Azərbaycan ədəbiyyatının
dünənindən bugününə
Son
onilliklərdə Azərbaycan ədəbiyyat tarixçiliyinə
ardıcıl müraciət edib, onun çeşidli tərəflərini
tədqiqatlara cəlb edən məsuliyyətli və zəhmətkeş
alimlərdən söhbət düşdükdə AMEA Nizami
Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunun Yeni
dövr Azərbaycan ədəbiyyatı şöbəsinin
müdiri, filologiya elmləri doktoru, professor İslam Qəriblinin
adı daha çox "hallanmaq"dadır.
Bəri
başdan bildirək ki, ilk növbədə İslam Qəribli
öz araşdırma prioritetlərini həyatı təbəddülatlar
və faciələrlə dolu Məhəmməd Hadinin
yaradıcılığının tədqiqi aspektində
aparmaqla "Məhəmməd Hadinin "İnsanların
tarixi faciələri, yaxud əlvahi-intibah", "Məhəmməd
Hadi yaradıcılığının "Həyat" və
"Füyuzat" mərhələsi", "Məhəmməd
Hadi və mətbuat", "Məhəmməd Hadi: həyatı
və yaradıcılığı" kimi monoqrafik
araşdırmaların araya-ərsəyə gəlməsinə
həsr etmişdir. İstiqlal, milli azadlıq
carçısı, vətənpərvər şairimiz, Azərbaycan
xalqının milli-mənəvi və ədəbi-poetik
düşüncəsinə, həyat fəlsəfəsinə
bütün varlığı ilə bağlı olan Məhəmməd Hadi irsi, onun çeşidli və
az öyrənilmiş tərəfləri fundamental təhlil
obyekti kimi professor İslam Qəribli tərəfindən daha dərindən
araşdırılmışdır. Əgər
qeyd etdiyimiz nəşrlərə İslam müəllimin
M.Hadi yaradıcılığı ilə bağlı namizədlik
və doktorluq dissertasiyalarını, məqalə və məruzələrini
də əlavə etsək, bu zaman tədqiqatçının
Azərbaycan ədəbiyyat tarixçiliyində səriştəli
qələm sahiblərindən biri olduğu qənaətinə
gəlmək mümkündür. Rəngarəng və
aktual ədəbiyyat tarixçiliyi mövzularına İslam
Qəriblinin hər bir halda müraciətləri onun həm də
"Ağçaydan başlanan yol", "Sönməyən
ocaq", "Azərbaycan dili", "Geçikmiş
görüş", "Mən bir kitab, hər vərəqim
min kitabdır", "Ədəbiyyat sərhəd
tanımır", "Sözün sehri",
"Hüseynbala Mirələmov: tarix və müasirlik",
"Xurşidbanu Natəvan: həyatı və
yaradıcılığı" kimi çoxçalarlı
məsələləri özündə əks etdirən
mövzulara dair əsərlərindən də
danışsaq, İslam Qəriblinin tədqiqatçılıq
və alimlik səriştəsinə görə ondan bəhs
etməyin zəruriliyi ortada dayanar.
Professor İslam Qəriblinin bizi özünə cəlb
edən tədqiqatçı üçün başqa bir gərəkli
keyfiyyəti - daim yazmaq və araşdırmaq istəyində
olması, zəhmətkeş alim olaraq
çalışmasıdır. O, nəinki Ədəbiyyat
İnstitutunda şöbədə olduğu vaxtlarda, həm də
burada olmadığı vaxtlarda da bir dəqiqə belə
özünü yazı-pozudan kənarda hiss etmir. Eyni zamanda biz onun bütün düşüncə və
təfəkkürünü yalnız araşdırmalar
aparmağa həsr etdiyinin şahidiyik. Əslində
onun ədəbiyyat məsələləri ilə belə
yaxından məşğul olmasını, həm də bunu
onun qəlbinin istəyindən irəli gəldiyini yəqin
etmək mümkündür.
Hesab edirik ki, ədəbiyyat tarixçiliyimizin müxtəlif
məsələlərini öyrənmək, həm də vətəndaş
təəssübkeşliyi ilə bağlıdır. Bu təəssübkeşlik
İslam Qəriblinin danılmaz keyfiyyəti kimi nəinki biz,
həm də digərləri tərəfindən də nəzərə
alınmaqdadır.
Ümumiyyətlə, İslam Qəriblidən daha ətraflı
və dərindən bəhs etmək olar. Biz İslam
müəllimin alimlik, tədqiqatçılıq, ədəbiyyat
tarixçiliyinə məsuliyyətli münasibətini
çoxdan izləyənlərdənik. Qürurvericisi
isə odur ki, onu tanındığım ilk illərdən
hansı qənaətlərdə olmuşamsa, fikirlərimdə,
yanaşmalarımda yanılmadığımda israrlıyam.
İslam müəllimin tədqiqatçılıq
bacarığı, həm də onun iç dünyası ilə
bir vəhdət, oxşarlıq təşkil etməkdədir.
Eyni zamanda İslam Qəriblidə Ləyaqət,
Vətəndaşlıq, Tədqiqatçılıq, Təəssübkeşlik,
Türkçülük, Azərbaycançılıq məfkurəsi
də güclüdür.
Elə zənn
edirik ki, professor İslam Qəriblinin "Azərbaycan ədəbiyyatı:
dünən və bu gün" kitabının araya-ərsəyə
gəlməsi də məhz müəllifin içindəki
sadaladığımız keyfiyyətlərin ortada olması
ilə mümkün olmuşdur. İ.Qəriblinn oxuculara və
tənqidçilərə, ali məktəb tələbələrinə,
magistrlərə, doktorantlara, tədqiqatçılara və
digər çoxsaylı ictimai-ədəbi düşüncə
sahiblərinə təqdim etdiyi bu kitabında XIX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatı nümayəndələri Abbasqulu ağa
Bakıxanovdan tutmuş, Mirzə Fətəli Axundzadə, Mirzə
İsmayıl Qasir, Xurşidbanu Natəvan, Nəcəf bəy
Vəzirov, Əsgər ağa Gorani, Mirzə Məhəmmədtağı
Qumrinin yaradıcılığı ilə yanaşı, həm
də Azərbaycanda fəaliyyət göstərən ədəbi
məclislərin ümumi vəziyyəti
işıqlandırılır. Eyni zamanda kitabda bu məclislərdə
iştirak edib, müzakirələrin fəal üzvü olub, ədəbiyyatımızın
inkişafına xidmət göstərənlərin rolu və
yeri incələnməklə yanaşı, XIX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatının formalaşmasına pozitiv təsir
göstərmək iqtidarında olmuş Mirzə Mehdi
Şükuhi, Hacı Rza Sərraf, Məhəmmədbağır
Xalxali kimi bədii-poetik fikir lokomotivlərinin
yaradıcılığının ümumi təhlili
verilmişdir. Onun XX əsrin əvvəllərində Azərbaycan
mətbuatının ümumi mənzərəsinə nəzər
salıb, Məhəmməd Hadi, İbrahim Tahir Musayev,
Əbdülxalıq Cənnəti yaradıcılığını
həzm-rabedən keçirdikdən sonra həmin dövrdə
Cənubi Azərbaycanda ədəbi mühitin ümumi
halını, vəziyyətini oxucuların gözü
qarşısında canlandırması da yerinə düşəndir.
Cənubi Azərbaycandan olan şairlərimiz Səid Səlmasi,
Məhəmməd Biriya, Əlirza Nabdil Oxtayla bərabər, həm
də bu taylı bədii düşüncə
daşıyıcılarımızdan olan Məhəmmədhüseyn
Əliyev, Hüseynbala Mirələmov, Novruz Nəcəfoğlu
və bir də yaradıcılığı son illərdə
yetərincə kükrəyən istedadlı şair Ağacəfər
Həsənlinin əsərlərini bir küll halında
araşdırması da təqdirəlayiqdir. Professor
İslam Qəriblinin bəhs etdiyimiz tədqiqat əsərinin
mühüm cəhəti, fikrimizcə, ondan ibarətdir ki, o,
Azərbaycan türklərinin ikiyə bölünməsini qəbul
etmədiyi kimi, onun ədəbi-mədəni düşüncə
tərzini də bir-birindən təcrid edilmiş halda yox, bir
bütöv kimi araşdırmağı zəruri hesab
etmişdir. Çünki Azərbaycan mədəniyyəti
və ədəbiyyatı nəinki siam əkizləri,
həm də ondan qat-qat bütöv vahid və bölünməz
bir orqanizmdir. Onun bir beyni, bir başı, bir qəlbi,
bir Vahid düşüncəsi var. Son günlərdə Azərbaycan
Prezidenti İlham Əliyev məsələnin məğzinin
bu tərəfini müxtəlif media platformalarında
bütün vacibliyi ilə aktuallaşdırmaqdadır.
Məlum olduğu kimi, çağdaş mərhələ
türk dövlətləri başçıları türk
etnosunun, xalqlarının və millətinin
qalxındığı, etnik kimliyi,
türkçülüyü, turançılığı
şüarçılıq naminə yox, sözün həqiqi
mənasında işlədib, ona yeni pərvaz, yeni ucalıq gətirmək
əzmindədirlər. Bu da məlumdur ki, bu gün İranın
istilası altında Cənubi Azərbaycanın, mövcud vəziyyətinin
dözülməzliyi onun prioritetlərində Şimali Azərbaycana
qovuşmasını özünün ən vacib danılmaz
konsepsiyası hesab etməkdədir. Eyni
zamanda azərbaycanlılar bu yaxınlaşmada yetərincə
aktiv rol oynamaqda özlərini, hər şeydən öncə,
türk olaraq dərk etməkdədirlər. Bunu deməkdə məqsədimiz nəinki siyasətçi
və ictimai şüur daşıyıcılarının, həm
də ədəbiyyat tarixçilərimizin bu inteqrasiyaya
yönəlik fəaliyyətnin təsirini ortaya qoymağa
ehtiyac vardır. Odur ki, İslam Qəribli
də XIX və XX əsrlər ədəbiyyatımızın
problemlərinin bir bütöv, tam olaraq paralel müstəvilərdə
araşdırılmasını bütün vacibliyi ilə
gündəmə gətirməkdədir.
İslam Qəribli portret oçerklər janrında qələmə
aldığı şairlərin
yaradıcılığını, onların əsərlərini
təhlil edərkən, bu incələmələrə daha ətraflı
müstəvidə yanaşır. Bu və ya digər təfəkkür
sahiblərinin ədəbiyyat tariximizdə necə dəyərləndirilməsini
digər yazıçıların onunla bağlı dilə gətirdiyi
fikirlərlə sübut etməyə çalışır.
Məsələn, A.Bakıxanov
yaradıcılığının dəyərini müəyyənləşdirərkən
müəllif böyük Azərbaycan
yazıçısı, tarixi romanlar ustası Y.V.Çəmənzəminlidən
lakonik bir iqtibas etməklə "Ədəbiyyatımız
tarixində Mirzə Fətəlidən sonra Şərq və
az-çox Qərb elmlərinə vaqif adam
varsa, o da Qüdsidir" (Çəmənzəminli Y.V.
Əsərləri. Üçüncü cild.
Bakı, "Elm" nəşriyyatı, 1977,
s. 100) deməsini oçerkə daxil etməklə, əslində
bu böyük maarifçi yazıçının, Azərbaycan
realizminin ilk nümayəndələrindən olan
A.Bakıxanovun milli mədəniyyətimizdə mövqeyini
müəyyənlərdirmək istədiyini görmək
mümkün olur. Yaxud Mirzə Fətəli Axundzadənin
məşhur "A.S.Puşkinin ölümünə Şərq
poeması"nın nəinki rus, həm də
digər xalqların mütərcimlərinin adını
kitabda verib, geniş ədəbi dövriyyəyə
buraxması da, burada yetərincə gərəkli hesab edilməlidir.
Bu məşhur poemanın Ukrayna dilinə İ.Qonçarenkonun,
Belarus İ.Simonovun, Azərbaycanəsilli özbək şairi
M.Şeyxzadənin, türkmən M.Seyidovun, tacik K.Ayninin, qazax
K.Murzaliyevin, qırğız S.Cusuyevin, gürcü
İ.Qrişaşvilinin, erməni A.Qraşinin, litvalı
A.Yukayskasın, latış Y.Vanaqın, eston H.Udamın, moldovan
İ.Stavskayanın, uyğur X.Xamrayevin, başqırd
N.Gündüklünün, tatar Z.Nurinin, udmurt A.Kalbukovun, mari
H.Kazakovun, qaraçay M.Bayçorovun, inquş Ə.Vedziyevin,
yaqut-saxa S.Danilovun, osetin P.Qrusun tərcümə etdiklərindən
bəhs edərək nəinki A.S.Puşkinin bir şair kimi
şöhrətini, həm də M.F.Axundzadə
yaradıcılığı ilə digər xalqların ədəbiyyat
nümayəndələrinin maraqlandığını ortaya
qoymağa müvəffəq olduğu görünməkdədir.
İslam Qəriblinin adını çəkdiyimiz
kitabında "Ədəbi məclislər"
başlığı altında verilmiş materiallar da öz gərəkliliyi
ilə fərqlənməkdədir. Burada təkcə
Şimali Azərbaycanda yox, həm də Arazın o tayında
olan soydaşlarımızın müxtəlif şeir və
poetik məclislər təşkil edib, ədəbiyyatımızın
inkişafına öz töhfələrini verdikləri
oxuculara təqdim edilir. Mədrəsələrin nəzdindəki
şeir məclisləri, "Məcməüş-şüara",
"Məclisi-üns", "Məclisi-fəramuşan",
"Divani-hikmət", "Gülüstan",
"Əncümənüş-şüara",
"Fövcül-Füsəha", "Beytüs-səfa"
və başqaları ilə bağlı İ.Qəriblinin
verdiyi informasiya və həmin məclislərdə fəal
iştirak edən, yaradıcılığı daha çox
diqqəti cəlb edən sənətkarlarla əlaqədar
maraqlı məqamlar öz əksini tapmışdır. Əslində bu məclislərin, heç
şübhəsiz ki, Azərbaycan xalqının maariflənməsində,
ədəbi-bədii zövqə yiyələnməsində,
Azərbaycan ədəbiyyatına xidmətində, yeni Azərbaycan
şairlərinin ədəbi-bədii şüurunun yüksəlməsində
və formalaşmasında rolunu və yerini danmaq da
mümkün deyildir. Bəzilərinin
fikrincə, ədəbi məclislərdə müzakirə
edilən əsərlərin poetik dəst-xətti klassik ənənələr
həddindən kənara çıxmadığından
onların geniş şəkildə
araşdırılması ədəbiyyat tariximizə və
tarixçiliyimizə o qədər də zəruri dəyərli
şey verməmişdir. Lakin biz belə
bir mövqe ilə razılaşmırıq.
Çünki nəzərə almaq lazımdır ki, milli ədəbiyyatın
inkişafını onun hansı tarixi-ictimai və mədəni-siyasi
mühitdə irəliləyişinin tarixi mərhələdən
təcrid edilmiş şəkildə öyrənilməsi
heç vaxt səmərə verə bilmədiyini də
anlamağa ehtiyac vardır.
Ümumiyyətlə, nəinki Azərbaycan, həm də
digər xalqların mədəniyyət və ədəbiyyatının
inkişafında ədəbi dərnək, birlik, məclis və
salonların rolu böyük olmuşdur. Heç
uzağa getməyək. Rus ədəbiyyatında
hələ XVIII əsrin ortalarından ədəbi dərnək
və zalların təşkil olunması yetərincə aktual
idi. Bu dövrdə moskvalı şair M.M.Xeraskov Moskva
Universitetinin tələbələri üçün ədəbi
dərnək təşkil edib "Səmərəli şənlənmə"
və "Asudə saat" adlı jurnallarda dərnəkdə
müzakirə olunmuş əsərlərdən nümunələr
nəşr etdirirdi. 1779-cu ildə N.İ.Novikov kimi
maarifçi Moskva Universitetinin bazasında "Elmi dostluq cəmiyyəti"ni təşkil etmişdi. 1784-cü
ildə elə onun rəhbərliyi altında "Tipoqrafiya
kompaniyası" adlı təşkilat fəaliyyət
göstərirdi. Bu tipoqrafiya və cəmiyyətin
xətli ilə çoxsaylı kitablar nəşr olunurdu.
XIX əsrin əvvəllərində ədəbi salonlar
rus xalqının ictimai-mədəni həyatında daha
mühüm rol oynayırdı. Bu ədəbi
salonlarda maarifçilər və ədəbiyyatçıların
rus dili və ədəbiyyatın inkişafı ilə
bağlı baxışları ortaya çəkilirdi.
Moskvada "Ədəbi Dostluq Cəmiyyəti"ni Aleksandr və Andrey Turgenev qardaşları
yaratmışdılar. Peterburqda yaranmış "İncəlik
Sevənlərin Dostluq Cəmiyyəti"ni
isə yazıçı İ.M.Born yaratmaqla burada cəmiyyət
üzvlərinin ən çeşidli bədii sosial və
siyasi baxışları yer alırdı.
Bütün
bunlardan ona görə bəhs edirik ki, XIX əsrdə Azərbaycanın
müxtəlif regionlarında və şəhərlərində
ədəbi dərnək və məclislərin ortaya
çıxmasının və onların Azərbaycan ədəbiyyatının
və mədəniyyətinin, bədii sözün və dilin
inkişafında yerini və rolunu müqayisəli müstəvidə
bir daha təsəvvür edək. Fikrimizcə, ədəbi
məclis və dərnəklərdən söhbət
açarkən İslam Qəriblinin onların bəbii
sözümüzün, dilimizin inkişafında gərəkli
olması məramı üstünlük təşkil etməkdədir.
İslam Qəriblinin adını çəkdiyimiz əsərinin
digər danılmaz keyfiyyətləri və bölmələri
ilə mütəxəssislərin və tələbələrin
tanış olması isə bu mənbənin
tətbiqi əhəmiyyətini artıracağına əmin
olmaqla fikirlərimizi yekunlaşdırmağa qərar veririk.
Nizami Tağısoy
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 24 dekabr.- S.24.