Ağ dəvə düzdə qaldı...
Elmi araşdırma
El içində deyərlər, dəvə-dəvədən
başlamaq. Yəni bir şeyin ən gözəlindən, ən
dəyərlisindən başlamaq. Biz deyək, söz
yükünü dəvə-dəvə deyimlərdən
tutaq, siz də deyin ki, dəvənin quyruğu yerə dəyəndə!
Doğrudan da, dəvənin söz yükü
ağırdır, yenə də aparmağa cəhd edək.
Dəvənin
biri bir döngə
Vay
döngə dərdi!
Xalqlar onu öz dünyagörüşlərinə
görə mənalandırıblar. Məsələn,
Asiya ölkələrində dəvə iddialı və
lovğa adamları simvolizə edirdi. Dəvədən
minik vasitəsi kimi istifadə edən ölkələr bu
canlıya rəğbət bəsləyir, hətta müqəddəs
sayırdılar. Məsələn,
Şimali Afrika və ərəb ölkələrində dəvə
təmkin, səbr, qənaətcillik kimi özəllikləri
özündə ehtiva edirdi.
Xristian xalqları da dəvəyə ehtiram bəsləyir
və belə hesab edirdilər ki, o, Allaha tapınan bir
canlıdır. Belə ki, dəvənin yükü çox olanda
"diz çökür", insanlarda da belə təəssürat
yaranırdı ki, o, itaətkar, işlək bir varlıq kimi
hər zaman Allaha və insanlara xidmət etməyə
hazırdır. Günlərlə ac-susuz
qızmar səhrada yol gedən, səbirlə, dözümlə
ağır yük daşıyan bu canlı, əlbəttə
ki, böyük ehtirama layiq idi.
İki cür dəvə var - birhörgüclü və
ikihörgüclü. Bu canlıya "səhra gəmisi" də deyirlər,
çünki qum üstündə elə
asudə və rahat hərəkət edir, elə bil gəmidir,
dənizdə üzür.
Dəvə uzun müddət qızmar səhrada susuz qala
bilir. Bəs
bu necə ola bilər? Axı hər bir
canlının suya tələbatı var. Məsələ
burasındadır ki, dəvə 10 dəqiqə 130 litr mayeni mədəsində
toplayır, bu maye günlərlə davam edən səfərlərdə
onun tələbatını ödəyir. Dəvənin
bu özəlliyi hər zaman insanların təəccübünə
səbəb olub. "Dəvə nalbəndə
baxan kimi", onlar da dəvəyə heyrətlə
baxıblar. Çünki heç bir
canlı qısa vaxt ərzində bu qədər çox su
içərək həyatda qala bilməz. Çünki bu zaman qandakı su miqdarı da
artır, bu isə həyat üçün təhlükədir.
Dəvənin orqanizmi elə qurulub ki,
içdiyi suyu birbaşa qan damarlarına ötürür, digər
orqanlar da bu dəyişikliyə görə tənzimlənir.
Bu mənada dəvə heyrətamiz bir
canlıdır.
Bəs necə olur ki, dəvə səhrada heç bir
maneəsiz hərəkət edir? Dəvə səhra həyatı
üçün yaradılıb. Özü özünü
hər cür maneədən qoruyur, məsələn, uzun və
sıx kirpikləri gözlərinə qum
dənəciklərinin düşməsinə imkan vermir, istədiyi
vaxt burun pərələrini bağlayır və
qulaqlarını örtür. Tükləri
günəş şüalarından qoruyur. Dəvə gündə 18 saat durmadan yol qət edir.
Hətta daha sürətlə yol gedənləri
də var. Yol və yön təyin etməkdə ustadırlar.
Necə deyərlər, dəvə asta gedər,
çox gedər.
Tarix boyu qədim xalqlar dəvələrdən orduda
istifadə ediblər. Böyük səhralarda yaşayan
xalqların həyatında dəvə ölçüyəgəlməz
yerə sahibdir. Həm minik
heyvanıdır, həm də ətindən və
südündən faydalanırlar.
Soltan
Hacıbəyovun "Karvan süitası"... Ağır dəvə
karvanlarının ləngərli yerişi... Bu,
adi dəvə karvanı deyil, öz yükünü minilliklərin
o tayından çəkib gətirən qoca tarixin
karvanıdır.
"Bizansa
gedən dəvə karvanları hələ
qayıtmamışdır", - yazır Mehdi Hüseyn.
Dəvələr sürü halında yaşayırlar,
həmişə eyni quyudan su içərlər,
sürüsünü itirən dəvə həmin quyunun
başına gələr və günlərlə ac qalsa belə,
sürünün yolunu gözlər.
"Dəvə yaxında otlar, uzağı gözlər".
Bu məsəl də ötəri yaranmayıb. Məsələ
burasındadır ki, dəvənin güclü hissetmə
qabiliyyəti var, uzaq məsafədən otlaq yerlərinin
qoxusunu duya bilir. Hətta öncədən
yağış yağacağını da sezir. Dəvənin gözləri də qeyri-adi dərəcədə
itidir, bir kilometr məsafədən adamı sezib görə
bilir.
"Dəvəçi" adlı yurd yerimiz var.
Türkiyənin Qars vilayətinin adı da bu canlıyla
bağlı yaranıb. "Qars" dəvə və ya qoyun
yunundan hazırlanmış geyim və ya şal deməkdir.
"Dəvə kimi kinli", deyərlər. Dəvə nə
qədər qəribə olsa da, umu-küsü saxlayan,
acığını, qəzəbini hələm-hələm
unutmayan heyvandır. "Getdi gözlərimdən
bir dəvə kini", - deyər şair.
"Dəvənin kini - ilanın kini".
Belə
bir məsəl də var: "Dəvəsi ölmüş ərəbəm".
Yəni hər şeyini itirmiş adam
özünü başqa necə ifadə edə bilər? Səhrada bir özü, bir də dəvəsi olan ərəbin
dəvədən yaxın simsarımı var? Dəvə onun üçün hər şeydir.
Ona görə dəvəsi ölən ərəb
üçün daha dünyada itirəcək bir şey qalmaz,
hər şeyə biganə olar.
Hamam hamam
içində
Xəlbir saman içində.
Dəvə
dəlləklik edər
Köhnə hamam içində.
Qarışqa
şıllaq atdı,
Dəvənin budu batdı.
Dəvə yükü həm də çəki rolunu
oynayıb, soruşublar, bu yük nə qədər edər? Deyiblər, məsələn,
əlli dəvə yükü!
Ay
ağalar, gəlin sizə söyləyim,
Yalqız
daşdan olmaz divar deyərlər,
Bəzirgansan,
aç mətahın, xırd eylə,
Ararlar yükündə nə var - deyərlər?
Atalar
deyib, dəvədən də böyük fil var!
Yəni
heç kim öz səlahiyyətindən sui-istifadə etməsin,
öz mövqeyilə lovğalanmasın, əlbəttə ki,
ondan yüksəkdə olanlar var. Necə deyərlər:
"Dəvədən düşüb, yenə
höt-hötündən əl çəkmir!".
"Dəvəyə dedilər - Nə işin sahibisən?
Dedi -
İpək toxuyuram.
Dedilər - Əl-ayağına yaraşır".
"Dəvənin boynu kimi". Dəvənin boynunun
düz olduğunu harda görmüsünüz? Odur ki, düz
olmayan işlər barədə deyərlər: "Dəvənin
boynu kimi əyridir".
"Dəvəyə dedilər - Boynun əyridir.
Dedi -
Haram düzdür ki, boynum düz olsun!".
Dəvə haqqında deyimlər istər-istəməz
üzə təbəssüm qondurur. Bəzən adama elə
gəlir ki, bu dünyanın yükünü elə dəvə
çəkir. Ağır iş dəvəyə
buyurulur, suyu da dəvə daşıyır, odunu da. Hələ
üstəlik, dəvə zarafatların da qəhrəmanıdır,
hədəfidir!
"Dəvənin qanadı olsa, uçulmamış dam
qalmaz". Yenə dəvənin böyüklüyünə
işarədir. Təsəvvür edin ki,
normal dəvə 500-600 kq ağırlığındadır.
"Dəvəçi
ilə dost olanın darvazası gen gərək". Əlbəttə ki, gen gərək. Dəvəçi harda, dəvə də orda.
"Dəvəycən boyun olunca, düyməcə
ağlın olsun". Ağıl hər şeydən üstündür,
zahiri görkəm yalnız ani olaraq göz oxşaya bilər,
önəmli olan - insan zəkasıdır, iç
dünyasıdır, mənəviyyatıdır.
"Dəvəni palaz altında gizlətmək
olmaz". Heç bu boyda dəvəni də palaz altında
gizləmək olar? Eləcə də
böyük bir olayı, hadisəni ört-basdır etmək,
pərdə arxasında gizləmək olmaz.
"Dəvəni satan köşək ala bilməz". Dədə-baba
təcrübəsidir; dəvə dostdur, yoldaşdır,
sirdaşdır, dəvədən vaz keçməkmi olar?
Bunu edən adam heç nəsiz qalar. Ya da "dəvəni itirən köşək
axtarar".
"Dəvəyə qanqal lazım olsa, boynunu yüz
yerdən uzadar". Nəyəsə ehtiyacı olanda hər vasitədən
istifadə edən adam haqqında deyilir. Dəvə yenə mətləb üstünə gəlib.
"Dəvə köşəyə uymasa, köşək
dəvəyə uyar". Dəvənin
zahılığı 12-13 ay davam edir. Bala
dünyaya gələn kimi o dəqiqə ayağa qalxır,
anasının dalınca gedir.
"Dəvəcə böyümüşsən,
köşəkcə ağlın yox", - deyir Qanturalı
atasının ona olan iradına, - "Atamı oğuldan
öyrənər, yoxsa oğulmu atadan? Sən nə
vaxt məni ov ovlamağa apardın ki, mən də sənə
baxım, ərlik-ərənlik öyrənim".
Abbas
Tufarqanlı deyər ki:
Yeriyir
mayalar dalında köşək,
Dünyaya
gələnlər bir gün köçəcək,
Varlı
yalan desə, yoxsullar gerçək,
Varlının sözünü sözə tutarlar.
Abbas, gərək
dostun zatın biləsən,
Xəncər
kimi bağrın başın böləsən,
Ağa vəzir,
yüz il qazanc eləsən,
Axırın
beş arşın bezə tutarlar!
Anadolu
şairi İlqar Süleymanlı Bizəban hansısa anda
özünü belə görür:
Səhrada
qaçan köşək mən idim,
Rəhm eylədiyin böcək mən idim.
"Köşək gözlüm" - Anadolu xalq ədəbiyyatında
belə bir təşbeh var.
Dişi dəvə - mayadı, erkək dəvə - nər. Nağıllarımızda
"Nərbala" adlı bir obraz da var...
Xalq poeziyasında dəvə karvanına "qatar"
da deyilir.
Karvanın düzülüşü qatarı
xatırladır. Və dəvələrin bir nizam boyunca yol
getmələri...
Gözəllər
içində bəsli, bəllisən,
Şirin
ixtilatlı, ləbi ballısan,
Zənəxdanı
bir cüt qoşa xallısan,
Qatardan ayrılmış maya, xoş gəlin.
Anadolu
xalq türkülərində də dəvələr bellə
anılır:
Çək
dəvəçi, dəvələrin sulansın,
Sulansın
da, dörd bir yanı bulansın
Hər kəs sevdiyini alsın, dolansın.
Çək
dəvəçi, dəvələrin xarıma,
Yük
vurmuşlar üç yaşında toruna
Həsrət qoydu qədər məni yarıma.
Yükə alışmamış cavan dəvələrə
"tor" deyirlər. "Xarım" isə dəvə
xıxırdılan yerdir.
Nələr
keçdi, nələr keçdi fələkdən
Duyulmadan dəvə keçdi ələkdən.
Anadolunun şeir biçimli atalar sözüdür. Sən
saydığını sayınca, fələk dəvəni də
"ələkdən keçirib".
Ömür
karvanını soraqlayan Məmməd Arazın bir şeirində
dəvə dünyadır və "bu dəvə
dünyanın yükü, zinəti boş şöhrət
yox, hikmət olmalıdır", - deyir şair.
Bax, donqar
dəvənin səbət yükünə,
Bənzəyir içi boş şöhrət
yükünə.
Ömür
karvanının sənət yükünə
Bir-iki
qeyrətli söz yükləməsək,
Sən
kimə gərəksən,
Mən kimə gərək?!
Söz karvanımızın yükünü sözdən, hikmətdən tutduq. Amma neçə dəvə yükü elədi, bu da aramızda bir sirr olsun...
Günel Natiq
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 24 dekabr.- S.25.