Vaqif İbrahimoğlunun
Türkiyə xatirələri
- o, belə gopçulardan ola bilməzdi
Mənim iki arıq, daha dəqiq desəm, iki ərəsət arıq dostum olub. Vaqif İbrahimoğlu
və Zeynal Məmmədli. İkisinin adını
bir yerdə ona görə çəkdim ki, Zeynal Vaqifin 1984-dəki Ankara
xatirələrini ruscadan
əla şəkildə
türkcəmizə çevirib.
Niyə Vaqif xatirəsini rusca yazmışdı, indi də mənə
sirdir. Onun azərbaycancası ruscası qədər əla idi. Bu soruya onun Zeynala yazdığı vəsiyyət-məktub da
aydınlıq gətirmir.
Zeynəlciyim!
Həyat
və sənət yollarım çətin olduğu qədər dumanlıdır, bilinməz-dərkedilməzdir,
çünki bizi yaradan o böyük Tanrımızın yapdığı
dış və iç dünyamız(ın) özü bir yol, özü
bir dağ, özü bir dəniz, özü bir göy, özü
bir Günəşdir
ki, gözümü qamaşdıra bilər!..
Qardaşım!
Bu əlyazmanı tapşırıram
sana, səni
də uluların ulusu Dədəm Qorqud eşqinə - bu dünyada ondan müqəddəs məndən ötrü heç zad yoxdur. Əcnəbi dilində yazıldığım
üçün qüsura
baxma, onun da öz səbəbi
var ki, məncə,
demək artıqdır.
Sağlığa qalın, Tanrı sizə yar olsun,
yolunuz Uğurlu, dünyamız işıqlı
olsun. Mən gedər oldum...
Ən içdən sayqı və istəklərimlə:
Vaqif İbrahimoğlu
Boz ayın 8-i 1989-cu il.
İki dostumun arıqlığından başladımsa,
bunu sonuclandırım. İndi yaşı
70-ə çataçatda olan
Zeynal daha elə arıq deyil. Vaqif də yaşlandıqca
"ətə-qana" gəlmişdi.
Onun xatirəsini özünə
toplamış kitabın
üz qabığından
bizə baxan üzü 30 yaşındakı
üzü deyil.
Mən tanıyanı,
Vaqif çox az hallarda
geyimini cürbəcürləşdirərdi,
ancaq əvəzində
üzünü maska kimi tez-tez dəyişər,
bir maskanı çıxarıb o birisini
taxardı. Bir də görürdün
başını dibdən
qırxıb, bir də görürdün saqqal saxlayır. Saqqalına elə ki, öyrəşməyə
başlayırdın, "Yuğ"a üzü, başı qırxıq gələrdi. Bu nə
idi? Özünə yönəlik qavrayışları
təzələmək üçün
idi? Ya nə idi?
Elədirsə, bəs niyə
bunu geyimi ilə etmirdi?! Ömrünün axırıncı illərində yaşla gələn kökəlmədə
Vaqifin nazik uzunsov üzü girdələnmişdi. Qardaşı
Rəşid Şerif onu bir şəkildə
bu üzdə çəkib dilindən belə bir cümlə
vermişdi: əcəb
ePOXaya düşdük.
"Epoxa"da "pox"u qabartmaq həm Rəşidin, həm də Vaqifin müdrik yumoru idi.
"Qanun" nəşriyyatının
dizayneri kitabın üz qabığına Vaqifin yaşlı vaxtının girdələnmiş
üzünü qoyub. Kitabı
görəndə bu üz məni sarsıtdı: Vaqifin başında qəribə
kepka vardı, onu məzə üçün başına
qoya bilərdi. Ancaq Vaqifin üzündə heç bir məzələnmək nişanı
yox idi. Üzündə elə bir ifadə vardı ki, yanına başqa şəkli, ya nəsnəni qoysan, Kuleşov effekti ilə bu üzün qədeş maskasından
min cür semantik çalarlar bilinərdi.
(Bilməyənlər Kuleşov effektinə Vikipediyada baxsınlar).
Vaqifin gündəliyinin
söyləm özəlliyi
də qəribədir,
çünki gözlədiyimizin
tərsinə daha çox fotoqrafik xarakter daşıyır. Halbuki başqa
yerdə onun möhtəşəm ağlı
faktlara şaşırdıcı
yozumlar, açıqlamalar
(eksplikasiyalar) verərdi.
Bir yazımda Vaqifi Azərbaycanın ən böyük eksplikasiyaedicisi
və ya eksplikatoru adlandırmışdım.
Teatr rejissorları tamaşanı
hazırlayanda pyesin sözlərini və cümlələrini eksplikasiya
edirlər ki, aktyorlar nəyin necə olacağına bələd olsunlar. Bu anlamda Vaqifin
eksplikasiyaediciliyi peşəsindən
gəlirdi. O biri
rejissorlardansa bir fərqi vardı. Onun eksplikasiyaları yüksək
keyfiyyətli elmi məqalə səviyyəsində
olurdu. Mən ən istedadlı adamlarla bağlı da "dahi", "dahiyanə" sözlərini
sevmirəm, burda onu şərti işlədəcəyəm: Vaqifin
eksplikasiyaları dahiyanə
olurdu.
80-ci illərdən başlayaraq
Vaqifin başına (işığına) toplanmış
bizim hamımızın
ciddi problemi bir-birimizin yazıları,
yapdıqları haqqında
o birilərini etgiləndirən
çıxışlar etmək,
məqalələr yazmaq
idi. Kamal Abdulla bədii
əsərlər və
elmi məqalələr
yazırdı, mən
və Əli Abbasov məqalələr yazırdıq, Vaqif tamaşalar qoyurdu, biz hamımz və üstəgəl, Rəhman
Bədəlov, Toğrul
Cuvarlı, Gündüz
Sarıyev, Aydan Talıbzadə bu tamaşaların müzakirəsində
çıxışlar edirdik.
Hamı çalışırdı
çıxışlarında, yazılarında parlasın,
başqalarını heyran
etsin (ünlü intellektual Qaçevlə Rəhmangildə söhbətdə
olanda Vaqifə "onu heyran et"
demişdim və bu, Vaqifi xeyli
əyləndirmişdi. Ozamankı gənclik
sadəlövhlüyü ilə
mən istəyirdim Moskva ulduzuna göstərək ki, Bakıda da papaq altında yatan oğullar var və bu
məsələdə Vaqifi
həlledici yaydım atəşi sayırdım).
Ancaq bir-birini
heyran etmək yarışında Vaqif hamımızı üstələyirdi. Heç birimiz
hədəf götürdüyümüz
nəsnəni Vaqif qədər ağıllı,
ilginc eksplikasiya edə bilmirdik.
Yeri gəlmişkən,
Vaqif qəsdən başqa rejissorların teatr tamaşaları haqqında da məqalələr yazırdı
ki, rəqabət və qısqanclıq ortamı aradan getsin. Deyə bilməzdim ki,
bununla başqa rejissorların sevgisini qazanırdı, ancaq gözü götürməyənin
aqressivliyini xeyli neytrallaşdırırdı.
Bu dediklərimin fonunda
Vaqifin gündəliyinin
bir sirri peyda olur. Niyə Vaqifin
gündəliyində olayların
eksplikasiyaları minimum, faktların,
olayların fotoqrafik görüntüsü isə
maksimumdur? Bu sirri düşünəndə
əl-Buxarinin hədislər
kitabı yadıma düşdü. Bu hədislərdə peyğəmbər
həyatının ən
adi faktları, hətta defikasiya aktları (Vikipediyaya bax) yazıdan və yaddaşdan dışlanmır. Sanki əl-Buxari belə düşünür ki, peyğəmbər yaşamının
bütün detalları
gələcəyin müsəlman
şərhçilərinin dilində və əlində elə mənalarla açılacaq
ki, onlar İslam teoloji düşüncəsini yeni
ideyalar və anlamlarla zənginləşdirəcək.
Ona görə ən mənasız görünən
eyləmləri, faktları
da kitaba salır. Bu üzdən
hədislərdə peyğəmbərin
subaşına getməsindən
də, hansı uşağın ona silinmək üçün
çınqıl gətirməsindən
də söhbət salır.
Mən demək
istəmirəm ki, Vaqif İbrahimoğlu narsist idi və
özünə əl-Buxarı
peyğəmbərə baxdığı
kimi baxmışdı. Mən özümdə
nərgizlik psixolojisinin
bəzi çalarlarını
çox görmüşəm,
Vaqifdə isə yox. Vaqifdə nərgizlik vardısa,
çox dərində
gizlətmişdi. Bəs onda
nədən Vaqifin gündəliyi ilk yanaşmada
prozaik görünən
detallarla, davranışlarla
doludur? Onun eksplikasiya makinası
kimi çalışan
beyni dünya mədəniyyətinin min taxçasından
götürdyü nəzəriyyələrin
işığına adi
faktları tutub onları mirvari kimi parıldadırdı.
Vaqifsə bunu etmir.
O, daha çox tamaşanı hazırladığı
sürəcdə Türkiyə
həyatında baş
vermiş intriqalardan, aktyorların yeni estetikanı mənimsəyə
bilməməsindən, özünün
mədə-bağırsaq problemindən
danışır. Bəzi çay
məclislərində Rəhman
Bədəlov kimi alimlərimizin parlaq düşüncələrini türk
həmsöhbətlərinə söyləməyi unutmur ki, onları Azərbaycana heyran etsin. Bütün bunları yaza-yaza
Vaqifin niyə belə yazmasının sirrini tapmasam da bir düşüncə
ağlıma gəldi.
Vaqifin "Arşın
mal alan" tamaşası Ankarada triumfial olmuşdu. O, gündəliyi bu triumfdan sonra yazmamışdı. Yazsa idisə
də, o adamlardan deyildi ki, gündəliyini
öz itedadının
difirambına, öygüsünə
çevirsin. Hər nə
yapsa, orijinal olmaq şakəri burada da Vaqifə
diktəsini etmişdi.
Çoxları belə gündəliyi
böyük işlərin
necə əldə edilməsinə həsr etdiyi halda Vaqif
heç qoyduğu tamaşanın uğurlarından
da danışmır.
Yadıma yabançı
ölkələrdəki konfranslarda
ermənilərlə kəllə-kəlləyə
gəlmiş iştirakçılarımız
düşdü, - hamısı
qələbələri haqqında
hesabat verirdi (güman ki, bu hal simmetrik
şəkildə Ermənistanda
da təkrar olunurdu). Vaqif belə "gopçulardan"
ola bilməzdi.
Niyazi MEHDİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.-
24 dekabr.- S.20.