Çingiz Dağçı və
"Yurdunu kayb edən adam"ın
Türküstan, istiqlal
və milli kimlik sevdası
"Əsərləri hansı dilə tərcümə
olunur-olunsun, Çingiz Dağçı xalq tərəfindən,
özünəməxsus dili və mədəniyyəti olan
insanlar tərəfindən seviləcək. İstər fransız və
özbək, istər ingilis və tacik, istərsə alman və
hindistanlı, istərsə də ispan və türkmənlər...
Amma heç bir sistem, xüsusən də
milli-şovinist sistem onu tanımayacaq və sevməyəcək.
Yazıçının ana dilində
danışan o sistem də onu xalqı sevdiyi üçün
sevə bilməyəcək. Çünki o,
Böyüklükdür! Çünki o,
Çatırdağ qədər böyükdür. Çatırdağı hamı sevir, lakin onun zirvəsinə
hamı qalxa bilmir, amma hər kəs onun iti daşlarına,
vadidən keçən kimi getməyə mane olan
sıldırım qayalarına fəlsəfi yanaşacaq.
O, siyasətdən yuxarıdır, siyasətdən kənardır.
Türkiyə türkləri onu özünəməxsus
şəkildə sevir", əsərləri tədris
proqramlarına salınır, romanları böyük tirajlarla
nəşr olunur və geniş miqyasda təbliğ edilir.
Çünki o, Türk dünyasının dev yazarı
Çingiz Dağçıdır...
Adətən yazarlar yaşantılarını -
könül ağrılarını, kədər və sevinclərini
qələmə alır, öz duyğu və
düşüncələrini, əslində özlərini,
kimliklərini yazırlar. Beləliklə də onların əsərlərindən
boyaboy içindəki "Mən" görünür...
"Yurdunu kayb edən adam"
romanının müəllifi Çingiz Dağçı da
həmin əsərdə məhz özünün mükəmməl
obrazını yaradıb və bu obrazla da milyonlarla oxucunun
sevgisini qazanaraq könüllərdə taxt qurub. Romanın
baş qəhrəmanı Sadık Turanın prototipidir Cingiz
Dağçı... O, ədəbiyyatda ağrı
obrazını yaradan, Krım, Krım tatarları,
ümidsizlik, vətənə, doğma torpağa sevgi, haqq-ədalətə
inam, tatar ruhunun ucalığı, gözəlliyi və s. kimi
taleyüklü məsələləri əsərlərində
əsas mövzu olaraq önə çıxaran və 200 ildən
artıq bir zaman içərisində Krım
tatarlarının başına gətirilən faciəli hadisələri
tarixləşdirən, unudulmaqdan xilas edən bir Krım
türkü, böyük yazardır... Milli
özünüqoruma, özünüdərk və
özünütanıma mövzusunu ürəyinin qanı ilə
qələmə aldığı əsərlərdə
Krım tatarlarının deqradasiyasının, onların
rusdilli biokütləyə çevrilməsi prosesinin
qarşısını almaq uğrunda mübarizə aparan,
bütün ömrü boyu Krım tatarlarının milli mənlik
şüurunun formalaşmasına çalışan bir
Krım, ana torpaq, millət sevdalısıdır...
Bəs
1957-1966-cı illərdə bir-birinin ardınca qələmə
aldığı "Yurdunu kayb edən adam", "Onlar da
insandı", "Ölüm və qorxu günləri",
"Mənim kimi biri", "Korkunc yıllar", "O
topraklar bizimdi", "Yansılarım I-VI" və b. roman
və xatirələrində oxucuya savaşın iç
üzünü açan, insanın insana etdiyi zülmün vəhşətini
anladan yazarın bütün əsərlərindən
yansıyan zülm, ağrı obrazını yaradan nədənlər
hansılardır?..
Bu sualın cavabını almaq üçün tarixə
qısaca ekskurs edək. XIII və XIV əsrlərdə
Rusiyanın içərilərinə və Qıpçaq
çölünə doğru irəliləyən Tatar qəbilələri
köçəri həyatlarını buraxaraq Krıma yerləşirlər.
Qızıl Ordanın süqutundan sonra bu bölgədə
başlayan hakimiyyətqurma yarışını dünyaca
ünlü türk hökmdarı Çingiz Xanın oğlu
Cucinin kiçik oğlu Toka Teymur soyundan gələn və
tatarları idarə edən XV əsrin əvvəllərində
Litvada doğulmuş I Giray qazanır. I
Giray böyüdükdən sonra, Həcc ziyarətinə gedərək
Hacı titulunu da qazanır və XV əsrin əvvəllərində
""Şirin" qəbiləsinin köməyilə
Krımda hakimiyyət qurur. 1441-ci ildə adına
pul kəsdirir". Buna görə də "Krım
xanlığının quruluş tarixi 1441-ci il olaraq qəbul
edilir...".
Lakin Krım xanlığı 1475-ci ildən 1774-cü
ilədək, yəni Kiçik Qaynarca sazişinə qədər
Osmanlı İmperiyasına bağlı qalır. Belə ki, I
Hacı Giray xan dünyasını dəyişdikdən sonra
onun oğulları Məngli ilə Nur Dövlət arasında
taxt uğrunda döyüş baş verir. 1475-ci ildə bölgəni ələ keçirən
Gədik Əhməd Paşanın vasitəsilə Osmanlılar
vəziyyəti ələ alır və Məngli Gəray xan
elan edilir. Düz 299 ildən sonra,
Osmanlı-Rusiya müharibəsində Bessarabiya (1770), Krım
yarımadası (1771) ruslar tərəfindən işğal
edilir. Krım xanı Məngli Gəray bu
hücumların qarşısını almağa çalışsa da, uğur
qazana bilmir. Sonucda "21 iyul 1774-cü il
tarixli sazişi ilə Krım Osmanlı himayəsindən
çıxır və tam müstəqil olur. Yalnız
dini işlər üçün Osmanlı xəlifəsinin səlahiyyəti
tanınır".
Tarixi
faktların göstərdiyi kimi, XVIII yüzilliyin sonlarınadək
Osmanlı imperiyasının dövlət sərhədi boyunda
Krım xanlığı adlı məkan 1441-1783-cü illər
arasında, nə az, nə çox,
düz 342 il bu torpaqlarda hökm sürmüş Krım-Tatar
dövlətinin tarixi ərazisi olub... Qızıl Ordanın
yerini alan dörd xanlıq içərisində
ən uzun ömürlü xanlıq... Bu məkanın,
uzunömürlü xanlığın sahibləri isə
işğaldan sonra ayrılıqlar, ağrılar, əzablar
yaşamağa məhkum edilmiş, soyqırğınları,
sürgünlük görmüş, ancaq böyük bir
kültür, gələnəklər yaratmış, tarix
yazmış və Krım türkləri adı altında
birləşmiş xəzərlər, kumanlar,
qıpçaqlar, oğuz türkləri idi...
Nə yazıq ki, Rusiya ilə Türkiyə arasında
alovlanan son savaş bu tarixi məkanı da uddu və
adını birdəfəlik yer üzündən sildi. Krım
türkləri ağlagəlməz acılarla, təhqir və
haqsızlıqlarla üz-üzə qaldı. "Köçürülmə siyasəti
onları doğma yurdlarından didərgin saldı. Krımdan Türkləri həbsxanalara, ölkənin
yaşam şərtləri çətin olan yerlərinə
sürgün etməklə kifayətlənməyən
çar Rusiyası 1863-cü ildə onları böyük dəstələr
halında Qara dənizin güneyinə, yəni bugünkü
Türkiyəyə köçməyə məcbur etdi".
1918-1920-ci illərdə Rusiyada gedən daxili
savaş və gərginlikdən, aclıq və səfalətdən
qurtulmaq istəyən Krım türkləri də Türkiyəyə,
ikinci vətənlərinə qaçaraq orada məskunlaşdılar.
Kütləvi köçürülmənin,
soyqırğınına məruzqalmanın sonucunda getdikcə
sayı azalan Krım türklərinin fəlakəti bununla da
bitmədi. Sovet xüsusi xidmət orqanlarının
hazırladığı özəl, gizli bir plan əsasında
1944-cü il 18-21 may tarixində yüz minlərlə insan -
Krım türkü heyvanları daşımaq
üçün istifadə olunan yük vaqonlarına
doldurularaq Urala, Türküstana, uzaq Sibir çöllərinə
sürgün edildi. Minlərlə uşaq,
qadın, qoca uzun və məşəqqətli yolun çətinliklərinə
dözə bilməyib həlak oldu.
"II Dünya müharibəsindən sonra isə
SSRİ rəhbəri Stalin Krım türklərinin müharibə
dövründə almanlarla əməkdaşlıq etdiyini
iddia edərək ("Vətənə xəyanət"də
suçlandırılaraq) sürgünə göndərilmələrini
əmr etdi. Əmr 18 May 1944-cü ildə Krım türklərinə
çatdırıldı. İki saat
içərisində evlərindən heç bir əşya
almadan, olduqları kəndin, qəsəbənin, şəhərin
meydanında toplanmaları əmr edildi. Evini
tərk etmək istəməyənlər zorla aparıldı.
Müqavimət göstərənlər qundaq zərbələri
ilə dərhal elə orada öldürüldü.
Qışqırıqlarla inləyən səmanın
qaranlığını deşməyə çalışan
günəş qana bələnmiş Krım torpaqlarına
ilk işıqlarını göndərəndə 423,1 min nəfərdən
ibarət olan Krım Türkləri heyvan
daşınmasında istifadə edilən qatarlar vasitəsilə
sürgünə göndərildilər. Vaqonlara
doldurulanların 57 min nəfəri 0-5 yaş arası uşaq,
68 mini isə 60 yaşdan yuxarı yaşlı insanlar
idi...".
Sabahısı gün Arabat bölgəsindəki bir kənddə
150 Türkün unudulduğu aydın olur. Xəbər Stalinə
çatdırılanda, türkün qanına susamış
tiran əmr verir: "Bunların işini 24 saat içərisində
bitirin!". Əmr yerinə yetirilir:
körpə, qoca və gənc demədən bütün kənd
xalqı kiçik bir gəmiyə dolduruldu. Gəmi sahildən
bir neçə mil açılandan sonra dərhal
batırıldı...".
Krımda
beləcə amansızlıqla soyqırğınına
uğradılan, sürgünə göndərilən, insan
haqları tapdalanan, xüsusi qəddarlıqla yaşam sevinci
hüznə, qəmə çevrilən türklərdən
biri idi Çingiz Dağçı... Sürgünlər
içərisində yaxınları, qohum-əqrəbası
olsa da, özü olmayan, lakin bu ağrını bütün
həyatı boyunca yaşayan, Krım üçün, ana
yurd-Akmeçid, Qruzuf və Qızıldaş
üçün bir ömür boyu öləsiyə həsrət
çəkən bir türk!..
Ürəyində
min bir arzu tumurcuqlayan gəncəcik Çingizi Krım Pedaqoji
Universitetinin tarix fakültəsinin II kursunda oxuyarkən,
1940-cı ilin dekabrın 22-də təhsildən ayıraraq məcburi
surətdə əsgəri xidmətə aparmış,
qısa müddət hərbi kursda oxutduqdan sonra leytenant hərbi
rütbəsi verərək motoatıcı bölüyə
komandir təyin etmişdilər.
Beləliklə,
Çingiz Dağçı sonsuz ağrı və
acılarla dolu yeni həyatına qədəm qoyur II Dünya
savaşı zamanında... Bu ağrıların qoynunda o,
yenidən doğulur... Nəhayət, II Dünya
savaşından çox sonralar, təxminən 1960-cı illərdə
bu doğuluşdan Türkiyə və dünya ədəbiyyatına
orijinal töhfələr verən yeni bir ad-romançı
Çingiz Dağçı ismi də doğulur və bu
romanlardan boy verən Sadık Turan obrazının
yaşantıları təsəvvürlərdə
fırtınalar qoparır.
O,
soykökünə, Krıma, Türküstana və
türklüyə bağlı bir insan-vətəndaş-böyük
TÜRK idi... Türklüyə öləsiyə
bağlılığı, sevgisi
yaradıcılığından da boy verirdi. Rus və ingilis dillərini, Krım tatarcasını
ən yüksək səviyyədə bilməsinə rəğmən
əsərlərini, onu dünyaca məşhur edən
romanlarını məhz Türkiyə türkcəsində
yazdı. Türk xalqlarının, bütün
dünyada kök salmış soydaşlarının da oxuyub əsərlərindən
yararlanması üçün Londonun göbəyində
oturub Türkiyə türkçəsində yazmağı,
içini, ideya və amacını, nifrət və sevgisini,
acı xatirələrini, savaşın gerçəklərini,
insan adlı varlığın iblis və mələk
üzünü bu dildə yansıtmaq yolunu seçdi. Əslində bu yolla ümumtürk ədəbiyyatına,
kültürünə misilsiz xidmət etmiş oldu
C.Dağçı və dünyaca ünlü
romançıya çevrildi.
II
Dünya savaşından sonra Türkiyədə, oradan da
sızaraq yer üzünün digər ölkələrində
Krım Türklərinin fəci taleyinin, acı qədərinin
gündəmə gəlməsində, əsrlər boyu bir
xanlıq-xanədanlıq kimi hökm sürən, öz yurdu,
dili, dini və kültürü olan bir xalqın dünyada
yenidən tanınıb təbliğ olunmasında Çingiz
Dağçı əsərləri ilə misilsiz rol
oynadı. Çünki bu əsərlərin baş
mövzusu rusların, Sovet imperiyasının zulmü
altında əzilən, çəkdiyi acılara rəğmən,
daxili vüqarını, əzmkarlığını, ləyaqət
və mənliyini itirməyən Krım türklərinin
uğradığı faciələr, öz başına gətirilən
müsibətlər, xalqının və digər
soydaşlarının acılı-şirinli
yaşantıları idi. Çünki bu əsərlərdə
o, öz xalqının ən parlaq cizgilərlə
obrazını yaratmış,
"dünyagörüşünü, estetik dünyadərkini
bəşər sivilizasiyasının prizmasından göstərmiş,
bəşəriyyət tarixindəki ayrılmaz yerini bəlli
etmişdi. Krım tatarlarının faciə
və əzablarını göstərərək
böyük bir qüdrətlə qədim xalqın mətanət,
əzmkarlıq kimi daxili gözəlliklərini təsdiqləmişdir.
Onun bütün əsərləri bu
düşüncələrə əsaslanır. Bütövlükdə götürsək, 20-dən
çox kitabı, romanı ilə yanaşı, xatirələrində
küldən yüksələn Feniks quşu kimi
döyüşkən krım-tatar xalqına yazılan himni də
mövcuddur. O xalqa ki, tarix və qaranlığa meydan
oxumuşdur...
Çingiz
Dağcı ustad bir romançı kimi, əsərlərində
sadəcə Krım tatarlarından, ata-baba yurdu Krımdan,
rusların ekspansionist siyasətindən, xalqının
soyqırğınıından danışır və
bütün bu bədii mətnlər eyni zamanda bir xəbərdarlıq
kimi səslənir, həyəcan təbili funksiyasını
yerinə yetirir... Əsl vətənpərvər,
xalqının ər oğlu olan Ç.Dağçı
müharibədən sonrakı dövrlərdə əvvəlcə
rus və Krım-tatar dillərində yazmağa
çalışsa da, ölməz əsərlərinin dili
olaraq türk dilini seçir, bu dili hər bir türkdən
daha çox ucaldır, qarşısında baş əyir,
İstanbul, Türkiyə sevdası ilə yaşayır, bu
özləm romanlarına da sirayət edir...
O,
"Kırımın kiçik Qruzuf kəndində anadan olsa
da, əsərlərində
Avropa, Asiya, Afrika, Amerika qitələrindəki hadisələri
sanki görmüş və o yerləri yaxşı
tanıyırmış kimi təsvir edir. Bir
insan doğulduğu, böyüdüyü,
yaşadığı kəndi necə tanıyırsa,
Çingiz Dağçı da dünyanı elə
tanımaqdadır. Bu səbəbdən
dünyada baş verənləri Qızıldaşda şahidi
olduğu olaylar qədər səmimi və
inandırıcı bir üslubla oxucusuna çatdırır.
Onun təsvir etdiyi coğrafiya geniş olduğu
qədər əsərlərindəki millətlərin
sayı da çoxdur. Bu insanların hər birinin şəxsi
xüsusiyyətlərini və milli xarakterini oxucuya
çatdırmaq üçün Çingiz
Dağçı sözün gücündən bacarıqla
istifadə etmişdir...".
Yazarın qürbətdə qələmə
aldığı silsilə romanları, epik və lirik əsərləri
içərisində seçilən vətən sevgili, yurda
eşq toxunuşlu "Krım, məni anaysınmı?"
şeirini həyəcansız oxumaq, oxuduqdan sonra dönüb
öz doğulub böyüdüyün yurda baxmamaq, onun
haqqında düşünməmək
mümkünsüzdür. "Krımı,
Qruzufu, Məmişin bayını, Adaları, Ayu
dağını, Gəlin qayasını
xatırlamadığım heç bir günüm, sabahım
olmayıb ("Yansılarım")", - deyən
C.Dağçının dəryalardan dərin yurd
sevdasına qətiyyən şübhə etməyən
oxucunu da bu sevda büyüləyir, duyğularını etkiləyir,
könlündəki Vətən sevgisini daha da dərinləşdirir.
Onun Qara dənizin ən dadlı, kiçicik
Hamsı balığını tərifini, vəsfini
oxuyanın ürəyində Tanrının lütfkarlıq
edib məhz türklərə bəxş elədiyi bu gözəl
nemətə sevgi boy verir, içində onu dadmağa
güclü maraq oyanır. Uzun illər yad ölkələrdə
yaşamaq zorunda qalan ürəyi dağlı yazarın
ata-baba yurduna - Krıma, Qruzufa, Ağməçidə sevgisi,
özləmi deməklə, yazmaqla bitmir ki bitmir:
Mən də
dərdli gecələrinin bir sırdaşı,
Əski Çatır sırrın açar, həp
arzı ettim.
Ürəyimdə
ana yurdun toprağı, daşı...
Günəşimin doğmasını çox istədim.
Gün
doğmadı Kırımımın səmasında,
Ağlaysınmı, kədərlənib,
yanaysınmı?
Kırım,
Kırım! Böylə soyuq gecələrdə
Sən də məni yaxşı söznən
anaysınmı?
Bu şeir parçası "Memleket ne doğduğun,
ne de doyduğun yerdir", memleket çocukluğunun
geçtiği, çocukluk yıllarının
bahtiyarlığını doya-doya yaşayıp tadını
çıkardığın yer, doğal mekandır aksiyomunu
düşündükçe
düşündürüyor" qənaətini
xatırladır. Əslində C.S.Tarancının "Memleket isterim, Ne
başta dert, ne gönülde hasret olsun!" diləyini
Sadık Turan bütün yaşamı boyunca ürəyində
daşıyıb... Türk Dünyasının bir
bütün olduğunu düşünüb və bunu bir
gerçək sanıb, məhz gerçək
sandığı nəsnələrə də inanıb:
"Bize Tatar diyorlar. Çerkez.
Türkmen, Kazak, Azeri, Karakalpak, Çeçen, Uygur, Kabudi,
Başkırt, Kırgız diyorlar. Bunlar hep
yalan. Deniz parçalanamaz. Biz Türk Tatarız. Bunu senin
kalbin bildiği gibi her Başkırt, her Kırgız, her Kazak
bilir. Kalbinin hisleriyle hareket et. Dünyanın boş hırslarına kapılma"
inancıyla bu birliyə karşı çıxanlarla
mücadilə etdi.
"Yurdunu
kayb edən adam" romanında bu
mücadilə qırmızı xətt kimi keçir. Romanıın baş qəhrəmanı Sadık
Turan-C.Dağcı II Dünya savaşında, 1941-ci ilin
payızında Ukrayna Cəbhəsində tank teğmeni
(leytenant) olarak savaşırkən, almanlara əsir
düşür. Bir müddət sonra
"Almanlar tarafından, Sovyetler Birliğine karşı
savaşmak üzere kurulan "Türkistan Lejyonu"na
katılarak, Ruslara karşı savaşır", sonadək
Türküstanın kurulacağına ve Krım
tatarlarının da əsarətdən qurtulacağına
ümid edir.
Alman
uniforması geyinərək onların tərəfində
ruslara qarşı vuruşan və Krımın,
Türküstanın bağımsızlığına
qovuşacağı günün xəyalını quran
baş qəhrəman - soyadında Türk cümhuriyyətlərinin
birliyini ifadə edən Turan mahlasını kullanan Sadık
Turan sevgilisinden, ailesi ve doğulduğu topraklardan - ana yurdundan
son dəfə ayrılarkən dərk edir ki, insanı insan edən,
onu yaşadan bu nəsnələr qutsaldır, həyat
bağlarıdır: "Ayrılık acı, çok
acıydı. Bütün benliğimin bu toprakta kök
salmış olduğunu, yalnız bu toprakta yaşaya bileceyimi
yalnız şimdi, belki de ilk defa olarak anlıyor, içimin
neden koptuğunu, geride neyimin kaldığını şimdi
öğreniyordum...".
Tüm II Dünya savaşı boyu azad olacağı
günün gələcəyini xəyal edən Sadık
Turanın son monoloqu tükürpədicidir. Eyni zamanda köklü
bir xalqa bunca zülmü yaşadanlara, doğma
torpaqlarından sürgün etdirənlərə bir sillədir.
İnsanlara, soydaşlarına: "Doğulduğunuz,
böyüdüyünüz yurda, ana Vətənə
sarılın, amandır, kayb etməyin!" - çağırışıdır.
Vətənsiz, yurdsuz insan yuvasız quşdur və yaşamının
anlamı yoxdur hayqırışıdır: "Bitti. Esirlik yılları bitti artık. Ömrümdə
ilk defa hür hiss ediyorum kendimi. Hür
insanların yaşadığı topraklardayım. Ölüm korkusu, işgence korkusu bıraktı
yakamı. Yıllarca peşinde
koştuğum hürriyete kavuştum. Amma
içim neden kapalı? Kendimi bildiğim
anda kayb ettiğim yaşama sevincine neden kavuşamadım
yeniden? Yurdunu kayb eden adam için
hürriyyetin bile bir manası kalmadığını
şimdi anlıyorum. İçində
doğulduğun, gülüp oynadığın yerlerde benim
dilim konuşulmuyor artık. Bir zamanlar o
topraklarda dilimi konuşan insanların ne olduklarını da
bilmiyorum. Son fırtına ağacı
devirdi. Bizler, fırtınanın uçurduğu bir
kaç yaprak, boşlukta yolunu şaşırmış,
ümitsiz ve şaşkın, mechul geleceğe doğru yalpa
vurup duruyoruz...". Böyük
yazarın bu ismarışları bir dərsdir və son dərəcə
düşündürücüdür.
Ç.Dağçı
soydaşlarına daha bir dərs də verir, öyrədir ki,
kişinin yurdu, yuvası həm də onun sevdiyi qadın,
çocuklarının anasıdır!.. Yanında səni duyan, anlayan, dərdlərini
bölüşə bildiyin biri, güclü qadın varsa,
yaşamın zorluqları asanlaşır. Bu qeyri-adi - olağanüstü güc səni həyata
sıkıca sarılmağa sövq edir. Mariya
adlı polyak qadın onu savaş boyunca həyata bağlayan həmin
güclü bağ olur. Lakin rus şovinizmi, alman supermənliyi
və iki millitarist dövlətin açdığı
savaş onu da əlindən alıb doğma yurdu Krım,
ideallarının məkanı Türküstan kimi udduğunda
cansız bədənə çevrilir: "Üniformam yoktu,
Marya yoktu, Türküstanım, Kafkasyam, İdil-Uralım,
Kırımım artık benim için yoktu. Uğrunda
yaşadığım, yıllarca savaştığım, kan dökdüyüm herşey benden
ayrılıyordu. İçim bomboş kalıyordu...".
II Dünya savaşı Krımın və Krım
türklərinin son fırtınası oldu, 1441-ci ildən bəri
ayrıca bir yurd, Vətən olaraq yaşayan tarixi bir məkanı
uçurumdan dərəyə yuvarladılar və
üstünü basdırdılar. Krımın gələcəyi hələ
də məchulluğa qarışmış kimi görünməkdədir...
Ç.Dağçı bu gerçəyi etkiləyici bir dillə,
ağrı ilə anladır: "Kırım halkı bir
uçurumun kenarındaydı. Yüz yetmiş
yıldır göğüs gerdiyi fırtınalar artık
sona eriyordu. Bu, artık son fırtına
olacaktı. Yorğun, perişan milletim bu
son fırtınaya dayanamayacaktı artık. Milletim
yaralıydı, çok kan kaybetmişti.
Amma son damla kanına kadar
düşmanıyla çarpışacak, uzun zamandır
susadığı istiklale kavuşamadan can verecek her Tatarın
son sözü: "İstiklal!" olacaktı. Milletim
Vatanına karşı bu vazifesini yerine yetirdi..." O, təkcə
döyüşçü kimi deyil, həm də bir yazar
olaraq bu vəzifəni onurla yerinə yetirdi və gözəl
romanlar, xatirələr yazaraq millətinin, xalqının
başından keçənləri bütün dünyaya
hayqırdı. Sözün sınırsız meydanında
Krım və Krım Türklərini yüksəklərə
qaldırdı, layiq olduğu dəyəri verdi...
Prof.
Əli Şamilin "Çingiz Dağçının
"Korkunç yıllar" romanında azərbaycanlı
obrazı" məqaləsində əsərdən gətirdiyi
örnək-ölüm ayağında olan ağır
yaralı bir Kazan tatarının Sadıq Turana son nəfəsində
etdiyi vəsiyyət fikrimizin ən bariz təsdiqidir: "Harp
etme, bu zalim millet uğrunda kan dökme gardaş... Kazanda
okudum, doktor oldum... 1935'te beni, canımdan
çox sevdiğim çocuklarımdan ve karımdan
ayırıp götürdüler... Hapse attılar... Niçin? Bilmiyorum. Altı yıl G.P.U. zindanlarında
çürüdüm. İki ay önce
hapishaneden alıp buraya getirdiler. İki Alman kurşunu
karnımı deldi... Biliyorum, doktor fayda etmez gardaş, Dinle
beni!.. Sen harp etme..."
O,
"Korkunç yıllar", "Badam budağına
asılı gəlinciklər", "O torpaqlar bizimdi",
"Onlar da insandı" romanlarında olduğu kimi,
"Yurdunu kayb edən adam"da da savaşa, hırsa,
insanları bir-birinin qanını axıtmağa, qan tökməyə
gətirib çıxaran, üz-üzə qoyan hər cür
düşmənçilik nədənlərinə nifrət
aşılayır, dünyada ən gözəl hissin, ən
ali duyğunun doğma yurdunda azad yaşamaq olduğunu
anladırdı...
Esmira FUAD
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 17
dekabr.- S.20-21.