalarsa
bədii əsər mətninə heç zaman təsadüfən
gəlmir, onlar müəllifi yazı prosesinə qoşan gələnəyin
və onun özünün dünyaya vermək istədiyi
sualların kəsişməsindən yaranır, bu kəsişmə,
bu çarpazlaşma bir proses kimi çox dərində getməlidir
ki, təhkiyədə zahirən "hər şeydən xəbərsizlik"
fikri təlqin edilsin - yəni bu əhvalat yalnız bu şəkildə,
bu adamların başına gələ bilərdi. Nəsrdə hamının başına gələn,
hər gün yer üzündə təkrarlanan hadisələrin
belə fərdiləşməsi sırf poetika məsələsidir,
süjetqurma texnikası ilə bağlıdır, ancaq sadəcə
texnika deyildir. Hadisələrin
bolluğunda hər şeydən xəbərsizlik
fiksiyadır, daha doğrusu, fiktivliyin (bədiiliyin-!) əsas
şərtidir.
Fərqli mədəniyyətlərin rahatca nəfəs
aldığı ölkələrdə "çayların
dənizə axdığı" yeri göstərmək
şübhəsiz ki, ustalıq tələb edir, həm də
təhkiyənin sadəliyi, süjetin şaxələnib
mürəkkəb, həm də qəliz ortam yaratmaması
şərtdir.
Anarın əsəri bu şərtlərə
tam şəkildə cavab verir. Yad bir mədəniyyətin
dilini, davranış və etiket normalarını öyrənib
onun içində rahat nəfəs aldığın andan
içindəki mədəni dəyərlərin nəfəsini
hiss etməyə başlayırsan, romanda "ikinci təhkiyə
planı" məhz bu məsələlərin
qovuşağında cərəyan edir.
Romanın
təhlilinə belə bir məqamla başlamaq istərdik: bədii
mətndə təhkiyə mahiyyətcə
şüuraltında gizlənmiş dramatik və psixoloji
layların açılıb danışmasından başqa
bir şey deyildir. Təhkiyədə bu deyilən
faktor, yaxud incə detal üzdə, birbaşa müstəvidə
görünməsə də, xüsusən dialoqlarda, müəllifin
qurduğu kompozisiya tipində özünü tam şəkildə
ifadə edir. Bu romanda duyğusal anlar, insan
hissiyyatının dərhal oxucuya sirayət etməsi kimi
hallarda bir mühüm ayrıntı gözə
çarpır: adi hadisə axarı boşuna deyil, hansı məqamdasa
özüylə məhz əsərin, onu dilləndirən təhkiyənin
məntiqini bildirən frazaların, həm də sanki yaddan
heç zaman silinməyəcək cümlələrin deyilməsi
ilə müşayiət edilir. Təhkiyə boyunca gənclərin,
ayrıca götürdükdə əslən Azərbaycandan
olan, yad bir ölkədə mədəni dəyərləri
ilə yaşayan bir ailədən çıxmış Edvard
Şənkin alabəzək, bircə saniyəsi belə
zövqsüz keçməyən, hay-küylə, şən
ovqata köklənmiş həyatı birdən kökündən
dəyişir. Bu, təbiidir, çünki bədii
əsərdə bu "gözlənilməzlik", yəni
hadisələrin uçurumun lap kənarında baş verməsi
bədii əsər üçün adi bir şeydir. Ancaq məsələ Edvardın hər gün
oturub-durduğu, müxtəlif mədəniyyətlərin
daşıyıcıları olan gənclərin siqaret,
çəkdikləri otun tüstüsüylə dolu həyatında
əslində insanı düşündərən nəsə
yoxdur. İyirmi neçə yaş həddində olan,
universitetdə təhsil alan bu gənclər
bar və kafelərdə oturub ən müxtəlif məsələlərdən
söz açır, vaxtı gəlincə bir yerə
yığışıb şənlənirlər. Edvard Şənkin
hər bir hərəkətində yetişdiyi ailənin gələnəklərinə
uyğun olaraq "olar/olmaz" dilemması
qarşısında qalması, məhz azərbaycanlı
olduğu üçün nələrisə özünə
qadağan etməsi, əslində, onun bir insan kimi ürəyinin
diktə etdiyi həqiqətlərə can atmasını şərtləndirir.
Bu gənclərin hər gün bir yerdə olması
eynilikdən çox aralarındakı mədəni fərqləri
öyrənməyə köklənir. Bu isə
açıq şəkildə yox, məhz
şüuraltında baş verir. Düzdür, onlar
Avropada, Ərəb ölkələrində, lap elə Azərbaycanda sivil
həyatın ən nüxtəlif və son dərəcə
fərqli çalarlarından danışırlar, məsələn,
bakirəlik mövzusu ətrafında. Yaxud
yadplanetlilərlə bağlı. Bu
söhbətlər uzun çəkməsə də oxucu bunun
davamının o gənclərin hər birinin
şüuraltında davam etdiyini kəsdirə bilir. Fərqlər onları bir yerə toplasa da, həm də
əzab verir, incidir, münasibətləri qəlizləşdirir.
Yaxud insanla qorillanın fərqi məsələsi.
Diqqət edin, əsərin bir yerində söhbət əsnasında
Edvard deyir:
"İndi isə uşaqlar, dinləyin, görün nə
deyirəm, sizə son zamanlar gəldiyim qənaətləri
açıqlamaq istərdim. Əvvəlcə kimsə deyə
bilərmi, 15 yaşlı uşaqla 15 yaşlı
qorilla, yaxud meymun arasında nə kimi fərq var?" - mən soruşdum. "Biz 99% elə
onlar kimi deyilikmi?" - Summer cavab verdi.
Aydındır ki, yox, eyni əcdadlardan gəlsək
də, biz onlardan fərqliyik. Bəli,
düz 2% fərq var və bu 2 faiz səbəblə deyə
bilərik ki, biz onlardan ağıllıyıq. İndi isə bu gerçəklikdən kənar olan
şeyləri təsəvvür edin, elə bir mühit ki,
orada bizdən 2% ağıllılar mövcud olsun. Vaxtın nə olduğunu bilirik, keçmişdə
nə elədiyimizi də, ancaq gələcək bizim
üçün sirdir. Ancaq bizdən 2%
ağıllı olan kimsə təkcə bunumu bilir, xeyr, o həm
də bu şeyləri idarə edir. Zamanı idarə
etdiyinizi təsəvvür edin, yaxud fikirləşin ki, siz səs
telləriniz, ağız və diliniz olmadan ünsiyyətə
girə bilirsiniz", - mən bunları deyəndə hiss elədim
ki, ətrafdakılar mənə sanki yadplanetli kimi
baxırlar".
Romanın
əsas məsələlərindən biri məhz budur:
zamanı idarə etmək... Anar modern dünya nəsrində
gedən prosesləri sanki "adi məişət
mövzusunun" içinə salır, mövzunun
konturlarını, əhatə dairəsini genişləndirir,
gənc bir insanın dəyişməsi, ailəsinə,
özünə yad bir mədəniyyətin içindən
kimisə tapıb onun şəxsində barışmayan nəsnələri
qovuşdurmağa çalışması, onların
açıq-aşkar, yaxud gizlin (mətnaltı-!)
qovğasını göstərir. Summerlə
ailə qurmaq istəyən Edvard ən çətin anlarda əvvəl
atası, sonra anası ilə söhbətləşmək istəyir.
Ən çətini anasıyla dialoqa girməkdir.
Atasının verdiyi suallarda, məsələyə
yönəlik izahlarda heç bir keçilməzlik yoxdur.
Anası... bütün nitqi Edvardın olan-qalan
ümidini də öldürür. M.F.Axundovdan
başlayan bizdə belədir / onlarda elədir qovğası
(Biz məclisdə papaqla oturarıq, onlar papaqsız, biz
xörəyi əllə yeyərik, onlar qaşıqla, bizdə
aşikarə peşkəş var, onlarda gizli, bizdə
çox arvad almaq olar, onlarda çox kişi almaq, bizlər hər
şeyə inanarıq, onlar heç zada inanmazlar...) eyni tempdə
davam edir və bu tipli qarşılaşdırmalarda elektrik
naqilində olduğu kimi bir tərəf hökmən müsbət,
digəri mənfi olmalıdır, nəsə baş verməlidir
ki, həyat dəyişsin...
Ancaq əsas
məsələ heç bu da deyil, əsas problem bu zaman
içində insan niyə xoşbəxt ola
bilmir, sevinəcəyi, xoşbəxt olacağı ana bircə
qarış qalmış hər şey onun əleyhinə
çevrilir, o ana qədər qurduğu nə varsa
dağılır, bütün qəlbinin atəşi
çox sevdiyi insanın göz yaşları içində
sönür. Sitatda adıkeçən Summeri
ilk gördüyündə Edvard qəribə hisslər
keçirir, onun fərqli biri olduğunu anlayır. Onun təbəssümündə öz qəlbini,
könlünün çırpıntılarını
eşidir. Amma bu fikrə gəlmək
üçün, həm də bir qadının təbəssümündə
çox möcüzəli şeyləri görüb ürəyinin
dibinə qədər enən nəşəni dadmaq
üçün insan yəqin ki, cahillikdən insan olmağa
doğru addımlar atmalıdır. Hər
gününü bir qızla keçirən Edvardın məhəbbətə
baxışı necəydi? "Məhəbbəti
heç zaman anlamadım; mənim fikrimcə, məhəbbət
bizim beynimizdə özümüz üçün
yaratdığımız bir şeydir, elə bir şey ki,
sonra problem problem dalınca yaranır, daha doğrusu, həyatımızın
problemi olur. Hansısa hissin əbədiliyinə
inanmıram, mümkün deyil bu. Kimsə bu dünyanı tərk
edib bizim həyatımızdan çıxıb gedəndə
onlar üçün həyatımızın sonuna qədər
ağlamırıq. Bir müddətdən
sonra bununla barışırıq. Mənim fikrimcə, məhəbbət
də belədir, amma əks istiqamətdə. Dəlicəsinə
sevən adam ilk üç ayda
ağlını itirmək dərəcəsinə
çatır, sonra hər şey zibilə dönür.
Qarşılıqlı güzəştlər aradan
çıxır, daha biri digərinə heç də o qədər
diqqətli olmur, qayğı da göstərmir, qısqanclıq
gəlir səhnəyə, taxta əyləşir və nəhayət,
hər şey qırılıb-töküləndə
onların ən gözəl cütlük olduğundan
ağız dolusu danışan dostlar bu halda "sonu elə
belə olmalıydı" deyib keçirlər".
Romanın diktə etdiyi mənalardan biri də budur: çox
inandığın, nöqtəsini qoymağına
şübhən olmayan məsələlərin
çözümü səndən asılı deyil, gün gələr,
bütün bu fikirlərin boş olduğunu öz gözlərinlə
görərsən, həyat təkcə
yaşadığın anlar deyil, yanından gözüyumulu
keçdiyin anlardır, ən əsası isə bu anlarda nəyin
necə dəyişdiyini görə bilməyindədir. Sənə kədər üz verəndə içdən,
bütün qəlbinlə kədərlənməyi
bacarmağındadır. Onda çox
sevdiyin birinin dəyərini dəqiq bilmək imkanı qazanar
və ağrıdan hara gedəcəyini, kimə üz
tutacağını bilməzsən. Bu isə
həyatda tapdığın dəyəri dəlicəsinə
sevməklə təndir. Anarın "Summer
və mən" sevgi romanıdır, insanı rəzil
olmağa, insafsız, rəhmsiz olmağa qoymayan, onu cahillikdən
ağıllı divanəliyə sürükləyən
eşq romanıdır.
Və həyat...
həyat yalnız sən düzgün adamı tapandan sonra
başlar...
Cavanşir
YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 10
dekabr.- S.10.