Fərman Kərimzadədən
söz düşəndə
"Qarlı aşırım", "Xudafərin
körpüsü",
"Çaldıran döyüşü", "Təbriz
namusu" və b. bədii əsərlərdən, "Axırıncı
aşırım" bədii filmindən söhbət
düşəndə böyük ədəbi sima olan Fərman
Kərimzadə ilə təsadüfi olan görüşü
xatırlamalı oluram.
Niyə ağrımır
Yaşlı nəslin nümayəndələri
yaxşı xatırlayırlar,
"Qarlı aşırım" romanı çapdan
çıxan kimi az bir vaxtda oxucuların
stolüstü sevimli kitabına çevrilmişdi. O vaxtlar həmin
roman ali məktəb tələbələri arasında əl-əl
gəzirdi. Bəlkə də romanı oxumayana rast gəlmək
olmazdı. Mübaliğəsiz demək olar ki, "Qarlı
aşırım" romanı yazıçı kimi Fərman
Kərimzadənin ədəbi taleyində parlaq bir ulduz kimi
doğdu.
Ali məktəbi bitirib
Jdanov (indiki Beyləqan) rayonunun Təzəkənd
kənd orta məktəbinə təyinatla müəllim
göndərilmişdim. Tövsiyəmlə dərs dediyim şagirdlərin
(xüsusən yuxarı sinif şagirdləri) çoxunun
"Qarlı aşırım" romanı ilə
tanışlıqları var idi.
1975-ci ilin aprel ayının axırları olardı. Hər yerdə baharın nəfəsi
duyulurdu. Dərsdən çıxıb jurnal əlimdə
müəllimlər otağına gəlirdim. Müəllimlər
otağının qapısına çatanda dəhlizdə məktəbin
direktoru Bayram Səfərovun bir nəfərlə söhbət
etdiyini gördüm. Salam verib yanlarından keçmək istəyirdim
ki, Bayram müəllimin "Fazil müəllim, yaxın gəl"
deməsinə müəllimlər otağının
qapısından direktorun yanına qayıtdım. Bayram müəllim
"Tanıyırsınız bu adamı?" deyərək
soruşdu.
Qonağın gur qara saçlarını,
qara lopa bığlarını, dolu bədənini,
gülümsər sifətini bir anlığa nəzərdən
keçirib, "Bağışlayın, Bayram müəllim,
düzünü deyim ki, elə bil hardasa görmüşəm,
sifətdən tanış gəlir. Etiraf edim ki, anlaşdıra bilmirəm"
- söylədim.
Bayram müəllim gülərək
dedi:
- Tanış ol, təriflədiyin "Qarlı
aşırım" əsərini yazan
yazıçıdır.
- Necə? Fərman Kərimzadə! - deyib sevinclə
yazıçının əlini sıxdım.
- Bəli, həmin kitabı yazan Fərman Kərimzadədi. O nədəndi
romanı tərifləyirsən, amma müəllifin
özünü tanımırsan. Bunu necə başa
düşək? Bayram müəllim gülümsər təbəssümlə
üzümə baxdı.
Bayram müəllim
ona görə
"tanış gəlir" söylədim ki,
televizordamı baxmışam, qəzetdəmi şəklini
görmüşəm xatırlaya bilmədim. Düzü, heç vaxt
ağlıma gəlməzdi ki, Fərman Kərimzadə bizim məktəbə
gələ.
- İndi gördünmü
gəlib. Özü də rayonda bir bizim məktəbə
gəlib. Bayram müəllim təbəssümlə Fərman
müəllimə baxdı.
Yaranmış imkandan istifadə edərək "Fərman müəllim,
vaxtınız varmı, sizin şagirdlərlə
görüşünüzü təşkil edim?" - dedim.
- Şagirdlərlə görüş onda
maraqlı olar ki, müəllifin əsərini oxumuş
olsunlar.
Bayram müəllim əminliklə
üzünü yazıçıya
tutaraq dedi:
- Fərman müəllim, Fazil müəllim məktəbin Ədəbiyyat
müəllimidi. Sənətini sevən müəllimlərimizdəndir.
Bir neçə dəfə "Müəllimlər
otağı"nda sizin kitabınız haqqında müəllim
yoldaşları ilə söhbətinin şahidi olmuşam.
Sözsüz ki, sizin kitabınızı şagirdlərə
oxutmuş olar. Fikrimcə, sizin şagirdlərlə
görüşünüz Fazilin necə müəllim
olduğunun göstəricisi olar.
- Bir halda kı,
siz də qocaman bir məktəb direktoru kimi yazıçı
ilə şagirdlərin görüşünün tərəfdarısınızsa,
mən də razıyam, - deyən Fərman müəllim
sözünü tamamlayan kimi tez dilləndim.
- Siz söhbət edin, beş-on dəqiqəyə gəlirəm,
- deyib yuxarı paralel siniflərdə partaları
çıxartdırıb cərgə ilə dəhlizə
düzdürdüm. Müəllimlərin əyləşməsi
üçün stol və stul gətizdirdim.
Görüşün kimlə keçiriləcəyini bilən
şagirdlər sevinc içərisində yazıçı
və yazdığı roman haqqında mənə müxtəlif
suallar verməyə başladılar. Məncə, sualları
mənə yox, indi sizinlə görüşəcək
yazıçının özünə verərsiniz deyib,
direktorun otağına getdim.
- Bayram müəllim, hər şey hazırdı. Şagirdlər Fərman
müəllimi gözləyir, dedim.
Bayram müəllim, - zəhmət
olmasa müəllimlər otağına get, müəllimlərə
də de gəlsinlər" - deyərək məni müəllimlər
otağına göndərdi.
Bayram müəllim görüşü
açaraq yazıçı və onun
"Qarlı aşırım" romanı haqqında
qısa məlumat verəndən sonra sözü mənə verdi.
Mən və müəllim yoldaşlar roman haqqında danışandan
sonra direktor üzünü şagirdlərə tutaraq -
"yazıçıya kimin sualı varsa verə bilər"
- dedi.
Müəllifə ünvanlanmış müxtəlif
səpkili suallardan iki sual və cavabı
indi də xatirimdədir.
Bəhmən adlı şagird
əlini qaldırıb icazə
aldıqdan sonra belə bir sual verdi.
- Fərman müəllim, siz nə vaxtdan yaradıcılıqla məşğulsunuz?
Fərman müəllimin, - "Çox
kiçik yaşlarımdan. Yadımdadı ikinci sinifdə
oxuyanda "dram" əsəri yazırdım. Birinci pərdədə
"ölən" obraz baxırdım ki, sonrakı pərdədə
"dirilib". Bu sözsüz ki, kiçik yaşlı
uşaq düşüncələri idi", - sözlərinə
yazıçı ilə bərabər şagirdlər də
gülüşdü.
Onuncu sinif şagirdi Zemfira icazə alıb ayağa qalxdı və
üzünü müəllifə tutaraq: "Fərman müəllim,
mən romanı oxumuşam. Amma romanda bir səhnə hələ
də mənim ürəyimi ağrıdır. Əsərinizdə
belə bir səhnə var. Qəmlo İmanı samanlıqda
ayaqlarını arxadan gətirib başına birləşdirir.
Bu formada İmanı iki qatlayıb belini qırır. Bu səhnəni
yazanda İmanın fəryadına ürəyiniz
ağrımadımı? Həmin səhnəni necə
yazmısınız?
Bir anlıq
fikirləşən yazıçı
"Niyə ağrımır. Amma həmin səhnəni yazanda biz
onu hiss etmirik. O mənada hiss etmirik ki, ətraf aləmi
unuduruq. Tamam obrazın hiss və duyğusu ilə
yaşayırıq. Qəmlo qəddar obraz kimi verilib. Mənim
"xəbərim" olmadan Qəmlo İmana həmin cəzanı
verir. Çünki İman komsomolçudur. Komsomolçular
da varlı sinfin düşməni idi. Komsomolçuların məqsədi
birlik, kolxoz qurmaq idi. Buna da Kərbəlayı və Qəmlo
heç vaxt razı olmazdılar. Çünki
komsomolçuların dedikləri birlik (kolxoz) varlıların
var-dövləti hesabına yaranırdı. Sonra əsəri
oxuyanda həmin səhnə sizin dediyiniz kimi mənim də ürəyimi
ağrıdır. Düzdü, mənim ürəyim
ağrısa da əvəzində əsər qazanır".
Sonda yazıçı
əsər üzərində
necə işləməsi, yaradıcılıq planları
haqqında danışdı və əsəri oxuduqları
üçün şagirdlərə öz təşəkkürünü
bildirdi.
Görüş
başa çatandan sonra direktor otağına gəldik.
Fərman müəllim - "Bayram
müəllim, Fazil müəllim "İmtahandan"dan
yaxşı çıxdı. Şagirdlərin çoxunun əsəri
oxuduğunu hiss etdim. Əsəri oxumaları, uşaqların
verdiyi suallardan məlum idi, - söylədi.
- Fərman müəllim, bizim məktəbə gəlişiniz təsadüfdü,
yoxsa başqa bir işlə bağlıdı, - soruşdum.
- Təsadüfidi, Fazil müəllim. Mənim bura gəlişimdə
məqsəd rayon ərazisində bir-iki yer var. Həmin yerləri
lentə almaq istəyirəm. Mənə dedilər ki, sizin məktəbin
laboratoriyası zəngindir. Həmin aparat üç-dörd
günlük mənə lazımdır. Əgər direktor həmin
aparatı versə...
Bayram müəllim
Fərman müəllimin
sözünü yarımçıq kəsərək gülə-gülə
- "Fərman müəllim, aparat qurbandı sizə. Bizdən asılı nə
lazımdısa kömək etmək borcumuzdu" - deyərək
kreslodan qalxaraq birlikdə laboratoriyaya getdik.
Məktəbin qapısında görüşüb
ayrılanda Fərman müəllim:
"Görüş üçün Bayram müəllim, siz
başda olmaqla məktəbin pedaqoji kollektivinə təşəkkür
edirəm. Əsərimin təbliğ olunmasında Fazil müəllimin
zəhmətini xüsusi qeyd etmək istəyirəm.
Bugünkü görüş gənc olmasına baxmayaraq Fazil
müəllimin ədəbiyyata olan sevgisinin təsdiqi idi.
Xudahafizləşib ayrılan yazıçı
qapıda onu gözləyən
maşına əyləşdi.
Bu mənim uzun müddətli müəllimlik fəaliyyətimdə
dərs dediyim şagirdlərin yazıçı və
şairlərlə təşkil etdiyim ilk görüş idi.
Aradan nə az,
nə çox, əlli ilə yaxın bir
zaman kəsiyindən sonra həmin görüşə yenidən
qayıdıb həmin hissləri ömrün qürub
çağında yaşamağımda şirinliklə bərabər,
bir aclıq və təəssüf də var...
07.11.2022
Fazil SƏNAN
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 17 dekabr.- S.18.